
Media
oligarchs 

go 
shopping



Patrick Drahi
Groupe Altice

Vincent Bolloré
Groupe Bolloré

Jack Ma
Alibaba group

Li Yanhong
Baidu

Ferit Sahenk
Dogus group

Konstantin Malofeïev
Marshall capital

Yildirim Demirören
Milliyet

Jeff Bezos
Amazon

Naguib Sawiris
Orascom

F R E E D O M  O F  T H E  P R E S S  W O R L D W I D E  I N  2 0 1 6
A N D  M A J O R  O L I G A R C H S

Delian Peevski
Bulgartabak

Rupert Murdoch
Newscorp

Anil et Mukesh Ambani
Reliance industries ltd

32



Summary

Money’s invisible prisons

The hidden side of the oligarchs
New media empires are emerging in Turkey, China, Russia and India, often 
with the blessing of the political authorities. Their owners exercise strict 
control over news and opinion, putting them in the service of their 
governments.

Oligarchs who came in from the cold 
During Russian capitalism’s crazy initial years, a select few were able to 
take advantage of privatization, including the privatization of news media. 
But only media empires that are completely loyal to the Kremlin have been 
able to survive since Vladimir Putin took over.

Can a politician be a regular media owner?
In public life, how can you be both an actor and an objective observer at 
the same time? Obviously you cannot, not without conflicts of interest. 
Nonetheless, politicians who are also media owners are to be found eve-
rywhere, even in leading western democracies such as Canada, Brazil and 
in Europe. And they seem to think that these conflicts of interests are not 
a problem.

The royal whim
In the Arab world and India, royal families and industrial dynasties have 
created or acquired enormous media empires with the sole aim of magnifying 
their glory and prestige. The first victim of these conflicting interests is 
usually journalistic independence, which is replaced by systematic 
self-censorship.

The new media emperors
They are financiers, telecom tycoons, industrialists or Internet whiz kids 
who have made high-tech fortunes. What these new oligarchs have in com-
mon is enough wealth to be able to buy some of the world’s leading media 
outlets. But to what purpose? To earn even more money, some say. To save 
these media outlets from bankruptcy, others say. But can we trust them? 
Examples are to be found in both France and the United States.

7. 

10.

16.

 

22. 

28.

36.

Euronews - saviour from Cairo
In July 2015, Egyptian billionaire Naguib Sawiris bought Euronews, a TV 
news channel that is supposed to be the “Voice of Europe.” Egypt’s third 
richest man, he heads Orascom, which is his country’s biggest telecom. 
Orascom also has interests in gold mines, hotels and construction. Sawiris 
does not hide his support for Field Marshall Sisi’s government and shares 
Sisi’s goal of crushing the Muslim Brotherhood. “We want to be heard and 
we want to advise the regime,” he says.

Multinationals that control the media
The worldwide trend is towards increasingly concentrated media ownership. 
In the United States, just six companies now control 90% of the media. 
Europe is now following suit. It has turned into a media bazaar in which 
national outlets are changing hands, flagships are being bought for a song 
and groups are merging. A mad race is on for control of the production and 
dissemination of tomorrow’s mass media.

Getting the better of diploki
They are industrialists, shipping line owners, landowners and bankers. In 
Greece, a handful of “big families” have reigned over the country’s economy 
and politics for decades. And their offspring are often leading sharehol-
ders in the privately-owned media. The Greeks have a word for this inces-
tuous system. They call it diploki (interweaving) and it’s something that 
Prime Minister Alexis Tsipras has declared war on.

“Media baseball bats” 
Delyan Peevski, a Bulgarian oligarch who is a leading cigarette manufac-
turer, has created a shadowy media empire in order to better intimidate 
his detractors. And it has worked. The Peevskis are king-makers in Sofia 
despite frequent accusations of corruption and conflicts of interest.

The new threats to independence

RSF’s campaign in images

44.

 
46.

52.

54.

 

56.

58.

54



Money’s 
invisible 
prisons

P r e fac e

76



p r é fac e
dans     les    prisons        in  v isi   b les    de   l ’ argent    

p r E fac e
M one   y ’ s  in  v isi   b le   prisons     

the defence of their personal interests. They 
buy up media not to increase media pluralism 
but to extend the scope of their own influence 
or the influence of their friends.

In countries such as Russia, Turkey, India and 
Hungary and even in what are supposed to be 
the most open democracies, billionaires use 
their fortunes to shop for media outlets. 
Occasionally they rescue newspapers or 
broadcast media groups for philanthropic 
reasons, but in most cases they put their media 
acquisitions in the service of their other 
business activities. The resulting conflicts of 
interest deprive journalists of their 
independence and at the same time deprive 
everyone else of their right to honestly 
reported news and information.

Disentangling the complex webs of media share 
ownership, shedding light on family and 
political ties, drawing attention to sudden 
changes in editorial policy and exposing unfair 
use of media power – this is the task that RSF 
has set itself with regard to the wealthiest 
media owners, who are of course very skilled at 
protecting their personal advantages and those 
of their friends. Defending journalists from 
every kind of threat, including the threat of 
money, is RSF’s raison d’être.

Christophe Deloire
Secretary-General

To make choices based on reliable 
information, humankind, societies and 
individuals need “trusted observers” 

who are dedicated to the “unrestricted pursuit 
of objective truth,” as UNESCO’s constitution 
puts it. Hence the importance of journalists 
who are not only free to go anywhere but also 
unconstrained by money’s “invisible prisons.” 
These prisons may be much more comfortable 
than real ones, and sometimes they are very 
comfortable, but they prevent journalists from 
operating in a completely independent manner.

In the report Oligarchs go Shopping, Reporters 
Without Borders (RSF) describes a worldwide 
phenomenon, the takeover of entire media 
groups or even entire media landscapes by 

“oligarchs,” extremely wealthy individuals 
whose interest in journalism is secondary to 

98



It is a worldwide trend. From Turkey and Russia to 
China and India, new media empires are emerging, 
usually with governmental blessing. Their owners 
comply with capitalist laws of supply and demand and 
the need for technological development. But, at the 
same time, they take strict control of news coverage or 
replace journalistic content with entertainment.

The  
hidden  
side 
of the  
oligarchs

Jack Ma, ceo of 
Alibaba Group at the 
Wordl Economic 
Forum in Davos, 
January 2015
Fabrice Coffrini / AFP

Imagine a world in which the mass 
media were the exclusive property of a 
handful of people, all business tycoons. 

Many people think that world has already 
arrived. Businessmen of every kind have been 
seized by the disturbing desire to buy up large 
numbers of major newspapers, TV channels 
and radio stations around the globe. No country, 
no continent – neither India, China, the United 
States nor Europe – seems to escape the 
appetite of these new oligarchs for media 
acquisitions. Their latest feats include Jack 
Ma’s purchase of the South China Morning Post, 
one of the last champions of the free press in 
Hong Kong, a newspaper that did not hesitate 
to criticize the government in Beijing. Ma is the 
owner of the Chinese e-commerce giant 
Alibaba. 

Where will these new media owners stop? 
Their ambition often matches their financial 
resources, which are limitless. In a recent 

1110



book1, Indian historian Nalin Mehta said his 
country, “the world’s biggest democracy,” has 
around 800 TV channels but all those that 
provide news coverage are owned by shadowy 
billionaires – including real estate barons, 
politicians and captains of industry – and that 
some of these channels are used to blackmail, 
promote personal interests and even launder 
money. “There is a coup underway in India,” 
writer and journalist Manu Joseph says. “Some 
people who are inconvenienced by democracy 
have taken over nearly all the country’s 
television news channels2.”  

Turkey -  
the president’s best friends
Some of these billionaire businessmen boast of 
being able to make and unmake governments. 
Others enter into alliances with governments, 
offering them mass media support in return for 
economic favours. In all cases, their financial 
power combined with their control of media 
flagships gives them almost limitless influence, 
one far removed from the journalistic 
principles that their employees sometimes try 
to defend.

The victims of such unholy alliances include 
Turkey’s leading media, which are subjected to 
censorship that is much more insidious and 
sophisticated than the government’s usual 
repressive methods, censorship in which the 
oligarchs are accomplices. “While the world is 
focused on the issue of jailed journalists in 
Turkey — almost all of whom are Kurds — the 
kiss of death to our profession has been 
bestowed by owners who consciously destroy 
editorial independence, fire journalists who 

voice scepticism and dissent and block 
investigative reporting3,” Yavuz Baydar wrote 
in 2013, while ombudsman of the daily Sabah 
after holding the same position with Milliyet. 
Along with dozens of other journalists, he was 
fired for being too critical of the Erdogan 
government, which did not need to intervene 
because the media owners anticipated its 
wishes.

These new media oligarchs have prospered 
under Prime Minister and now President 
Erdogan, who anointed them and to whom they 
have remained loyal. “The problem is simple: 
one need only follow the money,” Baydar says. 
As in so many other countries, the leading 
media in Turkey have wound up in the pockets 
of businessmen active in such strategic sectors 
as telecommunications, banking and public 
works, a sector described by Baydar as a 

“fertile ground for carrot-and-stick policies.” 
Media owners who support government policy 
can count on being rewarded with state 
contracts, licences, advertising and even tax 
concessions. The critical ones are silenced 
slowly and quietly.

President Erdogan’s current “best friends” 
include such oligarchs as Ferit F. Şahenk, the 
head of the very powerful Dogus Group (which 
controls NTV), Turgay Ciner, an energy sector 
billionaire who owns Haberturk TV and the 
Haberturk newspaper, and Yildirim Demirören, 
the CEO of an oil, gas, tourism and public 
works conglomerate who bought the 
prestigious big-circulation daily Milliyet in 
2012. Other media outlets have been bought up 
by pro-government oligarchs with disastrous 
consequences for media freedom. “Editorial 
content is strictly controlled by media bosses 
who have other business interests and are 
submissive to the government,” said Baydar. 

“In Turkey, with, or more 
often without, any direct 
government intervention, 
they impose self-censorship 
on a daily basis and silence 
colleagues who defend basic 
journalistic ethics”

1. Behind a Billion Screens :  
What Television Tells Us About Modern India,  
Harper Collins India, 2015 

2. In the International New York Times, 14 May 2015

3. In the New York Times, 19 July 2013

“With, or more often without, any direct 
government intervention, they impose 
self-censorship on a daily basis and silence 
colleagues who defend basic journalistic ethics.”

Furious with the way Milliyet “grovelled” 
before the government after it was taken over, 
the newspaper’s star columnist, Hasan Cemal, 
stormed out in 2013. The same year, thousands 
of Turks took to the street in protest against 
the government’s growing authoritarianism. 
Dubbed “Occupy Gezi” after the Istanbul park 
that became its symbol, the protest movement 
held the international media spellbound for 
several weeks until forcibly crushed by the 
police. While all this was unfolding, Turkey’s 
leading TV channels contented themselves 
with broadcasting animal documentaries or 
debates on completely unrelated subjects. 
Their owners must have had other things on 
their minds.

Capitalism without democracy
President Erdogan did not invent any of this. 
He followed the trail blazed by many other 
authoritarian leaders throughout the world – in 
Africa, Asia and Russia. Their model is 
capitalism without democracy. For journalism, 
this means the emergence of media empires 
run by oligarchs who have pledged allegiance 
to the political establishment and who simply 
appear to be obeying capitalist laws of supply 
and demand and responding to the need for 
technological development. In fact, they are the 
ones exercising strict control over news 
coverage – when journalistic content is not 
simply replaced by entertainment. Even in 
Hungary, a European Union member, the 
right-wing populist prime minister, Viktor 
Orban, openly favours the acquisition of 
privately-owned media outlets by businessmen 
who are his allies, because it allows him to 
consolidate his grip on the country’s press.

For a long time, people thought that the 
emergence of social networks and the 
steadily-growing impact of online media 
offered a sure-fire way to bypass such veiled 
censorship. They were wrong. In countries 
such as China, the authorities seem to have 
achieved what was previously regarded as 
impossible – exploiting the Internet’s economic 

Above: 
Ferit F. Şahenk,  
chairman  
of Dogus Group
D.R. 

Right page : 
Yildirim Demirören, 
chairman of the 
Demirören holding
D.R. 

the    hidden       side     of   the    oligarchs       

1312



advantages while closing off its free-speech 
possibilities. And how? Here again, thanks to 
the complicity of tycoons who make a point  
of keeping the regime happy in return for a 
favourable attitude towards their business 
activities. Li Yanhong, for example, the CEO  
of the Chinese search engine Baidu and China’s 
sixth biggest billionaire, boasts of having 

“booted Google out of the country” at the 
Communist Party’s request. A willing 
collaborator in the “self-regulation” advocated 
by Beijing, his search engine blocks access not 
only to pornography but also to anything 
related to Taiwan’s independence, the Dalai 
Lama, or the 1989 Tiananmen Square massacre. 
Baidu is “a state-sponsored monopoly,” the 
news agency Bloomberg says1. 

True to its “cyber-sovereignty” principles, 
Beijing wants not only to control online content 
but also to have access to Internet user data. 
Like Google, other international Internet giants 
such as Facebook, Twitter and Amazon have 
never succeeded in breaching the wall of 
Chinese censorship. Their Chinese equivalents 
such as Weibo, Tencent, Sina and Alibaba, all 
owned by extremely wealthy pro-government 
businessmen, are therefore able to reign 
supreme over the world’s biggest virtual 
market on condition that they never forget to 
return the favour to their Communist Party 
protectors.

China’s “privately-owned” traditional media 
have not been spared the process of owner 
control. And people like Jack Ma are not 
exactly media sector novices. This billionaire 
already had shares in China Business News, 
websites, blogs and video-sharing platforms. In 
June 2015, he teamed up with Li Ruigang, 
another well-known emblem of the symbiosis 
between politics and the media business in 
China, to create a Chinese business news 
agency capable of competing with Bloomberg. 
The head of the powerful, state-controlled 
Shanghai Media Group (SMG), Li Ruigang is a 
favourite partner of multinationals seeking a 
foothold in the Middle Kingdom. A senior 

Avec l’émergence  
des réseaux sociaux  
et le poids sans cesse 
grandissant des médias  
en ligne, on a cru pouvoir 
court-circuiter cette  
censure qui ne dit pas  
son nom. En vain.

1. “How Baidu Won China”, 11 November 2010

member of the Shanghai Communist Party,  
this billionaire has entered into strategic 
partnerships with companies such as Disney, 
Warner Bros and News Corp to produce and 
distribute films and entertainment programmes 
in China.

Now that it has been snared by Jack Ma, what 
fate awaits the South China Morning Post? 
Business logic is far from being the only motive 
for this Chinese tycoon’s appetite for media 
acquisitions. Local observers regard the price 
that Alibaba paid for the leading Hong Kong 

daily, 266 million dollars, as twice its real value. 
They see it as an additional reason for 
suspecting that the new owner will want to 
bring this outspoken newspaper into line, 
regardless of the cost.

There was no clear economic benefit but the 
investment was worth it if your aim was to get 
control of the local media, said Francis Lun of 
the Hong Kong brokerage firm Geo Securities2. 
Hong Kong University political scientist Willy 
Lam is convinced that Jack Ma is acting as a 
political proxy for the Chinese government and 
its goal of silencing the last independent media 
voices in the territory, which has had 
semi-autonomous status since the United 
Kingdom handed it back in 1997. It was hard to 
imagine him tolerating negative articles about 
the Communist Party or the Chinese political 
system in general, Lam said3. Lam knows what 
he is talking about because he ran the 
newspaper’s China’s service for several years, 

until he resigned in the face of mounting 
pressure.

Another Hong Kong media owner, Jimmy Lai, is 
still holding out. The publisher of several 
newspapers and magazines, including Apple 
Daily and Next, Lai backed the 2014 protests 
known as the Umbrella Revolution. The 
Chinese authorities were extremely irritated by 
these peaceful demonstrations calling for more 
democracy, and Lai became their bugbear. 
Molotov cocktails were thrown at his home. He 
was physically attacked several times. His 
printing press was sabotaged. And distribution 
of his newspapers was blocked. In an interview 
for Agence France-Presse in June 2015, Lai 
said Next Media would not change as long as he 
was alive and that he was more concerned 
about what his children or grandchildren would 
think of him than making lots of money. Lai has 
clearly not chosen the right side. And the 
problem is that few media owners, especially 
those with other business interests to be 
promoted by doing the government political 
favours, are choosing the less comfortable side.

« Jack Ma is acting as a 
political proxy for the 
Chinese government and its 
goal of silencing the last 
independent media voices in 
the territory. »

Li Yanhong,  
CEO of Baidu
STR / AFP

1. Agence France-Presse, 14 December 2015

2. In The Wall Street Journal, 25 November 2015

the    hidden       side     of   the    oligarchs       

14



A few years ago, “oligarch” was a 
derogatory term used only in the 
former Soviet Union and especially 

Russia, where it was spawned by the fall of the 
Berlin Wall, the ensuing liberalization of the 
economy, and the emergence of an oligarchy of 
businessmen who made overnight fortunes in 
the often murky process of privatization. Why 
them and not others? Because their proximity 
to political power made them the “chosen ones” 
in the redistribution of the country’s wealth. 
This process continued through Boris Yeltsin’s 
two terms as president (1990-1999), which 
were marked by unprecedented freedoms for 
the Russian people, the dismantling of Russia’s 
massive military-industrial complex, an 
economic crisis and impoverishment of much 
of the Russian population.

Oligarchs  
who 
came in 
from 
the cold
Talk of “oligarchs” inevitably revives memories of 
Russian capitalism’s crazy initial years when a select 
few took advantage of privatization, including media 
privatization. It was a time of ruthless infighting as well 
as rediscovered freedom, a period that came to a 
sudden end when Vladimir Putin took over and began 
an era of strict oligarchic loyalty to the Kremlin.

Gazprom’s annual 
convention, Moscow, 
June 2010 
Alexander Nemenov / AFP

So it was the “crazy years” of Russian 
capitalism that gave birth to the term. 
Everything changed quickly when Vladimir 
Putin took over in 1999. The new Russian 
authorities set about making a very drastic 
distinction between oligarchs who were loyal 
to the Kremlin and those who were not. The 
latter were often the owners of the country’s 
first outspoken media outlets. What has 
happened in Moscow during the past ten years 
offers an insight into the future of “oligarchic” 
media.

Flamboyant oligarchs  
of the 1990s
Few members of the general public will 
remember Boris Berezovsky and Vladimir 
Gusinsky now but they were two of Russia’s 
best-known oligarchs in the 1990s. They were 
extremely wealthy and invested massively in 
Russia’s first independent media outlets, buying 
up TV stations and newspapers in order to 

1716



journalism. The best example was undoubtedly 
the excellent media coverage of the First 
Chechen War (1994-1996), which brought the 
reality of the fighting into Russian homes and 
showed the Russian public how their soldiers 
were getting bogged down in the Caucasus. The 
Second Chechen War (1999-2000), on the 
other hand, was largely invisible.

Kremlin regains control
Meanwhile, everything was changing in the 
Kremlin. Ailing, infirm and depressed, Yeltsin 
cut short his second term. On 31 December 
1999, just a few hours before the start of the 
new millennium, he announced his resignation 
and transferred full powers to a former KGB 
colonel called Vladimir Putin. A member of 
Yeltsin’s inner circle, Putin happened to be 
prime minister at the time, a position rarely 
held by any one person for more than three 
months during that period. He owed his 
promotion to Berezovsky’s enthusiastic 
recommendation, which was ironic because the 
protégé lost no time in turning on the man who 
claimed to have been his mentor. He also 
systematically and relentlessly targeted all of 
the other Yeltsin-era oligarchs who dared to 
defy or try to replace the government.

The Kremlin’s new master quickly made it clear 
to the oligarchs that the rules had changed. 
Those that wanted to continue doing business 
in Russia would have to stop meddling in 

“politics,” which in Russia was understood to 
include the media. Recalcitrants had to choose 
between exile, punitive tax adjustments or 
prison. The most famous of them, Mikhail 
Khodorkovsky, ended up spending nine years 
behind bars. A clear distinction was drawn 
between good oligarchs, those who pledged 
allegiance to the Kremlin and the others. The 
media owned by Berezovsky and Gusinsky 
were the first victims of this “purge.” Tax 
controls, raids by armed men, searches and 
arrests forced their bosses to flee the country.

After an eventful stay in Spain in 2000, where 
he was arrested on the Kremlin’s orders, 
Gusinsky found refuge in Israel, from where he 
gradually disengaged from all media 
involvement in Russia. It was Berezovsky’s turn 
to flee the following year. He went to London, 

from where, unlike his former rival, he kept on 
trying to destabilize the new Russian regime by 
every possible means. His exile proved eventful. 
Attempts were made to extradite him. He was 
tried in absentia in Moscow. People close to 
him died mysteriously. And finally he also died 
mysteriously. He was found hanged in the 
bathroom of his home in Ascot, 40 km west of 
London, on 23 March 2013. The British police 
have still not ruled out the possibility of foul 
play.

The media empires of these two oligarchs were 
meanwhile dismantled without further ado. 
Renamed Pervyi Kanal (First Channel), the 
former ORT is now regarded as the leading 
vehicle of Kremlin propaganda. The very 
popular NTV has ended up in the hands of 
Gazprom. Its leading journalists have moved on 
and its programming has been reoriented 
towards entertainment and sensationalistic 
talk shows.

A pro-government oligarchy
The spectacular arrests, searches and trials of 
media owners who defied the government 
ended the independent media boom. 
Throughout this period, the Kremlin got 

“reliable” pro-government people to recover 
control of dissident media, according to 
Carnegie Moscow Centre researcher Maria 
Lipmann1. Media with “societal and political” 
content were especially targeted, she says. The 
operation was made much easier by the fact 
that most of their owners were happy to get rid 
of these media outlets, which were now seen as 
a potential risk for their businesses and even 
their physical safety. 

Most of the media components of the 
opposition oligarchs’ dismantled empires were 
snapped up at bargain prices by the Russian 
natural gas conglomerate Gazprom. In the 
process, this state-owned company, the Putin 
regime’s formidable commercial wing, became 
Russia’s biggest media owner. Gazprom-Media 
Holding now has a media quasi-monopoly that 
includes NTV, newspapers, magazines, radio 
stations and websites. It also includes Echo of 
Moscow, the prestigious radio station once 
acquired by Gusinsky, dubbed the “fugitive 
oligarch” by Putin.

Vladimir Potanin, a super-rich oligarch whose 
relations with the Kremlin slumped in the early 
2000s, prudently shed his Profmedia group, 
which included the big circulation dailies 
Komsomolskaya Pravda, Izvestia, Ekspress 
Gazeta and Sovetsky Sport. It too was acquired 
by Gazprom-Media Holding. For the sake 
diversification and convergence, Gazprom 
bought cinemas and film distribution 
companies as well. Berezovsky’s prestigious 
newspapers also ended up in the hands of 
Kremlin loyalists. Nezavisimaya Gazeta was 
acquired by Konstantin Remchukov, a 
pro-Kremlin oligarch, in 2005, when he was an 
economy ministry adviser. Kommersant was 
sold in 2006 to Alisher Usmanov, an 
Uzbek-born businessman who heads a 
Gazprom investment company. Suspecting that 
the takeover did not bode well for freedom of 
expression, Kommersant editor Vladimir 
Borodulin resigned.

The leading Russian business daily Vedomosti’s 
sale is the latest episode in the long story of 
declining media independence. Because of a 
new law restricting foreign investment in the 
media, Vedomosti’s two biggest shareholders, 
the Financial Times and Wall Street Journal, 
had to sell their shares to a local oligarch at the 
end of 2015. A few weeks before that, German 
media tycoon Axel Springer pulled out of the 
Russian market, handing over the management 
of the Russian offshoot of Forbes to Alexander 
Fedotov, an establishment ally who 
immediately announced that the famous 
magazine would not meddle in politics.

Few members  
of the general public  
will remember  
Boris Berezovsky and 
Vladimir Gusinsky now. 

1. In “La scène médiatique en Russie,” Cairn, 2007

Alisher Usmanov,  
at the World Economic 
Forum in Davos in 
January 2013
Johannes Eisele / AFP

wage a ruthless media war against each other. 
Ownership of media outlets was one more way 
of extending their already considerable 
influence over public opinion and, above all, 
over Russia’s new leaders.

Regarded as the power behind the scenes at the 
Kremlin and as Boris Yeltsin’s kingmaker, 
Berezovsky had invested in the former public 
broadcaster ORT’s first channel, turning it into 
a modern and fast-footed news outlet. His main 
rival, Gusinsky, created Russia’s first 
independent TV station, NTV, which quickly 
won over the public with its incisive and 
critical reporting. Each went on to build media 
empires by acquiring prestigious outlets. 
Berezovsky’s acquisitions included the 
Nezavisimaya Gazeta and Kommersant daily 
newspapers. Gusinsky’s included radio Echo of 
Moscow and the Segodnya and Itogi 
newspapers.

During this era, “privately-owned” media were 
synonymous with journalistic freedom and 
reporting of a quality that contrasted starkly 
with the fare provided by the state-controlled 
media. These privately-owned outlets gave 
former Soviet citizens their first glimpse of the 
watchdog role that the media could play in a 
society in transformation. For the first time, 
the public had access to good investigative 
journalism, war reporting and revelations 
about the totalitarian past. Despite the fierce 
competition between the media oligarchs, their 
personal ambitions and their murky relations 
with the regime, many observers do not 
hesitate to talk of a “golden age” of Russian 

Pictures of the exiled 
Russian billionaire 
Boris Berezovski in a 
dustcart during a 
pro-Kremlin 
demonstration in 
Moscow, April 2007 
Natalia Kolesnikova / AFP

oligarchs          who    came     in   from     the    cold  

1918



Some oligarchs are doing very well in Vladimir 
Putin’s Russia. Their businesses are flourishing 
despite the international sanctions and they are 

even investing in the media. But unlike their ill-fated 
predecessors, they are a long way from provoking the 
Kremlin’s anger. These businessmen include Konstantin 
Malofeev, 41, who heads a discrete investment fund that 
used to be called Marshall Capital and was recently 
renamed Tsargrad (“City of the Tsars”). Tsargrad TV is also 
the name of the TV channel he launched in May 2015 with 
the aim or “rechristianizing Russia.” As well as rich (his 
fortune is put at 2 billion dollars), Malofeev is also pious 
and patriotic. He loves Russia and especially loves its 
current leader, whom he showers with praise. “Thanks to 
Putin, we have become a great country again,” he says1. 

In his own way, Malofeev is trying to contribute to the 
Russian renaissance. He is a patron and philanthropist. He 
is even called the “Russian Soros,” in allusion to the US 
billionaire who has funded a number of civil society 
initiatives in Eastern Europe. Malofeev sees himself as a 
counterweight to US and European soft power, which – in 
his view – has a political agenda and leads to moral 
decadence. This is how he views the purpose of his TV 
channel, Tsargrad TV. “The western media twist the facts to 
the point that they are no longer recognizable. We address 
the Russians and describe the world from an Orthodox 
viewpoint2.”

To help achieve his goals Malofeev has even hired one of the 
founders of Fox News, US producer Jack Hanick. He often 
refers to Fox News when describing his ambitions for 
Tsargrad TV. “We started from the idea that there are many 
people who adhere to traditional values and they absolutely 
need a voice,” he said in a recent interview for the Financial 
Times3. 

Malofeev is not content with broadcasting the gospel in 
Russia. He is also already extending into other Orthodox 
countries such as Bulgaria and Greece. He is proud of 
having invested in Hellas Net, a religious TV channel in 
Greece. In Bulgaria, he is “contributing to the recovery” of 
TV7, a TV channel owned by Tsvetan Vassilev, a Bulgarian 
banker currently wanted by his country’s authorities. But 
according to the Sofia media, his motives are not just 
spiritual. He told the Bulgarian business weekly Kapital 
that he was ready to help realize two gigantic Russian 
construction projects that have been frozen at the European 
Union’s request – the South Stream gas pipeline and a 
nuclear power station at Belene on the Danube. “The small 
countries on the Russian periphery should be delighted by 
the Russian empire’s renaissance, because they have 
everything to win from it,” he said4.

1. Interview for the business weekly Kapital (Sofia), 2 November 2015

2. Idem.

3.  “God’s TV, Russian style,” 16 October 2015

4. Kapital, 2 November 2015

5. Valeurs Actuelles, 2 October 2014

6. Kapital, ibid.

Observers have noted that he sees eye to eye with the 
Kremlin’s master on all these subjects. The magazine 
Valeurs actuelles, which was clearly charmed by him, 
described him as “the man who has Putin’s ear5.” But is it 
the other way round? The Ukrainian conflict has given 
Malofeev an opportunity to put his ideas into practice. He 
admits to having sent humanitarian convoys to the Russian 
population in eastern Ukraine. But according to Brussels 
and Washington, he also funds the Russian separatists. Two 
of the most visible leaders in the self-proclaimed Russian 
republics in eastern Ukraine, Alexander Borodai and Igor 
Girkin (Strelkov), used to be members of Malofeev’s staff in 
Moscow.

Malofeev does not bother to deny the claims. Instead he is 
proud of being the target of international sanctions over his 
involvement in the Ukrainian conflict because, in his views, 
it proves his “patriotism.” The sanctions are even a 

“blessing” because they allow him to “break the parasitical 
links with the West” and contribute to Russia’s economic 
expansion6. International isolation does not seem to bother 
the “Orthodox oligarch” either, and he boasts of his 
excellent relations with well-known conservatives 
throughout the world. In France, his friends include Marine 
Le Pen and Philippe de Villiers, with whom he has even 
teamed up to build two theme parks in Crimea and Moscow 
based on the Puy du Fou theme park in western France. And 
what will they be called? “City of the Tsars.” 

Konstantin 
Malofeev, 
“orthodox 
oligarch”

POR  T RAI  T

“We address  
the Russians and 
describe the world  
from an Orthodox 
viewpoint”

Konstantin Malofeev’s 
wealth serves an ultra 
conservative ideology
D.R.

oligarchs          who    came     in   from     the    cold  

2120



Can  
a politician  
be a  
regular 
media 
owner?

Money, politics and media... The conflict of interests 
between politics and ownership of a media outlet 
should be obvious. How can you be both a political 
actor and an objective observer of politic developments 
at the same time? Nonetheless, politicians who are also 
media owners are to be found the world over. Their 
particularity is fully accepting this conflict of interests 
and even taking advantage of it.

Silvio Berlusconi 
August 2013
Gabriel Bouys / AFP

The Teflon “Cavaliere”
In Europe, the person who embodies the 
incestuous combination of money, politics and 
media in its most outrageous form is clearly the 
Italian tycoon Silvio Berlusconi. He is still one 
of Italy’s richest men, with a fortune put at 7.4 
billion dollars. The “Cavaliere” has not held any 
government position since 2011 but the 
publication of an authorized biography entitled 
My Way in October 2015 is seen as the prelude 
to a return to politics1. Convicted of tax fraud 
in 2013, at the end of a legal battle that dragged 
on for two decades, Berlusconi has meanwhile 
continued to have an impact on his country 
affairs via his media empire.

His “self-made man” story is now part of Italian 
legend. A member of parliament since 1994, 
and elected prime minister three times 
(spending a total of nine years in the position 

– an Italian record), the boss of the Forza Italia 
party is also the owner of Italy’s biggest 
broadcast media group, Mediaset, and the 
majority shareholder of the Mondadori group 
(Italy’s leading publisher of books and 
magazines) and the daily newspaper Il Giornale.

The Cavaliere has not hesitated to use this 
formidable strike force to defend both his 
political and business interests. During his 
three terms as prime minister, he also had a 

“big influence over casting and programming” at 
the public broadcaster RAI, thereby becoming 
almost sole master of the Italian airwaves, 
according to Italian journalist Gian Paolo 
Accordo of Vox Europe. This was 
unprecedented in the European Union. There 
were dismissals and purges at RAI, and several 
of its journalists criticized a climate of 
self-censorship. The “Berlu-style” behaviour 
that took hold in the media was implacable 
towards his critics and generous towards his 
fans.

1. My Way: Berlusconi In His Own Words, by Alan Friedman 
(Biteback Publishing, 2015).

22



Pockets of resistance to this media empire 
emerged. They included the newspapers La 
Repubblica, l’Unita and l’Espresso, and 
sometimes RAI’s third channel. A new, very 
combative, daily, Il Fatto quotidiano, was even 
launched. Italians took to the streets on several 
occasions to defend their media freedom. 
International figures, writers, artists and 
journalists, signed petitions protesting against 
the Italian prime minister’s grip on the media. 
NGOs also protested. “Berlusconi has not 
hesitated to use his political and economic 
power in order to try to gag news and 
information in Italy and the European Union,” 
said a statement issued jointly by Reporters 
Without Borders, the European Federation of 
Journalists and the European section of the 
International Federation of Journalists.

Nowadays Italians are wondering and 
speculating about the future fate of the aging 
Berlusconi media empire. Which of the 
patriarch’s many offspring will take over? Does 
the Cavaliere really plan to return to politics, 
as those close to him say? Meanwhile, his 
media portfolio is receiving covetous looks 
from the likes of Rupert Murdoch, Vincent 
Bolloré and Xaviel Niel. Many think that the 
future of the Cavaliere’s Mediaset empire will 
involve major alliances with some of the 
world’s other leading media sector “sharks1.”

French industrialist  
and senator
Italy is not the only country in western Europe 
where a billionaire businessman and politician 
owns a media group. France’s fifth richest 
billionaire, Serge Dassault heads the Dassault 
Group, a family firm passed from father to son 
that is a major player in the arms industry and 
in the civil and military aviation sectors. Since 
2004, he has also headed Socpresse, a 
publishing house with several newspapers, of 
which the flagship is Le Figaro. Questions 
about this leading French daily’s editorial 
independence have been asked ever since, 
especially as its owner is not just a major 
industrialist but also a right-wing politician 
who was mayor of a Parisian suburb from 1995 
to 2009, and who has been senator for the 
Essonne region (south of Paris) since 2004.

Many have accused Serge Dassault of 
intervening in Le Figaro’s content when it has 
not been to his taste. The conflict of interests is 
threefold – between industrial tycoon, senator 
for Essonne and newspaper owner. How do his 
reporters cover the aviation industry or wars 
when they know that their boss makes hi-tech 
weapons and airplanes that he is trying to sell 
to governments?

The Association of Journalists (SDJ) at Le 
Figaro has repeatedly sounded the alarm about 
their owner’s “interventions” in the 
newspaper’s editorial content. They blame him 
for an indulgent interview with Vladimir Putin 
in Moscow, coverage favouring countries such 
as India, Egypt and Qatar that are potential 
purchasers of the Rafale (a fighter jet made by 
Dassault Industries) and a lack of enthusiasm 
for covering stories that reflect badly on the 
political right.

An additional complicating factor has been the 
judicial investigation into Serge Dassault in 
connection with elections in the municipality 
where he was mayor. It resulted in his being 
charged in 2014 with “vote buying and illegal 
election campaign funding”, after the senate 
voted to lift his parliamentary immunity as a 
senator. This has been a big story in most of 
the French media except of course Le Figaro, 
which limited itself to a brief article2.

Swiss populist
Triangular conflicts are not just a Latin 
speciality. Christoph Blocher, a Swiss politician 
and wealthy industrialist who leads the 
right-wing populist Democratic Union of the 
Centre (UDC), recently got the world’s 
attention when the UDC won Switzerland’s 
federal elections in October 2015. His Zurich 
weekly, Die Weltwoche, has long served as an 
outlet for his political views, which are 
Eurosceptic and close to those of France’s 
National Front (FN), and he has just named its 
editor, Roger Köppel, as his successor at the 
head of the UDC.

He had also been trying to get control of the 
Basler Zeitung since 2010 although it was at 
the opposite end of the political spectrum and, 
despite the protests of its staff, he finally 
managed to acquire a third of its shares in 2014. 
This led to the appointment of a new editor, 
Markus Somm, a known UDC sympathizer who 
also happens to be Blocher’s “official” 
biographer. Following the departure of many of 
its journalists, the Basler Zeitung has turned 
into a UDC mouthpiece. Conflicts of interests 
are clearly not just a theoretical concern.

In Quebec, the Péladeau issue
Let’s cross the Atlantic to Canada, where the 
charismatic Pierre Karl Péladeau (or PKP as he 
is often called in Quebec) took over as leader of 
the “sovereignist” Parti Québécois (PQ) in May 
2015, just one year after being elected member 
of the National Assembly of Quebec. In other 
words, it was a rapid political ascent. Until 
then, PKP had been known principally for 
having inherited Quebecor, a media group 
founded by his father that nowadays controls 
around 50 regional newspapers. It was under 
PKP’s leadership at the turn of the millennium 
that Quebecor acquired Vidéotron, Québec’s 
leading supplier of cable TV content. In 2007, 
he went on take over Osprey Medias (which 
publishes mainly English-language 
newspapers) becoming the media giant he is 
today.

1. See “Silvio Berlusconi, le crépuscule du patriarche,”  
Les Échos, 16 October 2015, and below “Les nouveaux 
empereurs des médias.” . 

2. “Serge Dassault, partout sauf dans Le Figaro,”  
France-Info, 19 November 2014 

3. La Presse canadienne, 10 September 2015

4. Radio Canada, 8 October 2011.

Serge Dassault, 2016
Eric Piermont / AFP

“ Berlusconi has not hesitated 
to use his political and 
economic power in order  
to try to gag news and 
information in Italy  
and the European Union ”.

Péladeau resigned from all his positions in 
Quebecor before entering politics in 2013. But 
he continues to be the owner. This has not 
escaped the attention of Canada’s journalists 
and, even less so, his political opponents. “It’s a 
major problem for our democracy to have a 
case like this,” says François Bonnardel, a 
Quebec politician who heads the centre-right 
Coalition Avenir Québec (CAQ)3. “We are not 
in Italy,” said former minster and academic 
Rémy Trudel, summarizing the concerns of the 
political class by alluding to the Silvio 
Berlusconi era4.

Pierre Karl Péladeau, 
2014 
Francois Laplante 
Delagrave / AFP

Christophe Blocher, 
2007
Olivier Morin / AFP

C an   a  politician           b e  a  reg   u lar    media      owner     ?

2524



members have called for the law to be changed 
before the next parliamentary election in 2018 
in order to avoid such inextricable conflicts of 
interest. Until then, the PQ’s leader will 
continue to be Quebecor’s owner..

Brazil, the country  
of 30 Berlusconis
The “model” bequeathed by Silvio Berlusconi 
seems to have a rosy future, especially in Latin 
America. His name has even been adopted as a 
descriptor for incestuous links between politics, 
business and the media. Brazil, Latin America’s 
biggest nation, has its own special word for a 
public figure who embodies all these vices – 

“the colonel.” It dates back to the military 
dictatorship of 1964-1985 but does not 
designate an army officer. It is used to refer to 
a local or federal-level politician who is also a 
regional media owner and (especially in the 
northeast) a big landowner. “We have dozens or 
even scores of Berlusconis,” says Sao Paulo 
University professor Eugenio Bucci. “The 
country of 30 Berlusconis” is the title of a 
report about media freedom in Brazil that 
Reporters Without Borders (RSF) published in 
January 20134. 

The Péladeau “issue” has been addressed by the 
National Assembly of Quebec’s ethics 
committee several times since he took over as 
PQ leader. His opponents have invited him to 

“choose between politics and business.” Some 
have even urged him to sell all his shares in 
Quebecor. PKP has ruled this option out, saying 
his father left the company to him and he 
wanted it to remain in the ownership “of a 
Péladeau.” He also pointed out that, as 
Quebecor’s shares were valued at around 5 
billion dollars, no one in Quebec could afford to 
buy it and that it would inevitably end up “in 
foreign hands,” which would jeopardize the 
jobs of thousands of Canadians across the 
country1. Is this what his detractors wanted?

In an attempt to reassure his fellow 
parliamentarians, PKP signed a formal pledge 
that he would not intervene in the content of 
his media outlets in “any manner whatsoever.” 
As his detractors questioned the legal value of 
this pledge, he undertook to entrust all of his 
shares to a “third party” for as long as he 
continued to hold political office.

Such an option exists in Canada’s legislation. It 
was designed to address a situation in which a 
person holding an elected position also heads a 
company that might benefit from this position. 
Called a trusteeship, this provision had never 
been applied to the case of media owner, in 
which the problem is rather the opposite. In 
this case the danger is that the media owner’s 
political career is advanced by the media he 
owns, that the media are put at the service of 
his political ambitions or positions, and that 
the media’s reporting is subject to political 
interference or worse.

On 10 September 2015, PKP solemnly declared 
that he had fulfilled his two pledges after 
entrusting his Quebecor shares to a trust 
headed by three independent figures. This did 
not convince everyone and failed to dissipate 
all the doubts. “We are not fooled,” one political 
opponent said2. Many legal experts have also 
voiced doubts about the effectiveness of this 
measure in the case of PKP, who will continue 
to be Quebecor’s “historic owner,” they point 
out3. Several National Assembly of Quebec 

RSF’s Rio de Janeiro bureau estimates that 
there are around 40 Brazilian parliamentarians 
(deputies and senators) who directly or 
indirectly control at least one radio or TV 
station in their home state, a phenomenon 
sometimes called “electronic colonelism.” Paulo 
Bernardo Silva, who was communication 
minister from 2011 to 2014, says: “We have an 
excessive number of parliamentarians, senators, 
deputies, governors and ministers who are 
either openly the owner of a media outlet or are 
in a position to directly influence its activities.”

The “colonels” include Aécio Neves, who 
unsuccessfully challenged Dilma Rousseff for 
the presidency in 2014. Neves was governor of 
Minas Gerais from 2003 to 2010 and continues 
to be one of the state’s senators. More 
discreetly, he, his mother and his sister are 
also shareholders in Arco Iris, a radio station in 
Belo Horizonte (the capital of Minas Gerais). 
Other members of his family are also media 
owners. This not only allows Neves to promote 
his political career at a reduced cost but also to 
ensure that his media outlets get a respectable 
share of the advertising that the federal 
government earmarks for local media.

1. Radio Canada, 26 May 2015.

2. La Presse canadienne, op. cit.

3. See “Péladeau: le mandat n’est pas sans droit de regard, 
selon des experts,” La Presse, 13 October 2015

Candidate 
Aécio Neves (right) 
during the 
presidential campaign 
in Belo Horizonte,  
October 2014 
Yasuyoshi Chiba / AFP

In theory, article 55 of Brazil’s current 
constitution, adopted in 1988, prevents elected 
officials from owning media outlets but this ban 
is rarely applied. “It is easier to remove the 
president in Brazil than to withdraw a 
broadcast frequency from any politician,” 
Bernardo Silva commented.

C an   a  politician           b e  a  reg   u lar    media      owner     ?

2726



The  
royal  
whim

What do the Hariri family in Lebanon, the family  
of Saudi Prince al-Waleed and two Moroccan 
ministers, one related to the Moroccan royal family 
and the other to the emir of Qatar have in common? 
They all own news outlets, or media empires 
dedicated to their own glorification or prestige. 
When news and information depend on the royal 
whim, it’s a mixture in which journalists’ 
independence is often the first victim.

Qatar’s sheikh Ahmed 
bin Jassem al-Thani, 
at the Al Jazeera’s 
15th anniversary 
ceremony in Doha, 
November 2011
Karim Jaafar / AFP

The story of the media is often 
one of ego and prestige -- of a 
monarch, a political dynasty, a 

religious community or an entire country. Is 
the television station Al-Jazeera, which has 
revolutionized news and information in the 
Arab world, the voice of Qatar, or is it the 
mouthpiece of the princely al-Thani family, 
which has ruled for nearly 150 years over the 
destiny of the small Gulf country?  
And what about its Saudi rival Al-Arabiya?  
Editorial judgments take second place to other 
considerations that are more or less explicit, 
such as political or financial influence, personal 
ambition or the settling of scores. This is true 
of some of the major news organizations in 
Africa, the Middle East and the subcontinent 
which were created for the purpose of 
promoting the interests of a monarch, a family 
or a tribe.
It is also a way of controlling the media in the 
private sector, using family oligarchies close to 
the regime or, as is the case in most of Gulf 

2928



Since the Future group was created in 1993,  
it’s main goal has been to defend the political 
and financial interests of the Hariri family and 
also those of the Sunni religious group to which 
it belongs. During the prime ministerial terms 
of Rafik Hariri, Future Media outlets, 
particularly its television station, were used as 

“a formidable promotional instrument with 
which to showcase the actions and initiatives of 
the government presenting the country as a 
haven of civil harmony to attract Arab tourists 
and foreign investors”, in the words of Lebanon 
expert Jamil Abou Assi1. 

“... The programming of the channel reflected 
the political and economic vision of Rafik 
Hariri,” Assi writes, noting that self-censorship 
is the rule on some topics, such as the Syrian 
presence in the country.  
 
The Hariris have made a number of dramatic 
u-turns on Syria and the staff at Future TV 
have had to adapt or lose their jobs. In the 
1990s, journalists were asked not to criticize 
the “brotherhood and co-operation” agreement 
with Damascus signed by Rafik Hariri. After he 
was killed in 2005, allegedly by pro-Syrians in 
Lebanon, they were then urged to attack the 
government of Bashar al-Assad and its 
Lebanese allies in the strongest terms.

This was the case until Saad Hariri paid a 
fence-mending visit to Damascus in December 
2009, said to have been ordered by the family’s 
Saudi mentors. Journalists working for the 
Hariri media had once again to change tack 
from one day to the next. 

“During a meeting with the channel’s executives 
on his return from Damascus, Saad Hariri not 
only demanded that reporting hostile to Syria 
be brought to an end, but that the same 
treatment normally reserved for Saudi Arabia 
be extended to the Syrian regime,” according  
to Assi.

Saudi Arabia is the second most important 
country to the Hariris. It was where their 
father made his fortune and, unusually,  
was granted citizenship. The family continues 
to have close personal ties (Saad’s wife is 
Saudi), as well as financial and political 
relations, with the Saudi kingdom. It would be 
out of the question for any of Future Media’s  
many outlets to ruffle the feathers of the royal 
family in any way.

Morocco:  
“king’s musketeers”  
and media owners

The Moroccan monarchy embodies absolute 
power, but the country has also been ruled for 
centuries by a wealthy elite whose 
representatives share out the top jobs in 
government and public and private 
corporations. Ministers and media bosses 
almost always belong to one of these families, 
such as the Chorfas, Fassis or Oulemas, who 
run the kingdom’s affairs alongside the 
monarch. Two of King Mohammed’s current 
ministers, Moulay Hafid Elalamy, minister of 
industry, trade and new technologies, and 
Agriculture Minister Aziz Akhannouch, take 
this a step further – they are both “king’s 
musketeers” and media owners.

Elalamy was appointed to the second 
government of Prime Minister Abdelilah 
Benkirane in October 2013 and is first of all a 
successful businessman. Known by his initials 
MHE, is of Sharifian descent (like the royal 
family) and has the 31st largest fortune on the 
African continent. He owns the financial daily 
Les Inspirations Eco, online successor to Les 
Echos quotidiens, which he uses regularly to 
promote his ministerial activities.
In 2012, he set up the first Moroccan fund 
devoted entirely to the media sector, within his 
main holding company, Saham. The Media 
Network Fund has a budget of 4.6 million euros 
and its goal is to acquire shares in media 
companies that have good prospects for growth. 
It is now the main shareholder in the 
prestigious French-language monthly Zamane.

“The programming of  
the channel reflected  
the political and economic 
vision of Rafik Hariri”
TV host Lina Dughan 
Nasser, of  Future TV, 
May 2008.  
In the background, a 
portrait of Rafiq 
Hariri
Joseph Barrak / AFP

1. “Future TV : entre capitalisme et communautarisme”,  
Ina Global, 8 September 2010.

states, which themselves embody the regime 
from generation to generation.  When news and 
information depend on the royal whim, it is a 
mixture in which journalists’ independence is 
often the main victim.

The Beirut clique
Business, politics, the media… in Lebanon, 
generally considered one of the most 
democratic countries in the Arab world, 
journalists, with a few exceptions, are co-opted 
to serve the ambitions of their bosses. This is 
even more worrying when the boss is also a 
major player in local politics. Such is the case 
with the Hariri political and financial dynasty, 
well known for its close links with France. 

The saga of the family, which made its fortune 
in the construction industry, is linked closely 
with the recent history of Lebanon. Rafik 

Hariri served as prime minister five times 
between 1992 and 2004. One of his sons, Saad, 
held the same position between June 2009 and 
January 2011 before returning to parliament.

Today he leads the Future Movement, the 
political party founded by his father, which is a 
key player in Lebanon’s complex political and 
economic chequerboard. The fortune of the 
Hariri clan, comprising Ayman, Saad, Bahaa, 
Hind, Fahd and their mother Nazik, is 
estimated at $10 billion.        

The family is at the head of a veritable media 
empire, Future, which includes the television 
station Future TV (Al Mustaqbal in Arabic) and 
its smaller sister station Ehkbariat 
Al-Mustaqbal, which broadcasts rolling news, 
and the Paris-based station Radio Orient. It 
also holds shares in other media organizations, 
including 27 percent in the prestigious 
newspaper An-Nahar, owned by another 
prominent Lebanese family, the Tuenis.

the    ro  yal   whim  

3130



The family, members of the Soussi tribe from 
Berbères in the southern plains, has come a 
long way since they moved to Casablanca in 
the 1930s and opened the kingdom’s first 
service station. Today their fortune is worth 
$1.7 billion, making them the second richest 
family in the country.

Arab princes  
besotted with the media
Among the offspring of the oil dynasties, 
Al-Waleed Bin Talal bin Abdulaziz al Saud,  
Is frequently talked about. A wealthy Saudi 
prince, who is at loggerheads with some of the 
royal family, said last year that most of his 
fortune would henceforth go towards 
charitable causes. However, a few months later 
Al-Waleed became the second biggest 
shareholder in Twitter, a holding that had a 
hint of revenge for the technology freak, who 
had been mocked by major international news 
organizations for his frivolous, even erratic, 
nature.

Like many Gulf princes and emirs, Prince 
Al-Waleed has a soft spot for the media. His 
company, the Kingdom Holding Company, has 
investments in many news organizations and 
communications groups, including Rupert 
Murdoch’s News Corporation. Al-Waleed also 
heads his own empire, Rotana, which has the 
main record label in the Middle East and also 
owns a number of television stations and a 
magazine. He has a 19 percent share in the 
Lebanese newspaper An-Nahar.

In the view of observers, these outlets were 
useful in helping him to distance himself from 
the official policies of the Riyadh government, 
and also to flatter his own ego. For example, 
the prince likes to be invited to appear on the 
television stations that he owns to appeal 
directly to the Arab public. In February last 
year, he tried to launch a Bahrain-based 
pan-Arab television station, TV Al Arab. 
However, the experiment lasted just 24 hours: 
the station closed and its journalists were fired 
with no explanation whatsoever. 

Others were more successful. Al Jazeera, 
launched 20 years ago in the Qatari capital, 
Doha, became the most watched television 

Elalamy is known for his predatory business 
activities and has tried to create a media 
barrier to protect himself against his detractors, 
according to the Moroccan magazine Le Temps1.
When he was appointed to the government 
some commentators in the kingdom asked 
whether he should resign as head of Saham. “It 
doesn’t look good to occupy the position of 
minister at the same time as running one of the 
country’s highest-profile conglomerates,” the 
weekly Tel Quel commented2. The minister 
appears unconcerned by the conflict of interest.   
The businessman Aziz Akhannouch, minister 
of agriculture and fishery since 2007 
(reappointed in 2012), heads the media group 
Caractères. The publications of this small 
media empire include the weekly La Vie éco, 
the daily newspaper Aujourd’hui le Maroc, and 
the magazine Femmes du Maroc among others, 
powerful weapons when it comes to promoting 
his activities and his businesses. 

“You will never read anything negative about 
him in La Vie éco, the country’s main economic 
newspaper”, said one Moroccan journalist. 
The man in question boasts that he has “never 
set foot” in most of his newsrooms, but he 
sometimes puts pen to paper to respond to his 
critics -- in the pages of his own newspapers, 
naturally.        
 
These conflicting interests have never been 
really debated in the country, perhaps 
because Moroccans know that Akhannouch is 
a close associate of King Mohammed’s, whom 
he invites to dine with him, a rare privilege in 
the kingdom.

station in the Arab and Muslim world, thanks 
to the cheeky approach taken by its journalists, 
especially towards the United States, as well as 
their professionalism and not least because of 
the almost unlimited resources put at their 
disposal by the emir of Qatar, Sheikh Hamad 
bin Khalifa al-Thani. Sheikh Hamad has since 
abdicated in favour of his son but remains the 
biggest shareholder in the station, a sign of the 
importance he attaches to his pet project, 
which has upset the old order in the Arab 
media.

Over the years, the station has also shown the 
limitations of its independence, for example in 
the way it has covered for the Muslim 
Brotherhood in Egypt, and more generally for 
those behind the Arab Spring. However, its 
unconditional support for President Mohamed 
Morsi, who was overthrown by the army, did 
not find favour with all its journalists. In 2013, 
several announced their resignation live on 
camera from Cairo, expressing their 
disagreement with the editorial line imposed by 
the sheikh. In addition, the station, which now 
broadcasts in Arabic, Turkish, English and 
Serbo-Croat, carefully avoided the subject of 
what was going on in its home country of Qatar.

The growing prestige of Al Jazeera could not go 
unanswered by the Saudis. In February 2003, 
Riyadh announced it was launching Al Arabiya 
TV, created with the explicit goal of trumping 
its Qatari rival. The Saudi kingdom entrusted 
the mission to a wealthy businessman, Waleed 
Al Ibrahim, with family and business links to 
the royal family. One of his sisters was married 
to the late King Fahd and two others married a 
prince and a minister. 
Waleed Al Ibrahim already had a track record 
in television, having launched the pan-Arab 
station MBC in London in 1993, half-owned by 
Prince Abdul Aziz Bin Fahd, known as much as 
his father’s favourite son as for his luxurious 
lifestyle. According to observers, he has the 
final say over the content of the media outlets 
incorporated under the umbrella of MBC, which 
has become the cornerstone of a veritable 
media empire.

Saudi prince Al-Walid 
ben Talal Al-Saoud, 
press conference for 
the launch of AlArab 
channel, Riyadh, 
September 2011 
Fayez Nureldine / AFP

1. “L’éveil du prédateur”, 1 June 2010

2. “Moulay Efid Elalamy, l’enfant terrible de la finance”, 
5 December 2013

“It doesn’t look good  
to occupy the position  
of minister at the same time 
as running one of the 
country’s highest-profile 
conglomerates,”

the    ro  yal   whim  

32



Al Arabiya is run on the same lines as the main 
western television stations, taking CNN as its 
model. Its journalists carry out in-depth 
investigations and interview leading 
international politicians – for example 
President Barack Obama in February 2009 – 
but not Saudi leaders.  Saudi Arabia is not 
subject to investigation by the station’s 

journalists.

Al Arabiya has taken a position on Egypt that is 
diametrically opposed to that of its Qatari rival 
Al Jazeera, fully supporting the military coup 
against the Muslim Brotherhood government. 
In addition, the station’s management had no 
qualms about firing one of its star reporters, 
Egyptian Hafez Al Mirazi, after he expressed 
doubts about Al Arabiya’s editorial position on 
his country.

A young American journalist, Courtney C. 
Radsch, who is now Advocacy Director for the 
Committee to Protect Journalists, hired in 
2008 to run the station’s English-language 
website, was dismissed for quoting reports in 
the Australian media highlighting possible 

safety concerns in Emirates Airlines.     

This is typical of such “princely” news 
organizations. With access to almost unlimited 
resources and at times superficially 
professional, they exist nonetheless to flatter 
someone’s ego, promote a business or even an 
entire country to the detriment of another, not 
to provide news and information in the 
traditional sense.

They are toys in the hands of oligarch princes, 
who play with them as they wish and can break 
them at a moment’s notice, depending on the 
ups and downs of their political alliances, or 
even their own mood.

Media appetite of  
the Ambani brothers gives 
cause for concern in India 

Their father was known as the “prince of 
polyester” during his life. He began as a 
small-scale textile trader in Gujarat and left his 
sons Anil and Mukesh one of the biggest 
conglomerates in the world, Reliance 
Industries Limited (RIL). The group, 
specializing in the petro-chemical industry, 
later moved into mass retail, pharmaceuticals, 
telecoms and more recently the media.

Journalists recall its aggressive, even brutal, 
impact on the media industry. In 2014, Mukesh 
Ambani acquired the existing media empire 
Network 18 in questionable circumstances. 
Among other things, the company owned some 
30 television stations, including the local 
franchises of CNN and CNBS, as well as 
websites and magazines including Forbes India. 

In the wake of the takeover, the entire staff – 
journalists and admin personnel – resigned on 

the grounds that there was no guarantee of 
editorial independence.

Forbes editors received a curt thank-you from 
the new owners. The new editorial policy of 
the Ambanis was clearly one of leisure and 

“infotainment”, portraying the glamourous 
lifestyle favoured by local tabloid papers.                  

The Ambani brothers, who plan to launch 4G in 
India, have continued to make inroads in 
broadcasting and cable, thanks to convergence 
with telephony. They now control some 27 
percent of media outlets in the country, 
grabbing a fair-sized share of a market 
traditionally in the hands of an oligopoly of 
some 10 owners.

The academic and journalist Ingrid Therwath 
speaks of a “predatory strategy” that 
undermines press freedom in India, which has 
suffered from a number of scandals and the 
increasing control of big media owners over 
content1. The most worrying thing about the 
Ambani brothers is their active support for the 
nationalist policies of Narendra Modi, who was 
elected prime minister in 2014. According to 
Therwath, there are reports that they financed 
his campaign, noting all have their roots in the 
state of Gujarat.

The new editorial policy of 
the Ambanis was clearly one 
of leisure and “infotainment”

1. Interview with Reporters Without Borders (RSF)

Anil Ambani, press 
conference in 2006. 
Below, his brother 
Mukesh at an 
economic forum in 
Mumbai in 2011
Indranil Mukherjee / AFP

Offices of Al Arabiya 
channel in Dubai in 
2003
Patrick Baz / AFP

the    ro  yal   whim  

3534



The 
new 
media 
emperors

Financiers, telecoms tycoons, leading industrialists  
and children of the Web – all have used new technology 
to make their fortunes. What these new oligarchs have 
in common is that they are rich enough to buy their way 
into top international media organizations. Some say 
they do it so they can earn even more money, while 
others say it is to save them from bankruptcy.  
Can they be trusted?

They have gate-crashed a sector 
that was highly concentrated and 
often tightly regulated, investing huge 

amounts of cash, sometimes in the millions of 
euros. These new emperors have targeted 
family empires that were running out of steam 
in Europe and the United States, snapping up 
such flagship media organizations as The 
Washington Post, The Boston Globe and 
l’Express in France.

These new media oligarchs, all from different 
backgrounds -- finance, industry, telecoms and 
new technology – have one thing in common: 
they are immensely rich and they do not 
meddle in politics, despite having many friends 
in the field, even if that just means being on 
friendly terms with the president. However, 
are they a threat to the independence of news 
and information?

Vincent Bolloré  
during a press 
conference, 
September 2014 
Éric Piermont / AFP

36



Where delivery  
and content meet
Most of these new media bosses talk only about 
profit. Their approach appears to be purely 
capitalist. We are just businessmen, they say in 
essence.  They explain their interest in the 
media as being dictated by “convergence”, a 
fashionable strategy among leading 
industrialists which involves owning content, 
such as news and information and also sports 
and music events, and the production of films 
and games, as well as the means of distribution, 
such as newspapers, telecoms, television 
stations or video on demand. The goal is to 
dominate the market by offering a complete 
range of services.

Their mission to bring together delivery 
systems and content has its origins on the 
other side of the Atlantic, where the success of 
one man, John Malone, set off a chain reaction 
which soon reached Europe. In May last year, 
he pulled off a masterstroke when he bought 
the second biggest cable operator in the 
country, Time Warner Cable (TWC), for $55 
billion. Nicknamed the King of Cable, the U.S. 
tycoon now controls a vast empire on both 
sides of the Atlantic which incorporates media 
outlets with his Liberty group, owner of 

Discovery, Virgin Media and Unitymedia, and 
cable operators TWC, Charter 
Communications, and Bright House Networks. 
This financial model is designed to break the 
traditional pattern of media management. 
According to Greg Maffei, CEO of Liberty 
Media Corporation some media companies 
exist to ensure control is passed on from one 
generation to another. The goal of Liberty 
Media is to give shareholders a return on their 
investment1. Malone is not the only one aiming 
for convergence in the United States. All the 
big names in cable and telecoms, including 
Comcast, AT&T and Verizon, have been 
shopping for media organizations, spending 
billions of dollars.

The Franco-Israeli businessman Patrick Drahi 
is often seen as a worthy disciple of John 
Malone, the biggest name among cable 
operators. Indeed, the American is both a 
friend and mentor to Drahi, and more recently, 
his competitor in the U.S. cable market with 
Drahi’s acquisition of the operators Suddenlink 
and Cablevision, making him the fourth biggest 
cable operator in the United States. 

In France, Drahi has built an unprecedented 
media empire in just two short years, with a 
presence in television (BFM TV and i24news), 
radio (Radio Monte Carlo) and print (Libération, 
Stratégie and the L’Express group). He has 
taken full advantage of the collapse in value of 
media businesses, buying up the group 
L’Express-L’Expansion for some 10 million 
euros. He is believed to have spent between 50 
million and 70 million euros to buy all the titles 
owned by Roularta Media in France, including 
L’Expansion, Mieux vivre votre argent, Point de 
vue, Studio Cinélive, L’Étudiant and Lire. The 
group earns some 650 million euros a year.  
In 2014, he became the main shareholder in 
Libération with an investment of 18 million 
euros.

The U.S. media may have hailed the risk-taking 
and good timing of his acquisitions on the other 
side of the Atlantic2, but in France Drahi is 
associated particularly with cost-cutting. 
Under the guise of convergence and synergy, 
the new media mogul has clearly chosen a 
strategy of cost-reduction that has led to staff 

The goal of Liberty Media  
is to give shareholders  
a return on their investment

1. “Le magnat américain John Malone redevient  
le roi du câble”, Le Monde, 26 May 2015

2. “Les Américains s’entichent de Patrick Drahi,  
le patron français”, La Tribune, 17 September 2015

3. Agence France-Presse, 25 September 2015

Raymond W. Smith  
(left), CEO  
of Bell Atlantic,  
and John C. Malone  
(right), CEO  
of Liberty Media, 
announcing the merge 
of their companies in 
1993  
MRB / AFP

A fake cover of 
l’Express in the hands 
of one of the 
employees protesting 
against Patrick 
Drahi’s plans  
for the company,  
October 2015 
Florian David / AFP 

À gauche :  
Patrick Drahi, 2015 
Martin Bureau / AFP

cuts and the dismissal of dozens of journalists. 
“Editorial carnage” is how union members at 
L’Express see it. No-confidence motions, union 
meetings and strikes3 are the order of the day. 
Some 125 jobs are at risk. Drahi’s arrival at 
Libération led to the departure of one-third of 
the editorial staff. Employees on the 
newspapers he controls also say editorial 
standards have slumped, summed up on a 
placard raised at one of the many meetings held 
to protest against the new editorial and 
commercial policies of the group, which said: 

“L’Ex-presse”. 

Another French oligarch, the wealthy Breton 
businessman Vincent Bolloré, is an extreme 
example of the effects of riding roughshod over 
the independence of news and information. On 
his arrival at the head of the Vivendi group, 
salaries were slashed and several journalists 
left, mainly at Canal+ and I-télé.  
Bolloré already owned the free newspaper 
Direct Matin and the television station D8 and 
had a record of involving himself in the running 
of the media outlets he controls, personally 
interfering in the choice and development of 
content and the selection of contributors.

“I am an industrial investor,” he protested as he 
clearly outlined his objectives for Vivendi, 
which are to develop internal synergies and 

the    new    media      emperors      

3938



internationalise the group. “He is interested in 
the media from a business point of view, to 
make money,” commented media historian 
Patrick Eveno1.

Eveno believes that the heads of the new media 
and network conglomerates represent another 
threat to editorial content since independent 
and critical news and information often lose 
out to “infotainment” and amusement in the 
quest for ever more readers, listeners and 
viewers.

“Investigation, news reporting and information 
in general are divisive, whereas entertainment 
is not,” he added.

The first steps taken by Bolloré when he took 
over Canal+ and I-télé are an illustration of 
this: less politics and more entertainment. “We 
should emphasise what unites us rather than 
what divides us, and aim for a global audience,” 
the new head of Canal+ Dominique Delport, 
told the creators of the station’s satirical 
puppet show, “les Guignols de l’Info”2. 
Subsequently, puppets of Kim Kardashian and 
Justin Bieber were brought in and politicians 
and religious leaders were out.

Philanthropists  
until proved otherwise
Based on opposite sides of the Atlantic, Jeff 
Bezos and Xavier Niel have similar profiles. 
Bezos is the founder of Amazon, the biggest 
online retail company, and Niel heads Free, the 
French cell phone operator, cable and internet 
service provider. Both are visionary 
businessmen and were early adopters of online 
technology, a gamble that paid off for both.
Bezos’ fortune of $47.5 billion now ranks 
among the 15 biggest in the world. 
Niel started with the Minitel, a French 
forerunner of the Internet, he soon became a 
Web Web success story in France, launching 
first Worldnet then Free. With 10.3 billion 
euros to his name, he now has the ninth biggest 
fortune in France.   
Having reached the the top of their game, these 
two “techies”, both aged around the 50 mark, 
began taking an interest in media outlets, and 
not just any media outlet. Together with 
Matthieu Pigasse and Pierre Bergé, Niel bought 
the Le Monde group in 2010, which includes the 
TV listings magazine Télérama, Courrier 
International, La Vie and the Huffington Post, 
besides the prestigious daily newspaper, and in 
2014 he acquired Le Nouvel Observateur.  
This innovative trio, known by the initials BNP, 
also owns the culture magazine  
Les Inrockuptibles and the news website Rue89. 
A nice little empire.
Niel and his associates do not seem to want to 
stop there. Last October, the head of Free, 
banker Matthieu Pigasse, and the producer 
Pierre-Antoine Capton created a fund 
specifically to buy new media organizations. 
Entitled Media One, the company’s goal is to 
raise 500 million euros and it will soon be 
listed on the stock market.        

Across the Atlantic, Bezos caused a stir in 2013 
when he paid $250 million for The Washington 
Post, one of the United States’ top newspapers 
which had been owned for decades by the 
Graham family. Why are these techie 
multi-millionaires suddenly taking an interest 
in these big names in the media? Is it political 
leverage, development opportunities or the 
whims of rich men?   

In an open letter to the newspaper’s staff just 
after he took over, Bezos tried to clarify things: 

“The values of The Post do not need changing. 
The paper’s duty will remain to its readers and 
not to the private interests of its owners…  
I won’t be leading The Washington Post 
day-to-day. I am happily living in “the other 
Washington” where I have a day job that I love. 
Besides that, The Post already has an excellent 
leadership team that knows much more about 
the news business than I do, and I’m extremely 
grateful to them for agreeing to stay on.” 3  
He concluded by saying journalism played  
a critical role in a free society, and  
The Washington Post, as the newspaper  
of the capital city, was especially important.

The influential magazine Time commented: 
“These are the words, not of a pitiless capitalist, 

it would seem, but of a philanthropist who’s 
committing his money to protect a public 
good.” 4 Philanthropist? U.S. newspapers 
concurred, especially since Bezos does not 
appear to be the only billionaire who wants to 
spend part of his fortune on preserving the 
integrity of prestigious newspapers.  
Another example is John Henry, the maverick 
businessman from Boston, who used some $70 
million of his family fortune to buy The Boston 
Globe and a host of smaller newspapers in New 
England.

The Messier 
convergence disaster

Media concentration is not only dangerous for editorial inde-
pendence, but is also a risky financial gamble. Combining a 

delivery system and content (media) is not a totally new idea. The 
former head of Vivendi, Jean-Marie Messier, had already tried to 
create multiple synergies -- film, games, music, telephony and media 

-- under one roof.
The experiment failed spectacularly in 2002, with losses of 23 

billion euros and debts of 35 billion euros. The much-vaunted idea 
of convergence was a failure. Today, Messier, known by the acro-
nym J2M, presents himself as a misunderstood visionary but 
acknowledges that the strategy of his successor, Vincent Bolloré5, 
has worked. He believes that concentration of media ownership is 
unavoidable if Europe wants to remain competitive with the United 
States and Asia. 

However, six years after the failed marriage of AOL and Time 
Warner in the United States, many people remain sceptical about 
such a strategy. The Bouygues group, which owns the French tele-
vision station TF1 and a cell phone network, is extremely wary of 
the idea. The telecoms operator Orange took a step backwards in 
2010, abandoning a number of projects in film, sport and television 
to refocus on its core business.

5. “Nous allons vers un monde prodigue”,  
interview with Jean-Marie Messier, Le Figaro, 8 November 2015

“Investigation,  
news reporting and 
information in general  
are divisive, whereas 
entertainment is not”

1. Interview with Reporters Without Borders (RSF)

2. “Canal+, fini de rire”, M Le Magazine du Monde, 
19 September 2015

3. “Jeff Bezos on Post purchase”, Washington Post,  
5 August 2013

4. “Vanity Fair: America’s Newspapers Are Getting Bought Up 
by Billionaires”, Time, 6 August 2013

Jean-Marie Messier  
leaving court in June 
2010 
Bertrand Langlois / AFP

the    new    media      emperors      

Xavier Niel, press 
conference of Free, 
January 2012 
Thomas Coex / AFP

4140



“I see The Boston Globe and all that it 
represents as another great Boston institution 
that is worth fighting for1”, wrote Henry, who 
bought the Boston Red Sox baseball team a few 
years earlier. “But this investment isn’t about 
profit at all. It’s about sustainability. Any great 
paper, the Globe included, must generate 
enough revenue to support its vital mission.”  

In France, the new owners of Le Monde have 
also been trying to reassure journalists about 
their intentions. Niel, for example, has made a 
number of statements describing the 
newspaper as a “joint asset” that he has helped 
to safeguard. “We decided to invest in this 
institution, which is admittedly at times elitist, 
but essential, in order to save it and prevent it 
falling into partisan hands,” he said2.  
Could you call it patronage? Not entirely. The 
declared ambition of the trio is also to balance 
the newspaper’s books, reverse the decline in 
sales and strengthen the presence of the titles 

on the Web by betting on “bi-media”. The 
project has also led to the appointment of new 
management and the recruitment of lots of 
young journalists. This has led to an 
unprecedented situation for the newspaper 
founded by Hubert Beuve-Méry. Its journalists 
must now learn how to cover stories about the 
media and the economy in which the billionaire 
Niel himself, their largest shareholder, is the 
central figure. 

The Washington Post  
and the “ordeal”  
of Amazon employees

Backbiting, burn-out, a punishing work rate, 
pressures and an unhealthy atmosphere 
between colleagues… all this was reported last 
August in The New York Times in a long article 
about the work culture for white-collar staff at 
Amazon3. The article, researched over six 
months and including about one hundred 
interviews with current and former Amazon 
employees, provoked heated exchanges between 
the company and the newspaper’s bosses, 
whom it accused of partiality and bad faith.

The controversy was widely covered in the U.S. 
and international media, which referred to the 

“hell” and the “ordeal” endured by Amazon 
employees.  Some pointedly noted that these 
allegations were published by The Washington 
Post’s main competitor in the American market. 

However, it is The Washington Post that has 
come under close scrutiny to determine 
whether there has been any conflict of interest.

Two years after it was bought by Bezos, The 
Washington Post found itself in the eye of the 
storm. How can it report any criticism of 
Amazon when the online retail giant is the 
flagship company of the paper’s proprietor?  

“… The paper is strikingly missing from a major 
debate about one of America’s most prominent 
companies,” 4 commented the alternative news 
service AlterNet last October.

However, in the interests of truth, the 
newspaper did not dodge the bullet over the 
scandal. On 17 August, the Washington Post 
reported the allegations made by its rival in a 
story headlined “Is it really that hard to work 
at Amazon?”. It also reflected the widespread 
reaction to the Times story, both positive and 
dubious. The coverage attempted to be cautious 
and balanced and each word appeared to have 
been carefully considered.5

The article made it clear that the owner of the 
newspaper and Amazon were one and the same, 
namely Jeff Bezos. On 19 October, Erik 
Wemple, the newspaper’s widely read media 
critic, wrote a long post on his blog6 on the 
latest developments on the story. He said 
Amazon’s vice-president Jay Carney, former 

White House press secretary to President 
Obama and a former New York Times journalist, 
put pen to paper to try to limit the damage 
caused by the investigation, casting doubt on 
the reliability of the interviews carried out by 
The New York Times.

Wemple at one point describes Carney’s attack 
as “underwhelming” and, after summing up the 
arguments on both sides, pays tribute to his 
New York Times counterparts, praising their 

“great work”.  

The Washington Post emerged rather well from 
a situation that was unprecedented for its 
journalists. Is there more to come?

How can it report any 
criticism of Amazon when 
the online retail giant is the 
flagship company of the 
paper’s proprietor?

1. “Can billionaires save the American newspaper?”,  
CNBC.com, 1 October 2014 

2. Les Échos, 17 January 2011

3. “Inside Amazon: Wrestling Big Ideas  
in a Bruising Workplace”

4. “The Washington Post goes silent on Amazon labor abuses 
after its owner buys them out”, Alternet, October 2015

5. “Is it really that hard to work at Amazon?”,  
The Washington Post, 17 August 2015

6. “Amazon’s weak attack on The New York Times”,  
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/
wp/2015/10/19/amazons-weak-attack-on-the-new-york-times/

Jeff Bezos, CEO of 
Amazon, September 
2012 
Joe Klamar / AFP

Right:

Entrance of 
Washington Post’s 
building shortly after 
Amazon acquired it, 
August 2013 
Brendan Smialowski / AFP

the    new    media      emperors      

4342



Euronews, a 24-hour TV news 
channel that sees itself as the “Voice 
of Europe,” was transferred to 

Egyptian control on 9 July 2015. Not Field 
Marshall Abdel Fattah el-Sisi’s fortunately. Or 
at least not directly. The happy new owner is 
Naguib Sawiris, a Cairo-based billionaire who 
is the third richest man in Egypt. Aged 62, he 
heads Orascom, Egypt’s biggest telecom 
company, which also has interests in gold 
mines, hotels and construction. He spent 
around 35 million euros to get 53% of Euronews. 
The other 47% is still held by its founders, a 
consortium of leading European public 
broadcasters that includes France Télévisions, 
RAI, RTBF and RTS. The European Commission 
also helps to fund Euronews’ operations via 
various contracts.

So far no one seems to regret that an 
industrialist from the other side of the 
Mediterranean, one unknown to most of the 
other investors, has taken control of this 
European TV flagship. On the contrary, Sawiris 
was received with great fanfare by the mayor of 
Lyon in the summer of 2015 (Euronews being 
based in the Lyon suburb of Ecully). He was 
hailed as the man Euronews needed, its saviour 
even. “I am the one who went to get him,” 
Euronews president Michael Peters proudly 
said1. At first, some people voiced doubts and 
even regret about this “loss of European 
sovereignty2,” but Sawiris must have been very 
convincing. “I will not touch the channel’s 
editorial independence,” he said, added that 

“interfering would make the channel loose its 
entire credibility and therefore its entire value.”

Sawiris insists that his sole aim is to make 
money from Euronews. And to that end, he is 
ready to contribute to its development, launch 

Euronews new 
building in Lyons. 
New owner Naguib 
Sawiris during its 
inauguration in 
October 2015
Philippe Desmazes / AFP

an African version to be called Africanews, and 
diversify its content. In October 2015, he 
inaugurated its new Ecully headquarters 
alongside Euronews’ executives, who did not 
hide their relief at having found such a 
generous and understanding investor. It must 
be said that, despite its good ratings – it has an 
average of 4.4 million viewers a day 

– Euronews was struggling. Its main investors 
(European public TV broadcasters) were 
enthusiastic at the start of the 1990s, but they 
have slashed their participation because of the 
crisis in their respective countries. Euronews 
had to manage on its own, without its 
European support.

But even if it is ailing, Euronews is a great catch. 
It broadcasts in 13 languages, including Turkish, 
Ukrainian and Russian, and reaches 420 
million homes in 158 countries. In Europe, it 
has more viewers than CNN and BBC World. 
What a great source of influence for an 
industrialist seeking new markets! The 
problem is that, in Egypt, Sawiris is not just a 
businessman. He is already the owner of 
several major national media outlets (including 
the Ten and ONTV channels) and is a major 
player on the national political stage. A Coptic 
Christian, he founded the Free Egyptians Party 
in 2011 – a liberal and secular party whose 
main goal was to resist the Muslim 
Brotherhood’s rise in Egypt.

The Free Egyptians Party is doing very well, 
emerging from the legislative elections in late 
2015 as the biggest single party in parliament. 
It is part of the “grand coalition” sought by 
President Sisi, whose aims so far coincide with 
those of Sawiris – finishing off the Muslim 
Brotherhood. “We don’t want to clash with the 
regime, we want to be heard and we want to 

1. “Naguib Sawiris dévoile ses ambitions pour Euronews,” 
Jeune Afrique, 16 October 2015 

2. “Et Euronews passa sous pavillon égyptien,”  
Télé Obs, 15 July 2015

3.  “En Egypte, l’ascension politique de Naguib Sawiris,”  
Le Monde, 27 October 2015

Euronews: 
saviour 
from
Cairo

POR  T RAI  T

advise the regime,” said Sawiris, who in 
interviews is much more expansive about 
politics than business3. Sawiris himself is said 
to have drafted his party’s economic 
programme, which is based on the German 

“social capitalist” model. “Combat poverty, fix 
the economy, and improve public health and 
education services,” he says.

So far, only the Turks (the Turkish public 
broadcaster TRT) in Euronews have questioned 
his involvement in politics, voting against the 
takeover. Who exactly is the new owner of the 
European TV news channel? What are his real 
intentions? These are reasonable questions, 
especially given the fact that, as his detractors 
point out, he has not held back from using  
his media outlets to promote his political  
views in Egypt.

44



Multi- 
nationals  
that 
control  
the  
media
In 1983, some 50 companies controlled 90% of the US 
media. In 2011, they were down to just six companies. 
The worldwide trend to increasingly concentrated 
ownership is now sweeping Europe, which has turned 
into a media bazaar with national outlets changing 
hands, media flagships bought for a song and media 
group mergers. What does it all mean? A furious race 
is on for control of the production and dissemination of 
tomorrow’s mass media. 

Media empires now manufacture 
news and entertainment on a 
planetary scale. They call them the 

“Big Six” in the United States. The six 
corporations that control 90% of the US media 
are Comcast, Walt Disney, News Corporation, 
Time Warner, Viacom and CBS. “The illusion of 
choice” is the title that an American blogger 
called “Frugal Dad” gives to his infographic 
about the reign of the “Six.” “As a dad (and 
blogger) I’m concerned with the integrity of the 
news and entertainment my family and I 
consume every day,” he writes. “Who really 
produces, owns and airs the shows my kids are 
glued to every evening and which companies 
select the stories I read with such loyalty each 
morning? I’ve always advocated for critical 

4746



paradoxically, has never had much success  
in preventing the emergence of gigantic 
conglomerates. This has been so even more 
since adoption of the Telecommunication Act 
in 1996, which opened the way to new mergers 
in the sector and to “cross-ownership” – 
owning newspapers, radio stations and TV 
channels at the same time.

News Corp, Murdoch’s empire
News Corporation is undoubtedly the best 
known of the “Big Six,” possibly because of the 
outspoken views of its owner, the octogenarian 
Rupert Murdoch. His group is doing well 
despite some upsets due mainly to revelations 
that one of his British tabloids, the News of the 
World, had been hacking the phones of 
celebrities and others. In November, he even 
established a foothold in France, investing 2 
million euros in L’Opinion, the Paris-based 
daily founded by Nicolas Beytout in 20132.  
It was a first for France and it was unusual for 
Murdoch, inasmuch as, via his group’s US 
financial news agency Dow Jones, he 
contributed capital to someone else’s 
newspaper.

Currently worth about 13.5 billion dollars, 
Murdoch is the archetypal media mogul who 
starts out with nothing, or almost nothing, and 
ends up conquering the world. It is also a 
dynastic story. In June 2015, the aging media 
emperor appointed his two sons, Lachlan, 43, 
and James, 42, to key positions. They are ready 
to take over. Murdoch’s sympathy for political 
conservatives and ultra-liberal economic 
policies is proverbial and has clearly shaped 
coverage of major international events, as his 
media empire has a presence in three 
continents via dozens of outlets, and not minor 
ones either. The voting recommendations 
issued by The Sun, a tabloid with a 3.2 million 
print run, can determine the outcome of 
elections in the United Kingdom. 

“Who really produces,  
owns and airs the shows  
my kids are glued to  
every evening?” 

1.  “The illusion of choice,” http://www.frugaldad.com/
media-consolidation-infographic/

2. Les Échos, 23 November 2015 

Charts from « Frugal 
Dad » blog

consumption, and what could be more 
important than an awareness of the sources  
of our families’ daily info and entertainment 
diets?1.”

Frugal Dad’s infographic has gone viral on 
social networks, showing that the general 
public clearly shares his deep concern about 
the massive “consolidation” in the media sector, 
which is beyond dispute. In 1983, some 50 
companies controlled 90% of the American 
media but by 2011 the number of those 
companies had fallen to just six. The situation 
is largely unchanged now. The energy giant 
General Electric (GE) relinquished control of 
Comcast in 2013, ending the repeated and often 
justified expressions of concern about a conflict 
of interest. The best-known example of such a 
conflict was the summary cancellation of Phil 
Donahue’s talk show on MSNBC in 2003 
because of his lack of enthusiasm for the US 
intervention in Iraq. Donahue blamed it on 
MSNBC shareholder General Electric, whose 
biggest client is the US armed forces.

General Electric’s decision in 2013 to withdraw 
from Comcast opened up new horizons for 
America’s largest cable TV company. It tried to 
absorb Time Warner, the second largest, but 
the proposed merger was blocked by the 
Federal Communications Commission, which 
regulates the telecom sector. The FCC said the 
merger would create an oligopoly and thereby 
violate America’s anti-trust legislation, which 
dates back to the early 20th century. This 
legislation is unique in the world but, 

M u ltinationals             that     control        the    media   

European media 
“Monopoly”

Mobile and fixed-line telephony, Internet, TV and media – everywhere 
in Europe the cards are being redistributed in these increasingly 

interwoven sectors to the point that commentators are talking of a 
European “Monopoly” game. National operators are changing hands, 
media flagships are being snapped up for next to nothing and groups are 
merging. The common denominator of all this wheeling and dealing is 
the race to control the production and distribution of tomorrow’s media. 
The appetite for acquisitions is also attributable to the desire to conso-
lidate positions vis-à-vis the new Internet giants such as Google, Apple, 
Facebook and Amazon, otherwise known as the GAFA, which are making 
life difficult for the traditional media by talking directly to the consu-
mer without use of intermediaries, or without a TV programme sche-
dule in the case of Netflix.

4948



Japan’s five media “keiretsu”
Murdoch may be aging but the media model he 
embodies is not in decline. The media empire 
with global ambitions has a great future and is 
the only way to guarantee the survival of many 
media outlets. That at least is what John Fallon, 
the head of the British media group Pearson, 
told Financial Times journalists in July 2015 
after selling the FT to Japan’s biggest business 
daily, Nihon Keizai Shimbun, also known as 
The Nikkei. “The best way for the FT to 
guarantee its journalistic and commercial 
success is to belong to a global digital news 
group,” he said3. The Nikkei, which had just 
spent 1.2 billion euros to buy The City’s bible,  
is part of the five conglomerates or “keiretsu” 
that dominate the media in Japan. A textbook 
case of concentration.

“The five groups represent a broad spectrum  
of opinion but their proeminence means that 
certain views tend to dominate mainstream 
debate.” That was the euphemistic assessment 
of a 2009 report by Open Source Center, a US 

Central Intelligence Agency offshoot4.  
The five groups – Asahi, Mainichi, Nihon Kezai, 
Fuji-Sankei and Yomiuri – have very similar 
structures: a national daily with a (very) big 
print run, a TV channel, a publishing division 
(books and magazines), a sports division (with 
a baseball team), an Internet division and an 
entertainment division. 

Little information leaks out from these media 
conglomerates about conflicts of interest but 
the five empires are ruled with an iron hand by 
their owners, who use all their weight to 
influence economic and political developments 
in Japan. Additional pressure comes from the 
country’s major industrial groups, including 
energy producers such as Tepco, the notorious 
operator of the Fukushima nuclear power 
station, which use advertising to influence 
editorial content. During the Fukushima 
disaster, some of the five media 
keiretsu continued to run ads promoting the 
advantages of nuclear energy.

The battle for Italy
After reshaping the French media landscape in 
a matter of months, the European market’s 
leading players have turned their gaze on Italy, 
where the traditional players have not said 
their last word. Australian media magnate 
Rupert Murdoch shares the pay-TV market 
with the former “Cavaliere,” Silvio Berlusconi, 
whose Mediaset empire is coveted by many. 
This could explain the recent offensive by 
French “oligarchs” Vincent Bolloré and Xavier 
Niel, who have acquired shares – 20.3% and 
15.1% respectively – in Telecom Italia, the 
country’s leading telecom operator. Telecom 
Italia is seen as the way to get into the Italian 
media market and intense negotiations are now 
under way between Bolloré, Berlusconi and 
Murdoch, according to Italian journalist Fiorina 
Capozzi, the author of a book on Bolloré’s 

1. During a news conference on 6 August 2013.  
Quoted by The Sydney Morning Herald.

2. The Daily Telegraph, 5 August 2013

3. Le Monde, 25 July 2015  
Quote back-translated from French into English.

4. « Japan, media environment open, state looms large »,  
http://fas.org/irp/dni/osc/japan-media.pdf

5. Vincent Bolloré: The New King of the European Media, 
goWare, February 2016 

6. Interview with Reporters Without Borders

7. « Le pacha des médias », L’Express, 1 January 2005

European ambitions5. “After France, Italy is in 
the process of turning into a hunting ground 
for these oligarchs,” she said. “It will soon be 
the rest of Europe’s turn6.”

Moving from  
competition to alliances
According to the Italian media, Italy’s two 
media patriarchs, Murdoch and Berlusconi, 
were observing a tacit “non-aggression pact”  
at the time of writing. Its architect was said  
to be Tarak Ben Ammar, a discreet man dubbed 
the “media pasha” by L’Express in 20057.  
A member of the Vivendi board, he also claims 
to be a friend of Bolloré, the Breton 
industrialist who dreams of taking Murdoch’s 
place. Other oligarchs are said to be circling,  
in addition to Xavier Niel. They are Saudi 
Arabia’s Prince Al-Waleed bin Talal and Egypt’s 
Naguib Sawiris, who recently bought Euronews.  
It is a complex situation in which “prey”  
could become partners, and partners could 
become prey. “In order to consolidate their grip 
on the media, these men could easily move from 
fierce competition to alliances,” Capozzi said.  

“You have to stay on your toes.”
Two other Murdoch newspapers of a different 
category, The Times and The Wall Street 
Journal, influence the world’s decision-makers. 
Both contain excellent reporting. They also 
reflect a vision of the economy and the world of 
business that is not far removed from their 
owner’s. The same goes for the US news 
channel, Fox News. In Murdoch’s Australian 
homeland, his conservative political views are 
even more influential because of his media 
monopoly. “Mr. Murdoch is entitled to his own 
view… he owns 70% of the newspapers in this 
country,” then Labour Prime Minister Kevin 
Rudd said in 20131. And Murdoch has never 
held back from expressing his views, often in 
fairly crude terms. “Finally, you have the 
chance to kick this mob out,” was how one of 
his Australian newspapers, The Daily 
Telegraph, called for a vote against the then 
ruling Labour Party in a front-page headline on 
the eve of parliamentary elections in 2013.2.

Front page of  
Rupert Murdoch’s 
Daily Telegraph  
asking voters to get 
rid of the Australian 
Prime minister, at the 
beginning of the 
general elections’ 
campaign,  
August 2015
Greg Wood / AFP

M u ltinationals             that     control        the    media   

5150



Getting 
the  
better  
of  
diploki
They are industrialists, shipping line owners, 
landowners and bankers. In Greece, a handful of 
leading families have ruled over Greece’s economy and 
politics for decades. And their offspring are only too 
often the leading shareholders in the privately-owned 
media. The Greeks have even found a word for this 
incestuous system. They call it diploki (interweaving). 
The new prime minister, Alexis Tsipras, has declared 
war on diploki.

Leonidas Bobolas, the owner  
of Ellaktor SA, Greece’s biggest 
construction company, must still 

remember 22 April 2015. This rich 
businessman had only just got out of bed when 
the police arrived, placed him under arrest and 
took him straight to the Athens commercial 
court. There, after several hours of 
negotiations, he agreed to pay the 1.8 million 
euros that the tax department had been 
demanding for months without success.  
In exchange, he was released1. 

Bobolas is the first and so far only victim of the 
“war” that Prime Minister Alexis Tsipras 
promised to wage against Greece’s oligarchs, 
and in particular against “the magnates who 
control the media and pervert the political 
debate.” The Bobolas family has ruled over the 
construction sector for decades. At the same 
time, like so many other “big families” in 
Greece, it also controls a number of media 
outlets. Fortis Bobolas, the younger brother  
of Leonidas, heads the board of Pegasus,  
a publishing house that owns five dailies 
including Ethnos, around 15 magazines, and 
websites. The family’s media flagship is Mega,  
a TV channel in which they hold the majority of 
the shares. Mega distinguished itself by clearly 
backing a “yes” vote in the 2015 bailout 
referendum, thereby defying the prime 
minister.

Greece has been controlled for the past five 
decades by a handful of families – from five to 
20 families, depending on your source2. They 
are industrialists (petroleum and construction), 
shipping line owners, landowners and bankers. 
And only too often they are also the main 
shareholders of the country’s media. The 
Vardinoyannis family from Crete, which 
controls the strategic hydrocarbon sector 

(refineries and majority shares in distribution 
companies), also owns the Star TV channel, 
radio stations and magazines. The Alafouzos 
family from the island of Santorini, which is 
one of the leading shipping line owners, 
controls the very popular Skai TV and the 
leading Greek daily, Kathimerini.

Omertà
In an interview for Jean Quatremer’s 
documentary “Greece, the day after3,” Greek 
investigative journalist Nikolas Leontopoulos 
explained the workings of this incestuous 
system for which the Greeks have even 
invented a word – diploki (interweaving).  

“We talk of the triangle of sin (...) but it is more 
of a square,” he said. “The first side is the 
entrepreneurial elite, the second is the banks, 
the third is the media and the fourth is the 
world of politics. Those who have the 
entrepreneurial power are the owners of the 
leading media and are shareholders in the 
banks and at the same time maintain 
incestuous relations with the politicians4.”  
He said everyone is aware of this diploki but  
it benefits from an omertà, a code of silence,  
in the local media. Journalists censor 
themselves on the subject. “For a long time, 
this system was regarded as a motor of growth 
and prosperity,” he added

In January 2005, Prime Minister Kostas 
Karamanlis’ conservative government tried to 
have a law adopted that would have limited 
conflicts of interests between the leading 
industrial sectors and the media. It would have 
banned the owner of a company bidding for 
public contracts from owning a media outlet, 
either directly or via a family member (as is 
often the case). All of the Greek media 
campaigned against the proposed law, which 
ended up being rejected – not by the Greek 

parliament but by Brussels. After furious 
lobbying of European Union institutions by the 
oligarchs, the European Commission said the 
law constituted an obstacle to entrepreneurial 
freedom5. Why?

In the run-up to the 2004 Summer Olympics in 
Athens, Greece was an El Dorado for European 
construction companies, which enlisted the 
local savoir-faire of Greek oligarchs to get a 
share of the juicy Olympic projects, thereby 
entering into the diploki system. Ten years 
later, amid an economic crisis caused in large 
part by the insane spending on the Olympics, 
the Greek oligarchs used their media outlets to 
try to block Tsipras’ rise to power. Their media 
also waged a united campaign against the “no” 
vote sought by Tsipras in the July 2015 
referendum in order to defy Europe. They 
failed in both cases. This may have been 
because Greek voters had ceased to trust their 
news media, knowing them to be subservient to 
the oligarchy’s interests, and had sought 
information elsewhere, on blogs, social 
networks and the websites of grass-roots 
groups. Tsipras was not necessarily their idol. 
It was just their way of saying no to diploki.

1. “Un oligarque grec arrêté pour fraude,”  
Le Monde, 24 April 2015

2. “Les liaisons dangereuses entre oligarques et politiques,”  
Le Monde, 11 July 2015

3. Broadcast on 20 October 2015 on Arte

4. Quoted in Jean Quatremer’s blog,  
“Les coulisses de Bruxelles,”  
http://bruxelles.blogs.liberation.fr/2015/09/20/Grece/

5. “Les médias grecs dans la tourmente du référendum,”  
Le Monde, 4 July 2015

Alexis Tsipras  
in Brussells,  
March 2015
John Thys / AFP 

5352



“Media 
baseball  
bats”
With his mother’s help, the young Bulgarian oligarch Delyan Peevski has 
created a shadowy media empire in order to better intimidate and denigrate 
his detractors. It has been a successful strategy. The Peevskis are king-
makers despite frequent accusations of corruption and conflicts of interest.

Officially Delyan Peevski is just an 
ordinary legislator, one of the 240 
members of the Bulgarian parliament, 

where he is rarely seen. Born in 1980, he 
defines himself as a “successful young man” 
even if he has never done more than a few 
weeks of regular work in his life. In June 2013, 
he was nonetheless chosen to head Bulgaria’s 
National Security Agency (DANS). Although 
only 32 he was put in charge of the agency 
responsible for counter-espionage and for 
combatting terrorism and organized crime in 
Bulgaria. 

The appointment stunned Bulgaria’s NATO 
allies and the European Union, of which 
Bulgaria has been a member since 2007. The 
government rescinded the appointment five 
days later but this failed to assuage the 
electorate. For nearly a year, demonstrators 
kept taking to the streets of the capital, Sofia, 
to demand an explanation for Peevski’s 
appointment, which they said symbolized the 
control that shadowy forces exercised over 
Bulgarian politics behind the scenes.  

“It was as if the mafia had openly taken over the 
running of the country,” political scientist 
Ognyan Minchev said in July 20131.

Shadowy media empire
Delyan Peevski is obviously not just any 
parliamentarian. Together with his mother, 
Irena Krasteva, the National Lottery’s former 
owner, he owns Bulgaria’s biggest printing 
press. Although it is not official, he is also said 
to own several newspapers, mainly tabloids, 
some rather sensationalistic websites and a few 
TV channels. This shadowy media empire is 
used to defend his family’s interests and, above 
all, to denigrate his detractors.

And this they did in splendid unison with the 
demonstrators in the summer of 2013, insulting 
and defaming them and calling them cartoon 
protesters in the pay of George Soros. Some of 
the demonstrators responded by describing 
these media outlets as “media baseball bats2,” 
likening the Peevski family to the mafia gangs 
that defend their interests and settle scores 
using intimidation and fear. Except that, 
instead of crowbars and baseball bats, the 
family uses insulting and denigrating articles 
against its detractors.

1. “Sofia à l’heure d’une petite révolution”,  
Le Temps (Genève), 2 July 2013

2. Agence France-Presse, 21 July 2013

3. Interview with Reporters Without Borders (RSF)	   

Delian Peevski,  
at the Bulgarian 
Parliament, 2013 
Nikolay Doychinov / AFP

Two years later, Bulgaria has a different 
government and a different majority in 
parliament but Peevski is still one of its 
members. He was even elected to the European 
Parliament in 2014 but relinquished his seat to 
another candidate on his list in order to “better 
concentrate on his work in Bulgaria.” What 
exactly does he do? A corner of the veil over 
his activities was lifted in August 2015 when he 
and his mother formally declared that they 
owned shares in the countries leading tabloids 
(Telegraf, Monitor and Politika). Then they 
bought Kanal 3, Bulgaria’s third TV channel.

According to the Sofia media, the family 
continues surreptitiously to control a number 
of other media outlets – including the Blitz and 
PIK websites – that defend their interests very 
actively. The family also has a sort of media 
showcase in Brussels in the form of the 
English-language New Europe site. Peevski has 
also admitted to being one of the owners of 
Bulgartabak, a regional leader in cigarette 
manufacture that sells part of its production to 
the Middle East. When the investigative news 
website Bivol took a recent interest in this 
aspect of his business, one of its main reporters 
and editors, Atanas Chobanov, became a target 
of the young oligarch’s wrath. 

Media harassment  
of opponents

“Not a week goes by without me or my associate 
in Bulgaria, Assen Yordanov, making the 
front-page of one of Peevski’s media outlets3,” 
said Chobanov, who has French and Bulgarian 
dual nationality and has a home in Paris. 
Accompanied by crude photomontages, these 
articles insult them in every way possible and 
try to demonstrate that their motives are 
questionable. Partnered with Julian Assange’s 
WikiLeaks, Bivol has in just a few years 
established a reputation for well-substantiated 
investigative reporting and revelations about 
the Bulgarian and Balkan oligarchy.

Two Bulgarian journalists, a woman reporter 
and cameraman, turned up at Chobanov’s home 
on the outskirts of Paris on 10 October. “They 
rang the entry phone and identified themselves 
as colleagues in order to get my wife to open. 

They wanted to confirm a rumour that had been 
circulating for some time in Peevski’s media 
outlets, to the effect that I was illegally 
occupying state-subsidized accommodation in 
Paris.” In fact, the two journalists had been sent 
by Peevski’s TV station, Kanal 3.

Video footage of his wife in pyjamas at the door 
of the apartment building, beside the entry 
phone button with his name, was repeatedly 
shown by all of the Peevski family’s media 
outlets. “It’s harassment but in fact I take it as a 
compliment because it means that I’ve pressed 
where it hurts,” Chobanov said, referring to 
Bivol’s investigation into Bulgartabak. “We are 
going to prove that this company is in fact 
involved in large-scale contraband by selling 
cigarettes in Iraq, Syria and Turkey,” he said, 
going on to assert that part of its astronomical 
profits finance the Peevski family’s media 
outlets, and that these also have a 
money-laundering function.

Street demonstration 
against Delian 
Peevski’s appointment 
as director of the 
National Security 
Agency,  
June 2013 
Dimitar Dilkoff / AFP

5554



For more than 30 years, Reporters Without 
Borders (RSF) has combatted abuses against 
journalists such as murder, imprisonment, 

abduction, surveillance and phone tapping. RSF is now 
entering a new strategic area of action by launching a major 
campaign for journalistic independence. Imprisoning 
journalists is clearly unacceptable, but everyone’s right to 
information is also violated when journalists are put in 

“invisible prisons,” when they are chained to vested interests 
that prevent them from gathering and imparting news and 
information with their honesty, curiosity and 
professionalism as their sole guide.

The 2015 World Press Freedom Index showed that only 
one person in four has access to a free press. Violence 
(including murder, torture and imprisonment) and 
censorship are the most visible constraints. But everywhere 

– both in dictatorships and, in a very different way, in 
democracies – we see the emergence of unprecedented 
means for swaying minds, subtle forms of manipulation, 
discreet but real political and economic interference. It is 
getting harder and harder for the public to distinguish 
content that is sponsored or dictated by interests from real 
reporting produced in an independent and honest manner 

New threats to 
independence

that is as close as possible to the journalistic ideal.
Since the 2000s, special rapporteurs of international 

organizations have referred to this issue in their statements, 
but the concept of editorial independence as a fundamental 
component of the right to information continues to be a 
blind spot in major human rights documents. International 
bodies are committed to defending the – very crucial – 
freedom and safety of journalists but show little interest in 
defending real journalism against influences and interests.

Journalistic independence is vital for humanity. As Alfred 
Sauvy said: “Well informed, people are citizens; badly 
informed, they become subjects.” Independently reported 
news and information is the basis for enlightened individual 
and collective decisions. Humanity and societies need 

“trusted observers” who can help them reach individual and 
collective choices that are based on the “unrestricted 
pursuit of objective truth,” as UNESCO’s constitution puts 
it.

The pluralism cited in international resolutions should 
not become a choice between different sources of 
propaganda or PR content. When oligarchs go shopping for 
media outlets and use them for personal purposes or place 
them at the service of their business conglomerates, when 
governments use state media to wage information wars, or 
when the press departments of religious movements 
pretend to create media outlets that are in fact just vehicles 
for proselytizing, then the public debate as we have 
conceived it since the Enlightenment is in danger.

For this reason, RSF is launching the Save Journalistic 
Independence Campaign. This report on oligarchs and an 
upcoming report on information wars will help evaluate the 
present situation. Two long-term studies have also been 
launched. Julia Cagé, a professor at the Paris Institute of 
Political Studies, is coordinating an investigation in the 
OECD countries entitled «Who Owns the Media? Capital, 

Governance and Independence.” At the same time, an 
initiative by RSF’s German section called Media Ownership 
Monitor (MOM) is tracking down media ownership in the 
countries of the South. It began in Colombia and Cambodia 
and is currently studying Ukraine and Tunisia.

On the basis of the studies that have been carried out, 
RSF has drafted a list of possible actions. Which would be 
most effective? Resolutions by international organizations? 
Creating benchmarks, toolkits that provide media 
professionals with the means for demanding journalistic 
independence? Procedures for labeling or even certifying 
individual media outlets? The non-exhaustive list of ideas 
needs a great deal of work. Whatever the conclusions, RSF 
will ensure that this issue, which is crucial for democracy, is 
on the agenda of major international forums such as the G8, 
the G20 and World Economic Forum in Davos in the years 
to come.

Changing the world of news and information will be a 
long-term job. Journalistic independence will allow the 
quality of journalism to improve. It is worth the effort, isn’t 
it?

5756



How oligarchs kill freedom 
of information. 

MEthod N°1
Put your media empire in 
the regime’s service.

MEthod N°2
Replace news with 
entertainment.

MEthod N°3
Use media outlets to beat

up your opponents.

MEthod N°4
Censoring anything that 
threatens your interests.

MEthod N°5
Buying media outlets to 
corrupt the authorities.

58



Reporters Without Borders promotes and defends the 
freedom to receive and impart information worldwide. 

Based in Paris, it has ten international bureaux (in Berlin, 
Brussels, Geneva, Madrid, New York, Stockholm, Tunis, 
Turin, Vienna and Washington DC) and has more than 

130 correspondents in all five continents.

Secretary-general: Christophe Deloire
Report by: Alexandre Levy and RSF’s editorial staff

Editor in chief: Aude Rossigneux
Graphic design: Olivier Foltzer

International Secretariat
CS 90247

75083 Paris Cedex 02
Tel : +33 1 44 83 84 84

Web : www.rsf.org


