
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/south-sudan-authorities-urged-
to-free-two-08-11-2011,41361.html

Africa - South Sudan

Freed

Two Destiny journalists released after two weeks
21 November 2011

Ngor Aguot Garang, the editor of the Juba-based English-language daily Destin\, and Dengdit
A\ok, one of his reporters, were released from Juba¶s Jebel Marra prison on 18 November
after being held for more than two weeks.

They were arrested because of an article in the newspaper¶s 26 October issue criticizing
President Salva Kiir Mayardit. National security chief Akol Koor said the article was “illegal” and
libellous, and violated the president¶s privacy.

Garang, who is also a reporter for the Sudan Tribune, said he was “beaten and tortured” in
detention "by people who never identified themselves."

8.11.11 - Authorities urged to free two journalists and reopen their newspaper

Reporters Without Borders condemns the illegal detention of two journalists and calls for their
immediate release and the reopening of their newspaper, the Juba-based daily Destin\, which
has been closed by the government. They are Ngor Aguot Garang, its editor, who was
arrested on 2 November, and Dengdit A\ok, its deputy editor, who was arrested on 5
November.

“These arrests highlight the difficulties of working as a journalist in South Sudan and the risks
that media personnel run in this young country, in which no law protects them,” Reporters
Without Borders said. “We call on the authorities to free Garang and Ayok without delay and
to quickly pass laws that regulate the work of the media and protect journalists from arbitrary
imprisonment of this kind.”

The two journalists are reportedly being held in a prison near Jebel Marra. No formal charge
has been brought against them. Under South Sudan¶s laws, this makes their detention illegal.

Garang, who is also a reporter for Sudan Tribune, was arrested one day after being summoned
for questioning by the national security department in Juba on 1 November. As Destin\ is the
English-language version of Al-Misier, an Arabic-language also based in Juba, Al-Misier editor
Atem Simon and chairman of the newspaper¶s board, Dhieu Mathok, also responded to the
summons.

The summons was prompted by an article by Ayok in Destin\¶s 26 October issue criticizing
President Salva Kiir Mayardit, to which the information ministry had reacted by suspending the
newspaper. The suspension has remained in place, although Destiny issued an apology. The
ministry also suspended Ayok from working as a journalist.

The incident has revived the debate about media freedom in South Sudan, Africa¶s youngest
country since obtaining its independence on 9 July. In an earlier incident, Mohammed Arkou of
Sudan Radio Service was arrested on 11 May for taking photos without government permission,
although he was not in a military area, and was held for three weeks.

The South Sudan Media Development Association has expressed its concern about this latest
case, while the Sudan Tribune has launched an online petition for Garang¶s release. Reporters
Without Borders urges you to sign it here.



PhoWo : AFP / PeWer MarWell.


