
October 2004
Reporters Without Borders

International Secretariat 
Asia - Pacifi c Desk

5, rue Geoffroy Marie
75009 Paris-France

Tel. (33) 1 44 83 84 70
Fax (33) 1 45 23 11 51

E-mail : asia@rsf.org
Web : www.rsf.org

Journalism in the service of a 
totalitarian dictatorship

Fact-fi nding mission By Vincent Brossel

NORTH KOREA



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

2

“I was punished for six months, forced to 
work on a pig farm, for forgetting to write 
the last syllable of Kim Jong-il. Dozens of 
other journalists like me have been “revo-
lutionized,” that is to say re-educated, for 
making a mistaken.” So said a former North 
Korean TV journalist who is now a refugee 
in South Korea. The sole purpose of the 
North Korean news media – “Kim Jong-il’s 
troops,” as they are called in the warlike of-
fi cial terminology – is to serve the Kim Il-
sung and Kim Jong-il personality cult.

The Democratic People’s Republic of Korea 
– North Korea – has been placed last in the 
Reporters Without Borders worldwide ran-
king of countries by respect for press free-
dom for the past three years. It is hard to see 
any ray of hope there. Nonetheless, amid an 
international crisis linked to Pyongyang’s 
intransigence about its nuclear military 
programme, some observers see a cautious 
opening. Some international news media 
have even talked of a “Pyongyang spring.” 
What does this mean for press freedom? 
Are the media, which are still controlled by 
the single party, benefi ting from the econo-
mic reforms launched by Kim Jong-il and 
the policy of rapprochement with South 
Korea?

Reporters Without Borders sent a fact-fi n-
ding mission to South Korea in September 
2004 to seek information from former North 
Korean journalists, South Korean specia-
lists and human rights organisations.

News media given over to the per-
sonality cult

At the journalism school of Kim Il-sung 
university in Pyongyang, students learn 
to adhere to the “permanent information 
plan,” which establishes a strict hierarchy 
for the work of the media. There are four 
categories of reporting. The priority is pu-
blicising the greatness of Kim Il-sung and 
his son Kim Jong-il. Second place goes to 
demonstrating the superiority of North Ko-
rean socialism. Third is denouncing impe-

rialist and bourgeois corruption. Criticising 
the invasion instinct of the imperialists and 
Japanese comes fourth.

Journalists must organise their work on the 
basis of these criteria. “Once a month, the 
TV chairman organises a monthly press 
plan and distributes subjects to the diffe-
rent sections,” said Jang Hae-sung, who was 
an editor with the State TV station, Joon-
gAng Bang Song (Central Television) from 
1976 to 1996. “For example, I would be as-
signed three reports on Kim Jong-il’s grea-
tness and two on the imperialist threat. For 
this, we had access to the TV archives. A 
large room where cassettes are fi led away 
by such themes as “Kim Jong-il’s greatness 
in agriculture” or “Kim Jong-il’s greatness 
in industry.” Obviously, there were secret 
archives as well, especially South Korean 
TV footage. We needed the television chair-
man’s permission to use them.”
The news media are required to adhere to 
other principles when referring to Kim Jong-
il. They must ensure that his name is always 
followed by his three most splendid titles: 
“General Secretary of the Korean Workers’ 
Party, Chairman of the National Defence 
Commission of the Democratic People’s Re-
public of Korea and Supreme Commander 
of the People’s Army of Korea.”

It is forbidden to write an article about his 
presence in any part of the country before 
he has left it. For security’s sake. The one 
exception was his historic meeting in June 
2000 with South Korean President Kim 
Dae-jung, which was broadcast the same 
day, while the South Korean TV stations 
were allowed to cover the event live from 
Pyongyang.

Like his father before him, Kim Jong-il 
clearly delights in the media pomp. TV 
journalists have very strict instructions 
about the way to fi lm the “Dear Leader.” 
Kim Jong-il often writes editorials for the 
Workers’ Party newspaper expounding his 
ideas about “juche” (self-reliance), the par-
ty’s mission and capitalism’s weak points. 
Offi cial writers and poets bestow him with 
such obsequious metaphors as “the sole 
successor of the Great Leader,” “the guiding 
star of juche,” “the artisan of Kimilsungism” 
and “the supreme and unrivalled model for 
the disciples of Kimilsungism.” At the same 
time, he has very little contact with the fo-
reign press and rarely gives interviews. 
Among the very few to have had this privi-
lege in the past 10 years are the Cuban daily 
Granma, the Russian news agency Itar-tass 
and the pro-Pyongyang American journa-
list Moon Myung-ja.



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

3

In general, prominence is systematically 
given to everything concerning Kim Jong-
il and Kim Il-sung, who became the “Eter-
nal President” in 1998, four years after his 
death. For example, the day South Korea 
reported a major explosion in North Korea, 
the offi cial North Korean news agency Ko-
rean Central News Agency (KCNA) repor-
ted that Cuban deputy leader Raul Castro 
had sent Kim Jong-il a bouquet of fl owers 
to congratulate him for the achievements 
of North Korean socialism. The regime also 
tries to convince the outside world of the 
greatness of the Kim dynasty, especially 
through its shortwave broadcasts on the 
Voice of Korea. In 1997, Pyongyang bou-
ght advertising space in the New York Ti-
mes and the London-based Sunday Times 
to mark Kim Jong-il’s 55th birthday. And 
although the Internet is still embryonic in 
the north, the regime has invested in it to 
promote the great leaders, above all on the 
website www.uriminzokkiri.com.

This personality cult has a contradictory 
impact on the population. Few of the hun-
dreds of refugees interviewed by Doctors 
Without Borders dare to criticise the late 
Kim Il-sung, who is still viewed as the “Fa-
ther of the Nation” and as the leader who 
resisted the Japanese occupation and in-
dustrialised the country. On the other hand, 
Lee Joo-il, who arrived in Seoul at the end 
of the 1990s, said it was the personality cult 
excesses that made him critical: “The news 
media would run entire pages with letters 
from Africans saying they were enthusias-
tic students of Kim Il-sung’s life and ‘juche’ 
philosophy. But we would never fi nd any-
thing in the newspapers about what Euro-

peans and Americans thought of the regime. 
Why were only the small, poor countries 
interested in the results of North Korean 
socialism?”

Nonetheless, the personality cult has ena-
bled Kim Jong-il to forge a young genera-
tion of managers around him who are com-
pletely devoted. “For them, Kim Il-sung is 
the Father of the Nation while Kim Jong-il 
saved the country after the terrible years of 
famine,” said Chung Chang-hyun from the 
South Korean daily JoongAng Ilbo. “These 
young offi cials went through the ordeal 
with him.”

The party control

Article 11 of the North Korean constitution 
is clear in its defi nition of the one-party 
state: “The Democratic People’s Republic 
of Korea must conduct all of its activities 
under the leadership of the Korean Wor-
kers’ Party.” Another article proclaims that, 
“the citizen enjoys press freedom.” But the 
very offi cial Dictionary of History says: “The 
press disseminates and explains the poli-
cies of the party and the eminent comrade... 
Not only does it defend it fi rmly, but it helps 
to achieve the dictatorship of the proletariat 
and thereby the unity of the people and the 
unifi cation of ideas.”

The single party is guided by “juche” (the 
quest for self-reliance and autonomy) and 
Kim Il-sung’s revolutionary ideology. The 
central committee or its political bureau 
is supposed to take the decisions. But in 
practice, it is Kim Jong-il at the head of the 
presidium (of which he is the sole member) 
who runs the country, like his father before 
him.

His immediate entourage consists of mem-
bers of his family. By all appearances, he 
personally runs the feared state security 
police, the Kukka Anjon Bowibu, whose 
chief has never been identifi ed since a 
1982 purge in which its last known boss, 
Kim Pyong-ha, and several hundred aides 
ended up in concentration camps. The 
strength of Kim Jong-il’s grip is reinforced 
by the weakness of the other institutions. 
Congress, for example, which is defi ned in 
the constitution as the party’s main organ, 
has not met since 1980.

The party’s domination is visible at all le-
vels in the media. Kim In-goo, a South Ko-
rean journalist who has specialised in North 
Korea, said: “The decision-making always 
leads back to the party. Journalists have to 
answer for their work to the party com-



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

4

mittee at their news organisation. It is the 
Party Central Committee that selects jour-
nalists, and it is the Keom-yol Bou (Cen-
sorship Department) which controls the 
news. And obviously it is the party which 
imposes sanctions when a journalist makes 
a mistake.”

The party also has its repressive apparatus, 
including the Central Inspection Commis-
sion and the Ministry for Protection of State 
Security, both of which have a presence wi-
thin the news media, as they do throughout 
the country.

The editor of Rodong Shinmun (The Wor-
kers’ Newspaper), Kim Li-ryong, has the 
rank of minister. The chairman of the Ko-
rean Central News Agency (KCNA), Choi 
Chil-nam, and those in charge of the state 
TV company JoongAng Bang Song (Central 
Television), including its chairman, Cha 
Sung-soo, are all senior Central Commit-
tee offi cials. The orders that Kim Jong-il 
issues to these three news organisations 
go through the Department of Propagan-
da and Publicity, while the Department of 
Press and Publishing is responsible for the 
other news media, especially the provincial 
ones. Kim Jong-il alone decides who runs 
the news media. “I’ve known four TV chair-
men in the course of 20 years, and they all 
left when Kim Il-sung or his son decided 
they should go,” said Jang Hae-sung.

The news media take their orders from the 
single party’s propaganda apparatus, parti-
cularly as regards its hostility towards the 
United States. George W. Bush’s election as 
president enabled the authorities to revive 
the anti-American feelings that are a han-
gover from the Korean war. The Pyongyang 
newspapers were fi lled with hostile slogans 
attacking the Republican administration 
while North Korean radio and TV commen-
tators adopted an impassioned tone whe-

never referring to the United States.

Cho Myong-chul, a university professor who 
fl ed the country in 1994, said the anti-Ame-
rican and militaristic propaganda helped 
create a “new linguistic culture” in which 
for example, “I’ll kill you like an American 
imperialist” became a common insult. At 
the same time, on Kim Jong-il’s orders, di-
rect propaganda attacks on Seoul became 
rarer in response to the “Sunshine Policy” 
launched by South Korean President Kim 
Dae-jung and pursued by his successor Roh 
Moo-hyun. The propaganda volleys were 
concentrated instead on the North Korean 
refugees (especially former offi cials), the 
South Korean army and South Korea’s op-
position conservative party.

The party promotes the dissemination of its 
news on the Internet. Some 30 offi cial or af-
fi liated websites based in Japan, China and 
the United States offer the regime’s views. 
The offi cial news agency’s site, www.kcna.
co.jp, posts a daily bulletin of what passes 
for news in North Korea.

When the Americans invaded Iraq in March 
2003, on the other hand, the North Korean 
media were unusually discreet in their reac-
tions. Contrary to their coverage during the 
fi rst Gulf war in 1991, the newspapers limi-
ted themselves to carrying factual reports 
and refrained from any comment.

Regimented and indoctrinated

All journalists are party members. At uni-
versity, they learn the principles of the 
«permanent information plan», which form 
the basis of their training. South Korean 
journalist Kim In-goo explained: “When 
they graduate at the end of their course at 
the school of journalism, a Central Commit-
tee delegation comes to interview them. A 
few weeks later, they are assigned to a news 
organisation.”

The party also determines how their careers 
evolve. While they may not have signifi cant 
material advantages – they are paid about 
a third more than the average functionary 
– some journalists enjoy the privilege of 
being able to travel within the country or 
sometimes even abroad.

Throughout their life, journalists must con-
tinue to receive ideological training. The for-
mer journalist Kim Gil-sun said: “We had 
to attend study conferences every Saturday 
from 9 am to 5 pm. Central Committee mem-
bers taught us about the achievements of 
Kim Jong-il and Kim Il-sung, their leading 



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

5

speeches and the party’s ideology. All North 
Koreans have to take these courses, which 
are accompanied by tests. Workers have an 
average of two hours of classes a week, but 
university graduates, especially journalists, 
are press-ganged into much longer hours 
because they are supposed to disseminate 
the ideology to the entire population. Our 
test results were obviously crucial for our 
careers. The party counted on the most dis-
ciplined journalists.”

Journalists working for certain strategic pu-
blications are forced to reside in the same 
place. Kim Gil-sun, for example, spent 17 
years living in a neighbourhood reserved 
for the staff of Jae 2 Jayon Kwahak Chul-
pansa (Second Natural Science Publishing 
House). Despite the unexciting name, this 
is a strategic press group that publishes 
weeklies and monthlies dealing with the 
arms industry and scientifi c advances, par-
ticularly in the nuclear domain. “We were 
all from Kim Il-sung university and most of 
us were the children of veterans or victims 
of the Korean war,” she said. “We had vir-
tually no contact with the outside... And Kim 
Jong-il named us as an elite troop.” She and 
her family were evicted from their home 
and she was fi red from her job for having 
a “dangerous conversation” about the late 
Sung Hae-rim, a mistress of Kim Jong-il. “I 
was lucky not to be sent to a camp. I fl ed 
three years later.”

The regimentation produces very rigid 
journalists. This is not even disputed by 
the young South Koreans who produce the 
far-left magazine Minjoong 21 (Korean Na-
tion 21), which publishes articles written 
by journalists with the North Korean ma-
gazine Tong-il Shin Bo: “The fi rst articles 
we received were unpublishable. It was 
all pure propaganda even when we asked 
them to talk about their daily life as North 
Koreans... We had to train them and edit 
their articles... The Tong-il Shin Bo journa-
lists portray themselves as revolutionaries 
threatened by super-powers.”

The party also expects journalists to pro-
mote the offi cial history. North Korea’s “big 
lies” are defended daily in the press. Ac-
cording to the propaganda, for example, 
the South attacked the North in June 1950 
and the healthcare is free for all North Ko-
reans.

Unrelenting prior censorship

The party’s slogan for North Korean jour-
nalists is demanding: “Journalists must 
work in a scientifi c, fast and objective way.” 

In Jang Hae-sung’s view, all the other guide-
lines prevent its implementation.

Before publishing a report, journalists must 
fi rst send it to the head of their editorial 
section and then to their editor. Thereafter, 
it has to go to the person in charge of the 
“internal investigation section,” who must 
stamp it with the word “internal.” Then it 
must go through the “national investigation 
section” to the propaganda department, 
which must stamp it “national.”

These strict controls ensure that news re-
ports are always in line with Kim Jong-il’s 
positions. Editors regularly receive memos 
setting out the guidelines determined by the 
Dear Leader. Sent from the propaganda de-
partment, they all begin: “Kim Jong-il said...” 
Journalists are then summoned by the edi-
tor, normally each Saturday, to hear the last 
guidelines to be followed. Jang Hae-sung 
recalls: “Our editor would read the memo, 
which would alternate between calling for a 
shriller or softer tone towards South Korea 
or the Americans.”

The effect on news coverage is obvious. The 
TV news bulletins consist of one sequence 
of Kim Jong-il after another, visiting new 
factories or attending inaugurations, ac-
companied by lyrical praise of the greatness 
of father and son. Lee Joo-il, who has been 
a refugee in South Korea since 2001, recalls: 
“Like me, many of my friends found nothing 
of interest in the propaganda documenta-
ries about Kim Jong-il... Furthermore, the 
footage of South Korean far-left protesters 
shown on governmental television as an 
example of the revolt against imperialism 
and capitalism just made us think that in 
the South they at least had the right to de-
monstrate.”

The North Korean media carry relatively 
few reports about the army although it has 
more than a million members and swallows 
up a large part of the national budget. But 
army publishes newspapers – one of them 



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

6

called Joson Inmingun (The People’s Army 
Daily) – which are read by soldiers. They 
glorify the armed forces and their service 
to Kim Jong-il.

“Revolutionized” and disappeared 
journalists

A high price can be paid for a typing er-
ror or misspeaking in North Korea. A state 
radio journalist was punished at the start 
of 2004 for mistakenly referring to a North 
Korean deputy minister as minister. He re-
portedly spent several months in a “revo-
lutionization” camp. A TV journalist, Kim 
Kwan-hee, spent a year in one of these 
reeducation camps in 1986 for erroneously 
describing Park Chung-he, 
who headed an authorita-
rian regime in South Korea 
from 1961 to 1979, as a “de-
mocratic leader.”

“Revolutionization” camps 
are state factories or farms 
where functionaries, inclu-
ding journalists, are sent to 
work if they make mistakes. 
Jang Hae-sung, who was a 
TV journalist for 20 years, 
told Reporters Without 
Borders he was aware of at 
least 40 cases of journalists 
who were “revolutionized,” 
including himself.

Journalists who make a mis-
take are summoned by the party committee 
in their news organisation and are interro-
gated. They must then go through a process 
of self-criticism in front of the committee or 
senior editors if the fault is deemed serious. 
It is up to the party to set the punishment, 
which can be between three months and 
two years in a camp. The journalists keep 
their posts during this time but are not paid, 
and go back to them afterwards.

“Reeducation camps are not prisons, they 
are isolated villages or districts with a 
work centre,” said Chung Chang-hyun of 
the South Korean newspaper JoongAng 
Ilbo. “On the other hand, persons accused 
of counter-revolutionary crimes or crimes 
against Kim Jong-il are sent to detention 
camps. At least three of these camps have 
been closed in recent years, but more than 
a 100,000 people are still being held.»

Jang Hae-sung explained some of the dan-
gers of the trade: “When journalists make 
a trip to the provinces to prepare a report, 

they often solicit a bribe or gift from the lo-
cal party cell leaders in return for a good 
report. The local party leaders never refuse, 
but if they are discovered, they name the 
journalist in the course of their self-criti-
cism, and then the reporter gets punished 
as well.”

The constant lying also poses dilemmas for 
journalists, Jang Hae-sung said. “Some col-
leagues were supposed to do a report about 
the quality of meat at a Pyongyang butcher’s. 
But when they arrived, the place had no 
meat. So they staged things to give the im-
pression that the butcher’s was functioning 
normally. After the report was screened, re-
sidents complained to their party cell that it 
was a lie and that the shop had no meat. The 

journalist was punished for the false report. 
But he would also have been punished if he 
had failed to do the report.”

Journalists have also been the victim of pur-
ges. After “juche” theoretician Hwan Jang-
yop defected to the South, Kim Jong-il car-
ried out a purge of the traitor’s entourage in 
1997. The president of the party daily was 
removed in February. Other journalists and 
intellectuals close to Hwan Jang-yop disap-
peared. In all probability, they were sent 
with their families to political camps. At 
the same time, Kim Gil-sun recalls the case 
of one of her colleagues in the Jae 2 Jayon 
Kwahak Chulpansa press group who was 
sent to a detention camp in 1990 for daring 
to write a letter to Kim Jong-il calling for 
economical reforms to “save the country.”

Jang Hae-sung gets upset when he talks of 
Song Keum Chul: “I shared my offi ce at the 
national TV station with this young jour-
nalist. One day he asked me if I thought it 
was true that Kim Jong-il was born close to 

Part of the Haengyong camp



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

7

the sacred mountain of Paekdu, as we used 
to repeat throughout the day on the air. He 
seemed to be aware that Kim Jong-il was 
in fact born in Russia. Some time later we 
discussed the start of the Korean war. He 
did not seem to be convinced by the version 
that it was the South that attacked us. I con-
fi rmed his suspicions. Later he was sum-
moned by the secret police. He was suspec-
ted of organising a small group of critics. 
One day he disappeared. I never heard any 
more about him.”

Jang was himself summoned for questio-
ning by the political police three times. An 
offi cer, a former university colleague, war-
ned him: “You have a week left.” Fearing 
that Song would reveal their conversations 
under torture, Jang decided to leave in Ja-
nuary 1996 and go to China, and then South 
Korea. “Song Keum Chul must have been 
sent to a concentration camp. Or perhaps 
he is dead. I have no idea.” He said at least 
three other North Korean journalists disap-
peared between 1976 and 1996.

Control of the airwaves

For many North Koreans, the only way to 
sidestep the offi cial propaganda is to tune 
into the Korean-language broadcasts of fo-
reign radio stations. “You can buy radio sets 
in North Korea but they are pre-set to the 
government radio frequencies and cannot 
be changed,” a refugee explained. The ma-
nager of the Seoul-based dissident radio 
station FreeNK said the political police’s 
control of radio weakened during the mid-
1990s at the time of the great famine. Today, 
more and more radio sets are getting into 
the country, especially to Pyongyang, from 
the People’s Republic of China. But radio 
set smuggling may be reined in. A Japanese 
newspaper reported in September that an 
elite army unit had been transferred to the 
Chinese border to prevent refugees leaving. 
The military presence would supplement 
the video surveillance installed on the Chi-
nese side of the border in Jilian province.

According to several refugees, some North 
Koreans register a radio set with the autho-
rities and then buy an additional one. The 
number of radio listeners is believed to 
have increased signifi cantly. Twenty per 
cent of North Korean homes are thought 
to own a radio set. Six out of 12 refugees 
polled in 2001 said they had listened to the 
Radio Free Asia’s Korean-language pro-
grammes. In was just one in 12 in 1999. A 
poll of 200 North Korean refugees carried 
out by Voice of America showed that 87 per 
cent of the North Koreans arriving in the 

South had listened to one of these stations 
before leaving. 

The authorities do not make it easy for 
them to listen to the foreign stations. “The 
jamming was very loud,” said journalist Kim 
Seong-min, a refugee who arrived in South 
Korea in 1999. “You could hear an enormous 
noise like a motor and you could hardly 
hear the news. It was only after 11 at night 
that the quality improved.” Listening to fo-
reign radio stations had been a “shock” for 
him, he said. The manager of FreeNK said, “I 
think many refugees decided to leave after 
listening to international and South Korean 
radio stations.”

The South Korean stations KBS and Keuk-
dong are said to be the most popular ones, 
followed by VOA and RFA. The head of Doc-
tors Without Borders in Seoul, played down 
the impact of the foreign stations: “We’ve tal-
ked to hundreds of refugees. Many of them 
knew nothing about what was happening 
inside or outside the country. Hundreds of 
people from rural areas did not even know 
that the World Food Programme was distri-
buting tons of food each month. (…) Most 
North Koreans are in a daily battle for sur-
vival. Access to news is not necessarily a 
priority. On the other hand, once they have 
succeeded in escaping, especially when 
they arrive in China, reality comes as a ter-
rible shock. This is one of the reasons why 
70 per cent of the refugees we look after are 
suffering from post-traumatic effects.”

The party launched a campaign to check ra-
dio sets at the end of 2003. The head of each 
party cell in neighbourhoods and villages 
received instructions to verify the seals on 
all radio sets. The campaign’s impact is un-
known but it was clearly designed to scare 
people. The North Korean authorities de-
signated radio sets as “new enemies of the 
regime” on 13 June 2004, after human rights 
activists in South Korea, backed by Repor-
ters Without Borders, announced their in-
tention to send hundreds of transistor ra-

FreeNK offi ce



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

8

dios by balloon into North Korea to enable 
the inhabitants to listen to foreign stations. 
The offi cial daily Rodong Shinmun descri-
bed this as an “American attempt to des-
tabilise the government” and, using Radio 
Free Asia in particular, to serve “imperialist” 
interests in Asia. Possessing a radio set wi-
thout permission is viewed as a “political 
crime” by the security services.

The punishment for a North Korean cau-
ght listening to any radio station other than 
the regime’s one is prison. It is impossible 
to know how many people have been or are 
detained for this “crime” but every refugee 
as heard of a case. The Bo An-Seoung (the 
political police) has the job of identifying 
such “criminals” with the help of the Kukka 
Anjon Bowibu (the Ministry for the Protec-
tion of State Security), which aims to have 
one informer for every 50 North Koreans. 
The security services have a post outside 
every apartment block and have at least 
three agents in each small town. “Those 
who listen to international radio stations do 
not even tell their neighbours or sometimes 
even their children for fear of being repor-
ted,” said Lee Joo-il.

On the other hand, North Koreans have no 
way of escaping the Sambangsong (Third 
Broadcasting), the network of loudspeakers 
installed by the regime in factories, offi ces 
and some homes to broadcast propaganda.

A few dissident media

Voice of America and Radio Free Asia have 
had Korean-language programmes targe-
ted at North Koreans for years. What was 
missing was a radio station run by mem-
bers of the North Korean community living 
in the South. The creation of the Seoul-
based FreeNK with radio programmes on 
its website, wwww.freenk.net, has fi lled the 
gap. But it was not easy. “We were shocked 
to hear South Korean demonstrators chan-
ting slogans in support of the Pyongyang 
regime. It was our duty to inform South Ko-
reans about reality in the North, and North 
Koreans about reality in the world,” said 
FreeNK manager Kim Seong-min. After 
raising money, a group of refugees succee-
ded in broadcasting their fi rst news pro-
grammes on 16 February 2004, Kim Jong-
il’s birthday.

Aside from technical problems, FreeNK has 
faced a campaign of verbal and physical 
threats by South Korean supporters of the 
Pyongyang regime. Anonymous calls and 
visits from menacing individuals forced the 
Reunifi cation Institute to stop letting its pre-
mises be used as the station’s headquarters. 
The team, which meanwhile lost three of its 
members because they were scared by the 
threats, set up a new studio in Seoul where 
the journalists are permanently guarded by 
a South Korean policeman. 

Manager Kim Seong-min, a former offi cial 
writer with the North Korean army, refuses 
to let up. “We know that the North is putting 
pressure on the South for us to be closed 
down, but it is our duty to inform our peo-
ple.” Today FreeNK produces one hour of 
programming a day, made available on its 
website which gets an average of 3,000 vi-
sits a day. Thanks to new fi nancial support 
from South Korea and the United States, 
Kim Seong-min hopes to be able to start 
real radio wave broadcasting to the North 
in 2005.

Pressed by the communist regime during an 
offi cial meeting in April 2004, the South Ko-
rean government appears not to have stood 
by the dissident radio station. And the pres-
sure continues. Pro-Pyongyang demonstra-
tions attacked the recording studio in June 
2004. During another demonstration out-
side FreeNK’s premises in August by about 
150 pro-Pyongyang students, the manager 
was hit despite the police protection. A lea-
fl et distributed by a group that backs Pyon-
gyang says the campaign is against “those 
who have betrayed their country and begun 
to run a so-called web-radio controlled and 

North Korean radio sets are sealed



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

9

backed by the United States of America and 
the extreme-right wing power.” 

During a meeting held in April by a simi-
lar group, direct threats were made against 
the North Korean dissident Hwan Jang-yop, 
who contributes to FreeNK: “Unless you 
want to die in the most shameful in mise-
rable manner, Hwan Jang-yop, you must 
apologise for your crimes against the peo-
ple and commit suicide now! ... Don’t forget 
that we are watching you all the time.” The 
FreeNK team told Reporters Without Bor-
ders that South Korean and Japanese jour-
nalists have been told that Kim Jong-il has 
personally given orders that the station’s 
staff should be killed.

None of the person interviewed by Re-
porters Without Borders had heard of any 
clandestine publications in North Korea. 
It is just known that Kim Jong-il gave or-
ders in 1999 for closer monitoring of type-
writers and photocopiers for fear that they 
could be used against the regime. But a 
North Korean doctor who is a refugee in 
South Korea has just launched a publica-
tion targeted at the refugee community. And 
an online newspaper, Daily NK, is due to be 
launched in December 2004 with a team of 
seven journalists.

“Foreign journalists are all liars”

Only three foreign news media have per-
manent bureaux in Pyongyang: the Chine-
se news agency Xinhua, the offi cial Chinese 
newspaper Renmin Ribao, and the Russian 
news agency Itar-tass. All requests from 
South Korean and western news media 
have been rejected. “These journalists are 
purely decorative,” said Kim In-goo of the 
South Korean daily Chosun Ilbo. “During a 
ministerial summit between the two Koreas 
in 2000, a journalist from the Xinhua bureau 
came to see me to ask about the results of 
the ministerial meetings. He clearly had no 
local sources.”

Some North Korean offi cials do not hide 
their clear hostility toward the internatio-
nal press. “Foreign journalists are all liars,” 
responded foreign minister Paek Nam-soon 
in September 2004 when questioned by a 
British foreign offi ce minister about a large 
explosion that had reportedly been detec-
ted by the United States and South Korea.

The Seoul-based Korea Press Foundation 
wanted to organise an exchange program-
me between journalists from the North and 
South in 2000. It also asked if South Korean 
correspondents could go and base themsel-

ves in the North. Pyongyang never appro-
ved the project. Despite the restrictions, the 
South Korean press follows developments 
in North Korea closely. At least two of the 
main dailies, Chosun Ilbo and JoongAng Ilbo, 
have research centres in North Korea. The 
journalists there monitor the offi cial televi-
sion, radio, newspapers and news agency 
every day.

North Korean permission for foreign press 
visits is very sporadic. Press pools are for-
med for offi cial visits by foreign govern-
ment delegations from South Korea, Japan 
or, more recently, Britain. A visit by former 
US secretary of state Madeleine Albright 
was accompanied by an unprecedented 
number of foreign news media including 
the US television news network CNN. The 
French news agency Agence France-Presse 
(AFP) has been allowed into North Korea 
only three times in the past three years. For 
day-to-day coverage of North Korea, AFP’s 
bureaux in Beijing and Seoul have to rely 
on the news reports put out by KCNA and 
the South Korean agency Yonhap and the 
few westerners living in Pyongyang. “And 
yet, dispatches about North Korea interest 
the Asian and American press and even the 
European press,” the AFP bureau chief in 
Seoul said.

The few South Korean and Japanese publi-
cations that support North Korea are made 
welcome. Yoo Byeong-mun of the far-left 
magazine Minjoong 21 said: “When we go 
and report in Pyongyang, we are able to got 
to the markets and talk to people, even if we 
know that our guides choose the people and 
places. But you know, when North Korean 
journalists come to the South, they are par-
ked in hotels and banned from going out.”

The Pyongyang authorities also give pre-
ference to South Korean publications that 
support the Sunshine Policy. Journalists 
from the conservative daily Chosun Ilbo 
have been denied access to the North seve-
ral times, but reporters from the daily Han-
KyoReh ShinMun were able to get visas with 
relative ease.  Photo-journalist Yim Jong-
jin, for example, has been able to go to the 
North six times in the past six years: “Of 
course, we asked for visas to got to tourist 
sites, but the aim of our reporting was to fi nd 
out about the daily life of North Koreans. I 
think our guides realised that. Anyway, they 
were with us throughout the reporting trip 
and they slept in the same hotel.” 

All foreign journalists are accompanied by 
one or two guides, usually North Korean 
journalists, whose task is to prevent them 



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

10

from straying from the programme esta-
blished in advance with the authorities. In 
May 2002, foreign journalists were threa-
tened in the following way by their guides: 
“Some have wanted to see forbidden things. 
We will see what you say in your news me-
dia and those who write or fi lm the wrong 
things will not be allowed to come back.” 
That year, French freelance photographer 
Olivier Mirguet was detained by three po-
licemen while taking pictures on a Pyon-
gyang street without his guides’ permis-
sion.

The Chinese authorities also do not make 
it easy to cover the situation of North Ko-
rean refugees in China. South Korean 
photographer Seok Jae-Hyun spent more 
than 14 months in detention in China for 
covering an attempt to smuggle North Ko-
rean refugees out of the country. A Chinese 
court sentenced him to two years in prison 
for “traffi cking in human beings” but he 
confi rmed to Reporters Without Borders 
that: “From the outset, the police and the 
authorities did not like the fact that I was a 
photographer or the aim of my report. And 
through me, they wanted to intimidate all 
the South Korean reporters working on the 
North Korean refugee story.” 

Freelance video reporter Oh Young-Phil 
spent nearly 16 months in a Chinse pri-
son for fi lming another refugee smuggling 
operation for the TV channel Tokyo Broad-
casting System. Held from March 2003 un-
til July 2004, he was forced to spend eight 
hours a day making artifi cial fl owers. And 
the prison authorities refused him the ri-
ght to send letters or receive family visits. 
Seok Jae-Hyun and Oh Young-Phil want 
to continue covering the situation of North 
Koreans refugees.

China’s censorship of the sensitive North 
Korea story recently took caused a casual-
ty in the ranks of its own reformist press. 
The Chinese diplomatic bimonthly Zhanlue 
Yu Guanli (Strategy and Management) was 
closed in September 2004 after publishing 
an article by economist Wang Zhongwen in 
its August issue criticising the North Ko-
rean regime.

Conclusions

The “mind-numbing propaganda” referred 
to by French historian Pierre Rigoulot is 
one of the leading weapons of North Ko-
rea’s totalitarian regime. Few countries in 
the world have experienced such a level of 
information control and manipulation.

The news media in Turkmenistan and Cuba 
are given over to a personality cult and to 
legitimising the regime, but what other 
country sends a state journalist to a ree-
ducation camp for six months for omitting 
a syllable from a name or saying minister 
instead of deputy minister? What other 
country’s media would have carried no re-
ports at all about a famine that caused the 
death of two million out of a total popula-
tion of 22 million? What other regime for-
ces some 200,000 concentration camp pri-
soners to re-educate themselves by reading 
the editorials of the offi cial press?

A special feature of North Korean totali-
tarianism is its unique ideology, Kimilsun-
gism and “juche.” It is the task of the regi-
mented press to explain this ideology to 
the population. The media also have a key 
role in the deifi cation of Kim Il-sung and 
Kim Jong-il. There are the songs, the thou-
sands of billboards with slogans glorifying 
father and son, the 30,000 statues around 
the country, the badges on every jacket and 
the hundreds of books extolling the grea-
tness of the Kims. But there are also North 
Korea’s journalists who, under a permanent 
threat of terrible sanctions, are disciplined 
propagandists.

It is certainly hard to discern any signifi -
cant changes as regards press freedom in 
North Korea. Kim In-goo of Chosun Ilbo is 
adamant: “Nothing has change in the media 
during the past fi ve years. News reporting 
has the same format and the same rigid sty-
le... You might think the party cannot afford 
to overhaul the media, but at the same time 
it is investing in satellite TV broadcasting.”  
Chung Chang-hyun of JoongAng Ilbo has a 
slightly different take: “The KCNA used the 
term reform in an editorial in March 2003. 
It was not a mistake because the journalist 
was not punished... You see or read more 
and more reports praising the policy of 
improving living conditions for North Ko-
reans.” As early as 1 July 2001, a presenter 
on the offi cial TV station said, without any 
kind of comment, that North Korean socia-
lism would be “better with the reform pro-
ject.”



NO
RT

H 
KO

RE
A

Jo
u
rn

a
li
sm

 i
n
 t

h
e 

se
rv

ic
e 

o
f 

a
 t

o
ta

li
ta

ri
a
n
 d

ic
ta

to
rs

h
ip

11

Chung Chang-hyun explains further: “The 
media received instructions to talk about 
Kaesun, improvement, and not Kaehuk, 
reform. If the word reform became current 
in the society, there is danger that the re-
gime would be challenged... Once again, 
the media are there to protect Kim Jong-il’s 
regime. North Korea’s offi cials, for example, 
talk of Kaehuk when they are addressing 
the outside world, but it is the word Kaesun 
that is used in the press.

Pyongyang refuses to discuss human rights 
openly with the international community. 
In 2003, the government gave this response 
to the reports presented to the UN Com-
mission on Human Rights: “There exists no 
human rights issue in DPRK as all its peo-
ple form a big family and live in harmony 
helping and leading one another forward 
under the man-centred socialist system.» 
But some offi cials reportedly agreed to dis-
cuss human rights with British foreign of-
fi ce minister Bill Rammell during his visit 
to Pyongyang in September 2004. The out-
come of this discussion is unknown.

North Korea gets more aid that any other 
country in the world. The industrialised 
countries send millions of tons of food and 
medicine each year through the UN’s World 
Food Programme without any certainty 
that it reaches the neediest sectors of the 
population. But this aid is not conditioned 
on any advances in basic freedoms. There is 
an urgent need for the international com-
munity to demand concrete improvements 
in North Korea. Reporters Without Borders 
calls on the European Union to couple its 
humanitarian aid with demands for a signi-
fi cant improvement in freedom of expres-
sion.

The organisation proposes that the Euro-
pean Union should provide material sup-
port to the North Korean refugees who are 
trying to provide news and information to 
their compatriots, especially by means of 
radio programmes. Reporters Without Bor-
ders also hopes that the next report of the 
UN special rapporteur for North Korea will 
mention the problem of press freedom.

Finally, there is an urgent need for the Uni-
ted Nations to intercede with the People’s 
Republic of China so that Chinese and fo-
reign journalists may freely report on the 
situation of North Korean refugees in that 
country. The international community must 
focus on the need for respect for the right 
of North Koreans to diverse news and in-
formation.


