In Argentina, millions of pesos in government advertising
are distributed without clear rules or standards.
News coverage is influenced as critics are punished
and government-friendly outlets are rewarded.

Posted October 23, 2007
RIO GALLEGOS, Argentina

I n this southern provincial capital, hometown of President Néstor Kirchner, the

daily El Periddico Austral has acted as the government’s megaphone since its launch
in March 2003. Only the death of Pope John Paul 11 in April 2005 pushed the
Argentine president off the front page. The publication scooped every major media
outlet by announcing in July the presidential candidacy of Kirchner’s wife, Sen.
Cristina Fernandez. The first lady, frontrunner in the October 28 election, has replaced
her husband as the paper’s star ever since.

The free, 8,000- L N
circulation yiEm
newspaper, R LN
distributed throughout vimm;
the province of Santa viEm
Cruz, is part of a
provincial media
conglomerate led by |
Rudy Ulloa Igor, }_
Kirchner’s former X ‘
chauffer and one of - k

his closest advisors.
Ulloa’s media -’

group—which ’
comprises a radio 'h )

- - - Il I: i
Stat!on’ two television Sen. Cnstlna Fermandez, frontrunner in the October 23 pre'mdenhal election,
stations, and two has enjoyed favorable coverage from a media group that receives
production considerable government advertising.

companies—received more than 3 million pesos (US$960,000) in official advertising
in 2006, according to Maria O’Donnell, a well-known journalist and author of
Propaganda K: Una Maquinaria de Promocién con Dinero del Estado (Propaganda
K: A State Financed Promotional Machinery). Ad revenue for the provincial media
company was so good that it exceeded that of many news outlets with national reach.

The story of Ulloa’s media group is a window into a national phenomenon that the
Committee to Protect and Journalists has found damaging to press freedom.



“Government at all levels uses official advertising to disseminate propaganda instead
of relevant information for the citizen,” wrote O’Donnell, who based her conclusions
on official government advertising data. “But no president in history has invested as
much as Kirchner in this venture.”

In the months leading up to the national election, the Kirchner administration has
flooded the market with official advertising. In the first half of 2007, the national
government spent more than 164 million pesos (US$51 million), an increase of 63
percent over the same period in 2006, according to a report by the Asociacion por los
Derechos Civiles (ADC), a nonpartisan group that promotes constitutional rights. The
government cites inflation, but the advertising increase is many times the inflation
rate, the study showed. CPJ’s independent review of advertising data found
comparable trends.

Government ads publicize such things as hospital services and school programs, and
they inform citizens of obligations and rights. In some cases, the ads simply promote
the routine activities of office-holders. Such advertising, particularly in provincial
areas such as Santa Cruz, can constitute a large portion of a media outlet’s revenue.

Because national and local governments are not bound by clear rules governing the
placement of their advertising, CPJ and other analysts have found, the targeted influx
of ad dollars influences coverage—including news about the presidential and
legislative elections. News outlets that provide favorable coverage of incumbents get
lots of ads; organizations that are critical get few or none.

National government advertising is bound by two decrees that leave officials with
broad discretion. Under a 1971 decree, all advertising transactions must be conducted
through Telam, the official news agency. And a 1996 decree makes the national
government’s press secretary responsible for setting priorities and assigning funds for
ad campaigns. Neither decree seeks to ensure an objective, market-based approach to
ad placement.

Free press advocates have contended that manipulative government advertising
violates Articles 14 and 32 of the Argentine Constitution, which bar censorship and
guarantee press freedom, and Article 13 of the American Convention on Human
Rights, which bars indirect means of media control. Court cases challenging
Argentina’s current advertising practices could lead to reforms. In one case, decided
in September, the Supreme Court found that the provincial government of Neuquen
had improperly discriminated against a media outlet in its advertising.

ince Néstor Kirchner became president in 2003, his administration’s advertising

budget has jumped 354 percent, according to figures compiled by Poder

Ciudadano, a nongovernmental organization that promotes civic participation. In
effect, analysts say, Kirchner has replicated nationally what he did during his three
terms as governor of Santa Cruz—imposing a system of rewards for friendly media
outlets and advertising embargoes on critics. Such a system remains in place today in
Santa Cruz, a province of nearly 200,000 in the southernmost tip of the Patagonia,
CPJ found in a fact-finding mission conducted in August.



Known for its oil riches and breathtaking glaciers, the province was considered an
outpost in national politics until Kirchner’s emergence as a popular and powerful
governor. As president, he’s continued to keep a tight hold on provincial politics,
handpicking close allies as gubernatorial candidates and as top appointees. Besides El
Periodico Austral, the capital city of Rio Gallegos has three other dailies: La Opinion
Austral,the oldest paper in the province; Tiempo Sur; and Prensa Libre. Three private
television stations and about four-dozen FM radio stations also compete for ads.
Nearly all local media rely on government advertising revenue, putting managers
under heavy pressure to avoid critical stories that could hurt their own bottom line.

“Without state advertising it is almost impossible to survive,” said Daniel Gatti, host
of two radio shows on FM Abril, a Congressional candidate, and one of Kirchner’s
harshest critics. Gatti, who wrote a 2003 biography of the president titled Kirchner, el
Amo del Feudo (Kirchner, Lord of the Domain), said that the government “is the main
advertising wallet” in Santa Cruz.

One provincial official reasons that Santa Cruz can’t
be doing anything improper because there are no
rules to determine what is proper. “As there are no
regulations, we implement the law of supply and
demand,” Roque Alfredo Ocampo, the Santa Cruz
minister of government, told CPJ. He acknowledged
that Ulloa’s media group and other outlets receive
more money than others, but he insisted that
disparities are the product of a system without rules.
Provincial data reviewed by CPJ shows that Ulloa’s
media group received 879,360 pesos (US$275,000)
Miguel Carmona, editor of £/ in the first five months of 2007, a figure many times

Periddico Austral, says his paperis  hjigher than that of other provincial outlets.
not being rewarded by the

government for friendly coverage.

Miguel Carmona, El Periodico’s editor, denied that
his paper is being rewarded as a friendly media outlet, and he downplayed any
benefits the Ulloa group has derived. After all, he said, the newspaper leases its cars
and facilities, and the boss himself drives a car that’s a year old. “Perhaps people are
bothered by the fact that [Ulloa] is a friend of the president,” Carmona said. A request
to interview Ulloa, made through Carmona, was declined.

Recent events suggest a correlation between government advertising and the tone and
volume of coverage, according to a CPJ analysis. A six-month strike by teachers and
other state workers that began in March led to weekly protests that drew thousands
into the streets. In a province ordinarily supportive of the government and the
Kirchners, it was an extraordinary display.

You would not know it from much of the news coverage. El Periodico Austral and the
other Ulloa media outlets ignored the conflict until it made headlines in the national
press. Since then, they have played down its importance. Angered by what they
perceived as censorship in the official media, demonstrators organized a boycott of
cable subscription to Ulloa’s Channel 2 and staged several protests in front of El
Periodico Austral. With a few exceptions on radio, other private media outlets went
out of their way to avoid criticizing the government.



he crisis did highlight the emergence of highly critical FM radio stations as an

alternative to the traditional press. Many citizens sought out these outlets as the

only way to express their discontent, journalists said. FM News, a small privately
owned station in Rio Gallegos, in particular earned a reputation for uncompromising
coverage. “This radio [station] turned into the people’s voice and changed the
dynamic of the local media,” said Gatti about his competitors at FM News.

Rolando Vera and Hugo Moyano, FM News owners, said that they have been
harassed, threatened, and persecuted because of their critical reporting. In May, the
Federal Committee for Broadcasting ordered the seizure of the FM News’s equipment
after national border police complained that the station’s frequency obscured their
own. An injunction halted the seizure and allowed the statlon to continue on the air,
but FM News z ‘ m -ql. !

and other local
reporters
believe the
order came in ¥
reprisal for their F
burgeoning

popularity.

SBITGON

“We have given
ordinary people
the chance to
express
themselves for
the first time in
many years.
That’s the key

f ’ six-month strike by teachers and other state workers led to large protests but drew
OT Our SUCCESS, " jittle coverage in most local news outlets.
Rolando Vera,

co-owner of FM News, told CPJ.

Outlets such as FM News notwithstanding, the allocation of state advertising in the
absence of clear rules is causing serious damage to press freedom in Argentina, CPJ
found. The system may be at a pivotal point, however. In September, the Supreme
Court ruled that the province of Neuquén improperly withdrew lottery and other
advertising from Rio Negro after the daily ran a 2002 report on corruption in the local
legislature.

The court found that while the media is not entitled to state advertising, the
government “cannot manipulate official advertising, distributing it or withdrawing it
with discriminatory criteria.” The court ordered the government of Neuquén to
present a plan for distribution of official advertising that would respect the ruling’s
guidelines.

In another closely watched case, the nation’s largest magazine publisher, Editorial
Perfil, filed suit in July 2006 alleging discrimination in government advertising in
retaliation for the group’s critical reporting. The case is pending.



Roberto Saba, ADC’s executive director, said he is optimistic given the Rio Negro
ruling. The most important result, he said, would be clear and transparent legislation
that would “limit governments’ discretionary authority when allocating official
advertising.”

The debate has prompted Congress to consider six different bills aimed at ensuring
more objective distribution of official advertising. ADC and Poder Ciudadano have
urged that the reforms include moratoriums on state advertising in periods just prior to
elections. Whatever legislation emerges, however, will come long after this year’s
discriminatory advertising practices have accomplished their purpose at the polls.

Carlos Lauria is CPJ’s senior program coordinator for the Americas.



