ARTICLE 19

GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION

Advance Summary of Concerns

on

Respect for Freedom of Expression in
Sudan

Submission to the United Nations Human Rights
Committee

March 2007

ARTICLE 19 - 6-8 Amwell Street - London EC1R 1UQ - United Kingdom
Tel +44 20 7278 9292 - Fax +44 20 7278 7660 - info@article19.org - http://www.article19.org




ARTICLE 19
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION

1.Introduction

This Submission summarises ARTICLE 19’s concerns regarding respect for the right to
freedom of expression in Sudan, in the context of the consideration by the United Nations
Human Rights Committee (the Committee) of Sudan’s Third Periodic Report on the
implementation of the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR)." Atits
goth Session, in March 2007, the Committee will meet to draw up a list of issues of concern
and this Submission is intended to assist the Committee in that task. We have focused on the
freedom of expression situation in Sudan generally and, to the extent relevant, Southern
Sudan. We have not investigated the human rights abuses taking place in Darfur and comment
on the situation there only to the extent that journalists have been affected.

We call on the Human Rights Committee to pay particular attention to the following issues in
its consideration of Sudan’s report:
e Harassment and violence against journalists and others who voice unpopular opinions;
e The restrictive regime for regulation of print media and the journalistic profession
under the Press and Publications Act 2004; and
e Government control over the broadcast sector, and the lack of a free, independent and
pluralistic broadcast media.

We respectfully request that the Human Rights Committee includes these matters on its list of
concerns for the consideration of Sudan’s Third Periodic Report.

We offer a brief introduction to our concerns in the following sections, below. We will
provide a more detailed report in time for the Committee’s 90™ Session.

2.Summary of Concerns

Harassment and violence against journalists

We are concerned at the high incidence of harassment and violence against journalists. Over
the last year, one journalist was killed and several have been harassed, including by arresting
them and bringing unmeritorious charges and law suits that have the effect of impeding them
in their work. Both foreign and Sudanese journalists have been affected. In 2006 alone, the
following incidents have been reported:

e  On September 5, the editor-in-chief of Al Wafaq, Mohamed Taha Mohamed Ahmed,
was kidnapped from his home in Khartoum and subsequently killed. He had earlier
been charged for republishing an article regarding the origins of the Prophet
Mohamed, and a court had ordered a three month suspension for Al Wafaq. A number
of suspects have since been arrested but the government has banned all reporting of
the case. In February 2007, the Al Sudani daily newspaper was suspended indefinitely
for publishing on the case in violation of the ban.

® On April 13, the editor of the Khartoum Monitor was arrested for publishing a report
that accused police of beating students during a protest. He was released the following
day.

" UN Doc CCPR/C/SDN/3, 27 July 2006, available for download at
http://www.ohchr.org/english/bodies/hrc/hres89.htm. Sudan acceded to the International Covenant on Civil and
Political Rights, the United Nations’ flagship human rights treaty, on 18 March 1986. As a State Party, it is
required to submit periodic reports to the UN Human Rights Committee on how it has implemented the rights
guaranteed in the ICCPR.




ARTICLE 19
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION

®  On June 17, the editor of Al Sudani was held and questioned about an article he had
published on the alleged torture of university students. He was later charged with
publishing false news and breaching his duties as editor, and released on bail.
® On November 22, an Al-Sahafa reporter was detained and held incommunicado for 12
days without charge.
e Several foreign reporters have been arrested in connection with their work in Darfur.
In August 2006, journalist and human rights activist Tomo Kriznar was convicted of
espionage after he entered the country without a visa from Chad. He was sentenced to
two years in prison, but was later pardoned by the President and deported. Also in
August, American journalist Paul Salopek and his two assistants were arrested in
Darfur and charged with espionage and publishing false news. A court later dropped
the charges and ordered the three men to leave the country immediately.
The US State Department’s 2006 Human Rights Report states that in addition to these
incidents, “[gJlovernment security forces also harassed, intimidated, and arrested local
journalists on numerous occasions.””

We are extremely concerned at reports of direct government involvement in violence against
or harassment of journalists, as well as by reports that the authorities fail to take sufficient
action to prevent attacks or investigate attacks that have taken place. We are also concerned at
the numerous occasions on which journalists have been arrested and charged with some
wrongdoing, and where charges were later dropped: this form of harassment can silence the
media as effectively as violence or through official censorship. We respectfully urge the
Committee to include these issues on its list of issues of concern.

The restrictive regulatory regime for the print media

The current regulatory regime for the print media is set out in the Press and Printed Materials
Act, 2004. ARTICLE 19 is gravely concerned about the unduly strict regulatory regime set up
by this Act, which repealed the earlier Press Act without improving legal protection for
freedom of expression and without paying regard to recommendations made by the UN
Human Rights Committee. In 1997, commenting on an earlier press law, the Committee
questioned the independence of the Press Council and expressed strong concern at the
licensing and registration system for the press, recommending: “Current laws and decrees
should be revised so as to remove all disproportionate limitations on the media, which have
the effect of jeopardizing freedom of expression itself.”

Instead of implementing these recommendations, the 2004 Act imposed tough restrictions on
the right to express oneself through the media. It introduced a harsh regime of sanctions and
strengthened the existing control by the executive branch of the government, especially the
President of the Republic. The Act set up the Press and Printed Press Materials National
Council (Press Council), a body with sweeping regulatory powers whose independence is
inadequately guaranteed. Of the 21 members of the Council, 12 come from sources that are
government-controlled or political in nature: 7 are appointed by the President of the Republic
and 5 by the National Assembly. Furthermore, the 7 elected members representing the print
media have to be approved by the Work Organisations Registrar General.” The Press Council
issues licences for media organisations, and also acts as the gatekeeper to the journalistic

? Country Reports on Human Rights Practices, 2006, released by the Bureau of Democracy, Human Rights, and
Labor, 6 March 2007: http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2006/78759.htm.

3 Concluding Observations on Sudan’s Second Periodic Report, 19 November 1997, UN Doc.
CCPR/C/79/Add.85, para. 18.

* Section 10.




ARTICLE 19
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION

profession, organising and holding professional examinations and administering a national
register of journalists. Applicants for a licence are required to have professional qualifications
and journalists and media institutions may have their licences revoked when they have been
convicted of press offences more than once or when they breach standards of professional
journalism, including a vague requirement to ‘respect chastity’.

Since the introduction of the 2004 Act, numerous newspapers have been suspended.
Examples include Al Sudani, which was suspended for an indefinite period after reporting on
the beheading of a newspaper editor, as we report above; the suspension of Al-Watan in
February this year after publishing an interview with religious militants;’ and the seizure of an
entire daily print-run of Ra'y Al-Shaab, in September 2006.° There have also been reports of
prejudice in the Press Council examinations against English speakers, with the result that
many Anglophone journalists have not been able to gain accreditation.’

Our information indicates that the 2004 Act is not enforced in Southern Sudan, which has
autonomous competence in the area of media regulation.

As outlined above, we are concerned that the regulatory regime set up under the 2004 Act
severely restricts media freedom, in violation of Article 19 ICCPR as well as of Sudan’s own
new constitution. We are aware that a new press law is currently under discussion, in a pre-
parliamentary stage — one of our partner organisations in Sudan has had some limited
involvement in early discussions. While no official (or unofficial) draft has been published as
yet, an early draft obtained by us showed a proposed new regime that would be as susceptible
to government control and abuse as the current one. We therefore respectfully request the
Committee to include both the 2004 regime and the proposed new legislation on its list of
issues of concern.

The lack of a free, independent and pluralistic broadcast media

At present, Sudan does not have a free, independent and pluralistic broadcast media. The main
TV and radio stations are run by the State, and a military censor is reported to be in place to
ensure that television news “reflects official views”.® There are no privately-owned TV
broadcasters, apart from a cable service jointly owned by the government and private
investors. The few non-government radio broadcasters are limited to one private FM music
station which has operated in Khartoum since 2004, and some international broadcasters,
including the BBC and Radio Monte Carlo, which are relayed on FM in Khartoum. The State-
owned Sudan Radio and Television Corporation, SRTC, is the only broadcaster with
transmission facilities inside Sudan. The government maintains it is open to private
broadcasting but has yet to issue any private broadcasting licences.

We are concerned that government control over the broadcast sector has deprived the public
of an independent and pluralistic broadcast media that can provide it with information from a
variety of viewpoints. There is no independent broadcast regulator; and there is no policy to
encourage private broadcasting or develop a pluralistic broadcast media. Bearing in mind that
radio remains one of the most important sources of news and information in Sudan, this is an
extremely serious issue. We are aware that legislation is being discussed to establish a new

S As reported on http://www.ifex.org/fr/content/view/full/81136/.

® As reported on http://www.ifex.org/fr/content/view/full/77102/.

7 As reported in the US Department of State Human Rights Report, note 2.

¥ As reported by both the BBC, http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/country_profiles/820864.stm, and
in the US Department of State’s Human Rights Report, note 2.

-3-



ARTICLE 19
GLOBAL CAMPAIGN FOR FREE EXPRESSION

regulatory framework for the broadcast media. Discussions are in the pre-parliamentary stage
and no official draft has been published as yet. However, as with the draft press law, an early
draft of the broadcasting legislation obtained by us showed a proposed new regime that would
be as susceptible to government control and abuse as the current one. We therefore
respectfully request the Committee to include the lack of a free, independent and pluralistic
broadcast media on its list of issues of concern.

The situation in Southern Sudan, which has autonomous competence in media regulation, is
somewhat better but there too, government censorship and interference has been reported. For
example, the Government of the State of Bahr al-Jebel shut down the radio station, Liberty
FM, in July 2006 following critical remarks of the government made during a phone-in show.
State officials claimed the station was shut down for operating without a license; however, the
station was fully licensed by the Government of Southern Sudan. We are also concerned that
although there are some private broadcasters, the government of Southern Sudan has full
control over the licensing process. We request the Committee to take up this issue with the
government and urge the establishment of a fully independent broadcast regulator.



