Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/turquie-courts-start-to-free-
journalists-28-07-2012,43119.html

Freed on parole
Editor of Kurdish newspaper released after two years in

custody
7 August 2012

The Diyarbakir criminal court today approved the release on parole of the journalist Ozan
Kiling, imprisoned since 22 July 2010 on charges of criminal propaganda.

The court granted a request by his lawyer under Law 6325, introduced on 5 July, which is
intended to limit pre-trial detention.

Kiling, the forrmer owner and editor of the country’s only Kurdish-language daily, Azadiya Welat
(Independence Homeland), was sentenced in April 2011 to six years and nine months in prison
after being found guilty of publishing propaganda in support of the outlawed Kurdistan
Workers Party (PKK) and of committing a crime on behalf of the organization,

He was originally sentenced to 21 years in prison in February 2010 but this was reduced on
appeal.

Court refuses to release three journalists under reform package
31 juillet 2012

An Istanbul court refused on 27 July to release three journalists who have been held for nearly
three years as part of the investigation into the alleged clandestine ultranationalist network
called Ergenekon.

They are Mustafa Balbay, a columnist for the secularist and nationalist newspaper
Cumhurriyet (Republic), Tuncay Ozkan, the owner of Biz TV (We TV) and Mehmet Haberal,
owner of Ankara-based BTV.

They could have been released under the newly-introduced Law 6325, which is intended to
limit pre-trial detention. More than 200 court hearings in their case have so far been held since
their arrest.

27.07.2012 - Courts start to free journalists under reform package

Vedat Kursun, the former editor of the Kurdish-language daily Azadiya Welat (Free People), has
finally been freed after three years and seven months in jail on a charge of propaganda on
behalf of the outlawed Kurdistan People’s Party (PKK). His release was ordered by a court in
the eastern city of Diyarbakir on 23 July.

“We take note of this release,” Reporters Without Borders said. “The rate at which journalists
are being freed is still too slow and should be accelerated by the newly-adopted package of
reforms,” Reporters Without Borders said. "We call for the conditional release of all journalists
held in connection with their work or because of alleged cooperation with banned
organizations.”

As a result of the Diyarbakir court’s ruling, Kursun was freed from the Type E prison in Giresum
where he had been held since 30 January 2009 and where he was serving a sentence of 16



and a half years in jail for articles about Kurdish issues and human rights violations in
Kurdistan that were deemed to constitute pro-PKK propaganda.

He was released under Law 6325, adopted on 5 July, under which prosecutions of journalists
accused of propaganda on behalf of terrorist organizations may be suspended or abandoned.
This law also provides for the release of media personnel accused of belonging to or
“collaborating” with outlawed organizations.

Around 90 journalists working for Kurdish, secularist or left-wing opposition media remain in
jail pending an upcoming series of hearings. Some of them have already been tried and
convicted but most have not.

Ragip Zarakolu’s high profile trial

The trial of the famous journalist, publisher and human rights activist Ragip Zarakolu began
on 13 July and continued until 21 July when, after two specially-invited Turkish TV presenters
had finished reading the indictment (2,400 pages) in turn, the court adjourned until after the
summer break.

Few journalists have so far been released since Law 6325 took effect. Bedri Adanir, the editor
of the Kurdish-language periodical Hawar (Solution) and Ozan Kiling, one of his journalists, are
hoping that the possibility of their release will be examined in the coming days or weeks.

Local newspaper publisher convicted

A court in the southeastern city of Malatya sentenced local newspaper publisher Haci
Bogatekin in absentia on 27 June to a year in prison on charges of relaying PKK propaganda
and “praising a crime or a criminal” under article 215 of the criminal code over a January 2008
editorial in his newspaper, Gerger Firat, a weekly based in the nearby town of Gerger.

Headlined “Feto and Apo,” the editorial contrasted the government’s failure to combat the
threat posed by Fethullah “Feto” Gllen’s influential religious community, the target of much
criticism by Turkey’s secularists, with the government’s repeated police and military offensives
against the PKK armed separatists led Abdullah “Apo” Ocalan.

In another article shortly after the “Feto and Apo” one, Bogatekin reported that Gerger
prosecutor Sadullah Ovacikli has ordered him to apologize for insulting Gtlilen. This resulted in
his being immediately detained for 109 days on charges of insult, libel and trying to pervert the
course of justice.

Bogatekin told Reporters Without Borders he would appeal against his conviction to Turkey’s
highest court.

Abandoned prosecution
Oda TV case

An Istanbul court ruled in mid-July that the prosecution of Baris Terkoglu, the editor of the Oda
TV news website, should be abandoned. He had been held since 14 February 2011 for
supposedly collaborating with Ergenekon, an alleged terrorist network made up secularists
and ultranationalists.

Terkoglu was accused of endangering intelligence officers, judges and prosecutors in charge of
the Ergenekon investigation by publishing photos of them under the headline “These photos
will cause a stir.” They were shown fasting together during Ramadan. Prosecutors claimed that
the photos could expose these senior officials to reprisals by terrorist groups. Terkoglu had
been facing a possible three-year jail term under Article 6-1 of the Anti-Terrorism Law 3713.

The court did not wait for the Oda TV hearing scheduled for 19 July to release Terkoglu
provisionally. However, three years will have to elapse before the case against himis closed
for good, and then only if he has not been arrested in the meantime on similar charges.

The prosecution of Giiray Oz, the editor of the republican daily Cumhuriyet, who had helped
circulate the photos taken by Terkoglu, has also been suspended. Although not detained, he
had been investigated and was being prosecuted.

The other detained Oda TV journalists — Soner Yalgin, Baris Pehlivan and Yalgin Kiigiik -



have not been amnestied but the possibility of their release could be examined at the next
hearing, scheduled for mid-September.

Journalists freed
Yirliyiis — another part of the reform package

Halit Giidenoglu, the editor of the far-left weekly Yiridyds (March), and four of her journalists
who like her had been held since 24 December 2010 - Cihan Giin, Naciye Yavuz, Kaan Unsal
and Musa Kurt - were released on 20 July under Law 6352, which instructs the police and
judicial authorities to place suspects under judicial control rather than systematically detain
them.

They were released at the behest of an Ankara court which said it had taken account of the
“time spent in detention” and the “prosecution evidence.” The court also ordered prosecutors
to prepare their indictment and to hand over recordings made during the investigation. The
five newly-released journalists have been forbidden to leave the country.

Woman journalist freed after three months

Giillnaz Yildirim Yildiz, the former editor of the far-left periodical Yeni Evrede Miicadele Birligi
(Combat in the New Period), was released from Istanbul’s Bakirkéy prison on 23 July. She had
been held since 27 April, when the Court of Cassation upheld her sentence of three years and
nine months in prison for propaganda on behalf for the Turkish Communist Party of Labour/
Leninist (TKEP/L).

Journalist freed one month before completing sentence

A court in the southeastern city of Adana released Mehmet Karaaslan, a reporter for the pro-
Kurdish news agency Diha, from Birecik prison in the nearby city of Sanlurfa under Law 6325
on 13 July, a month before he would have completed his sentence of six years and three
months for alleged membership of the PKK. He was arrested during a demonstration on 19
April 2007 for allegedly shouting slogans in support of jailed PKK leader Abdullah Ocalan.



