
AUGUST 2004

A FREEDOM HOUSE SPECIAL REPORT

LIBERATED AND OCCUPIED IRAQ

NEW BEGINNINGS AND CHALLENGES FOR PRESS FREEDOM

The collapse of Saddam Hussein’s repressive regime in April
2003 sparked a historic media boom in Iraq in the months
that followed. Hundreds of new publications and television
and radio channels emerged in what turned out to be an
unparalleled media free-for-all involving a broad range of
Iraqi and regional media forces. A massive increase in the
numbers of satellite dishes—banned under Saddam
Hussein—opened Iraqis up to new sources of information.
Access to the Internet, which had been tightly controlled
under the Hussein regime, flourished as Internet cafes sprang
up all over the country. A year after the fall of Saddam
Hussein’s government, media analysts estimated that more
than 200 newspapers and 90 television and radio stations
were operating in Iraq, representing an unprecedented
diversity of media in that country. However, the quality of
these new publications and media outlets has been uneven.

In this expanded, more diverse and complex media
environment, the U.S.-led Coalition Provisional Authority
(CPA) set into motion plans to transform and regulate Iraq’s
media. The CPA’s first action was to issue a decree banning
media activities aimed at inciting violence and spreading
instability. Working with its Iraqi interim governing partners,
the CPA invoked this decree a number of times, permanently
shutting down a handful of publications and temporarily
banning some media outlets in an attempt to balance press
freedom with stability and order. U.S.-led efforts to create a
new national media network faced many setbacks in late 2003
and early 2004, but by March 2004 the CPA had formally issued
decrees setting up a new national media network and
establishing regulatory bodies for the media.

The instability that continues to plague Iraq represents one
of the greatest threats to Iraq’s newfound press freedoms.

The year following the fall of Saddam was dangerous and
sometimes deadly for journalists and other media
professionals in Iraq—by the spring of 2004, nearly two
dozen media professionals had been killed and scores more
wounded in attacks. Some press casualties were the result of
crossfire, while others were due to directed and politically
motivated attacks. Continued uncertainty about the CPA’s
transfer of political authority back to Iraq, which occurred
on June 28, 2004, loomed as an additional challenge for press
freedom. Even post-handover, the lack of clarity about Iraq’s
future political and legal structures raises questions about
whether the press freedoms gained since the removal of
Saddam Hussein’s regime will endure without strong
protections, impartial regulation, and clear journalistic
standards.

BEFORE LIBERATION: SADDAM HUSSEIN’S BRUTAL

DOMINATION OF THE PRESS

The ouster of Saddam Hussein in April 2003 ended a reign
of fear in which the Iraqi government maintained complete
and brutal control over the media. For nearly three decades,
official government propaganda dominated media coverage
in Iraq, with few openings for voices and sources of
information independent of the government.

Prior to the Baathist revolution in 1968, Iraq’s media had
been considered among the freest and most diverse in the
Middle East. The Baathist regime brought with it censorship
and restrictions on media. When Saddam Hussein took over
Iraq’s presidency in 1979, he moved further to crush the few
political opponents and independent media voices that
remained. By the mid-1980s, the ruling Baath Party and
Saddam Hussein’s family had established a complete



2

AUGUST 2004

monopoly on the media. In 1986, Iraq’s ruling
Revolutionary Command Council issued Order Number
840, which imposed the death penalty on anyone who
criticized or insulted the president. Authorities used brute
force to quash independent and opposition views; appalling
acts, such as cutting out the tongues of journalists who
strayed from official propaganda, were common, and
hundreds of journalists and authors are thought to have
been killed by the regime.

Saddam Hussein’s son Uday was head of the Iraqi Journalist
Union, a mandatory union for all Iraqi journalists.
Assuming this leadership position in 1992 at the early age
of 27, Uday Hussein exercised complete control over all
television and radio stations and managed about a dozen
newspapers, including Babel, the publication with the
broadest distribution in Iraq.

As Iraq’s war with Iran raged from 1980 to 1988, Iraq’s media
grew increasingly insular, and the country lost touch with
the information revolution starting to sweep over most
parts of the globe. The regime banned satellite dishes,
punishing violators with fines and up to six months in
prison. The regime also jammed signals from broadcasters
attempting to offer alternative views and information from
outside Iraq.

Iraq was one of the last countries to link up to the Internet,
and when the Internet was finally introduced in the late
1990s all access was controlled by the government’s server.
Moreover, Iraq’s ministry of information blocked access to
many Web sites and permitted e-mail only from Iraq-based
servers that copied messages to the government. Foreign
newspapers were prohibited inside Iraq. Government
security services closely monitored foreign journalists and
limited their independent access to the public, obscuring the
scale and scope of Saddam Hussein’s atrocities in reports to
the outside world.

There were exceptions to the Hussein regime’s total control
of the media, particularly after the 1991 Gulf War. The
Kurdish north, which beginning in 1991 lived under the
protection of a U.S.-enforced no-fly zone that prevented
Saddam Hussein from exercising control over those
territories, saw a flourishing media emerge. Outside
broadcasters, including Radio Sawa, Radio Monte Carlo,
the British Broadcasting Corporation (BBC), and Voice of
America, began to have increasing success at reaching

broader segments of the Iraqi public. However, despite these
limited pockets of press freedom, when the war began in
2003, most Iraqis were living in a fog of disinformation
dominated by Saddam Hussein’s official propaganda. As the
war commenced, the Iraqi regime initiated a number of final
desperate attempts to control the media, influence Iraqi
opinion, and skew international coverage. Hundreds of
international journalists were in Iraq to cover the war, but
they remained subject to Iraqi government control and
supervision. According to a report by Reporters Without
Borders, Iraqi authorities arrested at least 10 journalists in
late March 2003 for alleged visa irregularities.

The official Iraqi media operated intermittently during
the war, broadcasting messages favorable to Saddam
Hussein and seeking to cast doubt on the effectiveness of
the Coalition forces’ military campaign. Perhaps the
Hussein regime’s most infamous attempt to influence
public views on the war came from regular press conferences
held by Iraqi Information Minister Mohammed Saeed Al-
Sahaf, who achieved cult status for his denials and often
nonsensical statements contradicting reality. Despite
credible reporting from multiple sources that Coalition
forces had reached Baghdad, Al-Sahaf continued to make
statements such as, “I triple guarantee you—there are no
American soldiers in Baghdad.” Though the Iraqi military
for the most part offered limited and sporadic resistance
during the war, Al-Sahaf once said, “We’re giving them a
real lesson today. Heavy doesn’t accurately describe the
level of casualties we have inflicted.” Al-Sahaf ’s press
conferences and statements became an anachronistic
symbol of a regime that continued to try to control
information in its dying days.

IRAQ’S MEDIA BOOM OF 2003–2004

Iraq enjoyed an unprecedented media boom in the months
that followed the collapse of Saddam Hussein’s regime in
April 2003, with a spike in the number of satellite dishes,
people with Internet access, and media outlets. Analysts
estimate that more than 200 newspapers and magazines
appeared in Iraq, although according to the BBC less than
half of those publications survived the first year. Iraq also
had more than 90 television and radio stations a year after
Saddam Hussein’s removal from power.

These new media outlets reflected the broad array of
opinions and views that previously were either crushed or



3

AUGUST 2004

co-opted by Saddam Hussein’s government. Sunni and Shiite
clerics, Kurdish activists, communists, democratic liberals,
unaffiliated satirists, and other voices not heard for decades
set up new newspapers and magazines. Around the country,
local television and radio stations sprang up, with those in
the holy cities of Najaf and Karbala placing greater emphasis
on religious programming.

In the context of this newfound
freedom, two main criticisms
emerged in the immediate
postwar period. First, several
critics pointed to a dearth of
independent and objective
sources of information; many of
the new media outlets were set
up by new political groups and
parties, and their reporting was
biased in favor of promoting
their parties’ leaders and
achievements rather than
objectively reporting on events.
Second, several media observers noted that the new Iraqi
press suffered from a lack of clear journalistic standards.
The quality of reporting in several Iraqi publications and
media outlets was uneven, with sensationalist tabloids
reporting unsubstantiated rumors and conspiracy
theories that at times had the potential for inflaming
passions and sparking violence.

This is not to say that all of the new Iraqi media were
plagued by partisan views or low professional standards.
Numerous examples exist in which responsible reporting
by Iraqi journalists contributed positively to public
debate and greater transparency. For example, in January
2004, Al-Mada, a small Baghdad-based newspaper with
a circulation of  about 5,000, gained credibility for
naming dozens of individuals who allegedly received oil
bribes in return for supporting Saddam Hussein.

In addition to the massive increase in the number of Iraqi
publications and media outlets, regional media forces
entered the fray. Two regional Arab satellite television
channels, Al-Arabiya and Al-Jazeera, garnered a great deal
of attention inside and outside Iraq, presenting the CPA and
interim Iraqi governing officials with many challenges
related to balancing press freedom with responsible
reporting.

Iranian-sponsored media outlets have gained greater
prominence as well. The official Islamic Republic of Iran
Broadcasting Radio Channel can be heard in Baghdad, and
the Arabic language Voice of the Mujahideen (Holy
Fighters) of the Supreme Council for the Islamic Revolution
in Iraq (SCIRI), an Iraqi Shiite group, receives support from
Iran. In addition, two Iranian television stations, Sahar and

Al-Alam, have joined the ever-
growing list of media options for
ordinary Iraqis.

Entering the media
competition, the United States
in February 2004 established a
regional satel lite television
station named Al-Hurra—a
publicly funded, 24-hour
Arabic-language news and
information channel.
Meanwhile, entrepreneurs have
seen the expanding press
freedom and open system as a

good business opportunity. For example, in the spring
of 2004, Naguib Sawiris, an Egyptian media magnate,
announced plans to start Al-Hawa, a private television
channel, to compete with other broadcasters.

CHALLENGES IN REBUILDING IRAQ’S

MEDIA AND SETTING UP A NEW

REGULATORY FRAMEWORK

Responsibility for overseeing postwar reconstruction in Iraq
fell into the hands of the newly created CPA, headed by
former U.S. Ambassador L. Paul Bremer III. The efforts to
rebuild Iraq’s media and set up a new regulatory framework
encountered problems similar to those faced in other areas
of Iraq’s reconstruction. They were hampered by ongoing
instability and violence in the country, ambiguity about the
CPA’s longer-term vision for the country, uncertainty about
Iraq’s future political structures, and wrangling between
different Iraqi political forces.

Though a lack of clarity existed as to how the CPA was legally
constituted—with some pointing to United Nations
Resolution 1483 as the legal justification and others citing
U.S. National Security Presidential Directives that were not
publicly released—in May 2003 the CPA became the de facto
entity that exercised temporary powers of government until

Iraq enjoyed a historic media
boom in the months that
followed the collapse of

Saddam Hussein’s regime, with
a spike in the number of

satellite dishes, Internet access,
and media outlets.



4

AUGUST 2004

it could transfer political authority back to Iraq. The CPA
reported to the U.S. Department of Defense, and the decrees
it issued became law. In July 2003, the CPA created the Iraqi
Governing Council (IGC), a body of 25 Iraqis that served
the U.S.-led coalition in a largely advisory capacity.

CPA’S ORDER 14 AND CHALLENGES BALANCING PRESS

FREEDOM WITH RESPONSIBLE JOURNALISM

The CPA had primary responsibility for establishing the new
legal and regulatory framework for Iraq’s media; one of its
earliest actions was to issue a new media decree. On June 10,
2003, the CPA issued Order 14, which set some basic rules
for the media and prohibited media activities aimed at
inciting violence, civil disorder, rioting, or action against
Coalition forces or the CPA. In addition, Order 14 banned
the media from advocating changes to Iraq’s borders by any
means or advocating a return to power of the Iraqi Baath
Party. Order 14 gave Ambassador Bremer the sole authority
to close media organizations; the only process set up for
media organizations to protest a closure by the CPA was a
written appeal with evidence to that same CPA
Administrator, Ambassador Bremer.

CPA officials said that the main objective of the order was
to enhance civil stability and prevent irresponsible
journalists from inflaming an already volatile and tenuous
situation. Critics of the order expressed concerns that it
could open the door to arbitrary and unnecessary
censorship.

CPA Order 14 was cited to justify the closure or temporary
ban of a number of newspapers and media outlets. One of
the earliest instances of its implementation came in July
2003, when U.S. troops and Iraqi police raided the Baghdad
offices of the Al-Mustaqila newspaper and detained the
newspaper’s manager, Abdul Sattar Shalan. CPA officials
said that Al-Mustaqila had published an article proclaiming
the killing of spies who cooperate with the United States to
be a religious duty, echoing messages issued by armed groups
who had been conducting attacks against Coalition forces.

The general guidelines set out by Order 14 were also
referenced by U.S. and interim Iraqi governing council
officials as justification for temporary bans and restrictions
on coverage by the Arab satellite television channels Al-
Jazeera and Al-Arabiya. Both channels were repeatedly
barred from covering official sessions of the IGC throughout

late 2003 and early 2004, and U.S. government and military
officials at times accused the channels of working in concert
with armed Iraqi groups opposed to the U.S.-led
occupation. For example, in the fall of 2003, IGC member
Iyad Allawi blamed both channels for inciting violence
against IGC members, specifically referring to the murder
of Akila al-Hashimi in September 2003. The IGC also
imposed a temporary ban on Al-Arabiya after it broadcast
an audiotape by Saddam Hussein in which the former
president called for the murders of IGC members and attacks
on Coalition forces. IGC member Jalal Talabani asserted
that the broadcast stepped over the line of responsible
journalism.

The CPA’s suspension on March 28, 2004, of Al-Hawza, a
weekly newspaper controlled by the political movement of
firebrand Shiite cleric Muqtada Al-Sadr, stood out among
the CPA’s efforts to maintain a balance between press
freedom and public security. The CPA alleged that Al-
Hawza’s coverage irresponsibly assigned U.S. helicopters
blame for the deaths of more than 50 Iraqi police recruits in
a suicide truck bombing on February 10. In addition, CPA
Administrator Bremer reportedly objected to the
newspaper’s editorial comparisons between himself and
Saddam Hussein. The closure of Al-Hawza, in addition to
an announcement that Coalition forces and Iraqi police were
seeking to arrest Al-Sadr for his alleged involvement in the
murder of a Shiite leader in Najaf in April 2003, sparked
protests that led to unrest and conflict that continued
through the spring of 2004.

SHAKY EFFORTS TO DEVELOP IRAQ’S NEW NATIONAL

MEDIA

In the spring of 2003, CPA officials set forth a goal of creating
a new national media outlet for Iraq modeled after the BBC
and National Public Radio. The CPA brought in Simon
Haselock, who had worked for the United Nations in post-
conflict situations such as Kosovo and Bosnia-Herzegovina,
to serve as head of media development and regulation for
the CPA. The CPA also created a national media umbrella
organization called the Iraqi Media Network (IMN),
comprised of the daily newspaper Al-Sabah, the national
television channel Al-Iraqiyah, and a radio network.

The United States government awarded the initial contract
for rebuilding Iraq’s media to Science Applications
International Corporation (SAIC), a government



5

AUGUST 2004

contractor that specializes in providing advanced
technologies to support military operations. SAIC had
experience in setting up radio and television transmitters
and other equipment required for building a new national
media network, but it had less experience in training
broadcast and print journalists, a key part of its contract.
In the early months, the IMN suffered from staff and
management turnovers, poor ratings, and accusations that
it was a propaganda tool of the CPA. Ahmed Al-Rikabi, news
director at the IMN, resigned in
August 2003, citing IMN’s under-
funding and a lack of independence
from the CPA. In a letter to the
Associated Press, former adviser and
trainer for Al-Iraqiyah Don North
wrote that “IMN has become an
irrelevant mouthpiece for CPA
propaganda, managed news and
mediocre foreign programs.”

SAIC’s inadequate experience for
training and managing Iraqi media
personnel emerged in media reports
on efforts to rebuild Iraq’s national
press. Iraqi employees of the new
media effort alleged that SAIC managers told them to
stop conducting man-on-the-street interviews because
they were too critical of the American occupation; other
Iraqi journalists alleged that they received instructions
from their superiors to exclude readings of the Koran
from the television channel’s cultural programming.
IMN television and radio programs were prepared and
recorded in the Convention Center in the Green Zone
next to the headquarters of the CPA in Baghdad. The
choice of  location for the network contributed to
criticism that IMN reporters were overly isolated and out
of  touch with rapidly changing events, as well as
constrained from acting independently.

Criticisms of the IMN increased during the fall of 2003. A
Washington Post editorial called it “psyops [psychological
operations] on steroids” in October. The next month, leaders
of SCIRI threatened protests, bans, and religious decrees or
fatwas against the IMN, alleging that it aired immoral
programming. A November 2003 inspection by Pentagon
contracting officials found that SAIC had not lived up to
many of its contractual obligations, and Congressional
officials started to demand a change in course.

In January 2004, Harris Corporation, a U.S. producer of
communications equipment, became the new contractor
responsible for developing the IMN. Working in
cooperation with the Lebanese Broadcasting Corporation
(LBC) and the Kuwaiti publishing and telecommunications
company Al-Fawares, and with assistance from Microsoft,
Harris Corporation set out to correct many of the problems
plaguing the CPA’s efforts to establish the new national Iraqi
media effort. In an attempt to provide a stronger legal basis

and structure for the attempts to build
the IMN, the CPA issued Order
Number 66 on March 20, 2004, which
formalized the IMN and established
Iraq Public Service Broadcasting, a
new national media entity with a
board of  governors, a financial
committee, and a director general.

However, setbacks continued to
plague the efforts to build the IMN
through the spring of 2004. In March,
the IMN newspaper Al-Sabah was
criticized by a competing newspaper,
Al-Mutamar, of the Iraqi National
Congress, for receiving exclusive

contracts and subsidies from Iraqi government ministries.
In early May 2004, most of the Iraqi staff of Al-Sabah walked
out in protest against the lack of editorial independence
from the CPA and concerns that its attempts to become a
private newspaper would be stifled by the new national
media structures established by the CPA in April 2004.

The efforts to reach more Iraqis through the IMN television
station Al-Iraqiya had made some progress by the spring of
2004. Television is the medium that has the broadest impact
in the country; a nationwide survey conducted in Iraq by
CNN, USA Today, and Gallup from March 22 to April 9,
2004, found that 95 percent of Iraqis had a working
television set in their home. Moreover, the poll found that
three quarters (74 percent) of the public had watched Al-
Iraqiya in the past seven days, making it the most- watched
television channel in Iraq. By contrast, Al-Jazeera and Al-
Arabiya were watched by a little over one quarter of the
public. CPA officials working to develop the IMN pointed
to the strong market-share numbers as a sign of success. In
addition, nationwide polls conducted by Oxford Research
International demonstrated growing confidence in IMN’s
television channel. By February 2004, fully 50 percent of the

On the heels of the
transfer of political

authority from the CPA
to Iraq, one of the

greatest threats to press
freedom is the ongoing

violence and general lack
of law and order.



6

AUGUST 2004

Iraqi public expressed confidence in the IMN television
channel, up 11 points from November 2003.

However, other analysts noted that Al-Iraqiya had the
inherent advantage of being the only national land-based
broadcaster, as satellite dishes are not as common as
televisions. Furthermore, critics pointed to polling
conducted by the U.S. Department of State that showed a
small decline in Al-Iraqiya’s viewership from the fall of 2003
to the spring of 2004.

In addition, although the land-based Al-Iraqiya was more
accessible, the March–April 2004 CNN/USA Today/Gallup
opinion research poll indicated that the Iraqi public ranked
it lower than Al-Jazeera and Al-Arabiya as being a channel
that is “bold,” “unbiased,” “objective,” and “the first to break
the news.”

ESTABLISHING A NEW REGULATORY

BODY FOR IRAQ’S MEDIA

In preparation for the transfer of political authority back
to Iraq on June 30, 2004, the CPA began to establish
structures intended to create the framework for regulating
the Iraqi media. In March 2004, the CPA issued Order
Number 65, which established the Iraq Communications
and Media Commission (ICMC) as an independent,
nonprofit administrative institution responsible for
licensing and regulating the media, telecommunications,
broadcasting, and information services. CPA Administrator
Bremer appointed Dr. Siyamend Zaid Othman, a former
Amnesty International researcher, as the chief executive
officer; Bremer then selected three ICMC commissioners in
April 2004. The ICMC is chartered to set new professional
standards and codes of conduct for media professionals,
establish policies for radio-frequency management, and
license all media and telecommunications operations. Its
primary task is to propose a new Communications and
Broadcasting Law to the future sovereign Iraqi government.

When the CPA announced its visions for the ICMC, Al-Sabah
criticized the ICMC as being more powerful than the
ministry of information under Saddam Hussein. Iraq’s
interim minister of communications, Haider al-Abadi, who
was appointed by the CPA, complained that the ICMC
replaced him and that CPA officials had not kept him
apprised of the plans for the ICMC as they developed. Other
analysts worried that the ICMC set a dangerous new

precedent that might encourage the new Iraqi government
to dominate and control the private media outlets that have
emerged since the fall of Saddam Hussein.

Besides the steps taken by the CPA to build a new national
media network and set up a new legal and regulatory
framework for the Iraqi press, questions remained about the
overall plan for the future. Some analysts pointed out that
obsolete laws from the Saddam Hussein era technically
remained on the books; for example, Iraqi law 433, which
deals with libel, has been used by various individuals to take
reporters to court since the fall of Saddam Hussein.

ONGOING VIOLENCE AND CONFLICT: THE

GREATEST THREAT TO PRESS FREEDOM IN IRAQ

On the heels of the transfer of political authority from the
CPA to Iraq, one of the greatest threats to press freedom is
the ongoing violence and general lack of law and order.
Although the 2003 war in Iraq and removal of Saddam
Hussein have resulted in a historic burgeoning of press
freedom, the war and the ongoing conflict have at the same
time proved deadly for more than two dozen journalists and
media professionals. According to Reporters Without
Borders, 12 media professionals were killed in 2003 and 13
were killed in the first four months of 2004.

During the war, U.S. forces were responsible for the deaths
of a number of journalists. On April 8, 2003, a shell fired by
a U.S. tank at the Palestine Hotel in central Baghdad killed
Reuters cameraman Taras Protsyuk and Jose Couso of
Spanish television channel Telecinco. U.S. troops maintained
that they were returning hostile fire from the hotel, and an
investigation by the U.S. military deemed the tank unit’s
actions a “proportionate and justifiably measured response.”
On the same day, an American warplane bombed an
electricity generator outside the Baghdad bureau of Al-
Jazeera, killing reporter Tareq Ayyoub.

During the period of the U.S.-led occupation, Coalition
military forces have been responsible for the deaths of a
number of other journalists and media professionals. For
example, outside the infamous Abu Ghraib prison on the
outskirts of Baghdad, U.S. soldiers shot dead Mazen Dana,
a Palestinian cameraman working with Reuters. The soldiers
said they mistakenly believed that Dana, who had been
filming footage, was aiming a rocket-propelled grenade
launcher at them. On March 18, 2004, Coalition forces shot



7

AUGUST 2004

and killed two Iraqi journalists working for Al-Arabiya
television at a checkpoint in Baghdad; the episode prompted
a number of Iraqi journalists to walk out of a news
conference held by U.S. Secretary of State Colin Powell. In
some cases, the incidents in which Coalition forces killed
journalists can be viewed as unfortunate instances not
unusual in a volatile and confused environment of conflict.
But in other cases, serious questions remain about the
judgment and actions of Coalition forces.

Journalists face an even greater threat from armed groups
and factions opposed to the U.S.-led coalition, remnants of
Saddam Hussein’s regime, and common criminals. Incidents
of drive-by shootings, bomb attacks, kidnappings, and
robberies increased through the fall of 2003 and spring of
2004.

The overall level of instability led to serious ethical questions
for news organizations about the best way to protect their
journalists working in Iraq. A Wall Street Journal report that
New York Times reporter Dexter Filkins had been traveling
in Iraq with a gun set off a debate about appropriate
behavior for journalists operating in a conflict and whether

armed journalists deprived themselves of their traditional
status as noncombatant neutrals. Network television
stations employ teams of guards to protect their offices and
equipment, but many journalists refuse to arm themselves,
fearing that such measures would endanger their ability to
report on events.

The great gains in press freedom seen since the fall of Saddam
Hussein’s regime give hope for Iraq’s future. Nevertheless,
continuing violence poses the greatest short-term threat to
the work of journalists in the country. In the long-term,
political instability and the ambiguous legal framework will
need to be resolved in order for Iraq’s media to truly function
freely.

Brian Katulis is an opinion research consultant who has
worked on democratic development projects throughout the
Middle East. In 2003, he organized one of the first nationwide
opinion research projects in Iraq for the National Democratic
Institute for International Affairs (NDI). His previous
experience includes work at Greenberg Quinlan Rosner
Research, the Policy Planning Staff at the Department of State,
the National Security Council, and NDI.



8

AUGUST 2004

 HOUSE BOARD OF TRUSTEES

R. James Woolsey, Chairman
Max M. Kampelman, Chairman Emeritus

Bette Bao Lord, Chairman Emeritus
Ned W. Bandler, Vice Chairman
Mark Palmer, Vice  Chairman

Walter J. Schloss, Treasurer
Kenneth L. Adelman, Secretary

Peter Ackerman, J. Brian Atwood, Barbara Barrett, Zbigniew Brzezinski, Alan P. Dye, Stuart Eizenstat,
Sandra Feldman, Thomas S. Foley, Malcolm S. Forbes, Jr., Theodore J. Forstmann, Norman Hill,
Samuel P. Huntington, John T. Joyce, Kathryn Dickey Karol, Farooq Kathwari, Jeane J. Kirkpatrick,
Mara Liasson, Jay Mazur, John Norton Moore, Azar Nafisi, Andrew Nathan,
Diana Villiers Negroponte, P.J. O’Rourke, Orlando Patterson, Susan Kaufman Purcell,
Bill Richardson, Arthur Waldron, Ruth Wedgwood, Wendell Willkie II

Richard Sauber, Of Counsel
Jennifer Windsor, Executive Director

ABOUT FREEDOM HOUSE

Freedom House, a non-partisan, nongovernmental organization, monitors political rights
and civil liberties worldwide. Freedom House operates a range of democracy
development programs overseas.

FREEDOM HOUSE PUBLICATIONS

Freedom of the Press:  A Global Survey of Media Independence
http://freedomhouse.org/research/survey2004.htm

Freedom in the World: The Annual Survey of Political Rights and Civil Liberties
http://freedomhouse.org/research/pressurvey.htm

Nations in Transit: Democratization in East Central Europe and Eurasia
http://freedomhouse.org/research/nattransit.htm

Countries at the Crossroads: A Survey of Democratic Governance
http://freedomhouse.org/research/crossroads/cac.htm

www.freedomhouse.org


