REPORTERS

WITHOUT BORDERS

THE INDEPENDENT PRESS
REFUSES TO REMAIN
IN THE DARK

March 2006

Investigation : Benoit Hervieu
Reporters Without Borders
Americas desk

5, rue Geoffroy Marie

75009 Paris

Tél: (33) 144 83 84 84

Fax: (33) 14523 11 51

E-mail : americas@rsf.org

Web : www.rsf.org



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

On March 18, 2003, an unprecedented wave of repression broke over Cuban dissidents. For three
days, ninety opponents of the regime were arrested on grounds that they were "agents of the
American enemy." Among them were twenty-seven journalists. Nearly all of them were tried under
the "88 Law" of February 1999, which protects the "national independence and economy of Cuba,"
and were given prison sentences ranging from 14 to 27 years. This "black spring" dealt a heavy
blow to Cuba's independent press, which had started to emerge on the island in the early 1990s
with the creation of small news agencies. Since the latter's founders and directors who had been
thrown in jail, many journalists preferred to give up their profession or opt for a life of exile. Did inde-
pendent journalism die out in Cuba that day? Three years after the crackdown, Reporters Without
Borders wanted to take stock of the situation. Unable to send representatives to Cuba, the organi-
zation contacted journalists who were still living on the island, or in exile, members of an agency or
freelancers, families of jailed dissidents and media outlets - such as Internet websites, radio sta-
tions, and publications - most of whom are based in Miami (the second largest Cuban city in the
world, with close to 3 million nationals), Puerto Rico, and Madrid. Although it is difficult at present
to estimate the exact number of working journalists in Cuba, and their working conditions are even
more precarious in the wake of a new wave of repression that has begun to spread across the coun-
try, the unofficial Cuban press has not given up. In fact, it constitutes the top news source on the
status of human rights on the island. However, its clandestine situation has forced it to be a press
"from the inside for the outside", one nearly inaccessible to those whom it covers on a daily basis.

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

A flashback to 1995?

"They locked me up with my optimism for com-
pany," said Ricardo Gonzalez Alfonso one day,
after being arrested on March 18, 2003, and
sentenced to 20 years in prison. He has been
held, along with 20 other colleagues, ever since
"black spring." His optimism was especially evi-
dent in May 2001, when the Reporters Without
Borders' correspondent founded Manuel
Marquez Sterling Society for the purpose of trai-
ning independent journalists in a country in
which the press is the government's exclusive
domain. His optimism surfaced again a year
later, when he launched the magazine De Cuba,
which competed against the news - the only
version allowed - issued by the Department of
Revolutionary Orientation, which operates
under the supervision of the Cuban Communist
Party's Central Committee. This dual initiative
undoubtedly hit a cord in an era characterized
by a rapidly increasing number of small inde-
pendent agencies and the emergence of dissi-
dent journalism. "The adventure began in 1989,
in my house, with my stepbro-
ther Hubert Jérez, when the
Independent Journalist
Association of Cuba was foun-
ded, which later became the
' Cuban Independent Press
; Agency (APIC), recalled Elizardo
Elizardo Sanchez  Sanchez, President of the
Cuban Commission for Human
Rights and National Reconciliation (CCDHRN)
now banned). From that point on, other agen-
cies began to appear."
The worm was already in the
apple shortly after the APIC was
created, in 1992, when two of
its founders, Indamiro Restano
and Néstor Baguer (aka
"Octavio") turned out to be f© *
State Security Department
agents, Cuba's political police.
Another similar case occurred in 1998 when the
Cooperative of Independent Journalists was
founded by Manuel David Orrio (aka "Miguel"),
who was also on the government's payroll.
However, the trend was then toward a relative
liberalization of the regime, which started to
open the immigration floodgates and allowed to
emerge, in the hopes of controlling them from
the inside, agencies such as Cuba Press, crea-
ted by Raul Rivero, Havana Press or the

Néstor Baguer

Union of Cuban Independent
Journalists and Writers (UPECI),
created in 1995. From 1996 to
1998 notably appeared Patria,
the Oriental Free Press Agency
(Agencia de Prensa Libre
Oriental, APLO), Cuba Verdad, the Grupo de
Trabajo Decoro, Centro Norte, the Independent
Democracy and Culture Institute, Libertad, Lux
Info Press, etc., and some 40-odd organizations
scattered throughout the island, each boasting
a membership of up to 20 journalists. "We esti-
mated that prior to the crackdown of 2003,
there were more than 150 working journalists in
Cuba. "Black spring" must have cut that num-
ber in half," estimated Nancy Pérez-Crespo,
manager of the Nueva Prensa Cubana website
in Miami, which posts online news read over the
telephone by some 20 journalists on the island.
Since "black spring" and especially now that the
country is experiencing a new wave of repres-
sion, the exact number of working journalists in
Cuba is anyone's guess.

Raul Rivero

Who are Cuba's journalists and how many are
there? "No less than a hundred," affirmed
Elizardo Sanchez, who is including "thirteen
agencies, eight or nine of which were formed
after the crackdown but whose levels of activity

O vary because of Internet censor-
ship." A dissident journalist
recalled the participation of "80
independent colleagues" at a
Conference on Democratic
Transition held on February 23,
Manuel Vézquez Portal D006 in Havana. Manuel Vazquez
Portal, who founded the Grupo de Trabajo
Decoro in 1997, and has been in exile in Miami
since May 2005, is taking a much more cautious
view: "Black spring of 2003 discouraged a lot of
people. | estimate at around 40 the number of
them who are still actively employed. The others
have given up or chosen exile." Forty journalists
was also the estimate shared by Rosa Berre,
Vice-President of Cubanet, one of the main
external dissidence hubs created in 1994 in
Miami (see insert). But this figure is restricted to
journalists who contribute to this media. The
current director of the UPECI, Ernesto Roque,
suggests "60 truly active journalists," half of
whom he thinks are affiliated with the
Asociacion Pro-Libertad de Prensa (APLP) [a
press freedom association]. The APLP claims to
be the first true Cuban press union organization,

2




REPORTERS

WITHOUT BORDERS

March 18, 2003 to March 18, 2006

Cuba

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

MAIN EXTERNAL MEDIA

Magazines and websites
- Cubanet (www.cubanet.org) : Founded in 1994, the publishing company Cubanet relies on a network

of 40 of the island's journalists on the island, 15 of whom are freelancers, and the others scattered among
11 local news agencies. The company claims to receive about 25 briefing notes and equivalent number
of opinion columns or feature articles every week, which it selects and publishes on its website in its
semimonthly bulletin and its bimonthly magazine. Cubanet strives to be non-partisan and to deliver the
broadest possible information on Cuban life today in every field of endeavor (politics, society, economy,
daily living, human rights, etc.). Cubanet is known for being the most reliable source of news originating
from the island, and is for its objectivity. The website is trilingual: Spanish, English, and French.

- Nueva Prensa Cubana (www.nuevaprensa.com) : This more militant website is now posting news
pieces written by about 20 regular journalists, including six freelancers. It publishes articles dictated
by telephone. Focusing primarily on the status of human rights on the island, it consistently provides
news updates about imprisoned journalists or victims of repression.

- Carta de Cuba : This magazine was first printed in 1996 and the website (www.cartadecuba.org) has
existed since 2002. Some 30 island-based journalists contribute to it. Copy and phoned-in articles are
first processed and edited in Miami - in an office with four permanent staff members - before being e-
mailed to Puerto Rico, where two permanent staff members, including founder Carlos Franqui,
manage the publication. The magazine and website alike mainly offer news about the status of human
rights and devote considerable space to opinion pieces or political analysis.

- Payolibre (www.payolibre.com) : Some thirty journalists and non-journalists contribute to this web-
site created in 2001, but some of them also submit their articles to other websites. Payolibre is enti-
rely dedicated to the status of human rights and offers the benefit of posting updated datasheets on
jailed dissidents. Payolibre shares some of its contributors with Bitdcora Cubana (www.bitacoracu-
bana.com), which offers more general news coverage.

- Encuentro en la Red (www.cubaencuentro.com) : This magazine published quarterly, founded in
Madrid in 1996, is devoted to covering Cuban culture, as indicated by its full name, Encuentro de cul-
tura cubana. This general-news website primarily publishes columns written by twelve freelance jour-
nalists from Havana. As permanent contributors, they write only editorials or opinion pieces. A symbol
of dissidence arrested during "black spring," who sought asylum in Madrid, where he has been since
April 2005, Raul Rivero has become a frequent contributor to Encuentro. Another noteworthy Miami
website is NetforCuba (www.netforcuba.org).

Radio stations

- Radio Marti : Founded in 1985, this station is in daily contact with a limited number of journalists (six
to ten). A telephone line is permanently available to the island's media. Thanks to its shortwave trans-
mission, this station is the only one that can still be heard in Cuba. It broadcasts two daily news pro-
grams on dissidence and the unofficial media.

- La Poderosa : Founded in 1989, it has eight correspondents in Cuba, including one freelance jour-
nalist and seven members of the Cuban Democracy Movement, in addition to the sixteen permanent
staff members in its main office in Miami. For the last six months, the radio station has been offering
once a week on Fridays, from 11 p.m. until midnight, a broadcasts featuring the Carta de Cuba team.
- Radio Mambi : Founded in 1995. This station has had sporadic contact with the island's journalists,
but the station operates on an open microphone principle: every dissident journalist therefore has the
option of calling in to participate in numerous talk shows listed on the program schedule. Moreover,
the permanent staff members pass on briefing notes dictated by telephone from the island and cer-
tain articles already published on the websites, particularly Cubanet. Two other radio stations (La
Cubanissima and Radio Caracol) have a more limited audience.

explained its co-promoter from Havana. It was  optimism has become a means of survival.
founded on May 20, 2004, but most of its direc-

tors were forced to go into exile. We started over
again on February 27, 2006. Our message is
intended for the official press, as well as the one
in exile." Ricardo Gonzalez Alfonso is not the
only one to display his optimism, but in Cuba,

The worst of it seemed to have arrived in 2003,
and "black spring" has left its mark on us. "At
that time, independent Cuban journalism lost its
most prominent leaders. Journalists have been
left entirely on their own ever since, all the more

3



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

so because they no longer have a training cen-
ter of the sort provided by the Manuel Marquez
Sterling Society," said Manuel Vazquez Portal.
The Grupo de Trabajo Decoro that he had foun-
ded had a membership of fourteen journalists
until March 2003, when he, along with Hector
Maseda Gutiérrez, Omar Moisés Ruiz
Hernandez and José Ubaldo Izquierdo
Hernandez were arrested and sentenced to pri-

son terms of from 16 to 20 years

under the "88 Law." Manuel

Vazquez Portal was released 103
under a conditional discharge’ b —
for health reasons on June 23, '{7{-
2004, but on July 22, 2005, ano- S M’ario
ther journalist of the "Grupo," Gonzélez Pérez
Oscar Mario Gonzéalez Pérez, was arrested by
Cuban State Security Department agents just
before a dissident demonstration began in front
of the French Embassy. Held without a trial ever
since, he may also be sentenced to 20 years of
penal servitude in the name of the "88 Law,"
even though the Havana judiciary initially admit-
ted "not to have had any charges against him,"
before claiming "to have lost the endictment
file."

Other agencies have watched their staffs
dwindle, or even sometimes disappear. The
Independent journalists Cooperative of Ciego
de Avila (Cooperativa avileha de periodistas
independientes, CAPIf ceased
to exist after two of its members,
Pedro Arglielles Moran and
Pablo Pacheco Avila were
thrown behind bars during
'\ "black spring,"

Pablo Pachecc%vila .

and each given a ‘ ‘
20-year prison sentence in April - -
2003. The third journalist with the | gl
agency fled to the United States. i\ /
Libertad, founded in Las Tunas ) x“r—‘.-

ose Luis

(eastern Cuba) by José Luis Garcia Paneque
Garcia Paneque, has also seen its staff decrea-
sing since the latter was arrested. "Five journa-

' Prison sentence commuted to house arrest

lists were working there before the crackdown,
but there is only one there now, and he has no
telephone!" protested Yamilé Llanes Labrada,
the wife of the jailed director. The Colegio de
Periodistas Independientes de Camagliey
(Independent Journalists College of Camagdiey,
CPIC) news agency lost its
director, Normando Hernandez
Gonzalez, sentenced in 2003 to
25 years in prison, one of the
harshest sentences handed
down against a journalist since
the one served on Omar OmarRodriguez

Rodriguez Saludes, photogra-

pher and director of Nueva Prensa®, who was
given 27 years. As for the El Mayor news
agency, also based in Camagtiey, one of whose
founders, Alfredo Manuel Pulido Lépez has
been serving a 14-year prison term since "black
spring", it sunk in 2004, when its last still-active
journalist, Luis Guerra Juvier, was threatened
with having his exit visa cancelled if he conti-
nued to exercise his profession.

The "historic" agencies have scarcely fared any
better. The UPECI is now functioning with only
four writers. NotiCuba, which appeared in 2000
with twelve members, now has only three. Cuba
Press, one of the most important agencies since
it was formed in 1995, with close to thirty jour-
nalists, today is represented by only one, in
Matanzas (western Cuba), while Havana Press
shrunk from fifteen journalists to six, including
one correspondent on Isla de la Juventud (wes-
tern Cuba). These two agencies are part of the
suppliers of information used by Nueva Prensa
Cubana and La Vooz del Oriente, established in
2002 in Santiago de Cuba (eastern Cuba) and
endowed with a staff of seven people, plus six
colleagues from the Camagiiey region, which
no longer has a branch office, though it still has
some journalists. "Lucky", Cuba Verdad has
lost only two writers, seeing its staff decline
from five when it was launched in 1998 until
today.

2 avilefio, avilefia: of the province or city of Ciego de Avila (eastern Cuba)

® not to be confused with Nueva Prensa Cubana



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

A new generation

The "subversive Hydra" - decapitated but never
dead - is decidedly giving the Castroist regime a
hard time. For, despite the repression, indepen-
dent journalism is still attracting talented candi-
dates. It has even "improved in quality accor-
ding to one "veteran" and new groups are being
formed. Of the eleven agencies currently colla-
borating with Cubanet, four were established
after "black spring": Cubandcan Press and
Jagua Press in 2003, Villa Blanca Press in
August 2005, and, the following September, the
Youth without Censorship (Jovenes sin Censura )
agency, whose director, Liannis Merino Aguilera,
age 21, has already been summoned to State
Security Department headquarters in Holguin
(eastern Cuba) and ordered to cease her activi-
ties on December 29, 2005. In addition to the
traditional organizations such as UPECI, Cuba
Verdad, the Avilefia Free Press Agency (APLA)
and APLO, Cubanacan is frequently cited as
being the most productive among the new
generation. The agency gained
even more notoriety with the
recent hunger and thirst strike
that current director Guillermo
Farifas Hernandez initiated on
January 31 in conjunction with a
letter sent to Fidel Castro deman-
ding free Internet access for all
Cubans. He is currently hospitalized in critical
condition in Santa Clara (province of Villa Clara,
in central Cuba), but intends to pursue his fast
"until death," if necessary.

"Cubanacan was founded on October 10, 2003
by José Ramén Moreno Cruz, now in exile in
Miami. We quickly grew from four to ten, then
seventeen journalists. None of us had worked in
that field before, unlike some of our older collea-
gues who had left the official press," explained
agency member Diolexys Rodriguez Hurtado,
who found refuge, along with his wife Belkis -
also from Cubanacan - in Paris in May 2005.
Isabel Rey Rodriguez, former managing editor
of Cuba Press for the province of Villa Clara,
who also sought asylum in France last October,
noted in this regard increasing similarities bet-
ween the way journalists affiliated with an
agency and "self-employed" journalists work.
"At first, in Cuba Press, the journalists in the
provinces of Matanzas, Villa Clara, Cienfuegos
and Ciego de Avila were reporting to the editor-
in-chief in Havana. Once a week, or every fifteen

Guillermo Farifas
Hernandez

days, | would take the bus to bring my articles
and columns. But just before the crackdown,
that system was no longer available and we
became more self-reliant. We would forward our
copies by fax, which became impossible after
2008. At that point we had to dictate everything
directly by telephone to Miami, and the nearest
phone booth to my home was over eight miles
[fourteen kilometers] away, which | would cover
by bicycle." Today, very few agencies are still
maintaining regular editorial meetings. But the
partners of Nueva Prensa Cubana have mana-
ged it. "Every Monday, | welcome our six collea-
gues from Havana Press. On Wednesdays, jour-
nalists from Camagtiey call me, and on Fridays
| hear from those of La Voz del Oriente. But
since all of the articles are dictated by phone,
the agencies are sending them directly to
Miami," clarified Estrella Garcia Rodriguez, the
Havana Press's Coordination Manager.

Seven months without
a telephone

Diolexys and Belkis Rodriguez Hurtado have
also had to cover the 186 miles [300 kilometers]
separating Santa Clara from Havana to deliver
their copy of Cubanacan to a proofreader: "At
night, in the rear of a truck and without the dri-
ver's knowledge," they joked. The trip also allo-
wed them to go to the Permanent Office of
American Interests, which places at the disposal
of independent journalists and writers registered
with its "press and culture" department - "a
hundred" (according to one of the Office's
managers) - supply items and, more impor-
tantly, the means to transmit online, thanks to
no less than forty computers connected to the
Internet. "There are cybercafés, but they're very
expensive, nearly 5 dollars an hour, and dissi-
dents are especially prohibited from using
them," stressed Diolexys Rodriguez Hurtado.
These rates have gone up even more since the
latter's departure, according to Elizardo
Sanchez, who spoke of "15 dollars" for the
same surfing time. Since the Web can only be
accessed by government officials, the new
generation of journalists apparently has no other
choice than to surf on the turf of the "supreme
enemy." Several embassies contacted by
Reporters Without Borders would like to be able
to make some technical resources available to
members of the independent press, but also
5



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

complain at the same time about a lack of
equipment and the risks of creating additional
tension in their relations with Cuban authorities,
which leaves the Permanent Office of American
Interests. "It is very dangerous for freelance
journalists to associate with us, but they know
that, and it is their choice to make," an
employee at the "Press and Culture" depart-
ment concluded. "It's not ideal, but in order to
have access to the Internet, it is the only solu-
tion," deplored one concerned journalist.

"In any case, individuals cannot afford a compu-
ter," judiciously pointed out Armando
Betancourt, an independent contributor to
Nueva Prensa Cubana living in Camaguey. "It
would have to be purchased one component at
a time. A monitor costs 200 convertible pesos,
or about the same in dollars. A complete PC
goes for 600 dollars and a digital camera, 300
dollars. That's why | have to use a borrowed
one. As for printers, their sale is outlawed." For
Jaime Leygonier, former political prisoner and
independent contributor to Cubanet, "this lack
of any way to transmit is also causing an ever-
growing dependency on external media outlets,
particularly in Miami. Demand on their part is
strong, especially with regard to information
about the status of human rights. We have to
send in our copy faster and no longer have any
way of controlling our own work." Based in the
provinces, Armando Betancourt tries to put
things in perspective by further regretting that
he cannot go on any news assignment because
he does not have a vehicle. Ernesto Roque,
director of the UPECI, also recalls that "the
authorities can use a technical problem at any
time as a pretext to cut off your telephone ser-
vice." | just got a line back after being without it
for seven months." Such cut-offs are not just
affecting the telephone. Diolexys Rodriguez
Hurtado can smile now about the nights spent
editing in the dark: "The best ally of a Cuban
journalist is the 'chismosa,' the handmade
lamp."

Destitute and constantly watched by the
government, mainly by its local committees -
the Committees for the Defense of the
Revolution (CDR) - Cuban journalists seem to
be as challenged in seeking out and producing
information as they are in transmitting it. Juan
Gonzalez Febles, another Cubanet and Radio
Marti contributor, Miami's most popular Cuban
radio station, feels that he has resolved part of
the problem by not working with an agency. "I

prefer not to affiliate myself with one. It is easier
to keep tabs on a group than on a man by him-
self. The risk of police infiltration is much grea-
ter for journalists associated with an agency.
That is why | prefer to work on my own, which
also makes it easier for me to create a network
of informers." This opinion is not shared by all of
his freelance colleagues. A contributor to the
same media outlets and a native of Havana him-
self, Juan Carlos Linares barely escaped arrest
in 2003. "l was on their list. I've been threatened
several times with 20-year jail terms. | haven't
been incarcerated, but my neighborhood CDR
is always trailing me. All | have to do is meet
someone in the street, and they know every-
thing | do or say. That's why my sources are
quick to retract themselves. The people | inter-
view, who nearly always insist on anonymity,
sometimes come to me to beg me not to
publish anything."

Armando Betancourt's efforts are sometimes
frustrated when meeting with his sources.
"People are so afraid to talk that they don't
always show up. Recently | investigated
someone's eviction from domicile. | was unable
to film anything or obtain direct testimony. It
took several days for me to convince the people
who had been evicted. | encountered the same
resistance from the wife of a man being held at
the State Security Department." Jaime
Leygonier added, with a resigned look: "The real
problem for us is how to get sources and infor-
mation without harming anyone. This is why | am
very often forced to practice self-censorship."

Whether working alone or with a small agency,
dissident journalists must settle for concealed
informers, give up cross-checking their informa-
tion and count on their own responsiveness and
sense of initiative. "It's not unusual for someone
to warn us, like this woman did who had pro-
blems with the Santa Clara hospital where she
was being treated for religious reasons. It was
impossible to confirm this information with the
hospital administrator or a policeman. Those
who witnessed the event paid me a visit one
night, but at a neighbor's home, because mine
was under surveillance. What usually happens
is that someone discreetly gives us partial infor-
mation, such as a place. That's what happened
to me one day when | had gone out to cover a
sting operation by police to impose fines on
street vendors," recalled Isabel Rey Rodriguez.

6



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ners; and sometimes, whenever possible, in the

Headlines on human rights
living conditions of workers in Cuba. The most

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

Juan Gonzdlez Febles, on the other hand, takes
on the role of the man in the street. "l go out, |
observe, and since | do not have to report to
anyone, people find it easier to confide in me."

Fired in 1990 from the Ministry of Sugar, where
he was a government official, for having refu-
sed to participate in a raid against some oppo-
nents, Carlos Rios Otero rejoined Havana Press
in 2002. The journalist, who had been trained
as an economist and works with Nueva Prensa
Cubana and Radio Marti, still has some
connections with his former life. "I still have
contacts in the sugar industry. This is fortunate,
because that way | can form additional
contacts to deal with issues the regime does
not want discussed, such as the parallel eco-
nomy, sugarcane harvesting, pickpocketing,
etc."

Neither does Carlos Rios Otero hesitate to deal
with highly controversial subjects such as pri-
son riots or the fate of journalists behind bars.
When it comes to these topics, far from follo-
wing the usual pattern, the sources are known.
"With families of dissidents relations can be
maintained, and they keep me regularly upda-
ted about the situation of their imprisoned
loved ones," observed Juan Carlos Linares.

As the director of NotiCuba, a contributor to
Radio Marti and a news columnist for the Miami
Herald, Angel Pablo Polanco has publicly made
it his editorial policy to give a voice first and
foremost to dissidents: "We are less and less
able to crosscheck our information. So, to what
extent can we trust a bunch of anonymous tes-
timonies? We prefer to reduce our volume of
information and provide credible data rather
than to discredit ourselves, and along with us,
the external media that support us. We there-
fore provide a platform so that the opposition
can be heard, the opinions of those willing to
speak on the record." This means families of
dissidents, naturally, but also the political par-
ties of the opposition, with whom the small
agencies often have connections. At Lux Info
Press, another Cubanet and Radio Marti part-
ner that has seven journalists, director Caridad
Diaz Beltran, has opted to follow the same line
of action: "We are interested above all in the
status of human rights and in the fate of priso-

important thing is to know what is happening to
political prisoners."»

Reconciliation through
information

If some journalists help to alert the public on
crucial human rights issues, others on the island
also intend to emphasize the
emergence of a civil society in
Cuba. Some even go so far as to
point out the contradictions bet-
ween what the government says |
and what is really going on. L__ :
Oscar Espinosa Chepe is one of OscaétmEesgénosa
the latter. Arrested during "black spring" and
granted a conditional discharge on November
29, 2004 that the Cuban court threatened to
withdraw on February 28, the former contributor
to De Cuba, and Cubanet, and columnist with
the Miami Herald and La Razdn (Spain), draws
on her own experience and expertise. "In view
of the censorship and my age, | do not do any
reporting, | just write columns. | collect the infor-
mation supplied by the regime and compare it
to what | know about economics and diplo-
macy." There, too, access to first-hand informa-
tion, even that originating from official ranks, is
nearly impossible since the "88 Law" banned all
government officials from speaking publicly and
outside of the control of the Department of
Revolutionary Orientation.

Like his colleague Juan Gonzalez Febles, Oscar
Espinosa Chepe insists on firmly maintaining his
independence, even beyond ideological diffe-
rences. "l am neither a Communist nor an anti-
Communist. | want to believe in the reconcilia-
tion of all Cubans." His comment is reminiscent
of the one Raul Rivero made in April 2003, on
the day he was sentenced: "l do not conspire, |
write." A product of the same generation of
veteran journalists, Jaime Leygonier stressed
one of the challenges faced by independent
journalists: "depoliticizing." "It is very hard to
distinguish between sensitive topics and those
that are not, because the government politicizes
even what does not deserve to be. For example,
| write about police abuse or racism in Cuba, a
taboo subject. But I'm also interested in the
health system, as | am, too, in the Catholic

7



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

Church or Freemasonry. Now, these topics are
just as risky, because even though the regime
has not outlawed religious movements, it is
trying to control them just like everything else."
If, unlike a dissident fringe embodied by
Elizardo Sanchez or Oswaldo Paya - champion
of the Christian Liberation Movement - these
journalists want to believe in a possible reconci-
liation as a prelude to a democratic transition,
they do not ignore the fact that their objective
collides head on with another subject that cur-
rent events suggest should be in the headlines:
corruption. "Since the month of November
2005, the government has been launching an
anti-corruption campaign that serves as a pre-
text for yet another crackdown," warned Carlos
Rios Otero. "It is the independent press's favo-
rite theme right now, and the authorities are fin-
ding it difficult to hide a phenomenon that they
introduced themselves," agreed Cuba Verdad's
director, José Antonio Fornaris. Oscar Espinosa
Chepe went even further: "Corruption has rea-
ched such a peak, and what remains of the
Communist ideal is so out of reach, that the
regime is initiating a new wave of repression. Its
aim is not only to stifle freedom of speech but to
terrorize the population. This regime is drifting
even closer to fascism."

A new "black spring"?

Indeed, the crackdowns have resumed with the
anti-corruption fight that the government is
planning to carry out, and the independent
press is once again one of their main targets.
The latter had felt the regime's cleavers before
last November. First, Cuba has continued to
hold its ranking as the second biggest prison for
journalists in the world by adding, in 2005, four
new names to the list of twenty journalists impri-
soned since "black spring." Like Oscar Mario
= Gonzélez Pérez, Roberto de
| Jésus Guerra Pérez, who works
for Nueva Prensa Cubana,
Payolibre and Radio Marti, and
who has also been imprisoned
: since July 13, 2005 without a trial
Roberto deJ5sUS or any specific charges brought
against him by the State Security

Department, faces the risk of a 20-year prison
sentence for "attacking the national indepen-
dence and economy of Cuba." On the following
August 6, Albert Santiago Du Bouchet

Fernandez, of Havana Press, was arrested and
sentenced to one year of prison without the
possibility of parole for "civil disobedience and
resisting arrest." The prison doctor detected a
blood clot in his brain, probably the result of
being hit on the head during his arrest for which,
according to Cubanet, he recei-
ved no medical treatment.
Finally, these imprisoned journa- | "_"'
lists now include a woman: -'*r
Lamasiel Gutiérrez Romero. ""i‘m
Sentenced to seven months of ‘ 5
house arrest in August 2005 for a-amasie! Gutiérez
"resisting authorities and civil disobedience,"
after having been brutally apprehended by the
Revolutionary National Police, the contributor to
Nueva Prensa Cubana was jailed on October 11,
2005 in Mantonegro (near Havana) for having
refused to give up her profession.
Incarcerated during "black spring," Mario
Enrique Mayo Hernandez, director of the
agency Félix Varela in Camaguley, was granted a
conditional discharge for health reasons on
December 1, 2005. But two other journalists
arrested in 2003 and released for the same rea-
son at the end of 2004, are likely to return to pri-
son if they do not abandon their
rF activities: Oscar Espinosa
i '.H___{'. Chepe and Jorge Olivera
f Castillo. Summoned twice this
'\ year to appear before a Havana
Jorge o{ivjera court, on February 21 and
Castillo March 1, the latter was notified
that he was prohibited to leave the capital and
obliged to do some "rehabilitative work," in a
government agency. A candidate, like Oscar
Espinosa Chepe, for emigration, he assured
Reporters Without Borders that he would not
give in to pressure until they grant him a "white
card" (permit to leave Cuba).

Aside from the prisons in which dissidents are
exposed to harsh treatment, unhealthy living
conditions, diseases and lack of medical care, it
is no longer possible to count the abusive
convocations, threats of incarceration and
home visits from State Security Department
agents that freelance journalists have had to
endure since the month of November. February
2006 was a particularly eventful month: on the
13th, in Havana, Roberto Santana Rodriguez, a
freelance contributor to Cubanet, received an
order from the political police to stop writing. On
the 15th, a capital city court sentenced Reinaldo

8



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

Cosado Alén, of Lux Info Press to "rehabilitative
work without internment" to be done under
penalty of prison, because of a 1,000-euro fine
that had allegedly not been paid for ten years!
Two days later, Oscar Sanchez Madan, another
freelance contributor of Cubanet and Radio
Marti was brutally beaten by a member of a
Havana CDR who had already assaulted him
twice in January. On the 19th, an officer of the
State Security Department and two CDR agents
raided the apartment of Gilberto Manuel
Gonzalez Delgado, of Noti Libre, to confiscate
his typewriter and his documents. Finally, the
next day, the government banned the sale of the
foreign publications - Hola !, Mecanica popular
[Popular Mechanics], Muy interesante and even
the daily El Pais - which were deemed "ideolo-
gically dangerous," and the distribution of which
had until then been limited to hotels for tourists.
Estrella Garcia Rodriguez, of Havana Press,
stresses the oppressiveness of the current cli-
mate: "We know that we are always being wat-
ched, but we don't see it." Could Ricardo
Gonzélez Alfonso's optimism survive a second
"black spring"? Because that is what journalists
must do: survive like the rest of the population.

Wall of sound, wall of money

Is attempting to preserve independent journalism
in Cuba a masochistic enterprise? Everything
seems to suggest it, given that the risks incurred
offer so little reward, in two respects. First of all,
with very few exceptions (see insert), Cuban jour-
nalists work solely for the external media and
receive almost no feedback on their work from
their compatriots who still live in the country.
Secondly, how could they derive much benefit
from a banned activity?

"Independent journalists on the island are not
earning a living from their work," concluded the
Cubanet's Vice President, Rosa Berre. Some
journalists have had to sell their assets for a few
foreign currency bills, like Jaime Leygonier, who
had to give up his camera. Others, like Diolexys
Rodriguez Hurtado and his wife, Belkis, worked
as street vendors: "l was selling bottles of bleach,
and Belkis, candy. Other Cubanacan colleagues
were selling fruit. But we had to watch out for
police fines, which could reach 30 euros."

The most fortunate of them can count on help
from their friends or exiled relatives, but it is not
easy to send money to Cuba. However, the exter-

nal media are trying to make a contribution. "At
Cubanet, we pay every journalist who works with
us 5 dollars for a short news piece and 15 dollars
for a column or an article," Rosa Berre pointed
out. At Nueva Prensa Cubana, Nancy Pérez-
Crespo did not specify the remuneration for the
various types of pieces produced, but is provi-
ding her contributors with financial assistance in
the amount of one monthly stipend of between
40 and 60 dollars, collected by a woman journa-
list from Havana and shared equally among eve-
ryone. "It is intended to be an aid, not a salary. To
that sum may be added, from time to time,
contributions from relatives or other organiza-
tions," the director of Nueva Prensa Cubana
mentioned. Carta de Cuba (see insert), directed
from Puerto Rico by Carlos Franqui - a former
combatant in the 1959 Revolution - sends,
according to the latter, about 1,500 dollars a
month to his thirty-odd regular contributors. In
this case, too, it is meant to be an aid, not a
salary. Other media, like the website Encuentro
en la Red in Madrid, who mobilizes a dozen jour-
nalists for opinion pieces, preferred not to dis-
cuss financial issues for precautionary reasons.
In Miami, Radio Mambi also chose not to express
an opinion on this subject.

The heavyweight among the media comprising
the Cuban diaspora, Radio Marti, simply does
not have the right to pay a dime to its contribu-
tors on the island. "The station is subsidized by
the American federal government. We are there-
fore a fortiori required to comply with the boy-
cott," explained Pedro Corzo, one of its perma-
nent staff members. However the station is prac-
tically the only media that can be heard on the
island, despite attempts by Havana authorities to
block information coming from Florida. "In order
to have any feedback on our work, to know if our
information was disseminated, we used to listen
to Radlio Marti, Isabel Rey Rodriguez recalled. To
circumvent jamming by the authorities, the sta-
tion, which operates 24h/24h, uses a shortwave
frequency to transmit its broadcasts to Cuba.

The other exiled radio stations (see insert) are vir-
tually inaccessible, for lack of an adequate fre-
quency. The websites are blocked by Internet
censorship, and sometimes hacked, but the
companies that produce them also issue printed
versions that are clandestinely circulated on the
island. Cubanet therefore sends out a certain
number of copies of its four-page semimonthly
bulletin and its bimonthly magazine. Rosa Berre

9



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

commented with satisfaction that every month
"two or three subscription requests that can only
be fulfilled online are sent from Cuba." Prior to
being a website, Carta de Cuba was a 96-page

magazine with a 6,000-copy circulation. Three
issues are published annually, and Carlos
Franqui claims that "500 to 700 copies are clan-
destinely distributed on the island."”

THE PRINT MEDIA, OR THE (ALMOST) IMPOSSIBLE MISSION
With the Cuban government having a monopoly on information, as well as the means of distribution
and printing, it is virtually impossible to find, in Cuba, even a single newspaper circulating that is not
an officially approved publication. Some of the freelance journalists interviewed within the scope of this
report cannot even imagine that any independent newspaper could exist.
Three years after the latest wave of repression, the Cuban government still "tolerates" the two Catholic
magazines Palabra Nueva, founded in 1993 and affiliated with the Archdiocese of Havana, and Vitral,
an 80-page bimonthly publication created one year later within the Pinar del Rio Diocese (in western
Cuba). Directed by a five-member editorial board, bolstered by some fifteen contributors per issue,
Vitral has a current circulation of 9,000 copies according to its director, Dagoberto Valdés. It is distri-
buted by mail or in churches. Although it used to be viewed as more daring than Palabra Nueva, the
magazine now seems to be taking a more prudent approach by limiting itself to religious and cultural
matters. More importantly, each issue is subject to the approval of the diocesan authorities, which,
admits its director, enables it to be perceived as an internal publication of the Catholic Church and thus
to escape censorship. (See our previous report of June 25, 2003 entitled Cuba: the exception of the
church available on www.rsf.org).
Is it true, then, that there is no such thing as a totally independent press in Cuba? In Camagtiey, a small
8-page monthly with a 50-copy circulation called E/ Camagueyano, is clandestinely distributed. Two or
three journalists contribute to the publication as time permits. But one of them, who is being closely
watched by the authorities, stresses "how hard it is to get the copies printed, since the regime has
banned the sale of printers to prevent any dissident newspaper from being printed."
Another review is struggling to see the light of day: Consenso, which was founded on December 21,
2004 by the Progressive Arch group Social Democrat opponent, Manuel Cuesta Morua, who does not
claim to be a media professional. Nine journalists scattered throughout the central and western pro-
vinces nonetheless are helping to create this bimonthly, which covers political, social and cultural
topics, but so far exists only in an online version (www.consenso.org) inaccessible on the island. After
being assaulted several times by government agents, Manuel Cuesta Morua is currently fighting to
obtain permission to print his publication, in vain.

Slaves of correspondence

Very few journalists worldwide are unable to work
for their own readership and produce information
that is accessible only from outside the country.
Cuba's independent press shall, however, func-
tion in that way as long as a regime is in power
that resists diversity of opinion. Enslaved by their
dependency on correspondence, Cuban journa-
lists must endure accusations of being "foreign
agents" pinned on them by a government that
nonetheless is responsible for placing them in
that situation. "It is a dramatic situation. Most
Cubans aren't even aware of what is going on in
their country, even though their dissident journa-
list neighbor would like to tell them about it,"
sighed Pedro Corzo, of Radio Marti. To which his
island compatriot, Jaime Leygonier, replied with a
hint of pessimism: "Cubans living outside of
Cuba are not always aware, either, of the situation
of those who have remained in the country. A gap

in living styles has widened between us and com-
municating is not always easy", an opinion sha-
red by other freelance journalists.

Carlos Franqui, who has been in exile since 1968,
and has exchanged revolution for dissidence,
thinks that journalists should play for time and
bank on the demise of the regime and on the old
age of President Fidel Castro (who turns 80 on
August 13, 2006). "Independent journalism will
survive no matter what, and the news will keep
on getting through. We believed that the "black
spring" would finally bring an end to all that, and
we were wrong for two reasons. First, it is not in
Fidel Castro's interest - especially now - to ins-
pire an overly violent opposition. To the contrary,
it is in his interest to "maintain" a peaceful oppo-
sition. Second, most government officials wor-
king for the repressive machine are growing
weary of this regime." It may have accompanied
Ricardo Gonzalez into prison, but optimism has
also spread beyond the island.

10



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Conclusion

Three years of repression have thus not succeeded in annihilating Cuba's dissident press. Despite
the pressures imposed on them by the government, its perseverance is helping to promote the
construction of a civil society and a democratic future in Cuba. That is why Reporters Without
Borders will continue to support Cuban independent journalists and small agencies, and relay their
news. The organization also points out that 300 Cubans - including 24 journalists - are currently ser-
ving sentences behind bars that sometimes stretch as far into the future as thirty years, for having
dared to think differently from those in power. In confronting this reign of the arbitrary, we call on
international decision-making bodies and the governments of democratic countries to mobilize in
favor of their release and exert, for this purpose, whatever pressure they can on the Havana autho-
rities. We are asking European embassies to provide a more vigorous moral and material support to
dissidents in general and to journalists in particular, and to make available to the latter the means
they need to carry on their profession.

Reporters Without Borders will also continue to organize sponsorships of prisoners by members of
the foreign media, and urging those among the latter who have not yet done so to support this ini-
tiative. Last of all, we appeal to the goodwill of the authorities of countries in which Cuban dissi-
dents have sought refuge. The testimony of these exiled Cubans must help to change the image of
what a "tourist paradise" is striving to conceal: a dictatorship than no myth can justify.

Three years after "black spring,” the independent press refuses to remain in the dark

CUba : March 18, 2003 to March 18, 2006




<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /SyntheticBoldness 1.00
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for high quality pre-press printing. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. These settings require font embedding.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [595.000 842.000]
>> setpagedevice


