
Reporters
Without
Borders

http://www.rsf.org/tunisia-state-media-
appointments-discussed-29-08-2012,43282.html

Middle East/North Africa - Tunisia

Talks at prime minister’s office

State media appointments discussed at meeting with
government
29 August 2012

Read in Arabic (بالعربیة)

On 24 August, Reporters Without Borders had a meeting at the prime minister’s office in the
Kasbah with government spokesman Ridha Kazdaghli, and Jamel Tahar and Nejmeddine
Hamrouni, political advisers to Prime Minister Hamadi Jebali.

The talks gave the organization an opportunity to express its concern and incomprehension at
the persistence of inappropriate appointments to top state media posts and to point out that
there was an urgent need for the creation of an independent body to regulate the
broadcasting sector.

The organization’s Tunis representative sharply criticized the Tunisian authorities’ control of
the state media and the lack of a transparent system for appointing managers.

She recalled that on 7 January, the government hastily appointed new managers to a number
of state media organizations, such as the news agency TAP, the newspaper publishing arm
SNIPE and the national television organization. It said the fact that several top posts were
vacant justified the need to move quickly.

On 24 April, the sudden removal of Habib Belaid as interim head of the national public radio
network caused an outcry. Four state radio directors handed in their resignations in solidarity.

In early July, the dismissal of Sadok Bouabène as director general of Wataniya TV and the
appointment of new directors for nine state radio stations prompted Reporters Without
Borders once again to deplore the lack of a consultation process to regulate the appointment
and dismissal of senior staff in Tunisia’s state broadcasting system.

The most recent cases quoted by Reporters Without Borders were the appointment on 17
August of Imène Bahroun as head of the Tunisian National Television Organization and on 21
August of Lotfi Touati as director general of the Dar Essabah media group, which is 80 percent
state-controlled.

“What was at first described by the government as an exception became the rule as the
months went by,” the organization commented, noting the importance of independent state
media in a democracy. “The government must put and end once and for all to the lack of
transparency that surrounds the latest appointments.”

On 21 August, the journalist Boutheina Gouiaa invited members of the National Union of
Tunisian Journalists (SNJT) to discuss the state media appointments on her daily programme
“Between News and Rumour” on Tunisian National Radio. After it aired, she was told she was
being reassigned to the Information Department.

At the Kasbah meeting, Reporters Without Borders expressed its concern that some
representatives of the government were incapable of accepting criticism. Yet their position as



public figures necessarily exposed them to adverse comments.

The government representatives said the application of the new media laws 115 (print) and
116 (broadcasting) had been entrusted to a parliamentary committee. They had been deemed
“non-consensual” and would be revised. Reporters Without Borders said this was regrettable
and expressed the fear that the revised versions would be watered down. It stressed that it
was important for Tunisia that its legislation meets international standards.

“It is imperative that the government and the National Constituent Assembly take a stand
against the current legal vacuum, which amounts in effect to a means of controlling the
media,” the organization added.

Reporters Without Borders welcomes the consultation framework put in place after a protest
demonstration by Dar Essabah journalists on 22 August, which brings together the prime
minister’s office and professional bodies to tackle the problems of the news industry.

However, a mass meeting organised by the SNJT on 24 August voted for a general strike on 15
September unless the authorities respond favourably to the journalists’ demands, a sign that
the confidence of those working in the media has been seriously eroded despite the
government’s action.

The authorities do not appear to have heeded the journalists’ appeal. Lotfi Touati, the new
director general of Dar Essabah, arbitrarily removed one of the three sub-editors working on
the daily Essabah. He also published a list of those entitled to edit the newspaper’s editorials.


