Belarus

by Vitali Silitski

Capital:  Minsk
Population: 9.8 million
GDPleapita:  US$7,903
Ethnic Groups:  Belarusian (81.2%), Russian (11.4%),
Polish (3.9%), Ukrainian (2.4%),
other (1.1%)

The economic and social data on this page were taken from the following sources:

GDP/capita, Population: Transition Report 2006: Finance in Transition (London, UK: European Bank for
Reconstruction and Development, 2006).

Ethnic Groups: CIA World Fact Book 2007 (Washington, D.C.: Central Intelligence Agency, 2007).

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Electoral Process 6.75 675 675 675 675 7.00 7.00 7.00
Civil Society 6.00 650 625 650 675 675 675 6.50
Independent Media  6.75 6.75 675 6.75 675 675 675 6.75
Governance’ 6.25 625 650 650  6.50 n/a n/a n/a

National Democratic

Governance n/a n/a n/a nfa nfa 675 7.00 7.00

é’éféﬁinmé’f"’“ nfa n/a n/fa nla n/a 650 650 6.50

Judicial Framework
and Independence
Corruption 525 525 525 550 575 6.00 625 6.25
Democracy Score 625 638 638 6.46 6.54 6.64 6.71 6.68

6.50 6.757 675 675 675 675 675 6.75

* With the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author of this
report. The opinions expressed in this report are those of the author. The ratings are based on a scale of 1 to 7,
with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an aver-
age of ratings for the categories tracked in a given year.



134

Nations in Transit 2007

ExeEcuTIvE SUMMARY

ollowing the constitutional referendum of November 1996, which

concentrated all mechanisms of power in the hands of the presidency, Belarus

slid toward a rigid authoritarian rule. The political regime of President
Alexander Lukashenka exercises near complete political, social, and economic
control over the population. The presidency represses political alternatives, persecutes
independent press, and punishes unauthorized social activism. Lukashenka, who was
first elected in 1994 in a public backlash against economic decline and corruption,
remains popular owing to the ability of his government to provide acceptable
living standards and full employment to the population. The Belarusian economy,
although unreformed and extensively bureaucratized, records sound growth owing
to the subsidies on energy purchases provided by Russia and the economic upturn in
countries that are principal importers of Belarusian products. In 2004, Lukashenka
organized a constitutional referendum that removed presidential term limits, paving
the way for his lifelong rule. The president’s regime ignores international criticism
and continues to harden its grip on power.

The presidential election on March 19, 2006, guaranteed a victory for
Lukashenka, who claimed 83 percent of the votes cast. Independent estimates
confirmed his victory while questioning the wins margin. The presidential
campaign and its aftermath were marked by the intense repression of opposing
candidates, civic activists, and independent press, owing largely to Lukashenka’s
personal sense of insecurity, a reaction to the wave of democratic regime change
that swept through the former Soviet Union in 2003-2005. This widespread
repression was also prompted by the surprising commitment and determination
of democratic activists who defied personal threats. The week-long post-election
protests confirmed that although the opposition was severely damaged by the
attacks, it remained committed to the fight for democratic change.

However, the political activism subsided by the end of the year as it became
clear that the spring protests failed to incur any substantial damage on the regime.
In the absence of competitive and transparent political processes or the rule of
law, both political and social protests against the government began to take
desperate forms, such as hunger strikes, which attracted up to 200 participants
during 2006.

National Democratic Governance. The government in Belarus is based on
unlimited presidential authority. The president is in full control of the cabinet,
legislature, judiciary, and all defense and security structures. The centralized
Belarusian economy remains unreformed and is considered among the most
repressive in the world. Although the government remains popular and stable, it



Belarus

relies increasingly on political repression to ensure infinite survival of the status
quo. Belarus’ rating for national democratic governance remains unchanged at 7.00.

Electoral Process. The March 19 presidential elections largely reflected the choice
of the electorate but were conducted in an atmosphere of repression and fear. More-
over, the organization and conduct of the ballot confirmed the governments com-
mitment to defending the status quo by all means necessary regardless of the deci-
sion of the voters. President Lukashenka de facto acknowledged that the election
was rigged. The opposition made modest gains in achieving unity and spreading
its message among the population bur failed to sustain these gains within a few
months of the campaign. Owing ro the escalation of political repression during and
after the electoral campaign, and to the executive branchs total control over the electoral
process, Belarus’ rating for electoral process remains ar 7.00.

Civil Society. Independent civil society in Belarus has been effectively pushed
underground by the government. Articles to the criminal code adopted in 2005
that criminalize unauthorized social activism began to be applied in 2006 to
nongovernmental organizations (NGOs) that most vocally opposed the Lukashenka
government. Breaches of academic and religious freedom continued in 2006. The
government harassed legally existing NGOs by demanding retroactive tax payments
and evicting them from state-owned premises. Nevertheless, the Belarusian civil
society attempted to continue its activities amid the crackdown. Despite the states
paralyzing escalation of attacks for unauthorized social activities, the commitment of
civic activists to promoting democracy in Belarus continues. Owing to civil society’s
staunch efforts amid the presidential campaign crackdown, and with no assistance from
the government, Belarus rating for civil society improves from 6.75 to 6.50.

Independent Media. Only several dozen officially registered independent news-
papers publishing political issues remain in Belarus. The expulsion of independent
press from state subscription and distribution networks severely curtailed the
already minuscule number in operation. State propaganda completely dominates
the information landscape of electronic media. Attempts to organize independent
broadcasts on Belarus from countries of the European Union (EU) have been largely
ineffective so far. At the same time, the Internet showed some promise as a poten-
tially powerful source of alternative information and opinion during the presiden-
tial campaign. Belarus rating for independent media remains unchanged at 6.75.

Local Democratic Governance. Local self-government is nonexistent in Belarus,
as municipal authorities continue to be fully subordinated to the central government.
Heads of regional administration are appointed by the president, and local councils
have limited responsibilities. Several opposition-minded deputies on local councils
were harassed by the police and fired from state jobs in 2006. Owing to the country’s
overly centralized administrative structure, which provides little room for pluralism and

135



136

Nations in Transit 2007

accountability at the grassroots level, Belarus rating for local democratic governance
remains at 6.50.

Judicial Framework and Independence. In 2006, arbitrary arrests of political
opponents, allegations of inhumane treatment of detainees in jail, and the return
of psychiatry as a tool of political harassment highlighted the legal system’s lack of
independence. Facing the inability to defend their political and economic rights
against the consolidated autocratic state, an increasing number of citizens engaged
in extreme forms of protest, such as hunger strikes. Belarus’ rating for judicial
framework and independence remains unchanged at 6.75.

Corruption. Belaruss downward slide in corruption ratings by independent
surveys continued in 2006. The country’s highly centralized economy creates
ubiquitous opportunities for bribery and abuse by authorities, whereas the
government’s anticorruption measures have been largely ineffective in tackling the
root problems—a lack of transparency and accountability. The prosecution of top
government officials on corruption charges is subject to approval by the presidency,
which creates possibilities for bargaining in criminal cases or bypassing the legal
system altogether. Belarus rating for corruption remains unchanged at 6.25.

Outlook for 2007. The local elections set for January 14, 2007, are likely to further
reduce the already minuscule representation of opposition voices on local councils.
Given the reality of consolidated authority and little to no prospect of political
change, Lukashenka’s opponents face a hard task in redefining their identity and
strategy. Meanwhile, the regime will confront a rather tough challenge to sustain
the established social contract with the Belarusian population when hikes in energy
prices promised by Russia in 2006 indeed materialize.



Belarus

MAaIN REPORT

National Democratic Governance
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
n/a n/a n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00

The government in Belarus is based on unlimited presidential authority. This direct
control over all branches of power ensures the powerlessness of representative
bodies, servility of the courts, and largely ceremonial character of elections. Presi-
dential absolutism also severely limits the legitimate space in Belarus for social
autonomy, private enterprise, and freedom of expression.

Article 1 of the Constitution proclaims the country to be “a unitary, democrat-
ic, social state based on the rule of law,”! and Article 6 establishes the separation of
legislative, executive, and judicial powers and the checks and balances among them.
The Constitution, however, fails to live up to these declared principles. Article 137
curtails the legislative powers of the National Assembly by giving priority to presi-
dential decrees over laws adopted by the Parliament. The National Assembly cannot
adopt any law that would increase or decrease government spending without the
consent of the president or the government. Only the candidacy for prime minister
is subject to the approval of the House of Representatives, the lower chamber of the
legislature, but two votes against the president’s nominee automatically incurs the
dissolution of the National Assembly.

The assembly’s bicameral composition enforces its subordination to the presi-
dent. While 110 members of the House of Representatives are elected on a single-
member constituency basis, the upper Council of the Republic is appointed by
regional assemblies of local councils, with the president appointing 8 of its 64
members. The preparation of bills is carried out primarily by the National Center
for Legislative Activities, an agency subordinate to the president. The president also
appoints all regional and local governors and all judges (except half of the Con-
stitutional Court) and uses his decree power to interfere in the legal process. For
example, a presidential decree can designate which top government officials can be
prosecuted.

Texts of major legislation are available to the public in printed and free Inter-
net versions. However, no rules exist for disclosing central and local government
budgets. Moreover, an extensive range of data on government activities, including
international treaties, military and defense spending, and state-sponsored research
and development programs, is classified. The Parliament is not obliged by law to
make public either its records or the voting records of deputies.

The presidential elections on March 19, 2006, ended with a resounding
victory for incumbent president Alexander Lukashenka and were marred by voting

137



138

Nations in Transit 2007

irregularities, harassment of the opposition, a press blockade, and pre- and post-
election violence. The participation of Lukashenka was ensured by the highly
controversial constitutional referendum in October 2004 that removed presidential
term limits. The opposition had extremely limited opportunities to campaign or
monitor the vote. Democratic activists campaigning for opposition candidates were
harassed and subjected to arbitrary arrests and searches throughout the campaign,
whereas the official propaganda systematically framed the administration’s
opponents as terrorists.

The government system in Belarus is stable to the extent that President
Lukashenka possesses absolute authority. The stability of the regime rests on the
government’s ability to provide acceptable living standards and, at the same time,
on pervasive political and social control. Average wages in Belarus grew to US$270
per month in late 2006, up from US$100 four years earlier.? This helped to reduce
aspirations for political change in the society. The government makes masterful use
of this tendency in public opinion to frighten society with the prospect of regime
change, which the official line claims will bring instability, chaos, and unemploy-
ment to Belarus.

Much of the recent economic upturn can be explained by favorable external
factors, such as access to cheap Russian oil and gas and a strong demand for
Belarusian industrial goods in Russia. Russian leadership, however, has declared its
intention to abolish subsidies for Belarus beginning in 2007. This move could be
a sign that the Russian leadership is revising its long-standing policy of support for
Lukashenka. But given that the Kremlin de facto endorsed the incumbent’s reelec-
tion bid in 2006 by maintaining deep price discounts during the election year, the
shift in Kremlin policy is more likely a result of Russia’s decision to lower the price
it pays to support Lukashenka in the aftermath of his safe reelection.

Belarus’ negotiations with Russia over gas and oil issues continued throughout
2006, ending the year in a dramatic showdown when Russia threatened to cut off gas
supplies unless Belarus agreed to a dramatic price hike for 2007. As an alternative,
Russia proposed to buy into Belarus’ gas transportation and distribution facilities. The
showdown between the countries was enhanced by Russia’s decision in December
to introduce export duties for the oil shipped to Belarus, a measure that could have
resulted in the loss of up to 10 percent of the Belarusian gross domestic product.

Just minutes before the new year, the two governments signed a compromise
deal establishing a gas price that, while being twice as high as in 2006, was never-
theless much lower than the one Russia threatened to impose. Under the same deal,
Belarus agreed to sell a 50 percent stake in Beltransgaz to Russia over a five-year
period. The compromise, however, envisaged that the gas price for Belarus would
be raised to the global standard over a five-year period. Moreover, the deal failed to
address the oil price issue, which can pose a long-term threat to the stability of the
Belarusian economy and the generous social contract offered by the Lukashenka
regime to the population.

The Lukashenka government achieves political control by tightening its grip
on society. Nearly all public sector employees must sign one-year contracts with



Belarus

factories and institutions that can be renewed or terminated at the will of the
authorities. Scores of youth activists were fired from jobs or expelled from univer-
sities following the recent presidential election. New articles to the criminal code
adopted in December 2005 established criminal punishments simply for run-
ning an NGO that is not officially registered.’ Political leaders capable of posing a
credible challenge to the regime face persecution and imprisonment. For instance,
Alexander Kazulin, an opposition candidate in the recent elections, was sentenced
in July to five and a half years in jail, which ensures his exclusion from the next
presidential election. Mikhail Marynich, an opposition leader and former govern-
ment minister who was dubbed an early potential contender for the 2006 presi-
dential election, was arrested and sentenced to five years in jail on dubious charges
in 2004. He was released in April 2006, just weeks after the election.

Lukashenka is careful to maintain absolute control over the security agencies.
Law enforcement bodies (such as the KGB, Ministry of the Interior, Office of the
Prosecutor, State Control Committee, and Security Council) have grown in size
and influence over the last decade and have enhanced their role in virtually all
spheres of public life. Amendments to the Law on Interior Forces signed in Febru-
ary 2005 gave the president the right to authorize the use of firepower in peace-
time at his own discretion.* These regulations increased the dependence of security
officers on the president but have also given them cover for punitive actions against
political opponents.

The stability of Lukashenka’s regime is also ensured by the limited possibili-
ties to leverage it from outside. The EU and the United States adopted sanctions
against the Belarus government in spring 2005, ordering visa bans for 31 officials
and, in the case of the United States, freezing the country’s assets. However, these
measures are largely ceremonial. Tougher measures, such as economic sanctions,
are difficult to implement, as the economies of EU countries depend on oil sup-
plied by Russia and transported through (or processed in) Belarus. The proposal of
the European Commission to exclude Belarus from the EU generalized system of
preferences was first voted down in September 2006 by new members of the EU
(such as Poland, Lithuania, and the Czech Republic) who feared that these mea-
sures would adversely affect their own national economies and domestic businesses.
The exclusion was eventually approved on December 19 and will be enacted in
June 2007 if Belarus fails to improve its human rights record and abolish policies
restricting trade union rights. This measure could cost the Belarusian economy up
to €300 million (US$403.8 million) per year. Although that is a significant loss, it
remains to be seen whether Minsk officials will authorize political liberalization in
order to avoid it.

In November, the European commissioner for external relations and European
neighborhood policy, Benita Ferrero-Waldner, launched a “nonpaper” called “What
the European Union Could Bring to Belarus.” The document sets out possible
cooperation and engagement benefits (including easier travel for Belarusians to the
EU, increased cross-border cooperation, economic assistance, and investment) that
could materialize provided Belarus engages in democratization and demonstrates

139



140

Nations in Transit 2007

respect for human rights and the rule of law. Although the “nonpaper” represented
a certain change in EU policy toward Belarus, as it was the first attempt to speak
directly to the Belarusian people rather than the government, the document suffers
from the fundamental flaw of the entire EU approach to Belarus. Once again, it
conditions the possible benefits of closer EU engagement on the good behavior
of Minsk officials, rather than offering benefits directly to ordinary Belarusians
and thus using them as instruments for spreading pro-European, pro-democratic
attitudes in Belarusian society. At the same time, there remains a limited but dis-
tinct possibility that in the event of worsening economic and political relations
with Russia, the Lukashenka government could be inclined to seek closer ties with
the EU and would allow some minimal alleviation of political repression in ex-
change. The Heritage Foundation rates the Belarusian economy among the most
repressive in the world, and the Lukashenka government consistently stifles private
enterprise by introducing new taxes and regulations.

Electoral Process
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00

Since the institutionalization of unlimited presidential rule in the Constitution in
1996, meaningful electoral contestation has all but disappeared in Belarus, as elec-
tions serve primarily to validate Lukashenka’s political dominance. The president is
sufficiently popular to win a hypothetically free and fair contest; however, he takes
no chances by allowing transparent and competitive electoral processes. Representa-
tive institutions in Belarus are largely ceremonial bodies that rubber-stamp policies
made at the top of the vertical power structure.

The current electoral code, adopted in 2000, “fails to provide for democratic
elections,” according to the Organization for Security and Cooperation in Europe
(OSCE). The code does not provide election commissions with multiparty repre-
sentation and independence. Moreover, it fails to provide sufficient transparency,
guarantees against vote rigging during early voting, or uniform appeals for the deci-
sions of election commissions. The code also stifles campaigning and freedom of
speech. Amendments to the electoral code adopted by the House of Representatives
on the eve of the 2006 elections introduced new restrictions on the work of inde-
pendent observers and forbade printing campaign literature abroad.

Political parties are legally allowed to organize, but they play a minimal role
in the country’s civic life given the stifling of competition and excessive regulations
on party activities. The Union of Left Parties, a new umbrella body that united sev-
eral Communist and Social Democratic opposition parties in December 2006, was
forced to hold its inaugural congress outside of Belarus, as it could not get a permit
to rent a meeting space inside the country.



Belarus

The most recent parliamentary elections took place in October 2004. Accord-
ing to the Central Election Commission (CEC), all of the declared winners, which
included eight from the Communist Party of Byelorussia, three from the Agrarian
Party, and one from the Liberal Democratic Party (LDP)—an analogue of Vladimir
Zhirinovsky’s party in Russia—were pro-government and supported the president.
Election results were questioned by the opposition and condemned by interna-
tional organizations. Elections to the upper house of Parliament, the Council of
the Republic, took place in November 2004, with the assemblies of local councils
voting to fill 56 seats, or 8 per region. Several local councilpersons representing the
opposition were not included on the list of electors.

Presidential elections were held on March 19, 2006, with four candidates
on the ballot: incumbent Alexander Lukashenka; Siarhej Hajdukevich, leader of
the pro-presidential Liberal Democratic Party; and two opposition contenders—
Alexander Milinkevich, leader of the United Democratic Forces (UDF), and
Alexander Kazulin, leader of the Belarusian Social Democratic Party (Assembly),
Lukashenka approached the election year enjoying a high level of public support
and would easily have won reelection had he chosen to conduct the ballot in a free
and fair manner. However, the president did not exhibit this confidence, fearing the
opposition and its external sponsors would try to replicate the scenario of the
color revolutions that took place in Ukraine and Georgia in 2003-2004. Further-
more, the opposition unexpectedly proved capable of uniting in a vigorous public
relations campaign following the nomination of Alexander Milinkevich in
October 2005 as a candidate for democratic forces. In moving up the election date
by four months in December 2005, the government obviously hoped to undercut
this effort.

The signature collection campaign began in December 2005 and continued
through January 2006. The two major opposition candidates, Alexander Milin-
kevich and Alexander Kazulin, easily collected in excess of the 100,000 signatures
required to put their candidacies on the ballot. A total of 1.9 million signatures
(out of 7 million voters) were collected for Lukashenka. Such a high number was
achieved partly by forcing signatures, particularly at public institutions and uni-
versities, although many of those who supported Lukashenka’s nomination signed
voluntarily. The intimidation campaign against the opposition began by subjecting
some signature collectors to arbitrary searches and detainments. Early measures
were also taken against youth opposition movements, like Young Front and Zubr,
likely to organize street protests in the aftermath of the ballot. Repression of these
groups continued after the election, and Zubr was eventually forced to cease its
activities. Members of Young Front in Salihorsk staged a hunger strike in June
2006, demanding an end to the repression of youth opposition activists.

Territorial election commissions were formed with virtually no representation
of the opposition. Out of 74,107 commission members countrywide, only 122
represented political parties, and only 2 of those represented opposition parties. The
government also took measures to limit the number of international observers—
forbidding, for example, the entry of observers from Georgia, whom it suspected of

141



142

Nations in Transit 2007

trying to “export” the revolution to Belarus. In February 2006, the CEC decided
to grant candidate registration to all four contenders who collected the required
number of signatures.

While both opposition candidates were allowed to run, they had to endure
an atmosphere of growing repression and public hysteria fomented by official
media, as well as drastically restricted campaign opportunities, including a virtual
information blockade. As most independent newspapers were excluded from the
state-run distribution network in 2005, the opposition press barely reaches the
public. Moreover, the CEC barred independent newspapers from offering their
space to independent candidates, as it considered this to constitute private financial
assistance to candidates, forbidden by the law. Meanwhile, state media offered 90
percent of its space and airtime to Lukashenka, reported the Belarusian Association
of Journalists. The official propaganda unleashed a massive information attack on
the public on the eve of elections, including a series of free and televised concerts
across the country featuring Belarusian and Russian pop stars under the slogans
“For Belarus!” and “For Bat'’ka” (“Father,” a common nickname for Lukashenka
among his admirers). The CEC ignored complaints that these concerts represented
a form of unauthorized campaigning in favor of Lukashenka, claiming instead that
the slogans had a “general” character.

The campaign of opposition intimidation reached its peak on February 22,
when the Belarusian KGB shut down the headquarters of the unregistered NGO
Partnership, the largest election-monitoring network in Belarus, and arrested its
leaders. On February 27, KGB head Sciapan Sukharenka declared on state televi-
sion that Partnership was plotting to fake exit polls and detonate explosives on elec-
tion day in a crowd of its supporters protesting against alleged fraud. Sukharenka
also claimed that the security forces were aware of 72 opposition groups trying to
oust him and threatened severe punishment. In the last week of the campaign, the
authorities declared that the opposition was plotting to organize mass disorders in
Minsk by poisoning the drinking water with rotten rats. No charges of terrorism
against the opposition were confirmed afterward.

In spite of the intimidation and crackdown, both opposition candidates
took great personal risks and campaigned energetically. Importantly, Kazulin belied
earlier suspicions that he had been “planted” to undermine Milinkevich and instead
added an aggressive attitude to the race. He used the prerecorded TV slot provided
him by law on February 22 to accuse Lukashenka of having been involved in the
disappearance of opposition politicians, corruption, and nepotism. Kazulin’s TV
appearance made a huge impact and greatly boosted public interest in the election
and the opposition candidates. The candidates’ next appearances were heavily cen-
sored, with most statements critical of Lukashenka omitted. On March 2, Kazulin
tried to participate in the Belarusian People’s Assembly, a ceremonial meeting called
by Lukashenka every five years to declare his plans for the new presidential term,
but riot police manhandled him outside the meeting.

Early voting began five days before the election. This procedure, which
formally allows citizens who travel on voting day to vote, has been transformed into



Belarus

an instrument of the government, as independent observers cannot monitor the
ballot boxes during evening hours. In March 2006, a record 30 percent of voters
cast ballots in early voting (in 2004, it was 20 percent). The opposition received
numerous anonymous reports that some employees and students were forcibly
mobilized to vote ahead of time. The authorities dismissed these reports. Citing a
CEC bylaw claiming that all preelection meetings must have official permits, the
police arrested organizers of public meetings in the last two weeks of the campaign.
These arrests effectively turned into a roundup of the opposition leadership,
pursued to avoid large-scale public protests following election day.

The official election results predictably gave an overwhelming victory to
Lukashenka, who received 83 percent of votes cast, compared with 6 percent
for Milinkevich, 4 percent for Hajdukevich, and only 2 percent for Kazulin.”
A post-election poll conducted by the Independent Institute of Socioeconomic
and Political Studies (outlawed in Belarus in 2005 and relocated to Lithuania)
put the numbers at 63 percent for Lukashenka, 20 percent for Milinkevich, and
4 percent for Kazulin, still showing overwhelming support for the incumbent.®
In November 2006, Lukashenka declared that the election was indeed falsified in
order to, as he claimed, lessen his margin of victory and thus please democratic
countries.” Regardless of its intent, this admission of fraud should have been a
matter of criminal investigation; however, the authorities refused to launch one,
as demanded by the opposition parties. The incident once again highlighted the
ceremonial nature of the election process and the detachment of official results
from the actual voting process.

A wave of mass protests started on election night in Minsk, where up to 20,000
assembled on the main square to protest alleged vote rigging. These demonstrations
occurred in defiance of threats from the KGB to prosecute protesters on charges of
terrorism and even press for the death sentence. The protests continued for several
days with a tent camp set up on October Square in Minsk, emulating the Orange
Revolution in Ukraine in 2004. However, the Belarusian opposition did not try
to declare victory for its candidate; it merely argued for a fairer margin separating
Lukashenka and his challengers. With no political breakthrough in sight, the op-
position could not count on sustained public support. Moreover, the security forces
remained loyal to Lukashenka and blocked off the square, arresting those trying
to enter or leave. As a result, the protests quickly dwindled to just a few hundred
activists and ended on March 24 when riot police destroyed the camp and arrested
the campers.

The last large opposition rally on March 25 ended with thousands of riot police-
men attacking demonstrators who were trying to reach the prison holding those
previously arrested. The police used tear gas and severely beat protesters. There were
also reports on up to three missing persons. Kazulin, who led the demonstration,
was captured and prosecuted for organizing mass disorder. He was sentenced to 5
and a half years in jail in July 2006. Milinkevich, alongside leaders of the largest
opposition parties, was arrested and sentenced to 10 days in jail for organizing an
unauthorized demonstration on April 26. According to human rights activists, as

143



144

Nations in Transit 2007

many as 860 protesters were arrested in March, including more than 200 before the
elections and over 680 in post-election developments.'

The electoral performance of the opposition leaders and post-election protests
reinvigorated the opposition. Smaller-scale protests continued through April, and the
opposition declared plans to continue its alliance and form a broader movement to
unite all supporters of democratic change. These plans, however, proved to be short-
lived, and by the summer of 2006, the opposition was back to its usual behavior
characterized by infighting, leadership battles, and criticism of Milinkevich’s leader-
ship.

The campaign for local council elections, set for January 14, 2007, began in
October 2006 with the registration of initiative groups and formation of election
commissions. Traditionally, the opposition parties were granted only one seat in
local election commissions countrywide.!’ On December 22, the CEC declared
that out of more than 20,000 candidates to the local councils, only 239 represented
opposition parties. Hence, regardless of the conduct of the elections, the impact of
the opposition on local councils was set to be minimal even at this early stage.'?

Civil Society
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
6.00 6.50 6.95 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50

In recent years, the Belarusian government has undertaken a systematic effort to de-
stroy the authentic civic sector, fearing its potential as a catalyst for political change.
As a result, civil society in Belarus has turned into an underground network of
individuals and banned groups opposed to the government. A modest space for
legitimate existence is allowed for nonpoliticized NGOs loyal to the regime.

According to the Ministry of Justice, there were 2,247 NGOs, 16 unions of
NGOs, and 41 trade unions in Belarus as of March 2006."* Most of these organiza-
tions, however, represent either nonpoliticized groups or organizations supported
by the government. Many democratically oriented NGOs with an opposition agen-
da were closed down by court order in 2003-2005. Reasons for liquidating these
groups included using an abbreviated group title in official documents and the
press, allowing the incorrect presentation of group logos, and providing services to
citizens who were not members of an organization. Other organizations were first
expelled from their rented premises and thus denied a legal address, which is inter-
preted by the authorities as a gross violation of the law resulting in liquidation. In
2006, the Assembly of Pro-Democratic NGOs counted 240 member organizations,
out of which only about 100 had registered officially."

The wave of liquidations began in the run-up to the referendum of 2004
(which scrapped presidential term limits), in an apparent attempt to quell dissent
and disorganize resistance to the government’s plans. There were fewer cases of
NGO liquidation in 2006 than in previous years, mostly because important groups



Belarus

challenging the government had already been closed down. In February 2006, the
authorities liquidated the Union of Youth and Children’s Association “Rada,” which
was accused of “instigation to interference into the internal affairs of the govern-
ment bodies” (sic)."®

For most NGOs, foreign grants remain the only source of financial support.
Donations are not tax-exempt, and NGOs must pay heavy taxes if they choose to
operate legally. This puts NGOs under intense scrutiny from tax authorities and,
recently, the KGB. Government-controlled organizations attract financial aid from
domestic and foreign-owned businesses that wish to confirm their positive stance
toward the authorities. In June 2006, the government initiated court proceedings
to suspend the activities of the Belarusian Helsinki Committee (BHC), the only
remaining registered independent human rights group in Belarus. The attacks on
the BHC were justified by its failure to locate offices at its official legal address and
by the demands of tax authorities that it pay retroactive taxes of about US$70,000
on previously tax-exempt projects. The BHC had successfully challenged the tax
authorities’ claims on previous occasions but lost the case in December 2005 when
the Supreme Economic Court overruled earlier verdicts and ordered payment. The
same demands for retroactive tax payments were made on the Center for Intellec-
tual Initiatives in 2006.

The repression of civil society escalated in the run-up to the presidential elec-
tions. In December 2005, the National Assembly adopted amendments to the
criminal code that effectively criminalized civil dissent. For example, the new
Article 193-1 established punishment of up to two years in jail for acting on
behalf of deregistered NGOs. The criminal code also mandated jail time for train-
ing persons to participate in “mass disorders,” for appeals to foreign governments to
undertake actions that would harm the “external security” of the country, and for
defamation of the Republic of Belarus in the international arena. As a result, the
criminalization of independent NGOs has suppressed the already minuscule public
participation in civil society activities.

The education system in Belarus is subject to tight political and ideological
control. Many students who took part in the protests following the presidential
elections were forced to withdraw from universities and other educational estab-
lishments. Students are generally free to move abroad to pursue studies, but unap-
proved travel may result in expulsion from an official university in Belarus. The
opposition-organized Committee to Help the Repressed People reported that it had
received appeals for help from at least 370 students since March 2006.

The authorities continued to persecute activists of the Belarusian Union of
Poles in 2006. This ethnic association was taken over by the government in 2005,
when authorities refused to recognize the election of independent activist Anzelika
Borys as the union’s head and pressed for a new congress that handed authority to
pro-regime loyalists. Members of the Union of Poles who still recognized Borys as
their leader faced criminal investigations and arrests.

The government repeatedly acted to sabotage the NGO sector’s international
contacts through visa denial. In November 2006, authorities denied visas to several

145



146

Nations in Transit 2007

German politicians, diplomats, and journalists who were invited to participate in
the Minsk Forum, a unique platform for dialogue between Western policy makers,
Belarusian officials, and representatives of the opposition and civil society held
annually in Minsk. The Ministry of Foreign Affairs of Belarus explained this as a
symmetrical act against visa bans imposed by the EU on top Belarusian officials
following the 2006 presidential elections. Commenting on the bans, Hans-Georg
Wieck, former head of the OSCE Advisory and Monitoring Group in Minsk,
declared that the Belarusian government “is afraid of free debate.”'® Earlier in the
year, the government denied entry to several Western journalists as well as parlia-
mentarians from the Czech Republic and Lithuania.

The government also continued in 2006 its attacks on the Belarusian Union
of Writers, the oldest creative association in Belarus, most of whose members are
protagonists of the revival of the Belarusian language and hence regarded by the
authorities as on a par with the opposition. Court proceedings to close down the
Belarusian Union of Writers were initiated in June 2006, and it was evicted from
its headquarters in Minsk. Radio Free Europe/Radio Liberty described the eviction
as a “premeditated measure by Belarusian authorities to limit and marginalize the
public significance of an organization still perceived as a rare model of intellectual
independence in a country controlled by an authoritarian regime.”"”

Religious freedom is restricted in Belarus, as the government regards “nontradi-
tional” denominations as disseminators of unwelcome cultural influences. The Law
on Religions adopted in 2002 allows the government to close down any congrega-
tion having fewer than 20 members and restrict the activities of religious groups
that have settled in Belarus in the past 20 years. Pastor Heorhi Viazouski of the
Minsk-based Christ’s Covenant Reformed Baptist Church was sentenced in March
to 10 days in prison for conducting religious worship in his own home; this was the
first case in over 20 years where religious worship has incurred a prison sentence in
Belarus.'® Siarhej Shaucou, organizer of a Protestant book study group in Minsk,
was sentenced to 10 days in jail in March on charges of organizing an “unauthor-
ized meeting,” even though it took place inside a café and did not require official
registration. The government also expelled several Polish Catholic priests in 2006,
objecting to the placement of foreign clergy in the country.

The New Life Protestant Church in Minsk, deregistered in 2005, led a massive
hunger strike among parishioners who protested the decision of the authorities to
confiscate the church’s building, formerly a cattle farm renovated by church mem-
bers. The hunger strike erupted in October, after the congregation lost its appeal in
the Supreme Economic Court, and continued for three weeks, attracting over 200
participants. This was the largest protest of its kind in the history of Belarus. The
New Life parishioners scored a small victory three weeks after starting the protest
when authorities finally decided to reconsider the case. On a positive note, the pro-
cedures for registering certain public associations in Belarus, such as trade unions,
were simplified in October 2006.



Belarus

Independent Media
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

In 2006, the New York City-based Committee to Protect Journalists ranked
Belarus among the 10 most censored countries in the world."” Although Article 33
of the Constitution guarantees freedom of speech, this civil right hardly exists in
practice, as the independent press is close to extinction. According to the Ministry
of Information, there were 1,232 periodicals in the country as of March 2006, in-
cluding 746 newspapers.?® Two-thirds of periodicals are privately owned. However,
according to the Belarusian Association of Journalists, only about 30 independent
newspapers at all levels (national, regional, and local) that publish on political issues
still existed in Belarus at the beginning of 2006. That number includes some 20
district and regional papers, or fewer than 1 paper per six administrative districts.?!
This minuscule number is the result of an all-around campaign of liquidation and
suspension of independent media systematically pursued by the government in
2003-2005. The regional independent press, once the primary source of indepen-
dent information on local issues, was particularly hard hit.

Independent journalists have been victims of arbitrary lawsuits under the crim-
inal code, Article 367 (slander against the president), Article 368 (insulting the
president), and Article 369 (insulting government officials). These stipulate large
fines and prison sentences for journalists who are found guilty. The largest libel
suit in 2006 was pressed by the head of the State Customs Committee, Alexander
Shpileuski, against Komsomolskaya Pravda v Belorussii. The newspaper had to pay
about US$25,000 for placing Shpileuski’s photo alongside an article on his name-
sake (a sports agent), who commented on a soccer game.

At the same time, the courts routinely dismissed libel suits pressed by indepen-
dent journalists and opposition politicians against official newspapers and television
channels. The Pershamajski district court in Minsk dismissed a libel suit pressed
against the First National TV channel (BT-1, renamed First Channel in 2006) by
the leader of the United Civic Party, Anatol Liabedzka, who was accused in one of
the channel’s documentaries of preparing a bloodbath in the aftermath of the presi-
dential elections. The court considered statements by the First Channel as “political
polemic.”*

Independent publications and journalists (both Belarusian and foreign) are
routinely discriminated against by the authorities regarding access to information
and official events. On November 28, 2006, correspondents from several Russian
publications, including Kommersant and Moskovskyi Komsomolets, were expelled
from the summit of the Commonwealth of Independent States in Minsk in re-
taliation for publishing materials criticizing Lukashenka. The expulsion provoked a
walkout of nearly the entire Russian press corps.”

The legal environment for independent press was further hardened in Decem-
ber 2005 with the adoption of new amendments to the criminal code that, among

147



148

Nations in Transit 2007

others, established criminal punishment for “defamation of the Republic of Belarus
on the international arena,” as well as for activities on behalf of unregistered civic
associations or appeals to foreign governments and institutions that can “endanger
national security.” There were no prosecutions of journalists on the basis of these
articles in 2006. At the same time, at least four persons were warned about “inad-
missibility” of illegal activities, such as commenting in the media on behalf of an
“unregistered organization” or spreading “deliberately false” data on conditions in
Belarus.?

The Ministry of Information controls the licensing of media and effectively acts
as a tool of repression against criticism of the government in the press. Licenses can
be withheld or revoked at the whim of the committee or on direct orders from the
president. The Ministry of Information has the right to punish media for deviating
from the declared concept of their periodicals. The independent journal ARCHE
was suspended in September 2006 for publishing materials on sociopolitical issues
(ARCHE was registered as a literary magazine). Independent newspapers that were
sold in stores and supermarkets faced arbitrary confiscation by plainclothes agents.

The independent press depends heavily on foreign assistance because of dis-
criminatory pricing at state printing houses, difficulties in attracting advertisements
from state-owned companies, and prohibitively high fines from libel suits or other
punishments. The independent press was further undermined by the expulsion of
most independent newspapers from the state-run subscription and distribution sys-
tems, Belposhta and Belsajuzdruk, in 2005 and 2006. Only a few affected newspa-
pers, such as Narodnaja Volja and Nasha Niva, managed to keep their audience by
organizing donation collections from readers who effectively paid for publications
one year in advance.

Most independent newspapers are forced to print outside of Belarus. In March
2006, a publishing house in the western Russian city of Smolensk canceled con-
tracts with leading independent newspapers, such as Narodnaja Volja, Tovarishch,
and BDG-Delovaja Gazeta. Unable to find a new publisher and pressured by finan-
cial problems originating from previous attacks and suspensions, BDG—Delovaja
Gazeta, once the country’s leading and most authoritative independent publication,
and the weekly Salidarnasc were forced to suspend publication and currently exist
only as Internet sites.

The most controversial press closing in 2006 was the liquidation of the newspa-
per Zhoda in March for reprinting infamous caricatures of the prophet Muhammad
from Danish newspapers. The newspaper Nasha Niva found itself in a dubious legal
position in April when the ideology department of the Minsk executive committee
denied its request to register a new legal address, deeming its location in Minsk to
be “not worthwhile.” The newspaper, a successor to the first Belarusian-language
periodical printed in 1906, received an official warning on its 100th anniversary in
November 2006 for “improper statement of its legal address.”*

Inquiries into the murder of several independent journalists—including cam-
eraman Dzmitry Zavadski (kidnapped and presumably killed in 2000), reporter
Veranika Charkasava (brutally killed by unknowns at the entrance to her house in



Belarus

2004), and veteran journalist Vasil Hrodnikau (found dead under unknown cir-
cumstances in 2005)—were stalled in 2006. The authorities tried to charge Char-
kasava’s son, Anton Filimonau, with murdering his mother. Filimonau was arrested
in December 2005 and in April 2006 was given a suspended sentence of two and a
half years in jail, having been convicted of counterfeiting money. Filimonau’s family
feared that the prosecution blackmailed him into accepting responsibility for the
murder of his mother.?

State-owned media are extensively subsidized. The government appropriated
an equivalent of US$60 million to support official media in 2006, out of which
three-quarters was for the state television. The sum has doubled since 2004.%” To
ensure the circulation of state press, mandatory subscriptions to leading official
outlets are commonplace at many institutions and state-run companies. By these
measures, the number of subscribers to the leading government daily Sovetskaya
Belorussiya reached 410,000 in 2006 (with an additional 100,000 distributed daily
through retail outlets).”® By comparison, the total weekly circulation of the entire
independent press in Belarus is estimated by the Belarusian Association of Journal-
ists at 250,000 copies.”

The electronic media in Belarus are completely dominated by the state. The
country currently has four national television channels. All-National Television
(ONT), Capital TV, and Lad fill the bulk of their airtime with rebroadcasts from
Russian networks. None of the state channels offers alternative views on political
issues, and all channels report on domestic and international affairs in a manner
acceptable to the government.

Media attacks on the opposition, NGOs, foreign diplomats, and Western lead-
ers are common on all channels. As a part of anti-Western propaganda, First Chan-
nel (formerly BT-1) ran in July footage of a homosexual act allegedly involving
a Latvian diplomat stationed in Belarus, which was followed by the recall of the
Latvian ambassador from Belarus. The station refused to comment on how the tape
was obtained. In November 2006, correspondents of the First Channel broke into a
private residence in the city of Mahileu where a meeting of democratic activists was
taking place and began shooting the meeting. Although it was a clear violation of
constitutional protections on private life and housing, the offense was not followed
by any investigation or punishment.*’

There are 121 cable TV providers and 30 FM radio stations in Belarus whose
activities are heavily restricted by the state. For example, in the run-up to the presi-
dential election, the government forced cable networks to drop the Russian cable
channel RTVi, which began broadcasting news and analyses from Belarus (the pro-
gram Window to Europe was part of a media project financed by the EU with the
aim of providing independent information to Belarusian citizens). The Ministry of
Information has the authority to monitor the content of electronic media and apply
penalties for deviating from the declared “creative concept” of programs. Journalists
from Novoye Radio, run by the pro-government Federation of Trade Unions, went
on strike in October to protest the arbitrary intervention by federation leadership
into the station’s editorial policies and the removal of its director.

149



150

Nations in Transit 2007

Sources of independent information in electronic media are limited to foreign-
based broadcasts of Radio Free Europe/Radio Liberty Belarusian Service, Radio
Racyja, and the Vilnius-based Baltic Waves. The German broadcaster Deutsche
Welle has two 15-minute bilingual slots on Belarus on its Russian service. Most of
these stations, however, broadcast in the outmoded shortwave band, which is ab-
sent on most modern radio receivers. In 2005, the EU considered an ambitious me-
dia project for independent broadcasting in Belarus. Thus far, it has resulted in the
launch of the Poland-based European Radio for Belarus as well as a short analytical
program on the RTVi channel, which is routinely blocked on cable networks.

The electoral campaign in the run-up to the March presidential ballot was
accompanied by harassment of independent press, unbridled official propaganda,
and the near complete shutdown of alternative opinion in the state media. The
authorities repeatedly confiscated entire prints of the newspapers Narodnaja Volja
and Tovarishch throughout the campaign. The government issued strict regulations
forbidding candidates to publish their opinions and platforms in independent
newspapers, as it was interpreted as offering illegal private financial assistance.’!
Commenting on these restrictions, the head of the Belarusian Association of Jour-
nalists, Zhana Licvina, declared that “attacks on media put the election results in
question.”?

Televised propaganda was tailored to discredit and demonize the revolutionary
aspirations of the opposition during the campaign. Each of four official channels
ran daily state-authorized documentaries that often bordered on xenophobia and
anti-Semitism. (Spiritual War and Conspirology, for example, depicted the battle
between Lukashenka and the opposition—and, by extension, the West—as one
between the adherents of Christ and the Pharisees—that is, Jews, Americans, and
Europeans.) Other productions included reports featuring prominent politicians,
singers, artists, and sportsmen from abroad praising Lukashenka, as well as a series
of documentaries that emphasized day-to-day problems, social hardships, economic
decay, civil wars, and the like in every former Soviet republic except Belarus. Some
propaganda drew diplomatic protests from the United States and EU countries.

Independent journalists covering the campaign for Belarusian and foreign
media were routinely subjected to arrests, searches, seizures, violent attacks, and
(in the case of foreign journalists) visa denial and deportations. As the election date
approached, attacks on journalists escalated, and 27 Belarusian and foreign journal-
ists were arrested and prosecuted in the second half of March.>* Most of them were
charged with participating in illegal rallies or “petty hooliganism,” which became a
standard charge against activists and journalists captured at protests.* On March
13, the Ministry of Justice issued open threats to the independent press, promising
punishment for the “distribution of slander [and] insulting the head of state.”®
Access to opposition Internet sites and portals of independent newspapers was
blocked on election day. Several journalists were rounded up while trying to observe
elections or searched at the border and had their video materials confiscated.

With the continuous harassment of the country’s printed press, the Internet is
growing rapidly as a primary source of uncensored information for many Belaru-



Belarus

sians, especially younger, educated urban residents. According to some estimates,
the number of Internet users reached 3 million in 2006, up from 1.3 million users
in 2003 and just 180,000 in 2001.% This leaves a slim chance for the survival of
independent media, even though the government can block access to independent
sites at any moment. Leading online editions carry the most uncompromising and
stinging analyses and revelations, which cannot be published in printed media ow-
ing to the danger of closure.

The Internet proved to be a valuable resource during the presidential election,
especially during the peak period of post-election protests when visits to major op-
position Web sites rose significantly. At the same time, political Web sites clearly
lag in popularity to entertainment content and have a fairly limited audience out-
side of the peak periods of political campaigns. Even so, the government is clearly
concerned with the Internet’s potential as a powerful source of alternative informa-
tion.

In the run-up to the presidential election, new regulations were issued to sus-
pend the development of wi-fi spots and curtail local networks that provide collec-
tive access to the Internet. Pavel Marozau, producer of the popular anti-Lukashenka
Internet cartoon site Multclub, had to emigrate to Estonia and apply for political
asylum once the Belarusian authorities pressed criminal charges against him for
defaming the president.’”” In 2006, the Belarusian Parliament considered amend-
ments to the Law on the Media that would require all online editions to obtain
registration.

Local Democratic Governance
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
n/a n/a n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50

Belarus has approximately 1,700 local governments, which are subdivided into
three levels: regional (voblasc), district (raion), and village or (in urban areas) town-
ship. Upper-level administrations direct and coordinate the work of lower levels. All
levels of local government are considered by the Constitution to be part of the uni-
fied system of the state authority. Heads of regional administrations are appointed
by the president and are directly subordinated to him by law. Local councils are
popularly elected but have no control over the executive bodies and are generally
window dressing.

Subnational governments have responsibilities in the areas of housing, social
services, public security, and education. The Constitution establishes that local
councils have the exclusive right to adopt regional programs in social and economic
development, establish local taxes and adopt budgets, manage communal property
within limits proclaimed by law, and call local referendums. Notwithstanding these
prerogatives, local governments have little control over their finances. Village and

151



152

Nations in Transit 2007

township governments are particularly impotent since the territory they cover is
generally small, usually a collective farm whose head serves as the territory’s de facto
administrator.

Local authorities usually avoid cooperation with most local civil society
groups. In the run-up to the 2006 presidential elections, several local governments
actively harassed opposition activists and independent journalists. Local ideology
departments acted to sabotage meetings held by opposition candidates. Yet local
authorities may be responsive to independent groups in emergency situations
such as strikes and organized protests. During the hunger strike of the New Life
Protestant Church in Minsk in October 2006, the city government negotiated
with the parishioners only after weeks into the protest, when the health of many
hunger strikers was clearly in danger. One of the protesters, Sviatlana Matskievich,
was nevertheless fined for obstructing the public order after she showed up at the
mayor’s office to demand a meeting,.

The last local elections, held in 2003, were largely alternative-free. For 24,000
seats on local councils, only 26,500 candidates were nominated. Out of 23,275
deputies elected to councils at all levels, only 107 were representatives of opposition
parties.”® The opposition-dominated Assembly of the Deputies of Local Councils
created in October 2003 unites just 50 deputies, and local opposition deputies are
routinely harassed by local governments. A Babruisk city councilman, Ales Chyhir,
was fired from his job at a local school in August 2006. After he staged a public
protest on the central square of the city, Chyhir was arrested and subsequently sen-
tenced to 10 days in jail. Ten journalists covering his protest were detained by the
police.?”” The court refused to reinstate Chyhir at his workplace. A local councilman
from Belaazersk, Juras Hubarevich, was sentenced to 10 days in jail in August for
using banned national symbols at a public meeting and was repeatedly detained by
police throughout the year.

The local press covers the activities of local authorities extensively. The state
press enjoys privileged access to information, officials, and internal regulations in
some districts; regional committees and councils allow only the official press to have
access to meetings and sessions. The rules of disclosure, oversight, and account-
ability at the local level do not differ from those at the central government level.
In theory, state bodies are obliged to present nonclassified information, but local
authorities may deny access to information to independent journalists, NGOs, or
opposition-minded local deputies.

Judicial Framework and Independence
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Article 109 of the Constitution confers judicial power to the courts, and Article 110
stipulates that all judges shall be independent and any interference in the adminis-



Belarus

tration of justice is unlawful. However, the procedures for appointing judges give
the president the upper hand.

The president appoints 6 out of 12 members of the Constitutional Court; the
remaining 6 are appointed by the Council of the Republic on his recommenda-
tion. The president also appoints the entire Supreme Court and Supreme Economic
Court, as well as all military and district judges. The Constitution does not protect
judges from summary removal during their tenure. No parliamentary approval is
needed to remove judges from the Supreme Court and Constitutional Court; the
president must simply notify the Council of the Republic. The institutional de-
pendence of judges on the president is matched by their reliance on the executive
branch for bonuses, promotion, and housing, which makes them vulnerable to
coercion.

Although the Constitution provides for basic human rights, including freedom
of expression, association, religion, and business and property rights, they are not
adequately protected in practice. Moreover, many existing laws—including the Law
on Public Associations, Law on Freedom of Religion, and Law on Meetings, Ral-
lies, Street Processions, and Pickets, as well as recent amendments to the criminal
code that criminalized most unauthorized civil society activities—significantly re-
strict the constitutional rights of citizens. Independent law practice is restricted in
Belarus, as all attorneys must register with state-controlled bar chambers. Ideology
commissioners are appointed by the government to every bar chamber, whereas
attorneys are forbidden from speaking at international human rights conferences
without the approval of authorities.

Arrests and prosecution of opposition activists were conducted with gross
violations of the law throughout 2006. In most cases, the testimony of one or two
policemen accusing defendants of insubordination, drunkenness, or swearing in
public was sufficient for sentencing or imposing heavy fines on detainees. There were
repeated accounts of severe beatings and maltreatment of protesters at the moment
of arrest and while in custody. After several trials and arrests in 2005, Zubr activist
Mikita Sasim was arrested in March 2006 and charged with draft evasion. He was
taken to prison directly from the hospital right after surgery. He was eventually
sentenced to three months in jail, even though he was granted exemption from
military service in 2005.

There were almost no investigations into police attacks on the March 25 pro-
testers. When the Office of the Prosecutor did open an inquiry into the attacks on
journalists witnessing the arrest and beating of presidential candidate Alexander
Kazulin, it decided not to press charges against the policemen. On a positive note,
the authorities released two political prisoners in 2006, former government min-
ister and opposition leader Mikhail Marynich, arrested in 2004 and sentenced to
five years in jail, and former parliamentarian Siarhiej Skrabiec, arrested in 2005 and
sentenced to two and a half years in jail on corruption charges.

Secret trials took place in 2006 involving opposition leaders and activists,
including leaders of the NGO Partnership and Young Front leader Zmicier
Dashkevich. Having been found guilty of violating the law, Dashkevich was

153



154

Nations in Transit 2007

transferred from pretrial detention to regular prison while his appeal was being
considered by the higher court, a move that highlighted the formality of the
appeal process for political prisoners.”’ In the case of the Partnership activists, the
trial’s secrecy made it impossible for the public to debate the charges of terrorism
pronounced by the KGB in February as a rationale for detaining the four activists.
In the case of Dashkevich, the judge refused to hear the more than 1,000 witnesses
who signed up to testify in Dashkevich’s defense.

None of these cases involved charges that would merit secret court proceed-
ings, which according to the law can be used only to protect minors or when sensi-
tive issues, such as rape, are considered. The trial of Alexander Kazulin in July was
eventually closed to the public after the defendant protested poor conditions in jail
and was denied access to a doctor as well as food and water.”! In response to his pro-
tests, the judge even denied Kazulin his right of last appeal to the court. While in
prison in 2006, Kazulin held a hunger strike for 53 days and ended his strike only
when the issue of human rights violations was raised by the United States in the
UN Security Council.®? Kazulin was joined in his strike by fellow political prisoner
Siarhiej Skrabiec, who ended his protest when he was released in November.

The Constitution prohibits torture and cruel, inhumane, or degrading treat-
ment. In practice, however, the rights of the convicted may be violated; suspects
and convicts have reported being beaten by police and prison guards. Activists de-
tained and sentenced during the March post-election protests reported unsanitary
prison conditions and near freezing temperatures in cells.* Allegations of wide-
spread use of torture in the Belarusian prison system were pronounced in an open
letter to UDF leader Alexander Milinkevich signed by Pavel Mielko, the police
investigator from the Voranava district in the Hrodna region, which appeared in
the press in July.*

Allegations of the use of psychiatry in political persecution reappeared in
Belarus in 20006, the first time since the collapse of Communist rule. Human rights
defender Kaciaryna Sadouskaja was arrested at home and then put into a psychi-
atric hospital in August. She was charged with insulting the president, whom she
named “the monster” in one of her letters of complaint on various human rights
violations sent to different state agencies, and was sentenced to two years in jail.
Mikalaj Razumau, an activist from Vorsha, was sentenced to three years in jail also
on charges of insult for alleging Lukashenkas involvement in the abduction of
opposition leaders in 1999. These allegations were supported by a Council of
Europe investigation, whose results were published in 2004. Razumau was also
taken to a psychiatric hospital before his imprisonment.

The year was marked by the spread of hunger strikes as a form of protest,
which epitomized the defenselessness of citizens before the repressive government
apparatus in Belarus. Collective hunger strikes were pursued by political dissidents
(such as members of Young Front) and citizens who protested the violation of
their economic and religious rights. The latter included hunger strikes in 2006 by
members of the New Life Protestant Church in Minsk; taxi drivers in Brest who
protested the imposition of retroactive customs duties on their vehicles imported



Belarus

several years earlier; and members of the independent trade union at the Belshina
factory in Babruisk who protested the harassment of their organization by the fac-
tory administration. There were individual hunger strikes by political prisoners who
protested their verdicts or prison conditions (including Alexander Kazulin, Valery
Levaneuski—a businessman who spent two years in a Belarusian prison on charges
of “publicly causing offense to the president”—and Siarhiej Skrabiec) and by entre-
preneurs, such as Mikalaj Autukhovich from Vaukavysk, who protested charges of
tax evasion. One of the hunger strikers at the Belshina factory, trade union activist
Alena Zachozhaja, was forced to end her protest after 43 days when her son was
beaten by unknowns.

Corruption
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
5.95 5.95 5.95 5.50 5.75 6.00 6.95 6.95

In 2006, Belarus’s ranking in Transparency International’s Corruption Perceptions
Index dropped to 151, down from 107 in 2005 and 36 in 2002.% The decline can
be explained by a continuous spread of low- and high-level corruption, deepening
bureaucratization, état-ization of the economy (creating a nourishing environment
for bribery), and the government’s overall abuse of power.

The excessive and erratic regulation of business in Belarus has created pervasive
opportunities for corruption at all levels. In 2006, the World Bank’s Doing Busi-
ness survey ranked Belarus for the second straight year as the worst country in the
world in which to pay taxes in terms of regulations and complications.*® An average
business in Belarus must make 115 tax payments per year, expend more than 1,000
hours on preparing tax returns, which account for, on average, 186 percent of gross
profits on tax payments. Belarus also falls far below Organization for Economic
Cooperation and Development members and neighboring countries in the relative
simplicity and transparency of such procedures as opening a business, registering
property, protecting investments, and securing credit. Nearly unenforceable regula-
tions create vast incentives and opportunities for tax evasion and bribery. The gov-
ernment tried to streamline the business and property registration process in 2006
by introducing the “one-stop shop” system.

Owing to the state’s comprehensive control over the Belarusian economy, some
of the most lucrative companies have been placed under direct patronage of the
presidency and are administered by the Presidential Business Office (PBO), with
revenues bypassing the official budget and directed into special presidential funds.
In the past few years, several high-profile arrests and prosecutions of top govern-
ment officials and managers of the PBO, including its former head, Halina Zhurau-
kova, revealed the degree of corruption in these bodies.

Allegations of wrongdoing at the highest echelons of power are abundant, even
though they are often politically motivated. Siarhiej Skrabiec, leader of the opposi-

155



156

Nations in Transit 2007

tion faction in the previous convocation of the House of Representatives who was
charged with illegal solicitation of a bank loan, was sentenced to two and a half
years in prison in February, after having spent almost a year in confinement (he
was released on amnesty in November 2006). At the same time, several high-profile
arrests in 20006, including those of former managers of the State Aviation Commit-
tee, a head of the Minsk Podshipnik plant, and managers of the Tsentrolit plant
in Homel, were not politically motivated. Overall, the Office of the Prosecutor
reported investigations into 2,452 cases of corruption in the first eight months of
2006 and the arrest and prosecution of nearly 350 officials in various cases during
the same period.”

Low-level corruption is widespread in Belarus, particularly in education, road
police, the prison system, and customs. Commenting on bribery in the education
system, the minister of education admitted publicly that “not only do our profes-
sors take what they are offered, they also extort.”®® An unprecedented 19 professors
at the Belarus State University of Transport in Homel were tried in 2006 for ex-
torting bribes in exchange for guaranteed admission and higher grades. In another
high-profile mass trial, 20 officers of the customs service in Ashmiany were tried
on charges of organizing a criminal group that illegally confiscated goods and cargo
for profiteering. In addition, several criminal cases were launched in 2006 against
prison officials who extorted bribes from relatives of convicts in exchange for secur-
ing early release or passing through extra foodstuffs and clothing,.

The 2003 Law on Public Service established conflict-of-interest rules. Civil ser-
vants (including members of Parliament) are barred from entrepreneurial activities,
either direct or indirect, and from taking part in the management of a commercial
organization. On July 27, 2006, President Lukashenka signed the new Law on
Fighting Corruption, which extended the list of officials and range of offenses that
can be interpreted as corrupt and strengthened conflict-of-interest rules. Whereas
top officials, including the president, regularly declare fighting corruption as the
number one priority of the state, the opposite occurs in practice. For example, the
fate of former PBO head Halina Zhuraukova, who was sentenced to four years in
jail, was clarified in February 2006 when authorities admitted, after months of
silence, that she had been pardoned by the president in April 2005 in exchange for
compensating damages to the state.

In 2005, this procedure became a model according to Presidential Decree No.
426, which waives criminal punishment for state officials who agree voluntarily to
return illegally appropriated wealth.”” Critics noted that such bargaining between
the president and top officials effectively nullifies the power of courts and the law
and, instead of serving as an anticorruption tool, presents the president with a
mechanism for controlling the loyalty of bureaucrats. The presidential decree also
established a list of top officials who cannot be prosecuted without the consent of
the president.



Belarus

AUTHOR: VITALI SILITSKI

Vitali Silitski is a director of the Belarusian Institute for Strategic Studies (Vilnius,
Lithuania). In 2006, he was a Fellow at the Center for Democracy, Development,
and Rule of Law at Stanford University.

Here and henceforth, articles of the Constitution of the Republic of Belarus are quoted from
the publication on the National Legal Portal of the Republic of Belarus, htep://www.law.
by/work/EnglPortal.nsf/6e1a652fbefce34ac2256d910056d559/d93bc51590cf7f49c2256dc
0004601db?OpenDocument.

Information of the Ministry of Statistics and Analysis of the Republic of Belarus, http://bel-
stat.gov.by/homep/ru/indicators/uroven.php.

National Legal Portal of the Republic of Belarus, http://www.pravo.by/webnpa/text.asp?star
t=1&RN=H10500071.

Ibid., http://www.pravo.by/webnpa/text_txt.asp?RN=H10400343.

“Prapanovy I patrabavanni Eurapejskaha Zviazu,” [Suggestions and Demands of the Euro-
pean Union], Charter-97 news service, 21 November 2006, http://www.charter97.org/bel/
news/2006/11/21/text.

Charter-97 news service, 31 August 20006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/08/31/
vybor.
Official information of the Central Election Commission, http://www.rec.gov.by/elect.

heml.

Independent Institute of Socioeconomic and Political Studies data, http://www.iiseps.org/3-
06-1.html.

“Lukashenka pryznaje, shto vybary byli sfalsifikavanyja,” [Lukashenka Acknowledges That
the Election Was Rigged], Charter-97 news service, http://www.charter97.org/bel/news/
2006/11/23/vybory.

Information provided by Spring-96 human rights center, http://www.spring96.org/by/news/
4154/; see also http:/[www.spring96.org/by/news/3997.

Only one member of an opposition party in election commissions: Charter-97 news service,
1 December 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/12/01/party.

Charter-97 news service, 22 December 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/12/
22/zik.

Ministry of Justice of the Republic of Belarus, http://www.minjust.by/news/n2006-04-
03.htm.

Information provided by the National Assembly to the author.

See htep://www.charter97.org/bel/news/2006/02/07/ngo.

See http://www.charter97.org/bel/news/2006/11/10/vik.

Radio Free Europe/Radio Liberty, 11 February 2006, http://www.rferl.org/featuresarticle/
2006/8/B071F625-0897-4715-9E2F-82EFB11350C3.html.

Geraldine Fagan, Forum 18, March 6, 2006, http://www.forum18.org.

Committee to Protect Journalists, http://www.cpj.org/censored/censored_06.html.

Official information of the Ministry of Information of the Republic of Belarus, http://www.
mininform.gov.by/main/massmedia/publishing.

157



158

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33
34
35

36

37

38

39

40
41
42
43

44

45

46

47

Nations in Transit 2007

Information service of the Belarusian Association of Journalists, http://www.baj.ru/news/
2id=467.

Ibid., http://www.baj.ru/news/?id=202.

“Russian Journalists Leave the Commonwealth of Independent States Summit,” Charter-97
news service, 28 November 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/11/28/journal-
ist.

Information service of the Belarusian Association of Journalists, http://www.baj.ru/news/
2id=441.

“Mininfarmacyi vyniasla papiaredzhannie Nashaj Nive,” [Ministry of Information Warns
Nasha Niva], Charter-97 news service, 22 November 2006, http://www.charter97.org/bel/
news/2006/11/22/nn.

Information service of the Belarusian Association of Journalists, http://www.baj.ru/news/
2id=187.

Hazeta Slonimskaja, http://www.gs.promedia.by/arhiv/2006/451/bel.html.

Ministry of Information of the Republic of Belarus, http://www.mininform.gov.by/main/
massmedia/publishing.

Information service of the Belarusian Association of Journalists, http://www.baj.ru/news/
2id=455.

“Bandyckija metady supracounikau dziarzhaunaha telebachannia,” [Bandit Acts of the State
TV Employees], Charter-97 news service, 22 November 2006, http://www.charter97.org/
bel/news/2006/11/22/metod.

Information service of the Belarusian Association of Journalists, http://www.baj.ru/news/
2id=422.

Information service of the Belarusian Association of Journalists, http://www.baj.ru/news/
2id=411.

Ibid., http://www.baj.by/news/?id=273.

Ibid., http://www.baj.ru/news/?id=326.

Ibid., http://www.baj.ru/news/?id=354.

Charter-97 news service, 17 November 20006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/11/
17/13; for 2003 data, http://www.answers.com/topic/cia-world-fact-book-2004-belarus; for
2001 data, http://www.umsl.edu/services/govdocs/wofact2002/geos/bo.html.

“Autar multfilmau pra Lukashenku prosic palitychnaha prystanishcha u Estonii,” [Author
of Lukashenka Cartoons Requests Political Asylum in Estonia], Charter-97 news service, 27
November 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/11/23/estonia.

“Vybar praz vybary,” [Choice Through Elections], Minsk: BARC, 2003, p. 5.

Charter-97 news service, 2 October 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/10/02/
fakt.

Ibid., 11 December 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/12/07/mf.

Ibid., 11 July 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/07/11/sud.

Ibid., 11 December 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/12/11/stop.

Ibid., 28 March 2006, http://www.charter97.org/bel/news/2006/03/28/pismo.

“Priznaniye sledovatelya: v belorusskoy militsii primenyayutsia pytki,” [Investigator
Admits: Belarusian Police Uses Torture], Charter-97, 27 July 2006, http://www.charter97.
org/bel/news/2006/07/27/pytki.

Transparency International, http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/
cpi/2006.

World Bank Doing Business survey, http://www.doingbusiness.org/ExploreEconomies/
2economyid=19.

See http://www.charter97.org/bel/news/2006/10/02/korrup.



48

49

Belarus

“Ministr obrazovaniya nazval uchiteley vymogatelyami” [Minister of Education Called
Teachers ‘Extorters’], Charter-97, 27 January 2006, http://www.charter97.org/bel/news/
2006/01/27/nazval.

See htep://www.charter97.org/bel/news/2005/09/16/lichno.

159






