
“Keep the People Uninformed”
Pre-election Threats to Free Expression and Association in Uganda

H U M A N 

R I G H T S 

W A T C H



 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

“Keep the People Uninformed”  
Pre-election Threats to Free Expression and 

Association in Uganda 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Copyright © 2016 Human Rights Watch 
All rights reserved. 
Printed in the United States of America 
ISBN: 978-1-6231-33139 
Cover design by Rafael Jimenez 
 
 
 
Human Rights Watch defends the rights of people worldwide. We scrupulously investigate 
abuses, expose the facts widely, and pressure those with power to respect rights and 
secure justice. Human Rights Watch is an independent, international organization that 
works as part of a vibrant movement to uphold human dignity and advance the cause of 
human rights for all. 
 

Human Rights Watch is an international organization with staff in more than 40 countries, 
and offices in Amsterdam, Beirut, Berlin, Brussels, Chicago, Geneva, Goma, Johannesburg, 
London, Los Angeles, Moscow, Nairobi, New York, Paris, San Francisco, Sydney, Tokyo, 
Toronto, Tunis, Washington DC, and Zurich. 
 
For more information, please visit our website:  http://www.hrw.org 

 
 



JANAURY 2016      ISBN 978-1-6231-33139 

 

 
“Keep the People Uninformed”  

Pre-election Threats to Free Expression and Association in Uganda 

 

Map .................................................................................................................................... i 

Glossary of Acronyms and Terms ........................................................................................ ii 

Summary ........................................................................................................................... 1 

Recommendations .............................................................................................................. 6 
To the President of Uganda ...................................................................................................... 6 
To the Government of Uganda and NRM party officials .............................................................. 6 
To the Parliament of Uganda ..................................................................................................... 7 
To the Police ............................................................................................................................. 7 
To Development Partners .......................................................................................................... 7 
To the African Commission on Human and Peoples’ Rights (including its Special Rapporteur on 
Freedom of Expression in Africa), the UN Special Rapporteur on Freedom of Opinion and 
Expression, and the UN Special Rapporteur on the Rights to Freedom of Peaceful Assembly and 
of Association ......................................................................................................................... 8 
To Journalists’ Associations ..................................................................................................... 8 

Methodology ...................................................................................................................... 9 

Background ....................................................................................................................... 11 
Past Elections under the National Resistance Movement ......................................................... 11 
Forced Closure of Media Houses in Recent Years ..................................................................... 13 

Threats Against the Media ................................................................................................ 16 
Physical Violence during Rallies .............................................................................................. 17 
Threats and Harassment ......................................................................................................... 19 
The High Costs of Hosting Opposition Members ..................................................................... 20 
Cooptation and Bribery ........................................................................................................... 22 
Self-censorship ...................................................................................................................... 24 

Threats to civil society ..................................................................................................... 26 



The Non-governmental Organisations Act ............................................................................... 26 
Ad-hoc Investigations and Obstructing Work of Coalitions ....................................................... 27 
Arrests, Surveillance, Harassment .......................................................................................... 30 

Groups working on oil sector governance and natural resources ....................................... 31 

Targeted efforts to Silence Freedom of Expression ............................................................ 33 
Case of Robert Shaka .............................................................................................................. 33 
Case of Tamale Mirundi .......................................................................................................... 35 

Applicable International and National Law ........................................................................ 37 
Uganda’s International Obligations ......................................................................................... 37 

Acknowledgments .............................................................................................................41 
 
 



 

I 

 

Map 
 

 



 

II 

 

Glossary of Acronyms and Terms  
 
Bimeeza:  A Luganda-language word for open-air community dialogues once aired live on 
radio stations and banned by the government in 2009. (Singular is kimeeza.) 
 
Crime Preventers: The name given to a volunteer force of civilians, recruited and operated 
by police particularly in the months leading up to the 2016 elections, who, according to 
police, cooperate with police and communities to report on and prevent crime. Information 
about the exact mandate, command structure and number of crime preventers remains 
scant, but according to public statements by officials, the objective is to have at least 30 
per village, which would total over 1 million total throughout the country. Non-
governmental groups and Uganda’s political opposition have raised concerns that this 
force works in a partisan manner, loyal to the ruling party. There is no legal framework 
establishing ‘crime preventers’. 
 
CCEDU: The Citizens Coalition for Electoral Democracy Uganda is a coalition of Ugandan 
civil society groups formed to “to advocate for the value of integrity in the Ugandan 
electoral process by promoting a social and political system that enhances fair, equitable 
and transparent electoral processes.”  
 
DISO:  The District Internal Security Officer is an official of the Internal Security 
Organization at the district level. The Internal Security Organization is Uganda’s domestic 
intelligence agency.   
 
FDC: The Forum for Democratic Change is one of Uganda’s leading opposition parties.  
Three-time presidential candidate Dr. Kizza Besigye is running on the FDC ticket in the 
2016 elections.  
 
IGP:  The Inspector General of Police is the head of the Uganda Police Force.  The current 
IGP is General Kale Kayihura. 
 
NGO: Nongovernmental organizations, in Uganda currently regulated by the 1989 
Nongovernmental Organisations Registration Act (NGO Act), amended in 2006; the NGO 
Registration Regulations of 2009; and the 2010 National NGO Policy. The new Non-



 

III 

governmental Organisations Act of 2015, if signed into law, would replace the current legal 
regime.  
 
NGO Board:  The Non-Governmental Organisations Board, under the Ministry of Internal 
Affairs, registers, monitors, and regulates nongovernmental groups in Uganda. Under the 
new Non-Governmental Organisations Act passed by parliament in November 2015, the 
Board would be replaced by the National Bureau of Non-Governmental Organisations.  
 
NRM:  The National Resistance Movement is Uganda’s ruling party, in power since February 
1986 and led by current president Yoweri Kaguta Museveni.  
 
RDC: A Resident District Commissioner is a senior civil servant appointed directly by the 
president, residing in each administrative district in Uganda.  According to the constitution, 
the Local Government Act of 1997 and other laws, RDCs are to monitor implementation of 
government programs in the district, chair the district security committee and carry out any 
other function as assigned by the president. Each district also has a deputy RDC with a 
similar role.  
 
RISO:  The Regional Internal Security Officer, an official from the Internal Security 
Organisation at the regional level. See DISO, above.   
 
SIU: The Special Investigations Unit is a unit within the Uganda Police Force tasked with 
investigating violent crimes and based in Kireka, a neighborhood of Kampala. It is a 
relatively new unit and a legacy of previously disbanded police units, Operation Wembley, 
Violent Crimes Crack Unit, and Rapid Response Unit, all of whom had a notorious 
reputation of human rights abuses, particularly torture of suspects and defendants.  
 
UCC:  The Uganda Communications Commission is the country’s regulating authority for 
the communications sector, established under the Uganda Communications Act of 2013. 
The current Executive Director of the UCC is Godfrey Mutabazi, who also led the previous 
government broadcasting regulator, the Broadcasting Council.  
 
URSB: The Uganda Registration Services Bureau carries out all registrations, such as 
businesses, intellectual property, births, and deaths.



 

       1                    HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

 

Summary 
 

I think government intends to keep the people uninformed. You see, 
uninformed people are easy to manipulate. Cases of intimidation are 
prevalent. . . . As journalists we are forced to cover up. In the reporting you 
don’t hit the nail on top. You have to communicate carefully. In election 
season we see this very clearly.  
– Radio Journalist, Jinja, September 23, 2015 

 

What happens here is that now people are in a state of self-censorship. 
They know things are wrong but people don’t want to get onto bad terms 
with government. They just don’t want to get into conflict. They are afraid to 
question things. There are new laws coming up that make the environment 
difficult. . . . They fear concentrating on governance and accountability 
issues. 
– NGO leader, Fort Portal, October 30, 2015 

 
As Ugandans head to parliamentary and presidential elections in February 2016, freedom 
of expression and association are under serious threat. Political tensions are running high 
and the government faces public discontent on a range of issues, such as government 
allocation for health and education services, corruption, widespread unemployment 
combined with a massive youth population and the rising cost of living. In response, 
during the past year, numerous state agencies and officials – police, internal security 
officials, and resident district commissioners (presidentially appointed senior civil 
servants who monitor government programs and security in each district) – have engaged 
in a range of tactics to intimidate and obstruct speech critical of the government, 
particularly in rural areas and during non-English radio broadcasts outside of Kampala, 
where government action is subject to less international and domestic scrutiny. 
 
Furthermore, the existence of broad and vaguely worded laws criminalizing various 
contents of speech discourage journalists and civil society from criticism of government, 
limits access to information for voters, and has a chilling effect on the debate on public 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 2 

issues important during campaigns and elections. Unless remedied, these restrictions on 
basic rights will impede Uganda’s ability to hold free and fair elections.  
 
President Yoweri Museveni has been in power since February 1986. In June 2015, former 
secretary general of the ruling National Resistance Movement (NRM) and former prime 
minister, Amama Mbabazi – one of Museveni’s closest advisors for decades – announced 
his intention to run for president and ultimately split from the ruling party. Dr. Kizza 
Besigye of the Forum for Democratic Change (FDC), who is a three-time contender against 
Museveni in past presidential elections, is running again as are five other candidates. Four 
hundred twenty two parliamentary seats will also be chosen in 2016. 
 
Human Rights Watch conducted over 170 interviews in eight towns across Uganda in the 
two months before the official presidential campaigns officially began on November 9, 
2015. This report documents threats to free expression and association, particularly 
government and ruling NRM party officials responses to criticism of government actions by 
the media and civil society groups as Ugandans prepare for the 2016 elections.   
 
Freedom of the press in Uganda is deceptive. Print journalists in the country’s capital, 
Kampala, can enjoy some relative freedom. Journalists outside Kampala – particularly 
radio journalists working in local languages focused on rural populations – face frequent 
challenges in freely reporting on issues deemed sensitive by local authorities loyal to the 
ruling party. Journalists and station managers can face threat of suspension or dismissal 
for being seen to provide the opposition with a platform, while radio stations and 
newspapers face the possibility of closure, all real consequences that media houses in 
Kampala have experienced during periods of unrest during recent years.  
 
To some extent, radio journalism appears to be subject to scrutiny because of its reach in 
rural areas where there is limited access to diverse sources of information. According to 
one study, at least 89 percent of Ugandans said that radio is their primary source of news.1 
There are state-owned radio and television channels broadcasting in several languages, as 
well as a large number of radio stations owned by government ministers, ruling party 

                                                           
1 Africa Governance Monitoring and Advocacy Project (AfriMAP), Open Society Initiative for East Africa (OSIEA), and Open 
Society Media Program (OSMP), Public Broadcasting in Africa Series:  Uganda, 2010, p. 18, citing a study by the Steadman 
Group, now Synovate, http://www.afrimap.org/english/images/report/OSI-Uganda--Public-Broadcasting.pdf. 
 



 

 3   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

parliamentarians, and business people with established connections to the ruling party. 
Significantly fewer are owned by independent business people and churches.2  
  
Threats or warnings of possible repercussions for critical reporting are issued by an array 
of government bodies including resident district commissioners (RDC), internal security 
officials, police, and the Uganda Communications Commission (UCC), the government’s 
broadcasting regulator. Recently, two radio journalists, one in Jinja and one in Hoima, were 
suspended separately for hosting Besigye, though government officials deny they played a 
role in the journalists loss of employment.   
 
To mitigate the risks of forced closure or loss of government advertising, radio stations 
sometimes charge the political opposition higher fees for paid spots, either to discourage 
them from trying or to ensure that the payment would make up for possible loss of revenue 
from government advertising during any government backlash. Journalists working at both 
private and government-owned media houses said that presidential and ruling party 
representatives offered them money, trips, and trainings in exchange for favorable 
coverage of the NRM party, prompting fear for their job or their safety if they refused.  
 
Journalists told Human Rights Watch that if they covered opposition events or views on 
certain issues, the police or district authorities claim they are “causing instability” or 
“inciting or encouraging violence.” Reporting accurately and fairly on all political sides 
while avoiding running afoul of government backlash is a difficult and often discouraging 
battle that chills media freedom and ultimately leads to self-censorship among Uganda’s 
journalists, particularly outside Kampala, where wages are low and jobs are scarce.  
 
At the same time, the Ugandan government has increasingly tried to clamp down on 
domestic civil society organizations, particularly those working on governance, human 
rights and oil sector transparency. Employees of nongovernmental organizations (NGOs) 
stated that they were – like journalists – blamed for inciting violence or sabotaging 
development efforts by pointing out government inaction or failure, what in Uganda is 
known as “de-campaigning government.” In this context, it has become increasingly 

                                                           
2 For more background on media ownership in Uganda, see Africa Governance Monitoring and Advocacy Project (AfriMAP), 
Open Society Initiative for East Africa (OSIEA), and Open Society Media Program (OSMP), Public Broadcasting in Africa Series:  
Uganda, 2010, p. 18, citing a study by the Steadman Group, now Synovate, 
http://www.afrimap.org/english/images/report/OSI-Uganda--Public-Broadcasting.pdf. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 4 

difficult for civil society to discuss issues of importance to voters particularly in rural areas, 
such as free and fair elections, without fear of government interference and threats.  
 
The new Non-governmental Organisations Act, which at time of writing was passed by 
parliament but not yet signed into law by the president, may further erode civil society 
space as it contains vague and undefined criminal offences, for which nongovernmental 
organizations (NGO) employees may be found liable. Despite significant improvements to 
the original bill when government presented it for parliamentary debate, the act as passed 
creates criminal penalties, including up to three years in jail, for any member of a NGO who 
engages “in any act, which is prejudicial to the interests of Uganda and the dignity of the 
people of Uganda.” What conduct constitutes the “interests” or the “dignity” of Ugandans 
is not defined. The bill would also potentially criminalize civil society efforts to work in 
coalitions unless the coalition was separately registered with the government non-profit 
sector regulator, currently known as the NGO Board.   
 
In addition to general efforts to close down the space for critical public reporting and 
debate on issues of public interest, the government has made specific targeted efforts to 
silence specific individuals for voicing views deemed critical or unflattering to ruling party 
officials. Both methods to silence these individuals – in one case harassing criminal 
charges allegedly for social media postings and in another case, an ad-hoc ban by the 
broadcasting regulator –create a chilling effect among those seeking to publicly comment 
on national issues and violate their rights to free expression and due process. 
 
The government’s harassment and intimidation of independent voices in the media and 
civil society are a threat to the 2016 campaigns and elections. For free, fair, and credible 
elections to take place, the government should protect freedoms of expression and 
association and work actively to ensure that no government or security official at any 
administrative level seeks to silence media and civil society voices or obstruct their access 
to communities, particularly outside Kampala, where there is little scrutiny of government 
action. The government of Uganda should respect and uphold its obligations under 
international human rights law and Uganda’s own constitution and protect freedom of 
speech and voters’ right to receive and obtain information at this critical time. 
Uganda’s development partners should encourage the government to tolerate divergent 
views of governance issues, condemn restrictions on freedoms of expression and 



 

 5   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

association and make specific efforts to monitor these issues outside Uganda’s capital 
during the 2016 campaigns.  



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 6 

 

Recommendations 
  

To the President of Uganda 
• Issue a clear and public statement to all government officials and members of the 

ruling NRM party to refrain from any intimidation, obstruction, threats, harassment, 
and arbitrary arrest of journalists, station managers, and members of civil society 
and state that such incidents will be immediately investigated and prosecuted. 

• Do not sign the Non-governmental Organisations Act, but instead return it to 
parliament and request parliament to reconsider the law’s criminal penalties for 
violating vague and undefined “special obligations,” particularly clause 40(f). 

• Instruct the Uganda Communications Commission to clearly and publicly state that 
open-air talk shows, known as bimeeza, are permitted.  

• Ensure effective investigations into threats, harassment and intimidation of radio 
and print journalists and members of civil society groups by police, resident district 
commissioners, officers of the internal Security Organisation (ISO) and other state 
officials.  

 

To the Government of Uganda and NRM party officials 
• Ensure respect and protection for freedom of expression and, in particular during 

the election period, ensure that no one experiences any unjustified interference 
with their right to seek and impart information and opinions due to their political 
leanings.  

• Allow full, open reporting and commentary on any issues of pressing public 
interest, including political, accountability and transparence matters. 

• Stop providing financial incentives to journalists and members of the media to 
secure partisan reporting and undermine impartial coverage of issues of public 
interest.  

• Ensure independent and effective investigations into arrests and harassment of 
journalists in the course of their work by police, crime preventers and any other 
security officials. 

• Ensure that government officials, especially at the local level, and ruling-party 
activists cease blocking opposition parties’ access to the media, either directly or 
via pressure on media owners and station managers. 



 

 7   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

• Respect and support the self-regulation systems of media practitioners, such as 
the Independent Media Council. 

 

To the Parliament of Uganda 
• Review laws comprehensively, including the Public Order Management Act, the 

Non-governmental Organisations Act and the Penal Code Act, and make necessary 
amendments to harmonize them with Uganda’s constitution and its obligations 
under international law regarding freedom of expression and association.  

• Initiate a review of Uganda’s official media regulatory bodies, consulting broadly 
with stakeholders with the aim of increasing transparency and objectivity in media 
oversight. 

 

To the Police 
• Allow peaceful meetings, whether of opposition parties, NGOs or any non-violent 

gathering of civilians, to continue, even if police believe organizers have failed to 
comply with the Public Order Management Act’s (POMA) requirements on police 
notification or permission. 

• Draft and publish guidelines on the use of teargas and proportionate force and 
refrain from using teargas and other unlawful force against unarmed, peaceful 
citizens. 

• Do not carry out any so-called “preventive arrests; charge or release those arrested 
on suspicion of criminal activity within 48 hours of arrest, in line with Ugandan 
laws. 

• Investigate and hold accountable any police or crime preventers involved in 
intimidation, physical attacks or targeting of journalists and civil society members. 

• Clearly explain the role and nature of work of crime preventers in the country, 
especially in the coming 2016 elections. 

 

To Development Partners 
• Publicly express concern over the restrictions on freedoms of expression and 

association, and urge the Ugandan government to make a public statement calling 
on all government officials and NRM members to refrain from harassing or 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 8 

threatening members of the media and civil society including those based outside 
Kampala. 

• Urge President Museveni to not assent to the Non-governmental Organisations Act, 
but instead return it to parliament and request parliament to reconsider the law’s 
criminal penalties for violating vague and undefined “special obligations” 
particularly clause 40(f). 

• Enhance monitoring and reporting of media freedom violations related to coverage 
of election-related issues, particularly outside Kampala. Such monitoring should 
take place during campaigns, on election day, and through any possible run-offs. 

• Publicly press the Ugandan government to reform the laws and powers of its 
regulatory institutions to bring them into compliance with Uganda’s human rights 
obligations. 

• Increase focus on, and resources to, the human rights issues and violations of 
freedoms of expression, association and assembly during the campaigns. 

 

To the African Commission on Human and Peoples’ Rights (including its 
Special Rapporteur on Freedom of Expression in Africa), the UN Special 
Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression, and the UN Special 
Rapporteur on the Rights to Freedom of Peaceful Assembly and of 
Association 

• Seek an invitation from the Ugandan government to visit the country and assess 
media laws, freedom of expression, association, and assembly as soon as 
possible.  

 

To Journalists’ Associations 
• Train and equip journalists on professional reporting methods to promote credible, 

well-researched, and balanced reporting.  
• Advocate for the rights of media practitioners and ensure a safe working 

environment for all journalists especially those working outside Kampala. 
• Promote compliance with the code of ethics promulgated by the Independent 

Media Council and professional reporting on issues of public interest.  



 

 9   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

 

Methodology 
 
This report is based on research by Human Rights Watch carried out in Uganda from early 
September to December 2015. Human Rights Watch interviewed over 170 individuals, 
including 83 journalists, 32 members of civil society organizations, 17 members of political 
parties, and 16 witnesses to specific events, as well as six government officials. 
   
Human Rights Watch conducted interviews in town centers in the eastern towns of Jinja, 
Mbale and Soroti; in the north in Lira and Gulu towns; in the west in Hoima and Fort Portal 
town; and in the capital, Kampala, in central Uganda. These towns were selected for 
research to cover the geographic breadth of Uganda, and because each has some 
concentrations of journalists and civil society groups working to varying degrees on issues 
directly pertinent to that region.  
 
Practitioners from both government-owned and independently-owned stations were 
interviewed, though the vast majority of media houses in Uganda are owned by 
parliamentarians or business people aligned with the ruling party.  All interviews were in 
English and typically lasted over an hour.  The vast majority were one-on-one interviews.  
No compensation or any form of remuneration was given to any person interviewed. 
 
Many interviewees voiced concern for their well-being or for fear of possible loss of 
employment or business if authorities were aware that they were interviewed by Human 
Rights Watch. As a result, they asked that their names be withheld.  We have complied 
with this request and intentionally omitted identifying details of individuals who met with 
researchers.   
 
This report builds on “A Media Minefield: Increased Threats to Free Expression in Uganda,” 
published by Human Rights Watch in 2010, before the 2011 elections and other previous 
reporting on human rights abuses in the run-up to elections in Uganda since 1999.  
 
A note on administrative structure: Uganda is currently divided into 120 districts, though 
16 more are set to be phased in. Starting at the village level (known as Local Councilor 1 or 
LC1), the local council system progresses up from the parish (LC2) to the sub-county (LC3), 
county (LC4), and district (LC5). Each district also has a resident district commissioner and 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 10 

a deputy, both appointed directly by the president, who are officially in charge of security 
and implementation of government programs.  



 

 11   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

 

Background 
 
If you refer back to the 2011 elections, you’ll see that some journalists and 
candidates were beaten, jailed. [This time] supporters will be arrested, 
beaten.  It’s going to be a test period for all of us.  
– Radio station manager, Soroti, September 30, 2015 
 

Past Elections under the National Resistance Movement  
President Museveni and the National Resistance Army came to power in 1986 after a 
guerrilla war. Museveni established a Ten Point Plan, which promised to restore security, 
eliminate corruption, and consolidate and promote democracy.3 Shortly thereafter, he 
suspended the activities of all political parties and established an interim government that 
lasted nine years. He defended this by arguing that the counterinsurgency problems 
throughout the country prevented him from attaining his much-publicized Ten Point 
Program.4  
 
Elections held in 1996 and 2001 were under the one party “National Resistance 
Movement” system, sometimes referred to as “no-party” democracy. 5 In 2005, the 
government announced a referendum that included a proposed return to multiparty 
politics. The multiparty system ultimately prevailed largely because the ruling National 
Resistance Movement (NRM) party campaigned for a “yes” vote for the first time. This 
political reorganization was a reaction to a combination of internal civic pressure and 
external pressure from donors. However, the opposition boycotted the 2005 referendum, 
because alongside the vote on the multiparty system, the same referendum included a 
vote to amend the Constitution to lift the two-term limit on the office of president.6  
 

                                                           
3 Uganda: Hostile to Democracy, Human Rights Watch, October 1, 1999. https://www.hrw.org/report/1999/10/01/hostile-
democracy/movement-system-and-political-repression-uganda (accessed) 
4 Ibid. p. 50. 
5 Ibid, p. 62. 
6 “Disturbing turn from promising to repressive,” Laurie Goering, The Chicago Tribune, December 14, 2005. 
http://articles.chicagotribune.com/2005-12-14/news/0512140169_1_yoweri-museveni-uganda-term-limits (accessed) 
 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 12 

Political parties, including opposition parties, were thus finally free to participate officially 
in the 2006 elections, but President Museveni remained a candidate, by then his twentieth 
year in office. 7   
 
The 2006 presidential elections ended in controversy over the electoral process.  In a case 
before the Supreme Court, the main opposition presidential candidate, Dr. Kizza Besigye 
of the Forum for Democratic Change (FDC), who had been charged with multiple criminal 
offenses during the campaigns,8 challenged the election results, and the court upheld 
incumbent Museveni’s re-election despite finding that there were electoral irregularities 
such as disenfranchisement of voters, bribing, intimidation and violence among other 
problems.9 
 
During the lead-up to the 2011 elections, journalists – particularly rural radio journalists – 
faced physical violence, threats, and harassment by local government officials. Stations 
faced closures, and 40 individuals faced criminal charges for stating or repeating criticism 
of the ruling party.10 For example, at least two journalists were shot by state agents,11 and 
Human Rights Watch spoke to multiple journalists who said that they were assaulted by 
police for photographing or reporting on events deemed unfavorable to the government.12  
 

                                                           
7 Human Rights Watch, “Uganda: In Hope and Fear, Uganda’s Presidential and Parliamentary Polls,” (2006) 
http://www.hrw.org/legacy/backgrounder/africa/uganda0206/.  During the 2006 elections, Human Rights Watch 
documented politically motivated prosecutions of opposition candidates, crackdowns on members of the media, and 
widespread intimidation of voters, particularly by the Ugandan military.  
8 “Uganda's Besigye cleared of rape,” BBC, March 7, 2006, http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4781244.stm. 
9 Several months after the 2006 elections, the Ugandan Supreme Court ruled that intimidation, violence, voter 
disenfranchisement, and other irregularities marred the election. The Court, however, voted 4-3 to uphold the results of the 
vote, because the reported non-compliance with the Presidential Elections Act had not “substantially affected” the outcome 
of the election. The wording of the Presidential Elections Act has served to erode the freedom and fairness of elections and 
puts opposition parties at a significant disadvantage. 
10 Human Rights Watch, “Uganda: A Media Minefield” (2010), https://www.hrw.org/report/2010/05/02/media-
minefield/increased-threats-freedom-expression-uganda.  
11 On the day of the 2011 elections, February 18, one journalist, a freelancer with Xinhua, BBC, and Red Pepper, was shot and 
wounded by a UPDF soldier for taking photographs and refusing to hand over his laptop, camera, and recorder. Human Rights 
Watch interview with Julius Odeke, Kampala, October 7, 2015; another journalist was shot and wounded by Minister 
Emmanual Otaala, the state minister for labour in August 2010.  “Update:  Minister Emmanuel Otaala Arrested,” Uganda 
Radio Network, August 20, 2010, http://ugandaradionetwork.com/a/story.php?s=28375. 
12 A journalist from Signal FM in Mbale was assaulted by three police officers, one wielding a baton, during by-elections in 
Mbale municipality. She required surgery to her hand, Human Rights Watch interview with radio journalist, Mbale, 
September 26, 2015.  A journalist from a TV station was beaten by police for capturing footage of police shooting during a 
NRM primary in Bukedea, Human Rights Watch interview with TV journalist, Mbale, September 26, 2015.   



 

 13   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

The results of the 2011 election were again controversial, with Besigye stating before the 
results were announced that the opposition “categorically rejects the outcome of the 
election.”13  During the months following the elections, “Walk to Work” protests 
highlighted inflation and soaring fuel and food prices, believed to be due to profligate 
state spending and hand-outs to buy votes during campaigns.14  In response, the 
government’s security forces aggressively used teargas and live ammunition on protestors 
and arrested opposition politicians, charging them with unlawful assembly and inciting 
violence, largely for having “walked to work.” The military and police shot and killed nine 
individuals during these demonstrations in April 2011, despite no evidence that lethal 
force was warranted.15 
 
In June 2015, former secretary general of the ruling NRM and former prime minister, Amama 
Mbabazi – one of Museveni’s closest advisors for 30 years – announced his intention to 
run for president and ultimately split from the ruling party. He enjoys some support from 
some opposition parties via a new opposition platform, the Democratic Alliance.  Besigye, 
who is a three-time contender against Museveni in past presidential elections, is also 
running again.  
 

Forced Closure of Media Houses in Recent Years 
On the surface, the media environment in Uganda appears vibrant – there are about 251 
FM independent and government-owned radio stations.16  English-language television and 
print media in Kampala enjoy some latitude in reporting opinions critical of the state.  
However, the vast majority of Ugandans receive their news from local language radio 
stations in rural areas, often not in English – and reporting on certain issues which are 
perceived by the ruling party to be sensitive can be risky, such as reporting on corruption, 

                                                           
13  Sarah McGregor and Fred Ojambo, “Museveni extends his 25-year rule in Uganda; Opposition rejects result”, Bloomberg, 
February 20, 2011, http://www.bloomberg.com/news/articles/2011-02-20/museveni-extends-25-year-rule-in-uganda-
election-opponents-reject-result, (accessed December 1, 2015). 
14 “Uganda: Chaotic “walk-to-work” protests put Kampala in spotlight,” IRIN News,  
http://www.irinnews.org/report/92615/uganda-chaotic-walk-to-work-protests-put-kampala-in-spotlight (accessed 
December 3, 2015). 
15 Human Rights Watch, Uganda: Launch an Independent Inquiry into Killings, May 8, 2011, 
http://www.hrw.org/news/2011/05/08/uganda-launch-independent-inquiry-killings (accessed December 1, 2015).  
16 Uganda Communications Commissions, The Market & Industry Report, Second Quarter of 2013, (2013), 
http://www.ucc.co.ug/files/downloads/QUARTER%20TWO%202013%20MARKET%20REPORT.pdf (accessed December 2, 
2015).  



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 14 

human rights, governance of the oil sector, service delivery failures in health or education, 
or making statements that can be construed as supporting the opposition.17  
 
Even media houses based in Kampala have faced significant hurdles, including four 
Luganda-language stations being forced off air by the government in 2009 during the so-
called Kayunga riots.18 In September 2009, after police attempted to block Buganda 
kingdom19 delegates from visiting Kayunga district and demonstrations broke out in 
Kampala and Kayunga, at least 49 people were killed in two days by security forces.20 

Government officials told television stations to stop broadcasting live pictures of the 
security forces’ response.21  In some instances, security agents forcibly removed video 
footage from television stations, and appropriated journalists’ cameras so they could 
delete images of dead bodies. Police beat some journalists who attempted to report on 
unfolding events, and some were detained and interrogated for their coverage of the riots. 
President Museveni accused radio station CBS (partly owned by the Buganda kingdom) of 
running a campaign against his government, and the government closed down CBS and 
three other radio stations.  CBS could not return to broadcasting for over one year.22   
 
During this time, the government also shut down all open-air talk shows, called bimeeza, a 
popular format that involves wide-ranging community dialogue, arguing that bimeeza do 
not comply with the Electronic Media Act, in force at the time, because a license is granted 
to a station in a particular location in a specific geographical area where the broadcast is 
to be made, and because radio stations lacked “adequate technical facilities.”23 The 

                                                           
17 For a detailed discussion of the landscape of media ownership in Uganda and how Ugandans access information, see 
Africa Governance Monitoring and Advocacy Project (AfriMAP), Open Society Initiative for East Africa (OSIEA), and Open 
Society Media Program (OSMP), Public Broadcasting in Africa Series:  Uganda, 2010, 
http://www.afrimap.org/english/images/report/OSI-Uganda--Public-Broadcasting.pdf, (accessed December 9, 2015). 
18 Human Rights Watch news release, “Uganda: Investigate Use of Lethal Force During Riots,” October 1, 2009, 
https://www.hrw.org/news/2009/10/01/uganda-investigate-use-lethal-force-during-riots, (accessed December 7, 2015). 
19 The Buganda is one of several cultural kingdoms in Uganda, and is located in the central region, which includes the capital, 
Kampala. For more on the Buganda kingdom, see http://www.buganda.or.ug/.  
20 Human Rights Watch report, “A Media Minefield: Increased Threats to Freedom of Expression in Uganda,” May 2, 2010, 
http://www.hrw.org/reports/2010/05/02/media-minefield-0, (accessed December 3, 2015). 
21 Robert Mwanje and Mercy Nalugo, “Buganda Premier Barred from Kayunga as CBS Radio is Switched Off the Ari,” Daily 
Monitor, September 11, 2009, http://allafrica.com/stories/200909110336.html, (accessed December 8, 2015). 
22 “CBS allowed to resume broadcasting after year long closure,” Reporters Without Borders, October 26, 2010, 
http://en.rsf.org/uganda-kampala-radio-station-allowed-to-26-10-2010,38666.html (accessed December 12, 2015). 
23 The Uganda Communications Act of 2013 consolidated the prior Uganda Communications Act and the Electronic Media Act 
and subsumed the Broadcasting Council into the Uganda Communications Commission. See Uganda Communications Act, 
2013.  



 

 15   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

Electronic Media was repealed and replaced by the Uganda Communications Act of 2013 
but a regulatory regime for bimeeza has still never been put in place and so the de facto 
ban continues till today.24  The executive director of the UCC told Human Rights Watch that, 
“the concept [of bimeeza] died, and we don’t want to revisit it really.”25 The ban means 
that a critical forum, especially for the debate of governance and politics in rural areas, is 
disallowed.26  
 
Kampala-based media faced government intimidation again in 2013 when the police 
raided the premises of the Daily Monitor and KFM radio, shutting it down for 11 days.27 The 
Daily Monitor newspaper had reported on a letter from a former coordinator of the 
intelligence service, Gen. David Ssejusa, alleging a government conspiracy to install 
Museveni’s son to succeed his father in office.28  Police shut down the publications Daily 
Monitor and Red Pepper, and two radio stations for reporting this news.29 Two journalists 
and eight civil society members protesting the closures were arrested, beaten, and 
detained by police. They were charged with inciting violence.30  

                                                           
24 Human Rights Watch interview with Godfrey Mutabazi, Executive Director of Uganda Communications Commissions, 
Kampala, November 12, 2015.  
25 Ibid.  
26 “While Radio One’s ekimeeza which was conducted in English mostly attracted elite town-dwellers, the other stations 
soon localized the genre. Ebimeeza (plural) gradually gained immense popularity and was widely emulated, particularly by 
stations such as the Central Broadcasting Service (CBS), Radio Simba, Voice of Tooro, Mega FM etc. which mostly operated in 
the indigenous languages and were therefore able to draw into the public domain people that had previously been closed 
out by language, accessibility to telephones and other socio-economic constraints. Soon rural folks, hitherto unheard in the 
media except when they announced the death of a loved one or sent a special music request were calling in to give opinions 
on a range of issues, policies and positions affecting them. For the first time in Uganda’s history ordinary Ugandans dared to 
challenge the policies and decisions of the reigning government on radio and in their own languages. The culture of 
ekimeeza spread rapidly to the rural areas where the NRM’s strongest political base lay.  Suddenly the tightly controlled 
space of radio was politically charged.” See Monica Chibita, Ugandan radio as a political space and the policing thereof, 
http://www.cmi.no/file/?1012. 
27 Human Rights Watch news release, “Uganda: Stop Harassing the Media,” May 20, 2013, 
https://www.hrw.org/news/2013/05/20/uganda-stop-harassing-media; “Uganda’s Daily Monitor Reopens After Police 
Closure,” BBC, May 30, 2013, http://www.bbc.com/news/world-africa-22717291, (accessed December 2, 2015). 
28 Isaac Imaca & Frederic Musisi, “Monitor Offices Under Police Seize,” Daily Monitor, May 20, 2013, 
http://www.monitor.co.ug/News/National/Monitor-offices-under-police-siege/-/688334/1858054/-/c6hhmg/-/index.html. 
29 Ismael Musa Ladu, “Day Eight:  Monitor, Red Pepper Premises Still Under Police Occupation,” Daily Monitor, May 27, 2013, 
http://www.monitor.co.ug/News/National/Monitor--Red-Pepper-premises-still-under-police-occupation/-
/688334/1864064/-/vadaou/-/index.html, (accessed December 2, 2015). 
30 Human Rights Watch, World Report 2014: Events of 2013, Uganda chapter,  https://www.hrw.org/world-
report/2014/country-chapters/uganda. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 16 

 

Threats Against the Media 
 

Anyone can insult the president or a bishop in America, but it doesn’t augur 
well here in this society.  
– Godfrey Mutabazi, Executive Director, Uganda Communications Commission, Kampala, 
November 12, 2015 

 

When you’re restricted, you’re already biased.  You’re supposed to be 
balanced. But restrictions put your work at risk.  If you are investigating 
properly, the state may come for you. They bring in your personal life and 
family. You get demoralized. So you drop this one. If the story is sensitive, 
that’s a threatening factor.  
– Radio journalist, Lira, October 22, 2015 

 
Print and radio journalism in Uganda is a highly monitored sector. Increasingly, social 
media is also coming under scrutiny.31 The Uganda Communications Commission (UCC) is 
the state regulatory body that oversees radio stations. The Ministry of Information and 
Communications Technology appoints the executive director of the UCC.32 The Ministry of 
Information and National Guidance appoints the majority of the members of the Media 
Council, which regulates the conduct of journalists.33 The president appoints both the 
Minister of Information and Communications Technology and the Minister of Information 
and National Guidance.  Thus in practice these bodies do not serve as checks or balances 
on one another, but rather cooperate to further state interests.34 The police also has a 
media crimes unit.35  
 
Journalists faced threat of suspension or dismissal, while radio stations faced the 
possibility of closure, all consequences which had been realized during periods of political 
unrest during recent years.36 
                                                           
31 See case of Robert Shaka, Section 3 below.  
32 Uganda Communications Act, 2013, sec. 16. 
33 Uganda Press and Journalist Act, 2000, sec. 8. 
34 For more on these bodies, see Human Rights Watch report, Uganda: A Media Minefield, May 2, 2010, pp. 13-15. 
35 Ibid.  
36 For more information on these past incidents of political unrest, such as the 2009 Kayunga riots, the 2011 national 
elections, and the 2011 Walk to Work protests, see background section above, 



 

 17   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

There are potential financially costly consequences of airing diverse political opinion, 
which cause radio stations to at times censor their reporting or discussion of political 
events.  For example, a 2010 report on the state of the media in Uganda noted that stations 
tended to play music so as to avoid inviting political controversy and risk:  
 

Most stations are entertainment-oriented, with music as the dominant 
content category. This means that the plurality of broadcasters has not 
necessarily increased the diversity or improved the quality of content 
available to audiences, particularly news and public affairs programming. 
Many proprietors of commercial broadcasting stations appear to find 
entertainment programming safer and a surer way of capturing audiences – 
and advertising – than critical or potentially controversial material which 
might carry the risk of upsetting sections of the public, the business 
community or the government.37 

 

Physical Violence during Rallies  
In some instances, journalists attempting to cover opposition rallies and demonstrations 
have faced physical violence from police, particularly as the 2016 campaigns were about 
to begin. Human Rights Watch spoke to eight journalists who were injured while covering 
events on September 9 and 10, 2015, when police in Soroti and Jinja, eastern Uganda, fired 
teargas to disperse people gathered to hear opposition candidate Amama Mbabazi. 
Multiple eyewitnesses said that there had been no disorder or violence before the police 
arrived but police fired teargas canisters, in some cases directly at individuals, turning the 
canisters into projectiles that caused injury. For example, the police fired teargas canisters 
under an NTV news vehicle, forcing journalists to take cover inside.38 Journalists also had 
difficulty breathing due to the teargas. One print journalist said that as he left for his office 
to write his news story about the day’s events, two police officers openly threatened him, 
with one officer pointing his teargas gun directly at the journalist until he fled. 
 

                                                           
37 Africa Governance Monitoring and Advocacy Project (AfriMAP), Open Society Initiative for East Africa (OSIEA), and Open 
Society Media Program (OSMP), Public Broadcasting in Africa Series:  Uganda, 2010, p. 53, 
http://www.afrimap.org/english/images/report/OSI-Uganda--Public-Broadcasting.pdf. 
38 Human Rights Watch interview with TV journalist, Soroti, October 1, 2015; with radio journalist, Soroti, September 29; and 
Human Rights Watch news release, “Uganda: End Police Obstruction of Gatherings”, October 18, 2015, 
https://www.hrw.org/news/2015/10/18/uganda-end-police-obstruction-gatherings.  



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 18 

On November 16, 2015 a Delta TV journalist, Isaac Kugonza, was seriously injured and 
sustained a cracked skull while reporting a police attempt to block Erias Lukwago, 
Kampala city mayor and opposition politician, from going to the Electoral Commission to 
protest delays in his nomination process.39 Doctors did not officially inform Kugonza of 
what caused the skull fracture but he told Human Rights Watch he saw reference to injuries 
caused by a rubber bullet in his medical file.40 Media houses also reported that Kugonza 
was injured by police rubber bullets.41 According to Kugonza, police officials came to the 
hospital and offered to pay his medical bills which were in excess of 1 million Uganda 
shillings (US$300 ) but then never did so.42  
 
Ultimately police charged Lukwago and another local opposition politician with assault 
and malicious damage for Kugonza’s injuries.43 The police claimed that it was Lukwago’s 
and other politicians’ failure to halt their effort to reach the Electoral Commission that led 
to Kugonza’s injuries. Video footage clearly shows that was Lukwago nowhere near 
Kugonza at the time he sustained his injury and at least six gunshots are audible on 
available video footage from the altercation.44  According to Ugandan media freedom group, 
Human Rights Network for Journalists, Kugonza is the third journalist to be shot while 
covering political events in less than two months.45  
 

                                                           
39 “Injured journalist: police charge Lukwago with assault,” The Observer, http://www.observer.ug/news-headlines/41051-

injured-journalist-police-charge-lukwago-with-assault, November 17, 2015, and, “Ugandan journalist severely injured 
covering peaceful procession”, Committee for the Protection of Journalists, November 24, 2015, 
https://cpj.org/2015/11/ugandan-journalist-severely-injured-covering-peace.php, and “Uganda: TV Journalist Shot in the 
Head By Ugandan Police While Covering Political Event,” Human Rights Network for Journalists, November 17, 2015, 
http://allafrica.com/stories/201511190463.html, (all accessed December 1, 2015).   
40 Human Rights Watch interview with journalist Issac Kugonza, Kampala, December 15, 2015.  
41 “Injured journalist: police charge Lukwago with assault,” The Observer, http://www.observer.ug/news-headlines/41051-

injured-journalist-police-charge-lukwago-with-assault, November 17, 2015, and “Uganda: TV Journalist Shot in the Head By 
Ugandan Police While Covering Political Event,” Human Rights Network for Journalists, November 17, 2015, 
http://allafrica.com/stories/201511190463.html, (accessed December 1, 2015). 
42 Ibid.  
43 “Injured journalist: police charge Lukwago with assault,” November 17, 2015, The Observer, 
http://www.observer.ug/news-headlines/41051-injured-journalist-police-charge-lukwago-with-assault, (accessed December 
1, 2015).  
44 “Lukwago arrested, shots fired, journalist hit,” NTV Uganda, November 16, 2015, 
https://www.youtube.com/watch?v=1Synvf44Jwg&feature=youtu.be (accessed November 16, 2015). 
45 According to HRNJ, Matovu Enock, a journalist with NTV, was shot on October 29 2015 in Mityana and Ivan Vincent Mukisa 
was shot October 15 in Jinja, http://allafrica.com/stories/201511190463.html (accessed December 1, 2015).  



 

 19   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

Threats and Harassment  
Journalists faced threats or warnings about repercussions issued by an array of 
government bodies including resident district commissioners (RDC), internal security, 
police, and the UCC. 
 
Journalists frequently stated that RDCs – senior civil servants appointed by and operating 
on behalf of the president in each of the districts – obstructed their work. One station 
manager in Soroti said that the RDC intervened if a radio station gave more coverage or 
airtime to the opposition than to the ruling party, but that if the balance fell the other way, 
there was no intervention.46   
 
Police also took part in harassing journalists. Police in Mbale gathered journalists shortly 
before a rally by opposition presidential candidate Mbabazi in September and ordered 
them not to write about him.47 In Soroti, police called for the firing of a journalist for 
reporting about the beating to death of a criminal suspect.48 In Lira they threatened to 
close a radio station after being asked for comment about a rally planned by NRM Poor 
Youth49 and also summoned a radio journalist for questioning after he sought a comment 
about a police motorcycle allegedly used as transport by the an NRM party official 
registering voters for the party primaries and threatened his life.50 
 
Regional and district internal security officials also intimidated journalists. One regional 
Internal Security Organisation official (RISO) summoned a managing director of a radio 
station for airing a political satire radio show about a fictional country and government. 
The director was asked why she allowed “people to abuse the president.”51   
 
Another journalist said that he was called into a district internal security official (DISO) 
office, shown his own telephone records, indicating he had clearly been under surveillance. 
He was accused of being on the side of opposition because he was in phone contact with 

                                                           
46 Human Rights Watch interview with station manager, Soroti, September 30, 2015. 
47 Human Rights Watch interview with print Journalist, Mbale, September 25, 2015; with radio journalist, Mbale, September 
25, 2015; with radio journalist, Mbale, September 25, 2015. 
48 Human Rights Watch interview with talk show host, Soroti, September 30, 2015. 
49 Human Rights Watch interview with radio journalist, Lira, October 21, 2015. 
50 Human Rights Watch interview with radio journalist, Lira, October 21, 2015. 
51 Human Rights Watch interview with former acting station manager, location withheld, October 12, 2015. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 20 

someone from Mbabazi’s camp. He was also summoned to police once and the DISO and 
RISO on another occasion for his reporting.52 “Whenever l am doing my work l have to go 
slow. I have to be cautious. I have children to keep safe,” he said.53 
 
The Uganda Communications Commission (UCC) also threatened radio stations with 
deregistration.54  For example, the executive director of the UCC visited a radio station in 
Fort Portal, warning them not to air stories critical of members of the local royal family.55 
 

The High Costs of Hosting Opposition Members 
Journalists told Human Rights Watch that in some parts of the country or at some times 
when political tension is running high, if they allowed members of the opposition access 
to the airwaves, they risked losing their jobs or closure of their stations. Many stated that 
once it became known that they were granting a member of the opposition media coverage, 
inevitably either the RDC, security operatives, or the UCC began calling or visiting.56 One 
radio station manager admitted to Human Rights Watch that he warned his staff that 
journalists would be individually liable for any backlash from government for their 
programming.57  One radio station manager said that UCC officials visited his station after 
the station interviewed opposition presidential candidate Mbabazi, demanding recordings.  
He told Human Rights Watch that they instructed him not to host Mbabazi again and that 
any stations that dared to do so would be closed.58 Two regional print newspaper editors 
said that if they gave front-page coverage to Mbabazi or Besigye, they would receive a call 
from either their head office or State House, the president’s office.59 
 
The decision by two radio stations to suspend their employees for hosting opposition 
candidate Besigye underscored the well-founded fear journalists have of losing their job.  
In July 2015, Basoga Baino Radio, based in Jinja and known as Baba FM, was switched off 

                                                           
52 Human Rights Watch interview with radio journalist, Hoima, November 10, 2015. 
53 Ibid.  
54 Human Rights Watch interview with radio talk show host, Soroti, September 30, 2015. 
55 Human Rights Watch interview with radio journalist, Fort Portal, October 30, 2015. 
56 Human Rights Watch interview with print journalist, Mbale, September 26, 2015; with talk show host, Soroti, September 
30, 2015. 
57 Human Rights Watch interview with news editor, Mbale, September 26, 2015. 
58 Human Rights Watch interview with radio journalist, Mbale, September 26, 2015. 
59 Human Rights Watch interview with regional paper manager, Soroti, September 30, 2015 and telephone interview, 
Kampala, December 15, 2015. 



 

 21   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

at the main transmitter while Besigye was a guest on a program. 60 The station is owned by 
the area’s parliamentarian who is from the ruling NRM party. Station managers claimed 
publicly it was a technical glitch, and the UCC denied involvement. But according to 
interviews with those at the station and other knowledgeable sources, the station 
management clearly chose to suspend three journalists from their jobs for over a month as 
a result of Besigye’s appearance.61   
 
In another similar example, a radio station in Hoima fired its manager allegedly for hosting 
Besigye in April 2014.62 The former manager told Human Rights Watch:  
 

I was pro-people.  I was supporting people who wanted to come on air and 
give their views. Someone wanted to go on air, say opposition?  [I would say] 
Yes.  Now it’s, “Go away.”  People in Hoima … they know there’s no radio 
that can save them to let them air out their views freely.  Whoever does it, 
no one can accept this openly.63   

 
The real threat of closure by the government – as had occurred to the Kampala radios in 
2009 and 2013 – also discourages radio stations from hosting opposition.  The 
management of Voice of Lango radio denied Besigye access to their station in September 
2015.  The manager of the station allegedly did not want to face problems with the UCC 
given past instances of forced closure of other radio stations.64   
 
Radio stations charged opposition higher fees for paid programming on their airwaves, 
either to discourage them from coming or to ensure that payment would be sufficient to 
mitigate any negative financial consequences.65  Opposition party representatives 
confirmed that they were often charged many times more for radio spots than those from 
the ruling party.66 One opposition member said that they paid 700,000 Ugandan shillings 
                                                           
60 Human Rights Watch interview with radio journalist, Jinja, September 21, 2015; with radio journalist, Jinja, September 21, 
2015. 
61 Human Rights Watch interview with radio journalist, Jinja, September 21, 2015; with radio journalist, Jinja, September 21, 
2015.  
62 Human Rights Watch interview with former station manager, Kampala, November 13, 2015. 
63 Ibid. 
64 Human Rights Watch interview with radio talk show host, Lira, October 21, 2015; see also background section, “Forced 
Closure of Media Houses in Recent Years.” 
65 Human Rights Watch interview with radio journalist, Hoima, November 6, 2015. 
66 Human Rights Watch interview with station manager, Soroti, September 30, 2015 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 22 

($210) to be allowed to air a spot on a government radio station, while the ruling party 
often was allowed do so free of charge.67 One radio journalist told Human Rights Watch 
that his station charges Besigye 2 million Uganda shillings ($600) for one hour of 
airtime.68  
 
According to one government-owned regional radio station, opposition members could not 
even purchase airtime for their sole use, as members of the ruling party can, but instead 
had to be balanced by including government representatives in discussion. “We’re 
supposed to host him on radio, but they wanted to buy airtime, and we don’t sell airtime 
for such discussions.  Even if he bought it, we need a balanced panel….  We don’t care how 
much you’re giving us.”69  
 
In contrast, the UCC, as a matter of policy, requires that all radio stations dedicate at least 
one hour of coverage a week to the government and to cover all national events live, 
including important speeches by the president.70 Such airtime must be during a prime time, 
and be advertised beforehand through prior announcements and jingles.71 Given the near 
complete overlap between the ruling party and the government in Uganda, these required 
government programs are clearly a time spent promoting the ruling party itself.  
 

Cooptation and Bribery 
In order to maintain support, government officials from the ruling party has often rewarded 
loyalty with financial enrichment and sought to entice support via cash hand-outs, and the 
same approach applies to the media. As one lawyer told Human Rights Watch, “Corruption 
is a tool of management in this country. This country runs on a web of patronage.”72 

                                                           
67 Human Rights Watch interview with opposition politician, Gulu, October 12, 2015. 
68 Human Rights Watch interview with radio journalist, Hoima, November 6, 2015. 
69 Human Rights Watch interview with radio station manager, Soroti, September 30, 2015. 
70 Human Rights Watch interview with Godfrey Mutabazi, Uganda Communications Commission Executive Director, 
November 12, 2015; Uganda Communications Commission, Guidelines on the Provision of Free Broadcast Air-Time to 
Publicize Government Programs, on file with Human Rights Watch. 
71 Uganda Communications Commission, Guidelines on the Provision of Free Broadcast Air-Time to Publicize Government 
Programs, on file with Human Rights Watch. 
72 Human Rights Watch, Human Rights Watch/ Yale Law School Lowenstein Clinic interview, Kampala, May 19, 2013. For more 
see Human Rights Watch report, “Letting the Big Fish Swim:  Failure to Prosecute High-Level Corruption in Uganda” 
https://www.hrw.org/report/2013/10/21/letting-big-fish-swim/failures-prosecute-high-level-corruption-uganda (accessed 
December 1, 2015).  



 

 23   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

Journalists referred to bribes alternately as “motivation,” and “empowerment.”73  
According to some journalists, government officials refer to these types of pay-outs as 
“transportation,” and “water.”74 Journalists working outside Kampala, often work without a 
contract and are often paid little more than 10,000 to 20,000 Ugandan shillings ($3-6) per 
story, and are therefore admittedly particularly vulnerable to accepting pay-outs for 
partisan reporting.75  
 
Journalists in Mbale, Gulu, Lira, and Hoima stated that politicians and others, including 
(Ret.) Lt. General Henry Tumukunde, now an NRM mobilizer, were gathering journalists and 
paying them sums of 100,000-200,000 Ugandan shillings ($30 to 60) to give favorable 
media coverage to the ruling party.76 One other journalist said that Tumukunde gave half a 
million Ugandan shillings ($150) to the area’s journalists to divide among themselves.77   
 
One journalist said that he personally received 200,000 Ugandan shillings ($60) from 
Tumukunde.78  
 

General Tumukunde is in this region to make sure he oppresses all those 
who are anti-government. He segmented his operation. He knows you 
support, or you don’t support Museveni. Then he’ll look for a way of getting 
you. He went ahead and gathered the journalists . . .  He said, ‘Don’t write 
about Mbabazi.’79 

 
The co-option of the media by payouts ultimately impacts the public’s access to 
information and the education of voters on key issues.  Ultimately, some journalists fear or 
reluctance to report information which may be perceived as critical of the government or 
the ruling party denies listeners the opportunity to receive balanced and factually accurate 
information to assess their voting choices. 

                                                           
73 Human Rights Watch interview with print journalist, Lira, October 21, 2015. 
74 Human Rights Watch interview with radio journalists, Lira, October 21, 2015; with radio journalist, Fort Portal, November 2, 
2015. 
75 Human Rights Watch interview with journalists’ association representative, Kampala, October 8, 2015. 
76 Human Rights Watch interviews with print journalist, Mbale, September 25, 2015; with print journalist, Mbale, September 
26, 2015. 
77 Human Rights Watch interview with journalist, location withheld, October 12, 2015. 
78 Human Rights Watch interview with radio journalist, Lira, October 21, 2015. 
79 Human Rights Watch interview with print journalist, Mbale, September 26, 2015. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 24 

Others recounted stories of politicians paying money in order to stop unfavorable stories 
from reaching the airwaves.80 One journalist described a pattern he called “cliqueism,” 
where the ruling party divides journalists into camps, depending on how favorable or 
unfavorable their coverage of the president and ruling party has been.81 Allegedly lists of 
pro- and anti-government journalists circulated in Northern Uganda, promoting fear and 
suspicion among the media.82   
 
One result of being branded as “anti-government” is that you are not privy to state 
information or invited to state functions where information about issues may be 
presented.83  As one journalist described, “What happens is that a reporter like myself, 
they say we’re a little critical of government.  If there are any activities taking place, and 
they see a negative publication, they don’t invite us to cover functions.”84 Another 
journalist said, “We heard we’re branded Mbabazi’s. So when [the government] are calling 
for coverage, they omit us.”85 
 
Other enticements journalists received from the state included a paid visit to Kyankwanzi86, 
the location of the National Leadership Training Institute of the NRM party to learn about 
patriotism and self-defense during a two-week course or a visit to Rwakitura, the 
president’s country home.87 
 

Self-censorship 
Radio owners, journalists, and other media experts told Human Rights Watch of significant 
concerns for how journalists, particularly those working for local radio stations outside 
Kampala, could impartially report on key political issues as the 2016 presidential and 
parliamentary elections draw near.  One civil society activist explained:  
 

                                                           
80 Human Rights Watch interview with print journalist, Mbale, September 25, 2015. 
81 Human Rights Watch interview with radio journalist, Mbale, September 25, 2015; with print journalist, Mbale, September 
26, 2015. 
82 Human Rights Watch interview with station manager, Gulu, October 12, 2015; with news editor, Gulu, October 16, 2015. 
83 Human Rights Watch interview with print journalist, Lira, October 23, 2015. 
84 Human Rights Watch interview print journalist, Mbale, September 26, 2015; with print journalist, Lira, October 23, 2015. 
85 Human Rights Watch interview with print journalist, Mbale, September 26, 2015. 
86 Human Rights Watch interview with radio journalist, Fort Portal, November 2, 2015. 
87 Human Rights Watch interview with print journalist, Hoima, November 4, 2015; with radio journalist, Hoima, November 4; 
with radio journalists, Hoima, November 5, 2015; with radio journalist, Hoima, November 9, 2015. 



 

 25   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

What happens here is that now people are in a state of self-censorship. 
They know things are wrong but people don’t want to get into bad terms 
with government. They just don’t want to get into conflict. They are afraid to 
question these things. There are new laws coming up that make the 
environment difficult. So many organizations are now focusing on 
children’s rights, domestic violence. They don’t want to concentrate on 
governance and accountability issues.88 

 
Some topics that journalists considered off-limits included the First Family, 89 negative 
commentary about the president, 90 homosexuality,91 and in Hoima, topics on land 
evictions and oil.92 As one journalist said:  
 

The police invited us one time to caution us on the way we should 
behave. . . . Whenever I’m going to write, I find it’s factual[ly accurate] that 
there are people . . . saying they’re tired of government. If we repeat that, 
that is taken by our government to mean causing violence. To me I’ve done 
my job.  [The government’s approach] restricts our job and the way we do 
it.93 

 

Some journalists said that ruling party officials called for their dismissal following negative 
coverage.94 One journalist told Human Rights Watch that in September 2015, after covering 
a story about one candidate’s supporter allegedly bribing NRM delegates, the candidate, 
who is a current parliamentarian, began calling his station requesting his dismissal.95 As a 
result, he stopped reporting on the story.  

                                                           
88 Human Rights Watch interview with NGO head, Fort Portal, October 30, 2015. 
89 Human Rights Watch interview with print journalist, Mbale, September 27, 2015. 
90 Human Rights Watch interview with radio journalist, Gulu, October 12, 2015. 
91 Human Rights Watch interview with radio journalist, Gulu, October 12, 2015. 
92 Human Rights Watch interview with radio journalist, Hoima, November 9, 2015. 
93 Human Rights Watch interview with radio journalist, Mbale, September 25, 2015. 
94 Human Rights Watch interview with radio journalist, Mbale, September 25, 2015; with radio journalist, Fort Portal, October 
30, 2015. 
95 Human Rights Watch interview with radio journalist, Mbale, September 25, 2015. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 26 

 

Threats to civil society  
 
Over the last several years, the government has increasingly scrutinized the work of civil 
society groups. Human Rights Watch has documented how officials at both the national 
and local level have increasingly deployed an array of tactics to intimidate and obstruct 
NGOs working on good governance, land rights, and transparency in the oil sector among 
other subjects.96 The methods range from closing meetings, reprimanding NGOs for their 
work, and demanding retractions or apologies, as well as occasional resort to threats, 
harassment, ad-hoc investigations and heavy-handed bureaucratic interference to impede 
registration. Throughout 2015, as elections draw near, civil society is continuing to face 
challenges talking about critical issues, and informing voters about key issues, violating 
rights to both free expression and association.  
 

The Non-governmental Organisations Act  
For over 15 years, Ugandan civil society leaders have been in dialogue with ministry of 
internal affairs officials to push for a progressive and enabling environment for civil 
society.97 In April 2015, at a time when civil society was increasingly discussing the 
importance of free and fair elections in 2016 and other key election-related issues, the 
government published a new and highly controversial Non-governmental Organisations Act 
in the official gazette.98 The bill, as presented by the government, granted the government 
regulator, a new body to be called the National Bureau of Non-Governmental Organisations, 
sweeping powers to supervise, approve, inspect, and dissolve all nongovernmental 
organizations and community based organizations, and imposed severe criminal penalties 
for violations.99 After persistent advocacy from civil society leaders in Kampala, a largely 
progressive set of recommendations for changes from the parliamentary committee on 

                                                           
96 Human Rights Watch report, “Curtailing Criticism: Intimidation and Obstruction of Civil Society in Uganda,” August 2012, 
https://www.hrw.org/sites/default/files/reports/uganda0812ForUpload.pdf, (accessed December 3, 2015). 
97 Currently, NGOs are regulated under the Nongovernmental Organisations Registration Act (NGO Act), enacted in 1989, and 
amended in 2006; the NGO Registration Regulations of 2009; and the 2010 National NGO Policy. The NGO Policy, though 
generally positive, contains some contradictions and has never been fully launched by the Office of the Prime Minister, so it 
has not been properly endorsed by government or implemented in practice. 
98 This is a legislative act that indicates that the bill is ready for first reading and parliamentary debate.  
99 Human Rights Watch news release, “Uganda: Bill Threatens Rights, Independent Groups”, April 20, 2015, 
https://www.hrw.org/news/2015/04/20/uganda-bill-threatens-rights-independent-groups (accessed December 3rd 2015). 



 

 27   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

defence and internal affairs, and concerns raised by Uganda’s development partners, a 
significantly improved bill was passed by parliament on November 27.100  
 
The improved act nevertheless still contains serious threats to civil society because, as 
passed, it maintains new, vague and undefined criminal offences for legitimate civil 
society work. Specifically, the act lays out “special obligations” for organizations, 
including a requirement that groups should “not engage in any act, which is prejudicial to 
the interests of Uganda and the dignity of the people of Uganda” without any definition of 
what conduct may constitute such a crime or who defines the “interests” or the “dignity” 
of the people.101 Another provision criminalizes any activities by organizations which have 
not been issued a permit by the government’s regulatory agency. This appears to be an 
effort to prevent the ability of groups to work in unregistered coalitions, by creating a 
credible fear of criminal sanctions.102 The bill permits criminal sentences of up to three 
years for any violations of the law.   
 
It is not yet clear if President Museveni will sign the bill into law before the 2016 elections. 
Some civil society activists told Human Rights Watch that the rush to debate and pass 
what was a heavily restrictive bill in the lead-up to the campaigns already succeeding in 
limiting civil society criticism of government, particularly critical governance issues, and 
prompted self-censorship and fear even before becoming law.103  
 

Ad-hoc Investigations and Obstructing Work of Coalitions   
To some extent, the Non-governmental Organisations Act appears to be an effort to codify 
into law some of the government’s ad-hoc attempts to curtail civil society activism over 
recent years.  
 

                                                           
100 Human Rights Watch news release, “Uganda: Reject Vague Crimes in Proposed Law”, December 13, 2015, 
https://www.hrw.org/news/2015/12/13/uganda-reject-vague-crimes-proposed-law;“Parliament Passes Controversial NGO 
Bill on Eve of Pope’s Arrival,” Daily Monitor, November 27, 2015, http://www.monitor.co.ug/News/National/Parliament-
passes-controversial-NGO-bill/-/688334/2974692/-/3bwnalz/-/index.html (all accessed December 1, 2015). In terms of 
positive changes, for example, the powers of the government regulatory body were more limited.    
101 Non-governmental Organisations act (2015) Clause 44.  
102 The government’s NGO Board has previously told one registered non-governmental group it must “stop being a member 
of unregistered loose coalitions.” Letter from NGO Board to ACODE, June 14, 2012, on file with Human Rights Watch. The 
current NGO law is silent on the legal status of coalitions.  
103 Human Rights Watch phone interview with three members of civil society, December 7 and 8, 2015, via telephone.  



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 28 

For example, on July 3, 2015, the minister of internal affairs wrote a formal complaint to the 
NGO Board, calling for an investigation into the work of the Great Lakes Institute for 
Strategic Studies (GLISS)104 The minister argued that GLISS was “involved in de-
campaigning government programs and actively recruiting youths to join political 
opposition parties contrary to the objects for which it was registered.”105 On July 24, the 
NGO Board ordered Uganda Registration Services Bureau (URSB) to investigate GLISS’ 
activities “as per the complaint” and consider taking action “including dissolution.”106 

 
In August, the URSB issued their findings in a 16-page report. According to the report, the 
investigators met with officials from the ministry of internal affairs, the Internal Security 
Organisation (ISO), the Crime Intelligence Unit of police, GLISS officers, as well as former 
places of employment of GLISS management and hotels where GLISS had conducted 
activities.107 The report authors note that one GLISS director, Godber Tumushabe is “pro 
opposition”… that he is a “supporter of other Civil Society Organization (sic) who are 
critics of Government” and that is a member of the Free and Fair Election campaign “that is 
known to be pro-opposition.”108 Further, the report notes that the NGO Board had 
previously warned Tumushabe in 2012 “to stop being involved in negative activities or else 
[his previous organization] would be de-registered.”109 The government’s NGO Board had 
also warned him at the time that he should “stop being a member of unregistered loose 
coalitions.”110  
 
The report fails to present any evidence of violation of the law, or to establish any 
wrongdoing by GLISS or its employees. In conclusion, the report states that Tumushabe 
has been actively “involved in political activities which are conducted for unlawful 

                                                           
104 Letter from Minister Aronda to NGO Board, July 3, 2015, on file with Human Rights Watch. See also 
http://chapterfouruganda.com/articles/2015/07/10/uganda-minister-orders-investigations-dissolution-great-lakes-institute. 
See also, http://gliss.org/.  
105 Ibid.  
106 See more at: http://chapterfouruganda.com/articles/2015/07/10/uganda-minister-orders-investigations-dissolution-
great-lakes-institute#sthash.ZWtMYTl4.dpuf Because GLISS is registered as a company limited by guarantee, the NGO board 
appears not to have had any legal authority to conduct an investigation and turned to URSB, which under section 174 of the 
Companies Act, can appoint investigators to investigate any company affairs. See The Companies Act, 2012.  
107 Interim investigation report on the alleged unlawful activities by the Great Lakes Institute for Strategic Studies (GLISS), 
Uganda Registration Services Bureau, August 2015, on file with Human Rights Watch.  
108 Ibid, p. 10.  
109 Ibid. p 14.  
110 Letter from NGO Board to ACODE, June 14, 2012, on file with Human Rights Watch. The current NGO law is silent on the 
legal status of coalitions. 



 

 29   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

purposes” and recommends that they continue to monitor all registered companies, with 
the involvement of the police and the Internal Security Organisation and that GLISS 
management meet with various officials to hear more from them. It is unclear what, if any, 
next steps may occur in this process, at the time of writing. Technically, the investigation 
remains open and could continue. Several civil society activists pointed out that these 
wide-ranging, non-specific and potentially never-ending investigations ultimately prompt 
fear and self-censorship, especially among less well-funded groups who may lack funds to 
hire lawyers to defend themselves and fear losing staff time attempting to comply with 
endless bureaucratic interference.111 
 
In another example of recent government efforts to limit free expression, on November 26, 
2015, the Electoral Commission wrote to the Citizens Coalition for Electoral Democracy 
Uganda (CCEDU), a coalition of Ugandan civil society groups, to inform them that their 
program Topowa, Honor Your Vote was “biased, contrary to law” and violated the terms of 
their memorandum of understanding.112 The Electoral Commission called on CCEDU “to 
immediately stop airing the Topowa voter education campaign on television and some 
radio programs until further clarification from the Electoral Commission.”113 The Electoral 
Commission also wrote to some media houses and told them to stop airing Topowa and 
threatened to remove CCEDU’s accreditation as a group officially monitoring the 2016 
election.114 The electoral commission chairman and the spokesman accused the Topowa 
campaign of being partisan and pushing for “change.”115 As the CCEDU coordinator pointed 
out in the media, the letter did not specify which part of the campaign’s messaging was 
partisan. Ultimately, the campaign was permitted to continue once CCEDU agreed that a 

                                                           
111 Human Rights Watch phone interview with activists in Kampala, December 7, 2015.  
112 Letter dated November 26, 2015 from Secretary of the Electoral Commission Sam Rwakoojo to Chairman CCEDU, on file 
with Human Rights Watch.  According to their website, CCEDU is “a Civil society coalition that advocates for and promotes 
integrity, transparency and active citizen participation in Uganda’s electoral process, is currently running a voter 
mobilisation campaign to encourage, motivate and inspire Ugandans to peacefully, actively and responsibly participate in 
the forthcoming elections.” http://www.ccedu.org.ug/news-events/latest-news/334-on-topowa-update-on-recent-
engagement-with-ec.html (accessed December 10, 2015). Topowa is a Luganda word, meaning “Don’t give up.”  
113 Letter dated November 26, 2015 from Secretary of the Electoral Commission Sam Rwokoojo to Chairman CCEDU, on file 
with Human Rights Watch. 
114 Flavia Nassaka, “Uganda: EC bans ‘Topowa’ Campaign”, The Independent (Kampala), December 7, 2015, 
http://allafrica.com/stories/201512080937.html; Albert Tumwine, “EC warns CCEDU on Topowa Campaign”, Daily Monitor, 
November 27, 2015, http://www.monitor.co.ug/SpecialReports/Elections/EC-warns-CCEDU-on-Topowa-campaign/-
/859108/2973856/-/db68wu/-/index.html (all accessed December 8, 2015). 
115 “Uganda: EC Bans Topowa Election Adverts”, The Observer (Kampala), November 28, 2015, 
http://allafrica.com/stories/201511300421.html and HRNK Uganda, “Uganda's Elections Body Bans Civil Society Campaign 
Messages”, December 2, 2015, http://allafrica.com/stories/201512031688.html (all accessed December 10, 2015). 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 30 

selected committee from the Electoral Commission and CCEDU would meet to “carefully 
review all Topowa messaging moving forward.”116 
 

Arrests, Surveillance, Harassment 
Human Rights Watch spoke to 20 activists working in civil society throughout Uganda who 
said that they had been arrested or threatened for taking part in activities which criticized 
governance or failures of the government since 2014. For example, one man working for a 
group pushing for compensation for war victims in Soroti said that he was once arrested 
for leading a procession to deliver a statement about human rights to a religious leader in 
2014. He was eventually released without charge.117 
 
One NGO worker was arrested for speaking about the problem of “crime preventers”118 – 
hundreds of thousands of untrained and unpaid people recruited in every village allegedly 
to assist the police in preventing crimes in the run-up to the elections but widely viewed as 
loyal to the ruling party – on a radio station in Fort Portal in October 2015 and questioning 
their political neutrality.  He was released on police bond, which cited a charge of 
defamation.119  He said that he had been arrested on two other occasions, in May 2015 and 
August 2014, for speaking out against governance problems in Uganda. 
 
Members of civil society working outside Kampala – where there is significantly less 
scrutiny and independent monitoring of state action – also reported recent instances of 
harassment by the state, including death threats, threats of lawsuits, visits by police, and 
threats of closure by the resident district commissioner.  A worker at an anti-corruption 
organization in Fort Portal said that he received phone calls he suspected to be from state 
agents saying, “We can finish you off.”120 He reported the threats to police and named the 
people he believes were threatening him. After doing so, the calls stopped. The local 

                                                           
116 http://www.ccedu.org.ug/news-events/latest-news/334-on-topowa-update-on-recent-engagement-with-ec.html 
117 Human Rights Watch interview with print journalist, Soroti, October 1, 2015.Human Rights Watch interview with NGO 
worker, Soroti, October 2, 2015. 
118 For more on crime preventers, see HURINET, Security Agencies and the Electoral Process in Uganda: A Preliminary Report 
for the 2015/2016 General Elections, December 2015.  
119 Human Rights Watch interview with NGO worker, Fort Portal, November 3, 2015. Copy of police bond on file with Human 
Rights Watch.  
120 Human Rights Watch interview with NGO worker, Fort Portal, November 2, 2015. 



 

 31   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

chairman of the district called the same organization multiple times and threatened to sue 
for defamation for reporting about corruption matters at the district level.121 
 

Groups working on oil sector governance and natural resources 
Organizations carrying out research, advocacy, and citizen education on environmental 
issues, particularly land rights and advocacy around transparency in the oil sector have 
faced particular obstructions to their work. Conflict over land, particularly in areas where 
there is oil or where government and private companies intend to carry out large scale 
investment projects, remains acute. NGOs seeking to educate the public about the value of 
their land, community processes, and compensation rights – all seen as particularly 
sensitive issues for the president and the ruling party – face a variety of problems from 
government officials, including threats of deregistration, accusations of sabotaging 
government programs, and arrest.  
 
Government officials in oil region voice considerable skepticism of the utility and role of 
non-governmental organizations. As the deputy resident district commissioner of Hoima 
told Human Rights Watch, “I am . . . so very wary of Western sentiments by non-
governmental organizations that are geared to infiltrate our communities.” 122 
 
Employees from two separate organizations working on oil and governance in Hoima 
district said that police in plainclothes came and questioned them about their sources of 
funds in July and October 2014.123 Months later, during a meeting in Hoima of groups 
working to encourage transparency in Uganda’s oil sector, one of the police officers 
reportedly informed then minister of internal affairs Aronda Nyakairima that one of the 
organizations was “misleading government” and “causing people to rebel against 
government.”124 
 
Another NGO worker from the oil areas of western Uganda said that he had reason to 
believe that they are under surveillance. “Civil society organizations working on oil, 
governance, I believe we’re being monitored in ways we don’t know,” he said.125 In another 
                                                           
121 Human Rights Watch interview with NGO worker, Fort Portal, November 2, 2015. 
122 Human Rights Watch interview with Ambrose Tumwesigye, Hoima deputy RDC, Hoima, November 11, 2015. 
123 Human Rights Watch interview with NGO workers, Hoima, November 6, 2015. 
124 Ibid. 
125 Human Rights Watch interview with NGO worker, Hoima, November 6, 2015. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 32 

instance, during a radio talk show in Hoima, a resident district commissioner threatened to 
shut down an oil and governance organization and arrest its head for speaking about 
unlawful land evictions on-air in December 2014.126   
 
Groups in the oil areas around Hoima continue to face challenges in both accessing the oil 
areas and in carrying out activities aimed at educating the population about their rights.127 
Groups require the permission of the resident district commissioner as well as the ministry 
of energy to hold any public meetings in the area, in addition to the Inspector General of 
Police, as required by the Public Order Management Act.  These multiple approvals require 
them to seek permission months in advance of meetings.   
 
For example, in February 2015, a civil society meeting in Hoima was broken up by the RDC 
just as it began. It was a consultative meeting on oil, organized by two NGOs.128  One of the 
organizers told Human Rights Watch:  
 

We also had organized a regional workshop where we had invited all 
leaders from the five districts, including our own parliamentarians, chief 
administrative officers, district internal security officers, district police 
commanders, everyone, some people from the ministries of land and 
energy. We were shocked to see this RDC … stopping the meeting just on 
the eve of the meeting.  It was supposed to start in the morning. He called 
me at six in the evening summoning me to his office. He gave me a letter 
stopping the meeting. The meeting was to do with land and oil.129 

                                                           
126 Human Rights Watch interview with NGO head, Hoima, November 10, 2015. 
127 Human Rights Watch interview with NGO head, Hoima, November 6, 2015; with NGO worker, Hoima, November 6, 2015; 
with NGO worker, Hoima, November 6, 2015; with NGO head, Hoima, November 6, 2015; with NGO worker, November 6, 2015.  
128 Human Rights Watch interview with NGO head, Hoima, November 6, 2015. 
129 Human Rights Watch interview with NGO head, Hoima, November 6, 2015.  



 

 33   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

 

Targeted efforts to Silence Freedom of Expression  
 
In addition to general efforts to close down the space for critical public reporting and 
debate on issues of public interest, the government has made specific efforts to silence 
specific individuals for voicing critical views of the government as the 2016 elections draw 
near. Below are two recent examples of such targeted efforts. 
 

Case of Robert Shaka  
On June 8, 2015, a group of police officers from the Special Investigation Unit (SIU) 
arrested Robert Shaka, an information and security analyst with United States Agency for 
International Development (USAID) in Kampala as he left his home outside Kampala.130 He 
was taken to the SIU headquarters in Kireka, in Kampala, and charged with various 
offenses. According to his lawyers, police informed Shaka that while,  
 

[using] computers and other electronic devices, he issued offensive 
communications against the sovereign state of Uganda, bringing it into 
hatred and contempt and accordingly committing the offence of promotion 
of sectarianism contrary to Section 41 of the Penal Code Act.131  

 

[And that] . . . .he issued offensive communication against President Yoweri 
Museveni, [the first lady] Janet Museveni, Kale Kayihura,  . . . thereby 
committing the offence of offensive communication contrary to Section 25 
of the Computer Misuse Act.132 

                                                           
130 Chapter Four Uganda, “UPDATED: Further Statement on the Status of Mr. Robert Shaka,” June 12, 2015, 
http://chapterfouruganda.com/articles/2015/06/10/updated-further-statement-status-mr-robert-shaka (accessed on 
December 9, 2015). 
131 Sec.41(1) A person who prints, publishes, makes or utters any statement or does any act which is likely to— degrade, 
revile or expose to hatred or contempt; create alienation or despondency of; raise discontent or disaffection among; or 
promote, in any other way, feelings of ill will or hostility among or against, any group or body of persons on account of 
religion, tribe or ethnic or regional origin commits an offence and is liable on conviction to imprisonment for a term not 
exceeding five years. 
132 UPDATED: Further Statement on the Status of Mr. Robert Shaka, Supra note 112. Section 25 of the Computer Misuse Act 
2011 provides that “[any] person who willfully and repeatedly uses electronic communication to disturb or attempts to 
disturb the peace, quiet or right of privacy of any person with no purpose of legitimate communication whether or not a 
conversation ensues commits a misdemeanor and is liable on conviction to a fine not exceeding twenty four currency points 
or imprisonment not exceeding one year or both.” 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 34 

A few weeks before his arrest, Shaka had spoken to the media and said that he was facing 
“persistent harassment at . . . the hands of security personnel on allegations that he was 
the social media personality who goes by the names ‘Tom Voltaire Okwalinga (TVO).’”133 
TVO — believed to be a pseudonym — is a popular Ugandan Facebook account that 
consistently posted criticism of the president and the ruling party.134 
 
The police allege that between 2011 and 2015, Shaka disguised himself as TVO on 
Facebook and “. . . disturbed the right of privacy of President Museveni by posting 
statements as regards to his health condition. . .”135 Several media houses pointed out that 
while Shaka was in police detention, and “without access to any form of electronic 
gadgetry, the said TVO [continued] to operate his/her social media account embarrassingly 
exposing the baselessness of the police accusations and premise for his arrest.”136 
 
On June 11, 2015, Shaka was brought before a court which ordered his unconditional 
release.137 In defiance of that court order, the police brought him to another court and 
charged him with the offence of “offensive communication” under section 25 of the 
Computer Misuse Act.138 Charges against Shaka are still pending before that court, his case 
having been adjourned twice already at the time of writing.139 He is schedule to appear next 
in January 2016.  Shaka’s lawyers have publicly stated that “[Shaka’s] unceremonious 
arrest and detention represents an affront to the freedom of expression for all Ugandans 
especially those using new media platforms to express their views and opinions.”140 
 
 
 

                                                           
133 Further Statement on the Status of Mr. Robert Shaka. Douglas Mpuga, “Social Media Critic Arrested in Uganda,”Voice of 
America, July 13, 2015, http://www.voanews.com/content/social-media-critic-arrested-in-uganda-/2820626.html, (accessed 
December 1, 2015). 
134 See Ugandan Facebook account, https://www.facebook.com/tom.okwalinga?fref=ts.  
135“UPDATED: Further Statement on the Status of Mr. Robert Shaka.”  
136 Ibid.  
137 “UPDATED: Further Statement on the Status of Mr. Robert Shaka.” 
138 Ibid. 
139 Veronica Kayaga, ‘Case against Robert Shaka aka TVO adjourned’ Radio One, June 30, 2015, 
http://radioonefm90.com/case-against-robert-shaka-aka-tvo-adjourned/ accessed on December 9, 2015.) 
140 Douglas Mpuga, “Social Media Critic Arrested in Uganda,” Voice of America, July 13, 2015, 
http://www.voanews.com/content/social-media-critic-arrested-in-uganda-/2820626.html, (accessed December 1, 2015). 



 

 35   HUMAN RIGHTS WATCH | JANUARY 2016 

Case of Tamale Mirundi  
On December 1, 2015, the UCC issued a written warning to a number of media houses who 
continued to host of Tamale Mirundi as a guest on their programming.141 Mirundi spent 13 
years as press secretary to President Museveni but was relieved of his duties in July 2015 
after allegations surfaced that he had insulted the president and some other members of 
the First Family.142  
 
The warning, signed by UCC executive director Godfrey Mutabazi, indicated that UCC 
investigations found Mirundi’s language on-air to be “profane and abusive” and in 
violation of Ugandan law.143 Without any reference to any specific program or wording used 
by Mirundi, Mutabazi wrote that “the language used doesn’t deserve to be on the airwaves, 
and the commission therefore directs you to stop broadcasting such programs with 
immediate effect.”144 The warning further cautioned the media houses that “repeated 
breach” or violation of the law will result in the canceling or revoking of media house 
licenses.145 
 
As the editorial board of the Daily Monitor has pointed out, it is not clear to whom Mirundi 
or the programs seeking to host him can appeal now. The UCC issued ad-hoc orders with 
no specific evidence of wrongdoing and no court order, meaning that there is no clear 
remedy for anyone. This type of blanket banning of someone’s ability to appear on media 
programs violates guarantees of freedom of expression and rights of due process.  
 
Mirundi, the Monitor editorial board noted, is an “admittedly and unapologetic rabble-
rouser” and “very annoying.” But, the board further cautioned:  
 

                                                           
141 Letter from UCC to ABS TC, dated November 30, 2015, on file with Human Rights Watch. “UCC moves to stop Tamale 
Mirundi’s 'abusive remarks'”, December 1, 2015, http://www.newvision.co.ug/news/676351-ucc-moves-to-stop-tamale-
mirundi-s-abusive-remarks.html (accessed December 8, 2015). 
142 Ivan Okuda, “Story behind Tamale Mirundi’s Sacking”, Daily Monitor,  July 27, 2015, 
http://www.monitor.co.ug/News/National/Story-behind-Tamale-Mirundi-s-sacking/-/688334/2810636/-/5tdvmo/-
/index.html (accessed on December 07, 2015). 
143 The letter states that Mirundi had breached section 29(a) and section 31 of the Uganda Communications Act 2013. The 
Uganda Communications Act, 2013, http://www.ucc.co.ug/files/downloads/ucc%20act%202013.pdf (accessed on 
December 7, 2015).  
144 Letter from UCC to ABS TC, November 30, 2015, on file with Human Rights Watch. 
145 Ibid. 



 

 “KEEP THE PEOPLE UNINFORMED” 36 

[T]he larger danger may already be at play in our midst. There are persons in 
power, acting directly or through State institutions, who have taken 
unilateral measures, which violate Ugandans’ constitutional rights to 
freedom of speech under the questionable guise of stopping what they 
presume to be disparaging commentary. There are Ugandans who have 
been illegally stopped from appearing on air just because of their views 
about how the NRM leadership exercises the power entrusted upon them by 
citizens. It is for this reason that there is cause for trepidation.146 

 

As one journalist told Human Rights Watch, “If Mirundi can be banned from the air this way, 
then we are all vulnerable to being silenced by the state. Anyone can be next.”147  

                                                           
146 “Shutting up Mirundi creates new danger,” Daily Monitor, December 3, 2015, 
http://www.monitor.co.ug/OpEd/Editorial/Shutting-up-Mirundi-creates-new-danger/-/689360/2981714/-/45dvx3/-
/index.html (accessed December 3, 2015). 
147 Human Rights Watch telephone interview with journalist, Kampala, December 9, 2015.  



 

37 
 

 

Applicable International and National Law 
 

Uganda’s International Obligations 
Uganda is obligated to respect the right to freedom of expression of all persons under 
international law and Uganda’s constitution.  
 
Multiple international human rights legal provisions protect freedoms of expression, 
speech and assembly. For example, Uganda is a party the International Covenant on Civil 

and Political Rights (ICCPR),148 which under article 19 imposes legal obligations on states 
to protect freedom of expression and information: 
 

Everyone shall have the right to hold opinions without interference; 
Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall 
include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all 
kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form 
of art, or through any other media of his choice.149 

 
Similarly, the ICCPR also permits governments to impose certain limitations on freedom of 
expression, if such restriction is provided by law and is necessary: (a) for respect of the 
rights or reputations of others; (b) for the protection of national security or of public order, 

or of public health or morals.150 
 
The UN Human Rights Committee, which monitors state compliance with the ICCPR, has 
stated that while governments can restrict freedom of expression where provided for by 
law, “it must still be determined whether the measures taken against the author [of any 
statements are] necessary for the safeguard of national security and/or public order. . .  
The legitimate objective of safeguarding and indeed strengthening national unity under 

                                                           
148 International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), adopted Dec 16, 1966 G.A Res 2200A(XXI), 21 U.N. GAOR sup. 
(No.16) at 52, U.N.Doc. A/6316 (1966), 999 U.N.T.S. 171, entered into force March 23, 1976, acceded to by Uganda June 21, 
2005, art. 19.  
149 Ibid., art.19. 
150 Ibid., art.19 (3). 



 

38 
 

difficult political circumstances cannot be achieved by attempting to muzzle advocacy of 

multi-party democracy, democratic tenets and human rights.”151 
 

Uganda is also a party to the African Charter on Human and Peoples’ Rights (ACHPR),152 
which, in article 9, states that “every individual shall have the right to receive 
information”153 and “every individual shall have the right to express and disseminate his 
opinions within the law.”154 The African Commission on Human and People’s Rights 
reaffirmed that “the fundamental importance of freedom of expression as an individual 
human right, as a cornerstone of democracy and as a means of ensuring respect for all 
human rights and freedoms.”155 The African Commission has also held that governments 
should not enact provisions which limit freedom of expression “in a manner that override 
constitutional provisions or undermine fundamental rights guaranteed by the [Charter] and 
other international human rights documents.”156 
 
The African Court on Human and Peoples’ Rights, in a case where the victim was sentenced 
to 12 months imprisonment for three articles he published about alleged corrupt practices 
by the Prosecutor of Faso in Burkina Faso, the Court ruled that “the Respondent State 
violated Article 9 of the African Charter on Human and Peoples’ Rights; Article 19 of the 
International Covenant on Civil and Political Rights and  Article 66(2)(c) of the Revised 
Economic Community of West African States (ECOWAS) Treaty.”157 
 
The Ugandan Supreme Court has held that in case of restricting or limiting the enjoyment 
of a protected right,  
 

                                                           
151 Womah Mukong v. Cameroon, Communication No. 458/1991, U.N.Doc. CCPR/C/51/D/458/1991 (1994), para. 9.7. 
152 African [Banjul] Charter on Human and Peoples’ Rights, adopted June 27, 1981, OAU Doc. CAB/LEG/67/3 rev.5, 21 I.L.M.58 
(1982), entered into force October 21 1986, ratified by Uganda May 10, 1986. 
153 Banjul Charter, art.9. 
154 Ibid., art.9 (2). 
155 Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa, African Commission on Human and Peoples' Rights, 32nd 
Session, 17 - 23 October, 2002: Banjul, The Gambia, https://www1.umn.edu/humanrts/achpr/expressionfreedomdec.html. 
(accessed December 02, 2015) 
156 Constitutional Rights Project and Civil Liberties Organization v. Nigeria, African Commission on Human and Peoples 
Rights, Comm. No. 102/93, (1998), para. 57-58, http://www1.umn.edu/humanrts/africa/comcases/102-93.html. (accessed 
December 02, 2015) 
157 Lohé Issa Konaté v. Burkna Faso, African Court on Human and Peoples’ Rights,  Application No 004/2013, (2014), 
http://www.african-court.org/en/images/documents/Judgment/Konate%20Judgment%20Engl.pdf. (Accessed on December 
02, 2015). 



 

39 
 

The yardstick is that the limitation must be acceptable and demonstrably 
justifiable in a free and democratic society. The limitation on the enjoyment 
of a protected right in defence of public interest is in turn limited to the 
measure of that yardstick. In other words, such limitation, however 
otherwise rationalized, is not valid unless its restriction on a protected right 
is acceptable and demonstrably justifiable in a free and democratic society. 
158 

 
Various international human rights bodies and courts around the world have noted that 
protection of freedom of expression must include pluralism, tolerance and 
broadmindedness from public officials regarding open criticism.159 As the African 
Commission stated, “It should be assumed that criticism of the government does not 
constitute an attack on the personal reputation of the head of state. People who assume 
highly visible public roles must necessarily face a higher degree of criticism than private 
citizens; otherwise public debate may be stifled altogether.”160  
 
Article 29 of the Constitution of the Republic of Uganda 1995 guarantees protection of the 
individual right of freedom of speech, expression and assembly, which includes freedom 
of the press and other media.161 Article 43 of the constitution states that limitations on 
human rights must be acceptable and demonstrably justifiable in a free and democratic 
society.162 In the Supreme Court decision in Andrew Mwenda & Charles Obbo vs. Attorney 
General, Mulenga JSC, in his lead judgment, ruled that: 
 

It is evident that the right to freedom of expression extends to holding, 
receiving and imparting all forms of opinions, ideas and information. It is 
not confined to categories, such as correct opinions, sound ideas or 
truthful information. Subject to the limitation under article 43, a person's 

                                                           
158 Charles Onyango Obbo & Andrew Mujuni Mwenda v. Attorney General, Supreme Court of Uganda, Constitutional Appeal 
No.2 of 2002, pg. 13.  
159 European Court of Human Rights, Lingens v Austria, judgment of July 8, 1986, application No. 9815/82, 
http://www.oas.org/en/iachr/expression/docs/jurisprudence/european/CASE_OF_LINGENS_v._AUSTRIA.doc. (accessed 
December 02, 2015) 
160 Media Rights Agenda & others v, Nigeria, African Commission on Human and Peoples' Rights, Comm. Nos. 105/93, 
128/94, 130/94 and 152/96 (1998).  http://www1.umn.edu/humanrts/africa/comcases/105-93_128-94_130-94_152-96.html. 
(accessed on December 02, 2015) 
161 Constitution of Uganda, 1995, art. 29. 
162 Ibid., art.43. 



 

40 
 

expression or statement is not precluded from the constitutional protection 
simply because it is thought by another or others to be false, erroneous, 
controversial or unpleasant. Everyone is free to express his or her views. 
Indeed, the protection is most relevant and required when a person's views 
are opposed or objected to by society or any part thereof, as 'false' or 
'wrong'.163 

 
However, several criminal laws in Uganda claw back the scope of those constitutional 
protections to an extent that undermines the very core of the right and is incompatible with 
international law. Uganda’s Penal Code Act criminalizes certain conduct by journalists, 
such as promoting sectarianism,164 incitement to violence,165 and libel.166 Criminal charges 
against journalists and media houses in Uganda are most often brought on these 
grounds.167  

                                                           
163 Charles Onyango Obbo & Andrew Mujuni Mwenda v. Attorney General, Supreme Court of Uganda, Constitutional Appeal 
No.2 of 2002, pg. 10. 
164  Penal Code Act, 1950, Sec.41. 
165 Ibid., Sec.51. 
166 Ibid., Sec.179. 
167 Other laws, such as the Public Order Management Act 2010, the Non-Government Organizations Act, and Interception of 
Communications Act 2012 also threaten fundamental freedoms to speech, expression and assembly and are currently being 
challenged before the Constitutional Court.  



 

41 
 

 

Acknowledgments  
 
This is report was written and researched by Soo-Ryun Kwon, consultant to the Africa 
Division, and Maria Burnett, senior researcher in the Africa Division, assisted by Arnold 
Kwesiga, research assistant to the Africa Division.  
 
The report was edited by Aisling Reidy, senior legal advisor; and Babatunde Olugboji, 
deputy program director. Joyce Bukuru and Abdullahi Abdi, associates in the Africa 
Division, provided editing and production assistance. 
 
The report was prepared for publication by Olivia Hunter, publications associate, and 
Fitzroy Hepkins, administrative manager. 
 
Human Rights Watch wishes to thank the many individuals in Uganda who agreed to be 
interviewed for this report. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



hrw.org

Employees of Uganda’s Daily Monitor newspaper,
outside paper’s offices in the capital Kampala on
May 20, 2013, with their mouths taped shut in
protest against the government’s forced closure
of their premises by the Uganda government.
Police raided Monitor’s offices and disabled its
printing press after it published a letter about a
purported plot to stifle allegations that Uganda
President Yoweri Museveni is grooming his son
for power, a senior editor said. 

© 2013 Reuters /James Akena 

As Uganda nears presidential and parliamentary elections in mid-February 2016, freedoms of expression and association are in-
creasingly in peril. Government and ruling party officials’ intimidation and threats to the media and civil society limits access to
information for voters and has a chilling effect on the ability of Ugandans to critique the president and the government’s policies
or freely debate critical issues, such as governance and corruption. 

“Keep the People Uninformed”: Pre-election Threats to Free Expression and Association in Uganda documents harassment and in-
timidation by government and ruling party officials against the media and civil society, particularly outside the capital, Kampala.
The police, district officials, internal security officials, and the country’s broadcasting regulator visited and called stations to
silence critical or independent voices.  Journalists have been suspended and radio stations threatened with closure for hosting
opposition members as guests.  Likewise, state agents visited nongovernmental organizations working on governance, human
rights, and oil sector transparency, threatened them with deregistration and closure, and in some cases, physically assaulted and
arrested NGO activists.  A pending law threatens to create broad and vaguely worded crimes for legitimate civil society work.  

The government and all other relevant authorities should respect and protect the freedoms of expression and association and
cease intimidating and harassing journalists and civil society members.  The government of Uganda should respect and uphold
its obligations under international human rights law and Uganda’s own constitution to protect freedom of speech and voters’
right to receive and obtain information at this critical time. Unless remedied, violations of these basic rights will impede Uganda’s
ability to hold free and fair elections.

“Keep the People Uninformed”
Pre-election Threats to Free Expression and Association in Uganda



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


