
ARTICLE 19, APRODEH, IPYS and Suma Ciudadana   
 

Submission to the UN Universal Periodic Review  
of the Republic of Peru 

 
14th Session of the Working Group of the Human Rights Council, October-November 2012 

 
Executive summary 
1. This submission is provided jointly by ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression, 

an international human rights organisation that works globally to promote and protect 
freedom of expression and information, and Peruvian organizations Asociación Pro-Derechos 
Humanos (APRODEH), Instituto Prensa y Sociedad (IPYS) and Suma Ciudadana 
(signatories). With this submission, the signatory organisations seek to make a constructive 
contribution to the preparation process of the second cycle of the UPR for the Republic of 
Peru. Given the expertise of the signatories, this submission focuses on Peru’s compliance 
with its international obligations with respect to freedom of expression and information.  

 
2. The signatories note that during the first UPR cycle, the Peruvian Government received a 

number of recommendations related to freedom of expression issues. Specifically, the 
Peruvian Government was asked, inter alia, to ensure that human rights defenders are able to 
carry out their work without intimidation, to consider developing a national policy on the 
protection of human rights defenders, to sign and ratify the International Convention for the 
Protection of All Persons from Enforced Disappearance and to further strengthen the 
capacities and independence of the judicial system and effectively combat corruption within 
the judiciary. Although the Government has not responded to these recommendations during 
the first UPR cycle review, this submission addresses the progress, or lack thereof, on these 
issues. In addition, it provides further information on the developments since the first cycle, 
including media censorship and related problems with independence of the media, 
defamation, incidents of violence and harassment against journalists and human rights 
defenders and impunity for the attacks.  

 
Censorship and media independence 
3. The signatories remain concerned about the various forms of control that the Government 

exercises of the media. The regulatory body for telecommunications is the Organismo 
Supervisor de Inversión Privada en Telecomunicaciones (OSIPTEL), in operation since 1993. 
It is a decentralized public body attached to the Office of the President of the Council of 
Ministers, hence enjoying a certain degree of independence. OSIPTEL is responsible for 
regulation and standard-setting, remedies and penalties, and dispute settlement. However, the 
Government retains the power to license broadcasters: it is the responsibility of the Ministry 
of Transport and Communications (MTC), under the 2004 Radio and Television Law. The 
legislation restricts majority ownership of broadcast media to Peruvian citizens. Failure to 
comply with the often arbitrary orders issued by the Government can lead to jail or 
deportation. Inevitably, this has led to the politicisation of media regulation. For example: 
• On 11 September 2008, MTC tried to interfere with the broadcasting of Radio Uno, a 

provincial radio station. The MTC employees, claiming that the radio’s license expired, 
forcibly opened the station’s doors with crowbars, entered the premises and forced their 
way into the broadcasting booth. There, they demanded that the radio journalists put an 
immediate end to their programming. The intervention was aborted after 400 local 
residents spontaneously turned up to support the station. It was alleged that the 
intervention was politically motivated since the radio station has been critical of the 
Government.  

• In June 2009, following violent struggles near the town of Bagua between indigenous 
protesters opposing commercial development in the Amazon and security forces, Bagua’s 
local community radio station, La Voz, was closed down. La Voz had been outspoken in 



reporting the events in Bagua, and during the protests it had broadcast live, warning 
listeners of action by the security forces and keeping families in touch with each other. 
The Government originally shut off the electricity at La Voz, alleging that it had been 
inciting indigenous people to kill the police. When, however, it emerged that the signals 
from La Voz did not reach the areas where the violence occurred, the station’s license was 
revoked for arbitrary administration reasons (specifically, for using a frequency without 
authorisation, despite having had a 10-year license since 2007) after a random inspection 
of the station. The station’s owner Aurora Doraliza Burgos de Flores, meanwhile, was 
charged with “aggravated theft of the radio spectrum”; after the case was reinstated in 
June 2011, he now faces up to four years in prison. 

• In September 2009, the Government ordered the shutdown of a cable television station, 
Canal 19, in North-Eastern Peru. The station was accused of not having a proper contract 
for operations and of holding debt with the building manager. A day before the closure, it 
had broadcast a report accusing a former government official of corruption and political 
manipulation during his time in office. 

• On 15 January 2010, Television Oriente, a TV station based in the Amazon town of 
Yurimaguas, was stripped of its license by the MTC. This came after the Interior 
Minister, Mercedes Cabanillas, had earlier publicly threatened to close the station for its 
alleged “support” of violence by indigenous protesters against security forces. Although 
the station complied with all legal requirements, the authorities spuriously claimed that 
the station had failed to do so within the established deadlines.  

 
4. In addition to Government control, the main source of the media censorship in Peru comes 

from media owners and managers themselves, due to the importance of advertising.  Ties 
between politicians and media outlets are so close that journalists face job loss - irrespective 
of the popularity of their programmes - if they fail to conform to the editorial line. This trend 
became particularly pronounced in the run-up to the June 2011 presidential elections. For 
example: 
• On 17 May 2011, television journalist Elvis Italo Gillermo Espinoza’s show on the 

regional Channel 4 JSV was cancelled. While the station manager claimed the 
cancellation was a result of the journalist’s lack of objectivity and “irresponsibility”, 
Espinoza alleged the cancellation was related to his harsh criticism of presidential 
candidate Keiko Fujimori. Espinoza later reported receiving death threats left as cell 
phone messages. 

• On 28 June 2011, Prensa Libre, at America TV, one of the most popular and credible 
news programmes in Peru, was suddenly cancelled and replaced with a sports show. The 
Press and Society Institute claim that this cancellation was a reprisal for the programme’s 
insistence on maintaining editorial independence during the election. 

• A number of incidents at El Comercio, Peru’s biggest media conglomerate, also 
demonstrate this phenomenon. On 5 May 2011, journalist Gustavo Gorriti said in an 
interview that there was an “explicit alliance” against the Peruvian President by El 
Comercio. This has led to multiple firings and resignations by journalists. 
 

Defamation 
5. Recently, Peru has become notorious for its criminal defamation laws, which have become 

increasingly anomalous as a growing number of countries in the region decriminalise 
defamation. While in July 2011, the Congress approved changes to the Penal Code that would 
have eliminated prison sentences for defamation, these changes have yet to be promulgated by 
the President Humala. By the end of 2011, defamation convictions had actually increased.  

 
6. The signatory organisations are particularly concerned about the frequency with which 

politicians and public officials resort to defamation to subdue legitimate criticism and 
investigation. This is incompatible with the well-established international principle that public 



officials should tolerate more criticism than ordinary persons. Examples  of this trend include 
the following: 
• In April 2010, Enrique Lazo Flores, editor of La Región newspaper, received a suspended 

sentence of 18 months for attacking the honour of regional politician Renato Ascuña 
Chavera. The lawsuit questioned a series of articles about Chavera’s suspension from his 
post for indiscipline and breach of duty.  

• On 31 August 2010, reporter Fernando Santo Rojas received a one-year suspended 
sentence for aggravated defamation after he called the Mayor of Satipo “inept and 
incapable.” After the sentence the journalist remained on probation and was forced to 
correct his stories to rectify his opinion. 

• On 29 October 2010, José Alejandro Godoy became the first blogger to be imprisoned for 
his work after he was sentenced to three years in prison, a fine of approximately $100,000 
and 120 days of social work for “aggravated defamation” of a politician. He was 
convicted for a posting in which he linked to several outlets that discussed criminal 
accusations against Congressman Jorge Mufarech.  

• On 7 December 2010, journalist Luis Torres Montero was sentenced to two years’ 
imprisonment and a fine of approximately $55,000 for defaming the former defence 
minister, Rafael Rey. In a literary satire on Peru’s conservative society, the story 
headlined ‘Rafi Rey doesn’t dare come out of the closet’ and presented Rey (a high 
official of Opus Dei and vociferous critic of gay rights) as a homosexual. 

• On 6 July 2011, Hans Francisco Andrade Chávez, a journalist with the network América 
TV, was sentenced to two years in prison for defamation of a local public servant, Juan 
José Vásquez Romero. Andrade Chávez was also ordered to pay a fine of approximately 
$1,500 and to issue a public retraction and apology. The case originated from an 
interview that Andrade Chávez held with a political party member who claimed Vásquez 
Romero had threatened his life. Andrade Chávez asserts that he sought comment from 
Vásquez Romero before running the story, and that he has been repeatedly targeted in the 
past for his critical reporting on regional government. 

• On 22 September 2011, Fritz Du Bois, the editor, and Gressler Ojeda, a reporter, of daily 
Peru 21, received two-year suspended prison sentences and a fine of approximately 
$11,230 for defaming Ana Maria Solorzano Flores, the leading parliamentary candidate 
for a ruling party, in an article. The article claimed that relatives of Solorzano were linked 
to prostitution and were financing her campaign. 

• On 30 September 2011, Gaston Dario Medina Sotomayor, a reporter for Cadena Sur TV-
Canal 15 and Radio Nova FM, received a suspended prison sentence and a fine of 
approximately $3,700 for defaming local Congressman José Luis Elias Avalos. He was 
convicted for describing Avalos as a political defector, in reference to a 2008 political 
scandal where members of Parliament were accused of accepting cash payments to leave 
their party to join the former president Alberto Fujimori. 

• On 7 November 2011, Teobaldo Meléndez Fachín, a provincial journalist, was found 
guilty of defamation for his reports about the alleged corruption of Daniel Mesía Camus, 
mayor of Yurimaguas. Fachín received a three-year suspended prison sentence and a fine 
of approximately $11,230 for alleging that Mayor Camus had misused a 5.5 million soles 
($2.1 million) government loan, using it for public works projects that benefited his own 
political allies. 

 
Violence and harassment against journalists and human rights defenders  
7. The signatories are also profoundly concerned about the frequency of violent attacks against 

journalists and human rights defenders in Peru, creating a climate of fear that is inimical to 
freedom of expression. The past year, in particular, has seen a worrying intensification of this 
violence and a resultant deterioration in the conditions for a free media and civil society. The 
Press and Society Institute recorded 79 attacks on journalists and media workers between 
January and September 2011 alone. Many of these appear to originate from public officials. 



• On 8 August 2011, journalist Humberto Espinoza Maguiña received a bullet with a letter 
containing death threats; the incident was linked to his investigative journalism on the 
regional government. 

• On 12 August 2011, journalist Pompillo Peña Ríos was assaulted by the Mayor of 
Balsapuerto and his bodyguards after he confronted the mayor about overdue payments 
for official radio messages. Rios ultimately had to be treated for sustained injuries. The 
journalist claimed that the attack had been motivated by his investigation into the 
Mayor’s involvement in the killing of 12 Shawi indigenous people and healers. 

• On 5 November 2011, reporter Feliciano Gutierrez Suca was shot and seriously wounded 
while resisting an attempted kidnapping. It is believed the incident was a reprisal for his 
coverage of police corruption (Suca’s reports, detailing how police were pressuring 
smugglers for extortion payments, had led to the arrest of one of the officers).  

• On 2 December 2011, Pedro Reyes, journalist with Canal 39 TV, and his crew were 
beaten by police while covering a protest against the extension of a prison, which left one 
person dead and a number of wounded. After the officers realised that their actions 
against demonstrators were recorded, they assaulted the journalists and confiscated the 
equipment. 

• On 6 December 2011, journalist Armando Huamán Tasayco was attacked by individuals 
associated with the mayor of El Carmen. The journalist was physically assaulted and his 
belongings, including his video recorder, were taken.  It was alleged that the attack was in 
retaliation for a journalistic investigation Huamán Tasayco had been carrying out into 
allegations of embezzlement involving the Mayor. He has since received several death 
threats telling him to top his investigations. 

• On 25 January 2012, Moisés Campos, director and host of the weekly news programme 
Noticias TV, received a death threat, warning him that he and his family would be killed 
unless he stopped investigating the Mayor of Tocache. This was the second incident 
involving the Mayor: in August 2011, journalist Ketty Vela was threatened after reporting 
on the Mayor’s supposed links with drug trafficking. According to Vela, a would-be 
assassin told her that he had been paid more than $1,800 to kill her. 

 
8. In 2011 alone, three journalists have been killed for their work. These acts of violence appear 

to have been provoked by reports made against public officials: the journalists were Julio 
Castillo Narváez  on 3 May 2011 (he was known for his criticism of local authorities and the 
radio station, where he worked had earlier been vandalized after he had reported on a local 
politician); Pedro Alonso Flores Silva on 8 September 2011 (he had been previously receiving 
death threats relating to his reports on supposed acts of corruption in the city of Comandante 
Noel and was sued for defamation earlier); and Jose Oquendo Reyes on 14 September 2011 
(he had earlier accused the mayor of Chincha of corruption). 

 
9. The trend became particularly pronounced in the run-up to the presidential election in June 

2011, during which journalists reported an alarming rise in attacks and threats in response to 
campaign coverage. Most of the culprits appeared to be supporters of the presidential 
candidates. In total, eight journalists were attacked or threatened in May 2011 alone. 

 
10. The signatories are also concerned about the vilification of human rights activists by some 

top government officials sympathetic to former president Fujimori and who have 
aggressively sought to discredit NGOs that advocate for an end to impunity. Such NGOs 
have been falsely accused of sympathy with terrorist groups or of undermining the armed 
forces. There have also been continued reports of human rights activists being persecuted 
and harassed due to their work. For example: 
• Dr. Salomón Lerner Febres, the former president of the Truth and Reconiliation 

Commission, had suffered attacks in 2009, including the poisoning and killing of his dog 
and receiving death threats in his home and at his office.   



• Benicia Chichay Mulatillo, an activist from the environmental group Community 
Association of Agricultural workers in Santa Rosa de Suyo, has been subject to an 
ongoing campaign of harassment and intimidation (including death threats) since her 
husband, another environmental leader, Arcesio Gonza Castillo, was stabbed outside their 
house in August 2010. Despite one perpetrator being identified, no arrests have been 
made, nor has prosecution been initiated.  

• During the June 2011 elections, a number of incidents of harassments were reported to 
have been carried out against women’s organisations, including telephone threats, raids of 
organizational headquarters and theft of equipment, the hacking of Facebook and email 
accounts, and personal assaults.  
 

Impunity for attacks  
11. The above culture of violence towards the media is aggravated by the continued failure to 

bring perpetrators to justice. Such a failure provides little deterrent against future attacks. 
One notable exception to this was the April 2009 conviction of former Peruvian President 
Alberto Fujimori, who was sentenced to 25 years in prison for a variety of human rights 
crimes, including numerous attacks on journalists. This conviction sent a powerful message 
to would-be perpetrators that no one, however prominent, is safe from prosecution.  

 
12. In one of the more positive developments of the cycle, meanwhile, violent crimes against 

journalists were brought under the specialist jurisdiction of the National Criminal Court in 
2010. However, in the same year President Alan Garcia signed a decree - essentially 
amounting to a blanket amnesty - which placed limits on the prosecution of human rights 
abuses. While President Garcia later asked the Congress to revoke this decree in response to 
national and international pressure, such official indifference to accountability and justice 
continues to be reflected in public bodies.  

 
13. The most powerful symbol of this impunity is Alberto Rivera Fernández, who was shot and 

killed in 2004. After numerous judicial proceedings, apparently designed to protect local 
government officials implicated in the murder, the court acquitted the two alleged 
masterminds on 8 February 82010. Despite protests from Rivera's family, former Pucallpa 
mayor Luis Valdez Villacorta (who had been accused by Rivera of corruption) and Solio 
Ramírez Garay, a former Pucallpa official, were acquitted by the high court for “lack of 
evidence.” According to the lawyer, the evidence presented during the trial showed a clear 
link between Valdez and Ramírez and the plot to kill Rivera. 

 
Freedom of information and combating corruption 
14. The signatories appreciate the existing framework on the protection of the right to freedom of 

information in the country. Namely, the 1993 Constitution of Peru guarantees the right to 
information. The Law 27806 on Transparency and Access to Public Information (the Law on 
Access to Information), adopted in 2002, guarantees the right of every individual to request 
information by any means, from every public authority, regardless of identity and motive; 
and has served to promote the right of access to public information.  
 

15. While there is no reliable official data which shows the number of requests for information, a 
2011 report prepared by the NGO Suma Ciudadana shows that the number of prosecutions of 
habeas data, for breach of the Law on Access to Information, has increased steadily every 
year in Peru since 2002. This report assumes that there has been an increase in the 
understanding of the law by the society at large. Suma Ciudadana has also identified an 
extraordinary case of use of habeas data as strategic litigation between 2006 and 2007. In 
those years, former state employees began through a coordinated manner approximately 2000 
identical habeas data processes against the ministry of Labour, looking for evidence of 
improper assessments of their applications for annulment of dismissal. Seventy per cent of 
these habeas data processes have been ending successfully between 2010 and 2012, and with 



the evidence gained as a result of this processes, these former employees have initiated new 
demands, with documentary support, against the same Ministry to ask it to review its 
dismissal files.  
 

16. The 2011 report also shows that, in general, the judiciary supports lawsuits for access to 
information, although there are still serious problems, as legislation lacks a more effective 
procedure that affects the ability of people to exercise their rights quickly. The uneven 
quality of the arguments used by the judiciary to resolve the habeas data complaints is also 
problematic. In this sense, in 2012 Suma Ciudadana is working with the Constitutional Court 
and the Court of Appeal of Lima (that process the 60% of the habeas data in Peru) in order to 
improve the capacities of the judges to use the jurisprudence on habeas data to make their 
judgments and ultimately create public policies.  
 

17. However access to information continues to be threatened by a pervasive culture of secrecy 
and a lack of systemised information. Problems remain, in particular, in the way public 
authorities interpret and implement the law. The release of information is often politicised, 
for example, with the final decision on whether to release a particular piece of information 
often falling on a politician rather than a public servant. Since 2011, the Defensoría del 
Pueblo (the Public Defender’s Office) has been asking the government to create an 
administrative authority (like those in Mexico and Chile) in order to standardise the rules and 
practices of transparency in the State.   

 
18. In two notable cases in 2011, the courts ruled that Congress had violated the country's 

access-to-information law by withholding records related to alleged malfeasance by its 
members, and that Congress would be required to turn over information requested by the 
regional press group Instituto Prensa y Sociedad. While this was a significant judgment, it 
took IPYS four years to win the court ruling, and by the end of the year Congress had still not 
complied. More generally, a monitoring project by IPYS found that only 17% of requests 
were fully responded to, 32% of requests were not answered at all and 68% of requests 
answered were not answered within the proper time frames.  

 
Access to information for the investigation of human rights violations 
19. A number of legal provisions and practices in Peru have restricted access to information and 

documentation that could allow the right to the truth and access to justice concerning the 
facts that took place during the administration of President Fujimori (during this period, Peru 
underwent an internal process of armed conflict and violence resulting from the upraise of 
the terrorist group Sendero Luminoso and measures taken by the State to oppose it). During 
this period, the State developed counter-subversive strategies that included the use of 
methods such as massacres, extrajudicial executions, forced disappearances, torture and 
sexual violence applied in a systematic manner in some regions of the country or during 
certain periods during the conflict.  
 

20. Victims and their families tried to push for investigations, especially concerning forced 
disappearances, so that they could find out what exactly happened to their loved ones or hold 
accountable those responsible for human rights violations. However, there were no 
investigations during the 80’s and 90’s, and in 1995 Amnesty Law was adopted. The 
signatories note that in 2001 the Inter-American Court on Human Rights considered that the 
Amnesty Law constituted a contravention of international standards and ordered the 
investigation of cases. A number of judicial proceedings have been filed since then, but 
hundreds have come to an abrupt end; according to information provided to the Public 
Prosecutor’s Office, from a total of 1674 cases filed, 743 were closed with no consideration 
on the merits due to, in its large majority, the refusal of the State bodies to provide the 
information needed for investigations.  

 



21. This situation has been confirmed by reports prepared by the Public Defender’s Office in 
follow-up to the recommendations of the Peruvian Truth and Reconciliation Commission. 
The situation is especially problematic in relation to the Ministry of Defence. The 
organization APRODEH has produced a report on this situation, in which it points out that 
the Public Prosecutor’s Office has repeatedly requested information about the names of those 
responsible for military bases operating in the critical territories; the names of personnel 
working in those bases; documents referring to the operations carried out, including names of 
people detained in such operations; as well as manuals and guidelines issued for the 
conduction of anti-subversive operations. The response has been almost uniform in most 
cases: the Ministry affirms they do not know about the existence of such military bases, there 
is no information about who was in charge (certainly no information about those based there) 
and that there is simply no information on the matter in the Ministry’s archives.  

 
22. The signatories wish to also highlight that when the same information is requested by another 

authority or for the defence of accused military officers, that information said to be inexistent 
is provided. This situation demonstrates that there is a clear intention by relevant authorities 
to prohibit access to important information and create obstacles to obtaining clarification on 
facts that occurred during the period of exception in Peru. In a report prepared by APRODEH 
and presented to the Inter-American Commission on Human Rights, a table details a number 
of information requests submitted by the Public Prosecutor’s Office and denied by the 
Ministry for Defence but later used by the Army’s Permanent Historical Commission in a 
report called In Honour of the Truth, a document that offers the armed forces official 
institutional account of the armed conflict in Peru between 1980 and 2000; the document 
essentially contradicts the conclusions reached by the Truth and Reconciliation Commission.  

 
Recommendations 
23. Given the problems and violations outlined above, the signatories call on the Human Rights 

Council to urge the Peruvian Government to: 
• Fully, effectively and speedily investigate all acts of violence perpetrated by public 

officials against journalists and human rights defenders and end the impunity of those 
who attack and harass journalists, media workers and human rights defenders; 

• Devolve responsibility for licensing to an independent media regulatory body; 
• Ensure that media regulation is kept free from political interference; 
• Improve the transparency of media ownership and refrain from using advertising 

contracts to influence media content; 
• Promulgate the amendments to Peru’s Penal Code and remove the country’s criminal 

libel laws in their entirety;  
• Consider the creation of an autonomous and independent body in charge of promotional 

measures and of reviewing appeals in relation to information requests; 
• Review all rules and regulations, as well as practices, to ensure that victims and families 

of victims of human rights violations have access to relevant information needed for the 
investigation of serious violations during the period of exception in Peru; 

• Carry out an audit with the participation of the Public Defender’s Office to identify 
information that is relevant to the investigation of human rights violations and put it at the 
disposal of the Public Prosecutor’s Office and the Judiciary, as well as hold responsible 
all those civil servants that refuse to provide said information.  


