
COMMITTEE TO PROTECT JOURNALISTS  
330 Seventh Avenue, New York, NY 10001 USA 
Phone: (212) 465-1004   Fax: (212) 465-9568 
Web: www.cpj.org   Email: media@cpj.org 

 
 

SPECIAL REPORT:  

 

The Other Iraq  
 
Iraqi Kurdish political leaders have cultivated an image of freedom and tolerance, but that 
increasingly clashes with reality. As the independent press has grown more assertive, 
attacks and arrests have increased.  
 
By Joel Campagna  
 
SULAYMANIA, Iraq 
A slender frame and quiet demeanor belie the fiery online presence of Nasseh Abdel 
Raheem Rashid, a 29-year-old biology student turned journalist. As a contributor to 
Kurdistanpost, a popular Kurdish-language news site that has incensed Iraqi Kurdish 
officials, Rashid has railed against the political order in Iraqi Kurdistan and the actions of 
unscrupulous political officials. In an article published last summer, he took aim at 
veteran Kurdish fighters, or peshmerga, who had once fought against Saddam Hussein, 
but who should now “be tried for looting the fortunes and properties of the people.” 
 
It was only a matter of time before Rashid’s biting criticism would bring him unwelcome 
attention.  
 
As he strolled through the central market of his hometown of Halabja in eastern Iraqi 
Kurdistan last October, four armed men wearing military uniforms forced him into a 
waiting Nissan pickup, bound his hands and legs, and covered his head with a sack. “I 
didn’t know where I was going. They drove around for a few hours and then went over 
what seemed like an unpaved road,” Rashid told the Committee to Protect Journalists 
during an interview in Sulaymania shortly after the incident. Rashid said he was pulled 
from the truck, punched and kicked, and threatened at gunpoint to stop working or be 
killed. The assailants sped off, leaving Rashid bruised and shaken.   
 
Iraqi Kurdistan, the mountainous region in the north of Iraq that is home to about 5 
million people, has been recognized internationally for its tolerance of free expression. A 
small but combative independent press regularly challenges the region’s main political 
parties—Masoud Barzani’s Kurdistan Democratic Party (KDP) and Iraqi President Jalal 
Talabani’s Patriotic Union of Kurdistan (PUK)—by publishing daring stories about 
government corruption, mismanagement, social ills, and human rights abuses. The work 
of these print and online outlets has come to overshadow the well-funded and once-
dominant media outlets run by the parties themselves. 
 
But the increasing assertiveness of the independent press has triggered a spike in 
repression over the last three years, with the most forceful attacks targeting those who 



have reported critically on Barzani, Talabani, and other high-level officials, a CPJ 
investigation has found. At least three journalists have been seized and assaulted by 
suspected government agents or sympathizers, while a number of other reporters have 
been roughed up and harassed. To date, no one has been arrested for the attacks and 
officials of the Kurdistan Regional Government (KRG), the semi-autonomous governing 
authority, have yet to provide answers. Critical journalists who have spoken out against 
Kurdish leaders have been detained by security forces and prosecuted under Baath-era 
criminal laws that prescribe steep penalties. In the past year, the KRG parliament has 
pushed for harsh new legislation that would set heavy new fines and allow the 
government to close newspapers. 
 
In response, CPJ conducted a two-week fact-finding mission to Arbil and Sulaymania in 
October and November 2007, meeting with dozens of party-affiliated and independent 
journalists. In Arbil, seat of the KRG, officials and legislators said they were receptive to 
some of CPJ’s concerns and stressed that they were committed to a free press. But these 
officials were unable to account for the violent attacks on reporters, minimized the legal 
restrictions on the press, and lashed out at many independent papers and online 
publications, calling them scandal sheets. In addition, party leaders have barred their rank 
and file from speaking to the press without permission, and party-run newspapers 
regularly launch vitriolic attacks against independent journalists. 
 
“When you face social and political problems you have two choices: You either make 
changes or you close the mouths of the journalists,” Nawshirwan Mustafa, a media owner 
and former PUK leader, told CPJ during an interview in his vast hilltop headquarters in 
Sulaymania. Mustafa, a charismatic and well-financed figure who split with the PUK to 
launch his own newspaper and television station, said he fears hard-line party officials 
have decided to pursue the latter course.  
 
When asked about restrictions on the press, party and government officials shifted much 
of the blame to journalists. “We don’t claim we are perfect. …When in transition [to 
democracy] you have to pass through many stages,” Falah Bakir, head of the KRG’s 
Foreign Relations Department, told CPJ during a meeting in Arbil. “I believe that in Iraqi 
Kurdistan we are making steps forward. We want to have a free press, we want 
journalists to be respected and the voices of the people heard, but [journalists] lack 
professional experience.”  
 
Kawa Mawlud, editor-in-chief of the official PUK daily, Kurdistani Nuwe, put it more 
bluntly: “One of the shortcomings we see is not the limits on journalists, but that there is 
no limit.”  
 
The Iraqi Kurdish press is not without its flaws. Independent papers, which operate on 
shoestring budgets and have staff with little formal training, have relatively weak 
standards of professionalism, and their coverage has a heavy political bent. “After the 
uprisings, the Kurds didn’t have journalists. We had poets and writers, and they became 
journalists,” said Ako Mohamed, former editor of the Arbil-based weekly Media. 
“Newspapers … had no news. They were all opinion articles, and there was an ideology.” 



 
After enduring years of political repression and a 1988 campaign of genocide at the hands 
of Saddam Hussein’s government, Iraqi Kurds are regarded by many as the success story 
of Iraq. Benefiting from more than a decade and a half of de facto autonomy following 
the 1991 Gulf War, Iraqi Kurds boast a relatively stable government and an economy 
now in the midst of a development boom. Although the region has seen sporadic terrorist 
bombings—two targeting KRG and KDP offices in May 2007 claimed at least 45 lives—
Iraqi Kurdistan has avoided the sustained violence of central and southern Iraq.  
 
KRG officials have aggressively promoted the area as the “Other Iraq,” hiring the 
powerful Washington lobbyist firm Barbour Griffith & Rogers, and stressing the region’s 
stability, business-friendly environment, and respect for human rights. “What is 
happening in the Kurdistan region—democracy, freedom of speech, economic 
development—is exactly what the world hoped for with the removal of the dictator. We 
are creating a stable democracy in the Middle East,” KRG Prime Minister Nechirvan 
Barzani declared in a glossy 2007 advertising supplement to the journal Foreign Affairs. 
“I do not understand why this is not acknowledged more often.” 
 
Certainly the KRG has a vested interest in willing the international community, 
especially the United States, to embrace the public image it has promoted. The KRG 
enjoys close relations with the U.S.; popular support for the United States and President 
George W. Bush runs uncommonly high thanks to the 2003 U.S. overthrow of Saddam 
Hussein, which the Kurds enthusiastically backed. During KRG President Barzani’s 2005 
visit to the White House, Bush called him “a man of courage … who has stood up to a 
tyrant.” The Kurdish region hosts a U.S. military presence, and some U.S. political 
figures such as Democratic presidential candidate Hillary Rodham Clinton have 
promoted the establishment of permanent U.S. bases here. The United States, which 
provided protection to the Kurds for more than a decade after the Gulf War, has invested 
hundreds of millions of dollars in humanitarian and development assistance. Now, the 
KRG has set out to attract new foreign investment and to develop international tourism 
and oil production.  
 
But tensions between the ruling parties and the independent press are likely to remain 
high in the near future. Despite its relative economic success, the region still suffers from 
high inflation, poor public services, economic disparities, and recurring allegations of 
government corruption—all fodder for a critical press corps. For all its shortcomings, the 
independent press has provided a crucial platform, giving voice to ordinary citizens and 
scrutinizing powerful politicians in an otherwise party-dominated media environment.  
 
 
The Kurds—whose homeland spans Turkey, Iran, Syria, and Iraq—make up one of the 
Middle East’s largest ethnic groups, numbering around 25 million, and represent the 
largest ethnic group in the world without a state. Like their regional brethren, Iraqi Kurds 
have suffered political betrayal at the hands of the West and political persecution at 
home. 
 



Shortly after the 1991 Gulf War, Saddam’s army crushed an incipient revolt in Iraqi 
Kurdistan a month after it began. In April of that year, U.S. troops entered northern Iraq 
and established a safe haven over a large swath of the region in response to a 
humanitarian crisis triggered by the exodus of thousands of Kurds fleeing Saddam’s army 
into the mountains. Iraqi aircraft were barred from operating in a “no-fly” zone patrolled 
by U.S. and British fighters. By October 1991, Saddam decided to withdraw his army and 
government administration from much of the Kurdish region, ushering in de facto 
autonomy for Iraqi Kurdistan, which came under the control of Masoud Barzani’s KDP 
and Jalal Talabani’s PUK. The parties established a power-sharing agreement, and 
parliamentary elections were held in 1992. 
 
A traditionally agricultural society that was underdeveloped under Saddam, Iraqi 
Kurdistan has since seen its population become more urban and its economy more reliant 
on construction, commerce, and government. Younger generations of Iraqi Kurds speak 
almost entirely Kurdish, eschewing the Arabic their fathers and mothers learned in Iraqi 
schools. Sentiment for Kurds to run their own affairs and to be separate from Iraq runs 
high. 
 
The Kurds’ newfound autonomy also transformed the media landscape. The KDP and 
PUK launched a new stable of media that included newspapers, radio, and television in 
Arabic and Kurdish. They offered fresh discourse opposing the Baathist regime and 
reflecting Kurdish aspirations. For most of a decade, the news media remained under the 
control of the ruling Kurdish political parties, reflecting party interests and avoiding 
criticism of party policies. 
 
In 2000, after a period that saw a bloody war between the PUK and KDP followed by a 
truce, the region’s first independent newspaper, Hawlati (Citizen), was founded by a 
group of intellectuals from the PUK-dominated city of Sulaymania. Motivated by the 
absence of media that could hold the parties accountable, they launched the paper with a 
handful of staffers and a $3,000 investment. Hawlati quickly became the region’s most 
popular newspaper by casting for the first time in the local press a critical eye on the 
governing practices of the ruling parties. With a distinctly populist tone, its news and 
opinion pieces challenged the political domination of the parties, government nepotism, 
and the lack of public services. Today, the twice-weekly Hawlati is considered the most 
widely read newspaper in Iraqi Kurdistan with an estimated circulation of about 20,000.  
 
Since Hawlati’s launch, a handful of other independent and semi-independent papers 
have followed, most of them based in the comparatively liberal PUK enclave of eastern 
Iraqi Kurdistan. Awene, the region’s other leading independent paper with a circulation 
of about 15,000, publishes critical stories spotlighting corruption—such as an October 
investigation that accused a Kurdish businessman of pocketing $38 million in 
government money earmarked for army vehicle purchases. Other papers include the 
newly launched Rozhnama, a critical daily founded by Mustafa. New Radio is the 
region’s first non-party radio station; although it has received some KRG and U.S. aid, 
the station has aired critical programming. The most strident political criticism, however, 
is published in online magazines, among them the Sweden-based Kurdistanpost,which 



features opinion pieces and political satire from local writers and intellectuals in the 
Kurdish diaspora.  
 
Internationally, Iraqi Kurdistan’s press freedom record came into sharp focus for the first 
time in 2005, when authorities in Arbil detained Austrian-Kurdish writer Kamal Sayed 
Qadir and, after a summary trial, sentenced him to 30 years in prison for articles he wrote 
for Kurdistanpost. Qadir was certainly impolitic in his writing: Along with accusing 
Masoud Barzani and his family of corruption, Qadir claimed the family had ties to the 
Russian spy service the KGB, and that Barzani’s son, Masrour, head of KDP intelligence, 
was a “pimp.” Qadir was released five months later on a presidential pardon, but in the 
eyes of many journalists the excessive prosecution signaled an escalation in government 
press tactics. Since then, at least seven journalists have been detained by officials, three 
sentenced to jail terms, and several subjected to violent attacks, according to CPJ 
research. 
 
Nabaz Goren, 29, a contributor to several newspapers including Hawlati and Awene, was 
abducted and assaulted in a manner strikingly similar to the October 2007 attack on 
Kurdistanpost’s Rashid. Five Kalashnikov-wielding men wearing military uniforms 
forced Goren into a pickup truck as he left the Writers Union Club in downtown Arbil in 
April 2007. “They pulled a gun to my head and told me to get in,” Goren told CPJ at an 
Arbil café. Goren was blindfolded and driven for a half-hour before being dumped in a 
remote area, where he was beaten with a metal rod and rifle butts. As in the Rashid case, 
he was warned to stop working. “We are here to wise you up not to write,” one of the 
men said. “If you continue, we will continue.” Goren suffered a broken ankle, cracked 
teeth, and heavy bruising.  
 
Goren said he is unsure what triggered the assault but noted that he had published critical 
articles about several officials, including an article that mocked Prime Minister 
Nechirvan Barzani’s official motorcades. “When the prime minister leaves his home, life 
stops!” he wrote. “Neither a citizen, nor a car, nor a bird, nor a breath can move so that 
His Highness … can pass.” In another article he accused President Masoud Barzani of 
being such a poor administrator that he “could not tie his own shoelaces.” Goren said he 
also argued with and wrote a critical article about a KDP media officer in the days 
leading up to the attack.  
 
Many journalists see an official hand behind the assaults. Aso Jamal Mukhtar, a 41-year-
old cameraman, said he believes government retaliation was at work when assailants 
targeted him near Sulaymania’s Azadi Park in May 2007. Mukhtar, who works for 
Mustafa’s soon-to-be-launched Chaw TV and whose brother Kamal runs Kurdistanpost 
from Sweden, was assaulted by three men as he left the office of his former employer, the 
government-run Education TV. “It was dark and I found a car blocking my way,” 
Mukhtar said at a Sulaymania pizza parlor not far from the scene of the attack. “Three 
people with masks got out of the car quickly. Two had sticks in their hands and the third 
a pistol. They attacked the car and pulled me out.” He escaped with cuts and bruises. 
Mukhtar said PUK officials had complained to him on numerous occasions about 



Kurdistanpost, accusing him of writing for the site and insisting his brother stop 
critiquing Kurdish officials. 
 
Officials who spoke with CPJ denied responsibility for the attacks, saying, for example, 
that the military uniforms worn by the assailants are publicly available. In a written 
response to CPJ’s concerns in February, KRG foreign relations head Bakir said the 
attacks were under investigation. “Prime Minister Nechirvan Barzani and all relevant 
authorities in the Kurdish region take these attacks seriously,” the letter said. “The 
protection of the right to free speech is a priority of this government.” He added: “It is my 
hope that the investigations will run their course and the perpetrators brought to justice.” 
 
To an extent, the attacks and intimidation have accomplished their goal, leading some 
journalists to alter their work schedules to avoid being out at night. Tariq Fatih, 37, the 
publisher of Hawlati, said he began limiting his nighttime activities after being assaulted 
by several unknown men in a downtown Sulaymania restaurant. Twana Osman, former 
editor of Hawlati and now an adviser, said officials have passed along “friendly” advice 
to the paper, warning staffers to avoid going to clubs at night and to vary their travel 
routines. 
 
Amid recent tensions between Turkey and the Iraqi Kurdistan-based Kurdistan Workers’ 
Party (PKK), security authorities have systematically barred journalists from the rebel 
stronghold in the Qandil Mountain area. Border skirmishes and Turkish shelling have 
been reported since late 2007, with Turkey launching an eight-day incursion into Iraqi 
Kurdistan in February. Some journalists attempting to cover the story were reportedly 
assaulted by these security forces. 
 
More routinely, police and security forces known as asayish have arbitrarily detained 
journalists or jailed them on court orders issued in connection with criminal defamation 
complaints. In other cases, security forces have harassed journalists covering public 
protests and confiscated their equipment, as was the case during 2006 antigovernment 
protests in the town of Halabja.  
 
Ahmed Mira, the youthful, clean-shaven editor of the investigative monthly Livin, runs 
his magazine from a small office on the top floor of a commercial building near 
Sulaymania’s bustling central market. Mira, a former school teacher, had his own run-in 
with asayish after his magazine ran a cover story speculating about President Jalal 
Talabani’s health and possible power struggles within the PUK over his succession. 
Headlined “Legacy of a Sick Man,” the article said Talabani’s purportedly declining 
health had caused political tensions “because there are many in the PUK waiting for zero 
hour in order to succeed Talabani.” The reaction was swift. 
 
Asayish in Sulaymania summoned Mira for questioning on April 16, 2007, the day the 
magazine hit newsstands. “I was told the article disturbs national security,” he told CPJ 
during an interview in Livin’s bare office. Mira was told to write down personal 
information, including his driver’s license number, employment, and background about 
his family. But it wasn’t the end of his problem. “The next day a group of security people 



came to my house in civilian clothes and without warrant took me to the security office,” 
he said, describing how the men seized him unexpectedly on the street. “They handcuffed 
me and put me in a room alone.” Mira was held overnight, questioned, and reprimanded 
for insulting Talabani.  
 
Other prominent detentions include Hawlati writer Hawez Hawezi, who was arrested by 
security forces twice in 2006, the first time in March after he wrote an article referring to 
Barzani and Talabani as pharaohs who should leave the country if they cannot reform it. 
Two months later, he was detained again and held for several days after he wrote a piece 
describing his ordeal at the hands of security forces. His colleagues at Hawlati said he has 
since fled to Syria because of safety concerns. In November 2007, asayish agents 
detained Mosul-based reporter Faisal Ghazaleh of the PUK’s KurdSat TV. Ghazaleh said 
he was severely beaten with batons while interrogators made vague allegations that he 
had cooperated with terrorists by filming their attacks. A court ordered his release the 
following month after investigators failed to produce evidence of a crime, he said.  
 
“All those arrested were done so by laws that exist,” PUK media representative Azad 
Jundiyani, a harsh critic of the independent press, told CPJ. “We need to change the law 
and we will not have the problem of arresting journalists.” 
 
 
The laws cited by Jundiyani date back to the Baath era and enable government officials to 
harass, prosecute, and silence inconvenient independent journalists.  
 
After gaining de facto autonomy in 1991, Iraqi Kurds began repealing or replacing Iraqi 
laws deemed “incompatible with the welfare of the people,” but left intact the 1969 Penal 
Code and Code of Criminal Procedure. The penal code—which allows for pretrial 
detention and prison time for a wide range of expression-related “offenses”—has been 
used repeatedly by officials seeking to crack down on critical members of the press. 
Article 433, which criminalizes defamation and allows fines and imprisonment for 
offenders, is one of the most commonly used statutes. (Printing an offending comment in 
a newspaper is considered an aggravating circumstance.) Other articles of the penal code 
stipulate penalties for vague offenses such as publishing false information or insulting 
public servants, “the Arab community,” or a foreign country.  
 
KRG courts are packed with loyalist judges who have predictably handed down harsh 
verdicts against journalists, according to CPJ’s analysis. “Judges are appointed by the 
parties,” said Asos Hardi, a former Hawlati editor who now heads the weekly Awene. 
“So you can imagine it is very hard for them to make an independent decision when one 
of the parties is involved.” The December 2005 court proceedings against the online 
writer Qadir were notoriously unfair; he was convicted and sentenced in a hearing that 
lasted less than an hour. 
 
Since then, a rash of other criminal cases has targeted independent newspapers, 
particularly Hawlati. Just months after Qadir’s conviction, a criminal court in Sulaymania 
sentenced Twana Osman and Asos Hardi, the paper’s former editors, to six-month 



suspended jail terms for publishing an article alleging that KRG Deputy Prime Minister 
Omar Fatah ordered the dismissal of two telephone company employees after they cut his 
phone line for failing to pay a bill. Earlier, Hardi had been sentenced to a one-year 
suspended term for humiliating an aide to Prime Minister Nechirvan Barzani by 
publishing an open letter from an artist who said the prime minister’s office never paid 
for artwork it took. 
 
Hawlati says that at least 50 criminal complaints have been brought against it by 
government officials and citizens since its launch. Another case was added to the docket 
in January when Jalal Talabani launched a criminal lawsuit against the paper after it 
translated and reprinted excerpts from an article by U.S. scholar Michael Rubin of the 
conservative think tank American Enterprise Institute. The article was highly critical of 
Talabani and Barzani, concluding that “the unreliability of [Iraqi Kurdistan] leadership 
makes any long-term U.S.-Kurdish alliance unwise.” What appears to have set off 
Talabani was Rubin’s assertion that the two leaders had amassed fortunes while in power. 
 
Concerns about the severity of the existing Baath-era media laws appeared, at least 
initially, to spur the KRG to craft more liberal legislation in 2007. In an eye-opening 
move, however, the KRG parliament in December significantly stiffened restrictions in 
the draft that had been under discussion for much of the year.  
 
The bill, which was published in the daily Rozhnama on January 6, stipulated fines 
between 3 million Iraqi dinars (US$2,450) and 10 million Iraqi dinars (US$8,200), and 
six-month newspaper suspensions for vague offenses such as disturbing security, 
“spreading fear,” or “encouraging terrorism.” Given the tenuous financial situation of 
independent papers—several operate at losses or barely break even—the elastic language 
of the bill could allow pro-party judges to put critical newspapers out of business. Similar 
fines were in order for those who “insult religious beliefs,” “tarnish common customs or 
morals,” or publish anything “related to the private life of an individual—even if it is 
true—if this insults him.”  
 
Parliament’s approval of the press bill triggered a storm of criticism from Iraqi Kurdish 
journalists and CPJ, leading President Barzani to veto the measure and send it back to 
parliament for revisions 
 
Freed from the shackles of Saddam Hussein for 17 years, Iraqi Kurds have made 
enormous strides from the authoritarian control of the Baath era and have developed a 
dynamic news media. Those gains are being undermined, however, at the very moment 
Iraqi Kurdistan is trying to polish its global image. 
 
“There is more pressure on us now,” said Rozhnama Editor Ednan Osman, citing not only 
the number of attacks but the aggressive tenor of government officials. “The political 
situation is complicated and the security situation is dangerous. These parties only want 
to hear their own opinions.”  
 



Iraqi Kurdish officials have argued that building a democratic society takes time and that 
missteps are inevitable. Yet the current trend appears to be toward a growing suppression 
of the press, which conflicts with the KRG’s lofty rhetoric of being the “Other Iraq” 
where stability and freedom abound. If Kurdish officials are serious about their public 
support for democracy and the rule of law, they should take a decisive stand against 
violent attacks on the press, put an end to spurious criminal prosecutions and the arrests 
of reporters, and do away with restrictive laws used to clamp down on the press. 
Parliament’s debate on the new press bill will be a good barometer of the government’s 
intentions. 
 
Joel Campagna is senior program coordinator responsible for the Middle East and North 
Africa at the Committee to Protect Journalists. 
 
 
 
 
 

Recommendations to the Kurdistan Regional Government 
 

The Committee to Protect Journalists calls on Regional President and KDP head  
Masoud Barzani, Iraqi President and PUK head Jalal Talabani, Regional Prime  

Minister Nechirvan Barzani, and the Kurdistan Regional Government to  
immediately adopt the following recommendations: 

 
• Publicly condemn violent attacks, acts of intimidation, and other crimes carried 

out against members of the press. Ensure that thorough and transparent 
investigations are conducted into these attacks. Make public the findings of these 
investigations. Ensure that future attacks are promptly investigated. 

 
• End the practice of detaining journalists for their work, a tactic used by asayish 

security forces and other regional authorities. Cease other forms of official 
interference with the press, such as threats against or job dismissals of journalists, 
or other forms of interference in the work of journalists. 

 
• Abolish provisions of KRG law that violate the internationally protected right "to 

seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, 
either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media," 
as guaranteed by Article 19 of the International Covenant on Civil and Political 
Rights to which Iraq is a state party. Articles that stipulate prison penalties, ban 
news outlets, set excessive fines, prescribe vague prohibitions, and impose 
professional requirements should be voided. Do not pass or sign into law any bill 
that contains such measures or that more broadly violates international press 
freedom standards. 

 



• Suspend articles of the penal code—including but not limited to Articles 210, 211, 
233, 433—that criminalize defamation, insult, slander, and the publication of 
“false” information. Create or strengthen appropriate civil defamation remedies. 


