REPORTERS

WITHOUT BORDERS

October 2006

Investigation: Robert Ménard - Lynn Tehini
Reporters Without Borders - Middle East desk
5, rue Geoffroy Marie - 75009 Paris
Tél : (33) 1 44 83 84 84 - Fax : (33) 145 23 11 51
E-mail : middle-eastf@rsf.org
Web : www.rsf.org



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Libya

Allah but not Gaddafi”

icise

“We can crit

How do you characterize the current situation in
Libya? “Relaxation” was the term used by one
well-informed observer interviewed by a
Reporters Without Borders delegation during a
visit to Tripoli from 13 to 17 September.
Arranged by the Union of Libyan Journalists, our
trip came after 20 years of refused visa
requests. It followed visits by Amnesty
International in 2004 and Human Rights Watch
in 2005 and was, in itself, evidence of this
“relaxation.” It enabled us to meet journalists,
administrators, officials and cyber-dissident
Abdel Razak Al Mansuri, who got out of prison
in March after being held for more than a year
for an article posted on a website (see below).

This “opening-up” began after an 11-year-old
UN embargo was finally lifted on 12 September
2003. It has been accompanied by a diplomatic
U-turn and an economic opening-up, particu-
larly in tourism. On the other hand, there has
been little change in the political and ideological
domain, which lies at the very heart of the sys-
tem. This may explain a comment made in

August by Seif al-Islam Gaddafi, the president’s
son and potential successor, in which he critici-
sed the lack of press freedom in the country his
father has ruled since 1969.

The comment struck the media world like a
thunderbolt. Its initial effect has been to loosen
tongues and get people talking. But it must be
said that certain events in recent months show
that there have not yet been any decisive chan-
ges in the media landscape. And the murder of
journalist Daif Al Ghazal in May 2005 (see below)
and the imprisonment of cyber-dissident Abdel
Razak Al Mansuri have served as reminders that
this is one of the most repressive regimes for
those that criticise it.

Most of the journalists we met who are critical of
the regime do not dare to speak out openly.
They are scared of reprisals. They think the pro-
mises are encouraging but the current reality is
quite different. They point out that Libya has no
privately-owned media. And saying anything cri-
tical about the Guide is simply unthinkable.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Libya

Allah but not Gaddafi”

icise

“We can crit

Propaganda machine

“We can criticise Allah but not Gaddafi.” This
comment by one of the journalists we met sums
up the impact of censorship in Libya well.
Criticising the “brother leader” is lese-majesty. It
can get you in prison. The personality cult rolls
on. Pictures of the Guide line the main avenues
of the country’s cities and adorn the walls of
every hotel, restaurant and shop. It is the same
in the newspapers. Muammar Gaddafi’s activi-
ties, whatever they are, are front-page stories in
all four of the leading newspapers. On 14
September, for example, when the Guide was
receiving congratulations from delegations
during festivities marking the revolution’s 37th
anniversary, three of the four newspapers ran
the same article about it. As for international
news, it is provided almost exclusively by the
government news agency Jana.

If anyone voices astonishment at this lack of
independence, there is a ready response. “We
don’t need privately-owned newspapers,” a
member of the Press Union told Reporters
Without Borders. “Libya has direct democracy.
The press is an emanation of the people.” He
added: “The Guide has no institutional role. He
advises and inspires the people.” Gaddafi's
Green Book says: “The press is society’s means
of expression, not the means of expression of
an individual person or company. Logically and
democratically, it cannot be owned by indivi-
duals or companies.”

The print media

So Libya has no privately-owned press. Three of
the four leading dailies (Al Jamahiriya, Al Shams,
and Al Fajr al Jadid) are financed by the General
Press Office, an offshoot of the information
ministry. They are located in the same building
and are run by the same board. It is currently
headed by Abdel Razak Massoud Al Dashash,
who is also Al Jamahiriya’s editor. The fourth
main daily, Al Zahf al-Akhdar, belongs to the
Revolutionary Committees Movement, the
regime’s central pillar.

All four newspapers use the same distribution
network, which has very few points of sale.
There are just 25 in Tripoli, serving 1.5 million
inhabitants. The four newspapers all suffer from
the same technological backwardness including
crude layout and poor print quality. Some of the

staff members we met nonetheless said they are
awaiting a new press from Germany.

There are some differences between the four
newspapers. The most widely-distributed one,
the tabloid Al Jamahiriya, claims to print bet-
ween 8,000 and 15,000 copies. It includes seve-
ral sections dealing with some of the problems
Libyans encounter in their daily lives such as
poorly-surfaced roads or the lack of road signs
in some areas. Al Shams editor Mohammad Al
Mirghani says his newspaper also reflects some
of the problems encountered by the population.
“For example, we openly criticised Libya’s pri-
sons after getting permission to visit them.” he
told Reporters Without Borders.

e | T p——

ot o b e e

L 0l s it i
T B g g [ e

——

Libya's four leading dailies, from top to bottom: Al Fajr al
Jadid, Al Shams, Al Zahf al-Akhdar and Al Jamahiriya

Al Fajr al Jadid is a general news daily that is
usually happy to print the government news
agency’s dispatches. Al Zahf is even closer to
the government. It is the only newspaper to
have criticised the president’s son after his
recent “progressive” remarks. Its editorial posi-
tion is clear — support Muammar Gaddafi come
what may. The leader’s activities are front-page
stories every day. Four of its seven reports were
about him in its 14 September issue.

2



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Libya

“We can cr

Allah but not Gaddafi”

ticise

There are also a score of specialised weeklies
and monthlies, many of them about women
and children. Each of the 26 provinces also has
a newspaper — either a weekly or a monthly.

These newspapers are experimenting cau-
tiously with criticism, reporting for example on
“low-level corruption.” But they are well aware
that certain individuals and subjects cannot be
touched - the Guide and his family, the status
of the Berbers, or corruption involving senior
officials.

Television and radio

The broadcast media are totally controlled by
the government. There is a national terrestrial
TV station and half a dozen satellite stations.
But viewers have abandoned them for foreign
TV stations, especially Al-Jazeera. The priva-
tely-owned Saudi TV station Al Arabiya and the
privately-owned Lebanese TV station LBCI also
enjoy a degree of success in Libya, while
Lebanon’s Al-Manar and the Iran’s Al-Aalam
drew viewers during the Israeli offensive against
Lebanon in July. There is a great deal of interest
in the TV station that the Gaddafi Development
Foundation is supposed to launch by the end of
the year. Some provinces also have their local
TV station.

In the view of some members of the Union of
Journalists, the Libyan press relies on journa-
lists with little or poor training. They said about
400 or 500 graduate each year from the univer-
sity. Deputy information minister Abdel Majid
El-Dersi told Reporters Without Borders that his
minister, who has been in the job since March,
had brought together everyone involved in the
media scene - journalists, unionists and
lawyers — to discuss how to improve the Libyan
media both in terms of training and technology.

Internet... with unrestricted access

There are absolutely no restrictions on using
Libya’s public Internet access points. You do
not have to show an ID card. Reporters Without
Borders was able to access the websites of
international human rights and press freedom
groups and Libyan opposition groups abroad.
But although there is no filtering, the Internet is
clearly monitored. Mansuri and Ghazal paid the
price for voicing their dissident views on the
Internet (see below).

A draconian press law

The 1972 media law is extremely repressive. Six
of its articles provide for prison sentences ran-
ging from one month to two years. Article 29
alone lists 12 circumstance in which the punish-
ment is prison. For example, “doubting the aims
of the revolution” in article 29’s fifth subsection
is punishable by imprisonment for an unspeci-
fied period and a fine of 1,000 dinars (650
euros). The deputy information minister said a
commission of experts and journalists was cur-
rently working on new press legislation. Its
conclusions are to be made known in early
2007, he said.

As for defamation complaints, the Union of
Journalists said they were initially studied by a
media responsibility commission formed of jour-
nalists and lawyers. General Press Office direc-
tor Abdel Razak Massoud Al Dashash said the
commission had dealt with “about 20 cases,
which for the most part were resolved by gran-
ting a right of reply.” The journalists we met said
that, at the local level, most cases were settled
out of court. But one local journalist pointed out:
“How can there be defamation if the entire press
corps is under the heel of the authorities?”

Foreign press under
surveillance

International media (including the news agencies
Agence France-Presse, Associated Press and
Reuters and the pan-Arab TV station Al-Jazeera)
currently employ some 20 Libya-based journalists
as their local correspondents. Mostly Libyans,
they have to be accredited with the information
ministry’s department of relations with the interna-
tional press and are exposed to harassment.
There is no shortage of anecdotes about bad-
tempered authorities who do not hesitate to com-
plain to the local correspondents’ editors.

B L i Tkt 1
PSS YT Vol PR R

@ —

- s suat ok

Cards issued by the authorities to visiting journalists (left)
and to accredited journalists based in Libya (right)

3



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Libya

Allah but not Gaddafi”

icise

“We can crit

Foreign journalists who want to go to Libya can
now get a visa more easily than before. But it is
not a mere formality. The tendency to suspect a
journalist of being a spy lingers on. One foreign
journalist told Reporters Without Borders he had
to wait more than six months to get his precious
entry visa. “And | had to abandon the subjects
I’d planned to cover,” he said. Other journalists
have had their passports seized at the airport on
the grounds that they had not warned the autho-
rities of their arrival. The head of the department
of relations with the foreign press claimed to
have issued between 1,000 and 1,500 visas in
2005. “Some journalists can even get their visa
at the airport,” he said.

While visiting journalists need a permit, which is
obtained from the information ministry’s foreign
media department, they are not obliged to use a
guide or interpreter provided by the authorities.
Similarly, they do not need any authorisation to
leave the capital. Foreign reporters nonetheless
complain about the difficulty of getting access to
information. It is virtually impossible to meet any
official without prior authorisation from the
department of relations with the foreign press.
Some journalists who had “official” invitations to
cover the revolution’s anniversary celebrations in
September were unable to interview any offi-
cials. Requests addressed to the foreign press
department were in most cases unsuccessful.

Foreign publications appear to be more available
than in the past - something the Gaddafi
Foundation claims to have pushed for — but it is
said many issues are still confiscated on arrival.
Article 28 of the 1972 press law authorises the
suspension of foreign publications that “harm the
country.” The London-based Arabic-language
dailies such as Al Hayat, Al Quds Al Arabi and Al
Sharqg Al Awsat cannot be found in Libyan books-
hops, but foreign business newspapers such as
the Financial Times and US weeklies or monthlies
such as the Arabic-version of Newsweek can.

Some Libyan newspapers based in Malta,
London or Cairo are distributed inside Libya. But
a Libyan journalist speaking on condition of ano-
nymity said he had filed several requests to
launch a newspaper and then heard nothing fur-
ther from the authorities. Nonetheless, the press
law does not specifically ban the creation of
independent newspapers. And Seif al-Islam
publicly called for the creation of independent

newspapers in 2003. During a meeting with
Reporters Without Borders, deputy prime minis-
ter Mohammed Houeich spoke of the possibility
of privatising media companies in future.

Human rights... on paper

Libya has ratified several international treaties
protecting human rights — the African Charter
on Human and Peoples’ Rights, the
International Covenant on Social, Economic
and Cultural Rights the International Covenant
on Civil and Political Rights — but several jour-
nalists have been arrested, imprisoned or mur-
dered in recent years. And one journalist has
been missing since 1973.

The murder of Daif Al Ghazal

Journalist Daif Al Ghazal was kidnapped while
driving his car on the night of 21 May 2005 near
Benghazi. Two gunmen forced him to stop and
drove off with him their own vehicle. His mutila-
ted body was found in Benghazi 10 days later.
The autopsy report said there were many signs
of torture. Most of his fingers had been cut off.
There were stab wounds and bruising to his
body. He had also been shot once in the head.

Ghazal worked for 10 years for the Revolutionary
Committees Movement, leaving it in 2003
because he no longer agreed with its goals. After
contributing to the daily Al Zahf al-Akhdar for
nearly four years, Ghazal decided to stop writing
for the governmental press altogether. He even
launched an appeal to Libyan intellectuals for the
creation of “a civil committee against corruption.
Branded as a “coward” by the Revolutionary
Committees Movement, he defiantly replied that
he was not afraid and would never stay silent.

Salem Mohammed, editor of the London-based
news website libya-alyoum.com, said the articles
Ghazal wrote for his site during that period were
extremely critical of the Revolutionary
Committees Movement and the government.

Ghazal’s family wrote to the Gaddafi Foundation
asking it to “intervene to shed light on the cir-
cumstances of the disappearance and death” of
Ghazal and to “open an investigation into this
case.” The foundation responded positively, pro-
mising to do everything in its power to have his
murderers arrested.

4



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Libya

“We can cr

Allah but not Gaddafi”

ticise

Reporters Without Borders contacted Ghazal’s
brother during its visit to Libya. He said he was
counting on the Gaddafi Foundation and did
not want to meet us. Saleh Abdussalam Saleh,
the foundation’s executive director, declined to
specify whether Ghazal’s murder was a press
case saying he preferred to “await the result of
the investigation under way.” Seif al-Islam, the
foundation’s president, promised to hold a
news conference at the end of August in which
he would reveal new information about the
“Daif Al Ghazal case” but it ended up being
cancelled. Since then Gaddafi’s son has said
nothing about the case.

Some journalists close to the government have
said Ghazal’s murder was not linked to his work
as a journalist. Others, speaking on condition of
anonymity, do not hesitate to say that the
regime is perfectly capable of such excesses.
One journalist told Reporters Without Borders:
“Daif Al Ghazal was a close supporter of the
regime before defecting. Some people may
have seen this as an act of treason.”

A year and a half in prison
for an Internet article

“I owe my release to a person
close to Col. Gaddafi,” Abdel
Razak Al Mansuri (photo) told
Reporters Without Borders
during a meeting arranged by
the  Union of Libyan
Journalists. A former books-
hop owner and regular contributor to an inde-
pendent news website, he was sentenced by a
Tripoli court on 19 October 2005 to 18 months in
prison. Officially, he was convicted of “unautho-
rised possession of a pistol.” But the real reason
was almost certainly his articles criticising the
regime on the www.akbar-libya.com website. He
was pardoned in March after being held for a
year. He told Reporters Without Borders he still
has not got his ID papers back. Several journa-
lists have promised to help him. The editor of a
daily has also offered him a job. Mansuri said he
has launched a new website.

Missing for 33 years

Abdallah Ali al-Sanussi al Darrat disappeared in
1973. None of the people we talked to was able
to provide any new leads on this case. The
Gaddafi Foundation undertook to carry out an

investigation and to tell Reporters Without
Borders if it discovered anything.

Has Libya changed?

Those who follow its foreign and economic
policies readily say that it has. Tripoli has bro-
ken with international terrorism, recognised its
misdeeds and compensated its victims. Col.
Gaddafi has turned his back on militant pan-
Arabism and has initiated a rapprochement
with the United States, of which he was for
many years one of the most violent adversa-
ries. He has distributed shares in Libya’s
petroleum industry to his new western part-
ners and “friends” and holds out the prospect
of profits to be made in a liberalised economy.

The response is more complex as regards the
media. Unquestionably something has chan-
ged. But the opening is very limited and just
concerns coverage of social and economic
issues. As regards politics, everything is still
locked down and “revolutionary rhetoric”
continues to be ubiquitous. Out of fear or
conviction? Almost certainly a bit of both.
Everyone seems to distrust their neighbour to
the point of constantly overdoing the ideologi-
cal content of their discourse. Until there are
truly independent media, it will not be possible
to talk of real progress.

However, the regime seems anything but
homogenous. Different views co-exist even in
Union of Journalists. Some journalists seem
much more sensitive to the reactions of inter-
national organisations than in the past, which
raises hopes of more significant progress to
come, especially as Seif al-Islam and his foun-
dation are playing such a key role in the evo-
lution already taking place. It matters little
whether Col. Gaddafi’'s son wants a complete
break with the past or whether he is just trying
to salvage something. His comments alone
have forced journalists to question what they
are doing. They are finally talking about issues
which until recently they ignored and, in pri-
vate, some do not hesitate to approve what he
said.

Without prejudging the result of the investiga-
tion into Ghazal’s death, it has to be stressed
that the Libyan authorities are still capable of

5



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Libya

“We can cr

Allah but not Gaddafi”

ticise

misdeeds that could prove dangerous for jour-
nalists. The international community, espe-
cially European institutions, must accompany
those Libyan journalists who want to help the
situation to evolve. The European Union must
also make Tripoli understand that it will not
accept Ghazal's murder remaining unpuni-
shed.

Finally, another significant factor must be borne
mind. Thanks to satellite TV and the Internet,
Libyans are no longer isolated from the rest of
the world, as they were in the past. They have
become demanding and will no longer settle for
the media imposed by the government. Many
people, including those at the highest level of
government, are aware of that.



