
Reporters
Without
Borders

http://www.rsf.org/kazakhstan­orchestrated­
throttling­of­kazakh­28­11­2014,47301.html

Europe/Ex­USSR ­ Kazakhstan

Judicial harassment
Orchestrated throttling of Kazakh opposition weekly
28 November 2014

Reporters Without Borders condemns the judicial persecution of the opposition weekly ADAM bol,
which was ordered to pay an exorbitant fine yesterday and which was suspended last week in
connection with another case that a court began hearing today.

Freedom of information has been in a critical state in Kazakhstan for the past two years and ADAM
bol, which was launched in October 2013, is just the latest media outlet to be the target of sham
judicial proceedings that usually result in their closure.

The case that was the subject of today’s hearing was brought by the municipal authorities of
Almaty, the business capital, over an article about Ukraine they called “pro­war propaganda.” They
are seeking the withdrawal of the weekly’s licence and its definitive closure. Without hearing any
arguments, the court suspended ADAM bol on 20 November and banned any further issues until it
issues a decision.

In yesterday’s case, Almaty’s highest appeal court ordered ADAMDAR, the company that owns ADAM
bol, to pay 5 million tenge (22,000 euros) in damages to the deputy imam of Almaty’s main
mosque, who sued the newspaper over a February article headlined “The Kazakh front in Syria’s
war.”

Originally set at 2.5 million tenge (11,000 euros), the damages were reduced on appeal to 500,000
tenge (2,200 euros) but the Court of Cassation yesterday ordered a tenfold increase.

“ ADAM bol’s provisional suspension and the exorbitant damages award against it are out of all
proportion and could end up throttling the weekly economically,” said Johann Bihr, the head of the
Reporters Without Borders Eastern Europe and Central Asia desk.

“When you add all the procedural irregularities, it is clear that this weekly is just the latest victim of
a campaign by the authorities to eradicate all critical media. We urge the justice system to act in an
independent manner for once and to grant ADAM bol the right to due process.”

The August article that is the subject of today’s proceedings and already led to the weekly’s
suspension was an interview with political activist Aydos Sadykov headlined “Our compatriots in a
foreign war.” It was about the creation of an “international brigade” to participate in the operations
by the Ukraine armed forces in the eastern Donbas region.

Co­president of the “Maidan” International League, Sadykov emigrated with his family to Ukraine in
April after his wife, opposition journalist Natalya Sadykova, was accused of defamation by a former
parliamentarian and was facing a possible three­year jail sentence.

The suspension order was issued at a hearing that no ADAM bol representative attended because
the weekly’s staff was unaware of the lawsuit. Its journalists were stunned to see court bailiffs
arrive at the newspaper on the afternoon of 20 November without any official warrant, and they
had wait several hours before being given a copy of the complaint.

The 16,000 copies of the newspaper that were to have been distributed the next day were
confiscated that evening. The company that prints the newspaper ruled out any attempt to reprint
the issue or print any further issues as too dangerous.

http://forbes.kz/massmedia/adam_bol_doljen_vyiplatit_25_mln_tenge_zamestitelyu_imama_mecheti
http://lenta.ru/news/2014/11/21/magazine/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1671
http://rus.azattyq.org/content/news/26651956.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html
http://rus.azattyq.org/archive/news/20141126/360/360.html?id=26710922
http://www.dailynews.kz/society/gulzhan-ergalieva-budet-vypuskat-novyj-zhurnal-adam-bol
http://rus.azattyq.org/content/oppositsionnaya-zhurnalistka-natalya-sadykova/25311202.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1670


ADAM bol’s Facebook page has also been blocked and articles describing these events on various
news sites such as Radio Azattyk and even the site of the free speech organization Adil Soz were
rendered inaccessible for several days.

The weekly’s founder and editor, Guljan Yergaliyeva, says a local official would not have had the
resources for such a show of force and suggests that only the most senior Kazakh officials or
possibly even Russian ones could have been behind it.

This is not her first taste of this kind of treatment. She was already subjected to Kafkaesque
harassment when editing the ADAM reader’s news website in 2011 and the Guljan.org news
website in 2012.

In today’s hearing, the plaintiffs were unable to say which phrases in the article constituted “war
propaganda.” The court nonetheless rejected all the defence requests. The next hearing in this case
is scheduled for 5 December.

The Ukrainian crisis has alarmed Kazakh President Nursultan Nazarbayev’s regime, which sees it as
grounds for eliminating what is left of any pluralism in Kazakhstan. The authorities have been using
the compliant judicial system to persecute the remaining critical news outlets since the closure of
the main national opposition media in December 2012.

Two other opposition weeklies, Pravdivaya Gazeta and Assandi Times, have been banned on spurious
grounds in recent months.

Kazakhstan is ranked 161st out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press
freedom index.

(Photos: Kazis Toguzbaev / RFE/RL ­ Madina Kuanova / Novaya Gazeta)

You can download those documents on our website :
• , (JPEG ­ 50.8 kb)

http://rus.azattyq.org/content/assandy-times-oppozitsionnaya-gazeta-zakryta/25357028.html
http://www.adilsoz.kz/
http://www.fergananews.com/news/22836
http://en.rsf.org/kazakhstan-lukpan-akhmedyarov-the-judicial-12-10-2012,43533.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-main-opposition-media-silenced-in-28-12-2012,43751.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-prosecutor-wants-to-close-14-02-2014,45869.html
http://www.fergananews.com/news/22836
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://en.rsf.org/kazakhstan-main-opposition-media-silenced-in-28-12-2012,43751.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1670

