Bad to Worse in Ziuleuwe 7

Robert Mugabe's government has jailed reporters [
without basis, intimidated sources, and obstructed
distribution of independent news. By Tom Rhodes

POSTED JUNE 23, 2008

JOHANNESBURG, South Africa

A politically vulnerable President Robert Mugabe and his administration have

unleashed the harshest news media crackdown in their notoriously repressive tenure.
Startled by March 29 election results that favored the opposition, Mugabe’s government
has arbitrarily detained at least 15 journalists and media workers, intimidated sources,
obstructed the delivery of independent news, and tightened its grasp on state media.

“This is the worst time for
journalists in Zimbabwe’s
history,” Geoff Hill, an exiled
Zimbabwean reporter and
author, told the Committee to
Protect Journalists. Several other §
veteran journalists, both local
and foreign, offered the same
characterization during
interviews conducted here and
in areas bordering Zimbabwe.

The press crackdown comes as
police, soldiers, and militants
with the ruling ZANU-PF party
have orchestrated a campaign of
violence aimed at crushing the
OppOSItIOH and _ensurln_g t_hat Mew York Times correspondent Bearak was jiI far the "despicable” offense
Mugabe, 84, will remain in of practicing journalism. [t was nol, however, a erime.

power as he has since 1980. On

Sunday, opposition candidate Morgan Tsvangirai of the Movement for Democratic

Change (MDC) withdrew from a runoff scheduled for Friday, saying he could not ask
supporters to cast a ballot when “that vote could cost them their lives.”

A spike in journalist arrests immediately after the March 29 election—among them the
detention of Pulitzer Prize-winning reporter Barry Bearak—drew worldwide attention.
But CPJ’s investigation has found that throughout the run-off election period, Mugabe’s



government has engaged in an ongoing pattern of press harassment. Police have arrested
journalists without basis and charged them under nonexistent laws. State radio has been
filled with pro-Mugabe propaganda. Foreign newspapers have been subjected to onerous
import charges, their staffers to outright attack.

Despite the crackdown, numerous local and foreign journalists are taking risks to get the
Zimbabwe story out to the world.

I ndependent news outlets are scarce in Zimbabwe, the product of many years of

government
repression.
Zimbabwe today has
no independent daily
newspapers, no
private radio news
coverage, and just
two prominent
independent
weeklies. Seven
news Web sites and
one radio station
have been launched
outside the country
by exiled
Zimbabwean

\ . journalists, although
GlobeCast's Maseko and Gaibbe keave cour after their acquittal on accreditation charges.  @CCeSS to them is
limited inside
Zimbabwe’s
borders. Two television stations and a small handful of newspapers from South Africa
also reach into the country.

NpNg pIEMDHSI8INEY

About a half dozen international news organizations have correspondents permanently
stationed in Harare, although the number grows several-fold during election periods.
Many news organizations are forced to skirt restrictive entry requirements so they can
report inside the country. For the March 29 vote, major outlets such as CNN, BBC, Sky
News and South Africa’s e.tv were officially barred from covering the election inside the
country.

Unlike some African countries where foreign journalists can work relatively freely,
Zimbabwe has targeted journalists working for international media. Just one week after
the election results were announced, five foreign media workers were detained across the
country. Bearak, a New York Times correspondent, was arrested during this period and
charged with “committing journalism.”



“One of my captors, Detective Inspector Dani Rangwani, described the offense to me as
something despicable,” Bearak recounted in an interview with CPJ.

It was not, however, a crime. Zimbabwe’s parliament this year revised the country’s
notorious Access to Information and Privacy Policy Act, or AIPPA, allowing journalists
to work without state accreditation. That did not stop authorities from using the now-
obsolete section of the law to arbitrarily arrest at least 10 journalists. “Now when the
police arrest journalists they are either using trumped-up charges or laws that no longer
exist,” Bearak said.

All types of media workers have been targeted, CPJ research shows. In May, three truck
drivers were arrested for allegedly
hauling Sky News equipment, and they
are now facing six-month jail terms. In
March, two technicians working for the
South African media company
GlobeCast were arrested while setting
up cameras and other equipment for an
interview with Information Minister
Sikhanyiso Ndlovu. One of them,
cameraman Sipho Moses Maseko,
spent most of two weeks in
Zimbabwean prisons, including one
meant for hardened criminals, before
being acquitted on obsolete
accreditation charges. “The main prison
was particularly dire—it’s full of sick
people,” Maseko said. A veteran
newsman, he was still shocked at
landing in jail “for setting up a
microphone.”

N

OARMEINE UDLWILL/S

The GlobeCast case was replete with
irregularities, CPJ’s investigation
found. One magistrate, finding no basis
for the arrests of Maseko and colleague
Abdulla Ismail Gaibbe, ordered their release only to see a high-ranking police inspector
simply re-arrest the pair within minutes of their leaving the Harare courtroom. “The law
is only adhered to and applied when it serves the perpetuation of the state,” said Beatrice
Mtetwa, a human rights lawyer who has defended a number of journalists.

Mugabe addresses a June rally in Harare.

Trumped-up and retaliatory charges were used in several cases, CPJ found. Frank
Chikowore, a Zimbabwean journalist, was arrested on charges of “public violence”
during an April 15 protest organized by the MDC. The charge was related to the torching
of a bus during the event—but local journalists said Chikowore arrived at the scene at



least five hours after the bus had been set on fire. Although he was finally released on
bail, Chikowore was denied medical attention for abdominal pains for days.

Chikowore’s lawyer, Harrison Nkomo, was himself arrested for “insulting the president”
in private remarks he allegedly made to the state prosecutor. Criticism of Mugabe is on
the books as a criminal offense, and it has been enforced with greater frequency during
this run-off period. An article critical of Mugabe by MDC faction leader Arthur
Mutambara in the independent weekly The Standard led to the arrest of Mutumbara and
the paper’s editor, Davison Maruziva.

I ronically, the run-up to the March 29 elections had been relatively calm for the press. In

talks with the Southern Africa Development Community, a regional trade and security
organization, Mugabe’s administration agreed to amend AIPPA, which had been
considered one of the most restrictive press accreditation laws in the world. The
negotiations, designed to promote fair elections, also produced an agreement that election
results would be posted outside polling stations.

Opposition party leaders have called the initial election period the freest and fairest since
the MDC’s 1999 inception. Confident of victory, the ruling ZANU-PF allowed state
media to broadcast opposition campaign material. State broadcasters announced results in
vernacular languages to reach a wider audience.

Those results showed the MDC had won an unprecedented majority in parliament, and
that Tsvangirai appeared to have won at least a slim victory in the presidential race. The
people voted for change, U.S. Ambassador James McGee said in an interview with exile-
run SW Radio, and the ruling elite were not prepared for it. A cligue of senior generals in
the Joint Operations Command has pushed back with a vengeance, directing widespread
violence in rural areas where the MDC made unexpected electoral gains, according to
news reports and CPJ interviews. The state-sponsored intimidation list has expanded
daily to include civic leaders, teachers, human rights lawyers, church leaders, and even
diplomats.

Mugabe has long been willing to endure political isolation from the West, but this time he
has come in for regional criticism as well. Although South African President Thabo
Mbeki has been guarded in his comments, African National Congress President Jacob
Zuma and veteran South African cabinet minister Pallo Jordan were vocal in their
criticism. This month, 40 prominent African political and civic leaders, including
Mozambican President Joaquim Chissano, a once-staunch ally of Mugabe, have written
an open letter calling for free and fair elections.

Reporting the story from rural areas, where state-sponsored torture has become
commonplace, has been exceptionally difficult, CPJ’s investigation found. The brutal
tactics of pro-government militants have intimidated many sources into silence, reporters



told CPJ. Journalists not only risk their own safety in these areas, they said, they fear
endangering those they interview.

“We can’t go to rural areas to do violence stories as we were able in early April,” said
Peta Thornycroft, a Zimbabwean reporter for the London-based Daily Telegraph. “We
would bring danger to people who are already in danger. Several contacts have sent
messages to us not to come.” Even the informal network of information that once existed
between rural areas and towns is largely broken now due to deteriorating phone lines and
increasingly infrequent bus routes, Thornycroft said.

Opposition sources also became scarce as they feared arrest or attack. Tsvangirai was
detained at least five times in less than two weeks, and the MDC claimed that 86
supporters were killed in state-sponsored violence.

Even if the MDC could have talked freely, the opposition stopped getting airtime on

state broadcast media. In May, the government dismissed Henry Muradzikwa, chief
executive officer of the Zimbabwe Broadcasting Corporation, for allegedly defying
orders to suppress favorable opposition coverage, according to local reports. At least
seven senior broadcasters were also suspended for failing to cast Mugabe’s campaign in a
sufficiently positive light, according to the exile-run news Web site ZimOnline. Newly
appointed ZBC chief Happison Muchechetere, a staunch ZANU-PF loyalist, began
packaging news bulletins with campaign messages from the ruling party, according to the
South Africa-based Media Monitoring Project, a nongovernmental organization assessing
Zimbabwe election coverage.

About the same time, Mugabe spokesman George Charamba instructed all state media
outlets to block MDC campaign advertisements and pro-opposition editorials. The Media
Monitoring Project cited a dramatic surge in pro-ZANU-PF music, advertisements, and
programming—including 66 ZANU-PF advertisements in the first week of June.
Unsurprisingly, the government media has not provided balanced or comprehensive
coverage of the widespread political violence or of the Zimbabwe Electoral
Commission’s run-off preparations, the Media Monitoring Project said.



. As they have tightened their grasp
on state media, the ruling elite have
cracked down on distribution of
independent news. According to
The Standard, the government
decided in early June to deploy
soldiers to obstruct private
newspaper dealers in the
Masvingo district of southern
Zimbabwe and in two towns in
the midlands, Gweru and
Kwekwe. The paper also
reported cases of ZANU-PF
militias assaulting people
holding copies of The
Standard’ssister paper,
Zimbabwe Independent, in the
eastern Harare suburbs of
Mabvuku and Tafara.
Government militias in
Matabeleland, in southern
Zimbabwe, ordered residents to
remove satellite receivers from
their homes so they could not
receive “misleading reports”
from South African and
Botswana broadcasters, the
Media Institute of Southern
Africa reported.

[

DABAMTIVE LEOLU||Y g S1a1n

uEamgegUI Bu) feBusgy IR

To obstruct foreign newspapers

entering Zimbabwe, the

government imposed import

5% oS e T Sy ; duties and surcharges of up to

A truck camying copies of the independent weekly The Zimbabwean was hijacked 60 percent in June, according

and set ablaze to news reports and CPJ

interviews. For The

Zimbabwean, an independent weekly printed in South Africa, the charges are totalling
140,000 South African rand (US$17,500) per issue, said the paper’s U.K.-based editor,
Wilf Mbanga. The charges come at the same time the government has imposed price
limits on single-copy sales.

t
i i ST e s

Sales of The Zimbabwean are reaching record levels nonetheless, with more than 200,000
copies being shipped into Zimbabwe. “We are now selling far more than ever before,”
Mbanga said, “which proves that despite the economic hardships, people are desperate
for accurate, reliable information.” The paper’s success has come at a price: Suspected



security agents near the southeastern town of Masvingo hijacked a newspaper’s delivery
truck, beat the drivers, and then set fire to the truck with 60,000 copies inside.

Foreign radio and television are popular throughout the country, partly due to the poor
quality of Zimbabwe’s only domestic broadcaster, the state-run ZBC. But signals from
SW Radio and Voice of America’s Studio 7 have been periodically jammed by the
government during this election period, local journalists told CPJ. SW Radio founder
Gerry Jackson, an exiled Zimbabwean residing in the United Kingdom, now sends daily
news bulletins to 22,000 people through text messages as a way to avoid government
censorship.

Other creative techniques have been used to disseminate news. “Citizen journalism has

caught on in Zimbabwe,” Hill told CPJ, and some citizens are taking risks to get the story
out to the world.

Local and foreign journalists are using volunteers to help relay information from the
volatile rural areas where pro-government militants are cracking down on news media
and opposition supporters. South Africa’s e.tv, for example, has used reliable volunteers
from the border town of Beitbridge to help gather and relay information. These
volunteers, who can collect information less conspicuously, are “the unnamed heroes and
heroines” of this ongoing story, Thornycroft said.

Journalists based in South Africa are making quick forays of their own across the border.
In some cases, they’ve worked in tandem: One reporter conducts an initial set of
interviews and hands off to a colleague for follow-up reporting. In all cases, fast and
surreptitious methods are necessary: Journalists no longer stay in one area for long.
Twenty-minute interviews are reduced to 10 minutes. Unmarked vehicles carry
equipment to strategic hideouts to avoid detection.

“Even with this big suppression, networks still manage to smuggle cameras in and
conduct hit-and-run interviews,” said GlobeCast’s Maseko, who has worked with several
major television networks. “The news is still getting leaked out.”

Tom Rhodes is CPJ’s Africa program coordinator.



