
March 2006
Investigation : Annabelle Arki
Reporters Without Borders
Europe Desk
5, rue Geoffroy Marie - 75009 Paris
Tél : (33) 1 44 83 84 84 - Fax : (33) 1 45 23 11 51
E-mail : europe@rsf.org - Web : www.rsf.org

BELARUS : 
INSTITUTIONALIZED HARASSMENT 

OF THE NEWS MEDIA

“The State for the People,” edition of 2 March 2006.
“Soviet Belorussia” presents the programme of President Alexander Lukashenko, 

who is running for a fourth term.



he Belarusian news media have never been
subject to so much harassment as now, three
days before the 19 March presidential election.
First elected president in 1994 and now running
for a fourth term, Alexander Lukashenko has
concentrated all power in himself and controls
this former Soviet republic, and its nearly 10 mil-
lion inhabitants, with an iron hand. Notorious for
once commenting that “not everything was so
bad in the famous Adolf Hitler’s Germany,”
Lukashenko is quick to get rid of opponents. If
they are lucky, he forces them into exile. If they
are not, he allegedly has them eliminated physi-
cally.

He has not spared journalists in his quest for
power. Dimitri Zavadski, a cameraman who wor-
ked for the Russian TV station ORT, is the best-
known case. He disappeared in 2000 without
his body ever being found. To hold on to the top
job, Lukashenko sidestepped the constitution
by holding a referendum in October 2004 in
which he asked Belarusians to let him have ano-
ther term. Originally scheduled for July 2006,
the election was brought forward to 19 March at
the behest of Lukashenko, who rules by “ukaz”
(presidential decree) and does not have to give
any explanations.

By advancing the date of the elections,
Lukashenko caught everyone unprepared – his
political opponents, the news media and the
international observers deployed throughout the
country by the Organisation for Security and
Cooperation in Europe (OSCE) to monitor the
elections. Now the man who once said “my
dream is to continue fighting with a weapon in
my hand until the end” is on the point of winning
another election whose outcome is known in
advance. Called “Europe’s last dictator” by
Washington, he has swept all obstacles from his
path, doing everything possible to reduce the
independent media to silence and gaining com-
plete control of the news circulating inside his
country. Only the Internet is not yet under his
control.

Free press on the brink 
of extinction

Advanced gradually, using an arsenal of finely
tuned bureaucratic weapons, the Belarusian
authorities have virtually wiped out the country’s

independent press in the past two years.
Thanks to state-owned monopolies, the govern-
ment controls the entire network of newspaper
production and distribution. It is easy to elimi-
nate a newspaper in this centrally-controlled
economy. You terminate its printing contracts,
you terminate its contracts for distribution to
news stands and by subscription, you prevent it
from selling advertising space by putting pres-
sure on all the advertisers, and you bring law-
suits in order to throttle it with heavy fines and
damages awards.

At the end of 2005, 13 independent newspapers
suddenly found that the state-owned postal ser-
vice, Belpochta, had dropped them from the list
of publications whose subscriptions it would
continue to deliver in 2006. There used to be
privately-owned distribution companies in
Belarus, but their licences were withdrawn.
Around this time, the same independent news-
papers found their printing contracts had been
terminated by the state-owned press, Krasnaya
Zvezda. In order to keep their print versions
going, several newspapers turned to a Russian
printer in Smolensk, 320 km west of the
Belarusian capital, Minsk. But this is expensive.
It forced the independent newspapers
Narodnaya Volya and BG Delovaya Gazeta
(BDG) to reduce their print runs considerably
and to publish weekly instead of two or three
times a week.

The state-owned company Belsoyuzdruk,
which has the press distribution monopoly,
began barring independent newspapers from
sale on news stands at the start of last winter.
Narodnaya Volya, which was the country’s only
independent daily, was withdrawn from the
news stands in October, like many others.
Opposition newspapers have completely disap-
peared from the news stands. The latest to
disappear is, Zhoda, the social-democratic
movement’s newspaper, which was raided by
the secret services and then suspended at the
end of February. Foreign publications also can-
not be found, except for the Russian dailies
Izvestia and Komsomolskaya Pravda, which
rarely write about Belarus. The provincial press
has not been spared either. Such reputable
newspapers as Birzha Informaciji, Novaja
Gazeta Smorgoni and Kurier iz Borisova have
been closed down or suspended. At the end of
2005, the authorities also banned Glos znadB

E
LA

R
U

S
 : 

IN
S

TI
TU

TI
O

N
A

LI
Z

E
D

 H
A

R
A

S
S

M
E

N
T 

O
F 

TH
E

 N
E

W
S

 M
E

D
IA

2

T



Niemna, the newspaper of Belarus’s Polish
minority, which is subject to government
harassment.

Today, only two independent newspapers,
BelGazeta and Belorusy I Rynok, have permis-
sion to be sold on news stands in the capital.
With print runs of 20,000 and 11,000, these two
weeklies cannot compete with the big-circula-
tion state newspapers. According to the
Belarusian Association of Journalists (BAJ), the
newspaper published by the president’s office,
Sovietskaya Bielorussia, increased its daily print
run from 200,000 to 500,000 last spring. 

Government aid is substantial. The amount
assigned in the budget for governmental news-
papers has doubled in the two years from 2004
to 2006, going from around 30 million to 60 mil-
lion dollars.

An entire section of the press can now do no
more than hope to survive. Generally, indepen-
dent newspapers are neither officially banned

nor definitely closed down. But the government
deprives them of all means of subsistence and
forces them to use informal distribution net-
works. Copies of these newspapers are someti-
mes mailed to their subscribers inside envelo-
pes, directly from the newspaper’s office. This is
what BDG and Narodnaya Gazeta do. The BDG
print runs are less than 5,000 and 30,000 for
Narodnaya Gazeta and they organise their own
distribution. Their most committed readers pass
copies from hand to hand as in the good old
days of the samizdats circulated by Soviet dis-
sidents. Some newspapers, such as the former
weeklies Nasha Niva and Solidarnost, have cea-
sed to produce a print version and just have an
electronic version on the Internet.

In all, there are two independent national news-
papers still available at news stands, BelGazeta
and Belorusy I Rynok, two others, BDG and
Narodnaya Gazeta, that are struggling to keep
going, and one privately-owned news agency,
BelaPan, based in the capital. The US govern-
ment-funded Radio Svaboda (called Radio Free
Europe/Radio Liberty in English), still broad-
casts clandestinely in Belarus, as in the Soviet
era. The foreign news agencies AP, Reuters and
Agence France-Presse and the German public
radio station Deutsche Welle have Belarusian
correspondents but no bureaux registered with
the authorities.

“BDG must be closed” -
autopsy of an independent
newspaper

BG Delovaya Gazeta – usually called BDG
because its original name was Beloruskaya
Delovaya Gazeta – used to be one of the best
known and most prosperous newspapers in
Minsk. Created just after Belarus became inde-
pendent in 1992, it gradually specialised in poli-
tical and business news. It built up a large rea-
dership and went from being a weekly to a
biweekly. After making a fortune, BDG owner
and editor Piotr Martsev set up his own publi-
shing house and launched three other newspa-
pers: Imya, BDG Dlia Slujebnogo Polzovania
and Avtomobilnyi. His group was able to have
its own distribution network because at that
stage no restrictive law regulated the sector.
According to Martsev, the country’s best B

E
LA

R
U

S
 : 

IN
S

TI
TU

TI
O

N
A

LI
Z

E
D

 H
A

R
A

S
S

M
E

N
T 

O
F 

TH
E

 N
E

W
S

 M
E

D
IA

3

BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS (BAJ) 

A non-governmental organisation founded in
1995, the BAJ defends free speech, the right of
access to independent information, and profes-
sional standards of journalism. It has more than
1,000 members from every kind of news media,
both state and privately-owned, and has repre-
sentatives in the provinces. It has been affiliated
to the International Federation of Journalists
since 1997 and to Reporters Without Borders
since 2003.

The BAJ has legal centre for the protection of
the news media that represents its members in
court and in their dealings with other state enti-
ties. The centre also provides legal advice and
analyses press legislation. The BAJ monitors
and issues statements about press law viola-
tions and conflicts between the authorities and
news media. Its representatives are closely wat-
ched by the secret services and are searched
thoroughly whenever they leave or enter the
country.

In 2004, the BAJ was awarded the European
parliament’s Sakharov Prize for what the parlia-
ment’s president, Joseph Borrell Fontelles, cal-
led its “fight for freedom of information against
President Lukashenko’s attempts to smother it.”



journalists used to work at BDG. Now it is on
the verge of bankruptcy and they gone off to
work in Russia or Germany.

According to a former journalist who only
recently left BDG, it was by far the best newspa-
per in terms of the quality and objectivity of its
news coverage. Its reputation was such that
people wanted to be interview by it. The indus-
try minister, for example, was delighted to be
given the chance to answer its questions and
the newspaper’s journalists needed no special
permission to contact him. All of its reporters
had the direct number of government ministers,
who were always ready to talk.

But things started going downhill in 1999,
when it became obligatory to register with the
state press distributor. The differences with the
president and other government officials
accentuated. Libel suits and court summonses
became frequent. Journalists were often refu-
sed accreditation. Since 2005, every govern-
ment and state institution requires journalists
to be accredited with it before it will make any
statement.

BDG investigated corruption and the increasin-
gly-frequent political disappearances – sub-
jects that were likely to cause a great deal of
friction with the authorities. At first, the autho-
rities used legal means to punish the newspa-
per but President Lukashenko said in 2003:
“BDG must be closed down.” It was suspen-
ded for three months. The presidential guard
sent vehicles all over Minsk to intercept BDG
trucks as they were distributing copies. Entire
print runs were confiscated.

BDG has had to change its name five times in
order to continue publishing. Its subscriber
distribution contracts were broken by the state
postal service in October 2003, isolating it from
many of its readers, especially those in the
provinces. At the same time, BDG was exclu-
ded by the state-owned company that has the
news stands distribution monopoly. To cap
everything, a press law was passed by the
Lukashenko-dominated parliament requiring
news media to be registered with the informa-
tion ministry.

BDG responded by distributing copies to direct
to privately-owned retail outlets and taking
over distribution to subscribers. But the 

president’s office forced retail outlets to break
their contract with the newspaper. In 2005,
BDG was besieged with libel suits and was
sentenced to pay 150,000 dollars (125,000
euros) in damages to an official and a fine of 50
,000 dollars (41,000 euros). Within two months,
the newspaper found itself in the red. It recei-
ved another sentence after a visit by the tax
police, although the finance minister acknow-
ledged that BDG did not owe any taxes.

At its heyday, BDG had 140 employees. Today
just 22 are left. One after another, most of the
journalists have left to try their luck and seek
better salaries elsewhere. BDG is no longer
able to cope with the financial problems resul-
ting from the severance of contracts by the
state-owned monopolies and the court senten-
ces. Printing was moved to the Russian city of
Smolensk but the Russian printer announced
on 13 March, just six days before that presi-
dential elections, that it would not longer print
the newspaper. 

Operating out of a discreet office with no sign
outside to indicate that it is BDG’s headquar-
ters, Martsev is continuing to edit the latest
issue but it could be for the last time. Despite
tempting offers, he has refused financial help
from any political parties as well as the presi-
dent’s proposals to buy the newspaper. With a
print run of barely 5,000, BDG today sells all
its copies from premises that could easily be
mistaken for a clandestine outlet for illegal
products.

Many independent newspapers have suffered
a similar fate to BDG’s in the past two years.
The government does everything possible to
ensure that it is the newspapers themselves
who throw in the towel so that it cannot be
accused of closing them down. The death of a
newspaper is slow and painful in Belarus. 

No place for the opposition 
in the media

Belarusian journalists censor themself a great
deal for fear of sanctions. The authorities have
on several occasions issued clear messages by
punishing or firing editors for tarnishing the 
president’s image.B

E
LA

R
U

S
 : 

IN
S

TI
TU

TI
O

N
A

LI
Z

E
D

 H
A

R
A

S
S

M
E

N
T 

O
F 

TH
E

 N
E

W
S

 M
E

D
IA

4



One of the editors at
Belarus’s sole remai-
ning independent news
agency, BelaPan, said:
“Journalists have to
walk through a mine-
field. They have to ask
themselves all the time
whether writing this or
that will be seen as a
criticism of one
government official or
another.” According to
recent information minis-
try directives, a news
media can now be clo-
sed after two warnings.

The list of subjects that are off-limits constantly
grows. No state-owned news media dares to
interview opposition leaders in the run-up to the
elections and their names are not even mentio-
ned. Journalists in Minsk say that the population
in some parts of the country do not even know
that anyone is running against Lukashenko in
the 19 March election.

The state media take particular care not to
upset Lukashenko and carry absolutely no criti-
cism except that voiced by Lukashenko himself.
A Sovietskaya Belorussia journalist who asked
not to be identified said he and his colleagues
are allowed to criticise the housing minister
because Lukashenko himself singled the minis-
ter out over a problem of faulty heating in apart-
ment buildings. No subject is officially banned
inside newspapers but journalists have no trou-
ble in identifying the most sensitive one them-
selves: the political opposition. No state-owned
news media have mentioned the 2 March crack-
down in which several journalists were arrested
and beaten by police for following opposition
candidate Alexander Kazulin when he tried to
register as a participant in a congress for civil
servants.

Since 2000, article 367 punishes “defaming the
president” and article 368 punishes “insulting
the president.” Lukashenko reinforced his legis-
lative arsenal against the media and opposition
last December by getting parliament to vote an
amendment adding the offence of “discrediting
the president” (article 369). It is punishable by
up to six months in preventive detention and a
prison term of two years.
At the same time, the government views 

humanitarian organisations and independent
political groups and movements as undesirable
and refuses to register them. Since the end of
last year, civil society representatives who lack
official accreditation can be fined or even impri-
soned for up to two years. Many civil society
organisations have been forced to go under-
ground and the media are banned from naming
them or their members under threat of criminal
action. Some journalists use paraphrases to
allude to their work.

Another subject that irks the authorities is
Belarus’s past before it became a Soviet repu-
blic in the early 1920s. The presenter of
“Puteshestvie diletantov,”  a programme about
Belarusian history on the leading terrestrial TV
channel BT, was fired in February 2005 because
the government did not like his reference to the
pre-Soviet era, in particular, Belarus’s links with
the former kingdom of Lithuania. The station
also severed its contract with the privately-
owned production company that was making
the series. Another programme made by the
same company about the history of the
Belarusian diaspora was also dropped at the
behest of the government, which views the 3.5
million Belarusians living abroad as its potential
opponents.

A BelGazeta journalist who requested anony-
mity mentioned the disappearances of opposi-
tion members and journalists as one of the
taboo subjects. No one in the press dares to talk
about them as the Belarusian authorities are
implicated. As well as journalist Dimitri
Zavadski, who has been missing since 2000,
former parliamentary deputy speaker Viktor
Gonchar, businessman Anatoly Krasovski and
former interior minister Yuri Zakharenko have
been missing since 1999. And the October 2005
murder of investigative journalist Veronika
Cherkasova of the now banned daily
Solidarnost has not been solved. The case was
closed without any significant clues ever being
identified.

Media under the president’s
thumb

The Belarusian authorities divide the media into
two categories: the “honest media,” those that
work for the government, and the “dishonestB

E
LA

R
U

S
 : 

IN
S

TI
TU

TI
O

N
A

LI
Z

E
D

 H
A

R
A

S
S

M
E

N
T 

O
F 

TH
E

 N
E

W
S

 M
E

D
IA

5

An empty display case reserved
for presidential candidate.



media,” those that are independent. It is in this
climate of extreme tension that journalists have
to work today.

There is great deal of solidarity among indepen-
dent journalists, who swap information and
contacts. As they are denied access to public
institutions by officials who have orders not to
answer their questions, governmental informa-
tion is the hardest kind for them to obtain. A
journalist with Radio Svaboda in Minsk who
requested anonymity said he has no choice but
to be extremely pressing in order to get informa-
tion from police officers.

On the other hand, contacts between govern-
mental and independent journalists is quite rare.
Governmental journalists risk losing their jobs
as soon as they put a foot wrong. A BelGazeta
journalist said one of his former university col-
leagues who today works for the government
and the governmental newspaper Sovietskaya
Belorussia was reprimanded by his superiors for
calling his old friend at BelGazeta to wish him
happy birthday. The state media no longer work
with the independent media. The news agency
BelaPan lost many of its clients as a result.
Sovietskaya Belorussia, which used to be one of
its subscribers, terminated its contract a few
years ago.

Lukashenko has said: “Television is the principal
link in ideological work and will not be allowed
out of the state’s control.” Belarusian TV is
monopolised by the president and his official
speeches. The only political figure with unques-
tioned authority to speak in public, he is most
often seen on the leading national TV station,
BT, his station. An extraordinary congress
convened by Lukashenko to hail the govern-
ment’s achievements opened in Minsk on 2
March, in the middle of the election campaign.
Lukashenko’s three-hour opening speech was
broadcast live in its entirety on BT. He used his
position as president to get round the electoral
law’s restrictions on TV time for the candidates.

Although the president election is now just a few
days away, it is still very unusual to see any of
Lukashenko’s three rivals on TV, although the
electoral commission said they should each be
allowed two half-hour TV appearances during
the campaign. The government controls all the
Belarusian TV stations: the leading national sta-
tion BT, the cultural station LAD and the local

station STV, which only reaches the capital. 

Two Russian terrestrial TV stations are received
in Belarus: ORT (now called officially called
ONT) and RTR. On both these stations, the
Belarusian authorities replace the news pro-
grammes with their own news at will, and
without the agreement of their Russian partners.
The programmes coming from Russia are vetted
and anything that might irritate Lukashenko is
suppressed. RTR was banned by the authorities
during the October 2004 referendum campaign.
Another Russian TV station, NTV, which used to
be very critical of Lukashenko, is available in
Belarus but only by cable or satellite dish and
very few Belarusians are subscribers. A Polish
station that broadcasts in Belarusian, Radio
Racyja, was closed down by the authorities in
2002 and had to move to Poland.

The authorities recently found another indepen-
dent news source to suppress – polling compa-
nies. They closed down one of the most reputa-
ble of these companies, NISIPI, at the end of
2004 for publishing figures that completely
contradicted the official results of the October
2004 referendum. NISIPI now operates in exile
in Lithuania. Exit polls are now banned because
they could cast doubt on the official count and
be used as evidence of electoral fraud. A reso-
lution was adopted at a meeting of government
ministers on 8 November 2005 that aims to stop
all other independent polling by requiring polling
companies to register with the government and,
more importantly, to give the authorities copies
of all polls they carry out, listing the surnames,
names, address and phone numbers of each
person polled.

Lukashenko has described the media as “the
main measuring device of ideology, at the base
of the state.” And to show the president in his
best light, it is forbidden to photograph him from
the side, under pain of being blacklisted or fired.
A photographer with the state news agency
Belta was fired for taking a picture of
Lukashenko with a mirror behind him. These
obscure rules come directly from the presiden-
tial guard and do not appear in any official docu-
ment. In practice, only Belta is allowed to pho-
tograph Lukashenko and all the other media
have to go to Belta to get a photo of him.

The regime’s showcase is the newspaper
Sovietskaya Belorussia, whose name says B

E
LA

R
U

S
 : 

IN
S

TI
TU

TI
O

N
A

LI
Z

E
D

 H
A

R
A

S
S

M
E

N
T 

O
F 

TH
E

 N
E

W
S

 M
E

D
IA

6



everything: “Soviet Belorussia.” It carries state
propaganda and serves as the government
gazette, filling pages with the texts of presiden-
tial decrees and the laws passed by parliament.
The front page often has a photo of
Lukashenko, especially during election cam-
paigns. He is usually shown smiling, surrounded
by radiant people and against a sunny back-
ground although the temperature sometimes
falls to -18 centigrade at night in March in Minsk
and the country is beneath a blanket of snow.
But journalists working for the government
media are paid to look after the boss’s image.
All the editors of the state media are appointed
directly by Lukashenko and have to report to
him. Journalists are told what to write and rarely
propose stories. They are not allowed to attend
editorial conferences, where there is no discus-
sion about the subjects to be covered.

Harassment: instructions 
for use

The pressure is on the independent newspa-
pers. One of the two still on sale in the capital,
the weekly BelGazeta, has escaped the purge
orchestrated by the authorities. Why?
According to a senior member of its staff who
asked not to be identified, it is because it is pro-
tected by foreign capital. A Russian holding
company, Interros, owns 30 per cent of the
newspaper. Its print run has even increased
since 2000 and it has picked up readers from
the independent newspapers that have had to
close. BelGazeta has also being able to conti-
nue printing in Minsk because it uses the same
company as the Russian newspaper
Komsomolskaya Pravda. But it could have to
close at any moment if its foreign investors
decide to withdraw their capital, which they
might easily do inasmuch as they are getting lit-
tle return on their investment.

Independent journalists regularly receive war-
nings and threats from the authorities. A mem-
ber of the BelGazeta staff has received calls
from the president’s offices voicing displeasure
about its coverage of the current election cam-
paign. “Watch out, we are going to take care of
you,” he was told. This despite the fact that
BelGazeta, which specializes in political and
social analysis, has made an effort not to side
with any candidate.

The secret services harass journalists in various
ways such as following them, tapping their pho-
nes and cutting off their electricity. Many journa-
lists said these are all standard practices. KGB
agents even go so far as to occupy offices for
several days or even weeks in order to prevent
the journalists from working. The staff of the
news agency BelaPan was forced to move three
time in less than six months to escape power
cuts and constant monitoring by building secu-
rity guards. The other privately-owned news
agencies were not able to withstand their finan-
cial problems. The BelaPan office is now so well
hidden in the rear courtyard of a building that it
is impossible to find for those not in the know.

The deputy editor of the opposition newspaper
Zhoda, Alexander Sdvizhkov, recently left the
newspaper. A staff member said he could not
stand the KGB interrogations and the judicial
proceedings initiated against him after a prose-
cutor brought a complaint. He had given the
government a gold opportunity to close down
the newspaper a few months before the presi-
dential election by publishing the controversial
Mohammed caricatures.

Many websites are subject to denial-of-service
attacks which journalists and civil society mem-
bers blame on the authorities. One of the sites
most often targeted is that of the citizens move-
ment Charter 97, www.charter.org, which is
often blocked by attacks for hours on end. A
spokesman for the site said the attacks always
happen after a major event such as the arrest of
an opposition leader or a crackdown.
Discussion forums are the worst hit by these
attacks. A journalist said she suspected the
KGB has a section that specialises in sabota-
ging websites. Belarusian law does not treat the
Internet as a medium of communication and so
websites are not obliged to register with the
authorities. But legislators have for several
months been thinking of passing a law regula-
ting the Internet.
Another methods used to silence journalists is
to send them to labour camps in remote parts of
the country. Dubbed “khimiya” (the Russian
word for chemistry) by journalists, these camps
resemble those used in Cuba. The offending
journalists are sentenced to work in market-gar-
dens or saw mills. According to the information
obtained by Reporters Without Borders, the last
time a journalist received such a sentence wasB

E
LA

R
U

S
 : 

IN
S

TI
TU

TI
O

N
A

LI
Z

E
D

 H
A

R
A

S
S

M
E

N
T 

O
F 

TH
E

 N
E

W
S

 M
E

D
IA

7



in 2002 when Viktor Ivashkevich, the editor of
the weekly Rabochy, was sentenced to work for
two years in the eastern Baranovichi region and
was pardoned after one year.

Meticulous vetting 
for accreditation

There are blacklists in the Belarusian embassies
abroad for journalists wanting to visit Belarus.
Several who filed a request to cover the presi-
dential election within the official January dead-
line are still waiting for their accreditation,
although the election is now just a few days
away. There are also blacklists for local journa-
lists. Foreign reporters entering Belarus are
screened meticulously and those on the black-
lists are subjected to body searches by customs
officials. They avoid being in possession of arti-
cles about the opposition or copies of indepen-
dent newspapers.

Several foreign reporters have already been
banned from Belarus. Pavel Selin, the former
Minsk correspondent of the Russian TV station
NTV, was expelled on 28 June 2003 and banned
from returning to Belarus for five years. Mikhail
Podoliak, an Ukrainian freelance journalist who
wrote for the Belarusian weekly Vremia, suffered
the same fate. A number of Belarusian journa-
lists have preferred to leave Belarus and go and
work with more freedom in such neighbouring
countries as Russia, Lithuania and Ukraine.

Lukashenko likes to be called batka (“father” in
Belarusian), but he fears a Ukrainian-style revo-
lution by his children when the official results of

the presidential election are announced. The
Russian news agency Ria Novosti quoted him
as saying: “I’ll mess things up for everybody at
the least attempt to destabilize the situation. As
for embassies having links with the opposition,
if anything like that happens, they will be expel-
led within 24 hours.” Today, Belarus is almost
totally isolated and the media are harassed
more than ever.

Recommendations

Reporters Without Borders urges the Belarusian
authorities to stop harassing independent jour-
nalists, to give them accreditation so that they
can work legally, and to remove all the
constraints on the print and broadcast media
that prevent them from operating freely.

Reporters Without Borders asks the authorities
responsible for the state-owned news media to
guarantee objective news coverage and fair
access to these media for all the election 
candidates.

Reporters Without Borders calls on international
organisations to condemn the repression of the
news media and civil society in Belarus and to
provide support for the few remaining indepen-
dent news media and journalists’ organisations.

Finally, the organisation calls on the presidents
of countries in the region to use their influence
with the Belarusian government to protect free-
dom of expression in Belarus, which is seriously
threatened.

B
E

LA
R

U
S

 : 
IN

S
TI

TU
TI

O
N

A
LI

Z
E

D
 H

A
R

A
S

S
M

E
N

T 
O

F 
TH

E
 N

E
W

S
 M

E
D

IA

8


