REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel /

Operation “Cast Lead”:
News control as military objective

February 2009
Middle East and Northern Africa Desk
Reporters Without Borders
47, rue Vivienne - 75002 Paris
Tel :(33) 1 44838478 - Fax:(33) 1 4523 11 51
E-mail : middle-east@rsf.org
Web : www.rsf.org



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

BACKGROUND

After six months of relative calm in Gaza, a
ceasefire agreed between Israel and the
Hamas movement ended on |19 December.
The Ezzedin al-Qassam, armed wing of
Hamas, then announced that the ceasefire
would not be renewed, putting the blame for
the break on the “Zionist enemy” which “did
not observe the conditions" of the ceasefire,
by maintaining its blockade of the Gaza Strip.
The political-military movement that
controls the Gaza Strip resumed firing
rockets at targets in neighbouring Israel. Is-
raeli aviation hit back against Gaza on 20 De-
cember 2008, firing three missiles close to
the Jabaliya refugee camp. After this the
rocket fire was stepped up, with around 200
being fired between 19 and 27 December, ac-
cording to Agence France-Presse.

Following the death of an Israeli civilian, kil-
led by a rocket fired at Netivot, Israel laun-
ched an air offensive it codenamed “Cast
Lead” on 27 December 2008, before opening
a ground operation from 3 January 2009.
After 22 days of conflict, the Israeli security
cabinet, on 17 January adopted a resolution
in favour of a unilateral ceasefire in Gaza.The
last Israeli soldiers withdrew from the Gaza
Strip on 21 January 2009, the day after the
inauguration of the new US president, Barack
Obama.

According to the United Nations, the Israeli
offensive left 1,330 dead (including 431 chil-
dren and |12 women) and 5,380 wounded
on the Palestinian side and 14 dead on the
Israeli side (10 soldiers, of whom four were
killed by “friendly fire” and four civilians).
More than 4,000 homes were entirely des-
troyed in Israeli attacks and more than
17,000 others were damaged, according an
estimate from the Palestinian Authority’s
central statistics bureau, which estimated the
losses at more than two billion dollars.

News was also a casualty of the conflict. Six
journalists were killed between 27 Decem-
ber 2008 and 17 January 2009, two while
working, and at least three buildings housing
media were hit. Foreign journalists were ban-

ned from entering the Gaza Strip throughout
the conflict and they were forced to “cover”
at a distance a war which attracted world-
wide attention.The blockade prompted pro-
tests and indignation from the entire
profession.

Israeli journalists have been banned, because
of their nationality, from entering the territo-
ries for more than two years and the Gaza
Strip is regularly closed to foreign journalists
by the Israeli authorities. But this ban, from
27 December onwards, while the military of-
fensive had just started, had serious conse-
quences for the work of Palestinian
journalists who were the only ones able to
cover the conflict. ”I wouldn’t wish on
anyone to live through what we lived
through. Every evening, | asked myself how
come | was still alive”, Shohdi el-Kashef, head
of the broadcast news agency Ramattan, in
Gaza, told Reporters Without Borders.

Reporters Without Borders went to Israel,
the Gaza Strip and the West Bank at the end
of January to assess the extent of press free-
dom violations committed during the
conflict.

THE GAZA STRIP CLOSED TO FO-
REIGN JOURNALISTS

As Israeli aviation launched its offensive on
27 December 2008, the military authorities
closed the Gaza Strip to foreign journalists.

During the second war in Lebanon, in July-
August 2006, journalists had been “embed-
ded” with Israeli troops so as to follow
military operations, as reported by Nahum
Barnea, of the daily Yedioth Aharonoth. And
soldiers used their mobile phones to des-
cribe the war live to their families, but also to
journalists, sometimes with film as well.

In Gaza, in December 2008, the Israeli mili-
tary command, drawing lessons from the free
media coverage that exposed its shortco-
mings to the whole world, adopted a com-
pletely different approach. They closed the
Gaza Strip making it impossible for any fo-
reign journalist to reach the field of battle.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza
Operation “Cast Lead”

News control as military objective

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

Once they entered the sector, Israeli soldiers
were not allowed to take mobile phones with
them.

The army not only designated Gaza as a “clo-
sed military zone” but they also added corri-
dor of land 2 kilometres wide around the
territory, into which only authorised persons
could enter.A photographer from the Reuters
news agency was arrested on |3 January for
having “taken photos inside the closed zone”,
according to a military spokesman. His accre-
ditation was suspended for two weeks and
his cameras were confiscated.

According to the Government Press Office
(GPO), between 800 and 1,000 foreign jour-
nalists have permanent accreditation to work
in Israel, GPO head, Daniel Seaman, told Re-
porters Without Borders that 500 extra
journalists had been accredited to cover the
conflict as “visitors”.

Who took the decision to close the
Gaza Strip to foreign journalists?

The various Israeli authorities put the res-
ponsibility on each other. Foreign ministry
spokesman,Yigal Palmor, told Reporters Wi-
thout Borders that his administration had no-
thing to do with the decision. But he stressed
that restrictions put on journalists wanting
to go to the Gaza Strip pre-dated the
conflict.

The “National Information Directorate”, set
up in 2008 to deal with everything to do with
government communications, was certainly
consulted, but Yigal Palmor said the decision
was taken at a yet higher level, between the
Israeli Prime Minister Ehud Olmert,and De-
fence Minister, Ehud Barak. Nahum Barnea,
editorialist on Yedioth Aharonoth, said that the
two men did not agree: “If Barak leaned to-
wards allowing the entry of foreign journa-
lists, Olmert definitely vetoed it”.

How did the press itself react?

The Supreme Court on 3| December 2008,
after proceedings were launched by the Fo-
reign Press Association (FPA) grouping all fo-
reign journalists in Israel and the Palestinian

Territories, ordered the Israeli government
to allow access to the Gaza Strip before Ist
January 2009 at |0am, by pools of a maxi-
mum of 12 journalists. “Even though we do
not in principle agree with ‘pools’, the Court
gave us no choice, judging that it was ‘pools’
or nothing, the FPA’s lawyer said in a press
statement.The defence ministry reduced this
number to eight and said two of them should
be chosen by the army.

However, the Court’s decision was never im-
plemented. The army justified keeping Gaza
closed for “security reasons” linked to the air
attacks. After it launched the ground offen-
sive, on 3 January, the army justified its deci-
sion by the fact that the presence of foreign
journalists could obstruct the progress of mi-
litary operations. The foreign journalists
could reveal strategic positions and the
ground operations could put the safety of
journalists in the field at risk.

From the start of short “humanitarian
truces” guaranteed by Israel on 7 January, fo-
reign journalists asked to be allowed to enter
the zone when crossing points were opened
up to humanitarian aid, for two or three hours
a day.

The Coordinator of Government Activities in
the Territories (COGAT), the Israeli defence
ministry body in charge of coordinating issues
relating to civilians, controls the crossing
points, particularly that of Erez. Palmor told
Reporters Without Borders that well before
the military operations in Gaza, the opening
hours of the crossing points had been reduced
to guarantee the safety of personnel working
there. The COGAT had therefore responded
negatively to foreign press demands, using the
argument of restrictions linked to the safety of
personnel at the crossing points, refusing the-
refore to allow journalists to cross over during
the hours set aside for aid organisations.

When on 9 January, it appeared there was sta-
lemate, Reporters Without Borders launched
an appeal urging the Israeli authorities to res-
tore access to the Gaza Strip to foreign repor-
ters, judging such a closure to be untenable
and dangerous.The appeal was signed, within a
few days, by 160 international media, including



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

ts caught between Israel

CNN, the New York Times and Sky News.The 160
signatures were on 22 January handed to the
Israeli ambassador in France, Daniel Shek, by
the secretary general of Reporters Without
Borders, Jean-Francgois Julliard.

Foreign and Israeli reporters were despite this
forced to stay on the outside. “Journalists are
asked to watch the war from far away, through

Strip by the Rafah crossing, which is control-
led by the Egyptian authorities. The Israeli
army announced on 22 January that it had de-
cided to allow foreign journalists to enter
Gaza via Erez from the following day. Howe-
ver, it only applied to the journalists regularly
accredited by the Government Press Office.

Following a second appeal by the FPA, the

7)) a huge glass screen.We can guess at the des- Israeli Supreme Court on 25 January told

TU' truction, but we do not know about the the Israeli government that it should

@ human stories behind it,” said one BBC journa- allow foreign correspondents access to

-'E list. The town of Sderot, north of Gaza, was the Gaza Strip, closure only being invoked

prar} turned into a “giant journalistland”, to quote in “circumstances of physical danger”.The

7)) the correspondent for Le Monde, Benjamin  FPA welcomed this decision that “streng-

1) Barthe.The army set up a press centre for fo- thens protection of press freedom and

E reign journalists where the military could re- freedom of movement, as fundamental

g ceive press representatives in any language, or  rights that cannot be restricted except
almost, military spokesman, Major Avital Leibo-  in extreme circumstances”, as the organi-

E vich told Reporters Without Borders:“You just ~ sation’s lawyer, Gilead Sher, put it.

] have to look at the schedule”. While waiting,

oy the army kept the journalists busy with a  Why was the Gaza Strip closed to

c ‘Gaza border tour’, including visits to the the press?

= Qassam museum”.

s Many reasons were given for banning foreign

—

Twice boats chartered by the non-govern-
mental organisation “Free Gaza” (Dignity on
29 December 2008 and the Spirit of Humanity
on |5 January) left Cyprus for Gaza, to try to
break the blockade. On board were teams of
doctors and journalists. But the Israeli Navy
forcibly prevented them from getting close to
the coast, not without causing damage.

A handful of Israeli and foreign journalists

journalists from the Gaza Strip and they chan-
ged over time: security of personnel working at
crossing points, personal security of journalists,
the risk of obstructing military operations in
the field and so on. Head of the GPO, Daniel
Seaman, took a hard-line view and took full
control over news. “We prevented journalists
from entering to avoid having to deal with so-
mething like what happened in Kanaa. And it
worked. Public opinion was not able to in-

n were from 7 January able to reach the thea- fluence the army in its choice of tactics.” He
O tre of operations, “embedded” with the Is- added that,“Democracy does sometimes have
() raeli army, the FPA taking charge of makinga to take certain measures”. As far as he was
Q list of chosen journalists. In this way, a total of  concerned, he had no doubt that it was deci-
| 16 foreign journalists were able to enter the ded on military considerations alone.
Gaza Strip, according to Avital Leibovich.
ﬁ 0 Mehdi Lebouachera, AFP correspondent for The GPO director also stressed that in the
s+ T'U Jerusalem and Gaza, was allowed to cross at  past other governments had banned journa-
u c the Erez point on |3 January with several col-  lists from conflict zones, and that Israel was
- '5 leagues. He told Reporters Without Borders  not the first country to adopt such restric-
o that the journalists had no freedom of move- tions. He cited the example of the Falklands
& = ment. Certainly, they were in Gaza, but they = War and the first Gulf war, during which res-
.2 g could do nothing more than follow the army  pectively the British and the Americans im-
[ in its operations and interview an Israeli posed real control over news. He said, “It has
© ,E press officer. happened in the past and it will happen again,
L ':'n' particularly when we know the extent to
@ QO From 15 January 2009, a large number of which the media can constitute weapons of
g TU journalists entered the south of the Gaza war”.
o.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

Account by Lorenzo Cremonesi, special correspon-
dent for Italian daily Corriere della Sera

“On 16 January | was at Khan Yunis,in the Gaza Strip, which | had managed
to get into five days earlier At that time, Israeli military action was concen-
trated on Gaza City.| decided to go,with a translator and a young driver; to-
wards Gaza City.

A / : €
| therefore telephoned the Press Office in Jerusalem which advised me to speak to the IsraeliArmy spokesman.
They told me that they could absolutely not guarantee my safety, since the zone | was going to cross was a
war zone.They said however that they would inform army units there of my journey.They asked me what

time | was leaving, what kind of car | was using and the number of people in the car.They added that it was
pointless to mark the car with the word “media”.

Ve left KhanYunis at 3pm on the |6th, travelling on a totally empty road.VVhen we reached the Netzarim
crossing at 3.15pm, the road was blocked by a barricade made of stones and earth. | got out of the car to
indicate our presence to an Israeli military unit, at about 70 metres from the barrier and to our right. |
waved my arms and shouted in Hebrew and English that | was an Italian journalist. The soldiers opened fire
with M16 and sub-machinegun fire for 15 minutes, hitting the car several times.Two bullets penetrated the
car, the windows were broken as was the windscreen and bullets also hit the seats.VVe threw ourselves to
the ground, hiding behind a sand bank and continued to shout.Machine-gun fire continued for about 40 mi-
nutes. | used my mobile phone to call the military spokesman to inform him of the situation.At about 4pm,
the spokesman told me that the military unit had been informed of our identity and we could leave. But as
soon as we got back into the vehicle, the soldiers opened fire again,aiming at our vehicle.VVe hit the ground
again where we stayed, stretched out and hidden behind the dunes.The shooting continued but sporadically.

The spokesman called me again at 5pm, reassured me and we were able to escape. Nobody was woun-
ded but the car was very badly damaged.| have often come under miilitary fire, but it’s the first time | have
been confronted with an army whose rules of engagement allow it to fire continuously on civilians.

But many people think that the Israeli army
also wanted to control the images of this war,
a control they did not exercise during the se-
cond war of Lebanon and which resulted at
the time in a defeat in the media. Sakher M.
Abu al-Oun, leader of the Gaza branch of the
Palestinian journalists’ union, told Reporters
Without Borders that “the international media
were not allowed to enter so that the interna-
tional community did not know about the
massacres committed by the Israeli Army.”

And what was the role of Egypt in this?

After Hamas took control of Gaza in June 2007, the
Egyptian authorities decided to close the Rafah cros-
sing between the two territories,a decision that spar-
ked a furious reaction from the people of Gaza.
Egyptian President Hosni Mubarak said during talks
with a European delegation on an official visit to Cairo
on 5 January 2009, that it was “preferable that Hamas
did not come out as winner in this situation. Hamas

must be defeated” The Egyptian president accuses
Hamas of responsibility for this war, having broken
the ceasefire. The grip of an Islamist movement on
Gaza worries the Egyptian government which is al-
ready grappling with raised tensions in connection
with the Muslim Brotherhood.

In an interview, with ReportersWithout Borders, de-
puty information minister; Dr Abu Hasheish, declined
to discuss Egypt’s stance in connection with the clo-
sing of the Rafah crossing.

However; from 15 January onwards, numbers of fo-
reign journalists did manage to reach Gaza from
Egypt. But this situation only lasted a few days.The
Egyptian authorities decided on |9 January to reserve
the Rafah crossing for humanitarian aid (ambulances,
doctors, nurses and rescue workers),as a foreign di-
plomat posted to Cairo explained it to Reporters
Without Borders. Journalists then had to go further
south to Kerem Shalom, jointly controlled by Egyp-
tians and Israelis, to try to enter Gaza.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

PALESTINIAN JOURNALISTS THE
ONLY ONES ABLE TO WITNESS
EVENTS IN GAZA

Until foreign journalists managed to enter the
Gaza Strip via Rafah around 15 January 2009,
the only images broadcast by the world’s media
were the work of Palestinian journalists living
permanently in the territory at war. These
journalists continued to work, braving air raids
and ground offensives, overcoming technical
difficulties and while having to bear constant
anxiety for the safety of their families.

The number of journalists killed or injured va-
ries according to the sources. After investiga-
ting on the spot, Reporters Without Borders
believes that six journalists were killed, two of
them while working. During an interview with
the Hamas deputy information minister, he put
forward the figure of five journalists killed.
Some |5 were wounded, according to Repor-
ters Without Borders’ figures.

Two journalists died in fighting, se-
veral media buildings hit by Israeli
shooting Palestinian

Palestinian media suffered losses on the very-
first day of the offensive. However the Israel
authorities know the exact location of all the
news agencies based in the Gaza Strip. And
these agencies are in regular contact with the
Arab-language section of the Israeli Army, one
of the spokesmen being Afikhay Adrai.

Bassel Faraj, a 22-year-old AlAgsaTV 7=

cameraman, was very badly
wounded on 27 December
2008 while covering the
start of the Israeli offensive
with a team from Palestine
Media Production (PMP). Ab-
delghani Jaber, general direc-
tor of this production house
that provides footage for
German television ZDF as
well as Algerian and Moroc- =
can television, told Repor-
ters Without Borders that jigs
one of his crews, travelling
in a vehicle clearly marked
with a “TV” emblem in red
letters, was close to the As-

sociation for aid to released prisoners when
the building was hit by Israeli aviation.The jour-
nalists’ car was struck by shell fragments and
debris from the damaged building. The four
passengers, Mohammed Madi,Abu Shamala and
Bassel Faraj, were wounded. They were taken
to Shifa hospital in Gaza City. Bassel Faraj, who
had suffered a head wound, died on 6 January
after being transferred to a hospital in Cairo.

Bassel Faraj

On 28 December 2008, the premises of al-
Agsa TV, launched by Hamas in 2005, were
bombarded for several hours at the start of
the air raid, and three of the five floors were
destroyed of this building, situated in the al-
Nasr district of Gaza City. Director of pro-
grammes, Samir Abu Mohsen, told Reporters
Without Borders that the channel’s manage-
ment had expected such an attack and had
prepared an emergency evacuation plan. From
the star of the air offensive, the channel had
started broadcasting from an alternative studio
so al-Agsa’s official studios were empty when
the attack came.

Israeli Army spokesman, Avital
Leibovich, told the organisation
that the Israeli authorities vie-
wed the media as a propaganda
tool, a weapon being used by
Hamas, and it should therefore
be destroyed on the same basis
as any other military target. In
the same way, al-Manar, the tele-
vision channel of the Lebanese
Shiite Hezbollah movement, was
the target of military attacks du-
ring the war in Lebanon in 2006.
This position is shared by Daniel
Seaman, director of the Govern-
ment Press Office.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

The line between a media used to support a
war effort and a simple propaganda tool is dif-
ficult to draw, says Yigal Palmor. For Charles En-
derlin, a2 member of the FPA committee and
permanent correspondent for France 2 televi-
sion “Even if there is no doubt that al-Agsa is a
militant, extremist, anti-Jewish television, it is
not a reason to bomb it”.

Under international law, even a media serving
as a propaganda tool at the service of the
enemy, does not constitute a legitimate military
target. It is protected on the same basis as any
civilian building. The International Criminal Tri-
bunal for the ex-Yugoslavia (ICTY) has said that
a media should not be considered a military
objective for the sole reason that it takes part
in a propaganda effort in the support of troops.
On the other hand, the same jurisdiction rules
that a media that calls for murder and incites
hatred, does become a legitimate target.

Deliberate attacks on buildings used by the press
constitute a violation of international humanitarian
law. Journalists have the right to do their job in terri-
tories at war. Nothing can therefore justify the fact of
intentionally aiming at a building housing a media.

The case of the Hamas channel,atAgsa,is more com-
plex. Many of its programmes are clearly anti-Semitic
and call for Jihad. Some of its programmes for children
praise martyrs and advocate resistance against the
“Zionist enemy”’ through armed struggle.

For all that, international humanitarian law specifies
that in such cases, there is an obligation to issue a
warning and a principle of proportionality to be res-
pected. Under Protocol | of the Geneva Conven-
tions, those who prepare or decide on an attack
should “refrain from deciding to launch any attack
which may be expected to cause incidental loss of ci-

vilian life”. It adds:*effective advance warning shall be
given of attacks which may affect the civilian popula-
tion, unless circumstances do not permit’”.

The Israeli defence forces on 3 January 2009, bombar-
ded the offices of the weekly akRissala, financed by
Hamas.The attack took place at night and there were
no staff casualties as a result, editor;VWissam ‘Afifa, told
ReportersWithout Borders. During the same attack,
the armyy also destroyed the offices of al-Rantissi Prin-
ters, the weekly’s printing house.

Alaa Murtaja, journalist and correspondent on radio
alBurag, was killed when his house was hit in a bom-
bardment, on 9 January, while he was reporting live
on air from his home, in the al-Zeitoun district in the
south of Gaza City. The journalist had decided to
work at home, for security reasons.

The same day, the al-Jawhara Tower (on the corner
of al-Wahda street and al-Jalaa street) was hit by fi-
ring from Israeli planes, said Atef Abu Rami, head of
the Palestine Media & Communications Co. (PMCC),
housed in the building,and which provides footage
to 25TV channels as well as to foreign news agen-
cies. He told Reporters Without Borders that he
had been in permanent contact with Israeli Army
officials before and during the conflict. They had
constantly reassured him that the offices would not
be targeted by army shooting, and insisting on the
need to keep the offices permanently lit.So on 9 Ja-
nuary, the office’s lights were all on,red TV stickers
had been stuck on the windows and PRESS and TV
signs were painted in red on the roof of the new
eight-storey building, when at around 6pm, the
tower was hit, while journalists were on the roof in
the process of broadcasting live. Only Manar Shulail
Shalloula, a 25-year-old producer on Saudi TV ak
Ekhbariya, suffered a head injury. Atef Abu Rami was
quick to stress that the journalists had only nar-
rowly escaped death.

Media targeted in wartime: Cases have multiplied since the war in Kosovo

In the past, other media accused of being “propaganda media” have been targeted and constitute very dangerous
precedents for the press. In Yugoslavia, The North Atlantic Alliance (NATO) bombed the headquarters of RTS radio
and television in Belgrade, killing 16 of its employees. In January 2001, The Israeli Army dynamited the Palestinian
television and radio The Voice of Palestine in the occupied territories in Ramallah. During the US campaign in Af-
ghanistan, the army on 12 November 2001, bombed the offices of the Arabic TV al-Jazeera in Kabul.

Iraqi television was bombarded by the Anglo-American coalition on the evening of 25 March 2003. A few days later,
a missile hit the information ministry.

Three journalists on Lebanese New TV were wounded in an Israeli Army air raid in July 2006.The following day, three
staff on al-Manar television run by Lebanese Hezbollah, were wounded in an Israeli attack on the media’s offices, lo-
cated in the Shiite southern suburbs of Beirut.The station put out a release saying that the missile had not destroyed

its relay aerial and that broadcasts had continued without interruption.




REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

After he demanded an explanation, the Israeli
Army replied that Hamas fighters had been occu-
pying an office in the tower. Atef Abu Rami, howe-
ver, had an alternative explanation. He said the
Israelis had deliberately targeted the installations
of Iranian Arabic-language television, al-Alam,
which, three years earlier had wanted to take pre-
mises in the tower. But its entire equipment had
been blocked at Ashdod, an Israeli port, north of
Erez, preventing it from broadcasting from Gaza.
The aerial which was fixed on the roof of the buil-
ding and could therefore have been targeted in
the shooting, was not in service.

After investigating, Israeli military officials, on the
other hand, told Reporters Without Borders that
they did not know about any attack on this buil-
ding.

On |5 January, around midday, the south side of
the al-Shuruq tower, housing several news agen-
cies, was hit in Israeli shelling while the Israeli
Army was engaged in combat in the Tal al-Hawwa
district in the south of Gaza City.

The studios of the agency Gaza Media Center
took a direct hit and two journalists were injured.
The agency sells footage to Abu Dhabi TV, Fox News,
Sky News, CNN and France 2 among others.Ayman
Youssef Al-Rouzi was hit in the head by shell frag-
ments while Mohammed al-Soussi had an arm in-
jury. He said afterwards that he probably would
not be alive today except for the fact that, for
once, he was wearing a bullet-proof vest on that
day.

Palestinian journalists have wondered about the
reasons for the shooting. Mohammed al-Soussi
said that from 8pm that day the channel had put
cameras on the roof to film the fighting in the dis-
trict. Others point out that the building had a
Hamas radio, al-Agsa Radio, on the 15th floor. Dr
Abu Hasheish, deputy information minister in
the Hamas government, said there was no

Al Shuruq Tower

doubt about the explanation :The attacks were
“intentional” and were aimed at “preventing
the media from covering the Israeli Army mas-
sacre of Palestinian civilians”. This view is sha-
red by the majority of Palestinian journalists
whom Reporters Without Borders met in
Gaza.

Mohammed
Al-Soussi

Why did the Israeli Army fire on
buildings housing media?

Questioned by the organisation about the at-
tack on al-Shuruq, Major Avital Leibovich ex-
plained that the Israeli Army was carrying out
an investigation into the circumstances of the
hit. Early conclusions suggested it might have
been a mistake. They army, had on that day,
fired several “smoke bombs” to facilitate the
military operation aimed at killing Mahmoud
al-Zahar, one of Hamas’s senior leaders, who
was present in the district. For the Israeli de-
fence forces, it was therefore “an unfortunate
firing error” and not an act aimed delibera-
tely at the press.The officer phoned the US chan-
nel, Fox, which buys footage from the Gaza
Media Center, to give it the first results of the
investigation.

Throughout the conflict, Israel continued to
justify its military attacks by accusing Hamas
of making use of civilian bases to fire its-
rockets, including buildings housing the media.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

From 20 January, the Israeli authorities
regularly broadcast a video showing
Hanan el-Masri, a journalist form al-Ara-
biya, filmed on |5 January, shortly before
going on air live. In this video, she is seen
and heard saying on the telephone that
missiles had been fired from lower floors
of the al-Shuruq building where the chan-
nel was based. Questioned in Gaza by Re-
porters Without Borders, the journalist
said that this passage had been recorded
a few seconds before her live broadcast.
The absence of the al-Arabiya logo on the
tape showed, she said, that the Israeli ser-
vices had hacked into it between the
Gaza station and the television studios
based in the United Arab Emirates. She
pointed out that “this constitutes a viola-
tion of international law” and said the
channel was planning to lay a complaint
against Israel. She added that she had only
asked a question, without saying that the
Grad missiles had been launched from al-
Shurug.

[See video al-Arabiya:
http://youtube.com/watch?v=195u-HgC47c
http://maillist.tehila.gov.il/t/1 161/4501/5
44/0/]

Journalists say that the Israeli Army did
sporadically hack into radio frequencies
during the conflict, of radio Sawt al-Sha’b
and of al-Agsa television. The Israeli Army
communications services apparently
broadcast without the knowledge of the
media concerned, propaganda messages
calling on Palestinians to stop supporting
Hamas. The Israeli authorities deny these
accusations.

Israeli officials consider that at no time
were the Palestinian journalists who were
killed or wounded targeted as such. It
was a case of “collateral damage”, said
Yigal Palmor, spokesman for the foreign
ministry.

EXTREMELY DIFFICULT WORKING
CONDITIONS

There were estimated to be more than
700 journalists working in the autono-
mous territory when Hamas took control
by force in June 2007.

Throughout the conflict, Palestinian jour-
nalists worked in extremely difficult
conditions: exposed to danger while mo-
ving around, work equipment destroyed,
press vehicles damaged, reduced staffing
levels because of journalists killed and
injured, and cuts to power and tele-
phone networks.

Wi ithout electricity, journalists had to
rely on generators with often insufficient
output.The agency Ramattan and al-Agsa
television used mobile broadcast studios.
The Palestine Media Production (PMP)
sent footage down fibre optic cables to
Jerusalem or to the West Bank, from
where they were transmitted by satellite.
Its director general told Reporters Wi-
thout Borders in an interview that he
had not been able to meet all the de-
mands.

Journalists had to limit their movements
during the day because of the danger, a
problem that was worsened by a shor-
tage of bullet-proof vests and the fact
that many press vehicles were damaged
during the offensive. Moreover, from
5pm onwards, it became dangerous for
any Gaza resident to get about, to the
extent that most journalists stopped
going home and spent the night at their
media offices. Imad al-Franji, from al-
Quds TV, told Reporters Without Bor-
ders that he had not been home for five
days in a row.Atef Abu Rami, head of the
Palestine Media & Communication Com-
pany, had fixed up an apartment in the
al-Jawhara tower where journalists wor-
king with him could live for the duration
of the conflict.

Being separated from their families put
them under even more pressure. Journa-
lists frequently continued to work wi-
thout stopping, or almost, said Shohdi
el-Kashef, head of the Ramattan agency. A
strong solidarity developed between the
different agencies so they could over-
come the technical, material and human
difficulties.

All of them complained about the fact
that, unlike most foreign journalists, they
had no insurance coverage in wartime.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

How can information be gathered
and checked against this back-
ground?

Since journalists’ capacity to move about
was limited, gathering and checking informa-
tion proved difficult. Most of the work was
done on the phone, information sometimes
coming live from hospital staff. Most journa-
lists have a subscription to news wires by
text.VHF radios were particularly useful for
receiving and transmit information, particu-
larly during power cuts, as Saleh el-Masry,
manager of radio al-Quds Voice explained.

Journalists told Reporters Without Borders
that Hamas succeeded in sending media
messages, by videotape, text message and
email. Samir Abu Mohsen of al-Agsa TV, said
some tapes were only given to his channel,
while other were distributed to all the news
agencies.

How did Hamas behave towards
journalists?

One Palestinian journalist stressed that
neither the Israeli Army nor Hamas allo-
wed Palestinian journalists to cover the
conflict properly.

Many Gaza journalists said in confidence
that Hamas “used” the Palestinian media
during this conflict, but no-one was prepa-
red to say so on camera for fear of repri-
sals. One of them, speaking on condition
of anonymity, said:“Hamas controlled infor-
mation during the war.The BBC,AP and AFP
are all under its control. No open criticism
can be made against Hamas. Journalists in
Gaza do not have complete freedom.” He
also cited the example of a Palestinian
journalist working for Israel’s Channel 10,
who reported on Hamas arms smuggling

via the tunnels from the Gaza Strip into
Egypt two days before the start of the
conflict and who was afterwards threate-
ned by Hamas.

Another Palestinian journalist recounted
that three days before the conflict star-
ted, he wrote an article saying that Israel
would bombard the Hamas tunnels in the
event of an attack. After it appeared,
Hamas officials came and threatened his
editor. The journalists fear attack from
the most radical members of Hamas.

One manager of a Palestinian radio made
a point of talking about the pressure, par-
ticularly after his staff interviewed people
living on the West Bank. He received tele-
phone threats from Hamas members ad-
vising him to stop broadcasting this kind
of programme. He stressed that the radio
was protected by the Islamic Jihad, which
operates alongside Hamas, but he fears
suffering the same fate as Fatah journa-
lists, many of whom were arrested or for-
ced to take refuge on the West Bank after
Hamas took control of the Gaza Strip in
June 2007.

One correspondent working for the Ra-
mattan news agency was brutally assaul-
ted by Hamas supporters for reporting
on an event that “he should not have co-
vered”. Hamas fighters also refused to
allow journalists’ access to Zeitoun, a dis-
trict in the south of Gaza City. Some said
that Hamas made use of the fact that fo-
reign journalists were unable to enter the
Gaza Strip to carry out abuses that would
never be shown, since Palestinian repor-
ters feared for their or their families’
lives.

It is true to say that Palestinian journa-
lists did not film Hamas fighters firing
rockets. Questioned about this, they all
said that there were no Hamas comba-
tants in the streets. Hamas deputy infor-
mation minister, Dr Abu Hasheish, said
Hamas had not obstructed the work of
journalists.“Everyone can openly criticise
Hamas, without any problem”, he said. Ex-
cept nobody does...



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

WHAT WAS MEDIA COVERAGE OF
THIS WAR LIKE?

Despite the fact that foreign journalists were
forced to kick their heels at the gates of Gaza,
there was no news “black out" during this war.
Palestinian journalists on the spot continued
to work, to produce reports and provide film
to foreign media.

One Palestinian journalist pointed out the Is-
raelis could very well have seen to it that no
footage got out of Gaza, by cutting fibre optic
cables linking many Palestinian media to satel-
lites or by bombarding mobile broadcast
studios.

Patriotic coverage in the Israeli
press, and under the sign of the
martyr in the Arab media

Israeli media, with a few exceptions, expres-
sed clear support for the military offensive, as
illustrated by the work of Keshey, an Israeli
NGO specialising in media-monitoring. Its di-
rector, Yizhar Be’er, explained to Reporters
Without Borders the extent to which the
media, particularly the newspaper Yedioth
Aharonoth, showed itself to be patriotic and
militant throughout the fighting. “The terms
used to cover the conflict were all appro-
priate to competition, of enthusiasm, even eu-
phoria,” he said. Some voices were raised
against it, such as those of Gideon Levy and
Amira Hass, journalists on the daily Haaretz.
But for Nahum Barnea, of Yedioth Aharonoth, it
was clear that Israeli public opinion wanted
“a good war”, explaining a certain “dictator-
ship of opinion” on the way in which Israeli
media covered the news.According to Yizhar
Be’er, Israeli newspapers made little of the
fact that the Gaza Strip was closed to foreign
journalists. Israeli journalists did not in any
numbers support their foreign colleagues in
their representations to the Supreme Court.

Footage shown on prime time television in Is-
rael showed the destruction caused to Israeli
towns by Hamas rockets, the consequences
for society of new call-ups of reservists and
the problems of residents in the south of the
country after being evacuated for security
reasons.The Gaza casualties were very often
overshadowed. Israeli public opinion strongly

criticised the few voices raised against the of-
fensive, or those who had reservations. “Peo-
ple did not want to hear it”, said Nahum
Barnea. So,“They were shown what they wan-
ted to see”,added Charles Enderlin, permanent
correspondent in Israel for France 2 television
and committee member of the FPA. Sarit Mi-
chaeli, of the NGO, B’Tselem, was definite
about it:“The problem was not the lack of re-
ports in the Israeli media, but the reports
themselves”.

The only sources of information used by the
local media were military, stressed Yizhar Be’er,
and they were never questioned. This policy
contasts with the second Lebanon war, during
which many Israeli journalists reported in the
field. Sarit Michaeli explained why, on 8 January,
Israeli human rights NGOs condemned the
stance of the Israeli media, whom they accused
of gagging criticism against the Gaza Strip of-
fensive. These organisations set up an alterna-
tive source of information in the form of a blog
(www.gazaeng.blogspot.com).

This de facto monopoly of the army as source
of information for the Israeli media, led the FPA
to make an appeal on |5 January, for a boycott
of photos and film made available by the Israeli
defence forces.

Meanwhile, Arab television channels showed
footage on a loop of bodies blown apart,
women crying over their dead children and of
wrecked houses.

Israel and Hamas threw themselves into a
media propaganda war during the conflict, par-
ticularly online. The Israeli Army used the
video-sharing website YouTube to show “its
struggle against the terrorists of Hamas using
civilians as human shields”. Hamas hit back on
another such website, PalTube, revealing the
“massacres” carried out by the Jewish state in
Gaza and praising Hamas’s armed wing and its
martyrs.

Who won the media war?

Israeli authorities reply to this question with
another question: How could Israel benefit
from the closure, while the only images co-
ming out of Gaza were provided by Palesti-
nian journalists?



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

This should be nuanced however. The fact
that the only images of the conflict in Gaza
were made by Palestinian media prompted
the international media to use them cau-
tiously. In the opening days of the conflict the
international media put the public on its
guard, warning that no foreign reporter had
been able to confirm the authenticity of the
images produced by Palestinian journalists.
These warnings tailed off as the days went
on.

Palestinian journalists complain of not have
been seen as “real journalists”. One manager
of Ramattan, which provided footage for the
BBC, CNN, Channel 4, France 24, and others,
told Reporters Without Borders, with anger
and resentment: “We are not credible be-
cause we are Palestinian. Anyone is conside-
red to be better than us and this even if we
have long years of media experience. Today
we need to feel that we are no less worthy
than others and that we provide work of
quality”.

Adnan Abu Hasna, spokesman in Gaza for the
United Nations Relief and Works Agency
(UNRWA) for Palestinian refugees, created
in 1952, stressed that “the Palestinians lost

the media battle”, by concentrating on the
emotional effects, showing on a loop footage
of women mourning their dead children, bo-
dies of children torn apart in bombardments,
thus trivialising their deaths.While the Israe-
lis, he said, enhanced the importance of their
dead soldiers and civilians, by showing them
as heroes.“By sending foreign media raw foo-
tage, stripped of all analysis and commentary,
Palestinian media failed to show the history
of these people, to show their suffering”, he
concluded.

Emad Eid, bureau chief in Gaza for the news
agency Ma’an, explained that since the start
of the conflict, journalists tried to give the
dead a face.“Every wounded individual has a
story that we must tell today”, he told Re-
porters Without Borders.Today we are doing
the work we were not able to do yesterday.”

Head of communications for B’Tselem, Sarit
Michaeli, recognised the quality of the work
of Palestinian journalists during the conflict.
But she added that foreign media would had
given another viewpoint including by showing
footage of Hamas combatants, and investiga-
ting allegations that they launched rockets
from civilian areas.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Israel / Gaza

News control as military objective

Operation “Cast Lead”

d Hamas threats

iring an

lists caught between Israeli f

inian journa

Palest

RECOMMENDATIONS

Reporters Without Borders strongly
condemns lIsraeli attacks against buildings
housing Palestinian or foreign media.The or-
ganisation calls on the Israeli Army and go-
vernment to quickly provide detailed
information about hits on these buildings.

The United Nations should demand to take
part in these investigations along with the
drawing up conclusions. Non-governmental
organisations should also be involved. Repor-
ters Without Borders is willing to contribute
independently to these investigations.

Previous investigations carried out by the Is-
raeli Army into the death of journalists or
bombing of media have led to unacceptable
results, exonerating soldiers from all respon-
sibility and therefore from any punishment.
In the case of operation “Cast Lead”, it is
vital that the facts are known and the rea-
sons for shooting at journalists and media be
established irrefutably.

Reporters Without Borders maintains that
closing the Gaza Strip to the press consti-
tutes a serious and unacceptable violation of
press freedom. The reasons given by the Is-
raeli authorities are not convincing and do
not in any way justify such a violation of free-
dom of information. Here also, the organisa-
tion strongly urges the United Nations to
adopt a resolution immediately calling on Is-
rael to stop using such coercive methods to
control information. Controlling information
during hostilities, for which the Israeli Army

made itself completely responsible, is outra-
geous and should be condemned by the in
ternational community.

Today, there is a severe shortage of journalis-
tic equipment in the Gaza Strip: film and stills
cameras, cars, editing equipment, generators
were damaged or destroyed. Apart from
what can be got through secretly in smug-
gling tunnels, Israel controls all supplies and
goods getting into the Gaza Strip. The Israeli
authorities refuse, for example, to let in bul-
let-proof vests, which are however essential
for journalists covering wars, arguing that
they could be used by combatants.
Reporters Without Borders calls on the
state of Israel to show discretion in its
control of goods entering the Gaza Strip.
Vital press equipment should benefit from
the same treatment as humanitarian aid. The
organisation proposes to organise, with the
agreement of the Israeli authorities, a trans-
port of press equipment to the Gaza Strip.

As for Hamas, since the end of hostilities, the
Islamist movement has tightened its control
of the Gaza Strip. Reporters Without Bor-
ders urges the Hamas government to allow
journalists to do their job in complete safety
and freedom. It is not true that the Gaza-
based press is free to criticise Hamas policy
or to speak in favour of strengthened ties
with Fatah and the president of the Palesti-
nian Authority, Mahmoud Abbas. Leaders of
the Islamist movement must stop threatening
and arresting journalists who criticise them,
give the stance of other factions or simply
express differing opinions.



