REPORTERS il X|X

WITHOUT BORDERS

| FOR PRESS FREEDOM |
FOR PRESS FREEDOM ik ARTICLE 19

MEDIA SUPPOR

How far to go?

Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election

egging on murderous militants, as is often believed, and Kenya’s press, in the

violent aftermath of last 27 December’s disputed presidential election, was a
very good example of how it does not. Editors and journalists tried to calm passions
and encourage reconciliation, criticising the country’s politicians as irresponsible and
unpatriotic. But the risk they took in doing this was to fail in their duty to report the
facts, present them to those involved in events and let the public judge the result.

The media in Africa does not always enthusiastically join in political crises by

This has been the Kenyan media’s dilemma since violence erupted nationwide after
the announcement that President Mwai Kibaki had won the disputed election. The
press very quickly agreed on appealing for calm and collective prayers, running joint
editorials in Nairobi’s main newspapers and avoiding sensationalism and comments
likely to aggravate ethnic divisions. The line was “peace above all.” Senior media
figures, the information ministry and European Union (EU) observers pointed
approvingly to the muted coverage of post-election violence, but some had doubts this
was the right way to go.

Reporters Without Borders, International Media Support and Article 19 sent a fact-
finding mission to Nairobi to investigate the successes and failures of the country’s
media in the unprecedented national crisis. This is their report.

Sinking into crisis

The Kenyan media tried to keep things calm amid the expected chaos but the
government acted defiantly by banning all live broadcast reporting from the first day
of disturbances, 30 December. The ban was only partially followed, was poorly
defended by the authorities and not lifted until 4 February this year.

Most privately-owned Kenyan TV stations broadcast live the events that plunged the
country into crisis on 29 and 30 December. The focal point was the Electoral
Commission of Kenya (ECK) headquarters in the Kenyatta International Conference
Centre, a large building in central Nairobi. As tension mounted nationwide on 29
December and first results were given by major TV stations linked with local
correspondents, signs of trouble appeared.



Officials of the opposition Orange Democratic Movement (ODM) demanded
explanations of vote-counting incidents in several dozen constituencies. Rumours of
fraud were spreading. ODM leader Raila Odinga had an edge of 900,000 votes on the
morning of 29 December. That evening the ECK said it had shrunk to 38,000 after
results had come in from central Kenya. Rioting had already broken out in Nakuru
and the slums of Nairobi.

The clinching event came late the next afternoon when ECK president Samuel
Kivuitu read out supposed constituency results on live TV (heckled by ODM
supporters) that dramatically reversed the situation and now put President Kibaki
ahead in many places. The opposition supporters noisily demanded to know why
results in the provinces differed from those announced by the ECK in Nairobi and
became more and more insistent.

When it became clear that Kivuitu was going to declare the results final and began
announcing those from Molo, Turkana Central, Mandera Central and Kajiado North,
ODM member of parliament William Ruto shouted that he would not accept the
results because they differed so greatly from the count in the constituencies. The room
was in uproar and Kivuitu was booed. Soldiers were called and led Kivuitu and his
aides into a side room and vote-counting was suspended.

“That day, we knew something was going to happen,” said Kwendo Opanga, editorial
director of the Standard Group, which owns the daily The Standard and the TV
station KTN. Live TV coverage of events continued and opposition leader Odinga
called a hasty press conference at ECK headquarters to denounce the machinations of
the president and his aides and the fraud overseen by the ECK. He said it was he who
had won the election and drove off in his car.

Without explanation, soldiers guarding the ECK press centre then ordered all
journalists to leave except those of the government-owned TV station KBC. After a
few minutes, major TV stations showed Kivuitu announcing Kibaki had won by an
overall 200,000 votes. Half an hour later they showed him being sworn in for a new
presidential term. Foreign journalists in Nairobi for the election then watched from
the roof of their hotel as the first clashes erupted between opposition supporters and
riot police. Demonstrators in Kisumu ransacked the local offices of the government
station KBC.

“At the end of the day, we got a fax from the information ministry permanent
secretary ordering us to stop live coverage,” said Opanga. The ministry said the
“suspension” was in the interests of security and public order. The government
spokesman announced that “in the prevailing environment, some people are using the
media to call for violence and to incite members of the public to engage in violence.”
By mid-evening most stations had stopped broadcasting news and the country fell
under a blackout on what was happening in the capital..

The political crisis quickly spread to slum alleyways and suburban streets.
Arguments and insults deteriorated into stonings, fires, arrows and gunfire. Old ethnic
bitterness fuelled the crisis over the next few days and the country sank into violence.



Universal criticism

The ban on live coverage sparked worldwide disapproval. International press freedom
organisations and several Western embassies publicly said it was absurd. It was an
extreme measure by a panicked government, said David Makali, editor of the
privately-owned monthly eXpression today and director of the Media Institute, which
defends freedom of expression. His opinion was shared by all media chiefs, including
Wachira Waruru, managing director of the Royal Media Services group (which owns
Citizen Television and a dozen vernacular radio stations) and chairman of the Media
Council of Kenya, the statutory regulation of the Kenyan media. It was a ridiculous
order impossible to comply with, he said. A member of the EU election observer
mission said the ban was excessive and unnecessary.

But the government stuck to its decision and reasoning. Ezekiel Mutua, the
information ministry’s director of information, said it was not really a ban and that the
government had asked the media to see that news was broadcast with a short delay.
The measure was taken because of several what he called embarrassing items
broadcast on 30 December but he said the media were not to blame because they were
simply messengers and journalists could not control events that encouraged violence.
He noted that the government had not cut phone lines.

Despite the government’s denial that it intended to punish the media, Kenyan
journalists were annoyed. KTN managing editor Farida Karoney said the ban was
unrealistic and the government’s argument was stupid. Editors knew what could or
could not be broadcast because they were responsible citizens, she said.

The media more or less complied with the vaguely-defined ban, taking liberties now
and then. The privately-owned radio station Kiss FM carefully continued its listener
call-in shows however. Even the president went out with a delay, said Waruru. No
talk-shows were broadcast after 30 December. A special exception was made for the
opening of parliament on 15 January. Waruru said that save for when the news
demanded live coverage, his group of TV and radio stations (including the popular
Citizen FM) observed the ban.

After top government officials promised the ban would be lifted, the Media Institute
and KTN filed a lawsuit on 29 January against the government, which ended the ban
on 4 February. It had served little purpose except to show the media they were under
surveillance and that the government did not much trust them.

Radio stations monitored

The government was very suspicious of vernacular radio stations broadcasting in local
languages and information director Mutua accused them of ganging up during the
election, implying they had helped to stir up ethnic hatred. Waruru, whose group runs
most of these stations (Mulembe FM, Inooro FM, Muuga FM, Chamgei FM, Egesa
FM, Musyi FM and Ramogi FM), agreed there had been a few problems but said he
had not taken any risks and had immediately pulled off the air speakers who had gone
too far.



The ghost of the Rwandan station Radiotélévision libre des milles collines (RTLM),
partly blamed for the 1994 Rwandan genocide, has haunted all African crises over the
past decade and it was feared some Kenyan radio stations might stir up similar
violence. During the 2005 constitutional referendum, some had already encouraged
division between Kikuyus, Embus and Merus (who favoured Kibaki’s reforms) and
Luos, Kalenjins and Luhyas (who opposed it). Three days before that vote, the
privately-owned radio Kass FM, which broadcasts in Kalenjin, was suspended for
inciting violence.

Several vernacular stations used dangerous language in the present crisis too, said
Caesar Handa, executive director of Strategic Research, a firm hired by the UN
Development Programme (UNDP) to review Kenyan media coverage of the
presidential election. He told the UN news agency IRIN that phone-in callers to Kass
FM had called other ethnic groups “settlers” in the Rift Valley. There was also talk of
the need for “people of the milk” to “cut grass” and that “the mongooses” were
“stealing our chickens,” an allusion to the pastoral Kalenjins (“people of the milk™)
faced with the supposed Kikuyu danger (“the mongooses”), according to Kamanda
Mucheke, of the government-funded Kenyan National Commission on Human Rights,
quoted by IRIN.

David Ward, the EU observer mission member who monitored the media, said
however that despite a few such incidents (especially on radio stations in western
Kenya) that were quickly dealt with, there was no hate talk. Problems had been
expected in such a divided society, he said, but apart from the government TV station
KBC, whose bias was blatant, the media had behaved remarkably well. He said the
country was blessed with talented journalists who delivered the news to the public.

Waruru said he and his editors had been very vigilant. He said his radio journalists
had tended to be swept away by the emotions of listeners but now even using a
proverb was scrutinised. The vernacular radios provided a strong sense of identity
and thus strengthened national unity, even though they were potentially dangerous.
He said the Media Council he chairs had warned some of them on 19 December
against unethical behaviour. The Council’s executive director, Esther Kamweru, told
its annual meeting that most complaints the council got were about songs considered
obscene or racist, but said some stations had put out inaccurate news which had led to
violence..

But the authorities did not penalise any offenders, except perhaps on one occasion.
The privately-owned Radio Lake Victoria in Kisumu, which openly backed the
opposition, went off the air on 28 December for three days after a mysterious power-
cut to its transmitter in Kiboswa, 15 kms away. The station’s assistant manager, Seth
Oloo, accused the government of sabotage. The station resumed broadcasting without
further problems, even at the height of the violence.

Media prayers

The Kenyan media answered the government’s live broadcasting ban and close
surveillance with a joint editorial line. They reported facts, figures and statements but
nothing controversial or likely to provoke disorder. The main Nairobi dailies, The
Nation and The Standard, ran the same front-page editorial on 3 January headed

4



“Save our beloved country,” attacking politicians as responsible for the violence and
for not coming up with solutions. The impressive display of unity was meant to
underline how serious the situation was. Independent TV stations followed the papers’
example by screening the words “Save Our Country.” KTN TV also called on Kibaki
and Odinga to rescue the country from what it called unprecedented anarchy and
bloodshed. Privately-owned radio stations broadcast the editorials too.

The principal media outlets opted for a peaceful solution and for preaching. The
Sunday after the peace editorial, the main TV stations broadcast a collective prayer
for a return to calm. Adverts in the main Nairobi papers have regularly called for
peace and national unity and opinion pages are full of articles saying violence could
not solve the country’s problems, would only worsen them and that the Kenyan nation
was more important than tribalism.

Failure of the country’s media

The post-election violence in the country once seen as East Africa’s most prosperous
and stable democracy gave most Kenyan journalists their first experience of reporting
on a devastating political crisis. Growing pressure on freedom of expression and the
media’s own fear of exacerbating violence and ethnic divisions dominated the
behaviour of editors and journalists and they firmly chose restraint in their coverage
of the situation.

The media were forced to tread extremely carefully and many local journalists and
observers the fact-finding mission talked to said this resulted in a lot of self-
censorship. The Kenya media has traditionally been independent and journalists have
behaved responsibly, but the pressure on them in such an explosive situation where
their role was crucial divided the profession.

Did the country’s media fail in its mission as watchdogs of democracy? Editors and
journalists were in a painful dilemma in the wake of the election and those the
mission spoke to admitted the media clearly failed to do its job and fulfil its
obligations..

The media failed, said the Standard Group’s Opanga, one of the country’s most senior
journalists. It did not properly investigate what happened after the voting and he said
this had haunted him ever since. Journalists had not pushed to find out the truth after
it was clear the results were rigged. Opanga had reported on five elections since 1988
and had never experienced anything like the present crisis. Hundreds had been killed
and billions of dollars lost. So much was at stake that not seeking out the truth was
impermissible, he said.

The power of self-censorship

What happened at Standard Group editorial meetings? Why did editors and journalists
not try to report the truth? Opanga still has no answer. The media fell down on the
job, he said. Nobody prevented it from doing anything yet the crisis was expected,
though not the violence. The fear of making things worse had obsessed journalists, he
said, alluding to the grim role the media played in the Rwanda genocide.



The same fear affected editorial decisions at the Nation Media Group, said special
projects editor Macharia Gaitho, who writes a political column in The Nation. Ethnic
tension was so easy to echo that the media’s role was crucial, he said. The major press
had behaved very responsibly. But by being responsible had it hidden the truth?
Gaitho said this was fiercely debated inside the Group.

KTN managing editor Karoney said self-censorship was also routine at the station for
fear of reprisals and the station was afraid to broadcast all the news it had.

Tervil Okoko, chairman of the Kenya Union of Journalists, said the crisis was a great
shock for the media, which had never been in such a situation. The freedom enjoyed
for so many years had given it a false sense of security and self-censorship took over.
Journalists were afraid, especially after the live reporting ban, which was a very easy
way to gag the media by making it less effective. Fear made it hard to know what to
do, he said, and it became very difficult to protect the right to be kept informed of
events.

Media Institute director Makali freely admitted that the national media failed in its
duty to report the truth. Journalists may have sought it out but they did not dare to
report it, he said. The papers should have set up investigative teams to find out who
had won or lost the election, but they did not for fear of being physically attacked by
either the government or the population. So the media had failed by keeping the truth
from the people.

He said one of the media’s biggest mistakes was not defying the live broadcasting
ban. None of them had tried to find a way round it. He said he did not see how the
media could have inflamed the tense situation by just reporting the facts, in fact quite
the opposite. But editors and owners had come under great pressure and had played
down some stories and not reported others at all.

Kenya’s journalists and editors, with no experience of covering such violent events,
were easy prey for the government, which exerted heavy pressure on them to relay
messages of peace and reconciliation, he said. They obeyed and thus abandoned their
professional principles and their job of promoting truth and justice. Preaching peace
and reconciliation was the job of politicians and religious leaders. Calling for prayers
for peace would not solve the political crisis, Makali said. The country would
continue to be a minefield until the roots of the problem were tackled. If the media did
not help that process, they had been part of the conspiracy.

Conclusions and recommendations

As Kenya tries to find a way to halt its steady social, political and economic
disintegration, various sectors of society have stepped back and are trying to help
keep the peace by calling for harmony and national unity. The media has been a key
player in the quest for reconciliation, especially the mass media, whether privately-
owned, community or government-run, or written, broadcast or online.

When violence erupted and spread, all the media joined together (sometimes in
chorus) and tirelessly printed long editorials, commentaries and articles and even joint

6



front pages calling for national harmony. But this switch to being peacemakers
shocked some Kenyans and foreign observers, especially journalists and media
experts. They said it was not only dishonest but that the media had become involved
in role-playing that diverted it from its job of seeking out the truth in the public
interest.

Preaching is not a journalist’s main job. The alleged fraud in a presidential election
was clearly an urgent matter for the media and its journalists. But in the interests of
restoring public order they deliberately chose to ignore it while thousands of Kenyans
poured into the streets in search of “truth” and “justice.” After weeks of violence and
killings that have exhausted the country, still nobody knows who really won the
election, who cheated and how, and why social and tribal divisions cracked the
foundations of the great Kenyan democracy that was seen as unbreakable..

The media, like other sectors of society, is at a crossroads as the country looks for a
political, constitutional and consensual way out of Kenya’s gravest crisis. Reporters
Without Borders, International Media Support and Article 19 recommend that:

* The Kenyan authorities should refrain from any attempts of censorship out
of concerns about a repeat of the Rwanda syndrome — as expressed to the
mission team - and take a less hostile and more trusting attitude to the media.
They should appreciate the efforts of leading Kenyan media outlets to promote
peace and not to aggravate the post-election violence. They should help the
media to strengthen its self-regulation machinery and its capacity for working
together and providing training, so it can more effectively cope with extreme
crisis situations.

* Kenya’s political parties should stop using radio stations to rally and
organise their supporters and confront the questions and criticism of the media
honestly.

* The Kenyan media should continue to review its performance in the post-
election crisis in a spirit of cooperation. It should set up a fund to help train
Jjournalists in investigative reporting and self-protection in places where there
is violence and fighting. It should offer the public maximum information and
insight into the crisis the media has been through since the election. It should
also strengthen its system of self-regulation and consulting together.



