Reporters
Without
Borders

http://www.rsf.org/kazakhstan-main-opposition-
media-silenced-in-28-12-2012,43751.html

Endgame

Main opposition media silenced in space of a month
28 December 2012

Kazakhstan’s leading opposition media have all been banned as “extremist” in the past month
in response to a request by the prosecutor-general’s office (see below).

“This unprecedented blow to pluralism is the result of an outrageous misuse of the Kazakh
justice system,” Reporters Without Borders said. "Reduced to a tool of repression, the courts
no longer even try to maintain appearances, flouting defence rights, holding summary hearings
and violating procedure.

“President Nursultan Nazarbayev’s administration is in the process of completing its
transformation into an extremely authoritarian regime. This calls for a strong response from
the international community.”

To help circumvent this censorship Reporters Without Borders has created mirror sites for each
of the following banned media and urges as many people as possible to create similar mirror
sites:

Respublika: http://respublika-kz.rsf.org/. Download the site archive
Vzglyad: http://vzglyad.rsf.org/. Download the site archive

Stan TV: http://stan.rsf.org/. Download the site archive

K+: http://kplus-tv.rsf.org/. Download the site archive

Leading opposition media banned

A court in the business capital of Almaty issued an order on 25 December banning the eight
different versions that the newspaper Respublika had been forced to create over time to avoid
the consequences of legal proceedings. They included Golos Respubliki (Voice of the Republic),
Respublika-Delovoye Obozrenye (Republic-Business Magazine) and Vsya Respublika (Entire
Republic).

The prohibition also applied to the 23 websites and online social network accounts that carried
these newspapers’ content.

The order was the latest in a series of prohibitions on national opposition media issued in
recent weeks. The Stan TV news website was banned in Kazakhstan by an Almaty court on 4
December. The satellite TV station K+ was banned on 6 December and the newspaper Vzglyad
was banned on 20 December. All of these media have said they will appeal.

The bans were issued in the course of sham legal proceedings in which the prosecution did not
even try to produce any evidence of the “extremist” nature of these media.

The judicial authorities claim that this was demonstrated during the trial of Vladimir Kozlov, the
head of the opposition party Alga, who was sentenced to seven and a half years in prison on
appeal in November. But, paradoxically, none of these media was ever invited to take partin
this trial.

In another arbitrary decision, a court ruled that all of the newspapers containing the word


http://en.rsf.org/rwb-mirror-censorship-04-09-2012,41825.html
http://respublika-kz.rsf.org/
https://www.wefightcensorship.org/respublica-kz.rsf.org/archive.tar.gz
http://vzglyad.rsf.org/
http://vzglyad.rsf.org/archive.tar.gz
http://stan.rsf.org/
https://www.wefightcensorship.org/fr/censored/%20http__/stan.rsf.org/archive.tar.gz
http://kplus-tv.rsf.org/
http://kplus-tv.rsf.org/archive.tar.gz
http://en.rsf.org/kazakhstan-copies-of-opposition-weekly-seized-21-01-2011,39374.html

“Respublika” constituted a single news outlet although each of the newspapers is in fact
legally distinct, with different owners and managements.

Kafkaesque ploy

After another opposition news website, Guljan.org, was suspended for three months on 5
December, its editor, Guljan Yergaliyeva, tried to launch a newspaper called ADAM Reader’s
instead but was blocked by the culture and information ministry’s Kafkaesque manoeuvring.

On 20 December, on the eve of the printing of the first issue, Yergaliyeva was told that her
new publication had been “cancelled” because she had forgotten to cancel the licence of the
newspaper she had published under the same name from 2009 to 2022,

In fact, under Kazakh law, the licence would have lapsed automatically after three months
without an issue being published.

On the same issue, read our latest publication on Wefightcensorship.org: "Zhanaozen: How a
censored event was used as grounds for censorship"

04.12.2012 - Opposition nhewspapers convicted before court rules on case

Reporters Without Borders condemns the unprecedented pressure being put on the
independent and opposition media in Kazakhstan. The two main opposition newspapers, Golos
Respubliki and Vzglyad, were forced to halt publication a matter of days after the prosecutor-
general’s office announced it had asked an Almaty court to ban a number of independent and
opposition national news outlets, and before any ruling had been made on the substance of
the case.

“The Kazakh justice authorities have acted in contempt of all laws in an unwarranted display of
cynicism,” the press freedom organization said. “The closure of the newspapers prior to a

court verdict amounts to a de facto conviction, yet they have not been given a chance to
defend themselves.

“Such a move, the first time it has been done in Kazakhstan, stems from a distortion of the law
that is all the more shocking since the laws themselves are tailor-made by Parliament. From
the outset, the proceedings have been marked by so many irregularities and inconsistencies
that the fairness of the decision is highly questionable.

“"The immediate seizure of all reprints from the banned newspapers and raids on their
premises rounded off an organized campaign to stifle critical voices in Kazakhstan.

“As the personality cult around President Nursultan Nazarbayev grows apace, we renew our
appeal to the international community to make clear to the government in Astana that such
abuses are unacceptable. The rapid turn of events in recent weeks is a demonstration, if one
were needed, that urgent action is required. Civil society in Kazakhstan needs support more
than ever.”

Instant censorship

The prosecutor-general’s office announced on 21 November that it had asked an Almaty court
to recognize the “extremist” nature of the two main opposition parties and the main
independent and opposition media organizations in the country. On the same day, the court
ordered the precautionary suspension of the newspaper Golos Respubliki. On 27 November,
Vzglyad was told the same thing. The two newspapers were ordered to halt all printing and
distribution. They announced they would turn themselves into online outlets, despite the fact
that their websites and social network accounts were included in the prosecutor-general’s
order.

Harassment of banned newspapers and those reprinting their stories

On November 28, representatives of the department for executing court decisions carried out
a violent raid on the premises of the two newspapers. The lawyer for Golos Respubliki, Sergei
Utkin, reported that he was pushed violently by bailiffs who entered the editorial offices.
According to the editor of Vzglyad, Igor Vinyavsky, who was jailed for nearly two months early
this year, the bailiffs forced open the door and threatened staff, ordering them to hand over
the latest edition of the newspaper.



https://www.wefightcensorship.org/censored/kazakhstan-zhanaozen-city-cut-rest-world-year-agohtml.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-main-independent-national-media-21-11-2012,43703.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-main-independent-national-media-21-11-2012,43703.html
http://ru-ru.facebook.com/people/%D0%98%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%8C-%D0%92%D0%B8%D0%BD%D1%8F%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9/100001365661438
http://en.rsf.org/kazakhstan-newspaper-editor-igor-vinyavsky-05-03-2012,41994.html

The court officials also tried to seize a collection of stories with a print run of 99 copies,

published under the title Ne Vzglyad (“This is not Vzglyad”). Under Kazakh law, a publication
that prints fewer than 100 copies does not need to register with the authorities. However,
most copies of Ne Vzglyad were seized by the police when they went on sale in the street.

Similarly, the 30 November edition of the opposition newspaper Azat, which reprinted some
stories from Golos Respubliki, was withdrawn from sale.

Justice denied

The preliminary hearings, on 27 November for Golos Respubliki and 30 November for Vzglyad,
were a public spectacle of a justice system that is prepared to resort to any irregularities to
force through the bans on the two newspapers. The court did not acknowledge the fact that
the trial was based on the conviction of a third person (Vladimir Kozlov, the leader of the Alga
party), or the fact that the prosecution grouped eight titles together under the generic name
Respublika, or the fact that a media organization is not a legal entity under Kazakh law.

A request by defence lawyers to subpoena the owners of the newspapers, not the titles
themselves, was rejected. The Golos Respubliki trial is due to resume on 6 December and the
Vzglyad case on 14 December.

The persecution of the independent media and the bias of the justice system are just a few
signs of the ultra-authoritarian morass into which Kazakhstan is sinking. With great fanfare,
the country celebrated a new festival on 1 December: First President’s Day. Nursultan
Nazarbayev, a predator of freedom of information who has been in power since Kazakhstan’s
independence in 1991, was hailed throughout the country with cries of *One country! One
destiny! One leader!”

You can read Respublika, Vzglyad and Ne Vzglyad on Facebook.

(Picture: Kazakh President Nursultan Nazarbayev - credit Viktor Drachev / AFP)

You can download those documents on our website :
e , (JPEG - 150.7 kb)


http://www.youtube.com/watch?v=rCQjwwy0les&feature=youtu.be
http://en.rsf.org/kazakhstan-nursultan-nazarbayev-02-05-2012,42432.html
http://www.facebook.com/respublika.kaz
http://www.facebook.com/vzglyad.kz
http://www.facebook.com/nevzglyad.kz

