REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Tunisia
“The courage to inform the public”

February 2009
Maghreb and Middle-East desk
Reporters Without Borders
47, rue Vivienne - 75002 Paris
Tel: (33) 1 44 83 84 78 - Fax: (33) 145 23 11 51
E-mail : moyen-orient(drsf.org
Web : www.rsf.org



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ISia

Tun

« The courage to inform the public »

wo different types of media co-exist in

Tunisia. The more compliant of the two
gets the benefit of huge state subsidies and
significant advertising revenue, both public
and private. The other media has fought for
many years for a different voice to be heard
in Tunisia. Needless to say that this second
media has to survive in difficult financial
conditions, chiefly due to lack of the advan-
tages allowed to the first one.

The Tunisian media that are independent of
government do not have the freedom to carry
out normal newsgathering.Their limited circu-
lation denies them access to a major
audience. Privately-owned television al-Hiwar
Ettounsi is only able to broadcast for a few
hours a day by satellite. Its director, Tahar Ben
Hassin, has never managed to obtain a licence
for terrestrial broadcasts. Newspapers belon-
ging to legal opposition parties, such as the
weeklies al-Maoukif and Mouwatinoun, are hard
to find due to pressure brought to bear on
distributors and news-vendors alike. And
websites that are critical of the government
are quite simply inaccessible in the country.

A Reporters Without Borders’ delegation
went to Tunisia at the end of 2008 to meet
this opposition press that is being hounded by
the police and betrayed by the justice system.
The organisation is calling for political sup-
port from the international community. There
has been no let-up in the surveillance of
opposition figures and the independent press
by the Tunisian regime since the organisation’s
previous visit in June 2005
(http://www.rsf.org/article.php3?id_arti-
cle=14253). After more than 20 years in
power, President Zine el-Abidine Ben Ali has
backed modernisation of the press, but never
its independence.

Reporters Without Borders’ arrival in Tunisia
coincided with celebrations marking 21 years
since the Tunisian head of state took power,
or the “2lst Anniversary of the Change” as
government propaganda has it, chorused in
turn by the official press. As at every major
festival of power, President Zine el-Abidine

Ben Ali never fails to laud Tunisia’s achieve-
ments in the field of free expression.This year
however it came with a thinly veiled warning
to independent journalists: “We have conti-
nuously striven to promote public freedoms,
particularly freedom of expression. We have
taken various initiatives and measures to pro-
mote the media landscape, and to improve its
performance, relying, in this endeavour, on the
awareness of media professionals and their
commitment to freedom of the press and to
the ethics of the profession.We, in fact, consi-
der these ethics among the guarantees of
freedom and the foundations of democratic
behaviour that is sometimes transgressed by
some, especially by intruders into this profes-
sion and those who are accustomed to disse-
minating false allegations and trying to under-
mine the country’s higher interests”, he said
on 7 November 2008.

The opposition press, ornament
of Tunisian pluralism

Certainly, there has been some apparent pro-
gress, but it has been in appearance only. The
creation in January 2008, with the agreement
of the authorities, of a Tunisian journalists’
union (SJT), chiefly led by independents, was
seen as “a step in the right direction”. The
Association of Tunisian Journalists (AJT),
which was dissolved on the creation of the
union, had been seen as a puppet in the hands
of the authorities. The head of social affairs
for the new union, Habib Chébbi, outlined the
problems of trade union action in Tunisia:*“We
have no choice but to take part in discussions,
even when promises made to us are not kept.
Today, the union wants to start by tackling
social issues: permanent positions for journa-
lists working as freelancers for a long period,
a social security plan and so on. We haven’t
even begun to talk about freedoms”. It is
however in this area that the independence
and effectiveness of this new professional
body should be measured.The existence of an
independent privately-owned press, boosted
by the appearance of new titles, could also be
considered a sign of openness. Except that, in

1



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ISia

Tun

« The courage to inform the public »

practice, permissions to publish are only dis-
tributed to a small, very closed, circle.
Soukaina Abdelssamad, secretary general of
the SJT explained; “Licences are not granted to
people in the profession, but those close to the
government”. Independent journalists like Tahar
Ben Hassine, Rachid Khechana and Sihem
Bensedrine, all waiting for licences for several
years, would not be ones to contradict her.

Mustapha Ben Jaafar, secretary general of the
legal opposition party, the Democratic Forum
for Labour and Freedoms (FDTL) and editor
of the party organ, the weekly Mouwatinoun
(Citizens), talks about “a facade of pluralism”.
International pressure exerted on the Tunisian
regime has allowed the birth of an opposition
press, but “the government ends up by taking
back what it has given”, he said.The Reporters
Without Borders’ delegation was unable to
buy Mouwatinoun at newsstands in the
Tunisian capital. It was only available at the air-
port. “We live almost as if we were a clandes-
tine party. We get no public funding for our
newspaper. We are invisible to the Tunisian
Agency for External Communications
(ATCE), the body responsible for distribution
of advertising by public companies, dubbed
the “Tunisian Censorship Agency’ by the oppo-
sition press”. Since its launch in 2007,
Mouwatinoun has seen its circulation
constantly tumble, and is now printing only
about 1,000 copies a week, which are distri-
buted by FDTL activists. Advertising from pri-
vately-owned companies is not in fact distri-
buted by ATCE, but Mustapha Ben Jaafar
explained that it was unofficially managed
according to the same criteria, i.e. degree of
allegiance of media towards the government.
There is no independent body in Tunisia res-
ponsible for certifying newspaper sales
figures. Distribution of advertising is therefore
carried out arbitrarily by ATCE. For their part,
businessmen do not take out advertising
space in the opposition press, for fear of being
accused of financing it.

But not everyone follows the same line.
Blogger and former judge, Mokhtar Yahyawi,
said, “privately-owned radio and television
have managed to marginalise the official chan-
nels. Hannibal TV and Mosaic FM, for example,
have pushed the envelope on social issues”, he
said. These media have become forums for

debate, dealing with issues of identity, sexua-
lity, and unemployment. Broadcasts are often
devoted to emigration or nepotism in the
business world. But there is no question of
tackling political issues head-on.“News bulle-
tins on these media are modelled on official
channels. Everyone has to be in step with the
TAP [government news agency Tunis Afrique
Presse]", said Rachid Khechana, editor of the
weekly al-Maoukif, organ of the legal opposi-
tion Progressive Democratic Party (PDP),
which has been waiting for a licence to launch
a radio station for the past four years.

Social conflict in the Gafsa
mining basin: Evidence on film

It is however thanks to the independent press
that Tunisians were informed about unrest in
the Gafsa mining basin (350 kms south of
Tunis) during the first six months of 2008,
while the state media confined themselves to
relaying TAP reports, presenting the demons-
trators as “troublemakers”. Hundreds of peo-
ple joined street protests after prominent
people close to the government benefited
from cheating in the results of a recruitment
competition at the Gafsa phosphates com-
pany (CPG), the leading employer in a region
hit by a jobless rate twice the national ave-
rage. Security forces in June fired live ammu-
nition to disperse a crowd that continued to
demonstrate their frustration. Two week
before announcing he was standing for a sixth
term as head of state, Zine el-Abidine Ben Ali
made a speech, on |6 July 2008, promising an
investment plan for the region, thus providing
headlines on Gafsa for the national press.

Fahem Boukadous, correspondent for satel-
lite television al-Hiwar Ettounsi in Gafsa, did
not wait for that to happen. On the second

2



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ISia

Tun

« The courage to inform the public »

day of the demonstrations on 6 January
2008, he filmed the protests, allowing
demonstrators and union leaders to get
their voices heard and to express their grie-
vances. He shot more than 40 hours of film,
shown by the Tunisian satellite channel that
had been launched in 2002, and his footage
was picked up by many foreign TV stations.
Boukadous was also a source of regular
information to the Arabic and western
media, providing them with film and fre-
quent updates. The result of the defiance of
the government-imposed media blackout
was that road blocks were set up on roads
leading to Gafsa and Boukadous found him-
self facing legal proceedings, no doubt as
“an intruder into the profession (...) trying
to undermine the country’s higher inte-
rests”. The correspondent for al-Hiwar
Ettounsi was sentenced in absentia, on ||
December 2008, to six years in prison for
“creation of a criminal association likely to
harm persons and property” and “diffusion
of information likely to disturb public
order”. The Gafsa appeal court on 4
February 2009 upheld the six-year prison
sentence against Fahem Boukadous. He has

been in hiding since 5 July 2008, following a
tip-off from his lawyer.

Zakia Dhifaoui, a member of the FDTL and
occasional contributor to Mouwatinoun, went
to prison for having covered and joined a
march in support of the Gafsa protests. She
was arrested on 29 July in Redeyef (main town
of Gafsa), and sentenced to eight months for
“insubordination, disturbing public order, obs-
tructing an official in the exercise of his duties
and indecent behaviour”. She spent 102 days in
custody before being pardoned on the occa-
sion of the “2lst anniversary of the Change”.
Quite symbolic! Zakia Dhifaoui was deeply
affected by the conditions of her arrest and
stay in prison, which she termed “inhumane”.*|
was interrogated for several hours about my
political activism and the reasons for my pre-
sence in Redeyef. The agents wanted to know
how | got into the city. Even if | hadn’t taken
part in the support march, | would have been
arrested anyway. It gave the authorities an
excuse for it”, she told Reporters Without
orders, in an interview. Since she left prison,
Zakia Dhifaoui has not been able to resume
her teaching job in Kairouan, central Tunisia.

“Free speech is the essence of a free state” - Al-Hiwar Ettounsi

Privately-owned satellite television Al-Hiwar Ettounsi was laun-
ched from France in 2002. Subjected to the same treatment as
other independent media, its premises in Tunis are under
constant surveillance and police harass its correspondents.
Hesbird 13°E, Canal | énguritels, Figuecs 11013 Since the channel set up again in the Tunisian capital, in
October 2006, after a gap of two years, no fewer than |1

i gl )l g2l oLt
1 3Bl Mg 5yt Al

(7 N o il e | o g 5 ()

TEC 3/d ) Pelorhaion - Heciz, S8 37500

cameras were seized by the authorities during abusive arrests.

“l no longer keep count of the number of times my colleagues and | have been assaulted in
the street.We are not authorised to cover official events, for lack of the required accredita-
tion. The week before your arrival, three of our journalists were arrested. One was going,
with a member of the Tunisian Human Rights League, to the home of someone who had suf-
fered police brutality to hear their story. The second was arrested after covering a press
conference at the PDP headquarters. | was myself arrested when | was preparing to cover a
ceremony in tribute to Georges Adda [Tunisian politician and trade unionist who died in
September 2008] held at a hotel in the capital. That gives you an idea of how we live our daily
lives”, Aymen Rezgui, correspondent for al-Hiwar Ettounsi, told Reporters Without Borders.

Al-Hiwar Ettounsi broadcasts for one hour a day on the Hotbird satellite, with the help of
Italian television. The channel’s frequency and hours it broadcasts are published weekly in
opposition newspapers.




REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ISia

Tun

« The courage to inform the public »

“What happened in the south of the country
is very indicative of the problems of poverty
and corruption in our society.“It is unbelieva-
ble what Tunisians have to put up with”, said
Radhia Nasraoui, lawyer and president of the
Association against Torture in Tunisia (ALTT).
“There has not been one fair trial. It is com-
monplace for criminal procedure rules to be
broken. Periods in custody exceeded, ill-treat-
ment, lack of medical supervision and so on.
And when detainees lay complaints against
their torturers, the authorities just close the
file on the case”. Journalists and media taken
before the courts all complain that justice is
rigged. Nasraoui said the judges themselves
do not escape the control of the regime.
Some of them have, in the past, tried to show
their independence, but they were very
quickly sidelined and appointed far away from
their families. The lawyer said she would like
to see many foreign observers attending
trials.

Reasons of state are the strongest

The protests in Gafsa have not been the only
sensitive subject for the Tunisian press.“In the
light of the importance to Tunisia of tourism,
even the weather forecast is taboo” said
Rachid Khechana without a hint of irony. The
activities of opposition parties and organisa-
tions of civil society are subjected to selective
treatment and are still very few and far bet-
ween. “Just a few paragraphs here and there”,
says Mokhtar Trifi, president of the Tunisian
League for Human Rights (TDH), whose
offices were shut down after a legal ruling in
2005 and which has had no fewer than 34

proceedings launched against it since 2000.
. = ] H‘ - T "l._.

On the eve of the arrival of the Reporters
Without Borders’ delegation in Tunisia, a
press conference given by the Democratic
Progressive Party was halted by intelligence
agents who stopped party activists and jour-
nalists from entering the building.

Khadija Chérif, president of the Tunisian
Association of Democratic VWomen (ATFD)
says that only the opposition press covers the
association’s activities.“As soon as we contest
anything, we are necessarily lumped in with
the opposition. The official press does not
cover what we do. Yet women have serious
problems in this country. With the rise of
Islam, even more is now at stake”, she said.
ATFD attracted a lot of media attention when
French president, Nicolas Sarkozy, visited
Tunisia in April 2008. His human rights minis-
ter, Rama Yade, cancelled a visit to the organi-
sation’s offices at the last moment, citing a
“busy programme”.The French minister only
saw the president of the Tunisian Human
Rights League at a meeting in her hotel.

The independent press and human rights acti-
vists however need a real commitment to be
made to them on the part of western demo-
cracies and media. Refusing to “set myself up
as someone who gives lessons”, President
Sarkozy went so far as to congratulate his
Tunisian counterpart on “progress in the field
of freedoms”, risking encouraging President
Zine el-Abidine Ben Ali in his authoritarian
and illiberal policies. “VVhat was the reason
for that?” protested blogger Mokhtar
Yahyaoui, “if it's not for base interests”.
“France and Tunisia must develop new rela-
tionships. If France no longer symbolises free-
dom, we will no longer have any attachment
to its language, nor its values” he said. Finally,
on |0 December 2008, Rama Yade presented
ATFD with France’s human rights prize for its
struggle “against violence and the social and
financial vulnerability of Tunisia’s women”.

Mokhtar Yahyaoui posts a daily column on his
blog (http://tunisiawatch.rsfblog.org/), since he
was dismissed as a judge in December 2001
because of his militant campaign for the inde-
pendence of the judiciary. Since then he has
several times gone on hunger strike and used
the Internet to expose the regime’s abuses.
And this despite suffering several sabotage

4



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ISia

Tun

« The courage to inform the public »

attempts. His website - inaccessible in Tunisia
without the aid of a proxy — has been hacked
into several times and his entire database des-
troyed. “It is hard to live in a country where
you are excluded from everything. It ends up
wearing you down. But | am encouraged by
the success of the blog. Since the start of the
summer, I've never dropped below 2,000 hits
a day. If access was allowed, | could triple that
number. Despite the evidence of the effective-
ness of state censorship, our struggle for free
expression remains no less vital. If we win, we
could perhaps salvage something. If we lose,
we will have lost everything. It is not only a
struggle against the regime, it is above all a
fight against obscurantism”, Yahyaoui told
Reporters Without Borders. The blogger, like
all those organisations interviewed, has also
been hit by electronic censorship.“Our email
addresses are blocked, which can cause nume-
rous problems with our partners abroad.
Messages sent to us don’t arrive, or their
content gets changed and replaced by spam”,
several ATFD activists reported. Three civil
society organisations including ATFD and
LTDH, released a joint statement in
September 2008, condemning these attacks.

Further, Reporters Without Borders’ website
is still censored in Tunisia, along with those of
opposition parties and independent media.
Anyone wanting to use a computer in a public
cybercafé must produce an identity docu-
ment. Each user has to fill out a form for the
Tunisian Internet Agency (ATI) which directly
manages users’ access accounts.

The news gamble

Behind the appearance of pluralism and trans-
parency, the difficulties experienced by the
independent press are real. The Tunisian
authorities do not even bother to inform
media of its seizure decisions. The weekly al-
Maoukif, affiliated to the PDP, has had several
experiences of this. “We are never informed
about administrative decisions. We only find
out about seizures from the newsstands when
they do not receive the censored edition.
Distributors come under pressure and have
no choice but to cancel distribution”, said
journalist Rachid Khechana. Al-Maoukif is cur-
rently the subject of eight separate legal pro-

ceedings, similar to the one launched by six
oil production companies after it published an
article about the sale of contaminated oil in
Tunisia. None of the companies was named in
the article in al-Maoukif that followed up on a
report that had already appeared in the
Algerian press. The five companies neverthe-
less demanded damages of 500,000 dinars
(274,000 euros), a sum that the paper, which
sells 10,000 copies a week, would be unable
to pay if convicted. The paper has suffered
other unjustified seizures as a result of its
investigations into corruption scandals.

Against this testing background, journalists on
the independent web-magazine Kalima never-
theless took the gamble of launching a new
media ahead of 2009 presidential elections. A
team of experienced journalists and young
graduates launched a radio of the same name.
“lIt is hell working for the official press
because they don’t give you any room for
manoeuvre. But it is also hell to work for the
opposition press, because of the pressure you
can come under”, one of the journalists in this
new team told Reporters Without Borders.
Radio Kalima aims to give a voice to Tunisians
and not just on social issues but it has met
with every imaginable difficulty in trying to
interview people in the street in a country
where silence is the rule... The radio began
life online but quickly came under govern-
ment censorship. The day after it began
broadcasting by satellite, on 27 January 2009,
its studios were surrounded by plain-clothes
police. The building was then sealed and its
broadcast and computer equipment confisca-
ted. Within a matter of days, the Tunisian
authorities put an end to the country’s sole
independent radio.

Breaking taboos was what put Slim Boukhdir
in prison for most of 2008. The correspon-
dent for several foreign media was thrown in
prison from one day to the next, sentenced
on absurd charges by a corrupt justice sys-
tem, and maltreated by his warders who were
told to make his life in prison as difficult as
they could. Despite this, Slim Boukhdir said
that he “found himself” in prison: “For 240
days, | was short of air and short of water. |
lived in a filthy cell where | caught diseases
and | thought | was going to die. However it
was in that place that | toughened up and |

5



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

ISia

Tun

« The courage to inform the public »

realised my capacity to endure the worst”, he
said. Since his release, on 2l July 2008,
Boukhdir has been unable to resume normal
life. Several media didn’t want to renew his
contract, for fear of attracting the ire of Tunis,
or getting the label of “dissident”. He now
fears for his physical wellbeing. The journalist
was on 20 September 2008, arrested by plain-
clothes police, who took him to a deserted
spot and threatened that he would be impri-
soned again if he did not stop publishing.“The
regime made me suffer a lot but it never
denied my investigations”, said Boukhdir with
pride. He is still working as an activist journa-
list in Tunisia.

In 1991, Moncef Ben M’'Rad published an edi-
torial headlined, “the courage to inform the
public”, condemning the seizure of his publi-
cation. “Number 87 of Rédlités, which was due
to go on sale this Thursday 10 October, has
been seized. The official reason given was:
‘defamation of an official authority’. (...) We
can only protest in the strongest terms
against this latest seizure; we continue to
believe that Tunisia is our right and objective
information is our duty”, he wrote at the
time. Our struggle goes on in an every-day
manner because we are not heroes but citi-
zens who want our country to be free, more
prosperous, more just and more democratic”.
Nothing has changed since then, except per-
haps that the outspokenness shown by
Moncef Ben M’Rad has become an expensive
luxury.

In 20 years in power, the political stability
vaunted by the president Ben Ali has not been
synonymous with democratic openness. Over
the past two decades, the regime has reinfor-
ced its security apparatus, giving it every

method of controlling and restricting the acti-
vities of the independent press and civil
society. The rhetoric of “Change” tirelessly
repeated by the government, most definitely
does not apply to human rights.

Recommandations

Reporters Without Borders calls on the
Tunisian authorities to put an end to police,
judicial and administrative harassment aimed
at the opposition press, whether legal or
otherwise. Freedom to inform the public is a
right that should be accessible to all and
should never be curbed by the lack of permis-
sion.

The organisation calls on foreign diplomat
posted in Tunis to renew or strengthen their
support for journalists, lawyers and human
rights defenders who are only exercising their
right to express themselves freely. Foreign
governments should make the issue of free
expression one of their priorities in their
contacts with the Tunisian authorities.

Reporters Without Borders wishes particu-
larly to draw the attention of the international
community to the case of journalist Fahem
Boukhadous, who is in hiding somewhere in
the country, to avoid being jailed for six years.
He only did his job as a journalist and nothing
can justify his being sent to prison.

Finally, Reporters Without Borders calls on
Nicolas Sarkozy to publicly express his
concern about the state of freedoms in
Tunisia. His remarks in April 2008 only encou-
raged his Tunisian counterpart to pursue the
same course, that of gagging his critics.



