Cambodia's Battling Broadcasters

In a country with few critical news sources, Radio Free Asia is taking on tough stories.
As RFA puts the government on edge, its reporters are on edge

by Shawn W. Crispin

PHNOM PENH, Cambodia Posted October 10, 2007

The threat came into Lem Pichpisey’s cell phone just days after he aired an

investigative series about
alleged government
complicity in the illegal
logging of a nationally
protected forest. The
anonymous caller told
Lem, a reporter for Radio
Free Asia (RFA), that he
“could be killed” if he
continued his critical
news coverage from the
area.

Lern Pichpisey's reports on illegal logging prompted a national stir—
and a death threat. These logging trucks line up for inspection at the
Lem traced the number to border with Vietnam. (AFP/Stew Magnuson)

a roadside vendor in
Phnom Penh who rented
mobile phones by the
minute to unregistered
customers. The vendor
could identify the caller
only as a young Khmer
man who sped off on a
motorcycle after placing
the call.

| ; i
Lem was already on edge. ﬂ LY ( | ] }l

After his undercover (CP)/Shawn W. Crispin]

reports from the Prey

Long reserve in central Kompong Thom province had caused a national stir, a source
tipped him that government security officials were taking great interest in his work.
His anxiety mounting, Lem fled in June to Thailand, where he remained for more than
a month.



Despite calls from local and international press organizations, including CPJ, the

Cambodian government has yet to launch an independent investigation into the death
threat. Lem has since resumed reporting in Cambodia, but to limit the risk, senior
editors have reduced his regular broadcasts from five to three stories per week and
taken him off the Prey Long beat.

Despite the potential danger, Lem felt compelled to return to his home in Battambang
province. “If | had stayed away from Cambodia any longer, | wouldn’t be able to help
report the truth about my country’s problems,” he said in an interview with CPJ.

Lem’s story is a familiar one among the Cambodia-based reporters for RFA, the U.S.
government-funded broadcaster. Since 2005, three of the station’s 14 regular and on-
call reporters have fled the country due to concerns over potential government
reprisals.

Journalists have often been caught in the crossfire of Cambodia’s violent political
history. Reporters were rounded up and slaughtered during the Khmer Rouge’s
notorious reign of terror from 1975 to 1979 and were frequently attacked in the more
than decade-long civil war that followed the December 1978 invasion by Vietnam,
which ousted the radical Maoist regime and installed Hun Sen as prime minister.

By 1993, U.N.-sponsored democratic elections had ushered in a new parliamentary
system of government and a constitution that guaranteed free expression. The 1993
Press Law, which provides a legal framewaork for press freedom, forbids censorship
and protects confidentiality of sources. In practice, however, enforcement of these
legal guarantees is highly inconsistent. Cambodian journalists still work in a hostile
environment, particularly in far-flung provincial areas where corrupt officials are
involved in illegal activities and where the rule of law is weak.

Between October 2005 and January 2006, Hun Sen ordered the imprisonment of three
journalists, two in connection with their reports on a controversial border treaty with
Vietnam. The unsolved killings of six newspaper editors and reporters—from the
country’s democratic transition in 1993 through the violent 1997 coup launched by
Hun Sen against Prince Norodom Ranariddh, then the country’s co-prime minister—
still hangs over Cambodia’s media like a sword. Ministry of Information officials
frequently harass editors over stories that cast the government in an unfavorable light.

That is particularly true for RFA, whose journalists often report under pseudonyms for
fear they could be the target of government retaliation.

During a question-and-answer session with local journalists in front of the country’s
National Assembly in May, Hun Sen referred to RFA staffer Um Sarin as “insolent”
and “rude” after the reporter questioned him about the details of a government
shakeup. In the exchange, which was later broadcast on government-affiliated
television stations, the premier pointed his finger at the reporter and called RFA’s
reporting “insolent.”



As the premier’s bodyguards
surrounded the reporter, Hun = L.
Sen warned Um Sarin that he ¥~ 4y
should be afraid to ask =
similar questions in the
future. For RFA journalists,
the national attention given
the incident raised fears of
possible reprisals from pro-
government groups. Um
Sarin soon fled Cambodia
for Thailand.

(1 (RN e
! -|:|III|JI|I|'|I';{||ij il i h : 1l

“We sometimes hit on the : ; '
weak points of the When RFA reporter Umm Sarin asked abouta govenment shakeup,
the prime minister called him “rude.” (CPWShawn W, Crispin)

government—corruption,
poor governance, poverty, joblessness—which reflects on the government’s overall
poor performance,” Um Sarin said. “We often contradict the government-controlled
media, and that is the main reason Hun Sen is so angry with RFA.”

Hun Sen has consolidated his political power at the ballot box. His Cambodian
People’s Party (CPP) and businesspeople loyal to the party who hold government-
administered print and broadcast licenses now dominate the Khmer-language media
landscape. There are 20 or so regularly published local-language newspapers, all but
two of which are heavily slanted in favor of Hun Sen and the CPP.

The same is true for the country’s 11 television stations, which broadcast news that
unfailingly casts Hun Sen’s government in a favorable light—portraying senior CPP
officials opening new public works projects, meeting with admiring local citizens, and
greeting foreign dignitaries. One leading news station is run by the prime minister’s
daughter, while others are owned by senior CPP members or their close business
associates.

But the CPP-led government does not have a monopoly on radio news. High

illiteracy and poverty rates mean that radio reaches more Cambodians than any other
news source. According to a 2006 survey conducted by Washington-based media
consultants InterMedia, 29 percent of Cambodia’s 14 million people listen to
international radio stations on a weekly basis.

RFA and the U.S. government-funded Voice of America are neck and neck in
claiming the country’s largest listening audience, according to the survey. RFA’s
reports are aired twice daily, once in the morning and again in the evening, over
privately run Beehive FM 105 and on shortwave beamed from Washington.

InterMedia’s survey found that more than 31 percent of the population listened to
RFA on a regular basis, while 56 percent of the population living within a 50-mile
(80-kilometer) radius of Phnom Penh regularly tuned in. RFA’s Khmer service
director, Sos Kem, said in an e-mail from Washington that he expects that RFA’s



listening audience will grow substantially because Beehive Radio has recently
increased its broadcasting power from 5 to 10 megawatts, extending the station’s
coverage to more remote provinces.

Established in Cambodia soon after Hun Sen launched his 1997 coup, RFA
immediately introduced a new, grassroots style of radio reporting, including on-the-
ground sound bites from people affected by the news. RFA’s recent fare has included
such reports from villagers affected by state-backed land grabs, illegal logging, and
alleged official corruption. This unfettered approach to the news has, over the years,
lured listeners away from state-controlled stations, which still focus on senior
government officials’ statements and activities.

Cambodian Minister of Information Khieu Kanarith did not respond to CPJ’s requests
for an interview, but the government is clearly not enamored of RFA’s work. In
February 1999, RFA negotiated a contract with the Ministry of Information that
would have allowed the broadcaster to establish its own FM station in Phnom Penh—
only to see the ministry back out days later because of political concerns.

RFA soon moved to lease FM airtime from Phnom Penh-based Beehive Radio. As if
in a chess match, the Ministry of Information then banned Beehive Radio from
carrying the reports. Only after Beehive’s owner, Mam Sonando, lodged a formal
complaint with parliament—citing provisions of the 1993 Press Law—was the station
allowed to resume its broadcasts of RFA
news reports.

Still, RFA’s broadcasts over Beehive
Radio are aired on a 30-minute time lag
from when they are originally transmitted
from Washington—agiving the Ministry of
Information time to monitor RFA news
reports before they go out over the
national airwaves.

Pen Samitthy, editor-in-chief of Rasmei
Kampuchea, Cambodia’s leading pro-
government daily newspaper, and a Hun
Sen associate, said that several
government officials believe RFA’s
coverage is slanted against the CPP and
in favor of the political opposition. He
cited in particular the station’s coverage
leading up to last year’s commune
elections, including reports that pro-CPP
groups threatened opposition canvassers
and intimidated their grassroots
supporters into staying away from the
polls. “They aired several stories that did
not make the prime minister very happy,”
Pen Samitthy said.

RFA’s office in Phnom Penh is unmarked.
Office managers affix a logo only when
guests are expected. (CPWShawn W. Crispin)



According to RFA editors in Washington and Phnom Penh, their reporters are
frequently singled out for harassment by government officials. In December 2006,
Hun Sen’s bodyguards prevented Lem from reporting on the opening of a new
government-funded building in Battambang province. This past April, the premier’s
bodyguards blocked RFA reporter Sok Ratha from covering the opening ceremony of
a road project in remote Ratanakiri province.

Phnom Penh-based RFA field editor Ath Bonny said that news reports about illegal
logging, malnutrition in impoverished areas, and human rights abuses have resulted in
angry, and sometimes threatening, calls from senior Ministry of Information officials.

“They ask me: “Why do you report like this? You are Khmer. Don’t you know this
makes a bad international image for your country?’” said Ath Bonny, recalling a
recent exchange with an official. “I said to him, “That’s what the people are saying
and it’s the reality of the situation—that we are just doing our jobs as journalists, and
that this is our country, t0o0.”

Ath Bonny said RFA listeners often seek out the station’s reporters with their
individual stories about local-level corruption. “Nowadays, the people don’t complain
to the government or police, they complain to RFA,” he said. “Many people see us as
a direct channel to communicate with their national leaders, and I think that makes the
government nervous.”

RFA works out of an unmarked office in a multistory townhouse in the heart of

Phnom Penh. Office managers affix RFA’s logo to the office’s steel-caged front door
when guest speakers are scheduled for studio interviews, but quickly take it down
after they have safely arrived, according to Ath Bonny.

“This is Cambodia—it is very difficult to judge who might make trouble for us,” he
said. “We are often afraid, but we still do our work professionally.”

Like other RFA reporters, Ath Bonny speaks from personal experience. In October
2005, Hun Sen ordered the arrest and detention of Beehive Radio’s Mam Sonando
and several civil-society activists for comments they made about a controversial
border treaty with neighboring Vietnam. RFA had aired similar reports; Ath Bonny
fled to Thailand for a time after a palace source told him that he, too, was in the
government’s sights.

The arrests, though, sparked a bit of a backlash. Some local journalists said that Hun
Sen’s government has since attempted a more sophisticated—or, at least, less overtly
repressive—approach to its relations with the media. Under pressure from Western
donor countries, which still contribute roughly half of the Cambodian government’s
annual budget, the prime minister agreed in January 2006 to release Mam Sonando
and the others. In August, he vowed to decriminalize defamation—although reporters
could still be jailed on “disinformation” or broadly construed incitement charges.



“There’s been a change, at least in the language used,” said Charles McDermid,
managing editor of the Phnom Penh Post, an English-language newspaper. “Now
they’re at least talking about democracy.”

And Lem is still trying to break daring stories. In August, he aired a news report about
alleged government involvement in illegal logging in southern Porsat province.
“Where the government tries to hide, we try to show,” he said. “That’s the power of
Cambodian radio.”

Shawn W. Crispin is CPJ’s Asia program consultant. He conducted this research
mission in August.



