
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/ecuador-opposition-daily-forced-
to-close-29-08-2014,46863.html

Americas - Ecuador

Blow to pluralism

Opposition daily forced to close after liquidators intervene
29 August 2014

The opposition daily Hoy has had to close because the authorities have intervened to
liquidate the company that publishes it, Edimpres SA. The Office of the Superintendent of
Businesses seized control of the company on 26 August on the grounds that it was unable
to pay its creditors.

Hoy had already stopped producing a print version in June because of financial difficulties.

Edimpres received no notification that it was to be liquidated by the Superintendent of
Businesses, its lawyer said. Staff learned this from an article in the state-owned daily El
Telégrafo on 22 August. Just four days later, it was ordered to suspend all operations including
publication of Hoy.

“The disappearance of a newspaper such as Hoy is a blow to pluralism in Ecuador,” said Camille
Soulier, the head of the Reporters Without Borders Americas desk. “We are surprised by the
speed with which this has happened. Could the authorities not have found a way to save the
newspaper?"

“Regardless of the extreme media polarization in Ecuador, the closure of a news outlet is always a
loss for civil society and limits the range of opinions to which it has access.”

When Hoy announced the suspension of its print version on 27 June for financial reasons, its
editor blamed a government advertising boycott. However, as Hoy has often run into financial
difficulties, it is hard to gauge the level of government responsibility.

Just a few days after that announcement, the Office of the Superintendent of Communication
(Supercom) ordered Hoy to pay a fine of 57,800 US dollars for having failed to publish the issue
number on its front page, as required by the communications law.

Reporters Without Borders does not regard the news media as above the law, but the
punishment was clearly abusive and the size of the fine was exorbitant for a newspaper
already in financial difficulties.

Many state-owned and pro-government media would also risk bankruptcy without the financial
support they receive from the government and state agencies. At the same time, the
government actively sidelines critical media. For example, President Rafael Correa often urges
his ministers not to give interviews to “mercantilist” news organizations.

The way the government deprives opposition media of funding and denies them access to
information constitutes a violation of media pluralism.

You can download those documents on our website :

• , (JPEG - 34.1 kb)

http://rsf.org/supercom

