
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Democracy or Monopoly? 
 

Angola’s Reluctant Return to Elections 
 



 
 
 
Copyright © 2009 Human Rights Watch 
All rights reserved. 
Printed in the United States of America 
ISBN: 1-56432-445-1 
Cover design by Rafael Jimenez 
 
Human Rights Watch 
350 Fifth Avenue, 34th floor 
New York, NY 10118-3299 USA 
Tel: +1 212 290 4700, Fax: +1 212 736 1300 
hrwnyc@hrw.org 
 
Poststraße 4-5 
10178 Berlin, Germany 
Tel: +49 30 2593 06-10, Fax: +49 30 2593 0629 
berlin@hrw.org 
 
Avenue des Gaulois, 7 
1040 Brussels, Belgium 
Tel: + 32 (2) 732 2009, Fax: + 32 (2) 732 0471 
hrwbe@hrw.org 
 
64-66 Rue de Lausanne 
1202 Geneva, Switzerland 
Tel: +41 22 738 0481, Fax: +41 22 738 1791 
hrwgva@hrw.org 
 
2-12 Pentonville Road, 2nd Floor 
London N1 9HF, UK 
Tel: +44 20 7713 1995, Fax: +44 20 7713 1800 
hrwuk@hrw.org 
 
27 Rue de Lisbonne 
75008 Paris, France 
Tel: +33 (1)43 59 55 35, Fax: +33 (1) 43 59 55 22 
paris@hrw.org 
 
1630 Connecticut Avenue, N.W., Suite 500 
Washington, DC 20009 USA 
Tel: +1 202 612 4321, Fax: +1 202 612 4333 
hrwdc@hrw.org 
 
 
Web Site Address: http://www.hrw.org 
 



February 2009                                                                                1-56432-445-1 

 

 

Democracy or Monopoly? 
Angola’s Reluctant Return to Elections 

Glossary of Acronyms ......................................................................................................... 1 

I. Executive Summary ......................................................................................................... 3 

II. Methodology .................................................................................................................. 5 

III. Background ................................................................................................................... 6 

IV. Electoral Institutions and the Legal Environment ........................................................... 8 

Legal Framework............................................................................................................. 8 

Election Administration .................................................................................................. 8 

Media Environment ....................................................................................................... 10 

V. Violations of Media Freedom in the 2008 Election ......................................................... 13 

Unequal Access to State Media ..................................................................................... 13 

Threats against Independent Media .............................................................................. 16 

Implications for the media environment in a 2009 election ..................................... 17 

VI. Flaws in the 2008 Election Process .............................................................................. 19 

Possible Partiality in Candidate Registration .................................................................. 19 

Performance of National Electoral Commission as Oversight Body ................................. 19 

Unequal Access to State Funding and Resources ........................................................... 21 

Preferential treatment of some voters from abroad ................................................. 22 

Buying Political Favor ................................................................................................... 22 

Unequal Access to Public Facilities and Space .............................................................. 23 

Government Obstruction of Independent National Observers ....................................... 24 

Irregularities in Conduct of Voting, Counting, and Tabulation ........................................ 27 

Flawed voter verification ......................................................................................... 28 

Lack of independent scrutiny of the tabulation process .......................................... 29 

Need for an independent post-elections inquiry ..................................................... 30 



VII. Election-Related Violence in Huambo and Benguela .................................................... 32 

Incidents in Huambo ..................................................................................................... 33 

Incidents in Benguela ................................................................................................... 34 

Government Response .................................................................................................. 35 

VIII. Ongoing Armed Insurgency and Intimidation in Cabinda ............................................ 38 

IX. Recommendations ....................................................................................................... 43 

To the Angolan Government .......................................................................................... 43 

Regarding management and oversight of the elections ........................................... 43 

Regarding the media environment .......................................................................... 43 

Regarding acts of political violence and intimidation .............................................. 44 

To Future National and International Observers ............................................................ 44 

Acknowledgments ............................................................................................................ 45 



 

      1      Human Rights Watch | February 2009 

 

Glossary of Acronyms 

 
AJPD Associação Justiça Paz e Democracia  

(Association Justice Peace and Democracy) 

CNCS Conselho Nacional de Comunicação Social  

(National Council on Media)  

CCDH Conselho de Coordenação dos Direitos Humanos  

(Coordination Council for Human Rights) 

CIPE Comissão Interministerial para o Processo Eleitoral  

(Inter-Ministerial Commission on the  Electoral Process) 

CNE Comissão Nacional Eleitoral  

(National Electoral Commission) 

EU EOM European Union Election Observer Mission 

FCD Fórum Cabindês para o Diálogo  

(Cabindan Forum for Dialogue) 

FICRE Ficheiro Central do Registo Eleitoral  

(Central voter register database) 

FLEC Frente de Libertação do Enclave de Cabinda  

(Liberation Front of the Enclave of Cabinda) 

FNLA Frente Nacional para a Libertação de Angola  

(National Liberation Front of Angola) 

FpD Frente para a Democracia  

(Front for Democracy) 

GURN Governo de Unidade e Reconciliação Nacional  

(Government of National Unity and Reconciliation) 

MPLA Movimento Popular para a Libertação de Angola  

(Popular Liberation Movement of Angola) 

OPSA Observatório Político e Social de Angola  

(Political and Social Observatory of Angola) 

PNASCAE Plataforma Nacional da Sociedade Civil Angolana para as 

Eleições  

(National Angolan Civil Society Electoral Platform) 



 

Democracy or Monopoly?    2 

PRS Partido de Renovação Social  

(Party of Social Renewal) 

RNA Rádio Nacional de Angola 

SADC Southern African Development Community 

Sinfo Serviços de Informação  

(State security Information Services) 

TPA Televisão Pública de Angola 

UNITA União Nacional para a Independência Total de Angola  

(National Union for the Total Independence of Angola)  

 



 

      3      Human Rights Watch | February 2009  

 

I. Executive Summary  

 

2009 should see a presidential election in Angola, for the first time since 1992. 

Parliamentary elections held in September 2008 failed to fully meet regional and 

international standards. Urgent reforms are essential if the people of Angola are to be able 

to freely exercise their civil and political rights and vote for the presidential candidate of 

their choice. Those reforms need to be entrenched ahead of Angola’s first local elections, to 

be held in 2010. 

 

The parliamentary elections on September 5-6, 2008, were the first in 16 years. They brought 

a resounding victory for the ruling Popular Liberation Movement of Angola (MPLA), in power 

since 1975, with 81.7 percent of the vote. The elections were contested by 14 political parties 

and coalitions, but only four opposition parties were able to secure representation in 

parliament, where the MPLA’s landslide translated into 191 of the 220 seats.  

 

In 2008, in the months before the official parliamentary election campaign, Human Rights 

Watch raised doubts about prospects for the elections being free and fair: The oversight 

body, the National Electoral Commission (CNE) lacked impartiality because it is dominated 

by the ruling party; the media environment was unfavourable to the opposition and freedom 

of expression restricted; unchecked intimidation and political violence by ruling party 

supporters was preventing opposition parties from campaigning freely throughout the 

country; and a climate of repression prevailed in the enclave of Cabinda, where armed 

conflict has continued despite a 2006 peace agreement. 

 

During the one-month official election campaign period, which opened on August 5, 2008, 

Human Rights Watch witnessed some improvement. Unlike during the pre-campaign period, 

the police provided protection to opposition parties, meaning they could campaign freely. 

However, in many other ways the playing field remained considerably slanted in favour of 

the ruling party. The CNE failed in its role as oversight body, doing nothing to prevent or 

respond to major violations of election laws during the campaign, such as unequal access to 

state funds and to the state media. It also obstructed accreditation for national election 

observers from civil society. On polling day, important safeguards against manipulation such 

as the use of voter’s rolls were breached, and the CNE obstructed independent monitoring of 

the tabulation process.  

 

Opposition parties and observers have not presented evidence of deliberate government 

manipulation of the polls, and political parties have accepted the election results after their 



 

Democracy or Monopoly?    4 

formal complaints were rejected by the Constitutional Court. Nevertheless, the scope of 

shortcomings and uncertainty of their impact affected the credibility of the election process. 

The government announced an independent inquiry into the verified irregularities, but the 

inquiry that purportedly took place was not independent and no report was published. 

 

President José Eduardo dos Santos has already announced that a presidential election will 

take place in 2009. The actual date has not been named, however, and the president is 

required to give a minimum of 90 days’ notice. For the 2008 parliamentary elections, the 

president left it to the very last minute to announce the date, and there is a danger this 

scenario will be repeated. Moreover, in November 2008 the president announced that a new 

constitution would be approved before scheduling a presidential election and raised the 

possibility that the new constitution may lead to the president’s being elected by parliament 

rather than through a new poll. This has raised uncertainty as to whether the presidential 

election will take place in 2009, or at all. 

 

Nevertheless, the uncertainty cannot be an excuse for inaction. The government should 

correct the shortcomings observed during the parliamentary election process and introduce 

reforms to ensure that future electoral processes fully meet international standards and the 

Southern African Development Community (SADC) Principles and Guidelines Governing 

Democratic Elections.  

 

In addition, the government should undertake efforts to ensure that space for opposition 

parties, independent civil society, and media does not suffer further restrictions. Since the 

2008 elections there have been no signs of improvement in that regard. Urgent efforts are 

needed to safeguard the democratization process initiated in 1991 and build on the relative 

calm of September 2008’s election. 



 

      5      Human Rights Watch | February 2009  

 

II. Methodology 

 

Between March and September 2008 Human Rights Watch researchers visited Angola on 

three occasions. They conducted research in the capital, Luanda, and the provinces of 

Huambo, Bie, Benguela, and Cabinda.  

 

Human Rights Watch chose to focus on Huambo, Bie, and Benguela because, as strongholds 

of the main opposition party UNITA in the 1992 elections, they had seen heavy fighting 

during the civil war that resumed following those elections, and Human Rights Watch had 

been concerned about high levels of political violence in those areas since the end of the 

civil war in 2002. 

The enclave of Cabinda was chosen because voters there largely abstained in the 1992 

elections due to popular separatist sentiment, and because an unresolved separatist 

insurgency—despite a peace agreement signed in 2006—presented a particular challenge 

for credible elections.  

 

Human Rights Watch researchers conducted formal and informal interviews on the ground, 

by phone, and by email with more than 200 persons, including members of the ruling party 

MPLA and opposition parties, representatives of local and international NGOs, church 

leaders, journalists, lawyers, human rights activists, and others. At provincial and municipal 

levels, Human Rights Watch researchers were received by officials of the electoral 

management bodies, local administrations, the police, and the military. Additionally, Human 

Rights Watch researchers also met with Angolan diplomatic representatives, and reviewed 

official statements from the government, as well as reports and documents from local and 

international NGOs, political parties, and the local media.  

 

Most people interviewed requested that Human Rights Watch withhold their names. 



 

Democracy or Monopoly?    6 

 

III. Background 

 

The parliamentary elections of September 2008 were the second multiparty elections in 

Angola’s history. After independence in 1975, the Movimento Popular para a Libertação de 

Angola (MPLA) established a one-party state. The first multiparty, concurrent parliamentary 

and presidential elections in 1992 had given the MPLA a majority of 129 out of 220 seats and 

the main opposition group the União Nacional para a Independência Total de Angola (UNITA) 

70, with 10 other opposition parties winning representation in parliament.1 The first round of 

presidential elections that year was not conclusive, and a run-off between incumbent 

president José Eduardo dos Santos and his main competitor Jonas Savimbi, then president 

of UNITA, never took place. Dos Santos has been in power since 1979. 

 

These first multiparty elections in 1992 had been a traumatic experience. They were 

intended to consolidate the peace and democratization process initiated with the peace 

accords signed in 1991 and the new constitution in 1992, but civil war resumed when UNITA 

refused to accept the results (UNITA only took up its seats in parliament in 1997). A further 

peace agreement was signed in 1994, which established the Government of National Unity 

(Governo de Unidade e Reconciliação Nacional, GURN) and a limited power-sharing 

agreement between the MPLA and UNITA at national and local levels. The war finally ended 

in 2002 following Savimbi’s death in combat and UNITA’s ensuing military defeat.  

 

The government repeatedly delayed new elections until 2008, arguing that post-war 

reconstruction was a priority and a necessary precondition for holding elections. The 

parliamentary elections on September 5-6 brought a resounding MPLA victory, with 81.7 

percent of the vote. The elections were contested by 14 political parties and coalitions, but 

only four opposition parties were able to secure representation in parliament, where the 

MPLA’s landslide translated into 191 of the 220 seats. Sixteen seats went to UNITA, eight to 

the Partido de Renovação Social (PRS), three to the Frente Nacional para a Libertação de 

Angola (FNLA), and two to Nova Democracia. (The conduct of these elections is described in 

the following chapters.) 

 

In 2006 another peace agreement was signed with a faction of the separatist guerrilla 

movement Frente de Libertação do Enclave de Cabinda (FLEC) in the enclave of Cabinda. This 

has not been fully effective, with sporadic attacks from remaining FLEC forces continuing in 

the north of Cabinda. 
                                                           
1 PRS (6), FNLA (5), PLD (3), and seven other parties 1 seat each (PRD, PSD, AD, PAJOCA, FDA, PDP-ANA, PNDA). 



 

      7      Human Rights Watch | February 2009  

President Dos Santos announced on November 28, 2008, a project to revise the 1992 

constitution, and an MPLA-dominated Constitutional Commission has been tasked with this. 

Dos Santos stated that one issue to be decided is whether to retain direct presidential 

elections or have the president be elected indirectly, by parliament.2 This has stirred up 

controversy, including within the MPLA,3 and has added to uncertainly about whether a 

presidential election will take place in 2009, or at all.  

                                                           
2 “Speech of President José Eduardo dos Santos at the ordinary session of the Central Committee” (“Integra do discurso do 
Presidente José Eduardo dos Santos na sessão ordinária do Comité Central”), Angop, November 28, 2008. 
3 “JES makes presidential election dependent on new constitution” (“JES faz depender eleições presidenciais da nova 
constituição”), Voz da América, November 28, 2008; “Moco qualifies indirect election of the president by parliament as 
‘dangerous manoeuvre’” (“Moco qualifica de ‘manobra perigosa’ eleição do presidente por sufrágio indirecto”), Voz da 
América, December 12, 2008.  



 

Democracy or Monopoly?    8 

 

IV. Electoral Institutions and the Legal Environment 

 

Legal Framework 

The legislative framework for elections was revised in 2005, when parliament passed a 

package of election-related legislation, including laws on nationality, political parties and 

their funding, voter registration, electoral observation, and the Electoral Law itself. 

Parliament also passed an Electoral Code of Conduct for all groups and individuals involved 

in the election process, including the media, police, and the National Electoral Commission 

(CNE). However, no monitoring mechanism was established for the Code.  

 

The Electoral Law sets out the legal and institutional framework for elections. Elections are 

scheduled by presidential decree at least 90 days before the polls. The Southern African 

Development Community (SADC) Parliamentary Forum rated this provision as bad practice, 

since—especially in the Angolan context, where elections have not been regular and have 

been repeatedly delayed—such a short timeframe to set an election date may disadvantage 

the opposition.4 The electoral system is a two-level proportional system: 130 candidates are 

elected from one national constituency, and 90 candidates from 18 provincial constituencies 

(five per constituency, without regard to area or population size), based on party and 

coalition lists (individuals cannot be nominated as independent candidates).5  

 

Election Administration 

The Electoral Law established the National Electoral Commission with responsibility for 

oversight and coordination of the election process. Its goal is to ensure a “free, fair and 

transparent” election process.6 At central level, six of its eleven members are appointed by 

political parties, in proportion to their parliamentary representation (three from the MPLA, 

two from UNITA, and one from the PRS). The other five members are effectively 

government/MPLA appointees, as two are nominated by the president and one each by the 

Supreme Court, the National Council on Media, and the Ministry of Territorial 

Administration.7 This composition gives the MPLA political control of the CNE. This is in 

                                                           
4 Parliamentary Forum of the SADC: Interim statement of the Registration Mission to the Republic of Angola 19th to 24th March, 
2007. 
5 EU EOM Angola, “Final Report, Parliamentary Elections 5 September 2008,” September 25, 2008, http://www.eueom-
ao.org/EN/PDF/FR_EUEOM_ANGOLA_08_EN.pdf (accessed February 9, 2009) pp. 9-10. 
6 Electoral Law (6/05), art. 155.  
7 Ibid., art. 156. 



 

      9      Human Rights Watch | February 2009  

contravention to the SADC’s Principles and Guidelines and undermines the CNE’s 

credibility.8 Responsibility for voter registration is assigned to the public administration 

under CNE supervision.9 However, in fact the voter registration from November 2006 to May 

2008 and the defining of the polling stations’ location remained under almost exclusive 

control of a government body, the Inter-Ministerial Commission for the Electoral Process 

(CIPE), which had been created in 2004 for the purpose.  

 

The Constitutional Court, established in June 2008, has responsibility for approving the 

registration of political parties and for establishing rules for party candidate selection, and 

serves as an appeal court for disputes over election results. Prior to June 2008 the Supreme 

Court had assumed the role of a constitutional court. 

 

The Supreme Court had varied strongly in how it addressed election-related complaints 

depending on whether the MPLA or UNITA had made the complaint. In 2005 both UNITA and 

the president lodged complaints against different provisions of the Electoral Law and the 

Voter Registration Law. The Supreme Court responded positively within 45 days to the 

president’s request to permit revision of the law to allow for three consecutive or intermittent 

presidential mandates. The revised Electoral Law was then reapproved by parliament and 

came into force in August 2005, despite the fact that UNITA’s complaint was still pending. 

UNITA’s extensive complaints included crucial issues such as the partisan composition of 

the CNE, the role of the CIPE, and the demand for Angolans to be unconditionally entitled to 

be registered as voters. The court finally responded to UNITA’s complaints three years later, 

in February 2008, when the election preparations were well advanced and voter registration 

almost concluded. The Supreme Court ruled in favour of UNITA’s demand that Angolans 

abroad have to be registered as voters and against the government’s decision in May 2007 

to abstain from registration abroad (the government cited lack of administrative capacity),10 

but the court stated that it was too late to implement its decision at that stage.11 Since by law 

                                                           
8 SADC Principles and Guidelines (2004), section 2.1.7 stipulates impartiality of the electoral institutions. Both the SADC 
Parliamentary Forum and the Pan-African Parliament have urged the government to reform the CNE as an independent and 
impartial body. See Parliamentary Forum of the Southern African Development Community: Interim statement of the 
Registration Mission to the Republic of Angola 19th to 24th March, 2007; Pan-African Parliament: Interim statement on the 
Observer Mission to the Parliamentary Elections in Angola, September 7, 2008. 
9 Voter Registration Law (3/05), arts. 13-14.  
10 The Voter Registration Law (3/05) stipulated in article 9,3 that voters living abroad are to be registered only “as far as 
material conditions and accompanying mechanisms by the competent entities” are established. 
11 The Supreme Court suggested that the change in legislation may not be implemented for the time being “for exceptional 
reasons of public interest.” Tribunal Supremo (Tribunal Constitucional): Acordão, Processo 17/05, submitted to UNITA on 
February 6, 2008, p. 8. 



 

Democracy or Monopoly?    10 

Angolans living abroad are excluded from voting in presidential elections, they will only be 

able to vote for the next parliamentary elections, due at the earliest in 2012.12 

 

The Electoral Law provides for a one-off state subsidy to be allocated in equal amounts to all 

political parties eligible to run candidates, at least 90 days before elections.13 This funding is 

essential for political parties without a parliamentary seat and access to regular funding 

from the state budget. The law requires that all political parties, in order to run candidates, 

have to present documentary proof of 14,000 supporters—500 in each of the 18 provincial 

constituencies and 5,000 for the national constituency—at least 60 days before the polls.14  

 

Media Environment 

The Electoral Law, in line with international and regional standards, provides that each party 

be allocated equal and free time on state radio and television during the campaign period. 

According to the scheme, known as “direito de antena” (“right to broadcast”), parties were 

assigned daily slots of between five and ten minutes each ahead of the main news 

broadcast.15 However, beyond this space specifically assigned for campaigning, the press 

legislation in force during the 2008 election process gave insufficient guarantees for a level 

playing field among political contestants. 

 

A new press law was enacted and entered into force in 2006. This brought some 

improvements over the previous law. For example, it eliminated the state monopoly over 

television broadcasting, provided for creating public television to be governed by principles 

of public interest, and included provisions that allow journalists accused of defamation to 

cite in their defence the truthfulness of facts reported. Yet the law still contains provisions 

that are not in line with international standards concerning freedom of the press. 

Defamation remains a criminal offense and is framed in broad terms under the category of 

“abuse of press freedom.”16 Human Rights Watch has raised concerns that criminalization of 

defamation is a violation of freedom of expression, while such vague definitions are 

                                                           
12 “‘Gigi’ garantees: Angolans in the diaspora to vote in 2012” (“«Gigi» garante: angolanos na diáspora votam em 2012”), Voz 
da América, November 6, 2008.  
13 Electoral Law (6/05), art. 95. 
14 Ibid., art. 62. 
15 Ibid., art. 87. 
16 The Press Law (7/06) in article 74 defines under “crimes of abuse of press freedom” among others “ fraudulent promotion of 
persecution and defamation campaigns, through the systematic and continued publication of partially or totally false 
information about facts, attitudes, and professional, administrative or commercial performance of any person.” See Human 
Rights Watch, Still Not Fully Protected: Rights to Freedom of Expression and Information under Angola’s New Press Law, vol. 
18, no. 11(A), November 2006, http://www.hrw.org/en/reports/2006/11/15/still-not-fully-protected, p. 11. 



 

      11      Human Rights Watch | February 2009  

susceptible to be used against government opponents and may restrict the freedom of 

journalists to carry out their profession.17  

 

The government failed to enact necessary regulations to the press law (this should have 

happened within a 90-day time limit, as established by the law), which makes it largely 

inoperable. Separate implementing legislation that would have clarified crucial aspects of 

the law has yet to be passed.18  

 

State-owned television (Televisão Pública de Angola, TPA)—until recently the sole 

broadcaster—and radio (Rádio Nacional de Angola, RNA) continue to operate under 

exclusive governmental control. The government failed to pass the necessary legislation, as 

required by the press law, to create a public broadcasting service that would guarantee 

impartial and independent public media.19 Human Rights Watch has argued that 

implementing legislation for the public media should include provisions for establishing a 

governing board protected against arbitrary interference from the government, as 

recommended by the Declaration of Principles on Freedom and Expression in Africa of the 

African Commission on Human and Peoples’ Rights.20  

 

In addition, the government failed to pass specific legislation to set transparent criteria and 

procedures for licensing television and radio broadcasters, as required by the press law. As 

a consequence, licensing procedures for private radio broadcasters continue to be opaque 

and bureaucratic. To date, only the state-owned RNA has a nationwide broadcasting license, 

while independent, privately-owned radio broadcasters must apply for different licenses for 

each frequency they intend to use.21 The government has prevented the Roman Catholic 

Church-owned Rádio Ecclésia from retransmitting its signal outside of Luanda since the 

radio restored its technical capacity to do so in 2003; the government alleges the station 

lacks a legal basis for this, but church members and legal experts have argued the church 

                                                           
17 For a detailed analysis of the 2006 Press Law in the light of international standards, the implications of lacking 
implementing legislation, and associated recommendations, see Human Rights Watch, Still Not Fully Protected. 
18 Issuing basic laws with general provisions that need to be followed by specific legislation detailing implementation is a 
common feature of civil law countries such as Angola. Ibid., p. 17, footnote 48. 
19 Press Law (7/06), art. 9. 
20 Declaration of Principles on Freedom and Expression in Africa, adopted in 2002, principle VI (Public Broadcasting). See also 
Human Rights Watch, Still Not Fully Protected, p. 18. 
21 Press Law (7/06), arts. 45-47. 



 

Democracy or Monopoly?    12 

has a licence since the time of colonial rule for national broadcasting that the government 

never revoked.22  

 

The new press law provides for an “independent body aimed at safeguarding the objectivity 

and impartiality of information, as well as the freedom of expression and thought in the 

press”—a role that the law assigns to the National Council on Media (Conselho Nacional 

para Comunicação Social, CNCS).23 The Declaration of Principles on Freedom of Expression 

in Africa recommends self-regulation as a solution preferable to the establishment of such a 

regulatory body.24 Nevertheless, an operable and independent CNCS could have contributed 

to serve as a more effective watchdog over the media during the election process. However, 

the government gave no priority to approving, before the elections, a new law defining the 

composition, functions, and powers of the CNCS, as required by the press law. In July 2008 

the MPLA majority in parliament turned down a UNITA-backed proposal meant to make the 

CNCS more independent and to grant it more powers than the CNCS originally established in 

1992.25 Consequently, the CNCS retains is original role, including the absence of powers to 

impose sanction, and has failed even to make public comments calling attention to 

violations of Angolan laws, such as the partiality of the state media during the election 

process.  

 

In December 2008 the spokesperson of the Ministry of Social Communication announced 

that outstanding media legislation, including the laws on radio and television broadcasting 

and the CNCS as well as licensing regulations for radio and TV, would be passed and 

governing boards for public broadcasters created in 2009.26 It remains vital that such 

legislation is enacted in line with international standards and in a timely manner to make 

such legislation operable before the prospective upcoming presidential election. 

 

 

                                                           
22 Human Rights Watch phone interview with Rui Falcão, lawyer and author of a legal opinion on Rádio Ecclésia, January 23, 
2008. See also Human Rights Watch, Still Not Fully Protected, http://www.hrw.org/en/reports/2006/11/15/still-not-fully-
protected p. 16, footnote 46. 
23 Press Law (7/06), art. 8. 
24 Declaration of Freedom of Expression in Africa, principle IX (complaints). See Human Rights Watch, Still Not Fully Protected, 
p. 19. 
25 “Parliament rejects projects of the Law on the Right to Broadcast and the CNCS” (“Parlamento rejeita projectos de Lei do 
Direito de Antena e do CNCS”), Angop, July 9, 2008. Two parliamentary commissions had rejected the bill on the CNCS, 
arguing that there were already two pending proposals from the government and the CNSC that needed to be considered first. 
26 “Legal framework priority for Social Communication” (“Comunicação Social prioriza processo do quadro jurídico-legal”), 
Angop, December 29, 2008. 



 

      13      Human Rights Watch | February 2009  

 

V. Violations of Media Freedom in the 2008 Election 

 

Unequal Access to State Media  

The “right to broadcast” time—an allocation of equal time on state radio and television—was 

the only space formally available to political parties during the campaign period, as no 

political debates between candidates were broadcast. Broadcasters generally respected the 

“right to broadcast.” However, outside this provision for equal treatment framed in the 

Electoral Law (see Chapter III), before and during the one-month election campaign the MPLA 

dominated the news broadcasts on the national state radio RNA, national state television 

TPA, and coverage in the state-owned daily Jornal de Angola, in both quantitative and 

qualitative terms.27  

 

Observer groups noted systematic abuse of the state media by the MPLA. 28 The European 

Union Election Observer Mission (EU EOM) concluded that the Angolan state media failed to 

meet international election standards and fulfill provisions of Angolan law regarding equal 

treatment of contestants.29 Before and during the election campaign, however, only two 

Angolan civil society groups, the Political and Social Observatory of Angola (OPSA) and the 

Association Justice Peace and Democracy (AJPD), publicly expressed such concerns: OPSA 

highlighted an increased pro-MPLA bias in Jornal de Angola in the months prior to the 

election campaign, and observed that the state media were “transforming banal state acts 

into propaganda events” while giving “at times more space to an event of a MPLA local 

committee than to the leadership of any other party.”30 News broadcasts on state television 

and radio during the campaign were marked by the complete absence of any voices critical 

of the government. 31  

 

Human Rights Watch observed both qualitative and quantitative bias toward the MPLA. For 

example, during the last two weeks of the campaign, public television and radio news 
                                                           
27 According to the EU observer mission media monitoring, from August 11 to September 3, quantitatively the MPLA occupied 
between 57 and 65 percent of airtime and space, UNITA between 12 and 19 percent, and the rest of the opposition parties 
together less than 4.8 percent on the public media (TPA1, RNA, and Jornal de Angola). European Union Election Observation 
Mission (EU EOM) Angola, Preliminary statement, September 8, 2008. 
28 The EU EOM, the Pan-African Parliament, the United States Embassy, the Angolan Bar Association, the National Civil 
Society Electoral Platform, and the Council of Coordination of Human Rights. 
29 EU EOM Angola, Final Report, http://www.eueom-ao.org/EN/PDF/FR_EUEOM_ANGOLA_08_EN.pdf, pp. 25-29. 
30 According to OPSA, the MPLA featured on the back or front page of 22 out of 91 editions of Jornal de Angola, while other 
parties only occupied the same space four times (UNITA three times and FNLA once). Observatório Político e Social de Angola 
(OPSA), “Posição sobre as eleições legislativas de 2008 em Angola,” July 2008. 
31 Human Rights Watch interview with civil society representatives and journalists in Luanda, May to September 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    14 

bulletins were dominated by President Dos Santos’s visits to provincial capitals, including 

Huambo, Saurimo, Uige, and Benguela. Coverage of the visits occupied a third of a 90-

minute television news bulletin, and would be partly repeated in summary the following 

day.32 The president’s visits and other events associated with the inauguration of 

infrastructure projects were covered without distinction between the role of party and state. 

The party-political character of the events, associating the new infrastructure projects with 

the MPLA, was emphasized by interviewing party officials who were present, or, in the case 

of television, including frequent shots of party flags and banners.  

 

MPLA officials have tried to justify disproportionate coverage of MPLA campaign events in 

the state media on the basis that their public events were more numerous, and that 

extensive coverage of inaugural events for infrastructure projects was merely reflecting 

normal government activity.33  

 

State media tended to present the opposition in a negative way during the campaign.34 

Opposition parties were not given the opportunity to broadcast their opinions on unfair 

campaign tactics of the ruling party, or comment on accusations against them aired on the 

state media. For example, on August 28 TPA1 reported in the evening news that suspects 

had been stopped at Luanda airport while trying to illegally take large amounts of cash out 

of the country. The only individual who was named in the report was David Mendes, an 

official of the opposition Angolan Youth, Workers’ and Peasants’ Party (PAJOCA) and a well-

known human rights lawyer. A police official recounted at length what had allegedly 

happened. Neither Mendes (who was not arrested or charged) nor a legal representative was 

given the opportunity to comment.35  

 

In another case, on September 1 UNITA made use of its “right to broadcast” slot to present a 

letter it claimed showed a state-owned bank had donated the equivalent of around 

US$43,000 to the MPLA’s election campaign. The same day, UNITA presented a formal 

complaint to the CNE, attaching the letter as evidence of an illegal donation to the MPLA. 

State television news said nothing about the allegation. The following night the evening 

                                                           
32 For example, coverage of the president’s visit to Saurimo on TPA1 evening news on August 23, with repeated coverage of 
the same event on August 24, 2008. 
33 Press conference by Norberto dos Santos “Kwata Kanawa,” MPLA information secretary to the international press, Luanda, 
September 11, 2008 , http:// http://diariodaafrica.podomatic.com/player/web/2008-09-11T01_49_16-07_00, accessed on 
September 17, 2008. 
34 According to the EU EOM media monitoring from August 11 to September 3, 2008, more than 46 percent and 41 percent of 
the news that TPA1 and RNA allocated to UNITA was presented in a negative tone. See EU EOM, Final Report, p. 26. 
35 Telejornal, TPA1, August 28, 2008. 



 

      15      Human Rights Watch | February 2009  

news devoted 12 minutes to a claim by the MPLA and the bank that the letter was a forgery 

and accusing UNITA of abusing its “right to broadcast” time.36 UNITA was given no 

opportunity to respond. 

 

In addition, news bulletins broadcast on TPA1 during the campaign regularly covered events 

where erstwhile opposition party members announced they were abandoning their party and 

joining the MPLA. Coverage of such events culminated on the last day of the official 

campaign, September 3.  

 

That day, the TPA showed particularly strong political bias generally. Its evening news was 

dominated by MPLA events in several provinces including the president’s rally in Luanda, 

despite the fact that all parties were holding events to wrap up their campaigns. Other 

parties’ final campaign events received a maximum of two minutes coverage each, and the 

coverage of some of these events was immediately followed by public statements from 

dissidents or defectors calling on people to vote for the MPLA. For example, coverage of 

UNITA’s final campaign event was followed by a public statement by a son of the famous 

UNITA general Samuel Chiwale. He justified his defection from UNITA alleging that his 

father’s party was completely disorganized in Luanda and had no clear program. The final 

event of PAJOCA was followed by a public statement from the leader of a former breakaway 

faction, Miguel Tetembwa, calling on voters to support the MPLA. The same broadcast 

featured an interview with a woman who was weeping as she talked about her painful 

experience of being with UNITA during the war. She said the current UNITA leader Isaías 

Samukuva was lying when he said UNITA had left its military past behind. The news 

broadcast on MPLA campaign events in several provinces also featured defectors from UNITA 

and the PRS.37  

 

During the whole campaign period, Jornal de Angola featured a daily unsigned column under 

the title “Right to broadcast,” which ridiculed the radio and television airtime allocated to 

opposition parties one by one, while praising the MPLA spots. The column regularly attacked 

UNITA by blaming it for the country’s destruction during the civil war. It is a well-known 

phenomenon in Angola that Jornal de Angola—the only daily and the cheapest and most 

widely distributed newspaper in the country—has for many years made use of controversial 

and at times defamatory opinion articles, written under pseudonyms, against opposition 

parties as well as individuals and groups perceived as critics of the government. With the 

                                                           
36 Telejornal, TPA1, September 1-2, 2008. 
37 Telejornal, TPA1, September 3, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    16 

daily comments on “right to broadcast” airtime, these methods became commonplace 

during the election campaign.  

 

At the time, the journalist unions, the National Council on Media, and the National Electoral 

Commission remained silent in the face of the array of abuses. It took until three months 

after the elections for the RNA section of the Union of Angolan Journalists (Sindicato dos 

Jornalistas de Angola, SJA) to admit that the principles of equal treatment of election 

contestants were “systematically violated” in the state-owned media.38  

 

The CNE failed altogether to comment or take any action despite daily examples in the state 

media that legal provisions regarding equal access to the media were being violated. Equally, 

the National Council on Media failed to issue public statements or otherwise comment 

during the campaign to call attention to these violations of Angolan legislation, after having 

urged media professionals to respect the Electoral Code of Conduct in January 2008.39 

 

Threats against Independent Media  

In the months before the elections, journalists at private media outlets were sent a clear 

message of intimidation when the editors of two privately-owned weeklies, Folha 8 and 

Semanário Angolense, were summoned to court for trials in libel lawsuits initiated several 

years previously. The lawsuit against Folha 8 editor William Tonet, filed by the president’s 

wife Ana Paula dos Santos, did not progress further, as the court session on June 13, 2008 

was cancelled due to the absence of the plaintiff. However, Semanário Angolense editor 

Felisberto Graça Campos, facing three separate libel cases filed by government officials, was 

convicted and sentenced on June 24, 2008 to a six-month prison term, as well as being 

ordered to pay damages equivalent to US$90,ooo. Campos’s appeal is pending at this 

writing and he remains at liberty.40 

 

The new press law’s lack of clarity regarding the definition of defamation and its 

criminalization restrict freedom of expression as such, and pending libel lawsuits against 

journalists for defamation in the period leading to elections compound that restriction.  
                                                           
38 “Journalists of RNA acknowledge lack of independence in state media” (“Jornalistas da RNA admitem falta de isenção da 
imprensa estatal),” Lusa, December 12, 2008. 
39 Conselho Nacional de Comunicação Social, “Deliberação,” January 28, 2008, reproduced in Semanário Angolense, nr. 251, 
February 9, 2008. 
40 See “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, August 13, 2008, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/08/13/angola-doubts-over-free-and-fair-elections. Also, two months before the elections 
the privately-owned Rádio Despertar was threatened with suspension by the government on a technical issue: its signal 
reached beyond the geographic area (Luanda) for which it was licensed. The issue was resolved and Rádio Despertar 
continued broadcasting. 



 

      17      Human Rights Watch | February 2009  

Censorship of journalists in the state media became evident before the elections when 

Ernesto Bartolomeu, a popular presenter on TPA, was suspended for publicly criticizing 

growing government interference in television. After the elections, Bartolomeu was restored 

to his job.  

 

Throughout the election process, access to independent media was extremely limited 

outside of Luanda, which affected the right of voters to access information. Due to 

widespread illiteracy, radio broadcasting plays a crucial role in Angola’s vast rural areas, but 

with a few exceptions in some provinces (Benguela, Cabinda, and Huila) the state radio RNA 

continues to be the only broadcaster outside of the capital.  

 

No private radio station broadcast public debates between candidates during the campaign, 

despite being allowed to do so. Privately-owned radio stations have not been immune to 

government pressure to give more prominence to government views during the election 

campaign. For example, as local journalists told Human Rights Watch, Rádio Comercial in 

Cabinda frequently broadcast campaign speeches of the provincial governor in full, and 

airtime devoted previously to diverse opinions was gradually reduced before the elections, a 

fact the journalists attribute to the radio’s ownership by senior MPLA officials.41  

 

Implications for the media environment in a 2009 election 

Since the 2008 elections, journalists of private media have been summoned for further libel 

lawsuits filed by senior government officials. In November 2008 Elsa Alexandre, a journalist 

on the private weekly Jornal Angolense, was informed of a libel lawsuit lodged back in 2005 

by a general, the head of the national bridge company, and is awaiting trial.42 In January 

2009 William Tonet of Folha 8 was summoned to court for a further libel lawsuit filed in 

January 2008 by two generals, the heads of the president’s Military Office and the External 

Intelligence Services. This lawsuit adds to another 22 lawsuits filed by the same generals 

against Tonet. His lawyer complained to Human Rights Watch that these lawsuits are dealt 

with separately by the courts, which increases judicial and other costs for his client.43  

 

Further suspensions of state media journalists have occurred for legitimate criticism of the 

government. On October 1, 2008, a senior journalist and director of the private weekly Novo 
Jornal, Victor Silva, was sacked as a commentator by the state-owned RNA, on the basis that 

                                                           
41 Human Rights Watch interview with local journalists in Cabinda, August 28, 2008. Rádio Comercial in Cabinda, Rádio 2000 
in Huila, and Rádio Morena in Benguela were set up by senior MPLA officials before the 1992 elections. 
42 “Visão Angola,” Voz da América, November 17, 2008. 
43 Human Rights Watch phone interview with André Dambi, lawyer of William Tonet, editor of Folha 8, January 21, 2009. 



 

Democracy or Monopoly?    18 

he had violated the radio station’s editorial line by voicing during a debate program critical 

comments about some of the president’s newly appointed vice-governors. The program was 

taken off air immediately and two journalists who were working on it were suspended.44 

 

Political interference into privately-owned radio stations has not stopped. For example, two 

journalists of Rádio Comercial in Cabinda were reportedly suspended on the orders of the 

provincial delegate of the Ministry of Social Communication on October 10, 2008, for having 

criticized MPLA bias in the award of a journalism prize by the provincial government.45  

 

Since the elections, the private media group Medianova has launched several new media 

outlets in Angola, including the weekly newspaper O País, the radio station Rádio Mais in 

Luanda, and the television channel TV Zimbo. New private media outlets, especially local 

radio stations and television channels, contribute to increased diversity of information in 

Angola. However, when the new television channel started broadcasting for a three-month 

experimental phase it was allowed to bypass the pending adoption of the respective 

legislation and licensing mechanisms that should include a public tender for new television 

concessions. Similarly, Rádio Mais has announced a plan to launch in eight provinces, 

although the relevant legislation has not yet been passed.46 The government has not raised 

any legal obstacle against these media projects, in clear contrast with the alleged legal 

restrictions brought against Rádio Ecclésia (see Chapter III). Several observers told Human 

Rights Watch the government’s privileged treatment of Medianova’s new outlets as 

compared with Rádio Ecclésia was politically motivated, since Medianova is owned by senior 

government officials close to the president.47 Human Rights Watch is not aware of any 

concrete developments regarding the government’s blockage of the Rádio Ecclésia signal 

extension since the elections. 48  

 

 

                                                           
44 Voz da América, O Apostolado (Luanda) and Lusa, October 17, 2008; O Apostolado, October 23, 2008. 
45 “Suspended for criticizing the award of the journalism prize” (“Suspensos por criticarem os métodos da atribuição do 
prémio de Jornalismo” ), Portuguese News Network, October 22, 2008; Human Rights Watch phone interview with local 
journalist (name withheld), November 11, 2008. 
46 “TV Zimbo, an illegal station” (“TV Zimbo, uma estação fora da lei”), Semanário Angolense (Luanda), January 17, 2009. 
47 Human Rights Watch phone interviews with Catholic priest (name withheld), January 19, and with lawyer (name withheld), 
January 23, 2009. 
48 The Vatican’s nuncio in Luanda recently stated that the government has signaled to be willing to lift the blockage of Rádio 
Ecclésia at the occasion of the Pope’s planned visit to Angola in March.”Nuncio expects lifting of Rádio Ecclésia blockage to 
country-wide broadcasting” (Núncio apostólico espera levantamento de bloqueio ã emissão da Ecclésia para todo o país”), 
Apostolado, February 2, 2009.  



 

      19      Human Rights Watch | February 2009  

 

VI. Flaws in the 2008 Election Process 

 

Possible Partiality in Candidate Registration 

Members of political parties and civil society observers told Human Rights Watch the 

Constitutional Court has acted more transparently and efficiently in dealing with election 

matters than the Supreme Court, from which it assumed responsibility in June 2008 (see 

Chapter III). For the September elections the Constitutional Court had to swiftly approve lists 

of candidates from political parties, including some with internal divisions meaning that 

dissident wings had filed separate lists. However, at least in the case of PADEPA, an 

opposition party believed to have considerable support from urban youth, the Constitutional 

Court took a controversial decision: The court ruled in favour of a dissident faction, despite a 

pending criminal investigation against the leader of this faction, Luis Silva Cardoso, for 

shooting with a machine gun at a car in which former party president Carlos Leitão was 

traveling on October 5, 2007. 49 This raises suspicions that the court’s decision was not 

politically independent.50 

 

Performance of National Electoral Commission as Oversight Body 

The fact that eight of the eleven CNE members at central level are either formally or de facto 

MPLA appointees was not the only issue preventing it fulfilling its independent oversight role 

for the September 2008 elections. During voter registration, the CNE lacked resources and 

powers to effectively supervise the process, and the central voter database remained in the 

hands of the Inter-Ministerial Commission for the Electoral Process (CIPE) until shortly before 

the elections. As numerous members of opposition parties and civil society organizations as 

well as local election commission members told Human Rights Watch, the CNE for a long 

time lacked its own offices and shared senior staff with CIPE at local levels. Thus, the 

supervisory body depended on government bodies that it should supervise, and which were 

fully dominated by the MPLA.51 “The role of the CNE and CIPE was never clearly defined. In 

                                                           
49 After the incident Cardoso was arrested, but initially he was only accused of illegal possession of arms and was quickly 
released. Leitão told Human Rights Watch the police later launched a criminal investigation against Cardoso for attempted 
murder. Human Rights Watch interview with Carlos Leitão (PADEPA), Luanda, March 20, 2008, and phone interview with 
lawyer André Dambi, January 21, 2009. 
50 Official harassment against the former PADEPA president Carlos Leitão has continued since the elections: On December 16, 
2008, Leitão was arrested on the orders of the attorney general, accused of having forged the party statutes. The Supreme 
Court had previously dismissed the respective complaint. He was released on January 8, 2009, and is awaiting trial. Human 
Rights Watch phone interview with lawyer André Dambi, January 21, 2009. The Cardoso PADEPA faction running in the 
elections did not reach the minimum of o.5 per cent of the votes required to continue to be registered as a political party. 
51 “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, August 13, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    20 

practice, the CNE ran on the coat tails of the CIPE”, a civil society organizer told Human 

Rights Watch.52 The European Union Observer Mission concluded that the CNE’s supervisory 

role of the voter registration was “at best limited.”53  

 

The weak role of the CNE as an oversight body became even more evident during the 

campaign period, when it failed to fulfil its role of taking any remedial action in response to 

violations of election laws by the ruling party.54 For example, the CNE did not issue any 

public statement to reinforce equal access to the state media (as noted in Chapter IV), or act 

to stop the abuse of state resources by the ruling party. The CNE’s credibility was further 

undermined by indications of interference by the president’s office prior to the elections, 

through the gradual insertion of presidential appointees into the CNE administrative 

apparatus.55 The involvement of the president’s Military Office and the private company 

Valleysoft, owned by a close relative of the president, in election logistics during the polls 

has raised further suspicions.56 While there is no evidence that the involvement of 

presidential institutions was a deliberate attempt to manipulate the polls, the CNE failed to 

disclose the scope and nature of such arrangements. 

 

The erosion of the CNE’s credibility culminated in its inability to prevent numerous 

procedural irregularities and logistical failures from happening on polling day (see below). 

An official of the National Civil Society Electoral Platform (PNASCAE) summarized to Human 

Rights Watch his personal view, reflecting what many other observers, journalists, and civil 

society activists have also expressed: “The CNE lost administrative, logistical, legal, and 

political control of the election process. These failures undermined the CNE’s credibility.”57 

 

The most problematic breaches of election laws and international standards, highlighted 

below, illustrate the urgent need for a genuinely independent oversight body for future 

elections.  

 

                                                           
52 Human Rights Watch phone interview with civil society observer (name and affiliation withheld), October 13, 2008. 
53 EU EOM Angola, Final Report, p. 15. 
54 Electoral Law (6/05), art. 155 o). 
55 Human Rights Watch phone interview with international observer (name and affiliation withheld), October 24, 2008. 
56 Human Rights Watch interviews with national observers and local journalists (names withheld), Luanda, August-September 
2008; See also OPSA “Posição sobre as eleições legislativas de 2008 em Angola.” 
57 Human Rights Watch interview with member of the National Angolan Civil Society Electoral Platform (PNASCAE) (name 
withheld), Luanda, September 7, 2008. 



 

      21      Human Rights Watch | February 2009  

Unequal Access to State Funding and Resources 

Opposition party activists told Human Rights Watch that late arrival of funding had been a 

serious setback to their campaign efforts. The Electoral Law (as noted in Chapter III) provides 

for state funding for political parties who are eligible to run candidates, to be disbursed at 

least 90 days before election day. But for the 2008 elections the process of determining 

which parties qualified for funding was delayed because party candidates were only 

approved in mid-July 2008: Specific criteria to determine how political parties should 

document their supporter numbers had only been issued by the newly-created 

Constitutional Court on June 25. Consequently, the state subsidies for campaigning, fixed by 

the government at US$1,200,000 each, arrived only after the election campaign had started. 

 

Political parties represented in parliament had access to regular state funding from the state 

budget, in proportion to the number of votes cast for each in previous elections.58 This 

provided UNITA with US$12 million and the MPLA with US$19 million annually. However, the 

funds at the MPLA’s disposal appeared to be well in excess of what was recorded as having 

been provided by the state budget or donations from private companies.59 The MPLA started 

its campaign as early as April 2008, by increasing the number of high-profile provincial visits 

and public rallies with clear election-related content by senior government and MPLA 

officials, in preparation for a party congress in May. In a high-cost environment like Angola, 

organizing such events implies substantial funding. In addition, as documented in the 

following section, the distribution of substantial gifts was an integral part of the ruling 

party’s campaigning.  

 

The Electoral Law forbids, among others, public institutions and companies as well as 

provincial governments from funding political campaigns.60 However, the profound blurring 

of state and ruling party structures at all levels of power, including government, the civil 

service, and public companies in Angola, has contributed to obfuscating the use of state 

resources and facilities for ruling party purposes. For example, opposition politicians in all 

provinces we visited told Human Rights Watch that ruling party professional cells, the so-

called Speciality Committees (Comités de Especialidade) established since 2003 by the 

MPLA in all public administration departments, have played an active role in election 

                                                           
58 Law revising the Law on Financing of Political Parties (7/02). 
59 Voice of America reported that following the third national Congress of the MPLA in May 2008, 70 businessmen donated the 
equivalent of US$30 million for MPLA’s campaign. Luis Costa, “MPLA victory was prepared meticulously” (“Vitória do MPLA foi 
preparada a rigor”), Voz da América, September 26, 2008. 
60 Electoral Law (6/05), art. 94. 



 

Democracy or Monopoly?    22 

campaigning. Interviewees said that these party cells have also continually exerted pressure 

on civil servants by making professional advancement dependent on joining the MPLA. 

 

Unequal access to state funding and resources has been a major point of criticism by several 

national and international election observers and civil society groups.61 

 

Preferential treatment of some voters from abroad  

No voter registration had taken place outside of Angola (see Chapter III), but many Angolans 

living abroad came to register and vote on their own initiative in border regions or from other 

countries. European Union observers witnessed the MPLA transporting more than 1,500 

people from the neighbouring Republic of Congo to vote in Cabinda on polling day.62 An 

UNITA candidate told Human Rights Watch this practice took place at several points at the 

border,63 and EU observers also reported similar cases at the border with the Democratic 

Republic of Congo in Zaire province. UNITA party officials in Cabinda told Human Rights 

Watch that logistical support by the MPLA and MPLA-run administrations for cross-border 

voting in Cabinda raised strong suspicions that primarily people willing to vote for the MPLA 

were selected for such operations.64 The EU EOM concluded that the CNE’s cooperation with 

such MPLA cross-border operations put the independence of the oversight body into 

question.65 

 

Buying Political Favor  

During the campaign, MPLA and government officials distributed extravagant gifts in an 

apparent effort to buy political favor. In most provinces, television coverage of MPLA rallies 

regularly showed costly items such as motorbikes, televisions, and refrigerators being lined 

up to be distributed to local dignitaries, as well as grain, seeds, and agricultural equipment 

to be given out to farmers. In some cases, the MPLA flag was shown flying from trucks that 

were distributing water—an expensive commodity in Angola—and sacks of grain. 

                                                           
61 EU EOM Angola, Final Report, pp. 20-21; Associação Justiça Paz e Democracia (AJPD), “Statement on facts related with the 
election process in Angola” (“Tomada de posição sobre factos relacionados com as eleições em curso em Angola”), August 18, 
2008; Conselho de Coordenação dos Direitos Humanos (CCDH), “Declaration on the legislative elections in Angola” 
(“Declaração sobre as eleições legislativas em Angola”), September 25, 2008; Plataforma Eleitoral (PNASCAE), “Report on 
pre-election phase” (“Relatório da Fase Pré Eleitoral”), September 2008. 
62 European Parliament members Ana Gomes and Richard Howitt. See Ana Gomes’s blog at http://causanossa.blogspot.com, 
posting of September 17, 2008; See also “Observers unsure on Angola poll”, BBC Online, September 8, 2008, 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/7603735.stm (accessed February 6, 2009); EU EOM Angola, Final Report, p. 35. 
63 Human Rights Watch phone interview with UNITA candidate (name withheld), September 25, 2008. 
64 Human Rights Watch interview with UNITA officials in Cabinda, August 30, 2008. 
65 EU EOM Angola, Final report, p. 35. 



 

      23      Human Rights Watch | February 2009  

The Electoral Code of Conduct forbids political parties from “resorting to corruption to seek 

activists for the party,” yet fails to define the term “corruption.”66 Human Rights Watch 

received credible information that gifts were used by government and MPLA officials to co-

opt support for the party.  

 

For example, local journalists and activists in Cabinda told us that in the course of an MPLA 

election campaign there targeting churches, the MPLA-run provincial government distributed 

large sums of money—between US$100,000 and $200,000—as well as cars, motorcycles, 

corrugated sheet roofs, and other valuable items to at least 20 churches and church 

groups.67 These donations were done during events in which the provincial governor, in his 

capacity as provincial first MPLA secretary, called on churchgoers to vote for the MPLA. The 

state media regularly reported on such events, quoting assurances from church 

representatives that they intended to cast their vote for the MPLA.68 Local journalists also 

told Human Rights Watch that during the months before the elections the Cabinda provincial 

governor—acting as first provincial secretary of the MPLA—distributed a large number of cars 

to representatives of the state media (Jornal de Angola, Angop, TPA) and several 

associations and trade unions, including two teachers’ unions, the union of oil industry 

workers, the association for medium and small private companies, the association of young 

musicians and composers, and three journalist unions.69 

 

Observations from other provinces reported by various national and international observers 

and civil society groups indicate patterns of gift distribution by the government and the 

MPLA that Human Rights Watch documented in Cabinda were extensively used throughout 

the country, including to traditional authorities in rural areas.70  

 

Unequal Access to Public Facilities and Space 

During the election campaign the MPLA enjoyed privileged access to public spaces to 

organise their events. Government offices regularly closed when an MPLA event was 

                                                           
66 Electoral Code of Conduct (resolution 10/05), art. 4, e). 
67 Human Rights Watch interviews with local journalists and activists (names withheld), Cabinda, August 28-31, 2008. 
68 See, for example, “Governor calls on the people to participate in elections” (“Governador apela participação da população 
nas eleições legislativas”) and”Aníbal Rocha calls for vote of kimbangists for the MPLA” (“Aníbal Rocha solicita voto dos 
kimbanguistas a favor do Mpla”), Angop, April 21, 2008; “Aníbal Rocha encourages church to mobilize believers for the vote” 
(“Aníbal Rocha encoraja igreja a mobilizar fiéis para o voto”), Jornal de Angola (Luanda), August 3, 2008.  
69 Human Rights Watch interview with local journalist in Cabinda (name withheld), August 30, 2008, and by email, September 
23, 2008. 
70 See, for example, EU EOM Angola, Preliminary statement and Final Report, December 2008; CCDH, “Declaração sobre as 
eleições legislativas de Angola,” AJPD, “Tomada de posição sobre factos relacionados com as eleições em curso em Angola.” 



 

Democracy or Monopoly?    24 

scheduled, to allow people to attend, at times under coercion. Before the campaign school 

pupils were commonly strongly recommended to attend MPLA pre-campaign events (during 

the one-month campaign schools were closed entirely).71 It is widely known that such 

practices, reminiscent of the previous one-party state, are longstanding in Angola. By 

contrast, the Law on the Right of Assembly and Demonstration only allows authorized public 

demonstrations to take place outside working hours, and has been used by the authorities 

to prevent legitimate public protest.72 

 

For example, the MPLA had access to the city’s main stadium for its campaign rally in 

Cabinda on August 28, and the government administration was closed. Local journalists and 

a lawyer in Cabinda told Human Rights Watch that no opposition party or civil society 

organisation had ever been allowed to use the main stadium or pavilion for their activities: 

“The Tafe stadium and sports pavilion only opens when the governor wants to organize 

something,” a local lawyer remarked.73  

 

Human Rights Watch also witnessed how in the cities of Huambo and Cabinda the transport 

division of the Angolan National Police closed off city streets for motorcycle races that 

formed part of MPLA campaign events.74 Human Rights Watch received no report of similar 

cooperative attitudes from the side of the state administration toward opposition party 

events.  

 

In addition, as a side-effect of the president’s unprecedented series of provincial visits for 

campaigning purposes, airspace was frequently closed. This hampered efforts of other 

campaigners. According to Angolan practice, national airspace is closed off and scheduled 

flights cancelled without prior warning for several hours before and after the president 

travels.  

 

Government Obstruction of Independent National Observers 

Domestic election observation was permitted for the first time during the parliamentary 

elections, in accordance with the election observation law passed in 2005. This important 

initiative has the potential to contribute to the national and international credibility of 

election processes in Angola. National observers, who were far more numerous than 

                                                           
71 Human Rights Watch interview with local journalists (names withheld), Huambo and Cabinda, August 2008. 
72 Law on the Right of Assembly and Demonstration (16/91), art. 5. See also Human Rights Watch, Unfinished Democracy. 
Media and Political Freedoms in Angola, July 2004, http://www.hrw.org/en/node/77703. 
73 Human Rights Watch interview with a lawyer (name withheld), Cabinda, August 28, 2008. 
74 Such as in Huambo on August 26, and in Cabinda on August 28, 2008. 



 

      25      Human Rights Watch | February 2009  

international ones, are likely to be more alert to flaws on polling day than short-term 

international observers, most of whom did not speak Portuguese or any other Angolan 

languages. However, this opportunity was largely missed in the 2008 parliamentary 

elections, as many national observers were denied accreditation and others only accredited 

at the very last minute. Some of this was due to bureaucratic delays and the burdensome 

requirement that national observers provide evidence of having no criminal record. This 

requirement was eventually dropped in most provinces but retained in Luanda.  

 

The government seemed particularly keen to limit the number of election day observers from 

civil society groups that it perceived as independent, especially in Luanda. Fewer than half 

of the national observers trained by the Civil Society Electoral Platform, a coalition of civil 

society organizations—1,300 out of 2,640—received accreditation.75 Accreditation was most 

restricted in Luanda: only 28 Electoral Platform observers were accredited out of the 

proposed 370. Another civil society coalition hosted by the local human rights organization 

Mãos Livres, the Coordination Council for Human Rights (CCDH), had all of its 100 

applications for observers in Luanda refused. 

 

According to Angola’s election observation law and regulations, the accreditation process for 

national observers should have been conducted by the provincial Electoral Commissions. 

However, in Luanda, where logistical challenges were considerable due to the high number 

of polling stations, the process was transferred at the last minute to the central CNE office, 

and then to a previously unknown structure, the Observation Office of Angola (Gabinete de 

Observação de Angola), run by a senior government official. 

 

The decision to refuse the majority of observer accreditation applications in Luanda was 

announced on state television only 12 hours before polls opened. The decision, as explained 

in the announcement, was on the grounds of the Justice Ministry’s having detected “forged” 

evidence of a clean record by 90 percent of applicants.76 Yet, despite the seriousness of the 

accusations, no judicial action has been taken subsequently against the rejected observers, 

nor has they been given any official explanation for the rejection of their applications.77 

According to the EU EOM, the authorities in Luanda refused to accept criminal record checks 

                                                           
75 The National Angolan Civil Society Electoral Platform (PNASCAE) also had a long-term observation effort in place and was 
active since the voter registration. 
76 “NGO present forged documents to observe elections,”, (“ONG apresentam documentos falsos para observar eleições”) 
Jornal de Angola, September 5, 2008. This news was broadcast on public television TPA on September 4, 2008. 
77 Human Rights Watch phone interview with civil society observer (name withheld), October 13, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    26 

obtained through a fast-track service—an unofficial method widely used to avoid lengthy 

procedures.78 

 

The Electoral Platform denied the accusation of forged records, and made a public statement 

on election day expressing its “deep concern that the CNE deliberately limited the number of 

independent observers in Luanda, which is home to about one-third of all Angolan voters, 

obstructing impartial and independent verification, and undermining confidence in the 

process.”79 The lack of observation data for Luanda has undermined the value of the overall 

observer results, making them almost “meaningless,” one international observer told 

Human Rights Watch.80 

 

By contrast, several government-sponsored civil society associations received their 

accreditations without major problems. Of these, only the Angolan Bar Association voiced 

any criticism of the conduct of the elections, while most declared the elections “free, fair, 

transparent, and democratic.”81 

 

The preferential treatment apparently given to government-funded civil society organizations 

in allowing them to observe the elections is a strong indicator of an official attempt to 

weaken national observer groups that are more likely to be independent and speak out 

about their findings. The government had already previously expressed suspicion about the 

involvement of civil society organizations funded by foreign donors in civic education for 

voter registration. The CIPE head and Minister of Territorial Administration Virgílio Fontes 

Pereira articulated this in September 2006 when he said, during a meeting with civil society 

organizations engaged in civic education, that some NGOs were “tied to foreign interests.”82 

At the same time the government has denied state funding for the large part of these civil 

society organizations, so they have depended on often unpredictable foreign donor money 

to conduct civic education and train and deploy observers. The government has long 

followed the practice, however, of selecting MPLA-friendly civil society organizations for 

                                                           
78 EU EOM Angola, Final Report, p. 30f. 
79 Plataforma Eleitoral (PNASCAE) press release, September 5, 2008. 
80 Human Rights Watch phone interview with international observer (name withheld), October 24, 2008. 
81 Declaration of the Liga dos Militares de Angola na Reserva (Angola Military Reservists’ League, LIMIAR), Angop, September 
8, 2008. Other government-funded organizations accredited as observers, such as the Conselho Nacional de Juventude 
(National Youth Council, CNJ), and the Instituto Angolano de Sistemas Eleitorais e Democracia (Angolan Institute of Electoral 
Systems and Democracy, IASED) made similar statements after the polls. 
82 “NGOs are tied to foreign interests, denounces Minister of Territorial Administration” (“ONGs estão presas a interesses 
estrangeiras’ denuncia MAT”), Voz da América, September 27, 2006; Human Rights Watch interview with an international 
organization official (name and affiliation withheld), October 3, 2006. 



 

      27      Human Rights Watch | February 2009  

legalisation as “associações de utilidade pública” (“associations of public interest”), which 

makes them eligible for regular government funding.83  

 

One of the few Angolan human rights organizations which has regularly criticized the 

government’s conduct of the election process, the AJPD, was officially informed on the eve of 

polling day about a lawsuit filed by the attorney general in 2003, threatening the AJPD with 

closure on the grounds that its statutes are not in conformity with the law. The AJPD has 

presented counter-arguments and has been awaiting trial since. Why it took the authorities 

five years to act is unclear. 

 

Human Rights Watch has argued that the government’s unease with independent human 

rights scrutiny over the elections period contributed to its precipitate decision to close down 

the office of the UN Office of the High Commissioner for Human Rights in Angola in May 2008, 

three months before the elections.84 

 

Irregularities in Conduct of Voting, Counting, and Tabulation  

Voting day was marred by widespread logistical and procedural flaws, most visibly in Luanda 

(where voting was extended to the following day), but also in other provinces. The EU EOM 

presented the most detailed analysis of observed flaws in its final report.85 The main 

problems, beyond late or non-opening of many polling stations, flawed distribution of ballot 

papers, and late accreditation of polling station staff, party delegates, and national 

observers, included serious breaches of safeguards against fraud: The voters’ roll was not 

available in most cases, and where it was available, it was not used to check voters’ 

identity.86 In addition, the government allowed no independent scrutiny of the results 

tabulation.  

 

The European Union observers concluded that lack of technical experience was the main 

reason for these flaws, rather than a deliberate attempt to commit fraud. 87 Yet, as an 

international observer told Human Rights Watch, the considerable scope of the breaches 

                                                           
83 Regulamento das associações de utilidade pública (decree 5/01). A striking example for ruling party bias in attributing this 
status is the fact that the National Spontaneous Movement (Movimento Nacional Espontâneo, MNE)—the president’s youth 
support group—is registered as a public interest association. 
84 “Angola: Resume Negotiations with UN body,” Human Rights Watch news release, May 27, 2008, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/05/22/angola-resume-negotiations-un-rights-body. 
85 EU EOM Angola, Final Report. 
86 This serious breach was acknowledged by many observers, including the EU EOM, the Pan-African Parliament, and the 
National Civil Society Electoral Platform (PNASCAE). 
87 EU EOM Angola, Final Report, p. 33.  



 

Democracy or Monopoly?    28 

hampered the transparency of the process: “It is difficult to judge the impact the verified 

irregularities had on the election results, because too many safeguards for best practice 

were breached.”88  

 

Flawed voter verification 

SADC Guidelines require the existence of an updated and accessible voters’ roll, and 

national safeguards to protect against people voting more than once.89 The Electoral Law 

provided for the use of a voters’ roll as an important safeguard. Absent a voters’ roll in print 

or electronic version, indelible ink applied to voters’ fingers was the only safeguard left 

during the polls, yet procedures to check each voter’s fingers before voting were not applied 

consistently.90  

 

According to the EU EOM, one of the main reasons for the lack of voters’ rolls on polling day 

was their late submission by the CIPE to the CNE: only on August 17, three weeks before the 

elections. This was much too late to verify and correct possible errors and publish the rolls 

as prescribed by law.91 The voter registration process carried out by the CIPE allowed political 

parties and observers only restricted access to the central voter register database (Ficheiro 

Central do Registo Eleitoral, FICRE), and no external audit was conducted. 92 “Nobody knows 

whether the voters’ rolls available on polling day were correct,” an international observer 

told Human Rights Watch.93 

 

In addition, in a controversial last-minute decision on September 3, the CNE allowed that 

voters could cast their vote wherever they wanted within the municipality where they resided. 

According to the Electoral Law, votes from voters who lost their voter cards or voted 

elsewhere than originally registered should be cast in special ballot boxes, in order that they 

could be counted separately at provincial level.94 According to the EU EOM, this CNE decision 

aimed to facilitate voting, but the decision came too late for polling station officials to be 

                                                           
88 Human Rights Watch phone interview with international observer (name withheld), October 24, 2008. 
89 SADC Principles and Guidelines (2004), section 4.1.4. 
90 According to the EU EOM, while the ink was applied in the majority of observed polling stations, in only 40 percent were 
voter’s fingers checked before voting. EU EOM Angola, Final Report, p. 33. 
91 EU EOM Angola, Final Report, p. 16. 
92 “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/08/13/angola-doubts-over-free-and-fair-elections . 
93 Human Rights Watch phone interview with international observer (name withheld), October 3, 2008. 
94 Electoral Law (6/05), arts. 129-130. 



 

      29      Human Rights Watch | February 2009  

instructed on the changed procedures.95 Local and international observers told Human 

Rights Watch that the counting procedures to deal with these special ballot boxes in practice 

was largely left to the discretion of polling station officials and thus varied greatly.96  

 

“As a consequence of the fact that in most cases voters’ rolls were not available or not used, 

and of the lack of uniform criteria for counting the special ballot boxes, it will be impossible 

to establish beyond doubt how many people actually did not vote,” an international 

observer told Human Rights Watch.97  

 

Lack of independent scrutiny of the tabulation process 

The SADC Principles and Guidelines Governing Democratic Elections establish that member 

states should allow unrestricted access of political parties and observers to the counting 

centres, as an integral part of the state’s responsibility to ensure the transparency and 

integrity of the election process.98  

 

However, national observers only had access to some counting centers at provincial level, 

and international observers were not allowed unrestricted access to the National Tabulation 

Centre in Luanda to monitor the final tabulation process.99 Taking into consideration the 

breaches of crucial safeguards against fraud during the polls, independent monitoring of the 

counting and tabulation process throughout the whole country would have been particularly 

important. In addition, results were not published at the polling stations, as required by the 

Regulations of the Electoral Law, making it difficult to compare local figures with the final 

tabulated results.100 The EU EOM concluded that since they were not allowed to monitor the 

tabulation process and voters’ rolls were not used, it could not confirm the high turnout 

reported by the CNE.101  

 

 

                                                           
95 EU EOM Angola, Final Report, p. 17. 
96 Human Rights Watch phone interviews with local journalists and international observer (names withheld), September-
October 2008; EU EOM Angola, Final Report, p. 38. 
97 Human Rights Watch phone interview with international observer (name withheld), October 3, 2008. 
98 SADC Principles and Guidelines (2004), sections 7.8, 7.18, and 7.19. 
99 EU EOM Angola, Final Report, p. 39: Human Rights Watch phone interviews with national observer (name withheld), October 
13, and international observers (names withheld), October 8 and 24, 2008. 
100 Regulations of the Electoral Law, art. 138. Human Rights Watch phone interview with international observer (name 
withheld), October 24, 2008. 
101 EU EOM Angola, Final report, p. 44. The EU EOM noted cases in which turnout figures are highly questionable, such as 
Kwanza Norte province where, according to CNE figures, 108 percent voted. 



 

Democracy or Monopoly?    30 

Need for an independent post-elections inquiry 

Despite the range and scope of the observed procedural irregularities and breaches of 

crucial safeguards against fraud, only a few formal complaints were filed by opposition 

parties. UNITA formally challenged the election results in Luanda, requesting a rerun. It filed 

a complaint with the CNE on September 7, claiming that the CNE’s decision to allow voters to 

cast their vote wherever they wanted within their municipality of residence, to allow polling 

stations to remain open after dark, and to extend the polls to a second day in Luanda were 

illegal, and that the CNE failed to ensure timely delivery of material to polling stations and 

enforce safeguards against double voting. The CNE’s rejection was appealed before the 

Constitutional Court on September 11, which on September 16 upheld the CNE’s position. 

The court ruled that UNITA’s complaint was unfounded, among other reasons because 

complaints were not filed by party delegates at the polling stations, as required by law.102 

 

According to the EU EOM report, the opposition parties primarily failed to file complaints 

effectively due to lack of experience and technical knowledge of the legal procedures, but 

also due to a lack of definition in the Electoral Law about how to file complaints regarding 

breaches committed by the election management bodies themselves.103  

 

At this writing, no opposition party or observer group has publicly presented evidence that 

the verified irregularities were deliberate. However, UNITA presented a post-elections report 

detailing a number of serious allegations of irregularities that had not been referred to by 

international observers.104 These included allegations of significant discrepancies between 

the numbers of polling stations that had been approved and those whose results figured in 

the final CNE voting figures, discrepancies between the numbers of distributed, received, 

and used ballot papers in several provinces, deliberate non-accreditation of more than half 

of opposition party delegates at the polling stations, and interference in the election 

management by the president’s Military Office and state security Information Services.105  

 

                                                           
102 Tribunal Constitucional: Acórdão No 74/2008, September 16, 2008, available at http://www.tribunalconstitucional.ao. 
Complaints at national level were later also filed by Frente para Democracia (FpD), PDP-ANA, PLD, and AD Coligação.  
103 EU EOM Angola, Final Report, p. 41. 
104 UNITA, “Audit Report on te Free, Fair and Transparent Elections”“ (“Relatório de Auditoria Às Eleições Livres, Justas e 
Transparentes em Angola”), November 26, 2008. 
105 UNITA claims that ONLY 37,995 polling stations had been approved, while the CNE indicated results of 50,195 polling 
stations had been counted. Ibid., pp. 24-25, pp. 35f-45. 



 

      31      Human Rights Watch | February 2009  

Human Rights Watch has already called for an independent and impartial inquiry of 

irregularities reported on voting day, but this has not been answered.106 It remains vital to 

establish how far irregularities affected people’s right to vote in the first elections in 16 years, 

and to avoid similar scenarios in future elections.107 On September 19, 2008, the CNE 

announced a commission of enquiry to prepare a report within 30 days.108 At this writing, 

nearly five months later, neither the full composition of this commission nor its report has 

been disclosed to the public. This raises serious doubts about the adequacy and 

independence of this purported inquiry.  

 

                                                           
106 “Angola: Irregularities Marred Historic Elections,” Human Rights Watch news release, September 15, 2008, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/09/15/angola-irregularities-marred-historic-elections. 
107 Ibid. 
108 “New members of parliament to take office at the end of the month” (“Novos deputados serão investidos no final do mês”), 
Angop, September 19, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    32 

 

VII. Election-Related Violence in Huambo and Benguela 

 

The voting in the September 2008 elections was free from violence, a first in Angola. The 

same was not entirely true of the pre-election period, however. Prior to the election 

campaign, Human Rights Watch highlighted cases of intimidation and unchecked violence 

by local MPLA supporters in rural areas of Huambo, Benguela, and Bie.109 

 

Huambo, Bie, and the rural areas of Benguela have long been strongholds of UNITA and 

received a high number of demobilized UNITA combatants after the end of the civil war in 

2002. However, in September 2008’s elections, UNITA lost its lead in those provinces, 

having won the majority of parliamentary seats in the 1992 elections; in 2008 UNITA won 

only one seat in Bie.110 

 

The “Bilateral Mechanism” established between the MPLA and UNITA to deal with 

outstanding issues from the 2002 peace agreement has been discussing such election-

related violent incidents, and some joint MPLA-UNITA delegations have conducted 

investigations on the ground following the most serious incidents, yet the results of these 

investigations have not been published. Since 2006 the Roman Catholic Church’s Justice 

and Peace Commissions have organized “Pro Pace” peace congresses to promote political 

tolerance in a number of dioceses across the country where there has been a pattern of 

political violence. However, several priests of provincial Justice and Peace Commissions 

have complained to Human Rights Watch about intimidation and accusations from local 

MPLA officials of being friendly toward UNITA.111 

 

As the election neared, there was a noticeable improvement. During the campaign, police 

forces offered better security for opposition parties, which allowed them to campaign freely 

in more areas than before.112 However, Human Rights Watch documented some of the 

incidents that did occur in Huambo and Benguela, as highlighted below.  

 

                                                           
109 “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, August 13, 2008, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/08/13/angola-doubts-over-free-and-fair-elections. 
110 In 1992 UNITA won 3 seats in Benguela, 4 in Huambo, and all 5 from the provincial constituency in Bie.  
111 “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, August 13, 2008. 
112 The EU EOM, which had long-term observers in all 18 provinces claimed that there were a few isolated cases of election-
related violence in Benguela, Huambo, and Luanda. EU EOM Angola, Final Report, p. 20. 



 

      33      Human Rights Watch | February 2009  

Incidents in Huambo  

In Huambo province Human Rights Watch documented three incidents of violence against 

UNITA delegations trying to campaign during the election campaign period. The police 

escorted the UNITA delegations and did intervene to prevent further escalation, but there is 

no indication that the police have prosecuted those suspected of responsibility for the 

attacks. 

 

The first two incidents took place between Londwimbali town and Ngalanga commune, an 

area that has witnessed sporadic political violence in past years. UNITA provincial secretary 

Anastásio Vianeke, who had been part of the UNITA delegation travelling there, told Human 

Rights Watch that they had been escorted by a senior police commander and several police 

officers. According to Vianeke, about 35 kilometers from Londwimbali town, his car and a 

truck carrying UNITA members were attacked by a group of about 100 people who threw 

stones and hit the vehicles with sticks, while others blocked the road. “They were prepared 

and waiting for us—some were wearing MPLA t-shirts,” Vianeke said. He said that the people 

waiting by the road had shouted, “They’ve arrived, we must attack them, kill them, throw 

them in the wells. No one is going to escape today.” The policemen got out of the car and 

fired shots into the air, whereupon the attackers ran away, and the delegation continued 

towards Ngalanga, while two police officers remained behind. When the delegation reached 

a place known as Aldeia Cinco (Village 5), another crowd of people started throwing stones 

at the car and truck. The police officers again fired shots into the air. The UNITA supporters 

apprehended one of the attackers, and, according to Vianeke, later handed him over to the 

police commander.113 At this writing, Human Rights Watch has no information to suggest 

there has been any follow up. 

 

A third incident took place as UNITA members were trying to hold a public meeting in the 

commune of Chipeio (Ekunha municipality). UNITA provincial official Ricardo Noe Ekupa, 

who was part of the delegation, told Human Rights Watch that a large group of people—

assumed to be MPLA supporters—attacked the delegation by throwing stones, injuring at 

least eight people. As in the previous cases, UNITA members apprehended one man and 

handed him over to the police, and reported the incident to the provincial police commander 

in Huambo.114 A journalist who visited Chipeio days after the attack told Human Rights Watch 

he had interviewed local residents who said they would attack UNITA again if they were to 

                                                           
113 Human Rights Watch interview with Anastásio Vianeke, UNITA provincial secretary, Huambo, August 30, 2008. 
114 Human Rights Watch interview with Ricardo Noe Ekupa, UNITA provincial official, Huambo, August 31, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    34 

come back to Chipeio. Human Rights Watch has received no indication of action taken 

against the alleged perpetrators.115  

 

Incidents in Benguela 

In Benguela province Human Rights Watch documented two incidents of violence that 

occurred during the election campaign in rural areas of Balombo municipality. Again, the 

police intervened to stop an escalation of the violence, but there is no evidence of 

prosecutions having taken place. 

 

On August 8 in the village of Elongo (Chindumbo commune) there was an attack by alleged 

MPLA supporters on the homes of known UNITA supporters. A local researcher who visited 

the area in late August told Human Rights Watch he interviewed three victims, all of them 

demobilized UNITA combatants who had returned to their home village after the 2002 peace 

accord. According to the victims, a group of 50 men—believed by them to be MPLA 

supporters from several neighboring villages—destroyed six of their houses and a 

community meeting point (jango), stole some of their belongings, and physically attacked 

their wives. The attackers had arrived early in the morning at their houses, armed with 

machetes, stones, and picks, destroyed their homes, and then threatened to kill them. One 

victim told the local researcher they had filed complaints with the police, who had arrested 

four attackers and stated they would be prosecuted, but the interviewee did not know about 

further developments.116  

 

The second incident happened on August 23 in the village of Chico da Waiti 

(Macambombolo commune), where UNITA members had already complained previously 

about violent incidents directed against them. A UNITA provincial secretary in Benguela city, 

Victorino Nhany, told a press conference that his party’s delegation was attacked at the 

entrance to the village, where they had intended to campaign. The delegation comprised 40 

UNITA members, two members of parliament, and the provincial deputy governor from UNITA, 

and was escorted by police. On the way to the village, the delegation found the road blocked 

by tree trunks decorated with MPLA flags. The police removed these obstacles and the 

delegation proceeded to the village, where they were met by a group of children threatening 

them with knives. The police chased them away, then a larger group of youths arrived 

                                                           
115 Human Rights Watch interview with Anastásio Vianeke, August 30, 2008. 
116 Human Rights Watch phone and email interviews with a local researcher in Benguela (name withheld), August-September 
2008. The researcher conducted the interview with three victims from UNITA in Elongo on August 28, 2008. 



 

      35      Human Rights Watch | February 2009  

throwing stones at the delegation, injuring eight people and damaging five cars. The UNITA 

provincial secretary said the police did not arrest anybody in this case.117 

 

Government Response  

Senior MPLA officials have often said publicly and to Human Rights Watch that such 

incidents were a spontaneous expression of popular resentment against UNITA for atrocities 

committed during the war.118 Members of churches and civil society organizations 

conducting civic education campaigns told Human Rights Watch such resentments 

undoubtedly exist in areas that were under UNITA control during the civil war.119 

 

However, the ruling party has done nothing to exert control over its local leaders, who in 

some cases are suspected of encouraging such acts of violence. Roman Catholic priests 

engaged in civic education campaigning and the Justice and Peace Commission’s Pro Pace 

congresses told Human Rights Watch on several occasions that uneducated villagers were in 

most cases being “manipulated by more informed people.”120  

 

For example, the communal first secretary of the MPLA of Macambombolo explained to 

Human Rights Watch that UNITA campaigning in that area was unacceptable due to what 

UNITA had done during the war, and said, “The president Jose Eduardo dos Santos in his 

speech spoke about tolerance and peace. He spoke very well. But here the people rule and 

the people are the MPLA.”121 

 

Members of various churches, civil society organizations, and opposition parties told Human 

Rights Watch in June 2008 that some local MPLA leaders in Benguela have been actively 

fuelling fear and resentments against UNITA in the communities for a longer period of time. 

For example, the second municipal MPLA secretary of Balombo municipality in Benguela was 

quoted as having threatened UNITA members in April 2008 by saying, “After the elections, if 

UNITA wins, we go back to 1992”—a clear reference to the post-election civil war, and 

                                                           
117 UNITA press conference, Benguela city, August 26, 2008, reported to Human Rights Watch by phone by local journalist 
(name withheld), August 26, 2008. 
118 Human Rights Watch interviews with local MPLA and government officials in Luanda, Huambo, and Benguela, March and 
May-June 2008. 
119 Human Rights Watch interviews with members of civil society organizations and churches engaged in civic education 
campaigning (names and affiliation withheld) in Luanda, Huambo, Bie, and Benguela, March-August 2008. 
120 Human Rights Watch interview with members of the Roman Catholic Church’s Justice and Peace Commission, Benguela, 
June 4, 2008; Local researcher interview with Catholic priest in Balombo (names withheld), August 29, 2008, recounted to 
Human Rights Watch. 
121 Human Rights Watch phone and email interviews with local researcher (name withheld), Benguela, August-September 
2008. He conducted the interview on August 29, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    36 

reportedly not an isolated statement from this official.122 Despite frequent complaints from 

representatives of several opposition parties and from church representatives against this 

specific MPLA leader, the MPLA has not removed him.123  

 

In addition, senior MPLA officials and members of the government during the pre- campaign 

period repeated accusations in public speeches that UNITA still had hidden arms caches, 

implying this constitutes a danger for the elections. For example, in a controversial speech 

on peace day, April 4, 2008, in Bocoio, Benguela, Defense Minister Kundy Paihama raised 

alarm when he said that “some demobilized UNITA soldiers are being prepared to launch 

confusion around the elections.”124 Members of churches and civil society organizations told 

Human Rights Watch they were concerned that such speeches fuelled fear among local 

communities.125 UNITA members in those areas of Benguela told Human Rights Watch they 

have been threatened in the months before the elections by local MPLA leaders and 

traditional authorities to leave the villages, and were in some cases attacked by MPLA 

supporters.126 In such an environment, public speeches suggesting UNITA was still armed 

clearly encouraged local MPLA members to prevent UNITA from campaigning there. 

 

In addition, doubts remain about the effectiveness of the police in investigating recent and 

earlier cases of violence involving ruling party supporters and bringing perpetrators to court. 

Especially in rural areas that have been seriously affected by the civil war, and in which 

reconciliation between local MPLA and UNITA supporters remains fragile, action of the 

authorities against perpetrators and instigators of political violence continues to be crucial. 

The fact that for the first time elections have passed without major incidents of violence in 

most parts of the country should make it easier for strong action to be taken to hold 

perpetrators accountable for the violence that did take place. 

 

Opposition party representatives in Benguela and Huambo told Human Rights Watch during 

the months before the elections that newly appointed provincial police commanders had 

made efforts to reinforce non-partisan policing. However, despite what appears to be 

                                                           
122 Human Rights Watch interview with Francisco Epope and Domingos Katchindele, UNITA officials, Balombo, May 31, 2008. 
123 Human Rights Watch interviews with Rui Malopa Miguel, provincial secretary of the PRS, Benguela, June 1; Vitorino Nhany, 
provincial secretary of UNITA, Benguela, June 6, 2008; international organization official (name and affiliation withheld), 
Luanda, August 8; and embers of the Roman Catholic Church’s Justice and Peace Commission (names withheld), Benguela city 
and Balombo, May-June, 2008. 
124 Human Rights Watch transcript of Kundy Paihama’s speech, broadcast nationally on RNA on April 4, 2008. 
125 Human Rights Watch interviews with civil society representatives and Roman Catholic priests, Luanda and Benguela, May-
June 2008. 
126 Human Rights Watch interviews with UNITA members and representatives, Balombo and Benguela city, May-June 2008. 



 

      37      Human Rights Watch | February 2009  

genuine efforts of the police during the campaign to guarantee security for opposition 

parties in many parts of the country (as described above), police investigation and 

prosecution of perpetrators of political violence still seems to be inadequate. For example, 

the provincial police commander of Benguela, interviewed by a local researcher in August 

2008, clarified that no one had been held accountable for the attack in Macambombolo 

commune on August 23, claiming “it was difficult to identify the attackers in a riot.”127 Local 

police chiefs in Benguela have previously given this excuse when asked by Human Rights 

Watch for the reason for inaction in other cases of political violence.128  

 

In areas where the MPLA and UNITA are the only political forces, and traditional authorities 

are increasingly aligned with the MPLA, a possible involvement of local MPLA structures in 

organizing attacks on UNITA should at least be considered and investigated by the police.  

 

In addition, opposition politicians, researchers, and civil society representatives in all 

provinces visited repeatedly told Human Rights Watch that the state security Information 

Services (Sinfo), which collaborate with the police, have been acting on behalf of the MPLA 

by monitoring movements and meetings of opposition parties as well as other people 

perceived to be potentially critical to the government. Our interviewees said this has fuelled 

widespread fear of surveillance and state repression, and contributed to self-censorship 

within Angolan society. 

                                                           
127 Human Rights Watch phone and email interviews with local researcher in Benguela, August-September 2008. 
128 Human Rights Watch interview with interim police commander Francisco Franklin André Miguel, Balombo, June 5, 2008. 



 

Democracy or Monopoly?    38 

 

VIII. Ongoing Armed Insurgency and Intimidation in Cabinda 

 

In Cabinda, ongoing low-intensity activities of the armed insurgency, and the government’s 

efforts to contain the insurgency and close down space for the local civil society movement 

for self-determination, negatively affected the political climate for elections there.129 Human 

Rights Watch found that despite a relatively calm campaign period in August 2008, the 

political climate has not improved there since.  

 

The armed separatist FLEC guerrilla movement has been fighting for the Cabinda enclave’s 

independence since 1975. After 2002 the Angolan Armed Forces launched several military 

operations in Cabinda that considerably weakened the guerrilla movement. In August 2006 

the government signed a Memorandum of Understanding for Peace and Reconciliation in 

Cabinda with a faction of FLEC represented in the Cabindan Forum for Dialogue (FCD) and 

rewarded its members with a number of government posts. Members of political parties and 

civil society told Human Rights Watch the 2006 peace agreement has enjoyed little 

credibility, however, because the government has not made significant political concessions, 

and influential parts of local civil society were excluded from the talks. The armed 

insurgency has continued. 

 

Aside from the FLEC, the independence movement has been based on civil society, rather 

than political parties, as locally- and regionally-based parties and calls for secession are 

prohibited by Angolan law.130 Thus, the local Roman Catholic clergy in 1992 backed FLEC’s 

successful call for a boycott of the elections in Cabinda and in 2005 local civil society and 

church representatives formed part of the Cabindan Forum for Dialogue created as a joint ad 

hoc commission with FLEC to establish peace talks with the Angolan government. However, 

the Angolan constitution does not make a clear distinction between peaceful and armed 

movements calling for secession.131 International human rights law, although permitting 

governments to take action against opposition groups using violence, does not allow the 

banning of political parties because they are regionally based or solely because they 

                                                           
129 “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/08/13/angola-doubts-over-free-and-fair-elections. 
130 Political Parties Law (2/05), art. 5. 
131 The constitution defines Angola as a “unitary and indivisible State” that will “fight against any separatist attempt.” 
Constitutional Law (1992), art. 5. 



 

      39      Human Rights Watch | February 2009  

peacefully support autonomy or even secession.132 In November 2006 the authorities 

banned a public debate on an autonomy statute promoted by the opposition party Frente 

para a Democracia (FpD) under the allegation that this constituted an “attempt to subvert 

the constitutional order.” In August 2007 a court sentenced an FpD representative to five 

months’ imprisonment suspended for two years for “insubordination and incitement of 

violence” for attempting to distribute a news release supporting autonomy.133 

 

In recent years the Angolan government has increasingly used security concerns to crack 

down on the peaceful civil society pro-independence movement and restrict freedom of 

expression, assembly, and association. In 2006 the government banned the civic 

association and human rights organization Mpalabanda, alleging it had incited violence. An 

appeal against the ban has been pending since, but the organization’s former members 

complained to Human Rights Watch about continued harassment by the authorities. For 

example, José Marcos Mavungo, human rights activist and former Mpalabanda deputy 

president, told Human Rights Watch he has not been able to travel out of the country since 

the Migration Services confiscated his passport at Cabinda airport in July 2007, but he has 

not been informed of any judicial proceedings against him.134 

 

Police have also regularly intimidated and arrested individuals belonging to church groups 

protesting against the new Roman Catholic bishop appointed by the Vatican in 2005, with 

the justification that the police were protecting the bishop from threats allegedly coming 

from these groups.135 The new bishop has close family links to MPLA elites, and his 

appointment has been fiercely contested by influential sectors within the local clergy.  

 

Human Rights Watch found that in the months before the 2008 elections, levels of 

surveillance and intimidation of opposition politicians, journalists, and individuals from 

                                                           
132 See, for example, the judgment of the European Court of Human Rights in United Communist Party of Turkey v. Turkey 
(19392/92) (1998) 26 E.H.R.R. 121. See also the African Commission on Human and Peoples’ Rights ruling in Communication 
75/92, Katangese Peoples’ Congress v. Zaire, Eighth Activity Report 1994-95.  
133 Human Rights Watch interview with Mateus Massinga, provincial secretary of the FpD, Cabinda, March 23, 2008. See also 
“Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/08/13/angola-doubts-over-free-and-fair-elections. 
134 Human Rights Watch interviews with José Marcos Mavungo, Cabinda, March 24 and August 29, 2008. 
135 See UN Human Rights Council, Report of the Special Rapporteur on Freedom of Religion or Belief, Asma Jahangir, 
Addendum: Mission to Angola, A/HRC/7/10/Add.4, March 6, 2008, 
http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/G08/116/44/PDF/G0811644.pdf?OpenElement (accessed February 6, 2009), pp. 
11-14. 



 

Democracy or Monopoly?    40 

church and civil society groups favoring self-determination and opposing the terms of the 

2006 peace agreement have been particularly high in Cabinda.136  

 

In September’s elections, voter turnout in Cabinda was high—despite some divisions within 

civil society on whether to participate or abstain, and FLEC’s call for a boycott. UNITA 

achieved its best election results in Cabinda, where it won 31 per cent of the vote, despite 

irregularities of the kind mentioned in Chapter V. This result was mainly due to UNITA’s 

promises to consider autonomy for the enclave within the constitutional review process, and 

because it ran candidates from local civil society who had been leaders of Mpalabanda. 

 

During the election campaign the environment for political parties appeared to be relatively 

calm. Opposition party officials told Human Rights Watch they had experienced fewer 

problems during the campaign than before. For example, the FpD campaigned under the 

slogan “vote for autonomy of Cabinda,” despite the previous conviction of its representative 

for expressing his party’s view on the matter.137  

 

However, police pressure on church groups perceived as dissident continued throughout the 

campaign. On August 23 the police briefly detained five catechists of the dissident Catholic 

movement Lumbundunu, to prevent them from holding a public religious ceremony. They 

were released after a week, without charge. This happened despite alleged orders from the 

police commander to abstain from arrests in Cabinda city during the election campaign “in 

order to avoid damage to the image of the government,” as a human rights activist told 

Human Rights Watch. A member of the group told Human Rights Watch the provincial Sinfo 

delegate had threatened him in May 2008, saying, “We are going to prove that you organize 

political activities.”138  

 

The early presence in Cabinda of international long-term observers from the European Union 

may have contributed to government efforts to temporarily reduce ostentatious surveillance 

by police and Sinfo agents. However, international observers abstained from observing 

elections further north than the surrounding area of Cabinda city for security concerns, due 

to reports of ongoing armed attacks from the FLEC. This left the most sensitive areas in the 

                                                           
136 “Angola: Doubts over Free and Fair Elections,” Human Rights Watch news release, 
http://www.hrw.org/en/news/2008/08/13/angola-doubts-over-free-and-fair-elections. 
137 Human Rights Watch interviews with members of the opposition parties FpD, PRS, and UNITA, Cabinda, August 2008. 
138 Human Rights Watch interview with Lumbundunu church members (names withheld), Cabinda, August 29, 2008. 



 

      41      Human Rights Watch | February 2009  

north unmonitored by international observers.139 Local journalists, human rights activists, 

and priests described the situation in the northern border regions to Human Rights Watch as 

“unpredictable,” especially since FLEC had called for an election boycott.140  

 

Since the elections, the clampdown against civilians accused of “crimes against the security 

of the state” has continued. On September 16—one week after the election—the former 

Voice of America correspondent Fernando Lelo was sentenced to 12 years’ imprisonment for 

“crimes against the security of the state” and acts of rebellion allegedly committed together 

with four soldiers of the Angolan Armed Forces. He had been tried in May by a military court 

that did not produce evidence of the charges against him. Local human rights activists and 

journalists told Human Rights Watch that Lelo’s conviction had been deliberately delayed 

until after the elections, in order to prevent popular unrest or damage to the MPLA’s election 

campaign in Cabinda.141 The arbitrariness of Lelo’s detention and denial of a fair trial raises 

concerns about what will happen with another 14 civilians who have been in pretrial 

detention for “crimes against the security of the state” since their arrest between December 

2007 and April 2008. Human Rights Watch has documented that these civilians, and the 

soldiers co-accused with Fernando Lelo, have been beaten and tortured in military 

custody.142 A lawyer confirmed to Human Rights Watch that in October 2008 another seven 

civilians were arrested in Cabinda and across the border in the Democratic Republic of 

Congo, accused of crimes against the security of the state, and were being held under the 

same detention conditions in Cabinda.143 

 

Since the elections the authorities have also continued to impose arbitrary travel restrictions 

on individuals in Cabinda. From October 15 to early December 2008, the Catholic priest 

                                                           
139 Luisa Morgantini, head of the EU EOM Angola, explained that the EU EOM abstained from observing the interior of Cabinda 
in order “not to put [our] observers at risk.” EU EOM Angola press conference, Cabinda, August 28, 2008. Observers from the 
pan-African Parliament followed the EU EOM’s approach in this regard. 
140 Human Rights Watch interviews in Cabinda, August 28-31, 2008. 
141 Human Rights Watch phone interviews with human rights activist, lawyers, and local journalists (names withheld), 
September-October 2008. 
142 “Angola: End Torture and Unfair Trials in Cabinda,” Human Rights Watch news release, December 10, 2008, 

http://www.hrw.org/en/news/2008/12/05/angola-end-torture-and-unfair-trials-cabinda. The persons arrested between 

December 2007 and April 2008 are: Natalício Mbatchi, João Mateus Luemba, Elias Menos, Garcia David António, Sebastião 

Sambo, Carlos José Sambo, José Domingos Mabete, Paulo Simão, Paulo Domingos, Luís Fernando Barros, João Paulo Nombo, 

João Baptista Maela, Zacarias João Zau, Marcos Lubuca Malila Tovo. Human Rights Watch interviews with two activists and 

three lawyers (names withheld) in Cabinda, March and August 2008 , and follow-up interviews with two lawyers (name 

withheld) by phone on November 11, 2008 and by email on October 2 and November 25, 2008. 
143 Human Rights Watch phone interview with lawyer (name withheld), Cabinda, January 21, 2009. The persons arrested in 
October 2008 are: Armando Muabi, Paulino Próspero Bianga, João Alfredo Dumbi, César Deneri Dunge, João de Deus Deula 
Muanda, José Fernandes Jorge, and Cornélio Mabiala. 



 

Democracy or Monopoly?    42 

Pedro Sevo Agostinho was prevented from leaving Angola after a short visit to Cabinda from 

Spain, where he had been studying. The Migration Services gave no explanation for 

confiscating his passport, which was eventually returned to him.144  

                                                           
144 “Visão Angola”, Voz da América, November 21, 2008.; “Travel ban against priest Sevo lifted” (“Levantada interdição de 
viagem contra padre Sevo”), Voz da América, December 2, 2008. Human Rights Watch interview with local journalist (name 
withheld), November 11, 2008. 



 

      43      Human Rights Watch | February 2009  

 

IX. Recommendations 

 

To the Angolan Government 

Regarding management and oversight of the elections  

• Reform the National Electoral Commission to ensure its members reflect a genuine 

balance between ruling party and opposition, and include also independent 

representatives from civil society. 

• Provide the CNE with adequate resources to run the next and subsequent elections, 

and ensure its full independence. 

• Establish a commission of inquiry that impartially, thoroughly, and transparently 

investigates violations of election laws during the 2008 parliamentary elections, and 

publish its results.  

• Ensure timely and equal access to state funding for all political parties 

• Guarantee that updated voters’ rolls are available and used to check voter identity in 

upcoming elections. 

• Ensure timely, transparent, and impartial accreditation procedures for national and 

international observers. 

• Allow free access of national and international observers to all geographical areas 

and at all stages of the process, including counting and tabulation of the results.  

 

Regarding the media environment  

• Enact all necessary implementing regulations and laws relating to the 2006 press 

law, in line with international standards.  

• Review the press law in order to decriminalize defamation and related offenses, in 

line with international standards. 

• Enact legislation to guarantee that public media are accountable to the public and 

not the government, as stated in the press law.  

• Enact legislation to establish fair and transparent licensing procedures for private 

radio and television, and ensure supervision by an independent body, as stated in 

the press law, in order to prevent discriminatory licensing practices and to enhance 

diversity of information throughout the country. 



 

Democracy or Monopoly?    44 

• Enact legislation regarding the establishment of the National Council on Media 

(Conselho Nacional da Comunicação Social) as an independent body, as stated in 

the press law, with sufficient powers to play its role effectively.  

• Ensure equal access for all political parties to the state media beyond stipulated 

airtime during the official election campaign. 

 

 Regarding acts of political violence and intimidation 

• Ensure free and secure access by all political parties to all parts of the country at all 

times, and not only during the official campaign period. 

• Ensure that all allegations of political violence and intimidation that occurred during 

and before the election campaign are investigated promptly, and that persons 

against whom there is evidence of criminal liability for these acts are prosecuted and 

brought to a speedy and impartial trial. 

• Ensure that agents of the police and of the Information Services act professionally 

and impartially at all times, including before and during the campaign period. 

• Guarantee the right to a fair trial to persons accused of state security offences 

related to the armed conflict in Cabinda, and ensure the freedom of expression, 

association, and assembly there as elsewhere in the country.. 

 

To Future National and International Observers 

• Take into account all aspects of the election process, before and during the election 

campaign, including media bias, intimidation, and the use of state resources, when 

assessing election fairness. 

• Issue public statements, noting any concerns about preelection human rights 

conditions and recommending corrective measures ahead of the polls, in a timely 

fashion so that remedial action can be taken. 

• Remain in the country for a reasonable period beyond the polls to ensure monitoring 

of the tabulation process. 



 

      45      Human Rights Watch | February 2009  

 

Acknowledgments 

 

The report was researched by two Human Rights Watch researchers and written by a Human 

Rights Watch researcher with the assistance of a consultant. It was edited by Carolyn Norris, 

deputy director of the Africa Division of Human Rights Watch, and Ian Gorvin, senior program 

officer. Legal review was conducted by Clive Baldwin, senior legal advisor. Charlene Harry, 

associate for the Africa Division, provided production assistance.  

 

Human Rights Watch acknowledges with gratitude the contribution provided in and outside 

Angola by members of local and international civil society organizations, churches and 

political parties, journalists, lawyers, national and international election observers  and 

government officials who agreed to be interviewed for this report. We own especial gratitude 

to those individuals who gave us invaluable support during our research on the ground and 

to NOVIB for the funding that made this research possible.  

 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


