
4/2/12 Print : Government blamed for newspaper reporter¶s dismissal

1/2en.rsf.org/spip.php?page=imprimir_articulo&id_article=42195

Reporters
Without
Borders

http://www.rsf.org/grenada-government-blamed-for-
newspaper-27-03-2012,42195.html

Americas - Grenada

Political pressure

Government blamed for newspaper reporter¶s dismissal
27 March 2012

There are strong grounds for suspecting that the privately-owned Grenada Advocate weekly¶s
dismissal of reporter Rawle Titus on 23 March was the result of direct political pressure by Prime
Minister Tillman Thomas (photo) and his press secretary. Reporters Without Borders calls on the
government to provide a frank explanation of a matter liable to endanger media independence.

“We understand the alarm expressed by the Media Workers Association of Grenada (MWAG) ever
since the Grenada Advocate told Titus his contract with was being terminated,” Reporters Without
Borders said. “The evidence brought to our notice is solid enough to substantiate the claim that
there was direct political interference in the functioning of a reputable independent newspaper.

“We urge Prime Minister Thomas to disown the pressure that his office brought to bear on the
Grenada Advocate¶s management and to reiterate the commitment to freedom of information that
he expressed when he took office in 2008.”

Prime minister¶s
response

Reporters Without Borders also hopes that the Grenada Advocate will reverse its decision to fire
Titus.

In the 9 March article that apparently prompted his dismissal, Titus reported that the prime
minister had selected the ruling National Democratic Congress¶ candidates for the next general
elections without bothering to consult with the party¶s leaders. Other media have since carried
reports that tend to support his claim.

The prime minister¶s press secretary, Richard Simon, wrote twice to the Grenada Advocate
requesting a retraction and apology. It was after receipt of the second letter – of which we have
been sent the text of key passages – that Titus was told that his contract would end on 31
March.

The MWAG has told us that this is not the first case of its kind. Two radio stations also recently
received warnings from the prime minister¶s office about their political reporting, the association
said.



4/2/12 Print : Government blamed for newspaper reporter¶s dismissal

2/2en.rsf.org/spip.php?page=imprimir_articulo&id_article=42195

Although the Organization of East Caribbean States (OECS), to which Grenada belongs, achieved a
good ranking (25th) in the latest Reporters Without Borders press freedom index, cases of direct
political pressure on journalists or their news media are occasionally reported.

There has, however, not been a case of this gravity since the Grenada Toda\ weekly had to be
liquidated in 2009 as a result of a libel suit by former prime minister Keith Mitchell.


