
 

 

ONE STEP FORWARD, 

ONE STEP BACK 
An Assessment of Freedom of 

Expression in Ukraine during its 
OSCE Chairmanship 

 

 
 

December 2013 

 



Table of Contents 
 

I. Summary & Recommendations        1 

II. OSCE and the Domestic Legal Framework      3 

III. Freedom of Expression: Broadcast & Print Media     6 

IV. Ethics of the Media         11 

V. Violation of Journalists’ Rights        12 

VI. Access to Public Information        15 

VII. Conclusion           16 

 About Freedom House and the Institute of Mass Information   17 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Background Information: Freedom House has been engaged on the ground with the Institute of Mass 
Information and others on the interrelated issues of freedom of expression and corruption. Together 
with the Institute of Mass Information, we have a unique vantage point into the challenges and 
opportunities for the freedom of expression in Ukraine, especially as they pertain to journalists and 
activists, gained through our support for training journalists and the establishment of an independent 
platform (Nikorupciji.org) to investigate and cover instances of corruption at the local level. Freedom 
House has consulted with the government of Ukraine to share our concerns about how gaps between 
laws and practice in protecting the freedom of expression have a corrosive effect on the prospects for 
democratic advancement. We look forward to continuing this engagement. Given the importance of this 
year for Ukraine we commissioned a special report to assess Ukraine’s progress on freedom of 
expression commitments in the human dimension.   



1 
 

I. Summary & Recommendations: Ukraine, its 
Chairmanship of the OSCE, and Freedom of 
Expression 

2013 is the first year Ukraine has held the Chairmanship in Office (CIO) of the OSCE since it 
became a participating state in the organization in 1992. The Chairman in Office, Ukraine’s Minister of 
Foreign Affairs Leonid Kozhara, outlined the country’s priorities for its CIO in November 2012, among 
which were the freedom of speech, resolving the frozen conflicts, and combating human trafficking,1 
and acknowledged that Ukraine’s own record would be under the microscope during its CIO.  

Little progress has been made on many of those questions as acknowledged by Foreign Minister 
Kozhara in a recent editorial2 and in a bi-annual report issued by the Ukrainian Ministry of Foreign 
Affairs on the Ukrainian OSCE chairmanship. According to their assessments, special attention has been 
paid to resolving the frozen conflicts, but few results in strengthening the freedom of speech have been 
realized except for the “arrangement of necessary conditions for renewal of mandate of Representative 
on Freedom of the Media.”3 

Ukraine’s progress in meeting its obligations to respect the freedom of expression, including to 
facilitate the dissemination of information and working conditions for journalists, has been mostly 
unsatisfactory in recent years lagging behind progress made in Moldova, Georgia, and Armenia while 
doing better than Azerbaijan and Belarus.4 In spite of the generally high quality of legislation, the reality 
of implementation is less impressive. Citizens may freely express their views, and collect and 
disseminate information, but access to free and pluralistic media and to public information held by the 
authorities is inadequate. Journalists’ working conditions are not secure enough to work safely and 
remedies for violations of journalists’ rights or attacks on journalists are ineffective. 

The media, and especially television, is rife with hidden paid content, making it difficult for viewers 
to discern what news is real and what is not. Television stations are constantly juggling political and 
economic pressure. Adherence to journalistic standards is unsatisfactory as ethics boards are ineffective.  

2013 has thus far included some meaningful efforts to improve Ukrainian media legislation 
following a 2-year delay in reform; the Verkhovna Rada (Ukraine’s Parliament) enacted a law on 
ownership transparency of media and passed the laws on public service broadcasting and privatization of 
government-owned press in the first reading. Neither law has proceeded to the second reading though, 
raising concerns about their ultimate fate.  

Access to the media for the ruling party and its allies is significantly easier, including during the 
electoral period, due to legislative privileges for officials and governmental bodies and their influence 
on government-owned media outlets. Nationwide TV channels often do not cover the opposition 

1 http://turkey.mfa.gov.ua/en/press-center/comments/288-priorities-of-ukraines-osce-chairmanship-in-2013 and 
http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245972106&cat_id=244276429 
2 http://www.day.kiev.ua/uk/article/den-planeti/leonid-kozhara-ukrayinskiy-rik-obsie-ekvator-golovuvannya 
3 http://mfa.gov.ua/ua/press-center/comments/358-rezulytati-golovuvannya-ukrajini-v-obse-u-pershomu-pivrichchi-2013-roku 
4 http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=441696  

                                                 

http://turkey.mfa.gov.ua/en/press-center/comments/288-priorities-of-ukraines-osce-chairmanship-in-2013
http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245972106&cat_id=244276429
http://www.day.kiev.ua/uk/article/den-planeti/leonid-kozhara-ukrayinskiy-rik-obsie-ekvator-golovuvannya
http://mfa.gov.ua/ua/press-center/comments/358-rezulytati-golovuvannya-ukrajini-v-obse-u-pershomu-pivrichchi-2013-roku
http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=441696


2 
 

because of special relations between their oligarch owners and the ruling political forces. A lack of 
quality analytical reports on television, the Internet, and in the print press, as well as the proliferation of 
tabloid-style content, also limit access to good quality information and access to the media by the 
opposition. 

Much of the local media is financially dependent on the government and thus on the ruling political 
forces. Ownership of TV channels is not transparent and the new law on media ownership leaves 
loopholes, allowing opaque ownership structures to persist across the sector. The National Council on 
TV and Radio Broadcasting is not an independent regulatory body. Moreover, nationwide TV channels 
show loyalty to the government as important political events and themes, especially those relating to the 
political opposition, are covered inadequately or not at all.  

There have been improvements in the protection of journalists’ sources. Since implementation of 
the new Code on Criminal Proceedings, there have been no reports of police pressuring journalists to 
disclose their sources. Despite this progress, journalists who work for Internet media are still vulnerable.  

There has been little recent progress in meeting the obligation to guarantee transparency in public 
affairs. Progress in the sector of access to public information, made in 2011, has stalled. The preliminary 
passage in 2012 of a draft law that would bring Ukrainian laws in line with model laws on access to 
information is a step in the right direction, but the second reading has been inexplicably put off several 
times and the date of its adoption is unclear.  

Conclusion and Recommendations 
The Ukrainian government has taken few steps in 2013 to meet its commitments and obligations 

under OSCE in the area of freedom of expression. Overall, the situation in the area is unsatisfactory with 
only some isolated legislative changes that can be considered as progress in the last two years. It appears 
unlikely that there will be significant improvements in the situation in the near future because, while 
legislation in some cases improves, practice does not follow.  

With the goal of improving Ukraine’s progress in meeting its OSCE obligations in the area of the 
freedom of expression, Freedom House makes the following recommendations: 

 Take all necessary steps to ensure that journalists can safely report free of arbitrary restrictions, 
by 

o implementing effective remedies for journalists and civil activists who are victims of 
violence or censorship by designating journalism as a protected activity rather than 
journalists themselves as protected; 

o equalize treatment before the law of journalists who work for traditional media outlets, 
Internet outlets, and independently by expanding the definition of the term "journalist;" 

o investigate and prosecute violations of journalists’ rights to the fullest extent of the law 
by providing to local police information about best practices and establishing a special 
consultative group within the Ministry of Internal Affairs; 

o ensure that municipal development plans are freely accessible; 
 Amend the law on media ownership transparency to improve adherence to the requirements on 

ownership declarations by broadcasting companies so that the identities of individuals 



3 
 

controlling directly or indirectly 10 or more per cent of company’s equity capital are 
ascertainable; 

 Grant broadcast licenses through public auctions and needs assessments conducted by the 
National Broadcasting Council; 

 Amend the legislation so that the law “On Personal Data Protection” does not inappropriately 
interfere with access to information provided for by the law “On Access to Public Information” 
and bring subordinate legislation in line with latter. 

 Improve the composition and appointment process of the National Council of Ukraine on 
Television and Radio Broadcasting to improve the membership’s independence and 
representativeness; 

 Implement cooperation between the Commission on Journalistic Ethics and the National Council 
on Television and Radio Broadcasting to establish independent ethical commissions within 
broadcast media outlets composed of delegates of journalistic staff, owners, and independent 
media NGOs; 

 Improve (and introduce where they do not already exist) public councils at TV stations; 
 Take measures to guarantee the editorial independence of media from their management, for 

example, by making editors of news services accountable to an independent supervisory board; 
 Privatize print media and transform broadcast channels into Public Service Broadcasters; 
 Strengthen enforcement of the law on advertising provisions requiring that paid content be 

identified and seek ways to work with media outlets and journalists to stigmatize and reduce the 
amount of jeansa, by, for example, cooperating with Commission on Journalistic Ethics. 

II. OSCE and the Domestic Legal Framework 
Given Ukraine’s commitment to the freedom of expression during its CIO of the OSCE, Freedom 

House has undertaken to consider the status of freedom of expression within Ukraine. The research 
presented here assesses the present status and dynamics of freedom of expression in Ukraine taking into 
account its CIO and stated goals, OSCE commitments and obligations in the area of the freedom of 
expression, and related bodies and commitments. 

Ukraine’s key political and legal obligations under the OSCE to ensure freedom of expression 
include obligations under: 

 the Helsinki Final Act of 1975, in which states pledged to respect the freedom of expression,5 
facilitate the freer and wider dissemination of information of all kinds including enhancement of the 
international exchange of information, and improve working conditions of foreign journalists, and 

 the Copenhagen Document of 1990, in which states committed to respecting the freedom to receive 
and impart information and ideas without interference and regardless of frontiers, and to 
guaranteeing unimpeded access to the media for all political groupings and individuals wishing to 
participate in the electoral process. 

5 This obligation has very broad meaning, so honoring it will be assessed with the help of the ECHR and ECtHR. 
                                                 



4 
 

Additional commitments and policies related to the freedom of expression include the Concluding 
Document of the Vienna meeting (1989), Document of Moscow meeting on human dimension (1991), 
OSCE Strategy document for the economic and environmental dimension, and Decision No. 4/03 
“Tolerance and Non-Discrimination” (2003) focused on, inter alia, respect of journalistic professional 
confidentiality, the importance of independent pluralistic media to a free and open society, establishing 
any restriction of freedom of expression by law only and in accordance with international standards.. 

Ukraine’s domestic legal framework provides robust guarantees for the freedom of expression. The 
Constitution guarantees the freedom of speech and expression of views and beliefs (art. 34), and also the 
right to collect, retain, exploit, and disseminate information. The list of exceptions from the above rights 
and freedoms in general is consistent with the list of exceptions in article 10 of the Convention on 
Human Rights and Fundamental Freedoms (ECHR). 

According to the Constitution, censorship is prohibited and social life should be based on 
ideological, economic, and political pluralism (art. 15). The ECHR was ratified by the Ukrainian 
Parliament in 1997 and the jurisprudence of the European Court of Human Rights (ECtHR) was 
integrated into Ukraine’s domestic law when the law “On Execution of Decisions and Application of 
Practice of European Court of Human Rights” was passed in 2006. 

Laws on journalists 
The law provides for the rights of journalists. The law “On Information,” amended in 2011, defines 

censorship (art. 24 part 1), prohibits interference with journalistic professional activity (art. 24 part 2), 
guarantees the professional rights of journalists, including the protection of journalistic sources (art. 25), 
and defines the grounds for absolution from responsibility for the dissemination of some types of 
information, including value judgments (art. 30). According to Ukraine’s criminal code, impeding 
lawful journalistic activity is prohibited (art. 171). 

Journalists may be required by a court to pay compensation for damages to a public official or a 
political party only when there is specific intent (art. 17, parts 4-6 of the law “On State Support of Mass 
Media and Social Protection of Journalist”). Also, the September 19 re-introduction of a progressive 
scale of fines for initiating defamation cases when the law “On Court Fees” was passed is a good step.6  

Libel and slander are exclusively civil matters (art. 277 of Civil Code, 2003). In this area, the 
Supreme Court’s 2009 Decree #1 “On Judicial Practice on Cases of Protection of Physical Person’s 
Dignity and Honor and Reputation of Corporate and Physical Person” which touches upon the online 
media is also important; the decree regulates defamation cases dealing with information published on 
websites (which are not mass media outlets according to Ukrainian law) and concludes that website 
owners can be held liable for content on their sites, including content generated by users (paragraph 12). 
The decree also reinforces key principles, including that the scope of criticism towards public persons is 
wider (paragraph 21), and made it impossible for claimants to demand apologies in court (paragraph 26). 

6 http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3674-17  
                                                 

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3674-17


5 
 

The 2003 law “On Public Moral Protection,” which contains several ambiguous terms, establishes 
control over some kinds of information products (arts. 8, 12, & 13). However this type of control – 
which would in fact be censorship –is practically impossible because of the large volume of content.  

The protection of journalistic sources is provided for by the new Code on Criminal Procedures (arts. 
65, 162, 275), which fortunately includes many provisions not included in the Soviet Code on 
Administrative Offences from 1984 which is still in force.  

Regulation of media outlets 
Each type of mass media outlet is regulated by a separate law: the law “On Television and Radio 

Broadcasting” (2006), the law “On National Council of Ukraine on Television and Radio Broadcasting” 
(2005), the law “On Print Media (Press) in Ukraine” (1992), and the law “On News Agencies” (1995). 
As noted above, media on the Internet is not regulated by law. The European Convention on 
Transfrontier Television (2002) was ratified by the Ukrainian Parliament in 2008.  

Private and state or municipally-owned media outlets are regulated differently and journalists 
working for those outlets also work under several different rules. The law “On State Support of Mass 
Media and the Social Protection of Journalists” (arts. 12-16) regulates the rules concerning the benefits 
of journalists working for government-owned outlets. The law “On the Procedures for Covering of State 
Agencies’ and Municipal Governments’ Activities” (1997) obliges the National Television and National 
Radio companies to cover the activities of government bodies (art. 16); other state owned broadcasting 
companies are also required to cover the activities of government bodies, the positions and viewpoints of 
parliamentary groups and MP’s, and the Cabinet of Ministers’ agenda (art. 18). 

A law “On the Public Service Broadcasting System in Ukraine” has never been enacted. 

The law “On Access to Public Information” (2011)7 guarantees access to information and 
documents held by public authorities and some types of information and documents possessed by 
enterprises (art. 13) to any private party. These bodies are required to reply to requests for public 
information within 5 days (art. 20) and to regularly publish certain types of information (art. 15). The 
law prohibits the classification of information about state and municipal budget expenditures (art. 6 part 
5). There is a conflict, however, with the law “On Personal Data Protection” (2010), which treats all 
personal data as classified information (art. 5 part 2), including some information which the law “On 
Access to Public Information” characterizes as non-classified information. 

The jurisprudence of Ukraine’s Constitutional Court is somewhat ambiguous on the freedom of 
expression. For example, as a result of one judgment (#1-rp/99), it is unclear if legal persons such as 
registered mass media outlets and NGOs enjoy the same constitutional rights as individuals. Moreover, a 
judgment (#2 -rp/2012) interpreting constitutional articles on the right to privacy (arts. 32 and 34) 
broadly defines personal information and finds that collecting, retaining, exploiting, and disseminating 
of private information is interference in the right to privacy without mentioning many exceptions 
established by law.  

7 http://stop-x-files-ua.org/?p=5125 
                                                 

http://stop-x-files-ua.org/?p=5125


6 
 

Freedom of Expression: Broadcast & Print Media 
Television – a dominant position with opaque ownership 
Television is the most influential medium in Ukraine; according to InMind survey for U-Media 

project, television is the main source of news for 87% of Ukrainians. The survey notes that other popular 
types of media include the Internet (42% penetration), the print media (40% penetration), and radio 
(30% penetration).8  

There are 30 nationwide TV-channels in Ukraine according to official data,9 but only a dozen have 
real nationwide viewership with Inter, 1+1, Ukraine, STB, and ICTV on the top.10 All of these top TV 
channels are owned by media groups that belong to other large business holdings11 where media is not 
the primary business. For example:  

Media Group Media Assets Holding (owner) 

 

TV: Inter, NTN, Enter-film, K1, Mega 
and others Chemical business conglomerate Group DF (Dmytro Firtash) 12 

 
TV: 1+1, 2+2, TET 
News agencies: UNIAN 

Financial, aerospace, and petroleum concern known as Privat 
(Igor Kolomoysky) 13 

 
TV: Ukraine 
Newspapers: Segodnya14 Steel and energy business SCM (Rinat Ahmetov)15 

 TV: STB, ICTV, Novy 
Newspapers: Fakty 

Steel and tube production concern Interpipe Company (Victor 
Pinchuk) 16 

Opaque TV Ownership 
It is often difficult to tell who actually owns or controls TV stations in Ukraine. Equity in 

nationwide TV-channels in Ukraine is usually controlled by companies and not by individuals,17 which 
are often spread among several entities held in off-shore and other foreign jurisdictions.18 Until 
amendments to the law “On Television and Radio Broadcasting” which came into effect in July 2013, 
foreign entities were prohibited from founding broadcasting companies, but not from buying them (art. 
12 parts 1-3).19 As a result of the situation before the amendments came into effect, the ultimate owners 
of outlets held by opaquely organized holding companies were often officially unknown. 

8 http://www.slideshare.net/umedia/surveymediaconsumers2012internewsinmind 
9 Report of National Council of Ukraine on Television and Radio Broadcasting at 
http://www.nrada.gov.ua/userfiles/file/2013/Zvitna%20informacia/zvit2012.pdf  
10 http://www.telekritika.ua/ratings/2013-03-11/79872 
11 http://ua.interfax.com.ua/news/general/158695.html and http://real-economy.com.ua/infographics/42686.html 
12 http://groupdf.com/en/ 
13 http://www.telekritika.ua/rinok/2013-03-28/80343 
14 See note 12 
15 http://www.scmholding.com/en/about-us/structure/ 
16 http://forbes.ua/company/2351 
17 http://www.nrada.gov.ua/ua/derzhavniyreestr/Movniki/ZagaljnonacionaljniTelemovniki.html 
18 http://www.medialaw.kiev.ua/Analytics/319/, http://www.kyivpost.ua/business/article/ukrayinski-telekanali-raj-dlya-imidzhu-i-peklo-dlya-gamanciv-
oligarhiv-27982.html 
19 For example, for September, 2013, ownership structure of popular Channel 1+1 officially contains 1 Ukrainian company, 2 companies from Cyprus and 
more 1 Ukrainian company founded by external body (the last and companies from Cyprus control 58 % of equity capital); the sole owner of “TET”-channel 
is a Cyprus-based company; 99% of equity capital of Channel 2+2 also belongs to company from Cyprus; Media Group “Ukraine” is controlled by Cyprus-
based company. 

                                                 

http://www.slideshare.net/umedia/surveymediaconsumers2012internewsinmind
http://www.nrada.gov.ua/userfiles/file/2013/Zvitna%20informacia/zvit2012.pdf
http://www.telekritika.ua/ratings/2013-03-11/79872
http://ua.interfax.com.ua/news/general/158695.html
http://real-economy.com.ua/infographics/42686.html
http://groupdf.com/en/
http://www.telekritika.ua/rinok/2013-03-28/80343
http://www.scmholding.com/en/about-us/structure/
http://forbes.ua/company/2351
http://www.nrada.gov.ua/ua/derzhavniyreestr/Movniki/ZagaljnonacionaljniTelemovniki.html
http://www.medialaw.kiev.ua/Analytics/319/
http://www.kyivpost.ua/business/article/ukrayinski-telekanali-raj-dlya-imidzhu-i-peklo-dlya-gamanciv-oligarhiv-27982.html
http://www.kyivpost.ua/business/article/ukrayinski-telekanali-raj-dlya-imidzhu-i-peklo-dlya-gamanciv-oligarhiv-27982.html


7 
 

Efforts to introduce transparency to media ownership have not been successful. On July 4, 2013, the 
Ukrainian Parliament passed a law20 on media ownership transparency which most experts criticized21 
for not introducing real reforms. For example, the law prevented non-residents of Ukraine from owning 
broadcasting companies, however this provision is easy to evade by creating a chain of 3 or more shell 
companies with a Ukrainian broadcasting company on one side and an offshore company on the other. 
Indeed, offshore companies have not been removed from corporate structures of Ukrainian TV channels 
as a result of the law’s enactment.   

The First National Channel is owned and controlled by the Ukrainian government, and 27 regional 
and dozens of municipal channels are owned by government bodies. All of these channels are financed 
from state or municipal budgets, the second of which are usually in part financed by the central 
government through inter-budgetary transfers.  

According to Ukraine’s OSCE commitments, the number of state-owned regional channels should 
be reduced and an independent public service broadcaster should be created. In July 2013, the 
Parliament passed in the first reading a law on public service broadcasting22 which was submitted by the 
Cabinet of Ministers and was criticized by several experts.23 An alternative, though unsuccessful, draft 
law proposed by the opposition provides not only for the creation of a public service broadcaster but for 
the merging of local state-owned channels into a national public broadcasting system.24 

Quality of TV Coverage 
Ukrainian media tends to be increasingly tabloid25 in nature, ignoring or avoiding news stories of 

social, economic, or political import. According to monitoring of journalistic standards by Telekritika, 
among TV stations in June 2013, an average of more than 100 topics, facts, and key background details 
were ignored by TV channels in their reporting.26 For example, none of the national TV channels 
covered the refusal by the leader of the Communist Party’s to release his income declaration on June 5th; 
the June 3rd 2013 demand by Aresniy Yatsenyuk, a leader of the political opposition, that the Cabinet of 
Ministers publish its agenda; and Yulia Tymoshenko’s October 3rd request that constitutional changes in 
the draft law on strengthening judicial independence guarantees be rejected unless they were amended. 
The amount of significant news ignored by TV stations differs from channel to channel with the First 
National Channel being the worst and TVi being the best. Over the period of January-June 2013, the 
quality of coverage deteriorated, as the number of missed news stories was around 70 to 80 at the 
beginning and around 100 at the end of the period. The situation slightly improved between August and 
October 2013, when there were only 50-60 “forgotten” stories a month.27 

Media experts observe that the media avoids criticism of the governing Party of Regions.28 The 
Telekritika monitoring29 illustrates how the government and opposition are covered differently by the 

20 http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/409-18 
21 http://www.uapp.org/legal_news/12741.html, http://gazeta.dt.ua/business/beneficiarniy-vlasnik-_.html 
22 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=45014 
23 http://www.nam.org.ua/news/?type=news&idn=4826 
24 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=45039 
25 http://imi.org.ua/analytics/41240-nastup-media-bastardiv.html 
26 http://osvita.mediasapiens.ua/material/20667 (Tables 5-12) 
27 http://osvita.mediasapiens.ua/material/24787 
28 http://m.ukrainian.voanews.com/a/1593736.html 

                                                 

http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/409-18
http://www.uapp.org/legal_news/12741.html
http://gazeta.dt.ua/business/beneficiarniy-vlasnik-_.html
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=45014
http://www.nam.org.ua/news/?type=news&idn=4826
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=45039
http://imi.org.ua/analytics/41240-nastup-media-bastardiv.html
http://osvita.mediasapiens.ua/material/20667
http://osvita.mediasapiens.ua/material/24787
http://m.ukrainian.voanews.com/a/1593736.html


8 
 

media, mainly that the government is generally presented in a positive or neutral light without balancing 
points of view. In September and October 2013, there appears to be a slight reverse in the downward 
trend; during the period Inter, 1+1, Ukraine, and 5th channel reduced the amount of unbalanced 
coverage. According to other monitoring conducted by the Academy of Ukrainian Press and the Institute 
of Sociology, Ukrainian channels gave twice as much coverage to the government than to the opposition 
in June 2013;30 in September they gave 2.8 times as much.31  

In protest, several prominent journalists have resigned,32 sometimes resigning in groups as a sign of 
solidarity; several have also been fired.33 The end result is that most of the content on TV channels is 
approved by the management and owners; editorial policy is also negotiated by the management and 
owners. There are also some signs that the presidential administration plays a role in predetermining 
editorial policy, such as with Inter.34  

The law “On National Council of Ukraine on Television and Radio Broadcasting” defines the 
National Council as an independent regulatory body (arts. 1, 3) where one half of the members are 
appointed by President and the other half by Parliament (respectively art. 106 part 1 par. 13 and art. 85 
part 1 par. 20 of Ukrainian Constitution). In fact, the independence of the Council is in question as the 
President and the ruling parliamentary group are from the same party and conspire to block opposition 
candidates from being named to the Council.35 Other important developments include the annulment by 
President Yanukovich of former President Yushchenko’s decree on re-appointment of members of the 
Council in 2010 which calls the body’s independence into question.36  None of the present members of 
the National Council are in any way representative of opposition groups and some are believed to be 
corrupt. In June, 2013, criminal proceedings were begun against two members of the Council, Yevgen 
Baranov and a member of the Council’s Public Board Andriy Solomaha, under suspicions of bribery.37  

Many media experts and journalists believe that the most influential media outlets in Ukraine are 
not run as businesses but rather as tools for political machinations.38 Recent history shows how big 
Ukrainian businesses are very sensitive to the desires of the governing political party, likely out of actual 
or fears of political pressure. There are several recent examples of political pressure driving decision-
making: the former owner of Inter, Valery Khoroshkovsky, sold the station to Dmytro Firtash and 
emigrated from Ukraine at the beginning of 2013 following reports that his efforts to stimulate more 
independent media were not appreciated by the government;39 Firtash almost lost his gas-trading 
business because of a conflict with former Prime Minister Yulia Tymoshenko.40  Igor Markov’s station 
in Odessa, ATV, was also deprived of its broadcast license. On the other hand, the richest businessman 

29 See note 27 (tables 3.1 and 3.2) 
30 http://osvita.mediasapiens.ua/material/20132  
31http://www.aup.com.ua/upload/1380746020Monitoring_sept_2013.pdf 
32 For example http://blogs.pravda.com.ua/authors/sokolenko/502e238f0ef4c/, http://qha.com.ua/14-journalists-quit-at-forbes-ukraine-129904en.html 
33 For example http://www.pravda.com.ua/news/2010/11/18/5583955/ 
34 http://www.pravda.com.ua/articles/2013/07/5/6993661/ 
35 http://www.telekritika.ua/pravo/2013-07-04/83024, http://www.telekritika.ua/news/2010-06-29/53938?theme_page=4560& 
36 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/276/2010 
37 http://www.telekritika.ua/pravo/2013-06-11/82437  
38 http://osvita.mediasapiens.ua/material/17893 
39 http://www.interfax.co.uk/ukraine-news/khoroshkovsky-was-forced-to-sell-inter-says-political-analyst/ 
40http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/firtash-led-party-of-war-in-charge-114892.html 

                                                                                                                                                                         

http://osvita.mediasapiens.ua/material/20132
http://www.aup.com.ua/upload/1380746020Monitoring_sept_2013.pdf
http://blogs.pravda.com.ua/authors/sokolenko/502e238f0ef4c/
http://qha.com.ua/14-journalists-quit-at-forbes-ukraine-129904en.html
http://www.pravda.com.ua/news/2010/11/18/5583955/
http://www.pravda.com.ua/articles/2013/07/5/6993661/
http://www.telekritika.ua/pravo/2013-07-04/83024
http://www.telekritika.ua/news/2010-06-29/53938?theme_page=4560&
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/276/2010
http://www.telekritika.ua/pravo/2013-06-11/82437
http://osvita.mediasapiens.ua/material/17893
http://www.interfax.co.uk/ukraine-news/khoroshkovsky-was-forced-to-sell-inter-says-political-analyst/
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/firtash-led-party-of-war-in-charge-114892.html


9 
 

in Ukraine Rinat Ahmetov and owner of the Ukraine channel has twice been elected to Parliament on 
the Party of Regions list.   

Public councils at TV stations have been seen as one effective way of exercising control over TV 
station coverage and quality. For example, the popular station Inter experienced a brief period of 
pluralism in the fall of 2012 and beginning of 2013 when there was a public council working at the 
station which monitored compliance with journalistic standards. In March 2013, after the channel’s 
ownership changed, the public council was dissolved and the station’s coverage quality promptly 
dropped.41  

Control Over TV Frequencies 
Control over TV transmission frequencies and the means for broadcasting is one way that broadcast 

content is manipulated by the authorities and other powerful players. The cases of 5th Channel and TVi 
are indicative; both stations lost their nationwide broadcasting frequencies in 201042 following a lawsuit 
by Inter, which, at that time was under the control of the State Security Service chief Valery 
Khoroshkovsky. After losing their frequencies, they were among the most critical media outlets of the 
government. 

Today, both stations’ editorial independence is under question. The owner of 5th Channel, Petro 
Poroshenko, held a post in the Cabinet of Ministers for some time last year; though at the current time he 
is an independent MP.  

In April, a major conflict broke out among several stakeholders within TVi, including its staff, 
broke out. The station’s previous owner Konstantin Kagalovsky characterized the new management and 
owner, the opposition MP Mykola Knyazhytsky and Alexander Altman, respectively, as corporate 
raiders; the old management was thrown out unexpectedly and locked out of the building. 

Indeed the corporate structure of TVi is opaque and includes entities in Cyprus. Kagalovsky 
claimed that Altman used forged proxies to assume control of the TV channel.43 The station’s shocked 
staff expressed a desire to protest on air, with journalist Mustafa Nayem proposing to discuss the 
conflict on his talk-show on TVi, but the new management balked. Most of the station’s journalist staff 
of about 30 people went on strike and then quit a week later.44 Around the same time, there were rumors 
of negotiations on selling TVi between Kagalovsky and the head of the president’s administration, 
Serhiy Liovochkin.45 In response, TVi’s new management argued that the ownership change had 
“saved” TVi from being sold to Liovochkin. Currently, TVi is believed to be controlled by Knyazhytsky 
and Altman, though it has lost a large proportion of its qualified staff. TVi’s former director, Mykola 
Knyazhytsky, is also now creating a new TV channel called EspresoTV.  

41 http://www.telekritika.ua/news/2013-03-07/79798 
42 http://www.kyivpost.com/content/ukraine/court-cancels-frequencies-of-feisty-tvi-channel-5-80893.html, 
http://www.kyivpost.ua/politics/news/yanukovich-zvilniv-horoshkovskogo-zi-skladu-radi-yusticiyi.html  
43 http://www.pravda.com.ua/articles/2013/05/28/6990865/  
44 http://tvi.ua/new/2013/04/29/z_tvi_zvilnylysya_30_pracivnykiv 
45 http://www.pravda.com.ua/articles/2013/04/24/6988835/ 

                                                 

http://www.telekritika.ua/news/2013-03-07/79798
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/court-cancels-frequencies-of-feisty-tvi-channel-5-80893.html
http://www.kyivpost.ua/politics/news/yanukovich-zvilniv-horoshkovskogo-zi-skladu-radi-yusticiyi.html
http://www.pravda.com.ua/articles/2013/05/28/6990865/
http://tvi.ua/new/2013/04/29/z_tvi_zvilnylysya_30_pracivnykiv
http://www.pravda.com.ua/articles/2013/04/24/6988835/


10 
 

After Igor Markov, a pro-Russia MP who publicly criticized the government’s policy on European 
integration, was kicked out of the Parliament, a court took away the broadcast license of the regional TV 
station he owned, ATV.46 

Local TV channels, which position themselves or are perceived to be opposition-affiliated, often 
experience technical problems with the transmission of their signal47 because the transmission is often 
reliant on capacity controlled by the local or regional authorities. There are a few examples of local TV 
stations’ broadcast being rejected for transmission by all providers in the city, such as occurred with 
ATN in Kharkiv region.48 The license of TVA, a regional channel in Chernivtsi with ties to opposition 
MPs, was not renewed by the National Broadcasting Council based on alleged violations of the law “On 
Advertising.”49     

There are also restrictions on the broadcast of foreign TV channels. For example, regulations on the 
rebroadcasting of foreign TV channels are not in line with the law “On Television and Radio 
Broadcasting” (art. 42) according to which there should be no restrictions on foreign programs; the law 
is also inconsistent with the European Convention on Transfrontier Television. However, in 2008 in 
violation of these norms the National Council on TV and Radio Broadcasting created a closed list of 
foreign programs which are allowed to be rebroadcasted.50 

Print Media 
While less popular than television, the print media landscape is also less concentrated than 

television. On the national level both tabloid and analytical newspapers are distributed; on the regional 
level, many municipal papers have a strong position in some markets, though usually they are under 
joint control by a municipal council and the local state administration with financing from the municipal 
budget. Since the municipal elections of 2010, a majority of local governments have been controlled by 
the ruling Party of Regions and its allies.51 In 2012, there were 667 municipal newspapers in Ukraine.52 

Privatization of state-owned newspapers is one of Ukraine’s OSCE commitments, but in spite of 
numerous draft laws on privatization of the press being considered over the past few years, none have 
been adopted by the Parliament. 

One of the biggest press holdings is Ukrainian Media Holding (UMH), which includes Ukrainian 
Forbes, Korrespondent, Argumenty & Facty, Komsomolskaya Pravda and also several popular websites 
and radio stations; UMH was sold in June 2013 to the young businessman Serhiy Kurchenko.53 
Kurchenko, who has risen quickly and has surprised experts with the swift development of his business 
empire, is believed to be closely connected with the new generation of President Yanukovich’s 
confidants.54 As a result, the chief editor of Ukrainian Forbes resigned complaining that the sale of 

46 http://un.ua/eng/article/476544.html 
47 For a recent example, see the situation with Chernivtsi channel TVA http://www.telekritika.ua/rinok/2013-07-25/83608 
48 http://www.telekritika.ua/news/2011-09-13/65698 
49 http://www.telekritika.ua/rinok/2013-10-23/86964  
50 http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FIN37153.html, http://www.telekritika.ua/rinok/2013-05-29/82057 
51 http://www.pravda.com.ua/articles/2010/11/8/5552584/ 
52 http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=98943&cat_id=61321 
53 http://www.unian.ua/news/579042-boris-lojkin-pidpisav-ugodu-pro-prodaj-umh-group.html 
54 http://www.pravda.com.ua/articles/2013/07/17/6994415/ 

                                                 

http://un.ua/eng/article/476544.html
http://www.telekritika.ua/rinok/2013-07-25/83608
http://www.telekritika.ua/news/2011-09-13/65698
http://www.telekritika.ua/rinok/2013-10-23/86964
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FIN37153.html
http://www.telekritika.ua/rinok/2013-05-29/82057
http://www.pravda.com.ua/articles/2010/11/8/5552584/
http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=98943&cat_id=61321
http://www.unian.ua/news/579042-boris-lojkin-pidpisav-ugodu-pro-prodaj-umh-group.html
http://www.pravda.com.ua/articles/2013/07/17/6994415/


11 
 

0%

5%

10%

15%

20%

Jan. Feb. Mar. Apr. May Jun. Jul. Aug. Sep.

% of Hidden Advertising "jeansa" Content 
Jan. - Sep. 2013 

Internet Media Print Media

UMH to Kurchenko meant the end of the magazine in its present form;55 in November a group of 14 
journalists also quit in protest of alleged censorship.56 On the other hand, the managers of 
Korrespondent announced that they didn’t anticipate any changes in editorial policy until 2014, the 
editor in chief of the magazine quit after the November 2013 resignation of 14 of its journalists.57  

Ethics of the Media 
All of Ukrainian press is plagued by the serious problem of jeansa, which refers to content 

disguised as news content but paid for by political or business interests. The 2003 law “On Advertising” 
obliges publishers to distinguish between advertisements and other content and to identify prepaid 
materials (art. 9). However, according to monitoring by IMI, approximately 6-7% of press content in 
Kyiv is jeansa.58 In local press, the situation is even worse; in July 2013, political jeansa made up 8.1% 
of content and commercial jeansa made up 7.4% of content while in September 2013 those numbers 
were 10% and 6.3%, respectively, according to monitoring by the Ukrainian Educational Centre of 
Reforms.59 The monitoring shows that the share of jeansa content has been stable throughout 2013; 
however in the 3 months leading up to the October 2012 elections, the number of hidden advertisements 
grew several-fold with jeansa purchased by political forces dominating.60    

Publishing jeansa is generally not perceived as shameful in Ukrainian media, indeed jeansa content 
often does not look much different from other content due to an overall problem with the quality of press 
coverage. Other monitoring by IMI of 6 newspapers shows that only 65-75% of socially important 
content reflects a balanced point of view 
and considers all relevant facts and 
issues.61 In addition, for the television 
sector, the lack of a distinction between 
facts and value judgments is also a 
problem.62   

International standards or principles of 
journalistic ethics63 are not well known in 
Ukraine. There are two codes of 
journalistic ethics followed in Ukraine: the 
Code of Ethics of Ukrainian Journalists64 
and the Code of Professional Ethics of 

55 http://www.telekritika.ua/rinok/2013-06-21/82688 
56 See note 32 (2nd link) 
57 http://www.telekritika.ua/rinok/2013-06-21/82697 
58 http://imi.org.ua/jeance_monitoring/41413-zvit-z-monitoringu-djinsi-lipen-2013-roku.html 
59 http://osvita.mediasapiens.ua/material/21958 (July), http://osvita.mediasapiens.ua/material/23993 (September) 
60 The 2012 Parliament campaign is a good example. See http://imi.org.ua/jeance_monitoring/39616-pislya-viboriv-kilkist-politichnoji-djinsi-zmenshilas-
vpyatero-zvit-za-listopad-2012.html 
61 http://imi.org.ua/journalist_monitoring/40177-zvit-z-monitoringu-jurnalistskih-standartiv-sichen-2013.html 
62 See note 28 (tables 4.1-4.3) 
63 For example http://ethicnet.uta.fi/international/international_principles_of_professional_ethics_in_journalism 
64 http://www.cje.org.ua/documents/5/ 

                                                 

http://www.telekritika.ua/rinok/2013-06-21/82688
http://www.telekritika.ua/rinok/2013-06-21/82697
http://imi.org.ua/jeance_monitoring/41413-zvit-z-monitoringu-djinsi-lipen-2013-roku.html
http://osvita.mediasapiens.ua/material/21958
http://osvita.mediasapiens.ua/material/23993
http://imi.org.ua/jeance_monitoring/39616-pislya-viboriv-kilkist-politichnoji-djinsi-zmenshilas-vpyatero-zvit-za-listopad-2012.html
http://imi.org.ua/jeance_monitoring/39616-pislya-viboriv-kilkist-politichnoji-djinsi-zmenshilas-vpyatero-zvit-za-listopad-2012.html
http://imi.org.ua/journalist_monitoring/40177-zvit-z-monitoringu-jurnalistskih-standartiv-sichen-2013.html
http://ethicnet.uta.fi/international/international_principles_of_professional_ethics_in_journalism
http://www.cje.org.ua/documents/5/


12 
 

Ukrainian Journalists.65 Neither of these codes is obligatory for Ukrainian journalists. A Commission on 
Journalistic Ethics66 exists, but it is essentially a regulating NGO without real tools to influence 
journalists as its decisions are only recommendatory in nature.  

There are no 
nationwide journalist 
organizations that officially 
set or enforce ethical norms. 
Anyone may work as a 
journalist in Ukraine and 
there is no special education 
required for such work. 
Essentially, the journalistic 
community does not have 
any effective or formal 
ways to influence those 
whose behavior contradicts 
ethical norms.    

According to the law “On Television and Radio Broadcasting” (art. 57) the editorial policy of every 
TV channel should be regulated by its editorial statute and any disagreements should be resolved by an 
editorial council, one half of which is appointed by the owner and the other half by the staff. Practice, 
however, has shown that these requirements are not effective in enforcing basic ethical standards.67   

Violation of Journalists’ Rights 
Physical attacks on journalists and bloggers are common in Ukraine; according to monitoring by 

IMI conducted between January and October 2013, there were 43 attacks. In July alone there were 10 
attacks on journalists;68 fortunately, those numbers dropped to 4-5 per month after July.  Monitoring by 
Telekritika identified 179 facts of physical pressure on journalists during the same period69 and 14 
attacks in July 2013. Both monitoring reports, which differ in results because of their somewhat 
differing methodological approaches, registered an increase in attacks through March 2013. The May-
July 2013 period showed a continuous decline; according to the IMI monitoring there were 5 or more 
attacks per month and there were 8 or more incidents according to Telekritika’s monitoring. Through the 
fall the situation improved, likely because of the slow summer news cycle, the low number of public 
demonstrations during the period, and the public’s overwhelming focus on the EU association 
negotiations which served as a distraction from political jockeying and strife. 

65 http://ethicnet.uta.fi/ukraine/the_code_of_professional_ethnics_of_ukrainian_journalist 
66 http://www.cje.org.ua/documents/119/ 
67 See note 3, recommendation 23.  
68 http://imi.org.ua/barametr/41460-freedom-of-speech-barometer-july-2013.html, http://imi.org.ua/barametr/41409-barometr-svobodi-slova-za-lipen-2013-
roku.html (inforgraphics in Ukrainian), http://imi.org.ua/barametr/41881-press-freedom-barometer-for-september-2013.html  
69 http://pravo.mediasapiens.ua/ (map in Ukrainian, select the lowest category leftward) 

3

3.5

4

4.5

5

Jan. Apr. Jul. Sep.

Adherance to Journalistic Standards by Region (on a scale of 1-6) 
Jan. - Sep. 2013 

Vinnytsia Crimea Lviv Donetsk Sumy Kharkiv

                                                 

http://ethicnet.uta.fi/ukraine/the_code_of_professional_ethnics_of_ukrainian_journalist
http://www.cje.org.ua/documents/119/
http://imi.org.ua/barametr/41460-freedom-of-speech-barometer-july-2013.html
http://imi.org.ua/barametr/41409-barometr-svobodi-slova-za-lipen-2013-roku.html
http://imi.org.ua/barametr/41409-barometr-svobodi-slova-za-lipen-2013-roku.html
http://imi.org.ua/barametr/41881-press-freedom-barometer-for-september-2013.html
http://pravo.mediasapiens.ua/


13 
 

The authorities frequently do not investigate attacks on journalists or begin investigations only after 
public pressure has mounted. The most notorious recent attack happened on May 18, 2013, in Kyiv 
when two journalists, Olga Snitsarchuk (5th Channel) and a photographer Vladyslav Sodel 
(Kommersant newspaper) were brutally beaten while they were taking photos of a public rally.70 They 
were photographing what appeared to be a group of thugs beating up members of the opposition 
Svoboda Party when they were also attacked by unknown assailants. 

The identity of some of the assailants quickly became public, yet the authorities did not pursue them 
vigorously. One of the aggressors was identified on a social network as Vadym Titushko, a member of a 
sports club not far from Kyiv. The news website Ukrainska Pravda reported that the attackers were 
security guards for a pro-government rally71 also taking place, a claim which the Minister of Interior and 
Titushko himself denied.72 As the Kyiv Post reported, Titushko trains in a fighting club owned by a 
member of the Party of Regions.73 Six days after incident a Party of Regions MP Olena Bondarenko 
claimed that Snitsarchuk from the 5th Channel was in fact at the rally as a demonstrator and not covering 
it as a journalist.74 However, later, the victims of the attack and the attackers came to an agreement 
under which Titushko and his coconspirators admitted their guilt and accepted a sentence of 2-3 years 
imprisonment with probation.75  

Policemen are also aggressors against journalists. IMI registered four such incidents in July 2013, 
two in October and one each in January, August, and September 2013. There have also been a few 
attacks on activists of the Road Control Civic Movement who consider themselves journalists and write 
for a newspaper with the same name. While the behavior of the Road Control Civic Movement activists 
is sometimes provocative, these attacks are not investigated so it is hard to establish the true details of 
the events. 

The most wide-spread type of violation of journalists’ rights is direct interference in their work and 
the most common method for interfering in their work is preventing journalists from photographing or 
recording video of public events. IMI monitoring registered between 8 and 15 incidents every month in 
2013 with an average of 11.5. This is actually a decrease compared to the average of 15 a month in 
2012. If censorship is included, interference in journalists’ work fluctuates between 11 to 24 incidents 
per month.  

For example, on April 8, 2013 the Mykolayiv police tried to prevent a journalist from taking photos 
of road repairs in the city center.76 At first, an unidentified person approached the journalist and 
demanded that the photos be deleted; later, two policemen arrived, one of whom suggested that there 
may be classified information on the camera and demanded that the journalist wait in a car. When the 
journalist’s editor arrived at the scene the policemen did not detain the correspondent and let them go.    

70 http://imi.org.ua/en/news/40816-journalists-beaten-to-blood-at-rally-in-kyiv.html 
71 http://www.pravda.com.ua/news/2013/05/20/6990287/ 
72 http://khpg.org/en/index.php?id=1372690354 
73 http://www.kyivpost.com/content/ukraine/hitmen-324621.html 
74 http://www.telekritika.ua/pravo/2013-06-19/82634 
75 http://en.interfax.com.ua/news/general/165997.html 
76 http://imi.org.ua/barametr/40763-freedom-of-speech-barometer-april-2013.html 

                                                 

http://imi.org.ua/en/news/40816-journalists-beaten-to-blood-at-rally-in-kyiv.html
http://www.pravda.com.ua/news/2013/05/20/6990287/
http://khpg.org/en/index.php?id=1372690354
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/hitmen-324621.html
http://www.telekritika.ua/pravo/2013-06-19/82634
http://en.interfax.com.ua/news/general/165997.html
http://imi.org.ua/barametr/40763-freedom-of-speech-barometer-april-2013.html


14 
 

Censorship, usually by the management of media outlets in order to avoid criticism of public 
authorities, takes place on average 5 times per month, according to IMI monitoring, though has 
decreased some recently.  

Outside forces can also seek to censor information, as was illustrated on numerous occasions in 
2013 by the scuttling of screenings of a documentary film in the series Open Access, which, among 
other things, uncovered an opulent presidential residence. On several occasions, mysterious bomb 
threats at screening locations effectively led to the cancellation of the Open Access screenings.77  

Journalists often demand that the police investigate and prosecute those who impede the 
professional activity of journalists, which is prohibited by Ukraine’s Criminal Code (art. 171). The 
police often refuse because, for example, they do not consider journalists who work for Internet media to 
be journalists78 or because the offender declares that he was not aware that the victim was a journalist 
and it is difficult to prove otherwise. As IMI has reported,79 only 3 of the 117 criminal proceedings on 
art. 171 that were initiated in the first 6 months of 2013 were actually heard in court.  

Another tactic, hacking and defaming of journalists and activists critical of the government, 
emerged in August 2013, as exemplified by the spoof online newspaper Ukrainska Kryvda. The website 
is made to look like that of the respected news site Ukrainska Pravda and at first published 
investigations on jeansa. It then set its sights on journalists, publishing private correspondence between 
prominent journalists (some in which they discuss colleagues) and modified versions of files stolen by 
hackers from IMI aimed at disparaging the organization’s leadership. On Ukrainska Kryvda’s site, 
nearly all media-related NGOs (Telekritika, Independent Media Trade-Union, Center.UA, IMI etc.) have 
been accused of misusing grant funds. Similar tactics have been used to disparage the political 

opposition. IMI began monitoring 
cyber-attacks on journalists and the 
media which numbered approximately 
3 a month at the beginning of the year 
but increased to 14 in October.80 

Economic pressure, such as the 
firing of disloyal managers, violation 
of contractual terms, and refusal of 
broadcasting licenses, is also brought 
to bear on journalists and media 
outlets. IMI registered 21 incidents of 
political or economic pressure on 
journalists in January-July 2013, while 
Telekritika found 22 for the same 

77 http://imi.org.ua/barametr/41182-barometr-svobodi-slova-za-cherven-2013-roku.html 
78 For example, Maxim Lazebnyk, a photoreporter from Tochka.Net, was beaten while filming a conflict in Kyiv, but the police investigated the attacker 
under hooliganism (art. 296) and not under art. 171, and later changing him under art.125 (minor injury) http://www.telekritika.ua/kontekst/2013-07-
07/83100 
79 http://imi.org.ua/news/41470-lishe-tri-spravi-po-171st-skerovano-do-sudu-za-pershe-pivrichchya-2013-dani-gpu.html 
80 http://imi.org.ua/barametr/42082-press-freedom-barometer-for-october-2013.html  

0

10

20

30

40

50

60

Jan. Feb. Mar. Apr. May Jun. Jul. Aug. Sep. Oct.

Violations of Journalists' Rights by Month 
Jan. - Oct. 2013 

                                                 

http://imi.org.ua/barametr/41182-barometr-svobodi-slova-za-cherven-2013-roku.html
http://www.telekritika.ua/kontekst/2013-07-07/83100
http://www.telekritika.ua/kontekst/2013-07-07/83100
http://imi.org.ua/news/41470-lishe-tri-spravi-po-171st-skerovano-do-sudu-za-pershe-pivrichchya-2013-dani-gpu.html
http://imi.org.ua/barametr/42082-press-freedom-barometer-for-october-2013.html


15 
 

period. According to the IMI monitoring, there is a clear downward trend in this type of pressure (4 
incidents in January versus only 1 in July). The Telekritika monitoring has found the opposite, 
registering only one incident in January but four incidents in June and one in July.  

For example, in March 2013 the Tyasmin publishing house refused to print Nova Molod’ 
Cherkaschyny newspaper in the Cherkasy region based on the alleged absence of necessary documents. 
The issue was supposed to include an announcement of a picket by the local opposition at the end of the 
month. Two other local publishing houses, the Zvenygorodsky municipal printing house and Republic 
publishing house also refused to print the newspaper.81 There are also several issues with the working 
conditions of foreign journalists in Ukraine, who, following changes in 2011, are supposed to have the 
same rights as Ukrainian journalists. But this change also complicated foreign journalists’ status by 
removing provisions providing for their accreditation.82 

Not only journalists experience challenges to their freedom of expression. Billboards with content 
critical of the government were damaged in June 2013.83 The human rights activist Dmytro Groysman 
was accused of “desecration of state symbols” (art. 338 part 1 of the Criminal Code) and dissemination 
of pornography (art. 301 part 1) for his post on the Internet, and was acquitted only after his death.84 In 
January 2013 in Sumy, a student was sentenced for painting graffiti which depicted a murdered 
President Yanukovych.85   

Access to Public Information 
While the law “On Access to Public Information” gives citizens several instruments to monitor and 

control government activities, it is not fully implemented at the current time. As noted above, conflicts 
between this law and the law “On Personal Data Protection” hinder their implementation. Moreover, 
supplementary regulations do not adequately spell out procedures. For example, the “Procedure for 
recording, storing, and using of documents, cases, titles, and other material data storage devices 
containing confidential information for official use,” approved by regulation of the Cabinet of Ministers 
(#1893, 1997), does not prescribe usage of the three-part test for releasing information required by the 
law “On Access to Public Information” (art. 6 part 2). 

Monitoring of transparency of local state administrations and municipal bodies, provided by Center 
for Political Studies and Analysis,86 demonstrates a decline in transparency during the period January-
September 2013. In January, the average mark was 4.33 (out of 5); the averages were 3.88, 3.89, and 
3.23 in March, July, and September 2013, respectively.  

One area where transparency is particularly lacking is in the openness of municipal development 
plans. The availability of general construction plans of Ukrainian cities and towns is low87 due to their 

81 http://imi.org.ua/barametr/40563-press-freedom-barometer-march-2013.html 
82 http://www.telekritika.ua/news/2012-02-28/69970 
83 http://www.pravda.com.ua/news/2013/06/28/6993196/ 
84 http://khpg.org/index.php?id=1375825863 
85 http://ua.korrespondent.net/ukraine/politics/1476777-sud-pokarav-sumchanina-za-grafiti-iz-zobrazhennyam-yanukovicha-iz-prostrelenoyu-golovoyu 
86 http://access-info.org.ua/map 
87 http://helsinki.org.ua/index.php?id=1362645875 

                                                 

http://imi.org.ua/barametr/40563-press-freedom-barometer-march-2013.html
http://www.telekritika.ua/news/2012-02-28/69970
http://www.pravda.com.ua/news/2013/06/28/6993196/
http://khpg.org/index.php?id=1375825863
http://ua.korrespondent.net/ukraine/politics/1476777-sud-pokarav-sumchanina-za-grafiti-iz-zobrazhennyam-yanukovicha-iz-prostrelenoyu-golovoyu
http://access-info.org.ua/map
http://helsinki.org.ua/index.php?id=1362645875


16 
 

classification as secret even though they should be publicly available by law. There are likewise 
problems with accessing government archive documents from the Soviet period.88  

Judicial practice on access to information cases usually does not end in favor of transparency.89 The 
Ukrainian Helsinki Human Rights Union estimated that 65% of court judgments do not comply with the 
substance of the law.90    

Conclusion 
Ukraine has taken some positive steps to improve the legal framework which enables the freedom 

of expression and the work of journalists and the media. Nonetheless, we find that implementation of 
previously made reforms is lacking and that additional reforms are necessary. 

During Ukraine’s CIO, attacks on journalists, including those covering public events, and hacking 
attacks on journalists and activists, have increased. Weak investigation and prosecution of these attacks 
sends the signal that attacks on journalists and violations of their rights will not be taken seriously. As 
the government does not do enough to protect journalists, it maintains strong control over a large 
proportion of media outlets, either through direct government ownership or control of outlets, or via 
censorship by editors who do not want to upset the government or the ruling party. Media in Ukraine 
will be better able to serve the public when it is free of government control and influence. Privatization, 
the creation of Public Service Broadcasters, and actual transparency in media ownership would be good 
first steps to reform. Journalists and news outlets can also take steps to increase the quality of their news 
by labeling advertising appropriately and taking ethical standards seriously, among other things. 

While its Ukraine’s leadership of the OSCE is nearly over, we urge the Ukrainian government to 
lead by example in a region where many countries experience the same challenges to the freedom of 
expression, and to encourage other OSCE participation states to take the necessary steps towards 
creating the conditions for the free enjoyment of this vital freedom. 

This assessment was prepared for Freedom House by Roman Golovenko, a media lawyer at the Institute 
of Mass Information in Ukraine, and edited by Matthew Schaaf, a program officer at Freedom House. 
  

88 http://helsinki.org.ua/index.php?id=1362645447  
89 http://imi.org.ua/news/41014-sud-vidmoviv-jurnalistu-u-pozovi-pro-dostup-do-minkultu.html, http://medialaw.kiev.ua/news/2260/ 
90 See note 88 

                                                 

http://helsinki.org.ua/index.php?id=1362645447
http://imi.org.ua/news/41014-sud-vidmoviv-jurnalistu-u-pozovi-pro-dostup-do-minkultu.html
http://medialaw.kiev.ua/news/2260/


17 
 

About Freedom House 
Freedom House is an independent private organization supporting the expansion of freedom 

throughout the world.  

Freedom is possible only in democratic political systems in which governments are accountable to 
their own people; the rule of law prevails; and freedoms of expression, association, and belief are 
guaranteed. Working directly with courageous men and women around the world to support nonviolent 
civic initiatives in societies where freedom is threatened, Freedom House functions as a catalyst for 
change through its unique mix of analysis, advocacy, and action.  

Analysis:  Freedom House’s rigorous research methodology has earned the  organization a 
reputation as the leading source of information on the state of freedom around the globe. 
Since 1972, Freedom House has published Freedom in the World, an annual survey of 
political rights and civil liberties experienced in every country of the world. The survey is 
complemented by an annual review of press freedom, an analysis of transitions in the 
post-communist world, and other publications.  

Advocacy:  Freedom House seeks to encourage American policymakers, as well as other government 
and international institutions, to adopt policies that advance human rights and democracy 
around the world. Freedom House has been instrumental in the founding of the worldwide 
Community of Democracies, has actively campaigned for a reformed Human Rights 
Council at the United Nations, and presses the Millennium Challenge Corporation to 
adhere to high standards of eligibility for recipient countries.  

Action:  Through exchanges, grants, and technical assistance, Freedom House provides training 
and support to human rights defenders, civil society organizations, and members of the 
media in order to strengthen indigenous reform efforts in countries around the globe.  

Founded in 1941 by Eleanor Roosevelt, Wendell Willkie, and other Americans concerned with 
mounting threats to peace and democracy, Freedom House has long been a vigorous proponent of 
democratic values and a steadfast opponent of dictatorships of the far left and the far right. The 
organization’s diverse Board of Trustees is composed of a bipartisan mix of business and labor leaders, 
former senior government officials, scholars, and journalists who agree that the promotion of democracy 
and human rights abroad is vital to America’s interests. 

 



 

Image credits: Map on report cover was created by Wikipedia user theEmirr. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1301 Connecticut Ave, NW 

Washington, DC 20036 

(202) 296-5101 

 

120 Wall Street 

New York, NY 10005 

(212) 514-8040 

 

www.freedomhouse.org 

 


