reporters

without borders

=3

www.rsf.org

The Iraqi media:
25 years of relentless repression

Iragi President Saddam Hussein and his son Uday have turned what
was once one of the most vibrant presses in the Middle East into an
instrument of propaganda.

Reporters without Borders - February 2003
Report : Séverine Cazes

International Secretariat
5, rue Geoffroy-Marie
75009 Paris France
Tel: (33) 144 83 84 84
Fax: (33) 145231151

Web: www.rsf.org




Introduction

Iragis are known to secretly claim that there are as many pictures of Saddam Hussein
as there are people in their country (20 million). As if that were not enough, official
Iragi newspapers feature front-page photographs of al-Batal al-Qadissiya (the hero
of the Iran-Iraq War) almost every day. President Saddam Hussein is also said to
have declared that, should their television ever break down, all Iragis would need to
do is simply place one of his pictures in front of their screen. Not that the Iraqi
President considers any technical disruption of TV programmes as a joke. In the
1990s, the Ministry of Information, Hamid Yusfu Hamadi, was instantly dismissed
due to an incident of this soend replaced by Hammam Abd al-Khalig, a
transmissions engineer.

On Tuesday, 21 January 2003, as part of an evening television special on Irag, the
Franco-German television netwofte presented a documentary ironically titled
“Our Friend, Saddam.” The next day, the official Iraqi press described this
programme as a “tribute to our honourable President.” The significance and sincerity
of this tribute was never in doubt, because the documentary had lasted two full
hours!

This is how the propaganda and disinformation system operates in the Ba’athist state
that Saddam Hussein, his family and his clan (the Tikritis) have been governing for
the last three decades. Iraq’'s President maintains his power through an
institutionalised system of repression and censorship that has had catastrophic
consequences for press freedom. Ranked as tH&l@a6 tolerant country in the
world in terms of press freedom, in an index developedRbgaters without
Borders, Iraq is one of the top 10 most hostile countries in its treatment of journalists
and the media in 2002.

The regime’s political propaganda

According to the biographyhe Politics of Revengeyitten by Said K. Aburish, the

Iraqi leader discovered the power of propaganda very early in life. As a political
exile in Cairo from 1959 to 1961, Saddam Hussein spent most of his time reading.
He was patrticularly interested in the life of famous men, including Stalin - who was
his role model in this respect. Early in the 1970s, the future President of Iraq learned
to use propaganda to further his own ends and those of the State. He disclosed in the
press that his wife, Sajida, was working as a teacher while caring for their growing
family. Photographs of him in his role as a good family provider began to appear. He
arranged to be photographed with children whenever he would visit a factory or
meet with groups of farmers. Saddam Hussein was building his image, carefully
making sure that what he wore was impeccably suited to every occasion, especially
his shoes. Said K. Aburish relates that his sense of decorum nonetheless compelled
him to order newspapers not to publish his photos anywhere but beneath those of his



older brothers Bakr and Aflak, who were the country’s leaders at that time. Even
then, Saddam Hussein was using the services of a “ghost-writer,” Aziz Mohammed
Jassim, a prolific writer, who would continue to work for him until his mysterious
disappearance in 1991.

Saad Al-Bazzaz, former head of the state-owned television network and editor-in-
chief of theAl-Jumhuryia (“The Republic”) newspaper until he defected in 1992, is
well-versed in the main topics covered in the official propaganda. He explained that
for three decades, the message has simply been: “Saddam and Iraq are one and the
same. The President is the only one who can understand the Iraqi people and who
can speak for all of them.” In the 1990s, Saddam Hussein added a strong religious
component to this nationalist and unifying propaganda. “In 1991, Saddam Hussein’s
policy shifted drastically. He ordered mosques built and based his ideology on
religion to galvanise the population’s morale, while secularism became the pillar of
Ba’'athist ideology,” stressed the journalist, whe@s in exile in London. Saddam
Hussein’s propaganda is now promoting a mixture of Arab, nationalist, Ba’athist and
religious values.

In Irag, the national calendar is overflowing with commemorative events and official
ceremoniesall of which are widely covered by the state-controlled media and, in
particular by the national television network. On 20 November 1997, when a
Westernbombardment seemed imminent, thousands of Iragis were “spontaneously
and voluntarily” retrenched within the Presidential palaces to serve as human
shields. That day was entered on the official calendar as the “Day of the People.” On
24 February 1998, Saddam Hussein agreed to open his Presidential palaces to United
Nations inspectors. This change of heart prevented a confrontation and that day
became known as “Flag Day.” On 5 August of that year, on “Attitude Day,” Saddam
Hussein totally ceased to co-operate with the inspectors, resuming his backtracking
strategy. When it comes to rewriting history, the regime never runs out of fresh
ideas.Everything began on the “Day of the Noble Call,” on 2 August 1990, when
Iraqi troops invaded Kuwait. In memory of the Gulf War, the “Mother of all
Battles,”the government reintroduced “Science Day” commemorating 18 January
1991 - the date when the first Scud missile was fired at Israel - but totally ignored
the cease-fire accepted by Iraq on 3 March 1991. The “Day of the Great Victory,” or
“Day of Days,” is an older commemorative date marking the end (on 8 August
1988) of the eight-year war with Iran which, according to estimates, cost the lives of
360,000 Iragis and Iranians and wounded 600,000.

Lastly, several dateBave been set aside to honour the President himself: 15
October, the “Day of the Great March,” which designates the first presidential
referendum in 1995. At the end of September 2002, as the date approached for the
second referendum that would result in Saddam Hussein winning 100% of the
public’s “yes” votes thanks to a participation rate of 1083Zaoura a weekly
published by the Iragi Journalists’ Union, suggested to the authorities that they dub
the occasion the “Day of theove Proclamation.” Thenewspaper'sditorial



suggested that, in the future, voters should not have to choose between “yes” or “no”
but between “we love him a lot” and “we love him immensely.”

Saddam Hussein claims that he was born on 28 April 1937. This date has been an
official holiday since 1980 and a pretext for several days of uninterrupted television
coverage of the event. Like everyember of thecountry’s other professions,
journalists hold festivities to mark the occasion. On 28 April 2002, more than 250
journalists from Baghdad and outlying areas of Iraq came to the northern part of the
capital to chanting songs in honour of the President'sbéShday in front of the
former American Embassy, which had been closed for 10 years. “The journalists
chose this site to celebrate President Saddam Hussein’s birthday so that they could
express their defiance of the American administration, which is preparing hostile
operations against Iraqg,” claimed one organiser of the activities hosted by the Iraqi
Journalists’ Union.

Control of the media: “an old habit”

The transformation of the Iraqi media into instruments of propaganda did not just
happen from one day to the next. Saad Al-Bazzaz, an Iraqgi journalist in exile in
London explained that, at the end of the Ottoman Empire, as well as under the
Monarchy, which was overthrown on 14 July 1958, the Iraqi press was one of the
freest and most vibrant in the Middle East. The Baghdad radio stations and the press
played an active role in the intellectual emulatminthat period, primarily by
promoting Arab nationalist ideology. Their influence was so pervasive that a portion
of Kuwait's Sunni merchant elite publicly petitioned, in 1938 and again in 1958, in
favour of Irag’s annexation of Kuwait.

One of the first Iragi newspapers, published at the end of theehury, was called
Az-Zaoura(one of the names for Baghdad). In the 1920s, dozens of dailies,
weeklies, and literary magazines began to appear, including a satirical newspaper,
Habez BouzThis publication’s amusing name was “very popular with people in
Baghdad, especially its cartoons,” explained an Iraqgi who resides in Paris. The Iraqi
population used to have access to most publications in the Arab writing world, a fact
that accounts for the saying: “What is written in Cairo is printed in Beirut but read in
Baghdad.” Many believe that the Iraqi press of the earfyc2dtury rivalled with

the Egyptian and Lebanese press.

After the 1958 revolution, the country fell into political turmoil and violence became

a part of Iraqi life. Some 15 dailies appeared that were sympathetic to the leftist
parties,

as well as to the Islamists, the Democrats, the Kurds, the Ba'athists and the
Communists. But the press paid a price for its shifting allegiance, as each successive
regime was overthrown: its freedom became increasingly limited. One lIraqi
journalist who has been in exile since 1979 (and prefers to remain anonymous
because his family is still living in Iraq) commented: “Even before the Ba’athists



took power in 1968, the ruling regimes were closing down newspapers whenever
they pleased. It is an old habit!”

From 1959 to 1963, the regimes merely questioned editor-in-chiefs and temporarily
withdrew the licence of certain publications, such as the communist daily newspaper
of that time,lttihad Al-Shaal(*The Union of the People’)As of 1968, the Ba’ath
Party had spared only one paper, Atd hawra(“The Revolution”), which became

the Party’s official publication. Tarek Aziz, the current Iragi Deputy Prime Minister,
was its editor-in-chief for many years. Then, the Ba’ath Party, which needed to
show more sympathy for the communists, again authorised their publications to be
printed. The primary press organ of the Communist Party reappeared under the name
of Tarik Al-Shaab(*“Way of the People”). The newspaper of the Kurd Democratic
Party at the time wakl-Taakhi(“The Conciliation”). When the communists, in
1976, began criticising the restrictions that had been imposed upon them, Tarek Aziz
appointed himself as the spokesman of Saddam HussalrAlimawraand declared:
“There is no place for a Communist Party in our country.” In 1979, after a new witch
hunt that lasted for month$arik Al-ShaalandEl-Taakhiwere shut down. At that
point, there was not a single newspaper left that was not pro-Ba'athist.

At the end of the 1970s, the methods used to control and intimidate journalists
became extremely violent. Judicial harassment, arrests, threats, prolonged detentions
and incidents of torture and executions increased dramatically. From 1980 to 1988,
the war with Iran served as a pretext for a complete take-over of the Iragi media by
the state. In 1986, the Revolutionary Command Council (RCC) passed an Order
(number 840) signed by Saddam Hussein himself, that imposes a death penalty on
any person who insults or criticises the President, his entourage, the Ba’ath Party,
the RCC, or even the government.

The International Alliance for Justice, a human rights organisation that is calling for
the creation of an International Criminal Court to judge the Iraqi leaders for war
crimes, has drawn up a list of the writers, artists, poets and journalists who have
been murdered by Saddam Hussein’s regime. According to this organisation, over
500 of them have been executed since 1968 and hundreds more have been forced
into exile. Thelrag Pressagency, which has relations with the exiled newspaper
Azzamanreported that in the single year of 2001, 50 journalists fled the crackdowns
initiated by Saddam Hussein’s older son, Uday. Saad Al-Bazzaz estimated that some
400 Iraqgi journalists and press operatives are now living in exile, including the
country’s most talented writers. As for the regime, it has a complete list of all
journalists who have fled Irag, whom it calls “traitors” and whom it does not hesitate
to hunt down abroad. Since Saddam Hussein became President of Iraq, dozens of
journalists have disappeared and only the Baghdad government knows what has
become of them.

The names of bygone publications are very similar to those that exist tday:
Thawra (“The Revolution” - the Ba’ath Party’s official press orgahl}Jumhuryia
(“The Republic”),Aleph Ba(“A-B”) - a popular weekly -Al-lttihad (“The Union”),



Al-Zaoura(the Iraqgi Journalists’ Union’s weekly), etc. “Each newspaper may be
even more state-controlled than the next, but there are certainly a lot of them!”
confirmed one political exile, who has been closely monitoring developments in his
country since 1979.

Terror tactics and crackdowns targeting journalists

In the 30 years since the Ba’athists began using coercive tactics, “the journalists
have known without being told what they had to write. A minority among them
wholeheartedly support Saddam Hussein and his regime. Most of them have just had
to put up with the situation. They have a family, children, have been unable to leave
the country and live in fear,” explained one Iraqi journalist currently living in Paris.
Today, it is Uday Saddam Hussein - the President’s oldest son - whose duty is to
keep the journalists at bay. His methods: corruption and terror.

Saad Al-Bazzaz, who held high-ranking positions in the Iragi media until 1992, said
that it was “extremely difficult to be a journalist. Like the majority of my colleagues,

| suffered enormously. We would pretend to be sick so that we would not have to
write, or so that we could leave to get medical treatment abrbl@dyientioned the
name of several of his colleagues who had to endure imprisonment or torture in the
1990s. Among them, journalist Aziz Mohammed Jassim, who worked from 1979 on
with the Al-Qadissiya Al-GhadandAl-Thawra newspapers and mysteriously
vanished in 1991. No one knows what has become of him. Dahud Al-Farham, on the
other hand, was imprisoned several times in 2002 and 2001 for being critical of
Irag’s economic situation and the bureaucracy. Hachem Hasan, editor-in-chief of the
Al-Thawradaily, was accused of being an “indirect critic” of the regime. He was
arrested in 1999 while travelling to Jordan with the intent of fleeing the country.
After being tortured in prison, and eventually released, he went into hiding in Iraqi
Kurdistan. He now lives in Jordan.

What distinguishes the coercive methods used by the Iraqi authorities is that they not
only target particular individuals but their families and communities as well. On 24
January 2002, the State Iraqi satellite television channel broadcast images of the
terrified faces of the family of Faig Sheikh Ali, an Iraqi lawyer, writer, and journalist
living in London. Several weeks earlier, the latter had participated in a prime-time
television programme, “Conflicting Views,” on ti#d-Jazirachannel. At that time,

Faiq Sheikh Ali had denounced human rights violations and crimes being committed
by the Iragi government. His brothers, his sister, and his parents were immediately
arrested. When the Iraqi authorities presented them on the satellite television channel
they threatened the lawyer with reprisals. His own mother announced that she had
disowned him and that his sister would pay for his “mistake,” meaning that she was
being threatened with rape. According to sources working Attlazira, Feysal Al

Qasim the show’s host, was also said to have received death threats that would be
carried out if he continued to give airtime to Iraqi opponents.



According to Saad Al-Bazzaz, "Iraqi journalists have found ways to circumvent the
restrictions placed upon them and report the news in a clandestine way." Many
poems and short stories are being published in the Iragi press and in “each of them,
the poets never fail to include a butcher character. More of the truth is being
revealed in this fiction than in newspaper articles.” The scope of these acts of
resistance is limited: only the country’s elite and intellectuals can decipher such
messages, while the majority of Iragis are only focusing on the flood of propaganda
being spread by Iraqg’s totally censored media.

"The Iragi press prints only one version of the truth," reported one foreign journalist
just back from Baghdad. “Whether you read one newspaper or another makes
absolutely no difference.” But, as one Iragi expert pointed out, there are so many
state-run newspapers that this allows the country to save face and provides work for
the many journalists who were trained in the 1970s.” It would be futile to hope to
see more news on television. Although the latter has existed since 1957, the Iraqi
audio-visual landscape is monotonous: it consists of four state-controlled channels.
The national channelraqg Television devotes a large portion of its programming to

the President’s every move. Another broadcasts pirated copies of Egyptian - and
even American - movies and soap operas. Ifhg Satellite TVchannel was
launched in 1998. Lastly, tighabbab T\¢hannel (television for young viewelis)

one of the novelties introduced in the media sector, in the 1990s, by Saddam
Hussein’s oldest son. In fact, the channel retransmits some programmes that are
broadcast over QatariAl-Jazirachannel.

Uday Hussein: “dean of journalists”

After 1991, Uday Hussein began to play a dominant role in the censorship and in
crackdown on the media. Known for his inappropriate outbursts and brutality, Uday
Saddam Hussein - the spoiled son - was born in 1965. Schoolmates have mentioned
that he spent most of his time in school ordering his teachers around. While he was a
university student, his bodyguards were ordered to seize any cars more beautiful
than his own. After an assassination attempt on his life in 1996 that left him partially
paralysed, Uday Saddam Hussein gained a reputation for drinking more than he
should. In October 1998, drunk and in a screaming rage, he murdered Hanna Gogo,
his father’s taster, during an official ceremony attended by the wife of Egyptian
President Hosni Mubarak. Uday Hussein had reproached Hanna Gogo for having
introduced his father to Shamira Shabandar, who, in 1986, had become Saddam’s
second wife. Stories about Uday Hussein’s misconduct during the Iran-lraq War
were legion but his latest crime exposed him to the Iragi people as a leader whose
cruelty was to be feared even more than that of his father. Saddam Hussein reacted
to the public outcry by first locking up his son and then exiling him to Switzerland
for four months. The press gave full coverage to these punishments. Later, his
mother, Sajida, interceded on his behalf and Uday Hussein was allowed to return to
Iraq and was given a presidential pardon.



“Unanimously” chosen to head the Iragi Journalists’ Union, in 1992, Uday Hussein
attempted to modernise the official media and revive the regime’s propaganda. The
methods used by this man who insists on being called Iraq’s “dean of journalists” are
frightening. In his capacity as President of the Iragi Olympic Committee, he has
access to a torture chamber on the Committee’s premises whose refinements have
become all too familiar to several journalists. Saad Al-Bazzaz claimed that “the
Union was effective until the 1980s, until Uday turned it into the organ of a police
state and a censorship annex to boot.” The Union is reputed to have about 2,000
members. Joining the Union, though not officially compulsory, is “strongly
recommended.” Anyone who refuses to join may be fined. This organisation is used
as a means to keep a close watch on journalists while at the same time award them
with prizes and privileges. The Journalists’ Union seems to be more active than the
Ministry of Information itself in conveying editorial instructions to journalists. One
Iragi who sought asylum in Paris commented: “As far as the media sector is
concerned, Uday rules the roost - much more than Mohammed Said Assahaf [the
Iragi Minister of Information] ever has.”

In addition to being the General Secretary of the Journalists’ Union, Saddam
Hussein’s son became a media magnate in just 10 years. He now supervises or
manages a dozen weeklies, several dailies, a television and an FM radio station. But
his undisputed greatest achievement was launchinBah# newspaper. This daily,

which was created during the Gulf War to sustain the morale of the Iraqi troops, has
become the most influential paper in the country. At the end of 2002, the
newspaper’s selling price was reduced to 250 dinars (about $0.12) so that “as many
people as possible hold it in their hands.” This latest arrival among Iraqg’s official
newspapers serves as some sort of voice of opposition within the political system. It
offers readers a wider coverage of international events, as observed through the lens
of its owner who uses it to touch upon certain subjects that would otherwise be
banned. In the opinion of one Iraqi journalist in Paris, “Saddam Hussein needed a
newspaper in which he could send messages that he could not say himself. If
Saddam Hussein wanted to attack Syria, for example, he would do soBalilie

and the Arab brothers’ friendship would be preserved.”

The book entitledrhe Son of the President told ny journalist Hachem Hasan,
claims thatBabil is frequently used as a vehicle to promote the Uday Hussein’s
political agenda, or to settle accounts with his enemies. Among the latter are
members of the administration and government - particularly the Ministers of
Information - whom he likes to contradict and publicly ridicule. Hachem Hasan tells
how, in the 1990s, Uday Hussein orchestrated the dismissal of the Information
Minister, Abd al-Ghani Adb al-Ghafur, whom he had nicknamed “Abdu.” Uday
Hussein arranged to have published@abil a totally fabricated piece of information
attributed toAgence France-Pressaccording to which this Minister who “was so

set in his ways” was against certain reforms and was insufficiently educated for his
office.



In reality, Babil's freedom of tone is merely an indication of the kind of power
enjoyed by Uday Hussein. From 20 November to 20 December 2002, the Ministry
of Information shut down the newspaper by order of the Iraqi presidential cabinet.
“Saddam was afraid that his son might have gone too far by criticising the Syrian
and Jordanian Heads of State while the latter were pleading Irag’s cause before the
United Nations,” commented one exiled Iraqgi journalist. Another report suggested
thatBabil may have triggered Saddam Hussein’s anger by attacking the (majority)
Shi’ite community in the country. While the American menace grows more insistent,
Saddam Hussein is trying to make the Shi-ites overlook the repression to which they
have been subjected since 1979, in order to avoid a repetition of the 1991 Shi'ite and
Kurd rebellions. This episode proves that his father is ultimately setting the limit of
Uday Hussein’s power over the Iraqi media.

Iragi population’s limited access to the news

The population of Irag thus has only marginal access to the news, which must first
be approved by the official media. The latter did not even mention, for example, that
UN inspectors Dr. Hans Blix and Mohammed EIl Baradei returned to the country on
18 November 2002. In 1993-1994, the regime banned the household use of satellite
dishes. Despite the warning, a few people in Baghdad have installed home-made
dishes. They are mounted out of sight, behind water reservoirs, on rooftops, or in the
back of gardens. Some families can therefore secretly wadtdaziraand Western
channels. “The security forces are letting them get away with it not because they
have become respectful of citizens’ rights, but because they have more urgent
priorities right now than to chase down satellite dishes,” said another exiled
journalist. In November 2002, Saddam Hussein nonetheless reminded the public of
the ban against owning satellite dishes. In a speech read by a newscaster on Iraqi
television, he invoked religious justifications for the ban and added that “publicising
the opinion of others (...) despite the fact that they are enemies - not friends - will be
treated as an act of sabotage.” Only foreign media, embassies, and high-ranking state
dignitaries are permitted to use satellite dishes in Iraq.

The Iraqgi people can only access the Internet - which was introduced late in 1999 -
and electronic messaging through the government’s server and in the 30 or so
Internet centres scattered around the country. The authorities are constantly
monitoring these Internet cafés, as their principal objective is to censor any
information leaving the country. Access to sites such as "Hotmail" is outlawed and
anyone attempting to connect to his or her own mailbox is subject to fines.
Administrative red tape and prohibitive costs make it virtually impossible for most
Iragis to access the Internet and dissuade anyone from accessing the Internet from
home.

Notwithstanding, Saad Al-Bazzaz asserts that the Iragi population is not totally cut
off from the rest of the world. “That was actually the case 10 years ago, when the
population solely had access to whatever rumours the regime chose to circulate. But



that is no longer true today. People have small radios that they can use to hear
programmes broadcast in Arabic Badio Monte-Carland theBBC. They hide to

listen to the radio but the regime has never been able to totally ban transistors. The
Iragis have a rough idea of what is going on in the world but no way at all to express
what they think about it. There are also more and more people listeningadio
Sawa(“Together” in Arabic), whose musical programmes are very popular. Initially
launched as music-only station and transmitting over the airwaves of a station
subsidised by the American government, it had to devote some air time to American
officials. In March 2002, this new station repladéaice of American the Middle

East. The Americans built gigantic transmitters in Cyprus, Kuwait, and one in
Djibouti (still under construction), so that its broadcasts could be heard in Persian
Gulf countries, Egypt, and Irag. Although most listeners in Arabian countries tune
into this radio station for its music, the Iragis also manage to glean some news from
it.

One well-known exception is that the press is thriving splendidly in Iraqgi Kurdistan.
Inside this territory, which is the size of Switzerland, there are vast quantities of
newspapers and magazines, two satellite TV channels, some 20 local TV channels
and a dozen radio stations. Unfortunately, although these media—unlike their Iraqi
counterparts—are enjoying real freedom—they actually constitute a militant press
funded by political parties.

The Iraqi press in exile reflects the divided Iragi opposition

Like the Iragi opposition, the Iragi press in exile is disparate and politically highly
fractionalised. There are about 20 newspapers, published occasionally and at
irregular intervals, as well as radio and TV channels. Most, but not all, of these press
organs are based in London. Opposition media subsidised by Arab regimes that are
adversaries of Iraqg, by Iran and by the United States, are appearing in the United
States, Europe and in Syria.

In May 2002, thelLiberty TV station of the Iragi National Council (INC) which
comprises members of the primary opposition parties in exile, stopped broadcasting.
The funds approved by the U.S. Congress had not been paid since the month of
February.Liberty TV was founded with financial support from Washington in
September 2001. Its programmes, broadcast from Western countries, could be
viewed in Iraq, the Near East, Europe and in certain African and Asian countries.

One of the largest and most financially sound newspapersmar(“The Times”),

was founded in 1996 by Saad Al-Bazzaz, who is now its editor-in-chief. "While |
was still in Iraqg, | wrote a book about the invasion of Kuwait called Gulf War

and the One AfteiVhen the book was released at the end of 1992, | was in Jordan. |
had made all the arrangements to enable my wife and children to flee the country, so
we defected. Since then, | have never returned to Iraq. The regime sentenced me to
deathin absentiaand stripped me of all my civil rights, including my lIraqi

10



citizenship," explained Saad Al-Bazzaz. He added that the regime has twice
attempted to have him murdered but that he is no longer afraid to openly express his
opinions.

The majority of theTimes news staff - about 30 people - who work in an office
located in the western suburbs of London, consist of Iragis who fled their homeland
in the 1990s. The newspaper pays special attention to news developments in Iraq but
not everyone considers its information to be reliable. Asked whether or not the press
in exile is paving the way for the revival of the Iraqi press, Saad Al-Bazzaz
expressed mixed feelings: “Yes and no. Unfortunately, the newspapers in exile are
not radically different from the official press in Irag and harbour the same
totalitarian style. Each paper expresses just one opinion and disqualifies all others
from the outset. Just as Uday controls the press in Baghdad, mini-Uday’s control the
press in exile.”

Foreign journalists under surveillance

While the Iraqi crisis is the centre of attention for media around the globe, the work
that foreign journalists are doing in Iraq is being closely supervised. The journalists
are constantly monitored and each of their trips outside of Baghdad must be
approved in writing by the Ministry of Information. In addition, the same law
enforcement system that imposes fear and silence on the population makes gathering
information an especially delicate matter.

The Iraqi regime’s first method of exerting pressure is to require anyone wishing to
enter the country to obtain a visa. When the regime desires to improve its public
image,it makes it easier for foreign journalidts be issued a visa. The Baghdad
authorities consequently granted some 500 one-week visas so that the international
media could cover the presidential referendum®fOctober 2002The jounalists

were even permitted to remain in Iraqg for an extra week. But the rest of the time, the
journalists are subjected to endless administrative red tape and arbitrary treatment by
the Iragi authorities. For example, the visa application submitted by Reporters
without Borders in early January 2003 received just one response - an officious one -
"When we need foreign journalists in Baghdad, you will be issued visas.”

However, obtaining a visa in proper and due form is a necessary step for journalists,
as shown by the misadventure that befell one Indonesian reported February

2003, Mohammed Dahlan, a journalist with tharyadaily, based in Surabaya, was
briefly detained by Iraqi guards before being sent back to Jordan. The Indonesian
Embassy in Amman confirmed that the journalist had entered Iraq without having in
his possession the visa and documents that every foreign journalist must have. The
Suryadaily reported that the journalist has allegedly been accused of being a spy—a
crime punishable in Iraq by the death penalty.

11



For several months, journalists from all over the world have been travelling in
increasing numbers to Amman (Jordan) in the hope of obtaining the right to legally
enter Irag. The wait is a long one and often futile, as it was for this Western
journalist who decided to give up and go home after spending 10 days in the same
place: “I thought it would be easier to obtain a visa in Amman but it seems that there
is no apparent consistent logic in such matters.” The press attaché with the Iraqi
Embassy in Amman, Jawad Al-Ali, is asking media professionals to send their
requests, in writing, directly to the Iraqgi Ministry of Information in Baghdad. If the
visa application is accepted, the visa will be issued by the Iragi Embassy in Amman.
Jawad Al-Ali stated that the Embassy is “indiscriminately” issuing 12 to 13 visas a
day to foreign journalists, after receiving authorisation to do so from the Ministry in
Baghdad. He estimated that there were about 350 foreign journalists in the Iraqi
capital during the month of January 2003.

Obtaining the visa may not mean that all problems have been resolved. Once in the
country, journalists are forbidden to take any pictures of an official building,
mention any sensitive topics or discuss politiéssformer head of théAgence
France-PresséMiddle East bureau recalled thabrking in Iraq has always been
difficult, just as it is in most Middle Eastern countries. “It is a land-locked country
that is more difficult to travel to than, say, Syria. But more importantly, it has always
been a tightly-controlled country. For example, no one could leave Baghdad without
permission. The Iraqi authorities considered our correspondent to be an officer with
the French Ministry of Foreign Affairs and it was nearly impossible to convince
them otherwise. Iragi journalists who work for the foreign media are in a perilous
situation. For a press agency, this means that they must closely monitor any news
that they disseminate. They cannot rewrite any articles by national correspondents
because that would place them in grave danger.”

The offices of international press agencies and foreign media that transmit their
news reports are housed in the buildings of the Iragi Ministry of Information.
Foreign journalists are accompanied bynarafek(“chaperone” in Arabic) who
saves as their chauffeur, interpreter and censor. This official “guide,” made
available to foreign journalists by the Ministry of Information, diseges
interviewed Iraqis from speaking freely and invites the journalists to film some
subjects - but not others. Thoughts of being denied permission to work, or of being
expelled, like the threats made against the Ameri{CBIN network, are always
present to keep foreign journalists in line.

Early in October 2002, &NN team landed in Kurdistan (northern Iraqg), in a
territory under the protection of the United Nations. In order to enter this zone that is
beyond the control of Baghdad, the journalists crossed the Tigris River in a bark,
right under the noses of the Iragi guards posted on the hill separating Kurdistan from
Irag, and decided torbadcast dilm story on their crossing. The response from
Baghdad - which took this initiative as an affront - was prompt. On 25 October, Iraq
announced its decision to expel six journalists ofGINN network, including their
Baghdad bureau chief, Jane Arraf. They were given until 28 October to leave the

12



country. Ms. Arraf, a Canadian national, was the only Western correspondent based
in Baghdad, where the network has had an office for 12 years. On 26 October, the
Iragi Ministry of Information denied ordering the journalists’ immediate expulsion.
As proof of its good intentions, Baghdad declared that a group of foreign journalists
had been invited to attend the Baghdad International Trade Fair (from 1 to 10
November 2002).

Since that incident, visas have been issued very sparingly and not for a period
exceeding 10 days. The Ministry of Information stated that this decision is justified
by the fact that the Baghdad Press Centre can only accommodate a limited number
of journalists at any given time. Another explanation might account for the threats
that have been made agai@IN. The Iraqgi authorities had, indeed, objected to the
coverage by the American network of a rare demonstration in Baghdad, on 22
October, by dozens of Iragis demanding to be informed of the fate of their relatives
after the general amnesty decreed by President Saddam Hussein. In the special
report, somenurafekworking with the Ministry of Information had been filmed
while attempting to prevent the network’s journalists from interviewing
demonstrators.

In July 2002, the correspondent of #hleJaziranetwork in Iraqg, Diar Al-Umari, was
forbidden to work for 10 days. This prohibition, which was eventually reduced to
four days, was issued by the Iragi Ministry of Information. The Qatari network was
charged with using the expression “ruling party” when referring to the Ba’ath Party,
instead of the official terminology, “Arab Socialist Party.” The reactiorAbf
Jaziras executives to this work ban was to temporarily close its Baghdad bureau.
The Iraqgi authorities - unable to do without the mass audience that the network
commanded in Arab countries - recanted its decision on 24 July.

Anxious to rally Arab opinion to their side, Baghdad authorities are likely to be
more well-disposed toward Arab journalists, who are allowed more freedom to work
in the country, than toward Western journalists. But these strategic interests and this
favouritism for “friend countries” do not explain everything. Arab journalists are
also better equipped than non-Arabic-speaking journalists to eludautefek’s
surveillance and interference. Any Arabic-speaking journalists who may be offered a
chaperone upon arriving in the country are entitled to decline his services and say
that they prefer working on their own, and the Ministry of Information will not
insist.

Conclusion

Censorship of the Iragi media, which has been the norm since 1958, changed in 1979
into a bloody crackdown on all journalists - including those who were loyal to
Saddam Hussein and to the Ba’athist regime - who were subjected to imprisonment
and torture... Some of them have mysteriowdiBappeared, which hasinforced

the climate of fear and servility that media professionals have been experiencing.

13



Press freedom - which had shown promise at the beginning of fhee@fury - has

since been totally eliminated. Today, the role of newspapers is only to relay the
official ideology of a Stalin-type dictatorship. Even 8a&bil daily, whose so-called
unfetteed tone conveyed an illusory sense of freedom, cannot quite conceal the
effects of the coercive methods that have been used against the Iragi media for the
last 30 years.

As for foreign journalists, the obstacles imposed on their work and the pressures that
they have had to endure have not yet degraded to the point of physical threats.
However,in Iraqi Kurdistan, which is beyond the reach of Baghdad’s control, the
first incident of this type has already occurred. On 30 January 2003, a dozen
American journalists were threatened by the Ansar al-Islam group (an extremist
organisation with ties to the al-Qaeda). This terrorist group, which controls a small
territory in Iraqi Kurdistan on the Iranian border, was urged by the American
government to demonstrate the existence of ties between the Iraqgi regime and the
Al-Qaeda networkSome Kurdistan Patriotic Union (KPU) combatants had to
evacuate the American journalists from their hotel in Sulaymaniyah.

14



