
Refugee Review Tribunal 

AUSTRALIA 

 

RRT RESEARCH RESPONSE 
 
Research Response Number: CHN17749 
Country: China 
Date: 20 January 2006 
 
Keywords: China – Xinjiang Independence Movement – Imputed Political Opinion – 
Xinjiang – Asylum Seekers 

 
This response was prepared by the Country Research Section of the Refugee Review 

Tribunal (RRT) after researching publicly accessible information currently available to 
the RRT within time constraints. This response is not, and does not purport to be, 

conclusive as to the merit of any particular claim to refugee status or asylum. 

 

 
 
Questions 
1. Is there a movement known as the Xinjiang Independence Movement operating in China 
today? If so, please provide full details of the movement, its operations and major participants? 
2. How does the Chinese government treat members of this Xinjiang Independence Movement? 
3. Is there any evidence to suggest that business associates of members of such a movement may 
be imputed with an opinion supportive of this movement and, if so, how are such business 
associates treated in China? 
4. Question deleted. 
5. Is there any evidence that persons who have made applications for protection in Australia are 
harmed or persecuted in any way upon return to China by local authorities because they made 
such application or for any other reason? 
 
List of Sources Consulted 
 
Internet Sources:  
Government Information & Reports: 
DFAT Reports, US DOS Reports, UK Home Reports 
United Nations (UN) 
UNHCR, UNFPA (United Nations Family Planning Association) 
Non-Government Organisations 
Uyghur American Association http://www.uyghuramerican.org  
International News & Politics 
CNN www.cnn.com  
Peoples Daily http://english.peopledaily.com.cn/  
BBC News www.bbc.co.uk  
Region Specific Links:  
European Country of Information Network http://www.ecoi.net  
China.Org http://www.china.org.cn  

http://www.uyghuramerican.org/
http://www.cnn.com/
http://english.peopledaily.com.cn/
http://www.bbc.co.uk/
http://www.ecoi.net/
http://www.china.org.cn/


Topic Specific Links:  
Uyghur Human Rights Project http://www.uhrp.org/ 
http://www.china.org.cn  
Terrorism Knowledge Base: www.tkb.org  
Wikipedia http://en.wikipedia.org  
Population Research Institute http://www.pop.org/  
Human Rights in China www.hrichina.org  
Search Engines 
Google search engine http://www.google.com.au/  
Yahoo www.yahoo.com   
Online Subscription Services 
Janes Intelligence Review, http://jir.janes.com/public/jir/index.shtml  
Harvard Asia Quarterly, http://www.fas.harvard.edu 
Library Networks 
State Library of NSW http://www.sl.nsw.gov.au/   
University Sites 
  
Databases:   
Public FACTIVA Reuters Business Briefing 
DIMIA BACIS   Country Information 
 REFINFO IRBDC Research Responses (Canada) 
RRT ISYS RRT Country Research database, including 

Amnesty International, Human Rights Watch,  
US Department of State Country Reports on Human 
Rights Practices. 

RRT Library FIRST  RRT Library Catalogue 
 
 
RESPONSE 

1. Is there a movement known as the Xinjiang Independence Movement operating in 
China today? If so, please provide full details of the movement, its operations and major 
participants? 

Sources suggest that the Xinjiang Independence Movement, the East Turkestan Independence 
Movement and Uighur Independence Movement are considered to be synonymous terms 
used when referring to pro-independence groups of the Xinjiang autonomous region.  

According to the following information provided by Wikipedia, the East Turkestan 
Independence Movement is a term that refers to supporters of an independent state in the 
autonomous region of Xinjiang. As the following excerpt states: 

(The) East Turkestan Independence Movement is a broad term that refers to 
advocates of an independent, self-governing Xinjiang, which they refer to as East 
Turkestan. Currently the area is an autonomous region in the People’s Republic of 
China. 
 
In general, the wide variety of groups who seek independence for Xinjiang can be 
distinguished by the type of government they advocate and the role they believe an 
independant Xinjiang should play in international affairs.  
 

http://www.uhrp.org/
http://www.china.org.cn/
http://www.tkb.org/
http://en.wikipedia.org/
http://www.pop.org/
http://www.hrichina.org/
http://www.google.com.au/
http://www.yahoo.com/
http://jir.janes.com/public/jir/index.shtml
http://www.fas.harvard.edu/
http://www.sl.nsw.gov.au/


Groups who use the term Eastern Turkestan tend to have an orientation towards 
western Asia, the Islamic world, and Russia. These groups can be further subdivided 
into those who desire secularity, and identify with the struggle of Kemal Attaturk in 
Turkey, versus those who want an Islamic theocracy and identify with Saudi Arabia, 
the former Taliban government in Afghanistan, or Iran.In many cases the latter 
diminish the importance or deny the existence of a separate Uyghur ethnicity and 
claim a larger Turanian or Islamic identity. These groups tend to see an independent 
East Turkistan in which non- Turkic, and especially non-Islamic minorities, such as 
the Han Chinese, the Hui or the Tibetans would play no significant role. (‘East 
Turkestan Independence Movement’ 2005, Wikipedia website  
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Turkestan_independence_movement  – Accessed 
12 January 2006 – Attachment 1) 
 

The following groups are considered to be participants of the Xinjiang or East Turkistan 
independence movement, according to the US Department of State’s report for 2004: 

In December 2003, the Government published an “East Turkestan Terrorist List,” 
which labelled organizations such as the World Uighur Youth Congress and the East 
Turkestan Information Center as terrorist entities. These groups openly advocated 
East Turkestan independence, but with the exception of one group, the East Turkestan 
Islamic Movement (ETIM), there was no available evidence that they advocated 
violence to achieve this goal. (US Department of State 2005, Country Reports on 
Human Rights Practices 2004 – China, February, Section 5 Discrimination, Societal 
Abuse, and Trafficking in Persons – Attachment 2). 
 

Citing a document released by the Chinese authorities in 2002 that provided a catalogue of 
violent acts allegedly committed by separatist groups in Xinjiang, James Millward offers 
detailed information about groups that are considered to be part of the East Turkestan 
Independence movement. He asserts, however, that the claims regarding the existence and 
activities of Uyghur militant groups should be treated with some caution, as highlighted by 
the researcher in bold. As Millward states: 

The PRC’s 2002 report on East Turkistan terrorism alleges that “most of the 
explosions, assassinations, and other terrorist incidents that have taken place in 
Xinjiang in recent years are related to these organizations” (emphasis mine), referring 
to groups the document names. The section of the document where these crimes are 
detailed, however, links only four specific violent incidents with specific groups. The 
Yining Incident, which we know from other sources to have been largely 
spontaneous, is blamed on an “East Turkistan Islamic Party of Allah,” a name 
mentioned in connection with nothing else. Moreover, the document claims that 
ETLO is responsible for arson in Urumqi, poisoning (one fatality) in Kashgar, and 
exchanges of gunfire with police on the Xinjiang border. The Kashgar poisoning is 
the only death or injury in Xinjiang attributed to a specific named group. All other 
incidents in the document are blamed generally on the “‘East Tukistan’ terrorist 
organization” and other ambiguous references. 
 
Here I present a brief background on those groups that according to press accounts 
and the January 2002 document have engaged in violent activity since the mid-1990s. 
This is not a complete accounting of the many, mostly small, Uyghur groups 
espousing nationalist or separatist positions, most of which operate outside of China. 
I discuss only groups linked to (or alleged to be linked to) violent acts. 
 
East Turkistan Islamic Movement (ETIM). 
According to the PRC’s 2002 report, in February 1998 Hasan Mahsum, leader of the 

http://en.wikipedia.org/wiki/East_Turkestan_independence_movement


East Turkistan Islamic Movement (ETIM; Shärqiy Türkistan Islam Herikiti), sent 
“scores of terrorists” into China, where they established about a dozen bases in 
Xinjiang and “inland regions” and trained more than 150 terrorists in fifteen training 
classes. They also set up large numbers of “training stations” in scattered areas, each 
consisting of three to five members, and workshops producing weapons, ammunition, 
and explosives. Xinjiang police uncovered “many” of these training stations and 
workshops, confiscating antitank grenades, grenades, detonators, guns, and 
ammunition. 
 
The most serious of the accusations against this group, from the United States’ point 
of view, is ETIM’s connections to al Qaeda and the Taliban—including a meeting 
with Osama Bin Laden, receipt of al Qaeda funds, and training of Uyghurs in Taliban 
and al Qaeda camps. ETIM’s leader, Hasan Mahsum, has denied having contacts with 
al Qaeda or intending to carry out terrorist acts. In May 2002, the Kyrgyz government 
extradited to China two Uyghurs accused of planning attacks on embassies and public 
places in Bishkek. In August 2002, U.S. deputy secretary of state Richard Armitage 
announced that the United States considered this group to be a terrorist organization 
and would freeze any assets it held in the United States. The U.S. embassy in Beijing 
further announced that the United States had received intelligence reports from a non-
Chinese source that ETIM planned to attack the U.S. embassy in Bishkek. Despite the 
unfortunate manner in which the United States publicized its designation of ETIM 
and implied that its information on the group came from the PRC’s 2002 document, 
U.S. sources maintain that the assessment of ETIM was based on intelligence from 
outside the PRC, including interrogations of prisoners taken to Guantanamo after the 
Afghanistan War. At U.S. and PRC urging, in September 2002 the United Nations 
added ETIM to its own list of terrorist organizations. 
 
According to Kakharman Khozhamberdi, the head of the Uyghuristan People’s Party, 
Hasan Mahsum built ETIM by gathering Uyghurs who had been dispersed by the 
U.S. attack on Afghanistan. Khozhamberdi suspects that Mahsum may in fact be a 
Chinese agent; Mahsum, for his part, has called Khozhamberdi a “dinsiz,” an infidel. 
The Pakistan government announced in December 2003 that Pakistani forces had 
killed Hasan Mahsum in October during a raid on an al Qaeda hideout in the 
Pakistan-Afghanistan border area. 
 
East Turkistan Liberation Organization (ETLO) 
The East Turkistan Liberation Organization (ETLO; Shärqiy Türkistan Azatliq 
Täshkilati, or SHAT) headed by Mehmet Emin Hazret, stands accused of violent 
incidents both inside and outside Xinjiang, including the murders of Nigmat Bazakov 
and Wang Jianping, fifteen incidents of arson in Urumqi, a poisoning in Kashgar, a 
series of attacks on Chinese nationals in Turkey, arms smuggling, shootouts with 
Chinese border guards, and, most recently, the attack on a China-bound bus in the 
Kyrgyzstan mountains and murder of its passengers. 
 
One source also credits ETLO with the ransom kidnapping of a Chinese businessman 
and bombings in Osh. (Elsewhere these crimes are blamed on ULO.) Chinese and 
Central Asian official announcements often link ETLO to IMU and Chechen and 
Afghan terrorist training camps. Hazret has denied having any links to ETIM or 
involvement in any of the past incidents of which ETLO stands accused. In a January 
2003 interview, however, he said that ETLO’s “principal goal is to achieve 
independence for East Turkistan by peaceful means. But to show our enemies and 
friends our determination on the East Turkistan issue, we view a military wing as 
inevitable.”Nevertheless, sources with information on the interrogation of Uyghur 
prisoners in Guantanamo express skepticism over the Chinese claims that 
ETLO/SHAT is an international terrorist organization opposed to U.S. interests. 



Despite Chinese urging, the United States has not placed ETLO alongside ETIM on 
its list of terrorist groups. 
 
United Revolutionary Front of East Turkistan (URFET) 
Yusupbek Mukhlisi, leader of the United Revolutionary Front of East Turkistan 
(URFET; also known as the United National Revolutionary Front of East Turkistan), 
organized the group in the mid-1970s, most likely with the assistance of the Soviet 
KGB. He received a good deal of press coverage in the mid-1990s and visited the 
United States to meet State Department officials in 1996. The following year, 
Mukhlisi announced that his group would embark on an armed campaign against 
China. From around that time, he began to issue a series of press releases from 
Almaty characterized by wild claims regarding the “real” size of the Uyghur 
population, the rate of Chinese immigration to Xinjiang, the number of uprisings and 
executions ongoing in Xinjiang, and his own supposedly vast organization of secret 
armed cells in China. These releases alone are largely responsible for creating the 
impression of an active, organized, violent resistance to Chinese rule in Xinjiang in 
the 1990s.A Chinese internalcirculation article written in March 1999 equates 
Mukhlisi’s URFET with ETLO and describes this group as the greatest separatist 
threat to China. The author of the report also writes that Mukhlisi “was involved” in 
both the Urumqi and Beijing bombings—although, as we have seen, Xinjiang 
authorities have publicly denied that the Beijing bombing was related to Xinjiang 
separatism. 
 
Mukhlisi and URFET are not mentioned in the PRC’s 2002 document on East 
Turkistan terrorism. Moreover, the 80-year-old Mukhlisi is now largely discredited 
and resented by other exile Uyghur groups in Central Asia for exaggerating Uyghur 
involvement in militant activities— as he did, for example, in March 1997 by 
announcing that the Urumqi bombings (on the day of Deng Xiaoping’s memorial) 
were the work of his own and two allied Uyghur groups in Kazakhstan, by all 
accounts a false claim not even credited by the PRC. 
 
Uyghur Liberation Organization (ULO) 
The Uyghur Liberation Organization (ULO; Uyghur Azatliq Täshkilati), also referred 
to as the Uyghuristan Liberation Organization, is occasionally confused with ETLO 
in press accounts. 
 
This group was founded by Hashir Wahidi (Ashir Vahidi), who claimed in 1996 to 
have over 1 million supporters in Xinjiang and 12,000 more abroad in Central Asian 
countries. He was then 76 years old.In 1998, Wahidi was attacked and badly beaten 
by intruders in his home and died some months later. 
 
The PRC’s 2002 document and Kyrgyz official and press accounts hold ULO 
responsible for the spate of violent incidents in Kyrgyzstan in the spring of 2000, 
including the fire in the Tour Bazaar, the attack on the Chinese delegation, and the 
kidnapping of a Chinese businessman. Ten Uyghurs, including Kyrgyz, Chinese, 
Uzbek, and Turkish nationals, were arrested in connection with these events. They are 
said to have confessed to membership in ULO, connections with “similar Afghan and 
Uzbek organizations,” training in terrorist camps, fighting in Chechnya, and engaging 
in terrorist acts in Uzbekistan, Kazakhstan, and China. There is, however, a degree of 
confusion in news sources—some perhaps deliberate—between ULO and the 
similarly named ETLO. One 2001 analysis in a Kyrgyzstani newspaper, for example, 
states that ULO murdered Nigmat Bazakov, a crime usually attributed by official 
sources to ETLO. 
 
In September 2001, ULO merged with URFET to form the Uyghuristan People’s 



Party, an unregistered group based in Kazakhstan that aspired to become a party with 
Central Asian regional status. The group remains highly circumscribed in its activities 
due to Kazakhstan’s restrictions on unregistered parties: it is not permitted, for 
example, to hold formal conferences. In its public program, the Uyghuristan People’s 
Party rejects terrorism. But according to its current head, Kakharman Khozhamberdi, 
it differentiates between civilian targets and what it considers legitimate targets in the 
pursuit of national liberation for the Uyghurs. In mid-2003, the Kazakh government 
fined Kakharman Khozhamberdi 15,000 tengge (about 100 dollars) for “illegal 
political activity.” 
 
Other Named Groups 
In addition to ETIM, ETLO, and ULO, the PRC’s 2002 document cites several other 
groups: the East Turkistan Islamic Party of Allah (to which it attributes the 1997 
Yining Incident), the Shock Brigade of the Islamic Reformist Party, the East 
Turkistan Islamic Party, the East Turkistan Opposition Party, the Islamic Holy 
Warriors, and the East Turkistan International Committee. I have been unable to learn 
more about these groups. Likewise, other groups cited in the literature are either 
moribund or have in recent years avoided international publicity or mention in 
published Chinese reports. 
 
Generally the claims regarding the existence and activities of Uyghur militant 
groups should be treated with some caution. For example, allegations that a group 
known as the Wolves of Lop Nor bombed a bus in Beijing in March 1997 turn up in 
some reports; but Xinjiang authorities have themselves denied that Uyghurs were 
involved in that incident. Yusupbek Mukhlisi, leader of URFET, has claimed that the 
“Tigers of Lop Nor” attacked military targets in Xinjiang in 1993. Though this is 
possible, the group is mentioned in no other context (and Mukhlisi is given to 
exaggeration). 
 
The Chinese Public Security Ministry’s terrorist list of December 2003 mentioned, in 
addition to ETIM and ETLO, the World Uyghur Youth Congress (WUYC) and the 
East Turkistan Information Center (ETIC) as terrorist organizations with al Qaeda 
contacts and funding.The accusations against both groups focus on their leaders, 
Dolqun Isa (Eysa) of WUYC and Abduljelil Qarkash (spelled Abudujelili Kalakash in 
materials released by China). A People’s Daily report on the list claims that Isa is a 
former member of ETLO who has “organized and participated in all sorts of terrorist 
activities launched by the separatist group.” The same article alleges that Qarkash 
planned a series of bombings of Chinese embassies in Africa. A supplementary press 
release levels specific allegations of Isa’s and Qarkash’s provision of financial 
support, legal aid, and instructions to individuals in Xinjiang, South Asia, and 
Southeast Asia wanted by the Chinese in connection with Xinjiang separatism. Until 
WUYC’s inclusion on the recent PRC terrorist list, press accounts outside of China 
mention it only in regard to political activities, such as its periodic congresses of 
leaders of Uyghur groups and Uyghur youth from around the world. ETIC, based in 
Munich, is known primarily for its press releases and for a website providing 
information and Internet links on Uyghur and Xinjiang issues. The group’s 
spokesman, Dilxat Rexit (Dilshat Reshit), is frequently quoted in news accounts. 
Both WUYC and ETIC have denied PRC allegations of involvement in terrorism. 
(Millward, James 2004, ‘Violent seperatism in Xinjiang: A Critical Assessment’, 
East-West Center Washington website 
www.eastwestcenter.org/stored/pdfs/PS006.pdf  – Accessed 12 January 2006 – 
Attachment 3). 
 

http://www.eastwestcenter.org/stored/pdfs/PS006.pdf


Evidence provided by Human Rights Watch states that no unified group of the Xinjiang 
independence movement has surfaced in China itself and doing so would be almost 
impossible under Chinese restrictions. However, individual opposition groups in rural areas 
tend to gravitate around the western part of Xinjiang near the Kazakhstan border. Pan-Turkic 
movements are to be located within urban areas such as Yining, Urumqi, Korla, and Kucha. 
Human Rights Watch states (Researcher’s emphasis in bold type):  

There has long been strong Uighur opposition to Chinese rule in Xinjiang. Effective 
control of the region by the central government was not achieved until the creation of 
the People’s Republic of China in 1949. Prior to this, from 1944 to 1949, a short- 
lived independent East Turkestan Republic, backed by the Soviet Union and inspired 
by pan-Turkic ideology, was established in western Xinjiang. 
 
Today, the Uighur opposition- in-exile is based in Turkey, Germany and the United 
States, and remains overwhelmingly pan-Turkic. The East Turkestan National 
Congress, based in Munich, Germany, which is a federation of most of the Turkish 
and European Uighur associations, has consistently advocated peaceful means to 
achieve a “real autonomy” or “independence” for the country they still call East 
Turkestan. 
 
Likewise, Uighur organizations in Central Asia, like the Kazakhstan Regional Uighur 
Organisation in Almaty or Kyrgyzstan Uighur Unity in Bishkek are of secular and 
democratic aspirations. 
 
In Xinjiang itself, no unified movement has surfaced, although even if the groups 
themselves had the will to join forces, Chinese restrictions on basic freedoms in 
Xinjiang would make it all but impossible to do so. Opposition groups tend to 
gravitate around two geographic poles: Yining and the Yili valley, in the western part 
of Xinjiang close to the Kazakhstan border; and Kashgar and Hetian, in southern 
Xinjiang. 
 
According to the little information available, pan-Turkic movements like the East 
Turkestan Party (Tengri Tag), and the Uighur Liberation Organization are the most 
structured organizations, and are chiefly rooted in urban areas like Yining, Urumqi, 
Korla, and Kucha. 
 
More religiously-oriented groups are present in the southern part of Xinjiang, notably 
in the Kashgar and Hetian areas. Groups like “Party of Allah” or “Islamic Uighur 
Party” keep appearing and disappearing, but seem loosely connected and small in 
membership. They advocate the establishment of an Islamic state in Xinjiang and 
reject Chinese domination, but none of those groups has claimed to be part of a pan-
Islamic network, and there is no evidence that they are inspired by the strict form of 
Islam that characterizes the Taliban. (Human Rights Watch 2001, China: Human 
Rights Concerns in Xinjiang, October http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-
bck1017.htm – Accessed 3 January 2006 – Attachment 4). 
 

The following article from Asia Times Online states it is difficult to label certain groups as 
being part of the one homogenised Xinjiang Independence Movement as they each have 
different ideologies and methods of struggle against the Chinese government: 

The pro-independence movement in Xinjiang is neither homogenous nor cohesive. It 
consists of various large and small groups as well as many political activists 
subscribing to different ideologies and methods of struggle against the Chinese 
government. Thus, it is possible that some of them have had some sort of contact with 

http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-bck1017.htm
http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-bck1017.htm


radical or terrorist organizations in their proximity, including al-Qaeda and the 
Taliban. 
 
However, it is quite certain that the pro-independence movement in Xinjiang is not a 
creation of such organizations. Certain social realities gave birth to the movement 
decades before the rise of the Taliban and al-Qaeda in Afghanistan. Therefore, it 
cannot be branded as a terrorist creature, although foreign actors (eg, governments, 
radical groups or terrorist organizations) may have tried to use it for their own ends.  
 
The Uighur independence movement has its roots in the social and historical realities 
of Xinjiang province. The persistence of such realities, including the dissatisfaction of 
the Uighurs with the status quo, has kept the movement alive despite three decades of 
systematic suppression. Undoubtedly, it will continue in one form or another so long 
as those realities remain in place. (Peimani, Hooman 2002, ‘Beijing’s harsher Uighur 
policy a shot in two feet’, 24 April, Asia Times Online 
http://www.atimes.com/china/DD24Ad01.html  – Accessed 16 January 2006 – 
Attachment 5) 
   

Information on the recent operations of the East Turkestan Independence Movement is 
available in the following BBC article from October 2005: 

The BBC received a videotape that allegedly came from the East Turkestan 
Liberation Organization (ETLO), a Xinjiang independence movement, on the eve of 
the 50th anniversary of the founding of the Xinjiang Uighur Autonomous Region.  
 
The videotape shows three masked men, brandishing automatic weapons, reading a 
statement to the effect that it would “use all means to launch war against the Chinese 
government”. If the videotape is found to be authentic, this will be the first time that 
the ETLO openly declared war against the Chinese government. There has been no 
response as yet from Beijing. According to foreign wire service reports, the US 
embassy in Beijing issued a statement 30 September calling on US citizens who plan 
to visit Xinjiang or who are in Xinjiang to be vigilant about possible terrorist attacks 
in the region.  
 
According to the BBC, the ETLO delivered the videotape to the East Turkestan 
Information Centre, which has its headquarters in Munich, Germany. The latter then 
sent the BBC an on-line link to the videotape. An analysis of the domain name 
indicates that this tape was released Monday through the Wanwei network’s website 
reactor.com. The videotape allegedly was made by ETLO’s Tianshan branch.  
 
The videotape shows three masked men brandishing automatic weapons in front of 
the ETLO’s flag, which features a crescent moon. Speaking in the Uighur language, 
they read a statement calling on the Uighur people to boycott celebratory activities 
marking the 50th anniversary of the founding of the Xinjiang Uighur Autonomous 
Region and declaring that it would make war against the Chinese government using 
all means.  
 
The Chinese Ministry of Public Security has identified the ETLO as one of the main 
terrorist threats facing China. During the past dozen years, the ETLO has instigated 
260 terrorist incidents both inside and outside Xinjiang, resulting in 160 deaths. Some 
ETLO members have received training at camps run by Usamah Bin-Ladin’s Al-
Qa’idah. (‘East Turkestan organization allegedly declare war on China’ 2005, BBC 
Monitoring, source Zhongguo Tongxun She, 2 October 
www.bbcmonitoringonline.com – Accessed 16 December 2003 – Attachment 6). 

http://www.atimes.com/china/DD24Ad01.html
http://www.bbcmonitoringonline.com/


 
Further information regarding the operations of the East Turkestan Independence Movement 
is expressed by Chinese authorities in the following excerpt of a 2005 article from Associated 
Press: 

Muslim separatists in western China have carried out 260 attacks in the past decade, 
killing 160 people and injuring 440, state media reported Tuesday in a rare disclosure.  
The figures from Zhao Yongchen, a top anti-terrorism official, are among the few 
specifics ever given by China about its campaign to rid the western Xinjiang region 
of separatists fighting for an independent state of “East Turkistan.”  
  
Zhao, deputy director of the Public Security Ministry’s Anti-Terrorism Bureau, said 
attacks and killings came both inside and outside of China, the official Xinhua News 
Agency reported.  
 
One such group, the East Turkistan Liberation Organization, carried out a March 
2003 attack on a bus in neighboring Kyrgyzstan in which 21 people were killed, Zhao 
was quoted as saying. He gave no other examples and it was not possible to 
independently verify the figures of the claim of attack.  
 
Xinjiang separatist groups “not only threaten China, but security and stability in the 
entire region,” the state-run newspaper Oriental Morning Post quoted Zhao as saying.  
China has long claimed that militants among the region’s dominant ethnic Uighurs 
are leading a violent Islamic separatist movement in Xinjiang. (Bodeen, Christopher 
2005, ‘China blames Muslim independence groups for 260 attacks, 160 deaths over 
past decade’, Associated Press, 6 December – Attachment 7). 
 

2. How does the Chinese government treat members of this Xinjiang Independence 
Movement? 

The 2006 annual report on China by Human Rights Watch provides the following 
information regarding the treatment of Xinjiang dissidents by Chinese authorities: 

Chinese authorities appear determined to eradicate an independent cultural identity, 
and the religious beliefs closely intertwined with that identity, for Uighurs, a Turkic-
speaking Muslim population in China’s Xinjiang Uighur Autonomous Region. The 
campaign, which extends to personal behavior and appearance, includes vetting of 
literature, destruction of mosques, and discharge of Uighur cadres unwilling to 
forcibly implement religious directives. Authorities also have fostered extensive 
Chinese migration into the region leading to economic disparities favoring the 
newcomers.   
  
Under current policies, children under eighteen may not receive religious instruction 
and college students fear reprisals, including expulsion, for overt religious expression. 
“Strike Hard” campaigns subject Uighurs who express “separatist” tendencies to 
quick, secret, and summary trials, sometimes accompanied by mass sentencing 
rallies. Imposition of the death penalty is common.   
  
After September 11, 2001, China used the “war on terrorism” to justify its policies, 
making no distinction between the handful of separatists who condone violence and 
those who desire genuine autonomy or a separate state. In fact, the authorities treat 
cultural expressions of identity as equivalent to violent agitation. In February 2005, 
Uighur writer Nurmemet Yasin was sentenced to a ten-year prison term for 
publishing “The Wild Pigeon,” an alleged separatist tract. Korash Huseyin, editor of 



the journal that published the story, is serving a three-year term. (Human Rights 
Watch 2006, Human Rights Watch World Report 2006 - China, January 
http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/china12270.htm – Accessed 20 January 2006 
– Attachment 8). 
  

A 2004 report by Amnesty International addresses the treatment of independence movement 
activists and states that separatist activities can amount to no more than peaceful opposition 
or dissent: 

In July and August this year, it was reported that four Uighurs, Kuerban Tudaji, Idris 
Kadir, Aihe Maititashi and Luoheman Maimaiti had been executed in three separate 
cases, all for “separatist” or “terrorist” activities. Amnesty International is deeply 
concerned that they are unlikely to have received a fair trial under international 
human rights standards.  
 
BACKGROUND INFORMATION 
China’s ongoing political crackdown on the so-called “three evil forces” of 
“separatists, terrorists and religious extremists” is continuing to result in serious and 
widespread human rights violations directed against the mainly Muslim Uighur 
community in the XUAR – the only part of China where people are regularly 
sentenced to death for political crimes. The Chinese government’s use of the term 
“separatism” refers to a broad range of activities, many of which amount to no more 
than peaceful opposition or dissent, or the peaceful exercise of the right to freedom of 
religion.  
 
The human rights situation in the region has deteriorated further following the events 
of 11 September 2001, as China uses the international “war on terror” as a pretext to 
justify its policies of repression in the region. Over the last three years, tens of 
thousands of people are reported to have been detained for investigation in the region 
and hundreds, possibly thousands, have been charged or sentenced under the Criminal 
Law. Reports indicate that Uighurs detained on suspicion of “separatist” or “terrorist” 
offences are often detained without access to lawyers or their families and are at high 
risk of torture or ill-treatment in custody. (Amnesty International 2004, ‘China – 50 
unnamed people’, ASA 17/046/2004, 15 September, Amnesty International website 
http://web.amnesty.org/library/print/ENGASA170462004 – Accessed 16 January 
2006 – Attachment 9). 

 
An article from the South China Morning Post reported in 2003 that a Uygur Muslim 
leader who campaigned for the establishment of an East Turkestan state had been 
executed in Xinjiang: 
 

Surprised human rights groups have condemned the Uygur leader’s death.  
A Uygur Muslim leader who campaigned for the establishment of an East Turkestan 
state has been executed in Xinjiang.  
 
Ujimamadi Abbas, reportedly a leader of the militant group Islamic Holy Warriors, 
was executed in Hotan last week, the Wen Wei Po newspaper reported yesterday.  
He was executed after his sentence was confirmed by Xinjiang Higher People’s 
Court. 
 
He had been convicted on charges of subversion, organising terrorist activities and 
trading in firearms. The newspaper said he had been involved in the separatist 
movement since 1995, playing a key role in violent riots in Yining in 1997. 
 

http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/china12270.htm
http://web.amnesty.org/library/print/ENGASA170462004


The US-based Uygur-American Association said Abbas fled to Nepal in 2000 but 
was repatriated last year. The Munich-based East Turkestan National Congress 
condemned the execution, saying it was an attempt to “terrorise our people into 
submission”.  
 
Congress president Enver Can accused China of using its growing clout to coerce its 
neighbours into helping it crack down on independent groups. (Chung-yan, Chow 
2003, ‘Muslim put to death for seeking separate state’, South-China Morning Post, 24 
October – Attachment 10) 
 

The following Amnesty International report from 2003 provides evidence of the 
Chinese authorities treatment of separatists and participants of the Xinjiang 
independence movement. The report also highlights the manner in which authorities 
make little distincton between peaceful exercise of the right to freedom of expression 
and violent opposition: 
 

The wanted list has been published amid a renewed 100-day security crackdown in 
the XUAR in the context of the government’s ongoing repression of “ethnic separatist 
activities” in the region. The authorities continue to make little or no distinction 
between violent opposition and the peaceful exercise of the right to freedom of 
expression, association and religion. China considers any advocacy for greater 
autonomy or independence as “ethnic separatism” which qualifies as a State Security 
crime under Chinese laws. 
 
Several hundred Uighurs accused of involvement in such activities have been 
executed since the mid-1990s, thousands of others have been detained, imprisoned 
after unfair trials and tortured, and growing restrictions have been placed on the 
Islamic clergy and the practice of Islam in the region. 
 
“Lumping together peaceful acts of protest with acts of ‘terrorism’ is a clear attempt 
by the Chinese authorities to whip up international support for its efforts to brutally 
suppress all forms of dissent in Xinjiang,” Amnesty International said. 
 
The call for international cooperation in targeting Uighur dissidents abroad follows 
China’s attempts in recent years to put pressure on neighbouring countries to forcibly 
return Uighurs accused of “separatist” or “terrorist” activities. Several Uighurs have 
been forcibly returned from a number of countries, including Nepal and Pakistan as 
well as Central Asian countries. Some of those returned had been recognized as 
refugees. 
 
In October, it was reported in the official Chinese media that Shaheer Ali, a Uighur 
pro-independence activist who was forcibly returned to China from Nepal last year, 
had been executed after being convicted in an apparently unfair trial of various 
offences including “separatism” and “organizing and leading a terrorist organization.” 
He had been recognized as a refugee by the Office of the United Nations High 
Commissioner for Refugees (UNHCR) in Nepal and was awaiting resettlement to a 
third country before his arrest and deportation. 
 
Shaheer Ali was accused of leading the East Turkistan Islamic Party of Allah, also 
known as the East Turkistan Islamic Party or the East Turkistan Islamic Movement 
(ETIM). ETIM had been classified as a “terrorist” organization by the US and the UN 
last year at China’s behest and was also included on the list published Monday. 
(Amnesty International 2003, ‘China: International community must oppose attempt 
to brand peaceful political activists as “terrorists”, ASA, 17/040/2003, 19 



December, Amnesty International website 
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170402003?open&of=ENG-CHN  –  
Accessed 5 January 2006 – Attachment 11) 
 

3. Is there any evidence to suggest that business associates of members of such a 
movement may be imputed with an opinion supportive of this movement and, if so, how 
are such business associates treated in China? 

According to a January 2006 Radio Free Asia report, certain people are often harassed by 
authorities due to their connections as associates to Uighurs, advocates of an independent 
Xinjiang. The report states: 
 

Chinese State Security Bureau police frequently become closely involved with 
families and associates of Uyghurs overseas, targeting them for propaganda, 
harassment, or even jail, exiles say. 
 
Leading Uyghur dissident Rebiya Kadeer has said she was told her children would be 
“finished” if she engaged in political activity following her early release from prison 
and exile to the United States in 2005. (‘China: U.S.-based Uyghur lashes out at 
pressure to spy for China’ 2006, Radio Free Asia, 5 January, RFA website 
http://www.rfa.org/english/news/politics/2006/01/05/u yghur_spies/ – Accessed 10 
January 2006 – Attachment 12).    
 

Business associates of Rebiya Kadeer, renowned supporter of the Uighur independence 
movement of East Turkestan and former political prisoner, have been harassed and detained, 
according to the following 2005 report by Human Rights Watch: 

Several days before Kadeer was released from prison, guards warned her that her 
“business and children would be finished” if she contacted Uighurs abroad or 
revealed “sensitive” information. She has not heeded this warning and has spoken 
with journalists, policymakers and Uighur groups.   
  
On May 11, police detained two employees of the Kadeer Trade Center. Ruzi Mamat, 
25, and Aysham Kerim, 34, worked at Kadeer’s firm as company secretary and 
company director, respectively. Eyewitnesses said that Kerim, a nursing mother of a 
7-month-old baby, was dragged by the hair to a waiting police car. Both Mamat and 
Kareem were reportedly held at the Fifth Branch of the Public Security Bureau in 
Urumqi.   
  
On May 13, police brought both employees back to the Kadeer Trading Center as 
they raided the company’s offices. Police took Mamat and Kerim away again after 
the raid.   
  
During the raid on Kadeer’s office, police tried to arrest Kadeer’s son, Ablikim 
Abdiriyim. He managed to evade arrest by 20 police officers and fled into a crowd of 
people who kept the pursuing police at bay. His location is unknown. In 1999, 
Ablikim was arrested at the same time as his mother and administratively sentenced 
to a two-year term of reeducation through labor.   
  
Eyewitnesses said that police beat Ablikim’s friend, Ahmatchan Mamteli, and 
dragged him into a police car after he denied knowing Ablikim’s whereabouts. 
Ahmatchan was released two hours later after signing a statement that he would never 
again associate with members of Rebiya Kadeer’s family and would never go near the 

http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170402003?open&of=ENG-CHN
http://www.rfa.org/english/news/politics/2006/01/05/u%20yghur_spies/


company’s premises. The police also confiscated the videotape he had made of the 
raid. (Human Rights Watch 2005, ‘China: Uighur Activist’s Family Threatened’  14 
May, Human Rights Watch website, 
http://hrw.org/english/docs/2005/05/14/china10746_txt.htm  – Accessed 16 January 
2006 – Attachment 13). 
 

A December 2005 Reuters report states that both Ruzi Mamat and Aysham Kerim who had 
been held since May 2005 without charge, had been released. The report quoted Kadeer as 
saying that both detainees had lost weight and “‘looked like a bag of bones’”: 

Ruzi Mamat, company secretary for Kadeer’s company, Kadeer Trade Center, and 
Kadeer’s former assistant Aysham Kerim were freed Dec. 14 and allowed to return 
home, Kadeer told Radio Free Asia’s Uighur service after speaking with sources in 
Urumqi. 
  
“Both of them lost weight -- they looked like bags of bones,” Radio Free Asia quoted 
Kadeer as saying. “Especially Aysham Kerim. She used to have hair down to her feet, 
and now she looks like a fleeced sheep.” (‘China frees two associates of Uighur exile’ 
2005, Reuters News, 16 December – Attachment 14). 
 

The following Amnesty International report elaborates on the case of Rebiya Kadeer: 

Prior to her release Rebiya, mother of eleven, says she was warned that if she 
engaged with Uighurs or spoke publicly about “sensitive issues” after her release her 
“businesses and children [five of whom remain in the XUAR] will be finished”. 
 
According to reliable reports, on 5 September 2005, Chinese State Security officials 
asked Alim Abdiriyim, one of Rebiya Kadeer’s sons and the managing director of her 
company, the Akida Trading Co. in Urumqi, the capital of XUAR, to sign a document 
that would confirm that Rebiya Kadeer has evaded taxes, committed fraud and 
accumulated huge debts. They reportedly told him that if he did not agree to sign it 
immediately he would “sign it in prison after we’ve broken each one of your ribs”. 
The Akida Trading Co. office has also reportedly been surrounded by armed police. 
 
These allegations of coercion and threats of torture fit with broader patterns of abuse 
that Amnesty International continues to monitor in the XUAR and elsewhere in 
China. They cast serious doubt on the credibility of any police investigation into the 
business activities of Rebiya Kadeer’s family. 
 
Last week, two of Rebiya Kadeer’s relatives were reportedly briefly detained and 
asked to hand in their passports. In May this year, two of her former employees, 
whose current status and whereabouts remain unknown, were detained. At the same 
time two other associates were also detained but are now believed to be released. 
(Amnesty International 2005, ‘China: Harassment and detention of Rebiya Kadeer’s 
family and associates’, ASA 17/030/2005, 8 September, Amnesty International 
website http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170302005?open&of=ENG-
2AS – Accessed 16 January 2006 – Attachment 15) 
 

Although the US Department of State’s Country report on Human Rights Practices for 2004 
does not refer to business associates it states that security personnel monitored and harassed 
relatives of prominent dissidents. The report states: 

Some dissidents were under heavy surveillance and routinely had their telephone calls 
monitored or telephone service disrupted. The authorities frequently warned some 

http://hrw.org/english/docs/2005/05/14/china10746_txt.htm
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170302005?open&of=ENG-2AS
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170302005?open&of=ENG-2AS


dissidents and activists not to meet with foreigners. During the year, police in Beijing 
ordered several dissidents not to meet with Western journalists or foreign diplomats, 
especially before sensitive anniversaries, at the time of important Government or 
Party meetings, and during the visits of high-level foreign officials. These events also 
sparked greater surveillance, short-term detention, and harassment of dissidents. The 
authorities also confiscated money sent from abroad that was intended to help 
dissidents and their families.  
 
Security personnel monitored and harrassed relatives of prominent dissidents, 
particularly during sensitive periods. For example, security personnel followed the 
family members of political prisoners to meetings with Western reporters and 
diplomats. Dissidents and their family members routinely were warned not to speak 
with the foreign press. Police sometimes detained the relatives of dissidents.(US 
Department of State 2005, Country Reports on Human Rights Practices 2004 – 
China, February, Section I.f. Arbitrary interference with privacy, family, home, 
correspondence – Attachment 2). 
 

A 1995 report from Amnesty International, while dated, provides information that many 
Chinese people can be held in re-education through labour camps due only to their links with 
political or religious dissidents. The Amnesty report states: 

Some Chinese prisoners languish in jail or toil in labour camps not because of 
anything they themselves have done, but because of their associates.  
 
The friends and families of those seeking political change or religious freedom often 
face losing their jobs. Sometimes the authorities deprive them not only of their 
livelihoods but also of their liberty. The most common method is the system of 
administrative detention which allows people to be detained without charge.  
 
“Re-education through labour” is a form of administrative detention, imposed as a 
punishment without charge or trial. It can last for up to three years. It can be imposed 
for political purposes or simply for the personal advantage of people in a position of 
power.  
 
At any one time, more than 100,000 people are held in “re-education through labour” 
camps. Conditions are often harsh, with long hours of hard labour, poor food and in 
some cases ill-treatment for those who are deemed to “resist reform”.  
 
Some of the inmates it is impossible to know how many are held only because of 
their links with political or religious dissidents. They are “guilty by association”. 
(Amnesty International 1995, ‘China: No one is safe’, ASA 17/86/95, 1 March, 
Amnesty International website 
www.amnesty.org/ailib/intcam/china/china96/tong.htm – Accessed 17 January 2006 
– Attachment 16). 
 

4.Question deleted. 

5. Is there any evidence that persons who have made applications for protection in 
Australia are harmed or persecuted in any way upon return to China by local 
authorities because they made such application or for any other reason? 

The following 2003 DFAT report is in response to a request made by the Tribunal for 
information regarding whether a Chinese applicant who applied for refugee status in 
Australia would face serious problems on return to china. The DFAT report states: 

http://www.amnesty.org/ailib/intcam/china/china96/tong.htm


A. APPLYING FOR REFUGEE STATUS ABROAD IN ITSELF DOES NOT 
NECESSARILY EXPOSE AN APPLICANT TO PERSECUTION ON RETURN. 
THE AUTHORITIES MIGHT MONITOR THE MOVEMENTS OF SUCH AN 
APPLICANT (IF AWARE OF THE APPLICANT’S RETURN AND 
APPLICATION STATUS), BUT ONGOING INTEREST WOULD LARGELY 
DEPEND ON THE APPLICANT’S SUBSEQUENT BEHAVIOUR ON RETURN 
(IE. WHETHER THE APPLICANT ENGAGED IN ILLEGAL ACTIVITIES). IN 
SOME CIRCUMSTANCES, PUBLIC SECURITY OFFICIALS MIGHT INITIATE 
DISCUSSIONS WITH A RETURNEE TO OBTAIN INFORMATION ON PAST 
ASSOCIATIONS AND ACTIVITIES. 
 
B. THE MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS (MFA) HAS ADVISED US 
INFORMALLY THAT CHINA DOES NOT RECOGNISE “REFUGEE STATUS” 
ACCORDED BY OTHER COUNTRIES. MFA ADVISES THAT CHINESE 
EMBASSIES AND CONSULATES ABROAD CANNOT THEREFORE REFUSE 
TO RENEW THE PASSPORTS OF OTHERWISE ELIGIBLE CHINESE 
APPLICANTS ON THE GROUNDS THAT APPLICANTS HAVE ALSO 
APPLIED FOR REFUGEE STATUS IN AUSTRALIA. (DFAT 2003, DFAT Report 
No.00221 – China: RRT Information Request: CHN14995, 13 January – Attachment 
17). 

 
Amnesty International has expressed concern about refusing asylum seekers, as is stated in 
the following 2005 report: 

Amnesty International is concerned that given the current political crackdown in the 
XUAR, the mere act of claiming asylum would be viewed with deep suspicion by the 
Chinese authorities if it became known to them, or if they suspected that this had 
occurred, increasing the risk of serious human rights violations upon return. In one 
case, unofficial reports suggest that a Uighur may have been charged and sentenced, 
partly on account of his claiming asylum abroad (see case of Mohammed Tohti 
Metrozi below). 
 
Uighurs who are suspected by the Chinese authorities to have claimed asylum will, at 
the very least, be questioned upon their return to China. Due to their ethnic minority 
status, Uighur asylum seekers who are forcibly returned are likely to be viewed by the 
Chinese authorities as political suspects and face arbitrary detention or imprisonment. 
A returnee would raise suspicion due to their expired passport, or lack of passport, 
and due to their lengthy absence from China without any legal travel documentation. 
In this context, it is important to note that Article 322 of the Chinese Criminal Law 
makes “illegally crossing a national boundary” an offence punishable by up to one 
year in prison. 
 
In addition, if the authorities suspect a Uighur of seeking asylum abroad, and/or if 
they suspect a history of involvement in either political opposition movements or in 
the religious activities that are currently being repressed in the XUAR, then this 
person would come under further scrutiny. Under these circumstances, there is a 
strong risk of serious human rights violations, including arbitrary detention and 
torture or ill treatment. If a Uighur is suspected of playing a leading role in organizing 
“separatist”, “terrorist” or “illegal religious” activities, they would face a long period 
of imprisonment, or possibly the death sentence and execution.(Amnesty 
International 2005, ‘Amnesty International concerns on Uighur asylum seekers and 
refugees’ , June, Amnesty International website 
www.amnesty.ca/Refugee/Concerns_Uighur_June2005.pdf  – Accessed 17 January 
2006 – Attachment 18). 
 

http://www.amnesty.ca/Refugee/Concerns_Uighur_June2005.pdf


List of Attachments 

1. ‘East Turkestan Independence Movement’ 2005, Wikipedia website 
(http://en.wikipedia.org/wiki/East_Turkestan_independence_movement – 
Accessed 12 January 2006)  

2. US Department of State 2005, Country Reports on Human Rights Practices 2004 – 
China, February, Section 5 Discrimination, Societal Abuse, and Trafficking in 
Persons. 

3. Millward, James 2004, ‘Violent separatism in Xinjiang: A Critical Assessment’, East-
West Center Washington website (www.eastwestcenter.org/stored/pdfs/PS006.pdf – 
Accessed 12 January 2006)  

4. Human Rights Watch 2001 China: Human Rights Concerns in Xinjiang, October 
(http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-bck1017.htm – Accessed 3 January 
2006) 

5. Peimani, Hooman 2002, ‘Beijing’s harsher Uighur policy a shot in two feet’, 
24 April, Asia Times Online (http://www.atimes.com/china/DD24Ad01.html  
– Accessed 16 January  2006)  

 
6. ‘East Turkestan organization allegedly declare war on China’ 2005, BBC Monitoring, 

source Zhongguo Tongxun She, 2 October (www.bbcmonitoringonline.com – 
Accessed 16 December 2003)  

7. Bodeen, Christopher 2005, ‘China blames Muslim independence groups for 260 
attacks, 160 deaths over past decade’, Associated Press, 6 December (FACTIVA)  

8. Human Rights Watch 2006, Human Rights Watch World Report 2006 - China, 
January (http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/china12270.htm – Accessed 20 
January 2006)  

9. Amnesty International, 2004 ‘China – 50 unnamed people’, ASA 17/046/2004, 15 
September, Amnesty International website 
(http://web.amnesty.org/library/print/ENGASA170462004 – Accessed 16 January 
2006)  

10. Chung-yan, Chow 2003, ‘Muslim put to death for seeking separate state’ South-China 
Morning Post, 24 October (FACTIVA) 

11. Amnesty International 2003, ‘China: International community must oppose attempt to 
brand peaceful political activists as “terrorists” ASA, 17/040/2003, 19 December 
Amnesty International website 
(http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170402003?open&of=ENG-CHN – 
Accessed 5 January 2006)  

12. ‘China: U.S.-based Uyghur lashes out at pressure to spy for China’ 2006, Radio Free 
Asia, 5 January, RFA website 
(http://www.rfa.org/english/news/politics/2006/01/05/uyghur_spies/ – Accessed 10 
January 2006) (CISNET China  CX143872) 

http://en.wikipedia.org/wiki/East_Turkestan_independence_movement
http://www.eastwestcenter.org/stored/pdfs/PS006.pdf
http://www.hrw.org/backgrounder/asia/china-bck1017.htm
http://www.atimes.com/china/DD24Ad01.html
http://www.bbcmonitoringonline.com/
http://hrw.org/english/docs/2006/01/18/china12270.htm
http://web.amnesty.org/library/print/ENGASA170462004
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170402003?open&of=ENG-CHN
http://www.rfa.org/english/news/politics/2006/01/05/uyghur_spies/


13. Human Rights Watch 2005, ‘China: Uighur Activist’s Family Threatened’, Human 
Rights Watch website (http://hrw.org/english/docs/2005/05/14/china10746_txt.htm  – 
Accessed 16 January 2006)  

14. ‘China frees two associates of Uighur exile’ 2005, Reuters News Service, 16 
December (FACTIVA). 

15. Amnesty International 2005, ‘China: Harassment and detention of Rebiya Kadeer’s 
family and associates’, ASA 17/030/2005, 8 September, Amnesty International 
website (http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170302005?open&of=ENG-
2AS – Accessed 16 January 2006)  

16. Amnesty International 1995: ‘China: No one is safe’, ASA 17/86/95, 1 March, 
Amnesty International website 
(www.amnesty.org/ailib/intcam/china/china96/tong.htm – Accessed 17 January 2006) 
 

17. DFAT 2003, DFAT Report No.00221 – China: RRT Information Request: 
CHN14995, 13 January  

18. Amnesty International 2005, ‘Amnesty International concerns on Uighur asylum 
seekers and refugees’, June, Amnesty International website 
(www.amnesty.ca/Refugee/Concerns_Uighur_June2005.pdf  – Accessed 17 January 
2006)  

http://hrw.org/english/docs/2005/05/14/china10746_txt.htm
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170302005?open&of=ENG-2AS
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGASA170302005?open&of=ENG-2AS
http://www.amnesty.org/ailib/intcam/china/china96/tong.htm
http://www.amnesty.ca/Refugee/Concerns_Uighur_June2005.pdf

