
Static in Venezuela
The Chávez administration pulls a broadcast license as it asserts media muscle.

by Carlos Lauría and Sauro González Rodríguez

The Committee to Protect Journalists   330 7th Avenue   New York, NY 10001   (212) 465 - 1004   www.cpj.org

A                          Special Report



CARACAS, Venezuela

A scantily dressed Blanca struck a seductive pose and rubbed her foot against Daniel’s muscled 
leg when—surprise!—her ex-husband, Esteban, burst into the room to start an invective-hurling, 
furniture-jostling brawl. “How to Get a Man,” a soap opera-style drama on Radio Caracas Televisión, 

or RCTV, Venezuela’s oldest private television station, was filling the nation’s TV screens with its popular 
tales of lust and love on this January afternoon. 
	 One of those screens was in the office of Willian Lara, Venezuelan minister of communication and 
information, whose gaze this day passed over an entire bank of television monitors carrying broadcasts 
from across Venezuela. It was around 5 p.m. as Lara was meeting his visitors, a time slot that government 
regulators say should be tailored to family viewing. “Just for this reason,” Lara said, “RCTV doesn’t deserve 
a broadcast concession.” Though standard dramatic fare by regional standards, such RCTV programs have 
been assailed as “pornography” by government officials—one of many shifting and often unsupported 
public accusations made against the station. 
 	 Barring a last-minute reversal—something RCTV is pursuing in court—the government says it 
will not renew the station’s license to use the public airwaves when the term expires on May 27. The 
license—or concession, as it is known in Venezuela—would be the first to be effectively pulled from a private 
broadcaster by the government of President Hugo Chávez Frías. As Chávez continues to move toward what 
he and his supporters call “socialism of the 21st century,” his administration’s decision could have broad 
implications for free expression in this South American nation of 26 million. 
	 Officials from the president on down have accused RCTV of violating the constitution and the 
country’s broadcast laws—not to mention, they say, collaborating with planners of a 2002 coup against 
Chávez. But a three-month investigation by the Committee to Protect Journalists has found that the 
government failed to conduct a fair and transparent review of RCTV’s concession renewal. Instead, CPJ 
found, the evidence points to a predetermined and politically motivated decision. 
	 Chávez himself announced the decision in a December 28 speech, in which he said the government 
would not renew the “coup-mongering” RCTV’s license. In the months before and after the announcement, 
the government held no hearings, followed no discernible application process, and provided RCTV no 
opportunity to respond to assertions made by top officials in press conferences, speeches, and interviews.
	 In late March—three months after the decision was announced—the government released a 360-
page paperback book that sought to explain the decision. Part documentary and part polemic, the White 
Book on RCTV devotes chapters to corporate media concentration, a history of Venezuela’s broadcast 
concessions, its view of RCTV’s role in a 
failed 2002 coup, and what it describes 
as the harmful effects of concentrated 
media ownership. The book lays out 
the administration’s position that it has 
full discretion on whether to renew the 
broadcast licenses first granted to RCTV 
and other broadcasters for 20-year terms 
under a 1987 decree. Jesse Chacón, a top 
telecommunications official, said at a March 
29 press conference that the RCTV decision 
was not a sanction against the station but 
simply the “natural and inexorable” product 
of the concession’s expiration. 
	 Yet the White Book, published 
by the Ministry of Communication and 
Information, does include 45 pages 
of documents outlining alleged RCTV 

President Hugo Chávez says he will not renew RCTV’s broadcast license, 
calling it a “coup-mongering” station. (AP/Francisco Batista)



violations of broadcast laws. The citations on their face 
appear to be minor; the book offers no means to gauge 
their severity, to judge them against established government 
standards, or to compare them against the records of other 
broadcasters. The government, for example, cited RCTV 
for covering a well-known murder case in a “sensational” 
manner and for showing alcohol consumption during a 
professional baseball game. The government also chided the 
station for calling the Law of Social Responsibility in Radio 
and Television—which sets broad content restrictions on 
broadcasters—as the “content law” in its news broadcasts. 
Other accusations against RCTV—such as promoting 
“pornography”—are not cited in the book even though they 
were made publicly by top officials.
	 Founded in 1953, RCTV has long been known for its 
strident opposition views, but it disputes the government’s 
assertions of illegality and says the Chávez administration 
is engaging in political retaliation and suppression of 
critical news coverage. RCTV said it was never penalized 
for any violation, only warned. By contrast, RCTV said, the 
government left intact the licenses of other stations that 
have been penalized.
	 This record, CPJ found, reflects an arbitrary and opaque 
decision-making process that sets an alarming precedent 
and casts doubt on Venezuela’s commitment to freedom of 
expression. The threat of losing access to the airwaves hangs 
over dozens of other television and radio stations whose 

concessions have also come up for renewal, prompting some 
news outlets to pull back on critical programming. The RCTV case also comes as the Chávez administration 
is moving aggressively to expand state media and amplify its voice. The government says it will take over 
RCTV’s frequency with plans to make it a public broadcasting channel.

Chávez has interpreted his landslide victory in the December 3, 2006, presidential election as a 
mandate to accelerate his socialist agenda. He immediately called on the political parties that make 
up his ruling coalition to dissolve and fold into one, and he recommended the appointment of a 

commission to reform the constitution—to include, possibly, indefinite presidential re-election. In January, 
the National Assembly—its seats filled entirely with pro-government legislators since the opposition 
boycotted the 2005 legislative elections—unanimously approved a law granting Chávez power to legislate by 
decree for 18 months in key areas such as national security, energy, and telecommunications. 
	 Since Chávez first took office in 1999 promising to implement what was widely considered a 
reformist, nationalist agenda, he has developed a highly contentious relationship with the press. Although 
he was elected in 1998 with the support of some media outlets, Chávez soon broke ties with them. As his 
agenda became more radical (or authoritarian, in the view of media executives), private media outlets 
took an openly partisan role, actively seeking his ouster and embracing the positions and language of his 
opponents. 
	 Some analysts say that private media, particularly television broadcasters, contributed to the 
country’s polarization with one-sided coverage of the political crisis that overtook Venezuela from 2001 to 
2004, and with their hostility toward the government and its supporters. “Television turned into one of the 
elements that accentuated the polarization of the country; a powerful sector used the stations to overthrow 

Government opponents wave flags during a 2002 
demonstration. (AP/Ricardo Mazalan)



the government,” said Teodoro Petkoff, editor of the Caracas-based daily TalCual and a leading opposition 
politician.
	 The April 2002 coup against Chávez was a watershed for the administration, according to Marcelino 
Bisbal, a professor at Universidad Católica Andrés Bello who has written extensively on press issues in 
Venezuela. That was the moment when Chávez realized the government’s communications apparatus—
composed of a radio network, one TV channel, and the official news agency—was at a disadvantage with 
respect to commercial media. 
	 Since the coup, the administration has undertaken an ambitious plan to beef up the government’s 
communications portfolio. Chávez has used this growing state-owned sector as a government megaphone, 
stacking its personnel ranks with sympathizers and influencing content to ensure that he receives vast 
amounts of uncritical coverage. In addition, he has used cadenas—presidential addresses that preempt 

regular programming on all 
stations—to counter the private 
media’s news coverage and to 
single out individuals for censure, 
often lashing out at journalists 
and media owners. His aggressive 
rhetoric has reinforced hostility 
toward journalists among his 
supporters, and officials have 
repeatedly made unsubstantiated 
charges linking local journalists 
to purported U.S. attempts to 
destabilize Venezuela.
	 From 2000 to 2004, 
coinciding with peaks of political 
conflict, scores of Venezuelan 
journalists were attacked, 
harassed, or threatened, for the 
most part by government loyalists 
and state security forces. The 

violent animosity has not been one-sided: Opposition sympathizers have attacked or harassed reporters and 
photographers working for state media. One photographer, Jorge Tortoza, was shot and killed while covering 
clashes between opposition demonstrators and government supporters that preceded the 2002 coup.
	 The government’s rhetoric has been accompanied by a legal offensive against the news media. 
In 2005, the National Assembly drastically increased criminal penalties for defamation and slander while 
expanding the reach of the penal code’s desacato provisions, which criminalize expressions deemed 
offensive to public officials and state institutions. The Law of Social Responsibility in Radio and Television, 
which took effect that year, has been widely criticized by press freedom advocates for its broad and vaguely 
worded restrictions on free expression. Article 29, for example, bars television and radio stations from 
broadcasting messages that “promote, defend, or incite breaches of public order” or “are contrary to the 
security of the nation.”

Long before Chávez came to power, other Venezuelan presidents had attempted to silence critical news 
coverage. Their methods ranged from threats and overt censorship to denials of preferential exchange 
rates for the import of newsprint. Some media outlets were known to quietly cave in to pressure and 

accommodate government demands; others denounced those pressures. For instance, after a failed military 
coup in February 1992—this one led by Chávez, then a lieutenant colonel—at least five media outlets in 
Venezuela were raided, censored, prohibited from circulating, or had copies confiscated by authorities.

Reporter Miguel Ángel Rodríguez tapes the show “The Interview” at RCTV. On the moni-
tor is Willian Lara, minister of communication and information. (AP/Fernando Llano)



	 Chávez administration officials told CPJ that they pride themselves on promoting free expression. 
While the democratic period from 1958 to 1998 was marked by media self-censorship and acquiescence to 
government demands, they said, free speech has flourished under Chávez. “In Venezuela, we are recovering 
the freedom of expression that until now has been confiscated by large corporate groups. The very moment 
in which Venezuela is accused of violating freedom of expression is the moment when there is the most 
freedom of expression,” said José Vicente Rangel, a Chávez ally who served as vice president until this year.
	 For proof of their commitment to free speech, officials note that no journalist has been imprisoned 
or expelled and that no newspaper or TV station has been seized or suspended during Chávez’s eight-year 
tenure. “There’s an authentic democracy in Venezuela in the property of media. It’s not true that private 
media are being smothered,” said Lara, the communication minister.
	 The administration also points to state-supported community media—low-power, limited-range 
stations that are billed as independent, nonprofit entities serving the communities in which they are based. 
According to government figures, regulators granted licenses to 193 community radio and TV stations 
between 2002 and 2006, while the 2007 budget allocates approximately US$1 million for community media. 
The government trumpets these stations as evidence it supports greater media diversity, but analysts say 
that much of the programming thus far has been homogeneous and government influenced. 
	 At the same time, journalists, media executives, and free speech advocates told CPJ that authorities 
have sought to marginalize the traditional private press by blocking access to state-sponsored events, 
government buildings, and public institutions; by refusing to give statements to reporters working for 
private media; by withholding advertising; by denying access to public information; and by filing criminal 
defamation complaints. 
	 “There are two different perceptions about what a journalist’s job should be, from inside and outside 
the government, and those perceptions are mutually exclusive. Every time the media reports on government 
mistakes or acts of corruption, they are accused of becoming involved in politics,” said Gregorio Salazar, 
secretary-general of the national press workers trade union.
	 All of the journalists and media executives who spoke with CPJ agreed they could express their views 
but said they risked retaliation in the form of tax harassment, administrative inspections, official silence in 
response to their requests, and verbal attacks aimed at discrediting them. Executives with the independent 
channel Globovisión, for 
example, said that their 
station had asked the 
government repeatedly for 
permission to expand the 
station’s signal but had 
received no answer. 
	 The print media, 
which are not covered by 
the social responsibility 
law, are less vulnerable to 
direct government pressure. 
Instead, newspaper editors 
told CPJ, they tend to see 
state advertising pulled 
in retaliation for critical 
coverage. “In our business 
model, we’ve decided that 
official advertising does not 
exist,” said El Nacional’s 
publisher and editor, Miguel 
Henrique Otero. 

Workers and supporters of RCTV rally in Caracas. The sign reads: 
“For 53 years, and more, RCTV.” (AP/Leslie Mazoch)



RCTV has long been one of Venezuela’s leading TV networks, broadcasting a mix of news, talk 
shows, sports, soap operas, and its own version of “Who Wants to Be a Millionaire?” The weekly 
program “Radio Rochela,” which, like “Saturday Night Live,” often lampoons politicians, was a 

Venezuelan institution well before Chávez was first elected in 1998. The station has also been among those 
closely associated with the political opposition, actively promoting a partisan agenda and harshly criticizing 
Chávez.
	 The administration has long 
reminded RCTV and other private media 
of their cheering for the April 2002 
coup that briefly unseated Chávez, as 
well as their participation in a failed, 
opposition-led general strike in late 
2002 and early 2003 that sought to force 
his resignation. Chávez has regularly 
threatened to review or revoke the 
broadcast concessions of private TV 
channels, which the government has 
labeled golpistas, or “coup mongers,” 
but whose executives have never been 
charged with involvement in the coup. 
	 The situation escalated in June 
2006, when Chávez threatened to 
block the license renewals of unnamed 
television and radio stations that were 
waging “psychological war to divide, 
weaken, and destroy the nation” as part 
of an “imperialist plan” to overthrow the 
government. Days later, Lara announced that the government was legally entitled to refuse license renewals 
to stations it deemed in violation of the law. Broadcasters, he said, had demonstrated “a systematic 
tendency to violate” the social responsibility law. 
	 After having won re-election, Chávez singled out RCTV in a December 28 address to Venezuelan 
troops. “There won’t be any new concession for that coup-mongering channel that was known as Radio 
Caracas Televisión,” Chávez said. “Venezuela must be respected.” That applies to international observers, 
too, he made plain. When José Miguel Insulza, secretary-general of the Organization of American States, 
expressed concern that the action was unusual and could have international implications, Chávez publicly 
called him an “idiot.” 
	 Several free speech advocates, some of whom are highly critical of RCTV’s programming, told 
CPJ that the government was clearly punishing the station for its editorial stance—and that the effect on 
unbiased reporting would be enormous. They said the non-renewal of RCTV’s concession was a political 
decision with the thinnest of legal veneers. “My interest is not [defending RCTV chief ] Marcel Granier but 
defending the people who want to follow and watch RCTV’s programming—even if the government finds it 
annoying,” said Carlos Correa, director of Espacio Público, a nongovernmental organization that promotes 
free expression and journalism ethics in Venezuela.
	 Lara said the RCTV ruling was not a politically inspired act of retaliation. “The elite always assume 
they are above the law, above the constitution,” Lara said. “We don’t need any process because their 
concession is not being revoked; their frequency becomes free after May 27. A TV signal in Venezuela must 
have a social function—that’s a constitutional mandate.” 
	 But licensing, CPJ found, is wrapped in ambiguity and ripe for political manipulation. The 
government’s White Book says the 1987 broadcast decree and the 2000 Organic Law on Telecommunications 
form the basis for handling renewals. But neither document spells out in detail the criteria or process by 

RCTV President Marcel Granier, seen here in a camera viewfinder, says the 
government did not give the station an opportunity to make its case. 

(Reuters/Jorge Silva )



which applications are to be evaluated. RCTV argues that the government ignored one crucial provision of 
the broadcast decree, which says that current license-holders should be granted preference when they are 
seeking renewal.
	 The station has pressed a number of other arguments in favor of its concession renewal. Granier, 
the station president, told CPJ that the National Telecommunications Commission (Conatel), the agency in 
charge of broadcast concessions, failed to respond to RCTV’s formal application to update the license—first 
filed in 2002—and thus the concession should automatically roll over. “We are being accused of being 
golpistas, of pornography, but we haven’t seen one single file containing those accusations so that we can 
defend ourselves,” Granier said.
	 Indeed, some public allegations made against RCTV went undocumented in the government’s own 
White Book. Lara, for example, said that the station had violated the social responsibility law by airing shows 
such as “How to Get a Man” during daytime hours. The law on social responsibility does spell out an array 
of content restrictions, CPJ found, but it does not explicitly forbid such programs during the daytime hours. 
A number of other Venezuelan stations, in fact, have similar daytime broadcasts. 
	 RCTV has appealed the decision to the Supreme Tribunal of Justice, asking the court to ensure its 
right to due process and to issue an injunction blocking the government’s actions. Termination of the 
license could be a devastating blow. In an interview with El Nacional, Granier said the station “lives on its 
permit to operate broadcast frequencies.” Moving RCTV to cable or satellite does not hold great commercial 
promise in Venezuela, where only one in five homes has access to such transmissions.
	 Using RCTV’s frequency, the government plans to create a public service channel by allowing 
independent producers, community and social organizations, and cooperatives, to design programming, 
said Chacón, head of the newly created Ministry of Telecommunications and Information Technology. The 
government initially said it would expropriate RCTV’s transmitters, antennas, and towers, although Chacón 
later said it would purchase and install its own equipment.

The 2002 coup attempt is central to all discussions about government-media relations. On April 11, 
2002, following three days of opposition protests, the 
government preempted broadcasts by local television 

stations for a message from Chávez. During the address, private 
stations continued covering the protests using split screens. 
Chávez accused the stations of conspiring to overthrow his 
government and ordered them closed. At around midnight, 
the president was ousted by a group of high-ranking military 
officers, and Pedro Carmona, head of the country’s most 
powerful business group, was appointed leader of the new, 
military-backed cabinet. 
	 News of the coup resulted in protests by Chávez 
supporters, and within 48 hours military officers loyal to Chávez 
had reinstated him. During his ouster, the four main private TV 
channels featured scant coverage of pro-Chávez demonstrations 
and instead showed cartoons and movies. Many analysts 
alleged that private media executives had colluded to impose 
a news blackout, heeding instructions given by Carmona. The 
executives claimed that they could not cover the story for fear 
that Chávez’s backers, who had harassed several media outlets 
earlier in the year, would attack their staff or their offices. 
No media owner or executive has ever been charged with 
involvement in the coup. And in a controversial decision, the 
Supreme Tribunal of Justice ruled that what happened on April 

Business leader Pedro Carmona led a transitional 
government when Chávez was ousted for two days.

(El Universal/Carlos Hernandez)



11, 2002, wasn’t a coup 
d’état at all. 
	 Coup or not, it’s had 
a lasting effect on the 
news media. Venevisión, 
RCTV’s main competitor 
as Venezuela’s top-rated 
TV channel, appears 
to have escaped the 
government’s ire for 
the time being. Once 
among the Chávez 
administration’s favorite 
targets, Venevisión, 
led by media mogul 
Gustavo Cisneros, 
had opposed the 
government and 
championed the 
opposition’s cause. 
Officials had previously 
alleged that Cisneros 
was a leading figure 

in the events surrounding the coup. But in June 2004, a private meeting between Chávez and Cisneros, 
mediated by former U.S. President Jimmy Carter and the Carter Center, produced a ceasefire of sorts. “There 
was a mutual commitment to honor constitutional processes and to support further discussions between 
the government of Venezuela and the country’s news media to ensure the most appropriate climate for this 
constitutional process,” the Carter Center said in a statement. Venevisión subsequently removed opinion 
and news shows that were highly critical of Chávez, and it now focuses almost exclusively on entertainment 
programming. Today, government officials cite Venevisión as a model of behavior. Venevisión executives did 
not return messages from CPJ seeking comment on programming.
	 Without RCTV, local journalists and free speech advocates predict there won’t be any national 
broadcaster left to criticize the government. (Venezuela’s other critical TV station, Globovisión, can be seen 
as a broadcast channel in metropolitan Caracas and the state of Carabobo only.) The remaining private 
broadcaster with national reach, Caracas-based Televén, is widely believed to have followed Venevisión’s 
steps in curbing its criticisms of the Chávez administration. In an October 2005 report, the Peruvian 
press freedom group Instituto Prensa y Sociedad said Televén had dropped four opinion programs since 
September 2004. Televén executives did not respond to CPJ’s requests for comment.
	 A report on the 2006 presidential election by European Union observers found yawning gaps in 
broadcast coverage of the campaign: “The tone of the coverage on Televén and Venevisión was generally not 
very critical of either of the leading coalitions, but from a quantitative point of view both openly favored the 
[Chávez] position.” Venevisión, the observers said, devoted 84 percent of its political coverage to the Chávez 
coalition; Televén, 68 percent.
	 Uncertainty hangs over the concessions of dozens of other broadcasters whose 20-year terms expire 
this year under the 1987 decree. At various times, telecommunications minister Chacón has suggested that 
the government would have the right to take over frequencies at some undetermined point in the future. 
More recently, he’s said that concessions will be renewed for five-year periods. These ominous and shifting 
standards, journalists say, are certain to dampen critical coverage.

Workers erect a sign for Telesur as the regional news channel gets set to launch in July 2005. 
(AP/Leslie Mazoch)



As the Chávez administration moves assertively on licensing, it is building its own media structure. 
Until 2002, the state communications apparatus was composed of the Radio Nacional de 
Venezuela network, Venezolana de Televisión (VTV), and Venpres, the official news agency. Since 

then, the government has challenged the private media’s influence through investment in state-owned and 
community media projects, for which it has budgeted 362 billion bolívares (US$169 million) in the last two 
years alone. VTV, which had been neglected by previous administrations, received an infusion of technology 
that allowed the channel to improve the quality and reach of its signal. 
	 The government has also invested in new national broadcast and cable outlets and the creation 
of alternative and community media, including TV and radio stations, newspapers, and Web sites. Since 
2003, it has financed the startup of ViVe TV, a cultural and educational television network with nationwide 
coverage; ANTV, which broadcasts National Assembly sessions on the airwaves and on cable; and Ávila TV, a 
regional channel run by the city of Caracas. 
	 In July 2005, the Chávez government launched its most ambitious media project to date: Telesur, a 
24-hour news channel that officials see as an alternative to CNN. Venezuela owns 51 percent of the channel, 
while the governments of Argentina, Cuba, Uruguay, and Bolivia own minority stakes. Telesur currently has 
several news bureaus in Latin America, the Caribbean, and in Washington. It plans to start a news agency 
and open bureaus in London and Madrid later this year. 
	 Telesur is broadcast from Caracas via satellite link, and its signal can be received in Latin America, 
in most of the United States, and in Europe. Cable systems in a number of Latin American countries have 
signed agreements to distribute the network’s programming, and in Spain, several small TV stations will 
carry its news programs. Telesur said it intends to launch its own station in Spain later this year. 
	 Last December, Telesur bought Caracas-based broadcast television channel CMT in order to expand 
its reach beyond cable and satellite subscribers. On February 9, the network began transmitting its signal 
to all major Venezuelan cities, including Caracas. In the rest of the country, it’s available through DirectTV’s 
satellite system, cable providers, and community TV stations.
	 In a January 8 interview with El Nacional, Andrés Izarra, former minister of communications and 
information and Telesur president, said the Chávez administration is building “information hegemony.” 
	 “For the new strategic scenario that is discussed, the struggle that falls in the ideological field has to 
do with a battle of ideas for the hearts and minds of people,” Izarra stated. “We have to prepare a new plan, 
and the one we are proposing is aimed at achieving the state’s communication and information hegemony.” 
He insisted that this hegemony did not mean the end of dissent, and that media not aligned with the 
government would continue to exist. 
	 By expanding state and community media, Lara and other top officials say, the government is fulfilling 
its constitutional mandate to guarantee Venezuelans’ right to information. Media analysts such as Bisbal say 
that approach has been self-serving. “For this government,” Bisbal wrote in a 2006 analysis, “information is 
about creating one sole truth, one sole communication, one sole information, one sole culture.” 
	 Without ensuring due process in the RCTV case, the government reinforces that viewpoint. The 
record shows that, first, a decision was announced, and then a flurry of public allegations made. But thus 
far, there has been no fair and transparent process whereby evidence could be scrutinized and the station 
could present its case. Instead, the record reflects the actions of a government motivated by political 
considerations to suppress critical coverage. 
	 Because the broadcast concessions of many radio and television stations are due to expire this year, 
the RCTV case is forcing other outlets to soften their coverage and rid their programs of critical voices. The 
Chávez administration appears to be replacing what it considers to be corporate domination of the airwaves 
with state domination.
	

Carlos Lauría is CPJ’s senior program coordinator for the Americas. Sauro González Rodríguez, CPJ’s former 
Americas consultant, is a Miami-based journalist.



CPJ’s Recommendations

CPJ calls on the Venezuelan government to implement the following recommendations:

*	 Ensure RCTV is given a fair and equal opportunity to apply for concession renewal. 
Ensure the station has the opportunity to present its case in a neutral venue and has 
the right to a full appeal in court. 

*	 Guarantee fairness and transparency in the allocation of broadcast concessions by 
providing a clear explanation of the process and the criteria used in making decisions.  

*	 Repeal Article 29 of the Law of Social Responsibility in Radio and Television, which 
contains broad restrictions on the press.

*	 Repeal criminal defamation and desacato provisions in the penal code.

*	 Show greater tolerance toward criticism in the press and halt personal attacks aimed 
at discrediting journalists and their news outlets. 

*	 Guarantee plurality and diversity of opinion by granting private news media greater 
access to government events, buildings, institutions, and sources. 

*	 Cease official manipulation of government advertising based on political 
considerations. 

*	 Stop harassing journalists by filing criminal defamation lawsuits.  

About this Report

To examine press conditions in Venezuela, a joint delegation from CPJ and the Peru-based Instituto Prensa 
y Sociedad (IPYS) visited Caracas from January 7 to 13. The CPJ-IPYS delegation met with members of 
private and state-owned media, government officials, media executives, press freedom advocates, lawyers, 
and scholars during its weeklong mission. The delegation included the authors, CPJ board member Victor 
Navasky, IPYS Executive Director Ricardo Uceda, and IPYS-Venezuela Director Ewald Scharfenberg. Its 
preliminary findings were presented in Caracas in January. This report, which represents CPJ’s conclusions, 
was compiled from dozens of interviews conducted during the delegation’s meetings and in subsequent 
telephone interviews.


