## Reporters Without Borders

http://www.rsf.org/paraguay-concern-about-publicmedia-after-26-06-2012,42878.html

Americas - Paraguay

## Feverish climate

## State media conflicts subside, but public opinion divisions deepen

4 July 2012

There seems to have been a let-up in the tension within the two state broadcasters – *TV Pública and Radio Nacional* – that was triggered by censorship attempts in the wake of President Fernando Lugo's removal in a parliamentary coup on 22 June.

Reporters Without Borders nonetheless continues to keep a close eye on the situation following Organization of American States secretary general José Miguel Insulza's visit to Asunción on 2-3 July, which prompted a temporary truce in the public opinion debates about Lugo's ouster.

"We hope that fundamental freedoms, beginning with the freedom to report and receive news and information, will not be obstructed or undermined during the demonstrations called for tomorrow by both Lugo's supporters and the supporters of the new government headed by Federico Franco," Reporters Without Borders said.

"Lugo's supporters, who are often outside *TV Pública*, claim that their demonstrations are being infiltrated by armed men. Division and polarization are becoming entrenched. This could lead to attacks on journalists by demonstrators who identify them with the media they work for. Media executives and editors need to evaluate the problem."

As result of resistance by *TV Pública*'s employees, **Carlos Filippi** – the director general who had been hastily appointed by the new government – was forced to depart after five days. Since then, former *Radio Nacional* director-general **Judith María Vera** has been acting head of *TV Pública*.

Our sources tell as that "Micrófono Abierto," the programme that was censored on 22 June, has resumed broadcasting in its original form. Similarly, "Ape ha Pepe" ("Here and There" in Guaraní), the *Radio Nacional* programme that went off the air on 23 June, was broadcast as usual a week later.

A state media source has nonetheless told us that he fears that parliament could impose budgetary cuts on *TV Pública* and Radio Nacional, which were launched during Lugo's presidency.

## 26.06.2012 - Concern about public media after President Lugo's controversial ouster

Some are calling it a coup. President Fernando Lugo's hasty impeachment and removal on 22 June is raising many concerns including concern about freedom of information. An organization like Reporters Without Borders that defends media freedom has every right to be alarmed, as the country's democracy seems to have been shaken and undermined.

An attempt to censor *TV Pública* immediately after the senate vote removing Lugo and the suspension of certain opinion programmes have reinforced our concern.

"The <u>Honduran precedent</u>, which we have repeatedly condemned, justifies our vigilance although it was much more violent," Reporters Without Borders said. "News coverage – and often its control – is crucial in a political crisis such as this. The new government cannot hope to restrict the public debate in order to conceal the justified criticism of Lugo's ouster just nine months before the next presidential election, in which he did not intend to be a candidate.

"Even the <u>Inter-American Commission on Human Rights</u> has criticized the lack of fairness and transparency in Lugo's removal. Such a debate should not be subject to any restriction, especially in the country's leading media, which must act as vehicles of real pluralism. The Paraguayan public has a right to know the truth."

In Lugo's impeachment by parliament, the sentence was decided in advance and was quickly executed, and there was little respect for the right of defence. There was no judicial investigation into the events cited as grounds for his impeachment – clashes on 15 June in the eastern district of Curuguaty (near the Brazilian border) in which 11 peasant farmers demanding land and six policemen were killed.

Although legally possible under article 225 of the constitution, Lugo's removal has all the ingredients for a major controversy.

The controversy grew on the evening of 22 June, when the new government's communications director, Cristián Vázquez, turned up at *TV Pública*. "He demanded outright that the station stop broadcasting its programmes," Reporters Without Borders was told by **Andrés Colman** of the daily *Última Hora*, who heads the Paraguayan Journalists' Forum (FOPEP).

"He even said he came on behalf of the new president, Federico Franco, which alarmed us. It was clear that the new authorities were being panicked by *TV Pública*'s broadcasting of expressions of support for Fernando Lugo and by its 'Micrófono Abierto' (Open Microphone) programme, in which the public speaks on the air."

A debate on public television's role took place within *TV Pública* 24 hours later. Launched in August 2011 under the Lugo presidency, *TV Pública* is the first public service television station of its kind in Paraguay and everyone we talked to acknowledged that it had developed an independent and pluralistic editorial line.

"Its director, **Marcelo Martinessi**, who has just resigned because of the events, like other senior members of its staff, had managed to develop a neutral or sometimes critical approach towards the Lugo administration," said Maria Clara Mernes of the Centre for Development Information and Resources, a civil society organization. She attributed Vazquez's visit to "tactlessness at a time of turmoil and confusion" but Colman insisted that it was a censorship attempt. Subsequent events proved him right.

"The new authorities saw the public's reaction growing in strength," Colman said. "During the debate in which I was participating on 23 June, the TV station's employees began to occupy the premises. The event triggered protests. At the end of the day, the station's signal was cut for 25 minutes. The National Electricity Administration (ANDE) later claimed that it was due to a mistake."

The day before, Radio Nacional's weekly programme "Ápe ha pepe" (Here and there in Guaraní language) was also cut short. "We will see if it is back on the air next Saturday," said a Paraguayan expatriate who often participates in the programme.

Officially, Radio Nacional director **Judith Maria Vera** is still in her post and does not intend to change the station's programming. In a public statement, she said she had received no orders to this effect. *TV Pública*, on other hand, no longer has anyone in command and the police tried to evacuate the building yesterday.

Lugo's removal has already caused a split in the media. "The main privately-owned media, and many of their journalists, have in general defended his impeachment, either openly or by playing it down and by not telling the whole story," said an independent journalist based in Ciudad del Este.

"But the community radio stations are taking a different line, they are condemning the "parliamentary coup'," he added. "A lot of the information about the removal process is now coming out via the Internet and social networks." There is a danger that online insults and abuse will exacerbate the polarization already under way.

You can download those documents on our website:

• , (JPEG - 42.3 kb)