
 

 
 
Chri
 
Ove
 

Only
Cold
of p
Inde
full c
 
The 
CIS 
Sovi
impo
envi
ideo
and 
toda
infor
the 
new
cons
 
This
achi
oliga
pres
and 
The 
chal
Desp
som
pers
com
journ
offer
othe
push
journ
relat
othe
beco
regu
 

Muzzling the Media: 
The Return of Censorship in the  
Commonwealth of Independent States  

stopher Walker 

rview 

 a decade and a half since the end of the 
 War, freedom of the press for millions 
eople across the Commonwealth of 

pendent States (CIS) has come nearly 
ircle.  

media landscape across most of today’s 
in some aspects differs from that of the 
et era, but in important ways is 
sing a no less repressive news media 

ronment.  Gone is all encompassing 
logical state media control.  Russia – 
most of the countries on its periphery – 
y features modern methods of 
mation control that effectively shuts off 

majority of people in these lands from 
s and information of political 
equence.   

 contemporary form of censorship is 
eved through a mix of state-enabled 
rchic control, broadcast monopolies of 

idential “families,” judicial persecution 
subtle and overt forms of intimidation.  
Internet is a principal alternative and 

lenger to media hegemony in the CIS.  
ite the best efforts of the authorities, 

e degree of independent reporting 
ists in authoritarian CIS states due to the 
mitment of enterprising and courageous 
alists, as well as the possibilities 
ed by new technologies.  Bloggers and 
r new media practitioners continue to 
 the boundaries of 21st century 
alism.  But while the Internet remains 

ively free in Russia and a number of 
r post-Soviet countries, it is fast 
ming a target of greater interest for new 
latory intervention by the authorities. 

Unlike during the Soviet era, some intrepid 
journalists now manage to report 
independently.  Absent the rule of law and 
meaningful legal protections, however, the 
CIS is today one of the world’s most 
dangerous places for journalists.  Reporters 
willing to investigate issues such as political 
and corporate corruption are confronted by 
powerful vested interests striving to muzzle 
news professionals.  Intimidation, physical 
violence, and even murder of reporters and 
editors have become commonplace.  
Journalists in virtually every CIS country 
have been victims of contract killings or 
otherwise met death under suspicious 
circumstances.   
 
This brutal, efficiently repressive 21st-
century media environment is made possible 
by a reconsolidated authoritarian model that 
has anchored itself from Belarus on the 
European Union’s eastern border to 
Kazakhstan on China’s western frontier.  To 
ensure regime security and shield from 
public view rampant official corruption and 
rent seeking, post-Soviet authorities seek to 
limit scrutiny of their decisions and 
activities by silencing the independent press. 
 
Russia has seen the most precipitous decline 
in recent years.  Today, all of the major 
national television channels (Channel One, 
RTR, and NTV), from which most Russians 
get their news and information, have come 
under state control and are effectively 
censored.  Control of national television 
news broadcasting is, however, only one 
piece of a broad and comprehensive 
campaign to bring independent media under 
the sway of the authorities. 
 



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

Press freedom’s trajectory in the CIS was 
not always so dire.  In the period 
immediately preceding the Soviet collapse 
and in its immediate aftermath, the 
emergence of a nascent, independent press 
suggested a durable and institutionalized 
Fourth Estate might materialize.  The Soviet 
era’s waning days saw the exertion from 
below of significant pressure for greater 
freedom of expression and a diverse and 
independent reporting of news.  In the 
former satellite countries of Central Europe 
– the Czech Republic, Hungary, Poland, 
Slovakia – and the Baltic states, censorship 
was cast aside and a free press rose from the 
ashes of the Soviet system.  For the 12 non-
Baltic former Soviet republics, however, the 
promise of the opening in the late 1980s and 
early 1990s was short-lived.  
 
The repressive media 
landscape in the CIS is 
illuminated by findings from 
Freedom of the Press, 
Freedom House’s annual 
survey of global media 
independence.  The survey’s 
most recent findings show 
that ten of the 12 post-Soviet 
states are ranked “Not Free,” 
indicating that these countries 
do not provide the basic 
guarantees and protections in the legal, 
political, and economic spheres to enable 
open and independent journalism.   
 
Of particular concern is the sharp downward 
decline in many CIS countries in the last 
several years.  Authoritarian regimes have 
implemented an increasingly brutal response 
to home-grown and foreign journalists who 
take an independent line, especially since 
the first “color” revolution, in Georgia, in 
2003.  During this time, four major press 
freedom trends have emerged.   
 
• First, authoritarian regimes have 
intensified mass media control, with 
television serving as the favored tool in 
regime security efforts.  
 

• Second, legislative screws have been 
tightened across the region to exert further 
control on the media and impede 
independent reporting.  In countries such as 
Belarus, Kazakhstan and Russia, restrictive 
laws have been adopted in the last three 
years to further curb media freedom. 
 
• The third part of the broader crackdown 
pattern is increasing attention on 
international media, especially international 
broadcasting.  The Russian authorities, for 
instance, have focused on the broadcasts of 
Radio Free Europe/Radio Liberty 
(RFE/RL).  Since 2005, the Kremlin has 
undertaken a systematic intimidation 
campaign whereby RFE/RL’s partners – 
Russian radio stations that rebroadcast their 

programs as part of their own 
formats – have been audited 
and subjected to harassment.  
Similar efforts to obstruct 
international broadcasting 
have been undertaken in 
other CIS countries, 
including Azerbaijan and 
Uzbekistan.  
 
• The fourth element of the 
most recent phase of the press 
freedom crackdown has been 
refocused attention on the 

print media.  The priority medium for post-
Soviet authoritarian regimes to control 
typically has been television, which reaches 
the largest audiences and continues to exert 
the most influence in shaping views.  
Nevertheless, in the last several years 
independent newspapers have been in the 
crosshairs of authoritarian governments, 
with Russia taking a leading role. The recent 
attention paid by the Kremlin and other 
post-Soviet authorities to assert further 
control over newspapers may simply be a 
part of the broader press freedom crackdown 
or could be a recognition by authoritarian 
leadership that, in the Internet age, 
politically consequential content produced 
by newspapers finds its way to much larger 
audiences via the Web, and therefore poses 
a greater threat. 

Although the media 
landscape across most 
of the Commonwealth 
of Independent States 
differs from that of the 
Soviet era, in important 

ways it is imposing a 
no less repressive news 

environment. 

 2



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

Introduction 
 
Winston Churchill’s historic speech in 
March 1946 painted the indelibly stark 
image of an “iron curtain” descending 
across the European continent and set a 
clear marker for assessing global political 
developments in the second half of the 20th 
century.  Churchill’s remarks six decades 
ago1 helped put into context a world that 
was evolving in distinctly different 
directions.  
 
On the far side of the iron curtain a closed 
and repressive system of governance was 
rapidly taking hold, in which dissent was 
ruthlessly suppressed, economic life rigidly 
managed by communist authorities, and 
media used exclusively as an instrument of 
the state.  This all encompassing effort to 
control ideas, commerce, and media was a 
defining feature of the Soviet system.  It 
took seven decades for the fatally flawed 
Soviet experiment to collapse under the 
weight of its own contradictions in an 
economic and political meltdown that ended 
the Cold War and brought the promise of 
freer and more open systems to tens of 
millions of formerly captive peoples.  Hopes 
ran high that these openings would enable 
all of the fundamental freedoms to emerge 
and flourish, including freedom of 
expression and freedom of the press. 
 
In fact, in the period immediately preceding 
the Soviet collapse and in its immediate 
aftermath, the flowering of open expression 
and a nascent independent press suggested a 
durable and institutionalized Fourth Estate 
might materialize.  The Soviet era’s waning 
days saw the exertion from below of 
significant pressure for greater freedom of 
expression and a diverse and independent 
reporting of news.  In the former satellite 
countries of Central Europe – the Czech 
Republic, Hungary, Poland, Slovakia and 
the Baltic states – censorship was cast aside 

                                                 

                                                

1 Churchill’s speech was titled “Sinews of Peace” 
and was delivered on March 5, 1946, at 
Westminster College in Fulton, Missouri. 

and a free press rose from the ashes of the 
Soviet system.  For the 12 former Soviet 
republics, however, the promise of the 
opening in the late 1980s and early 1990s 
was short-lived.  
 
Only a decade and a half since the end of the 
Cold War, freedom of the press for millions 
of people across the CIS has come nearly 
full circle.  For now, there seems little hope 
that the rights succinctly enshrined in 
Article 19 of the Universal Declaration of 
Human Rights will be enjoyed in these 
countries anytime soon.2  
 
Drawing on findings from Freedom of the 
Press, Freedom House’s annual survey of 
global media independence, this essay traces 
the press freedom environment through key 
points on the post-Soviet timeline, looking 
at the media situation in the immediate 
aftermath of the Soviet collapse, the period 
from the mid 1990s to the early 2000s when 
the “color” revolutions occurred, and then 
from the post-color revolution period to the 
present, where an authoritarian resurgence 
has consolidated media control. 
 
The Return of Censorship 
 
The media landscape across most of the 
former Soviet Union in some aspects differs 
from that of the Soviet era, but in important 
ways is imposing a no less repressive news 
media environment.  Gone is the 
smothering, all encompassing ideological 
control across wide swaths of Europe and 
Eurasia.  A more geographically 
circumscribed area – Russia and most of the 
countries on its periphery – confronts 
modern methods of information control that 
effectively shuts off the majority of people 
in these lands from news and information of 
political consequence.  Today, methods for 
dominating news media are different, based 

 
2 “Everyone has the right to freedom of opinion 
and expression; this right includes freedom to hold 
opinions without interference and to seek, receive 
and impart information and ideas through any 
media and regardless of frontiers.” 

 3



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

on state-enabled oligarchic control, 
broadcast monopolies of presidential 
“families,” and mass media manipulation to 
create a veneer of democratic practice 
without its substance.   
 
Unlike during the Soviet era, some intrepid 
journalists now manage to report 
independently.  However, absent the rule of 
law and meaningful legal protections, the 
former Soviet Union is today one of the 
world’s most dangerous places for 
journalists.  Reporters willing to investigate 
issues such as political and corporate 
corruption are confronted by powerful 
vested interests striving to muzzle news 
professionals.  Intimidation, physical 
violence, and even murder of reporters and 
editors have become commonplace.  
Journalists in virtually every former Soviet 
country have been victims of contract 
killings or otherwise met death under 
suspicious circumstances.   
 
Russia, for example, has been a deadly place 
for journalists in both the Yeltsin and Putin 
eras.  Since President Vladimir Putin 
assumed office seven years ago, at least 
two-dozen journalists have been killed, 
including the notable cases of Paul 
Klebnikov, editor of Forbes Russia, who 
was shot nine times with a semiautomatic 
weapon on the street outside his Moscow 
office in July 2004; Anna Politkovskaya, an 
investigative journalist who wrote for 
Novaya Gazeta, and was executed in the 
elevator of her apartment building in 
October 2006; and Ivan Safronov, a defense 
correspondent for the Kommersant 
newspaper, who in very unclear 
circumstances plunged to his death from his 
apartment building in Moscow in March 
2007.  Rarely are serious investigations 
pursued or perpetrators brought to justice.  
Impunity is the standard.  
 
This brutal, efficiently repressive 21st-
century media environment is made possible 
by a reconsolidated authoritarian model that 
has anchored itself from Belarus on the 
European Union’s eastern frontier all the 

way to Kazakhstan on China’s western 
flank. To ensure regime security and shield 
from public view rent seeking and rampant 
official corruption, post-Soviet authorities 
seek to limit scrutiny of their decisions and 
activities by silencing the independent press. 
 
This modern variant of media management 
is a far more sophisticated, distant cousin of 
the raw and overweening institutional media 
control of the Soviet era.  The stodgy, Soviet 
era broadcasting diet has in large measure 
been cast aside.  With the exception of 
remaining retrograde former Soviet regimes 
such as those in Turkmenistan and 
Uzbekistan, the stiff, grey, Cold War-era 
newsreaders who parroted official bulletins 
and spewed turgid party propaganda have 
vanished from the news.  Today, modern 
media fare, rich in entertainment, and news 
programming often of high technical quality 
and production values are staples, especially 
in Russia.  While the contemporary media 
menu in Russia offers a wide assortment of 
entertainment options, it for the most part 
excludes alternative views and analysis on 
news and public affairs, particularly where it 
counts most, on national television 
broadcasts, from which most citizens 
continue to get their information.  Russian 
media also plays an important role in 
influencing perceptions in neighboring 
countries.  Russian language broadcasting 
delivers the Kremlin spin on regional and 
world events to millions of Russian speakers 
in countries on Russia’s periphery. 
 
The Internet is a principal alternative and 
challenger to media hegemony in the former 
Soviet Union.  But while the Internet 
remains relatively free in Russia and a 
number of other post-Soviet countries, it is 
fast becoming a target of greater interest for 
new regulatory intervention by the 
authorities.  
 
The repressive media landscape in the CIS 
is illuminated by findings from Freedom of 
the Press.  The Russian authorities are not 
alone in forging a media environment that 
filters out critical voices and views, 

 4



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

Press Freedom in the Caucasus

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

19
94

19
95

19
96

19
97

19
98

19
99

20
00

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

Year

Sc
or

e
(0

 re
pr

es
en

ts
 s

tr
on

ge
st

 p
er

fo
rm

an
ce

, 1
00

 w
ea

ke
st

)

Armenia
Azerbaijan
Georgia

resulting in media systems that lack 
freedom.  The survey’s most recent findings 
show that ten of the 12 post-Soviet states are 
ranked “Not Free,” indicating that these 
countries do not provide the basic 
guarantees and protections in the legal, 
political, and economic spheres to enable 

istic and 
ompetitive news environments.  

 

open and independent journalism.   
 
The only two that enjoy Partly Free status, 
Georgia and Ukraine, have experienced 
recent political upheaval and democratic 
opening.  Of the 10 Not Free countries, none 
is moving in the direction of more freedom 
and most have a decidedly downward 
trajectory.  Of the 195 countries examined in 
the survey, three of the 10 worst press 
freedom abusers – Belarus, Uzbekistan and 
Turkmenistan – are found in the CIS.  By 
contrast, today all of the countries of Central 
Europe and the Baltic states, which 
themselves needed to overcome a decades-
long legacy of Soviet media culture and 
control, are assessed as Free in Freedom of 
the Press.  Although they contend with 
challenges and imperfections that media in 
democratic systems invariably face, the 
news media from the Czech Republic to 
Estonia have achieved plural
c

Some of this success can be attributed to 
economics.  The Central European 
countries, now members of the European 
Union and NATO, have achieved solid 
levels of economic growth, developed 
diverse economies, and feature a range of 
political and economic voices in the media 
mix.  But if economic wherewithal were the 
key determinant of levels of press freedom, 
then Azerbaijan, Kazakhstan, and Russia, 
which too have enjoyed considerable 
economic growth in recent years, should 
likewise be enjoying increased press 
freedom.  Yet they are not.  The pathologies 
associated with the “resource curse” in these 
resource-based economies could explain 
their poor performance, but this 
phenomenon would not then explain, for 
example, resource-poor but economically 
vibrant Armenia’s consistently lackluster 
performance on press freedom.   
 
History might provide some guide.  Prior to 
the Second World War, the Central 
European states enjoyed a free press 
tradition that the republics of the former 
Soviet Union did not.  Nevertheless, press 
freedom’s steep plunge in the CIS into the 
depths of the Not Free ranks suggests 
something more profound is at work in this 
part of the world. The authorities have 

 5



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

undertaken an orchestrated effort to arrogate 
to themselves greater control of media 
infrastructure and to limit public space for 
ideas and debate.  The coercive and 
systematic reassertion of media control has 
strangled, at least for the time being, the 
nascent, independent journalism that 
surfaced briefly in the immediate aftermath 
f the Soviet collapse.   

on and the 
phemera of Press Freedom 

, which 

n order 
 spur a change in policy direction. 

 observing limits rather than 
sting them. 

tions for 
e embryonic independent press.  

 

controlled 
haracterizations of such events.   

o
 
 
The End of the Soviet Uni
E
 
Mikhail Gorbachev’s embrace of glasnost in 
the mid-1980s led to openings with vast and 
historic implications.  Glasnost
literally translates as 
“openness,” did not produce 
freedom of speech and free 
media; it instead launched a 
process that loosened the 
smothering control of the 
Soviet system.  From the time 
Gorbachev introduced this 
policy until the dissolution of 
the Soviet Union in 1991, 
journalists pushed then-strict 
boundaries imposed on 
expression.  Gorbachev, for 
his part, encouraged papers to 
publish criticism of the 
authorities and to continue a 
reevaluation of the Stalinist period i
to
 
Years later, the salutary impact of the forces 
unleashed by glasnost was apparent.  In the 
post-Soviet period – nearly ten years after 
Gorbachev’s emergence on the political 
scene – half of the former Soviet republics 
had achieved Partly Free status in Freedom 
of the Press, indicating an increasing degree 
of openness in the media sector.  While this 
progress on press freedom was 
unconsolidated, it was impressive, given 
decades of Soviet repression in settings with 
no real history of an open and free press.  To 
be sure, this opening did not represent a 
fully free and mature media sector.  It was, 
however, a period that saw unprecedented 

media freedoms and journalistic courage by 
newsmen and women who had been 
accustomed to
te
 
The same period also saw fierce resistance 
to the nascent press openings.  By early 
1991, communist hardliners were seeking to 
reassert control over a news media that had 
already established some autonomy and 
influence.  The desire of the republics within 
the Soviet Union to pull away and declare 
independence was a source of tension 
between conservatives and reformers, a 
dynamic that had serious implica
th

An early test for media 
freedom was the 
independence movements 
in the Baltic countries.  As 
part of a crackdown 
ordered by the authorities 
in Moscow, Soviet special 
interior ministry forces in 
January 1991 attacked and 
occupied the television 
broadcast facility in 
Vilnius, killing fourteen 
people and wounding 
several hundred others.  A 
week after the attack in 
Vilnius, Soviet troops 

attacked the Latvian Interior Ministry in 
Riga, killing five people, among them 
members of Juris Podnieks’ film crew.  Pre-
glasnost reporting would have offered only 
carefully crafted, officially 

While the contemporary 
media menu in Russia 
offers an assortment of 

tertainment options, 
excludes alternative 

views and analysis on 
ews and public affairs 
on national television 

broadcasts, from which 
ost citizens continue to

en it 

n

m  
get their information. 

c
 
By early 1991, however, autonomous media 
outlets were able to report on the violent and 
controversial conflict in the Baltics.  
Dueling accounts of what transpired in 
Lithuania and Latvia emerged.  Soviet-
controlled media, first and foremost the 
State Television and Radio Committee, 
provided a portrayal of events from the 
Soviet military’s point of view, alleging that 
locals triggered the bloodshed.  These 

 6



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

Press Freedom in the Western CIS

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

claims were directly contradicted by 
eyewitness and foreign journalist accounts.   
 
The unconstrained, non-official reporting on 
the violence in the Baltics elicited a reaction 
from Soviet hardliners as well as 
Gorbachev, who responded by suggesting 
the suspension of the liberal Law on 
Freedom of the Press adopted in 1990.  The 
Soviet authorities also dispatched censors to 
muzzle independent reports on events in 
Vilnius and Riga, including those from news 
programs such as TSN (“Television News 
Service”) and Radio Russia, both of which 
had earned reputations for more open 
coverage.  Following what amounted to the 
re-censoring of these programs, Tatyana 
Mitkova, a commentator for TSN, delivered 
the news in February 1991 by winking and 
nodding to the audience and

 1991 by winking and 
nodding to the audience and letting her 

                                                

 letting her 

                                                

vviewers know that she was permitted to 
present only the official version of events 
relating to the attack on the television 
broadcast facility in Vilnius.3  
 

iewers know that she was permitted to 
present only the official version of events 
relating to the attack on the television 
broadcast facility in Vilnius.3  
 

 

er and over again 
 coming years.  For independent news 

d 

n Freedom of the Press.  Over the 

3 Jeff Sallot, “Censorship: In Moscow, the 
government is tightening controls on the media – 
and it is meeting considerable opposition”, The 
Globe and Mail, February 4, 1991. 

These early episodes in the Baltics pitted the 
old habits of information control against the 
growing desire for independent, open 
reporting.  This contest between journalistic 
values would play out ov
in
outlets, however, surviving in the post-
Soviet economy was increasingly difficult.  
Meanwhile, powerful political an
economic interests were reorganizing 
themselves in order to limit the development 
of an autonomous press.  
 
 
Resurgent Authoritarianism: The 
Beginning of the End of Press Freedom 
 
By 1994, 6 of 12 countries in the former 
Soviet Union had risen to the Partly Free 
category i
course of the next decade, this number 
would drop to one: Georgia.  By 2004, 11 
countries found themselves in the ranks of 
Not Free.  Through a revitalized crackdown 
on press freedom, post-Soviet leadership 
managed to claw the media back under its 
control.   
 
A stubborn authoritarian thread throughout 
the region was key to the reassertion of 

100

19
94

19
95

19
96

19
97

19
98

19
99

20
00

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

Year
Sc

or
e

(0
 re

pr
es

en
ts

 s
tr
on

ge
st

 p
er

fo
rm

an
ce

, 1
00

 w
ea

ke
st

)

Belarus
Moldova
Russia
Ukraine

 7



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

media control.  The middle 1990s saw 
authoritarian leaders, many of whom earned 
their bona fides during the Soviet period, 
consolidate power in most of the post-Soviet 
states.  Belarus’ Alexandr Lukashenka and 
Azerbaijan’s Heidar Aliyev were among 
those who assumed leadership.  Other 
leaders simply changed hats in 1991 to 
make the transition from chairman of the 

upreme Soviet to president of a newly 

a.  In October 1995, a 
umber of independent publications were 

t but what many 
eculate was a politically motivated 

archs” sought to establish 
eir own media empires in order to exercise 

f the editorial 
rocess.  Such editorial theme directives 
ontinue to be standard operating procedure 

as only in the aftermath of 
kraine’s political breakthrough in the 

S
independent republic, as was the case 
throughout Central Asia.  Kazakhstan’s 
Nursultan Nazarbayev, for instance, used 
this pathway to power and, over the course 
of the 1990s, oversaw the reining in of his 
country’s independent press.   
 
Shortly after coming to power in July 1994, 
President Alyksandr Lukashenka made it 
clear that tightening control of the 
Belarusian news media would be a priority.  
A host of presidential edicts consolidated 
authority over the press within the 
president’s office.  An August 1994 decree 
brought the state printing house in Minsk 
under the direct control of the presidential 
administration.  Printing facilities elsewhere 
in the country had to receive the 
authorization of the presidential 
administration to conclude printing contracts 
with non-state medi
n
denied the right to publish at the state 
printing house in Minsk.  In order to 
continue publishing, those newspapers were 
then compelled to utilize printing facilities 
in Lithuania and transport back into Belarus 
for distribution.       
 
In Kazakhstan, a steady monopolization of 
media was implemented.  Dariga 
Nazarbayeva, the influential daughter of the 
president and one-time head of the state 
news agency, played a pivotal role in the 
effort to take control of that country’s news 
media infrastructure.  In Kazakhstan, as in a 
number of the former Soviet states, 
broadcast media has been taken into the 
hands of members of the presidential family 
or those with close ties to it. Meanwhile, the 
screws were tightened on journalists who 

took an independent line.  A campaign to 
silence critics who reported on official 
corruption caught in its web journalists such 
as Sergei Duvanov and Nuri Muftakh.  
Muftakh died at a time he was following 
allegations that Kazakhstan’s president had 
secretly transferred large amounts of money 
to foreign banks.  In November 2002, he 
was run over by a bus in what authorities 
regarded as an acciden
sp
assassination.  Duvanov, who also wrote on 
political corruption and was following the 
“Kazakhgate” scandal, was found guilty of 
what many believed to be trumped up rape 
charges and sentenced to several years in 
prison in January 2003. 
 
In Russia, “olig
th
control over Russia’s politics.  Television 
became the medium of choice for intra-
oligarchic battles and for politically 
influential billionaires to advance their own 
interests.  Media in the public interest was 
marginalized.   
 
Ukraine, which today features the region’s 
freest media, hit its press freedom nadir in 
2003.  A spate of journalists’ deaths and 
increasing pressure on independent news 
outlets characterized the preceding years.  
Georgi Gongadze, who co-founded the 
independent website Ukrayinska Pravda, 
was kidnapped and murdered in 2000.  
Under increasingly authoritarian President 
Leonid Kuchma, “temnyky” – theme 
directives from the president’s office that 
instruct editors on news coverage – had 
become a regular feature o
p
c
in authoritarian governments throughout the 
region; it w
U
winter of 2004 that temnyky were purged 
from Ukraine’s news media. 
 
 

 8



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

Four Major Trends in the Media 
Crackdown 
 
Three “color” revolutions – the “Rose” 
variety in Georgia, “Orange” in Ukraine, 
and “Tulip” in Kyrgyzstan – triggered a 
fierce response from authoritarian 
governments, which turned to the media to 
deliver stricter “message control” as part of 
a broader regime security effort.  
 
In the period since the first color revolution 
in Georgia in November 2003, autocratic 
regimes have implemented an increasingly 
rutal response to home-grown and foreign 

ntrolled media in 
zbekistan gave prominent coverage to 

roadly defined legislation that makes it a 

edia.  Also in 2006, 
azakh President Nazarbayev signed into 

b
journalists who take an independent line.  
This trend is borne out in Freedom of the 
Press data since that time.  In this period, 
nine of the 12 former Soviet states’ press 
freedom ratings have deteriorated: 
Uzbekistan, Russia, Belarus and Azerbaijan 
have registered especially notable declines.  
 
Four major press freedom trends have 
emerged in the post-color revolution period.  
First, authoritarian regimes have intensified 
mass media control, with television serving 
as the favored tool in regime security 
efforts. State controlled national television 
broadcasts have presented a barrage of 
claims designed to identify external threats 
and scapegoats for domestic ills.  The 2006 
Freedom of the Press report on Uzbekistan, 
for instance, cites the September 2005 trial 
of 15 men accused of involvement in the 
Andijon unrest, where “[Uzbek] prosecutors 
charged that the British Broadcasting 
Corporation, the Institute for War and 
Peace Reporting, and Radio Free 
Europe/Radio Liberty had advance 
knowledge that violence would break out in 
the city”.  State-co
U
these charges, which fit a broader pattern of 
fact-twisting and propagandizing. In the 
broader regional context, authoritarian 
governments have used state-controlled 
television to distort reporting and attack the 
legitimacy of political reform efforts in 
Ukraine and Georgia.   
 

Legislative screws have been tightened 
across the region to exert further controls on 
the media and impede independent 
reporting.  In Belarus, the autocratic 
government of Alyaksandr Lukashenka 
intensified its control over the country’s 
media.  In 2005, among the measures taken 
by the Belarusian authorities was passage of 
b
crime punishable by up to two years in jail 
to “discredit Belarus” in the eyes of 
international organizations and foreign 
governments.  The same prison terms apply 
to those convicted of distributing “false 
information” about Belarus’ political, 
economic, social, or international situation. 
 
In July 2006, President Putin signed a law 
that expanded the definition of extremist 
activity to include public slander of a 
government official related to his or her 
duties, using or threatening violence against 
a government official or his family, and 
publicly justifying or excusing terrorism.  
The definition of extremism in this new law 
is so broad that it allows the authorities to 
use unchecked power against its critics, 
including in the m
K
law media legislation that increased 
government control over news media by 
imposing costly registration fees for 
journalists, expanding criteria for denying 
registration to media outlets and requiring 
news outlets to re-register in the event of a 
change of address.  
 
The third part of the broader crackdown 
pattern is increasing attention on 
international media, especially international 
broadcasting.  Not content to suppress and 
control domestic media, the Russian 
authorities, for instance, have focused on the 
broadcasts of the U.S. government-funded 
Radio Free Europe/Radio Liberty 
(RFE/RL), whose radio programming has 
enjoyed dedicated listeners across Russia 
interested in an alternative voice.  Since 
2005, the Kremlin has orchestrated a 
systematic intimidation campaign whereby 
RFE/RL’s partners – Russian radio stations 

 9



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

that rebroadcast their programs as part of 
their own formats – have been audited and 
subjected to harassment.  While the precise 
number of Radio Liberty affiliates that have 

en driven of the off is unclear, apparently 

rk on 
ussia is “positive.” This editorial guidance 

egal obstacles, 
cluding politicized tax inspections and 

independent news outlets and either closed 
their doors or drained them of independent 
reporting.  While as early as 2001 Gazprom 
took control of Segodnya, the flagship paper 
of Vladimir Gusinsky’s Media-Most group, 
more recent takeovers have included the 
June 2005 acquisition of Izvestia by 
Gazprom-Media.  Izvestia, which had been 

be
no more than 12 are now regularly 
broadcasting.  Prior to the campaign to drive 
them from the airwaves, about 25 affiliates 
carried Radio Liberty programs. Similar 
efforts to obstruct international broadcasting 
have been undertaken in other countries, 
including Azerbaijan and Uzbekistan. 
  
The Kremlin has also sought to rein in 
domestic radio.  The Russian News Service, 
Russia’s largest independent radio network, 
is required by station management to work 
under a “50 percent rule” to ensure that at 
least half of all reporting by the netwo
R
was put in place after new, Kremlin-friendly 
ownership took over the network and in 

refocused attention on the print media.  The 
priority medium for post-Soviet 
authoritarian regimes to control has been 
television, which reaches the largest 
audiences and continues to exert the most 
influence in shaping views.  Newspapers 
typically suffer from the unfriendly post-
Soviet economic landscape and confront a 
range of bureaucratic and l
in
frequent use of libel laws.  Newspapers have 
tended to have small prints runs and 
therefore have not captured the intensive 
attention of the authorities in the way 
broadcast media have.  Nevertheless, the last 
several years have seen renewed interest in 
taking control of independent newspapers, 
with Russia taking the lead.  
 
Gazprom-Media, an arm of the state-
controlled gas behemoth, has acquired 
control of a number of previously 

early 2007 brought in new management 
from state-run Channel One.  In May 2007, 
eight journalists who worked at the radio 
network resigned in protest of editorial 
direction that amounted to censorship. 
 
The fourth element of the most recent phase 
of the press freedom crackdown has been 

Press Freedom in Central Asia

0
10
20
30

19
94

19
95

19
96

19
97

19
98

19
99

20
00

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

Year

an
ce

, 1
00

 w
ea

ke
st

)

Kazakhstan
40
50
60
70
80
90

100

Sc
or

e 
(0

 re
pr

es
en

ts
 s

tr
on

ge
st

 p
er

fo
rm Kyrgyzstan

Tajikistan
Turkmenistan
Uzbekistan

 10



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

recognized for sound and balanced 
coverage, has since joined the growing 
ranks of Kremlin-friendly news outlets.  
Other major dailies have come into the 
hands of government-friendly financial 
groups.  The Kremlin recently orchestrated 
ownership takeovers at a number of 
newspapers, including Nezavisimaya 

azeta, which have functioned as 

he recent attention paid by the Kremlin 
nd other post-Soviet authorities to assert 

the broader press freedom 
rackdown.  It may be, however, a 

es a greater threat.  

mple, were a tightly 
stricted privilege that needed to be 

ten subject to 
terference.  In Belarus and Tajikistan, just 

 
elarus in the period leading up to the 

n 
n Internet openness, and that its capacities 

G
alternative information lifelines to small but 
influential audiences in the country.  The 
purchase of Kommersant in September 2006 
by metals magnate Alisher Usmanov, a 
Kremlin-connected businessman, was 
another blow for the independent print 
media.  Kommersant has been the most 
visible Russian newspaper to take a critical 
view of the country’s politics.   
 
T
a
further control over newspapers may simply 
be a part of 
c
recognition by authoritarian leadership that 
in the Internet age politically consequential 
content produced by newspapers finds its 
way to much larger audiences via the Web, 
and therefore pos
 
 
The Internet and New Media: Permeating 
the Curtain? 
 
The emergence of new technologies and 
media has afforded new opportunities for 
greater freedom of expression and for an 
independent press in the CIS that can evade 
official control. 
 
Soviet era controls meant that virtually all 
means of disseminating information were 
state controlled.  Photocopying machines 
and typewriters, for exa
re
registered with the authorities. And of 
course infrastructure for mass media 
dissemination – printing presses, newspaper 
distribution channels and broadcast facilities 
– were all under the control of the state. In 
comparison, the Internet’s diffuse structure 

opens the door to finding and sharing 
information in ways that were impossible 
during the Cold War.   
 
Most rulers in the former Soviet countries 
view the Internet as a threat.  Opposition 
websites or those otherwise of political 
consequence are of
in
to take two examples, the authorities have 
taken measures to curb access to the 
Internet, especially during election cycles.  
In Belarus, in advance of that country’s 
presidential election in March 2006, the 
regime of Alyaksandr Lukashenka used a 
range of measures, many of them subtle, to 
disrupt Internet and cell-phone access in the 
run up to election day.   
 
A comprehensive report by the OpenNet 
Initiative assessed Internet openness in
B
election and found that a number of 
opposition and politically sensitive websites 
were inoperative.  The report did not find 
“evidence of systematic and comprehensive 
interference” with the Internet.  The analysis 
suggested that any of the authorities’ 
measures were “fairly subtle, causing 
disruptions to access, but never completely 
turning off the alternative information tap.” 
 
The OpenNet Initiative report, published in 
April 2006, added that “Belarus’ regime has 
both the will and capability to clamp dow
o
to do so are more pervasive and subtle than 
outright filtering and blocking.”  The 
analysis went on to say that the “openness of 
the Internet in Belarus is likely to come 
under increasing threat both from pending 
legislation that promises to legalize more 
active state monitoring, content regulation 
and blocking of the Net, as well as from 
increased pressures for self-censorship.”  
 
In Tajikistan, the authorities shut down five 
opposition websites one month in advance 
of presidential elections held in November 
2006.   Access to these websites was 
blocked by order of the Tajik 

 11



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

Communications Ministry.  Tajik officials 
said the decision was taken “to filter and 
block access to websites aimed at disrupting 

e state policy via information resources, 

w.susmayag.biz (“Let’s 
ot Keep Silence”), an opposition web-site, 

ons 
heduled for 2007 and 2008 have triggered 

es were pivotal in the events of 
te 2004, when thousands of demonstrators 

sites offer an 
lternative to state-controlled or influenced 
ews outlets.  However, while the Internet 

 
edium through which only a small fraction 

edia in the Commonwealth of 

th
and create all conditions for harmonious 
development of the republic’s information 
infrastructure.”  In Kazakhstan, the Internet 
is developing but the authorities devote 
considerable attention and resources to 
blocking opposition websites and articles 
critical of the country’s president and his 
family.  Website content is frequently 
subject to civil and criminal libel suits.   
 
Meanwhile, other governments, including in 
Azerbaijan, are viewing the Internet more 
benignly and generally not interfering or 
otherwise disrupting its development and 
use.  The authorities in Azerbaijan use 
economic, legal, and political interference to 
prevent traditional media from operating 
freely and independently, however.  There 
are increasing exceptions to the generally 
hands off approach to the Internet.  In 2006, 
the Azeri authorities blocked the web-site 
www.tinsohbeti.com, which offers satirical 
opposition views often critical of the 
Azerbaijani authorities.  While the website 
is hosted abroad, access to it in Azerbaijan 
was blocked a number of times in 2006.  
More recently, ww
N
was blocked in January 2007, after the site 
launched a signature collection campaign to 
protest a government decision to 
significantly increase prices for energy and 
utilities.  One of the site’s founders, 
Bakhtiyar Hajiyev, was sentenced to 12 
days in prison for sending SMS messages 
calling on citizens to protest the authorities’ 
utilities price hike.  
 
In Russia, the Internet remains relatively 
free and provides information on a wide 
range of issues.  However, electi
sc
more intense attention from the authorities, 
including a number of proposed legislative 
and regulatory initiatives to extend control 
over the Internet.  In March 2007, President 
Vladimir Putin issued a presidential decree 

to set up a new agency to supervise both 
mass media and the Internet, which has 
increased concerns that more comprehensive 
Internet controls may be on the horizon. 
 
Ukraine is perhaps the best example of a 
country where the Internet is free to add 
significant information on political affairs 
and spur public discussion.  New 
technologi
la
coordinated their activities and took to the 
streets of Kyiv to contest the November 
2004 election results.  Mobile phone text 
messaging was critical to this effort.  “Smart 
mobbing” – bulk text messaging to gather 
people at a specified location – has also 
been used to organize demonstrations in 
other post-Soviet countries, including 
Belarus.  
 
Despite the authorities’ best efforts to 
control it, the Internet and other new media 
set today’s CIS apart from its Cold War 
ancestor.  Blogs are enabling and 
stimulating debate and discussion, and 
domestic and foreign news web
a
n
holds further promise and connectivity is 
growing at an impressive rate, it remains a
m
of news is obtained.  As Internet use grows, 
it will become critically important to 
safeguard its integrity from increasingly 
frequent interventions from authorities 
intent on controlling it.  
 
 
M
Independent States: Back to the Future? 
 
In 2002, a comprehensive report assessing 
needs for international journalism found that 
repressive trends were undoing progress in 
transition countries, threatening the 
development of a free press and 
jeopardizing gains supported by 
international media assistance. 
 

 12



Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States 

The report, “The Media Missionaries: 
American Support for International 
Journalism,” found that in “much of the 
former U.S.S.R, the millions of dollars spent 
(in international assistance to support 
independent journalism) have not yet 
produced a viable independent media sector.  

oliticians or oligarchs have taken over 

 in 
ountries behind the new information 

urnalism.   

diciary, 
arliament and civil society to serve their 

self-correcting mechanism 

that post-Soviet systems need as desperately 
as did their Soviet-era predecessors.   In 
post-Soviet states that suffer from ill-
conceived policies, entrenched corruption, 
and unaccountable governance, the denial of 
the free press’ indispensable role in allowing 
critical scrutiny is bound to consign these 
countries to an undemocratic future. 
 
Christopher Walker is Director of Studies at 
Freedom House. 

P
much of what was developed, diverting the 
media’s mission from public to private 
ends.”  In the years since the report was 
published, the media environment in most of 
the former Soviet republics has significantly 
worsened, posing further challenges and 
raising new questions about how to 
effectively support media freedom
c
curtain.  
 
Despite the best efforts of the authorities, 
some degree of independent reporting 
persists due to the commitment of 
enterprising and courageous journalists as 
well as the possibilities offered by new 
technologies.  Bloggers and other new 
media practitioners continue to push the 
boundaries of 21st century jo
 
Interestingly, neither the leadership in 
Russia nor other post-Soviet authoritarian 
regimes makes the argument, at least 
publicly, that Not Free media is desirable—
a testament to the fact that a free press is 
now recognized as an international norm.  
By and large, the public line offered by the 
region’s autocrats is that they already have 
free media, even if official repressive 
actions belie these words.   
 
But the reality is that the denial of a wide 
range of views and critical voices is 
ensuring a political dead end for these 
societies.  Without access to independent 
information and debate, citizens cannot 
accurately judge the performance of their 
leaders.   Absent an independent media that 
is a societal watchdog and enables other 
essential institutions such as the ju
p
roles in balancing executive power, there is 
no ameliorating, 

 13


	Overview
	Four Major Trends in the Media Crackdown

