
 
Posted July 3, 2007     

 

CASABLANCA, Morocco 

hmed Reda Benchemsi, the 33-year-old publisher of the independent Moroccan 
weekly TelQuel, sensed someone was trying to send him a message. In a matter of 

months, two judges had ordered him to pay extraordinarily high damages in a pair of 
otherwise unremarkable defamation lawsuits.  

A

It started in August 2005, when a court 
convicted Benchemsi of defaming pro-
government member of parliament H
Assali, who complained about a short 
article that made light of her alleged
experience as a chiekha, or popular 
dancer. At trial, Benchemsi and his 
lawyer never put up a defense—beca
they weren’t in court. The judge had 
reconvened the trial 15 minutes befor
scheduled and, with no one represen
the defense, promptly issued a verdi
two-month suspended jail terms for 
Benchemsi and another colleague and 
damages of 1 million dirhams 
(US$120,000). Two months later, 
another court convicted Benchemsi of 
defamation, this time after the head of a 
children’s assistance organization sued TelQuel and three other Moroccan ne
for erroneously reporting that she was under investigation for suspected 
embezzlement. TelQuel, which had already issued a correction and apology, was 
ordered to pay 900,000 dirhams (US$108,000)—several times the amounts ordered 
against the other three publications.  

lima 

 

use 

e 
ting 
ct: 

wspapers 

At the time, the damages were among the highest ever awarded in a defamation case 
in Morocco—and more than nine times what Moroccan lawyers and journalists say is 
the national norm in such cases. 

A puzzled Benchemsi said he learned from a palace source several months later what 
had triggered the judicial onslaught. “I understood the whole starting point was an 
editorial I wrote about the king [two months earlier] saying that he doesn’t have good 



communication skills and he should practice,” Benchemsi told the Committee to 
Protect Journalists in an interview at TelQuel’s offices in downtown Casablanca. 
“Apparently, this was interpreted as a direct insult.” 

Fortunately for TelQuel, the two plaintiffs eventually withdrew their monetary claims 
following negotiations with the magazine. But the TelQuel affair signaled the opening 
salvo in a round of judicial strikes aimed at Morocco’s increasingly vocal independent 
press corps. Since 2005, at least five journalists have been hit with disproportionate 
financial penalties, five have been handed suspended jail terms, and one was banned 
from practicing journalism altogether. Publications that have written critically about 
the monarchy have been in the crosshairs, and punishment has been most severe for 
writers and editors deemed beyond the palace’s control.  

The recent sanctions have occurred against a backdrop of other disturbing long-term 
trends: In the last five years, three Moroccan journalists have gone to jail for extended 
periods for their published work—ranking Morocco alongside Tunisia as the Arab 
world’s leading jailer of journalists. Together, these factors prompted CPJ in May to 
designate Morocco as one of the world’s worst backsliders on press freedom. 

Benchemsi’s ordeal captures the unpredictable 
and increasingly sophisticated pressures Moroccan authorities have brought to bear on 
journalists to deter unwanted criticism while minimizing international censure. Unlike 
the blunt repression used by some of their neighbors, Moroccan authorities have 
exploited third-party lawsuits and a politicized judiciary to clamp down on the press. 
Beyond the courts, they have intensified pressures such as advertising boycotts, the 
use of state media to attack critics, and the covert planning of “demonstrations” 
against outspoken newspapers.  

About this report 

And this spring, government officials began 
discussing amendments to the country’s press 
law that call for the establishment of a national 
press council with the power to withhold 
advertising and to ban journalists for purported ethics violations. The revision leaves 
intact vaguely worded prohibitions against disrespecting the monarchy, Islam, and 
defaming state institutions such as the army and judiciary. Despite limiting the 
number of offenses that can land a journalist in jail, the draft legislation increases 
maximum fines for alleged violations of the law.  

CPJ's recommendations  
to King Mohammed VI and the government 

of Morocco  

In response to these disturbing trends, CPJ sent a delegation to Rabat and Casablanca, 
where members spent 10 days meeting with Moroccan journalists and members of the 
government to investigate restrictions on the media, to assess their impact, and to 
express concern to officials. Despite boasting a lively print press, CPJ found, Morocco 
has come to rely on a stealthy system of judicial and financial controls to keep 
enterprising journalists in check. The record shows that press freedom conditions are 
far from the glowing version furnished by officials and many journalists. 

http://www.cpj.org/backsliders/index.html
http://www.cpj.org/Briefings/2007/morocco_07/moroccoweb.html#null#null
http://www.cpj.org/Briefings/2007/morocco_07/moroccoweb.html#null#null
http://www.cpj.org/Briefings/2007/morocco_07/moroccoweb.html#null#null
http://www.cpj.org/Briefings/2007/morocco_07/moroccoweb.html#null#null


he Moroccan authorities' efforts have 
dampened the editorial zeal of several 
independent publications. “We’ve b
used as a tool to communicate to others
where the boundaries are,” said 
Aboubakr Jamaï, a former magazine 
publisher, frequent palace critic, and 
another recent victim of an 
extraordinary defamation judgment. 
The spate of attacks has dented 
Morocco’s international image as a 
democratizing Arab nation and a 
relative oasis for press freedom in a 
region where independent journalists 
are often out of work or under siege. 
King Mohammed VI and government 
officials claim to lead a constitutional 
monarchy and insist that Morocco is in 
democratic transition. Publicly, they 
have embraced a free press. World 
leaders, among them U.S. President 

George W. Bush, have praised Morocco for its progress on political and economic 
reform.  

een 
 

TT

Despite a self-styled parliamentary government and a vibrant civil society, however, 
real power remains firmly in the hands of the king and the makhzen, a shadow 
government composed mainly of palace officials, leading members of the security 
apparatus, and the army who operate behind the scenes and guide major decisions. 
Critics say the young king and a small clique of his close associates are accumulating 
power rather than relinquishing it as a true democracy would demand. The growing 
threat of terrorism has compounded matters. Multiple suicide bombings rocked 
Casablanca on May 16, 2003, killing 44 people, and smaller-scale attacks have 
occurred since. Violent extremism coupled with a growing Islamist movement has 
kept the palace on edge and perhaps made some Moroccans willing to put security 
over civil liberties.  

Before his death in July 1999, the ailing King Hassan II, who had ruled for nearly four 
decades, eased press censorship and gave free rein to a new breed of young journalist 
not beholden to the state or opposition political parties. At first the new press began to 
address economic issues with greater openness and later took on old political taboos 
such as rampant rights abuses and corruption. Self-censorship further eased when 36-
year-old Mohammed VI ascended to the throne in July 1999, promising democratic 
change, allowing exiled dissidents to return home, and sacking Driss Basri, the 
notorious interior minister who directed political repression under Hassan II during 
the era known as the “Years of Lead.” More recently, a new generation of journalists 
has challenged the so-called sacred institutions traditionally off-limits to critical 
examination by the press—Islam, the issue of Morocco’s sovereignty over the 
disputed Western Sahara, which Morocco has controlled for more than three decades, 
and, to varying degrees, the monarchy itself.  



The king has had an uneasy relationship with the country’s press, singling it out for its 
sensationalism and, like his father, refusing to give interviews to Moroccan papers 
since assuming power. Press freedom violations have been on the rise in the past 
several years. Since 2000, 33 journalists have been sentenced either to suspended or 
effective prison terms while eight were imprisoned or detained, according to CPJ 
research. Three journalists were barred from working in professions for varying 
periods, and the authorities banned or censored 23 publications. 

This new generation of journalists had 
come to “play a political role by publishing 
the shortcomings of democracy and 
pluralism, hot issues like corruption and 
palace budgets, narco-trafficking” and the 
lives of major politicians, said human 
rights lawyer Abdelaziz Nouyadi. “You 

have young journalists who have no calculation and believe we are in a democratic 
society. They have only a calculation with their readers. Political elites and the 
monarchy became fearful of these people because they believe they have no 
boundaries.” 

 
Joel Campagna talks about Morocco 
and the backstory of the report 

Morocco’s press freedom record has an international dimension. Since the September 
11, 2001, attacks on the United States, Morocco has become a frontline ally in the 
U.S.-led war on terrorism. It is believed to have hosted one of the so-called CIA black 
sites, where U.S. detainees were interrogated. In 2004 the United States awarded 
Morocco “major non-NATO ally” status and signed a free trade agreement with it. 
Although U.S. aid is relatively small, Morocco is eligible for up to $750 million from 
U.S.-supported Millennium Challenge Account grants, which provide development 
assistance to ally nations but which are contingent on a number of factors, including 
press freedom. France is Morocco’s largest trading partner, followed by Spain; each 
provides substantial economic aid. Over the last decade, the European Union gave 
some 1.6 billion euros (US$2.1 billion) in social and economic assistance to the 
country and recently pledged 650 million euros (US$870 million) in aid over the next 
three years to support economic reforms. 

Government officials and many Moroccan journalists themselves have downplayed 
recent restrictions on the press, regarding them as isolated bumps on the path to 
democracy and preferable to the not-so-distant days of political repression. But many 
journalists worry that liberalization has gone into reverse and that the government is 
chipping away at press freedoms gained over the last decade by targeting the media’s 
most critical voices. “I am not very optimistic,” said Driss Ksikes, a novelist and 
veteran editor who quit journalism after being sentenced to a suspended three-year jail 
term in January. “After 15 years in the press, I saw how it’s worked all along. My 
feeling is that seven years ago we were opening the window wide open. … People 
could speak their mind. 

“Since 2003 we have been closing down the window bit by bit. I feel we are putting 
up an iron curtain. The window is still open but there are iron curtains.” 

y all accounts, Morocco’s print press had made important strides since the 1990s 
and even now ranks among the most critical in the Arab world. Private 

B



publications abound—17 dailies and scores of other periodicals in Arabic and 
French—and they represent pro-government, opposition, and independent views. At 
least a few run political commentary that would have triggered torture, disappearance, 
or worse during 
the darkest days of 
Hassan’s rule. 

High illiteracy 
rates keep 
circulation very 
low—journalists 
and government 
officials estimate 
the combined 
press readership at 
about 300,000 in a 
nation of 33 
million. The 
government 
largely controls 
the powerful 
broadcast media, 
where most 
citizens get their news. Yet the print press, especially the French language press, 
reaches the most influential people in Moroccan society and, at times, has been an 
important avenue for public debate and dissent.  

The country’s most assertive political publications—those willing to scrutinize the 
activities of powerful personalities, track corruption, and tackle sensitive political 
topics such as the monarchy—amount to perhaps only a half dozen. The most daring 
among them has been Aboubakr Jamaï’s groundbreaking weekly, Le Journal 
Hebdomadaire. At 39, Jamaï has been a pioneer in Morocco’s new independent 
journalism. Many of the journalists working today in Morocco’s independent press 
learned the trade at Le Journal or its one-time Arabic affiliate, Assahifa, over the last 
decade.  

Jamaï launched his publications in 1997, when Hassan II began to ease press controls. 
They quickly went to work smashing political taboos by reporting on victims of 
Hassan’s political repression, exposing business corruption, and calling for the 

resignation of the once-feared Basri.  

For all the publications’ initial audacity, it wasn’t until 
King Mohammed VI came to power some two years 
after the papers’ founding that Jamaï’s hard-nosed 
journalism made him a target of state reprisal. In 2000, 
authorities banned editions of his newspapers for 
publishing an interview with the head of the Polisario 
Front rebel movement, which has been seeking 
independence for the Western Sahara since the 1970s. 
Months later, they were permanently banned after 



printing an explosive 1974 letter—written by former leftist leader Mohamed Basri—
alleging that former Prime Minister Abderrahmane Youssefi, a one-time activist, had 
been involved in a failed 1972 plot to assassinate Hassan II. In her 2005 book, 
Morocco: The Islamist Awakening and Other Challenges, author Marvine Howe 
quotes Youssefi as saying that he never had dealings with the lead coup plotter. 

In 2001 the papers reopened under the names Le Journal Hebdomadaire and Assahifa 
Al-Ousbouiya—only to be hit with a 2 million dirham (US$240,000) judgment. In that 
case, they were accused of defaming Foreign Minister Muhammad Ben Aissa in a 
report questioning the purchase of an official residence in Washington, D.C. 

Jamaï weathered that and other lawsuits—along with a mass exodus of advertisers—
until this year. He left the country in February as judicial authorities prepared to seize 
his assets following yet another record-breaking defamation judgment. In April 2006 
the Rabat Court of Appeals upheld damages in the amount of 3 million dirhams 
(US$360,000) against Jamaï and reporter Fahd al-Iraqi in a defamation suit brought 
by Claude Moniquet, head of the Brussels-based European Strategic Intelligence and 
Security Center. Moniquet said Le Journal Hebdomadaire had defamed him in a six-
page article questioning the independence of his think tank’s report on the disputed 
Western Sahara. Moniquet objected to a headline describing the report as being 
“remote-controlled” from the capital, Rabat, and to the article’s suggestion that the 
report might have been funded by the Moroccan government. The court also fined 
Jamaï and al-Iraqi 100,000 dirhams (US$12,000).  

Moniquet told CPJ in June that no client commissioned the report. The organization 
studied the issue on its own initiative, he said, because of the international 
importance. 

Unable (and unwilling) to pay the damages and fearful that authorities would move to 
close his publication in lieu of payment, Jamaï resigned and moved to the United 
States with his wife and two children.  

For Moroccan journalists, lawyers, and human rights activists, the verdict was the 
clearest indication yet of the authorities’ use of the courts to settle scores against 
independent journalists. Le Journal Hebdomadaire withdrew from the trial after it 
was barred from introducing expert witnesses. No explanation was offered for how 
the damage award was reached. Although the prosecution was a civil case in which 
the state was not involved, the state prosecutor volunteered his full-throated support 
for Moniquet in a statement to the court.  

As with Benchemsi, a small, largely unnoticed matter may have triggered the heavy 
sanction. Jamaï said a palace source told the magazine that officials had been incensed 
by an unflattering 2005 cover photo of the king in Le Journal Hebdomadaire but that 
the reprisals against his magazine were part of a larger strategy to pressure his 
publication.  

“The regime found an opportunity to settle scores with Jamaï and his editorial team 
because they were exercising journalism the way it should be—with truthfulness, 
trustworthiness, and courage,” Abderrahim Berrada, one of the journalist’s lawyers, 
told CPJ.  



What set Jamaï and his co-workers 
apart from other Moroccan 
journalists was an 
uncompromising belief in holding 
accountable the powerful, 
including the king, who under 
Moroccan law is deemed “sacred.” 
Jamaï eagerly pointed out when 
the palace failed to live up to its 
promises of greater democracy, 
and he exposed the extent to which 
the king’s businesses dominate the 
private sector. Jamaï’s critics 
accuse him of being too political and having a personal ax to grind given his frequent 
focus on the monarch. Jamaï said he simply scrutinized the actions of the most 
powerful politician in the country—as any good journalist should. 

“Le Journal’s main feature is to take on the king and big businessmen in Morocco,” 
Jamaï said during an interview in Cambridge, Mass., where he currently resides as a 
Nieman Fellow at Harvard University. “We are the only ones going after the king, the 
main political actor in Morocco.” Le Journal and its former sister paper, Assahifa, 
(the two publications cut ties in 2004) were also the only publications to open their 
pages to all political viewpoints, including the country’s powerful Islamist opposition. 

The same hard-nosed approach forced another leading Moroccan journalist into exile 
by way of the courts. Ali Lmrabet, a 48-year-old former Foreign Affairs Ministry 
employee turned independent journalist, was a relentless critic of government officials 
and public personalities. After joining Jamaï’s Le Journal in the late 1990s, Lmrabet 
went on to found the independent weekly Demain, which was banned by the 
government in 2000. He later launched two new satirical publications, Demain 
Magazine and Douman, but by 2003 was serving a three-year prison sentence for 
“insulting the king,” “undermining the monarchy,” and “challenging the territorial 
integrity of the state.” The charges came after Lmrabet published satirical 
photomontages and cartoons about the king, and an interview with an opponent of 
Morocco’s monarchy who called for the self-determination of the people of the 
Western Sahara. Lmrabet was released by royal pardon in 2004 just before Prime 
Minister Driss Jettou visited Washington. But his legal woes would not end there. 

In 2005, just a year after Lmrabet got out of jail, a Moroccan court summarily slapped 
him with an unprecedented 10-year ban on practicing journalism as a result of a 
defamation suit brought by the head of a little known pro-government association. 
The Association of Relatives of Saharawi Victims of Repression, whose spokesman is 
a government employee, sued Lmrabet for defamation after he wrote an article for the 
Madrid-based daily El Mundo that referred to the Saharawi people in the Algerian city 
of Tindouf as refugees, contradicting the Moroccan government's position that they 
are prisoners of the rebel Polisario Front. Although neither the association nor its 
spokesman, Ahmed Khier, was mentioned in the article, the criminal court found 
against Lmrabet.  



Today Lmrabet lives in Spain and works for El Mundo; editions of El Mundo that 
carry his byline have been banned by the Moroccan government. Lmrabet said he 
believes he was the target of a political vendetta, and many journalists agree. 

“Of course that was a fabricated case,” 
said independent newspaper publisher 
Abdelaziz Koukas. “I didn’t always 
agree with his style … but Morocco 
needs Ali Lmrabet. Morocco needs 
Demain.” 

In meetings with CPJ in April, Prime 
Minister Jettou and Communications 
Minister Nabil Benabdallah denied 
government involvement in the rash of 
judicial cases against journalists. With 
the exception of Lmrabet—whose case 
Benabdallah described as a “problem” 

journalists would soon return to their profession. Jettou said that, as far as the 
government was concerned, the court case against Aboubakr Jamaï “fell from heave
and was “in the hands of the judiciary.”  

without further comment—they expressed hope that those no longer working as 

n” 

brave
e to 

he 

tress 

s 

 

"The four or five problems we had to face were each time handled by the judiciary,” 
Jettou said. “We abide by the rule of law in this country."  

Benabdallah did acknowledge that the 
damages against Jamaï appeared to be 
excessive given the circumstances. He 
said he hoped that Jamaï would be “
enough to reach a deal” and apologiz
Moniquet, the think tank official. “But 
is too proud to do that." 

 

Government officials were quick to s
that recent sanctions against journalists 
were aberrations. Using a favorite 
formulation, they said press freedom is 
strong when compared with the country’
political past and prevailing conditions in 
the Arab world. "We have never sought to cause prejudice to our newspapers or
journalists," Jettou told CPJ. "We are proud to have the freest and the most dynamic 
press in the region."  

Still, officials such as Benabdallah stressed the need to discipline what they consider 
to be defamatory journalism. “All we need is a free press evolving in a democratic 
environment—not an anarchist press violating the law and defaming everybody 
without accountability,” he said. “This does not exist even in democratic countries. 
There are often dozens of defamation cases examined by the judiciary in these 
countries." 



True enough, but in Morocco the judicial deck appears to be stacked against the press.  

he country’s 1996 constitution stipulates that the judiciary “shall be independent of 
the legislative and executive branches,” but in reality Moroccan courts are widely 

seen as corrupt and under the influence of the makhzen. Even high-ranking 
government officials, including those who met with CPJ in April, openly 
acknowledge problems. “One of the most important problems that needs to be solved 
in the new Morocco has to do with the integrity of the judiciary,” Benabdallah said.  

T

Abbas al-Fassi, minister of state without portfolio and second in government rank 
after Jettou, put it more bluntly. 
“Judges should listen to the voice of 
their conscience, not to instructions 
given through their cellular phones,” 
al-Fassi said in a February 2007 
interview with the independent daily 
Al-Massae.  

Moroccan law does not require 
defamation plaintiffs to demonstrate 
harm or judges to explain damage 
awards. In effect, judges are free to 
impose any sum as long as it does 
not exceed the amount requested by 
the plaintiff, lawyers told CPJ.  

“We met with the minister of justice and raised this issue,” Younes Moujahid, head of 
the Moroccan press syndicate, told CPJ. “In all court cases it is easy for the Ministry 
of the Interior to interfere. There is no independence of the judiciary.” The Ministry of 
the Interior, heavily influenced by the high-ranking official Fouad Ali El Himma, 
wields considerable sway over press affairs, according to journalists who accuse it of 
being behind numerous instances of press harassment including politicized court cases 
and smear campaigns against the press in some newspapers. El Himma is a former 
classmate of the king and one of his most influential advisers. Despite requests, El 
Himma was not available to meet with CPJ. 

Judges have also violated basic fair trial standards. When Judge Mohamed Alaoui 
barred Jamaï’s lawyers from calling key witnesses during last year’s trial, he invoked 
a much-disputed interpretation of the law that said witnesses could testify only if the 
defense also submitted related documentary evidence. Alaoui was the same judge who 
sentenced Lmrabet to prison in 2003 and banned him from journalism for 10 years in 
2005. 

"In an undemocratic country like Morocco, the judiciary is not independent,” said 
prominent human rights lawyer Abderrahim Berrada. “Magistrates lack training and 
human rights education. The magistrate is like a soldier serving a certain regime. He 
is one of the tools at the service of the regime in power in any Arab country.”  

Despite repeated requests, neither Minister of Justice Mohammed Bouzoubaa nor 
other judicial officials were made available to speak with CPJ’s delegation.  



Court judgments often reflect the prevailing political atmosphere and the plaintiff’s 
social position, journalists and lawyers said. "When an ordinary citizen files a suit 
against a newspaper, the fine imposed by the court usually does not exceed 100,000 
dirhams (US$12,000),” said Ali Anouzla, an columnist for Al-Massae. “But when this 
citizen happens to hold a political position, the fine will be far higher.”  

The difference in the damages ordered against independent and state-backed papers 
reflects that political reality. Respected Spanish reporter Ignacio Cembrero, who has 
covered Morocco for the daily El Pais for many years, has been attacked by state-
backed media due to his critical coverage of Moroccan politics. In 2003 Cembrero 
brought a libel suit against the pro-regime daily Aujourd’hui le Maroc when it 
accused the journalist of being a Spanish spy. Cembrero believes the charge was 
triggered by an epilogue he wrote for the Spanish translation of French journalist 
Jean-Pierre Tuquoi’s book about the monarchy, which portrayed Mohammed VI in an 
unflattering light. Cembrero sued for 150,000 dirhams (US$18,000) and in May 2003 
was awarded damages of 10,000 dirhams (US$1,200). In April 2004 the damages 
were quashed on appeal, according to court transcripts reviewed by CPJ. The judge 
reasoned that Cembrero had attacked Morocco’s reputation.  
  
Problems with the courts are compounded by restrictive laws governing the press, 
primarily the 2002 press code. The law criminalizes any offense to the king, 
“defaming” the monarchy, insulting Islam, insulting state institutions, threats to public 
order, and offending Morocco’s territorial integrity—code words for the country’s 
claim to the Western Sahara. Maximum penalties are up to five years in jail; the 
government also has the power to revoke publication licenses, suspend newspapers, 
and confiscate editions deemed to threaten public order. The vague language of the 
law provides government prosecutors and judges with a useful tool to punish—and 
dissuade—critical journalism. “You can violate it every day,” the journalist 
Benchemsi said. “When they want to get you they can say you violated public order.” 

The new draft press law, touted by government officials as a major step forward, 
retains most of the current law’s sweeping restrictions. Prison penalties remain for 
many so-called press offenses, although Benabdallah called them “symbolic.” The 
draft also increases fines from a maximum of 100,000 dirhams (US$12,000) to 1 
million dirhams (US$120,000). Most troubling, the new draft law stipulates the 
creation of a “national press council” whose 15 members would be appointed by the 
king, journalists, and publishers. One version of the measure grants the council 
powers to ban journalists from working in their profession, and to levy economic 
sanctions against newspaper journalists who violate an as yet to be drawn ethics code. 
Press syndicate head Moujahid said some provisions are being eased as the draft work 
proceeds. 

ost journalists agree that government restrictions on the press are unpredictable 
and sometimes dependent on the political context. When he helped launch 

Nichane in 2006, Driss Ksikes had hoped to create a highbrow Arabic weekly that 
would address politics, culture, and society in Morocco with a critical edge. But just 
four months after its launch, Nichane was off newsstands and Ksikes was out of 
journalism.  

M



Ksikes’ offense was to publish a 10-page article in December 2006 analyzing popular 
Moroccan jokes about religion, sex, and politics. One of the jokes described a man at 
the gates of heaven, where God and the Prophet Muhammad were unable to locate his 
name on a ledger of entrants. After the man becomes frightened, God and Muhammad 
laugh and remark, “Thank you for participating in ‘Candid Camera.’” Another 
depicted Mohammed VI at the gates of heaven in search of his father, Hassan II, only 
to be told by God that “I could not have created such a man.”  

Ten days after the issue hit newsstands, Prime 
Minister Jettou banned the magazine for offending 
Islamic sensibilities—although he had no apparent 
legal authority to do so. A Casablanca court later 
handed down three-year suspended sentences to 
Ksikes and reporter Sanaa al-Aji, author of the 
report, for denigrating Islam, an offense under the 
Moroccan press code. The journalists were fined a 
total of 80,000 dirhams (US$9,000) and an a
was issued by the publisher. According to Nichane, 
state-run television stations 2M and RTM aired 
provocative news stories about the ban, accusi
the magazine of offending Islam and condemni
the journalists by name. Within 24 hours of the 
broadcast, 50 phone and e-mail death threats were 
made to the magazine, and student demonstrators were burning copies of the 
publication at Kenitra University in the northwestern city of Kenitra.  

pology

ng 
ng 

 

The government response was set in motion when an Islamist Web site attacked 
Nichane for publishing “un-Islamic” material. Word of the Nichane jokes quickly 
spread to Kuwait, where the country’s political opposition in parliament seized the 
moment to embarrass Emir Sabah al-Ahmed al-Jaber al-Sabah, who was traveling in 
Morocco at the time, and criticize him for visiting a country that showed no respect 
for Islam.  

Moroccan officials defended the ban and the suspended prison sentences as a way to 
outflank the country’s powerful Islamist opposition. Jettou called the ban on Nichane 
“one of the toughest decisions I had to make,” saying the intent was to take away 
ammunition from the Islamists. “We decided to cut the grass under the feet of 
Islamists and we found out at the end that we were right,” said Benabdallah, who 
claimed the government had no problem with the cartoons themselves. “Because the 
trial is now a thing of the past and Nichane is hitting the newsstands again and nobody 
was jailed, this turned out to be a much smarter attitude on the part of the government. 
… Be assured that this is not a setback. This is a political way out.”  

“It was both a case of the government trying to go after me and also to appease the 
Islamists,” Ksikes told CPJ. “I think they managed really well to strike a balance.” 
Ksikes said he became a marked man a couple of years earlier, when he angered 
palace officials by publishing an explosive article for Nichane’s French language 
parent weekly, TelQuel, about King Mohammed’s salary and budget. A palace official 
approached him afterward and told him he was lucky that his reporting had been 
meticulously documented.  



The slew of court cases against the independent press has sent a strong message to all 
journalists, and many say papers have tamed their coverage of politics and the palace. 
“I know everybody has started to do self-censorship, but they won’t say it,” Ksikes 
said. With a three-year suspended jail sentence hanging over his head, Ksikes decided 
to quit journalism, vowing not to censor himself. 

“There are no guarantees. They have a right to bring a case every week,” said 
Noureddine Miftah, editor of the independent weekly Al-Ayyam, who was sentenced 
to a four-month suspended jail sentence along with a colleague on a 2006 charge of 
disturbing public order by publishing “false” articles. Al-Ayyam reporter Meriem 
Moukrim had published a gossipy expose in which the king’s personal doctor 
revealed details of the private lives of the monarchs he had served. Journalists say Al-
Ayyam’s editorial line has lost its edge ever since. Miftah did not seem to dispute that 
assertion. The case forced Al-Ayyam, he said, “to take its time and become relatively 
more cautious and even take refuge in self-censorship particularly before tackling 
issues considered taboos.” 

Others feel the chill. “Surely we became far more cautious, understanding that 
anything, even the less harmful writings or pictures, could lead us to court trials, and 
God only would know the outcome,” remarked TelQuel’s Benchemsi. 

uthorities’ use of advertising to reward and punish is another effective tool. State-
owned companies and government agencies often withhold crucial revenue-

generating ads from outspoken newspapers, numerous journalists said.  

A

Private firms close to the king and government have also pulled ads from newspapers 
that have had run-ins with the government. When Le Journal was temporarily banned 
in 2000, the magazine lost 80 percent of its advertising, according to Jamaï. Al-
Ousbouiya Al-Jadida publisher Abdelaziz Koukas noted that his independent weekly 
used to earn about 100,000 dirhams (US$12,000) per month in advertising. But ever 
since he was charged with insulting the king for running a June 2005 interview with 
Nadia Yassine, daughter of leading Islamist Abdel Salam Yassine, he has received a 
total of 250,000 dirhams (US$30,000) in advertising. Major companies such as Royal 
Air Maroc, ONA, and Meditel all stopped buying ads, he said. 

Advertising disparities between independent and pro-government publications are 
unmistakable. Pro-regime newspapers like the dailies Aujourd’hui le Maroc and Le 
Matin are flush with pages of advertising. “In Le Matin there’s not a single page 
without an ad,” observed Anouzla as he leafed through the paper’s April 2 edition. 

If advertising pressure was too subtle, the government resorted to covert harassment 
in 2006. When Le Journal published a special report about controversial cartoons 
depicting the Prophet Muhammad, it ran an Agence France-Presse photograph 
showing a reader holding a Paris daily that reproduced the drawings. The actual 
drawings were barely visible, but to avoid controversy Le Journal inked out the 
cartoon anyway.  
 
It did not work. Within days, police set up an area for protesters outside Le Journal’s 
Casablanca offices. Several minibuses with “J” license plates, which signify they 
belong to the Casablanca city government, brought about 100 people to demonstrate. 



Reporters and photographers at the scene witnessed people they identified as 
municipal employees giving the crowd placards and Moroccan flags. Photographs of 
the vehicles and municipal employees were taken by Le Journal and several other 
independent publications, including the Arabic-language dailies Ahdath Al-Maghribia 
and As-Sabah.  
 
Municipal employees used loudspeakers to shout slogans against the publications, 
according to witnesses. Several people in the crowd told journalists that they were 
brought by the municipal authorities. One woman told Le Journal reporters that she 
had come because she had been told the municipality would reward her—although 
she had no idea what the protest was about. 
 

The following day, demonstrators 
appeared in front of the magazine’s 
printer in Casablanca. They were again 
organized by local authorities and 
transported in municipal vehicles, 
according to Le Journal’s published 
report. The magazine identified several 
civil servants openly participating in the 
demonstrations. Protesters interviewed by 
the magazine and other newspapers said 
that they had been brought there by the 
Ministry of the Interior.  
 
State-run television stations 2M and RTM 
played up the story. The 2M station 

accused the magazine of "running against public opinion by taking up positions 
against the sacred values of our country." 
 
Benabdallah, the communications minister, did not answer repeated questions from 
CPJ about whether the government had organized the demonstrations against Le 
Journal. He did concede without elaboration that state television made a “mistake” in 

its coverage of Le Journal. 

orocco’s independent press has both pragmatists who make compromises within 
the current limits of press freedom and uncompromising idealists who see their 

mission as pushing the limits no matter the consequences. At the heart of the 
argument is how much the government and the king should be held to account. “I 
won’t pretend to be as strong as the state,” said Benchemsi, a self-described 
pragmatist whose paper still undertakes critical stories. “You never start a fight before 
having an idea of the balance of power between the two sides.”  

M

Others see a yawning gap between the government’s rhetoric and the press’ reality. 
“The authorities keep saying you have a right to express yourself on all issues except 
the taboos,” said Abdelhamid Amine, head of Morocco’s independent human rights 
association. “Why do some journalists say there is progress on freedom of expression? 
Because they’ve gotten used to years of self-censorship.” 



In their own way, government officials invoke that same context. They downplay 
restrictions by comparing contemporary press conditions with those of Hassan II’s 
repressive regime or to the very poor conditions in the Middle East at large.  

Such comparisons, however, are greatly misleading. Despite improvements over 
conditions in the 1990s, CPJ found that press freedom has regressed notably over the 
last five years. For all of Morocco’s progress, much more needs to be done in a 
country that describes itself as a constitutional monarchy. 

Eight years into King Mohammed’s reign, Moroccan leaders need to put words into 
action to demonstrate their professed commitment to democratization and press 
freedom. The press law now under revision provides a timely opportunity to do away 
with measures that allow Morocco to imprison or ban journalists in the same manner 
as other Arab countries that are said to be so much more repressive. Judicial reform is 
needed to eliminate politicized prosecutions and dirty tricks. After all, judges who 
issue verdicts while the defense is out of the courtroom make Morocco’s declared 
support for moderation and the rule of law ring hollow. 

Joel Campagna is senior program coordinator responsible for the Middle East and 
North Africa at the Committee to Protect Journalists. Kamel Labidi is CPJ’s regional 
representative in the Middle East. Research Associate Ivan Karakashian contributed 
to this report. 

 


