
////////////////// INVESTIGATION LED BY BENOÎT HERVIEU WITH ERIC SAMSON
/////////////////////////////////////////// JUNE 2010 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

INVESTIGATION ON ECUADOR

MEDIA VOLATILITY AND 
THE RISKY REGULATION

 



2I NVESTI GATI O N O N ECUAD O R //////////////////////////////////////////////////////////////

S
ome people predict “Venezuelan-
style” developments on the press 
freedom front. The often extreme 
polarisation of the media landscape 
would support this view. However, 
the need for its regulation is widely 

accepted, as much on the part of the private and 
mostly “tendentious”, not to say “opposition” press, 
as that of the fledgling public press more favou-
rable to the government line. The draft law even 
produced balanced and serious criticism on both 
sides and often for similar reasons. Typically in the 
Latin-American context, where the challenges of 
communications, pluralism, radio frequency dis-
tribution, development of different kinds of media 
all have resonance with the historic challenge of 
land reform, Ecuador does perhaps have a real 
chance to grab hold of in this debate on the future 
communications law. 

MILITARY VESTIGES
As things stand now, the Ecuadoran media - 

in the broadcast sector – are still regulated by the 
1974 radio and television law, that goes back to 
the time of the military dictatorship when General 
Guillermo Rodríguez Lara imposed strict control 
over programmes. It is forbidden for example to 
broadcast news about the competence of the go-
vernmental communications authorities, except in 
the case of a natural disaster or huge accident >

One day a president orders a journalist to shut up, 
calling him “fatty”. On another, the private press cries 
“dictatorship”. Next a top television station fakes news 
to bolster its claim of election fraud. In return there 
came bans against broadcasters, rancorous presidential 
messages and prison sentences slapped on editorialists 
whose style is belligerent not to say offensive.  
Ecuador’s media climate has turned explosive since Rafael 
Correa took up quarters at Carondelet Palace in January 
2007. Treated with scant respect by a privately-owned 
press in a near-monopoly position, the progressive young 
president of robust disposition has turned the news into 
a political and personal challenge. Personal, because the 
head of state knows how to exploit, sometimes to the 
point of abuse, the legal framework of “cadenas” (official 
messages) to hit back at journalists whom he sees as 
“corrupt and second-rate”. Political, because it is he who is 
behind a draft communications law, hammered out amidst 
serious controversy, that will have a second and final 
reading before the national assembly on 7 June. 

Carondelet presidential palace



> and even then only under certain conditions. 
Any message that could compromise state security 
falls under the censor’s axe. Official signed permis-
sion is required to broadcast any content that could 
be deemed too offensive. The law also lays down 
that all media must broadcast one hour of official 
programmes, as well as the results of announce-
ments, statements or actions of the head of state 
and his cabinet. This was the start of the compul-
sory “cadenas”. Offenders against these measures 
risk bans of up to one week before loss of their fre-
quency. Some journalists even go to prison. 

As in Argentina, where an Audiovisual Service 
Communication Law (SCA) fortunately replaced 
in October 2009 the broadcast law inherited from 
the military regime, the restoration of democracy 
in Ecuador meant an initial easing of the rules. 
But this tidying up under the presidency of Sixto 
Durán Ballén, in 1995, had unforeseen pernicious 
effects that explain the current problems. “In fact, 
it was a partial reform affecting radio frequencies”, 
notes César Ricaurte, director of press freedom 
observatory Fundamedios. “The National Council 
for Radio and Telecommunications (Conartel) has 
become the enforcer for politicians who are also me-
dia owners, sharing the frequencies between them. 
Reform therefore fostered a huge press concentra-
tion. All this seriously contributed to discrediting 
the profession as a whole.”  

PUBLIC SERVICE OR STATE MEDIA?
It was therefore time to usher in a new era, 

based on a law appropriate to 
the times, even if more than 
65% of the population still gets 
its news from television. This 
fact explains why the Correa 
administration initially went 
for a reworking of the media 
landscape rather than regula-
tion. Things quickly got contentious between the 
Carondelet and the privately owned press following 
his investiture in 2007. The need for Rafael Correa, 
to respond to this challenge provided a pressing 
argument for launching a public press which had 
not existed previously. The young president lost 
no time in pressing ahead, adding Ecuador TV to 
the broadcast sector and re-launching Radio Na-
cional, which had been dormant through lack of 
funds. The news agency Andes, online newspaper 
El Ciudadano and the daily El Telégrafo – taken 
over by the state in 1999 to wipe out the debts 
of the bankrupt publishing group – completed 
the stable. But along with public media are the 
“confiscated” (incautados) – up to 12 of them of 
all kinds. Among them were the Quito’s two big-

gest TV stations GamaTV and TC Televisión, sei-
zed in July 2008 after legal proceedings were taken 
against their owners, the banking family Isaías, 
for “embezzlement”, “fraudulent bankruptcy” and 
“tax evasion”. This episode came just before the 
vote on the new Constitution, one clause of which 
provides for a ban from media ownership of any 
banking group.  

“There is therefore massive state investment in 
the communications field and in particular in te-
levision”, said a Fundamedios source. “While it is 
true that there is a private media concentration, 
Ecuador does not have the humongous groups 
such as Televisa in Mexico and Clarín in Argen-
tina. And in fact, since the takeover of Gama and 
TC, the state controls three of the major national 
television channels. “But should one consider pu-
blic service and state media to be the same thing? 
This shortcut is used in the private press, but does 

not really describe the situation. Giovanna Tassi 
formerly of the privately owned daily Hoy and the 
presidential press service at the start of Correa’s 
term, now heads the Radio Nacional. “We do not 
get any calls from listeners complaining about pro-
government propaganda. It is true that we want 
to work with the radical changes promoted by the 
Correa government, but we are justifiably ready 
to break with the political agenda imposed by the 
privately owned press”, she said. Radio Nacional 
operates with ‘blocks’ of programmes relating to 
civil society. We talk about social programmes, we 
give air time to women’s groups, peasant and in-
digenous communities.” In the written press, El 
Telégrafo works in a similar way “with special sup-
plements on themes such as citizenship, health 

3I NVESTI GATI O N O N ECUAD O R //////////////////////////////////////////////////////////////

>

Rafael CorreaThe technical arm of Conartel 
relating to frequencies, the 
Superintendence of Telecom-
munications, which is today 
coming in for a lot of blame, 
has as its statutory members, 
a presidential delegate, the 
education minister, a represen-
tative of the armed forces and 
the big bosses of TV and radio 
proprietors’ organisations.  

« There is therefore massive 
state investment in the 

communications field and in 
particular in television »



4I NVESTI GATI O N O N ECUAD O R //////////////////////////////////////////////////////////////

criticism of the government. However to call them 
“organs of propaganda” is a groundless accusation 
because this press does stick to its job description 
putting out educational programmes and does not 
show any undue militancy.  

Some independence then, but which does 
not necessarily stave off pressure from above as 
Patricio González of El Telégrafo recognises. “We 
managed to follow our own line until last April. 
But this independence did not suit everyone and 
in particular top officials and politicians close to 
Rafael Correa. The president himself has dubbed 
us “opponents”. And this has led to people leaving 
the paper.” Some 20 quit during April 2010. The 
daily’s editor rightly describes himself as “still 
hanging on”. 

Inclined to fear the forthcoming law and its 
consequences, the privately owned press some-
times has a very odd way of showing its distress. 
Some of its representatives said during our visit 
that they regretted the “bad taste” photos of Betty 
Carrillo, president of the commission responsi-
ble for drawing up the new communications law. 
These summery photos, first published in the 
daily Hoy then picked up by the privately owned 
Teleamazonas – already suspended several times 
in 2009 after arousing the presidential ire – have 
thrown fuel on the fire of the “media war” at the 
worst possible time. This “war” also stems from the 
levers of the official media, known in the region as 
“cadenas” (see box).

COMPENSATION EXPECTED
This worry has also been expressed within the 

political class and not necessarily in the ranks of 
those most hostile to the Correa administration. 
Several of those we spoke to referred to divisions 
within the Alianza País coalition. On one side, the 
hardliners “for whom the press is an obstacle 

>

>

“Cadenas” and “links”  
Presidential announcements, government advertising or messages to the nation, the 
“cadenas” have been enshrined in most Latin-American legal systems for a long time and 
are not generally exploited for personal and unlimited use as practised by Venezuelan 
President Hugo Chávez. However this example is used as an argument by those opposed 
to the system in Ecuador, where there are in fact two different kinds. First there are 
the correctly named “cadenas” which are compulsory for all broadcast media apart 
from cable. They are broadcast during the week and can be put out by any ministry, 
administration or public service. Come Saturday are the “enlaces” (links) this time from 
President Rafael Correa himself. Unlike the “cadenas”, airing them is optional. “In theory, 
because refusing to show them can risk losing the benefit of official advertising. It is an 
excellent means of applying pressure”, they point out at Fundamedios where they are 
alarmed by their number: 255 “cadenas” and 171 “enlaces” during 2009 alone.
Beyond the number of them, the content of the “cadenas” can be strident. “A few crafty 
and retrograde indigenous chiefs are opposing the revolutionary process”. This slogan 
and the video with it were aired up to five times across the airwaves on 7 May, while the 
adoption of a water bill (Ley de Aguas) gave rise to controversy. The nationalisation of 
water, sought by the government against the wishes of the indigenous minority which 
believes it owns the resource on its own territory, gave rise to a propaganda onslaught 
against “enemies” and raising the spectre of a rising against the state. While popular 
discontent – including on the part of the indigenous community – led to the overthrow of 
three presidents (Abdalá Bucaram, Jamil Mahuad and Lúcio Gutiérrez) in less than ten 
years, the role of television is, yet again, unlikely to ease tensions on the eve of the vote 
on the communications law. Worse it feeds the fear that the state may definitively act as 
judge and jury on the media landscape. Both actor and regulator “with 17 media to hand, 
transformed into an oligopoly, when the intention on the contrary was to democratise 
the press”, notes one observer. And on top of it all, there is widespread self-censorship 
against a background of increasing physical assaults on journalists, depending on the 
media they work for.  

and community life, centred on the citizen and 
not well known people”, said Patricio González, 
one of the daily’s editors.  

Far from being absent, says Giovanna Tassi, 
“criticism of the government is envisaged through 
counter-proposals and not through condemnation”. 
The implication of these remarks is aimed at the 
privately owned media.

Highly cautious about the planned law in 
which he identifies “a possible censorship tool”, 
Rubén Darío Buitrón, head of op-ed pages of the 
privately owned El Comercio, also has a clear over-
view about the functioning of the press of which he 
is a member. “Yes, Rafael Correa can easily vilify a 
corrupt and mediocre press when we in the private 
press give ourselves over entirely to competing for 
news entirely focussed on the president, his facts, 
gestures and remarks. We have to shoulder our 
responsibility when our situation should lead us 
to more independence and sense of perspective.” 
An option not available to the public press? When 
you watch or read state media such as Ecuador TV 
and El Telégrafo, it is clear that there is no overt 

« Yes, Rafael 
Correa 

can easily vilify 
a corrupt and 
mediocre press 
when we in the 
private press 
give ourselves 
over entirely to 
competing for news 
entirely focussed 
on the president »

Betty Carrillo (foto: El Comercio)



5I NVESTI GATI O N O N ECUAD O R //////////////////////////////////////////////////////////////

to the process of change”, embodied at the pre-
sidency by communications secretary Fernando 
Alvarado and legal adviser Alexis Mera of the Ca-
rondelet. Confronting them is a “genuinely refor-
mist tendency that wants to democratise the me-
dia landscape”, represented by the speaker of the 
national assembly, Fernando Cordero, according 
to César Ricaurte, at Fundamedios.  

César Montúfar, moderate opposition par-
liamentarian, head of the democratic national 
consultation, hopes that “the law will provide the 
occasion for a wide agreement and a compromise 
ruling out any direct media censorship by the future 
communications council responsible for applying 
the law is going in this direction”. He however fears 
that the debate will be diluted “in a law that is too 
broad and risks inconsistency, confusing media re-
gulation with supervision of the profession”. “It is no 
longer a question of a law on radio and television 
but a global communications law that wants to 
regulate everything. A number of points are proble-
matic and the guarantee of a fair law will involve 
significant compensations”. The parliamentarian 
cites, among others, the distribution of official 
advertising “that should not be discretionary as it 
is now”, regulation including that of the “cadenas” 
and “enlaces”, and finally decriminalisation of press 
offences, of which he is less hopeful. 

At Fundamedios, César Ricaurte adds to the 
grievances to be put right “fair redistribution of 
frequencies which should already have been done. 
Because the government has not taken into account 
international experts’ reports handed to President 
Correa”. This document, dated 18 May 2009, of 
which we have received a copy, revealed favouri-
tism and corruption within Conartel and its Supe-
rintendence. Fundamedios, on 22 February this 
year, put in a request to the telecommunications 
ministry as the Law of Transparency and Access 

to Public Information (LOTAIP) entitles it to do, 
for documents relating to the apparently irregular 
awarding of frequencies. This request has received 
no reply, despite a judicial injunction.  

HOW FAR SHOULD REGULATION GO?
Even though she considers the draft law “per-

fectible” and is in favour of its goal of breaking up 
media concentration, Giovanna Tassi, of Radio 

Fundamedios César Montúfar 

Nacional, sees two major stumbling blocks. “The 
obligation included in the law requiring a univer-
sity degree to work as a journalist is in complete 
contradiction with the plan to democratise the me-
dia landscape and the spirit of the citizen. Repre-
sentatives and contributors to community media 
do not have access to degrees. This professionalisa-
tion could lead to exclusion, obstructing a genui-
nely pluralist press and thus press freedom itself”. 
An opinion that combines with other arguments 
for Vicente Ordoñez, president of the National 
Union of Journalists (UNP) for whom “compulsory 
professionalisation of journalism will not address 
the issue of their responsibility, training and fun-
damental principles they should espouse. There is 
confusion here between professionalisation and 
compulsory affiliation, which is an administrative 
question.” Within the privately owned press, one 
fears that this could be used to exert “control over 
the profession”.  

Criticisms are also being made in the same 
terms about the communications council that will 
have responsibility for applying the law once it has 
been promulgated. “Its power has yet to be determi-
ned and its composition a priori, including politi-
cians and academics, does not sufficiently take into 
account the voice of journalists and representatives 
of different media”, regrets Giovanna Tassi. 

The crucial point is one of regulation. Inter-
American jurisprudence to which Ecuador is sub-
ject as a member of the Organisation of American 
States (OAS), lays down that a state or an authority 
cannot directly interfere with media content. The 
Inter-American Convention on Human Rights for 
its part says that restrictions on freedom of expres-
sion should remain an exception.  

In fact the law bans very little content. Nothing 
but the very usual sanctioning of shocking, racist 
or discriminatory remarks towards the traditio-
nally vulnerable and oppressed (children, the el-
derly, women, handicapped, indigenous people, 
Afro-Ecuadorians…) However, the law rings alarm 
bells when it seeks to prevent “transmission of news 
based on suppositions that could provoke social 
upheaval and disorder”. “This measure is vague 
and would allow any number of abuses.  What 

>

>

« The obligation included in the law requiring 
a university degree to work as a journalist 

is in complete contradiction with the plan to 
democratise the media landscape and the spirit 
of the citizen »



6I NVESTI GATI O N O N ECUAD O R //////////////////////////////////////////////////////////////

is likely to provoke panic or upheaval?” wonders 
César Ricaurte, de Fundamedios. Detractors of the 
new law are already concerned it will lead to fur-
ther self-censorship, all the more so since a media 
can be banned in the event of offence.  

Financial penalties, which can be heavy, can 
be imposed in cases such as publication or dis-
semination through the press of letters, notes or 
comments that are not signed by their author. 
Journalists can use pseudonyms but only if they 
“correspond to someone whose identity can be deter-
mined”. This point clearly worries those working for 
the privately owned press who are at loggerheads 
with the Carondelet. But as parliamentarian César 
Montúfar notes, “The emergence of the online press 
makes its application even more complicated”. A 
battle of amendments is in the offing.  

CONCLUSIONS AND RECOMMENDA-
TIONS

The controversy and anxieties apparent on 
the eve of the adoption of the communications 
law are linked as much to the strained relations 
between a section of the press and the executive as 
to the actual content of the law. This was evident 
in other countries in the region like Argentina, 
where a major campaign was mounted by civil 
society during the adoption on the law on broad-
cast services. Another even more flagrant example 
was in Bolivia, where hostility from one quarter of 
a dominant private press towards President Evo 
Morales partly justified the development of public 
and community media and where a similar com-
munications law may soon be passed. 

Reporters Without Borders approves the 
principle of legislation ensuring a better balance 
between different kinds of media and giving a 
higher profile to certain sectors of society. This 
requirement however should not lead to confu-
sion between media regulation and coercive 
control of the activity of journalist and publica-
tions. For this reason we make the following re-
commendations: 

- The compromise secured in the National As-
sembly in December 2009 ruling out censorship 
or seizure of a media by the proposed communi-
cations council should remain a precondition of 
the adoption of the law. We also hope that financial 
penalties alone will be retained in the definitive 
version of the law. 

- The demands of pluralism and fairness 
between the media will require an overhaul of 
the system for awarding frequencies. The draft 
law represents real progress in this regard by re-
serving a priori 33% for public media, 33% for 
privately owned media and 33% for community 
media. Its applicability also implies a fair share 
of the benefit of advertising, without ideological 
assumptions, distributed in line with the resour-
ces of each media. 

- In relation to the regulation of content, we 
consider as too imprecise the reference to “news 
based on suppositions that could provoke social 
upheaval and disorder”, which could moreover 
entail the suspension or even closure of a media. 
This measure is likely to produce self-censorship. 
“Accurate news” cannot be governed by law.

- The “cadenas” and “enlaces” should not es-
cape regulation limiting their number and pla-
cing strict conditions on the compulsory airing 
of the former.   

- Only genuinely dangerous content, paedo-
phile or explicitly inciting violence, racism or dis-
crimination of any kind should enter the criminal 
domain. That is why we appeal for decriminali-
sation of offences of opinion – defamation and 
insult – while hoping that civil fines, imposed >

>« the law 
rings alarm 

bells when it 
seeks to prevent 
“transmission of 
news based on 
suppositions that 
could provoke 
social upheaval 
and disorder »

Draft law: the principle 
measuress  
Presented to the (single chamber) National Assembly on 21 November 2009, the 
communications law sought by President Rafael Correa will go before it from 7 June 
2010. Its final reading has been postponed several times by the closely-fought battle over 
its wording. It was the subject in December 2009, of an evaluation by the Inter-American 
Commission on Human Rights (IACHR), at the request of the government. Members 
of parliament reached a consensus over the same month to rule out any direct media 
censorship by the communications council that will be created by the new law.  
The principal provisions – in its preliminary version - are the following: 
- “The exercise of rights to communication will not be subjected to preventive 
censorship, except in cases laid down by the Constitution, international treaties in force 
and the law, along with subsequent responsibility for violation of these rights (Article 11)
- “Editorship and preparation of news should be solely the responsibility of professional 
journalists or social communicators with university degrees. These requirements apply to 
private, public and community media.”  (Article 47)
- Types of penalties (Article 97)
a) Written warning for print media, published in the editorial section of their own media 
on the biggest circulation day. For broadcast media, diffusion at a time dictated by the 
authority imposing the sanction.  
b)  Fine to a maximum threshold equal to 50 times the average salary or the equivalent of 
20% of bills paid by the media in the three previous months.  
c) Suspension of the media for up to 30 days. 
d) Closure of the media.
- Fines will be applied for (Article 101)
* Refusing the right to reply or correction
* Diffusion or publication of letters, notes and comments that do not bear the signature or 
identification of their authors, except for comments by journalists using a pseudonym that 
corresponds to a person whose identity can be determined.
* Refusal by radio stations to broadcast musical content in the Spanish language in their 
programmes and spaces. 



7I NVESTI GATI O N O N ECUAD O R //////////////////////////////////////////////////////////////

on individual journalists, should take into account 
their solvency.  

- Finally, we express a last reservation on pro-
fessionalisation as presented in the draft law. While 
the training of journalists represents a real and le-
gitimate challenge, the lack of a university degree 
among journalists working on news should not 
ban them from doing their job. Journalism is not 
a matter of qualifications, but of competence.

International Secretariat

Reporters Without Borders 
47 rue Vivienne

75002 Paris, France

Tel: 33 1 4483-8484

Fax: 33 1 4523-1151

Website: www.rsf.org

E-mail: rsf@rsf.org

Ambroise Pierre - Africa desk: afrique@rsf.org

Benoît Hervieu - Americas desk: ameriques@rsf.org

Vincent Brossel - Asia desk: asie@rsf.org

Elsa Vidal - Europe desk: europe@rsf.org

Soazig Dollet - Middle East desk: moyen-orient@rsf.org

Lucie Morillon - Internet desk: internet@rsf.org

Press contact: presse@rsf.org

REPORTERS WITHOUT BORDERS  is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. 

Consisting of a team of 12 journalists and a network of 140 correspondents worldwide, Reporters Without Borders analyses the information it obtains and 

uses press releases, letters, investigative reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free expression, 

Secretary-general:  Jean-Francois Julliard l Head of publications : Gilles Lordet 

Draft law (continued)
- Punishment by suspension (or even closure) (Article 102)
Carrying out or encouraging acts attacking the constitutional order (including content 
offensive towards vulnerable people) to internal and external state security. “Transmission 
of news likely to provoke social upheaval and disorder” relate to the two areas. . 
- The National Communication and Information Council “and its territorial delegates are 
alone competent to take cognizance of and respond to requests linked to the violation 
of the current law  (Article 95) is made up of (Article 73): a delegate from the education 
ministry, a delegate from the culture ministry [the presence of two representative from the 
executive is the main stumbling block between members of parliament – editor’s note]; a 
representative of the faculties or schools of communication recognised by the competent 
body and elected by the National Electoral Council: three representatives of civil society 
elected by the council of citizenship participation and social control.”


