
Reporters sans frontières – 5, rue Geoffroy-Marie, 75009 Paris
Tel : 33 1 44 83 84 84 – Fax : 33 1 45 23 11 51
email : europe@rsf.org – web : www.rsf.org

ITALY

A MEDIA CONFLICT OF INTEREST:

ANOMALY IN ITALY

Investigation by Soria Blatmann

April 2003



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 2

Introduction

Silvio Berlusconi is both Italy’s prime minister and the richest person in the country. The

news media are at the heart of his economic empire. He owns Mondadori, one of Italy’s

biggest press and publishing groups, and Mediaset, which has three commercial TV stations.

At the same time, as head of government, he also is able to wield great influence over RAI,

Italy’s state-owned TV broadcaster.

Individual media conglomerates control a significant portion of the national news media in

several European countries, such as Bertelsmann and Kirch in Germany, Rupert Murdoch’s

empire in the United Kingdom or Vivendi in France. But Berlusconi’s combination of media

empire and political power is unique in Europe.

The conflict between Berlusconi’s business interests and government functions is especially

flagrant and problematic as regards the media. The need to resolve this conflict of interests

has posed a major challenge for Italian democracy since Berlusconi first became prime

minister in 1994. Now, almost 10 years later, this “Italian anomaly” is worrying the

international community.

Freimut Duve, the Organisation for Security and Co-operation in Europe’s representative for

media freedom, has repeatedly condemned the concentration of so many Italian news media

in the prime minister’s hands. The OSCE says it is a both a “challenge to the European

constitutional architecture”and a bad example for the new democracies in transition. The

Council of Europe’s parliamentary assembly also holds that “the potential conflict of interest

between the holding of political office by Mr Berlusconi and his private economic and media

interests is a threat to media pluralism” (Report on freedom of expression in the media in

Europe, 14 January 2003). Finally, the Reporters Without Borders ranking of press freedom

worldwide placed Italy as low as 40th out of 139 countries primarily because of Berlusconi’s

conflict of interests.

The prime minister’s repeated meddling in the management of the RAI in the middle of an

institutional and identity crisis, and the dismissal of two journalists with the state-owned

media prompted Reporters Without Borders to conduct an investigation from 17 to 24 March

into the consequences of Berlusconi’s conflict of interest for press pluralism in Italy.



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 3

I. Mr. Television’s unresolved conflict of interests

The issue of Berlusconi’s conflict of interests has been raised ever since he entered politics. In

a country where TV is the preferred medium of the overwhelming majority of the population

and the only news source for 9 per cent (CENSIS report on The Italians and the Media, 2002),

the influence of Berlusconi’s TV stations was widely questioned during the 1994 elections,

which he won. His political allies hasten to point out that he lost the 1996 election despite

being supported by the same TV stations. None of Berlusconi’s associates deny the existence

of this conflict of interests and the need to resolve it, but Fedele Confalonieri, chairman of the

Fininvest group, argues that: “The conflict of interests is more potential than real. Silvio

Berlusconi did not seize power in a coup d’etat and his three TV stations are not tanks or

weapons of mass destruction.”

An entrepreneur specialising in construction and real estate, Berlusconi began to build his

media empire in 1973 through his holding company Fininvest. In 2003, Forbes magazine of

the United States estimated his fortune at around 5.5 billion euros. He owns 84.7 per cent of

Fininvest. The rest of its shares are held by his daughter Marina, vice-president of Fininvest

and president of Mondadori, and his son Piersilvio, vice-president of Mediaset. Run by

Confalonieri, Fininvest has extended Berlusconi’s interests into the fields of finance, film ,

sports and new economy. But the news media represent the core of Berlusconi’s economic

empire. Sometimes referred to as “Sua Emittenza,” Berlusconi owns 48.2 per cent of

Mediaset, which groups the three commercial TV stations, Canale 5, Italia 1 and Rete

Quattro, and its powerful advertising agency Publitalia 80. He also owns 48 per cent of the

Mondadori group, which controls 31 per cent of the publishing industry and 45 per cent of the

magazine market. It is estimated in financial circles that Fininvest today has between 12 and

13 per cent of the Italian communications market.

Several attempts were made to resolve Berlusconi’s conflict of interest by means of

legislation beginning in 1994, but they were cut short by the change of government at the end

of 1995. The left, which was in power for the next five years, was clearly unable or unwilling

to apply itself to the task. During the 2001 election campaign, Berlusconi undertook to settle

this issue during his first 100 days as prime minister. Parliament is still discussing the draft

law submitted by the Berlusconi government on 4 October 2001 which says a conflict of

interests exists when a member of the government uses his position for personal ends and at



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 4

the expense of the general interest. The bill proposes that the job of determining whether there

is a conflict of interests be assigned to the anti-trust authority and the authority for

telecommunications guarantees, an independent body tasked with monitoring respect for

broadcasting legislation and for ensuring pluralism and accuracy in the news media. Set up in

1997, this authority reports to parliament, which appoints its members.

The bill accepts that the management of a business enterprise is incompatible with public

office but says there is no conflict if the public officer holder puts a third party in charge of

managing his business interests. Berlusconi does not appear in the organisation chart of any of

his businesses (except the Milan football club, of which he is the chairman). Family members

and associates have been put in charge of running his businesses, so according to the draft

law, there is no conflict. But the blind trust formula – whereby a trust administers a public

office holder’s private interests without his being aware of or having any say in its decisions –

is not applicable in the case of Berlusconi as he is inevitably aware of the nature and concerns

of Fininvest, Mediaset and Publitalia. The distinction between owner and administrator is

completely illusory in his case and can in no way be considered a satisfactory solution to the

prime minister’s conflict of interests.

II.  The threats to press pluralism

On 23 July 2002, as the debate about the conflict of interests raged within the political class,

President Carlo Azeglio Ciampi for the first time since the start of his term in office three

years earlier addressed a message to the two chambers of parliament that was entirely about

press freedom. Dropping his usual reserve, the president said the goal of the new legislature

should be to “better guarantee the fundamental rights of the opposition and minorities by

means of press pluralism and impartiality.” He ended his message saying, “without press

pluralism and impartiality, there is no democracy.”

Print media – free and diverse, but weakened by TV’s dominance

Il Corriere della Sera is Italy’s biggest daily newspaper with a circulation of 700,000. It is

owned by the Rizzoli Corriere della Sera group (RCS), run by industrialist Cesare Romiti,

who is well known for his conservative views.  But this newspaper of reference has opposed

the government on a range of issues including the conflict of interests, the judiciary and, more

recently, the RAI crisis and the war in Iraq.



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 5

With a circulation of 650,000, La Repubblica is the second biggest daily. Owned by Carlo de

Benedetti, its political position is centre-left, like the same group’s weekly L'Espresso. A

daily with a circulation of 70,000, L’Unità is financed by the opposition Left Democrats (DS)

but its editorial line is independent of the party’s. La Stampa, a 420,000-circulation daily

owned by the Agnelli family, and the 415,000-circulation Il Sole 24 Ore, owned by the

General Confederation of Industry (Confindustria), could be described as neutral.

The 230,000-circulation Il Giornale, owned by Berlusconi’s brother Paolo Berlusconi, openly

supports the government, like the biggest news weekly, Panorama, owned by the Mondadori

group. According to Panorama deputy editor Luciano Santilli, editorial decisions are made in

complete autonomy: “We’ve never received a phone call from Silvio Berlusconi. He’s the

owner of Mondadori, but Panorama’s editorial choices are its own and it has had the same

position for years.” There is one other Berlusconi newspaper that must be mentioned, the

10,000-circulation Il Foglio, owned by his wife Veronica Berlusconi.

While the print media therefore offer a range of political views that fairly reflect the reality of

the Italian political arena, they suffer economically from the broadcast media’s dominance

and this could ultimately pose a threat to their independence. The bottom line is profitability

for Italy’s press groups, whose owners for the most part are industrialists who have business

interests in other sectors as well (such as finance, automobiles and TV).

In what is the opposite of the situation in other European countries, an average of around 60

per cent of advertising budgets are assigned to television in Italy, to the detriment of the print

media. Roberto Zaccaria, a former chairman of the RAI’s board, has criticised the TV stations

for repeatedly exceeding advertising ceilings and has lamented the failure of the authority for

telecommunications guarantees to monitor them systematically and thereby control and

sanction them effectively.

The Berlusconi government’s draft law on telecommunications (the Gasparri law) currently

under discussion would allow companies to have interests in more than one news medium. In

theory, this would benefit the big print media groups which until now have unable to own TV

stations. But in practice, because of the disproportionate financial resources involved, only

Mediaset would be in a position to take advantage of the proposed legislation by making print



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 6

media acquisitions, and not the other way. L'Espresso editor Daniela Hamaui and Corriere

della Sera editor Ferruccio De Bortoli have both voiced concern about this aspect of the law

and have suggested a provision that would temporarily bar the owners of TV stations from

buying up print media groups.

While diversity of news and views is generally respected in the print media, there have been

attempts to pressure Corriere della Sera. Its editor Ferruccio De Bortoli said at a news

conference on 22 February 2002: “We have always said and written what we think of the

government’s policies at Corriere . We have carried political news stories on the

government’s economic projects and we have not minced our words when saying what we

think about the prime minister’s conflict of interests. Pressure has been applied. My

impression is that they want a servile press.”

Amid mounting hostility between the government and judiciary, Corriere della Sera carried

many stories on Berlusconi’s conflict of interests with the judiciary and the ongoing

prosecution of Berlusconi and one of the parliamentary representatives of his party Forza

Italia, Cesare Previti, on charges of bribing judges. Friction between Corriere della Sera and

Berlusconi’s associates became visible in autumn 2002 when the newspaper published

photocopies of Swiss bank account statements showing payments from Fininvest accounts to

a number of judges via Previti’s account. Previti and two of Berlusconi’s lawyers, Niccolo

Ghedini and Gaetano Pecorella (both also Forza Italia parliamentarians), responded by

impugning reporters Gianantonio Stella, Giovanni Bianconi, Francesco Merlo, Paolo

Biondani and Luigi Ferrarella, accusing them of violating the principle of presumption of

innocence. The newspaper’s editor has acknowledged that he received several calls from

Paolo Bonaiuti, the prime minister’s under-secretary and spokesman, demanding right of

response for Previti. The newspaper granted Previti that right on several occasions.

RCS Editori chairman Cesare Romiti and the late Giovanni Agnelli of FIAT, one of the main

shareholders in the HdP group, the firm that controls RCS Editori, warned shareholders

against any threat to the newspaper’s independence. Vincenzo Maranghi, the former executive

director of Mediobanca, one of HdP’s shareholders, tried in vain in July 2002 to expand the

group of HdP shareholders to include Salvatore Ligresti, a Sicilian financier and Berlusconi

associate. This initiative caused an outcry at Corriere della Sera, which viewed it as the start

of an attempt by Berlusconi to progressively take control of the newspaper.



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 7

Corriere della Sera nowadays prefers to play down the importance of these events. The editor

points out that Italy’s newspaper of reference has always aroused the envy of the various

ruling parties, which have all tried to influence its editorial line. He said: “There is a potential

threat to pluralism in Italy, but the conditions in which we are working now are still good.

The fact that pressure is applied is no cause for scandal. But it is a scandal that economic,

political and media power are all in the hands of one person. The Berlusconi success story is a

nice one from the business point of view, one that has created a lot of wealth in Italy. But you

cannot have this kind of conflict of interest in a modern democracy like ours. This is the

biggest problem facing Italian democracy.” La Repubblica editor Ezio Mauro shares this

view: “Italian democracy is not in danger. The press is free, the opposition exists. But Silvio

Berlusconi’s conflict of interests is a serious anomaly. The law on conflict of interests is

ridiculous. If Berlusconi has decided to go into politics, then he should sell his businesses.”

Squeezed between the RAI and Mediaset giants, a third force struggles to a emerge

The situation in television is much more problematic than in the print media. Since it was set

up in 1965, the RAI has been heavily politicised because of the traditional policy of

“lottizzazione,” whereby each of the main political currents is assigned its own RAI channel.

During the RAI’s early years, the Christian Democrats dominated the ruling majority.

Subsequently, as a result of a political shift toward the centre-left and the RAI’s development,

the phenomenon of “lottizzazione” emerged as a way to ensure pluralism within the public

television corporation. RAI 1 was assigned to the Christian Democrats, RAI 2, created in 1961,

was assigned to the Socialist Party and RAI 3, created in 1979, was assigned to the

Communist Party. The same tradition is reflected in the make-up of the RAI’s five-member

board of governors, with three seats going to the ruling majority and two to the opposition.

This tradition nonetheless resulted in the RAI being directly dependent on the government and

a marked politicisation of its journalists and executives. Many today deplore the fact hat more

importance is attributed to their political affiliation than their professional competence.

Still, the political line of the main TV news programmes seems relatively balanced. The RAI

news programme with the most viewers is the one on RAI 1, which could be described as

neutral. It is followed by the RAI 2 news programme, which is more pro-government and the

RAI 3 one, which is leans noticeably to the left. As regards Mediaset’s channels, Confalonieri



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 8

claims that “commercial considerations prevail over political ones.” He has said: “We keep

the good journalists, regardless of whether they are left-wing or right-wing.”

The Mediaset news programme with by far the highest ratings is the one on Canale 5. It is

presented by Enrico Mentana, who was close to the socialists in his youth. After 11 years with

the RAI, he was hired by this Berlusconi station to present the main evening news programme

for an “ecumenical” public. Mentana says it is politically balanced. “If this weren’t the case,

TG 5 would not have such high ratings,” he said. “We are often critical of the government’s

position. For example, we are opposed to the war in Iraq. We have not ignored any

prosecution or investigation against Berlusconi. I even had an exclusive, one day, when I

broke the news that he was the subject of an official investigation. It is not so much limits on

freedom as conformism that threatens press pluralism in Italy.”

The news programme with the second highest ratings is the one on Italia 1, which is targeted

at a youthful audience with no set political views. Finally, Rete Quattro’s news programme,

presented by Emilio Fede, openly supports Berlusconi. Fede readily acknowledges that

Berlusconi is “not just a friend, more like a brother.” This is clearly confirmed by the

Berlusconi photographs hanging in his office and the sizeable and always approving segment

of his programme which he often dedicates to Berlusconi. Nonetheless, he says: “I am a social

democrat, my loyalty to Silvio Berlusconi is not a political one but one based on personal

friendship, and I don’t receive any instructions from him.”  He maintains that, “there is a

potential risk for press pluralism but, for the time being, the scales tilt distinctly toward the

left.”

The only alternative to Mediaset and the RAI is La 7, which has pinned all its hopes on news

coverage. The original La 7 project was very ambitious. When Lorenzo Pellicioli, then

president of Seat-Pagine Gialle, and Roberto Colaninno, the head of Telecom Italia, bought

Telemontecarlo from Vittorio Cecchi Gori in August 2002, they dreamed of a third major

force in general viewing TV that would break the hegemony of the Mediaset and RAI giants.

But the Pirelli group lead by Marco Tronchetti Provera bought Telecom Italia in September

2001. Thereafter, the La 7 project was deemed to be too risky and too costly and its ambitions

were reined in. New people joined La 7 from Mediaset, including Maurizio Costanzo, a

Canale 5 star presenter and producer who was hired as a consultant even though his

“Constanzo Show” was in direct competition with the “Fab Show” of Fabio Fazio, who was



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 9

finally dropped by La 7. Il Foglio editor Giuliano Ferrara, who is close to Berlusconi, began

presenting programmes on La 7.

Gad Lerner, editor of the main news programme in the first version of La 7 and thereafter

presenter of the news magazine “L'Infedele,” says: “It is impossible to distinguish the political

from the business aspects. Obviously, if we were too successful, someone would definitely try

to put a spoke in our wheel.” With six hours of news coverage a day, La 7 has set new a

standard in news. But with a signal that reaches only 83 per cent of the country and an

average viewer rating of only 2.1 per cent (and peaks of between 3 and 4 per cent), La 7 is

dwarfed by its two rivals.

Many observers think the RAI’s privatisation would help resolve the prime minister’s conflict

of interests and ensure more diversity. Italy is the only European country to have three public

service TV channels and could therefore privatise one or even two of them. The reform of the

broadcasting system proposed by communications minister Maurizio Gasparri on 25

September 2002 calls for the RAI’s progressive privatisation but no investor would be allowed

to hold more than 1 per cent of the shares and the economy ministry would retain control.

Meanwhile, Mediaset’s Rete Quattro is meant to move to satellite broadcasting by the end of

2003, according to a law adopted by the left in 1997. The Gasparri bill is also betting on

terrestrial digital television, which would end the RAI-Mediaset duopoly by 2006. But the

Gasparri bill also envisages raising the advertising ceiling, which would just tend to increase

the RAI and Mediaset dominance in TV advertising. The two groups together already take 93

per cent of the money spent on TV advertising, with 63 per cent of that going to Mediaset.

The difficulty of breaking into this market is likely to continue to be the main obstacle to the

emergence of new broadcasters.

III. Flagrant meddling in the RAI crisis

Under the RAI’s tradition of “lottizzazione” (see Section II), the corporation’s management is

supposed to reflect the country’s main political tendencies. The five members of its board,

including the chairman, are appointed by the presidents of the senate and lower house while

the director general is appointed jointly by the chairman of the board and the economy

minister. A parliamentary commission has the job of monitoring public television. So the

intermingling of politics and public television broadcasting did not start when Berlusconi



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 10

became prime minister. But the fact that the prime minister, who has considerable political

influence over the RAI, is also the owner of three rival commercial TV channels has had a

substantial impact on the way the RAI is run.

The prime minister’s conflict of interests aggravates an institutional crisis

The two members of the five-member RAI’s board who are linked with the opposition, Luigi

Zanda and Carmine Donzelli, resigned in November 2002 in protest against a series of

decisions they considered contrary to the RAI’s interests. Their resignation led on 22 February

2003 to the fall of the entire board, which had been appointed in March 2002 for a two-year

term. The board’s other three members, including chairman Antonio Baldassarre, were all

linked to the ruling coalition. The then director general of the RAI, Agostino Saccà, was a

Berlusconi associate. He had publicly said that he and all his family voted Forza Italia. The

appointment of other Berlusconi associates to other important, albeit less visible posts had

been criticised by some of the RAI’s journalists. These associates included Deborah

Bergamini, who had once worked closely with Berlusconi and who had been appointed

deputy director in charge of marketing strategy.

In his letter of resignation to the presidents of the two houses of parliament, Luigi Zanda, one

of the two opposition board members, criticised a desperate financial situation, a lack of

pluralism, the mediocrity of the programmes, their standardisation along the lines of the

competition’s programmes, and “the unjustified dismissal of journalists of great value.” The

resignation letter of Carmine Donzelli, the other opposition board member, attacked the

chairman and director general, accusing them of “responsibility for a management style that is

likely to jeopardise the RAI’s strength, its economic and productive capacity, and its image as

a company tasked with the sensitive duty of offering a public service and protecting

democracy and pluralism.” Donzelli told Reporters Without Borders that: “The crisis in the

RAI began before Berlusconi became prime minister but he did nothing to remedy it. In their

daily management of the corporation, the chairman and director general followed

Berlusconi’s orders. He intervened systematically and directly in all of the RAI’s decisions. It

was a non-stop occupation for a year.”

The crisis was aggravated by the twists and turns in the appointment of a new chairman.

Paolo Mieli, a former editor of Corriere della Sera and editorial director of the pro-opposition

RCS press group, was named on 7 March as chairman of a new board whose four other



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 11

members were close to the ruling coalition without being clearly identified with any party.

The opposition saw Mieli as the guarantee they had been demanding with insistence. But

Mieli set several conditions, including a say in the appointment of the director general and the

return of Michele Santoro and Enzo Biagi, two journalists who had been fired from the RAI.

He viewed these conditions as a test of the degree of autonomy he would be allowed in this

position. Following an outcry from the Northern League and some Forza Italia members, and

the rejection of his conditions, Mieli resigned without ever taking office. Lucia Annunziata

became chairman instead on 14 March but, contrary to the established rule, she had no say in

the appointment on 27 March of Flavio Cattaneo, a supporter of the ruling coalition, as

director general.

The selection of this new board was marked by unprecedented interference on the part of the

prime minister, which scandalised the opposition and elicited parliamentary censure. The day

the previous board resigned, Berlusconi had summoned all the leaders of the ruling coalition

to his home, in order to reach agreement on the composition of the new board. The five names

proposed by the coalition were subsequently cited by star presenter Maurizio Costanzo during

his popular talk show on Canale 5, one of Berlusconi’s TV stations.

Two of the RAI’s star journalists singled out

While on a visit to Caceres in Spain on 9 February 2002, Berlusconi accused the RAI of

“jeopardising democracy” in the previous elections (in which he was the challenger). He

deplored “the offensive of Zaccaria’s RAI, with the likes of Travaglio1, Santoro and Biagi and

all their pseudo-satire aimed solely at destroying the opposition leader.” At the Alleanza

Nazionale party congress in Bologna on 5 April 2002, he said that: “In the future RAI, there

will be no centre-right versions of Santoro, Biagi and Luttazzi who attack the left. We will not

make criminal use public television, which is paid for with everyone’s money.” Berlusconi

repeated these accusations at a press conference during an official visit to the Bulgarian

capital of Sofia on 18 April 2002, the day after a new RAI director general had been

appointed: “Public television, which is funded by everyone’s money, was put to criminal use

by Santoro, Biagi and Luttazzi. I think it is the duty of the RAI’s new management to prevent

                                                  
1  Comedian Daniele Luttazzi invited La Repubblica journalist Marco Travaglio on to RAI 2 two months before
the elections to present his book, “The Smell of Money,” which details Berlusconi’s judicial wrangles. As soon
as the RAI’s new director general, Agostino Saccà, took over in April 2002, he fired Carlo Freccero from his
position as the head of RAI 2.



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 12

that from happening again.” These repeated attacks were therefore not occasional verbal

excess, as Berlusconi’s defenders claim.

The dean of Italy’s journalists, Enzo Biagi, 82, is respected throughout the profession. A

journalist since 1941, contributing to La Stampa, La Repubblica, Corriere della Sera and

Panorama, he had worked for the RAI since 1961. Since 1995, he had presented “Il Fatto” on

RAI 1. This was a popular, five-minute programme screened every day after the evening news

in which Biagi commented on the news and had well-known personalities, often government

opponents, as guests. On 13 May 2001, on the eve of the parliamentary elections, Biagi’s

guest was the left-wing comedian and director Roberto Benigni, who did a satire of

Berlusconi, a candidate in the elections. Berlusconi never forgave Biagi, claiming he had

deliberately tried to turn voters against him. In one of his last programmes, Biagi addressed

Berlusconi directly: “What crime am I supposed to have committed? Rape, murder, hold-up,

theft, incitement to crime, forgery, defamation? (...). I remain convinced that there is still

room for press freedom in our republic (...). Mr. Prime Minister, it’s not up to you to fire me.”

According to an ABACUS poll of 24 Mary 2002, 83 per cent of TV viewers thought that

Biagi’s programme helped them to reflect on the news. But the RAI management thought

otherwise and “Il Fatto” was taken off the air in June 2002.

Michele Santoro’s programme “Sciuscià” suffered the same fate. A journalist who did not

hesitate to criticise Berlusconi openly on the air, Santoro presented various news magazines

on the RAI between 1986 and 2002, with a spell with Mediaset from 1996 to 1999. His news

and comment programme “Sciuscià” on RAI 2 had an ironic and irreverent style. His

presentation of a “Sciuscià” special edition on the “Biagi affair” on 24 May 2002 and his

programme of 17 July 2002 on drought in Sicily, resulted in his being sanctioned with four

days suspension. RAI’s management said he had broken the public service’s rules on

“impartiality, propriety and objectivity.” In his special edition on the “Biagi affair,” which

implicitly concerned his own case as well, Santoro failed to defend the RAI when guest

Maurizio Costanzo said: “It seems that we have more freedom in Mediaset that you do in the

RAI.” Santoro also questioned the principle that a journalist should be impartial, arguing that

his role was not that of a referee. The programme, which used to draw 18 per cent of TV

viewers, was dropped from the Autumn 2002 schedule. It was replaced by an entertainment

programme, “Destination Sanremo,” which has an average rating of 7 per cent.



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 13

The facts are undeniable: the RAI dropped two journalists after they were singled out for

strong criticism by the prime minister. Pro-opposition journalists used the harshest language

to condemn what they regarded as a flagrant and unacceptable abuse of authority by the prime

minister. Some, including Santoro himself, spoke of a “return to fascism.” Berlusconi’s

associates were reluctant to recognize any direct link between his statement in Sofia and the

removal of the journalists. One notable exception was Il Giornale deputy editor Roberto

Papetti, who deplored the existence of what he acknowledged to be “evidence.” Panorama

deputy editor Luciano Santilli said the journalists’ removal was not “the result of a decision

directly taken by Silvio Berlusconi but rather the result of a interpretation of his speech in

Sofia.”

As regards the targets of the prime minister’s criticism, Santilli insists on the need to

distinguish between Biagi and Santoro: “Biagi is a great journalist. It would be a pity for

television to lose such a great professional. But it is different for Santoro. He is a demagogue

who does not respect the principles of the profession.” Even Emilio Fede, the journalist who

is Berlusconi’s biggest fan, claims to have proposed to Biagi that he come and work with him

at Mediaset, and he points out that, “Berlusconi never called to ask me not to do it.” Only

Fedele Confalonieri has expressed full support for Berlusconi’s statements about Biagi and

Santoro: “He just said the truth. One the eve of the elections, public television was used

against the candidate Silvio Berlusconi. Enzo Biagi invited Roberto Benigni and Indro

Montanelli2 to express views hostile to Silvio Berlusconi without any possibility of

responding. Michele Santoro presented talk shows that were deemed to have been biased by

the authority for telecommunications guarantees, which fined him 200 million liras (103,000

euros).”

Loss of momentum and credibility

The average combined rating of the RAI’s three channels has fallen from 49.24 per cent in

2000 to 45.71 per cent so far in 2003 and its expected deficit in 2002 is 190 million euros.

The source of its income is the TV licence fee and advertising, but more than 60 per cent of

the spending on TV advertising goes to the Mediaset group with a combined audience rating

of 43.71 per cent. There is no way of proving the claim that Berlusconi and his associates

                                                  
2 Indro Montanelli edited Il Giornale from the time of its creation until its then owner, Berlusconi, entered
politics. Opposed to the idea of his newspaper becoming the mouthpiece of Forza Italia, he left it to found the
daily La Voce, which is very critical of Berlusconi.



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 14

have deliberately tried to put the RAI at a disadvantage vis-a-vis its Mediaset rival. But the

fact remains that Berlusconi’s channels this year overtook the RAI in prime time ratings for

the first time.

Stripped of “Sciuscià,” RAI 2 has been overtaken in the ratings by the Mediaset group’s

Italia 1. The RAI management’s refusal to provide live coverage of the peace demonstration

that drew several million participants in Rome on 15 February 2003 was regarded by many

journalists as a political decision that would hurt its ratings and image. Similarly, the decision

taken in March 2003 to relocate RAI 2 to Milan was viewed by the opposition as a political

concession to the Northern League (a member of the ruling coalition) that would weaken the

channel by giving it a markedly regional character. Luigi Zanda, the former RAI board

member, said, “Mediaset has become more dynamic, aggressive and free that the RAI.” But

Fininvest chairman Confalonieri insisted that Mediaset had no interest in a weaker RAI. “Our

interest is that the RAI should be a quality product and we should be even better.” In the same

category as “Il Fatto” and “Sciuscià,” only RAI 3 still has attractive programmes such as

“Ballarò” and “Blob.” RAI 3 director general Paolo Ruffini acknowledges that his channel has

now become a sort of “Indian reserve” for journalists who are critical of the government:

“RAI 3 has made freedom its trademark.” Ruffini has several times suggested to the RAI

management that Santoro should join his channel and has indicated he would also welcome

Biagi, but his proposals have not been taken up.

It’s not the first time Ruffini has clashed with the RAI management. On 8 October 2002,

Agostino Saccà, the RAI former director general, refused to approve the broadcasting of the

third episode in the satirical series “Blob,” which was about Berlusconi. In Ruffini’s view,

“this is clearly censorship.”

Conclusion

The very close links between politics, the economy and the news media were an Italian

characteristic long before Berlusconi became prime minister, and never prevented the press

from enjoying considerable freedom. But the concentration of political and broadcasting

power in a single person’s hands is unprecedented. This has not directly jeopardised press

                                                                                                                                                              



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 15

pluralism, especially pluralism in the print media, but it constitutes a real threat for the

autonomy of public television. Berlusconi’s intervention in the appointment of the RAI’s new

board, regardless of the constitutional rules, and his vitriolic attacks on RAI journalists are

inappropriate and unacceptable from someone in his position. His conflict of interest rarely

manifests itself in such a palpable manner, but a final and effective solution must be found, if

only to put an end to the poisonous atmosphere and the suspicions it arouses.

On 2 April 2003, the lower house passed an amendment limiting the number of TV channels

that can be held by a privately-owned group to two, and banning anyone from owning TV

stations and newspapers at the same time. This amendment to the government’s broadcasting

reform bill was an unexpected setback for the prime minister and represents a decisive

advance for press pluralism in Italy. However, the amendment was voted when many

members of the ruling coalition were absent, and it still has to be endorsed by the senate,

where the opposition is also in the minority.

Recommendations

• The blind trust formula proposed by the government as a solution to Silvio

Berlusconi’s conflict of interests is neither satisfactory nor credible. Reporters Without

Borders calls on the Italian parliament to make it a priority to find an effective and

appropriate solution to the prime minister’s conflict of interest regarding the media.

• Reporters Without Borders calls on Silvio Berlusconi to refrain from any form of

interference in the RAI’s management, all the more so because of the particular position be

occupies in the media domain.

• In view of the legitimate doubts about the reasons for their dismissal and in line with

the decision of the Rome court of 9 December 2002 in the case of Michele Santoro, Reporters

Without Borders urges the RAI management to reinstate Enzo Biagi, Michele Santoro and

their team members as soon as possible.

• In view of the possibility of this situation being repeated in other European countries,

Reporters Without Borders recommends that the European Commission look at the impact of

Silvio Berlusconi’s conflict of interests on press pluralism as part of the preparation of its



Reporters sans frontières – A media conflict of interest : anomaly in Italy - 16

green paper on the concentration of news media in the hands of a few individuals or

companies.

With thanks to:

BOSIO Luciano, deputy director general of Carat Expert
COLOMBO Furio, editor of L’Unità
CONFALONIERI Fedele, chairman of Fininvest
COSTANZO Maurizio, Canale 5
DE BORTOLI Ferruccio, editor of Corriere della Sera
DEL BOCA Lorenzo, president of the Ordine Nazionale dei Giornalisti
DONZELLI Carmine, former member of the RAI board
FEDE Emilio, Rete Quattro
FIENGO Raffaele, Corriere della Sera
FLORIS Giovanni, RAI 3
FRECCERO Carlo, RAI 2
GRASSI Rodolfo, Corriere della Sera
HAMAUI Daniela, editor of L'Espresso
IACONA Riccardo, RAI 2
LERNER Gad, La 7
MAURO Ezio, editor of La Repubblica
MENTANA Enrico, Canale 5
NATALE Roberto, secretary-general of Usigrai
PAPETTI Roberto, deputy editor of Il Giornale
PUCCI Cesare, secretary-general of Singrai
RENZONI Paolo, deputy director general of RAI 2
RUFFINI Paolo, director general of RAI 3
RUOTOLO Guido, RAI 2
SANTILLI Luciano, deputy editor of Panorama
SERVENTI LONGHI Paolo, secretary-general of the Federazione Nazionale della Stampa
Italiana
TRAVAGLIO Marco, L’Espresso, Micromega, L’Unità
ZACCARIA Roberto, former chairman of the RAI board
ZANDA Luigi, former member of the RAI board


