Faded Colors

Some press gains are reported in Georgia, Ukraine, and Kyrgyzstan,
but the Color Revolutions have yet to deliver lasting reforms.

by Alex Lupis

TBILISI, Georgia Posted May 9, 2007

hen 30 National Security Ministry agents tried to raid the independent

television station Rustavi-2 in October 2001, days after it had reported
explosive allegations of government corruption, Station Manager Nika Tabatadze
refused to let them in. Instead, he broadcast the standoff live, and declared: "This is all
happening on political orders from authorities.” Hundreds of supporters thronged the
building—and the agents retreated.

[ ==

The following day, as 3,000
people gathered outside
parliament to protest the raid—
ordered, ostensibly, as part of a
tax probe but seen widely as
political retaliation—
government leaders were
contrite. National Security
Minister Vakhtang Kutateladze
resigned, and President Eduard
Shevardnadze announced on
public television, "As president, E . L8

| consider myself gUIlty as Sheueprrﬁl!lifjt:;'sscﬁzlslg::ﬁ;E?rursl‘::nl?.'jrr;hsgE:':I-IL:{JTI'JF?'-?H-:-SE
well." The station's influential Revolution has led to only madest press gains.
and hard-edged coverage over the next two years helped mobilize public outrage
against the pervasive corruption and poverty that marked Shevardnadze's rule, leading
to his eventual ouster in November 2003 in what came to be called the Rose
Revolution.

APjSerpei Crits

This stirring success emboldened opposition movements in Ukraine, where the
Orange Revolution of November 2004 ushered in new, open elections; and in
Kyrgyzstan, where the Tulip Revolution of March 2005 opened the way for a new
coalition government. The reformists who took office in the "Color Revolutions"
pledged far-reaching democratic changes, including policies to promote independent
news reporting.

Yet for all its promise, the post-revolution era in these former Soviet states has so far
failed to bring about lasting transformation of news media as independent sources of
information, a CPJ analysis has found. Some modest improvements have been seen:
Government officials in all three countries have used less overtly aggressive measures



to control the news media; legislative gains such as the decriminalization of libel in
Georgia have been achieved; and, at least for a time, physical attacks on the press
declined in both Georgia and Ukraine.

But the countries ' new leaders have implemented few broad reforms to insulate the
media from political influence, CPJ found after conducting dozens of interviews with
journalists, analysts, politicians, and others in all three countries. In Ukraine ,
presidential promises to remake Soviet-style state broadcast outlets into publicly
funded but politically independent stations have gone unfulfilled. Kyrgyz officials still
place government loyalists in important state news media positions. Government
harassment continues in Georgia, where questionable tax investigations have been
launched against critical media outlets.

Economic factors are intertwined. In Georgia and Ukraine, much of the national
media are owned by businesspeople with close government ties. It's not suprising,
then, that the Georgian government has successfully pressured or persuaded private
media owners to tone down coverage and to replace critical journalists. Rustavi-2 is a
good example. Its sharply critical news coverage has been dulled after two politically
inspired business takeovers. Tabatadze, the station manager whose defiance helped
lead to revolution, lost his job in a 2006 shake-up. His replacement: a presidential ally
who had no broadcast experience.

"New authorities have this mentality that either you are with us or you are against us,"
said Sofia Chaava, a former Rustavi-2 reporter who was among six journalists who
resigned from the station in 2006 to protest government influence. "They understand
and are afraid of broadcast media because of the role journalists played in the
revolution.”

Media consumption is similar in the three nations—citizens overwhelmingly rely on
television news—although political conditions differ. The revolutions in Georgia and
Ukraine stood out for having relatively cohesive and pro-Western movements with
clear reform programs and charismatic leaders. The more chaotic and violent
upheaval in Kyrgyzstan relied in part on pro-Russian politicians who lacked such
clearly defined programs. To varying degrees in all three countries, "one faction of a
divided elite took over from another, " said Martha Brill Olcott, a Washington-based
analyst for the Carnegie Endowment for International Peace, in testimony to the U.S.
Congress.

To be sure, these coalitions were forming governments in chaotic circumstances,
attempting to take control of corrupt and ineffective bureaucracies while confronting
regional rivalries that had been suppressed for decades. Kyiv sought to balance
Ukraine's pro-European western regions with its pro-Russian eastern areas. Thilisi
worked to reintegrate ethnic Abkhazians and Ossetians living in two Kremlin-backed
separatist regimes in northern Georgia. And Bishkek had to reconcile the politically
dominant, Russified north with the more religious, impoverished, and culturally
Uzbek south.

While these new central governments have been less aggressive in harassing the
media, the continuing lack of judicial and regulatory reform has nonetheless left



media outlets in need of influential patrons. Political parties, the business elite, and
senior government officials have moved assertively to fill the vacuum.

"Both the ruling and opposition parties all look at television as a tool to solve their
own political problems ... not as a business but as an instrument used for bargaining
and pressure, " said Tatyana Lebedeva, director of the Kyiv-based National Council
for Television and Radio Broadcasting.

GEORGIA

n late 2003, a coalition of young pro-Western
politicians, pro-democracy groups, and local
media rallied Georgians to protest against
Shevardnadze, the former Soviet foreign
minister whose decadelong rule as president
was characterized by bureaucratic
incompetence and two brutal wars with
Russian-backed separatists in northern
enclaves.

AP/ Shakh Awozov

Against this backdrop, a U.S.-educated lawyer
named Mikhail Saakashvili burst into
parliament—and into the public's
imagination—in November 2003, carrying a
rose to protest that month's fraud-marred

- national elections. In the peaceful revolt that

Georgia's Mikhail Sagkashvili has made X
s frass freedom impEcamnts, but followed, Shevardnadze resigned, and
s s A Saakashvili swept the rescheduled presidential

SCENES pressure on news out lets,

election in January 2004.

During his first year in office, Saakashvili and his National Movement party improved
media freedom by decriminalizing libel and the publication of state secrets. Attacks
against journalists declined during the new government's honeymoon with the
independent media. News coverage seemed to observe a ceasefire as well. "For about
a half year after the revolution, the media reported on the new government's actions
without criticism, which was understandable because [journalists and the opposition]
were so close to each other in the last years of Shevardnadze's rule,” said Tamara
Chikovani, a journalist with the Thilisi bureau of Radio Free Europe/Radio Liberty

(RFE/RL).

During the first several months of Saakashvili's administration, the country's
influential television stations—including Rustavi-2, state television Channel 1, Imedi,
and Mze—all canceled popular political talk shows amid speculation that senior
government officials had asked media owners to ease critical programming. In
summer 2004, Rustavi-2 owner Erosi Kitsmarishvili quietly sold the channel after



then-Prime Minister Zurab Zhvania denounced the station for covering corruption
allegations linked to Zhvania's brother.

Politicized regulation of broadcast media also rewarded those who supported the
government. The Georgian National Communications Commission—whose top
members are appointed by the president—revoked Lomisa TV's license for failing to
meet an application deadline, but allowed the more docile Rustavi-2 to keep its
license when that station missed the same deadline, according to local press reports.

With advertising revenue low, media companies relied on investment from
businesspeople who often influenced editorial policies to promote their commercial
activities. Control of Rustavi-2 was sold first to Kibar Khalvashi, a businessman with
ties to Defense Minister Irakli Okruashvili, and then to a holding company known as
Geotrans, which has continued on a tack sympathetic to the government.

"When the media owners are pro-government, journalists are not protected from
bureaucrats who interfere in their work," said Genadi Uchumbegashvili, director of
the Thilisi-based media training organization Internews Georgia. "Many businessmen
invest in media to protect their business interests."

The independent television channel 202 briefly emerged as a prominent source of
opposition views until it was undermined by a scandal of its own: Authorities
convicted station executives Shalva Ramishvili and David Kokheridze in 2006 on
charges of extorting 54,000 lari (US$32,000) from parliamentarian Koba Bekauri in
exchange for suppressing critical coverage of his business activities.

While the president sometimes spoke in defense of press freedom—"If someone dares
to put pressure on the media, | would be his worst enemy," he said in September
2005—nhe also defended politicians who abused journalists. In December 2005,
Imereti Gov. Akaki Bobokhidze brutally beat Rioni TV journalist Irakli Imnaishvili
following a live debate. Bobokhidze resigned but was not criminally charged in the
attack—which left Imnaishvili with a concussion and a broken nose—and he enjoyed
vigorous support from Saakashvili, who praised the governor as someone who "never
betrayed his principles or his country."

Ana Dolidze, director of the Georgian Young Lawyers' Association, said her group
urged that charges be filed against Bobokhidze, "but the prosecutor decided not to
open a case because he said the journalist's injuries were 'very slight.”* She added:
"Saakashvili's comments sent a message to politicians that if you feel cornered by the
media, you can do the same thing."

The president's approval ratings have since dropped amid public dissatisfaction with a
low standard of living and continued corruption. That, in turn, has led to greater
government pressure on the media in the past year, numerous journalists said. Badri
Patarkatsishvili, reportedly the country's wealthiest tycoon, accused Saakashvili's
administration of harassing him with tax inspections after Imedi TV, part of his radio
and television broadcast company, reported accusations that Interior Ministry officers
fatally beat a banker.



In July 2006, Rustavi-2 anchor Eka Khoperia abruptly resigned during a live
broadcast of her political talk show
"Free Topic " to protest government
officials’ dictating which guests could
appear. "Several senior people in the
government would regularly call me
and tell me how to prepare upcoming
programs,” Khoperia said. The next
month, Rustavi-2 dismissed
Tabatadze and appointed Koba
Davarashvili, an advertising
executive and a friend of Giorgi
Arveladze, Saakashvili's chief-of-

AP Georgy Abdalod ze

Rustavi-z anchor Eka Khopana resigned on the air after

staff. Six prominent journalists Georgian officials tried to dictate her programming.
resigned to protest the dismissal and the owner's close association with the
Saakashvili administration.

A week after the resignations, Imedi announced that it had formed a partnership with
Rupert Murdoch's U.S.-based News Corporation, partly as a buffer against the
Saakashvili administration. "We have been very eager to have a Western partner,”
Imedi News Director Giorgi Targamadze said. "Not just for economic reasons ... but
we also wanted additional guarantees that the government won't interfere in our
editorial policies."”

Saakashvili's hand in media management may be strengthened later this year, when
parliament is set to consider a controversial bill
that would impose a code of conduct on broadcast
media. The proposed code would broadly regulate
the content of broadcasts and the manner of their
production, while setting up complaint
mechanisms. The bill's vague language is itself a -
cause for alarm in the view of many journalists.

"Journalists expected a lot more from this :
government,” said RFE/RL's Chikovani. "We're Press Freedom Scorecard:
still in a transitional period, and it is not clear how GEORGIA

this will all end.”




UKRAINE

I n 2004, President Leonid Kuchma used pro-government television stations to

support a rigged election intended to hand over power to his loyal protégé, Prime
Minister Viktor Yanukovych. Though
he had plenty of tools—Kuchma
directed the message on state channel
UT-1 and effectively controlled the
private stations 1+1, Novy Kanal, STB,
and Inter—the vote-fixing was so
extensive that news of it trickled out,
and hundreds of thousands of people
flooded the streets of Kyiv to demand a
new election.

Reuters) Sebostian Derungs

The public protests set the stage for
challenger Viktor Yushchenko to win
the rescheduled vote in December 2004.
Inaugurated a month later, Yushchenko
pledged to implement media reforms—
and, in fact, his new government
immediately stopped issuing to editors
covert directives known as temnyky, a
Ukraine's Viktor Yanukovych was defeated in 2 landmark tactic the Kuchma administration had

presidential election but resurfaced as a hard-line prime

minister. relied on to control news coverage.

Yushchenko also said he would prosecute officials implicated in the September 2000
beheading of muckraking Internet journalist Georgy Gongadze, whose death became a
symbol of the Kuchma administration’s abuses. Three police officers are now on trial
for the murder—a fourth suspect fled—»but the prosecution has not pursued the top
government officials who may have ordered the killing. Yushchenko himself was
silent after a parliamentary report concluded that Kuchma had ordered the murder.

The journalist's wife, Myroslava
Gongadze, is among many who
have criticized the narrow focus of
the inquiry. "I'm afraid that | do not
see a political will in Ukraine today
to bring the officials accused of
ordering this crime to justice," she
told CPJ.

AP/Efrern Lukatsky

Disillusionment with Yushchenko's
unfulfilled pledges contributed to a
poor third-place showing for his

Our Ukraine coalition in March hl'l!l.lr-:-sllelwa C.::mgadzz szys the Ukrainian government lacks the
. . will to prosecute those who plotted the murder of her
2006 parliamentary elections. husband, Georgy.

Yushchenko's political problems, in



turn, appeared to stall his efforts to privatize regional state media and transform the
National Television Company of Ukraine, the country's Soviet-style state broadcaster,
into an independent public service broadcaster.

The 2006 parliamentary vote also marked a dramatic comeback for Yanukovych and
his Party of Regions, which captured 186 out of 450 seats. Yushchenko named
Yanukovych as prime minister, and the men temporarily put aside their political
rivalry by signing a so-called Declaration of National Unity. By spring of this year,
the "unity" team had unraveled amid calls for a new government, but the Party of
Regions appeared as strong as ever.

"The Party of Regions will have a more assertive
role with state television and the government's »
overall information policy, and it will have a more PN
aggressive policy toward the independent media," ' g
said Natalia Ligachova, editor-in-chief of the Kyiv-
based magazine Telekritika . |
' | !
The Party of Regions appeared intent on proving . 1
that point immediately. Oleh Kalashnikov, a party ~ PressFreedom SCDF‘DC“’d?
deputy, and several aides seized a videotape from
two STB journalists covering a July 2006 rally, UKRAINE
while, more ominously, fellow party deputy Vasily
Kiselyov introduced a bill to re-establish libel as a criminal offense.

News executives have been left to seek political shelter. "Media owners are trying to
gain security in different ways, by collecting compromising information on the police,
forming associations, or being careful about what they publish," said Irina Sadova,
director of the Kyiv-based Association of Regional Newspapers. "Some owners are
going into local politics because they feel vulnerable and realize they need some
additional protection.”

Individual journalists also remain vulnerable to outside pressures, since police,
prosecutors, and the courts are still politicized. "You can write what you want, but |
don't feel this is a stable situation because the court system can still be manipulated
against you, just like in Kuchma's time," said Gazeta Po-Kyivsky Editor-in-Chief
Serhiy Tihiy. "The method of pressure can be more indirect—like sending fire
inspectors after you."

One potential bright spot: The advertising market has grown rapidly over the last few
years, reflecting increased economic growth and rising consumer spending, the news
agency Interfax-Ukraine reported. "This is creating conditions for media to work more
as a profitable business and less as an instrument of politics,” said Oleg Homenok, a
media adviser for the Kyiv-based media training organization IREX-Ukraine. "But
this also means that advertisers can dictate what to write about and what not to write
about.”



KYRGYZSTAN

A skar Akayev, the former physicist who in 1991 became Kyrgyzstan's first post-
Soviet president, may have had some democratic instincts initially, but he

eventually abandoned them in favor of an authoritarian approach. Akayev appointed
—%1 3 family members to high-level

W £ government posts and allowed them
[~ ”= to take over certain sectors of the
economy. Kyrgyzstan's five million
citizens—known for their
independent, nomadic tradition and
moderate practice of Islam—Dbecame
increasingly resentful of these
nepotistic policies, which had left
them impoverished.

Re-uta sV adimir i

Kyrgyz President Kurmanbak IEakI}'E".I' has ceded some powers

but retains a tight grip on state media. A pOpUIar UpriSing named the TUIlp
Revolution erupted in early 2005,
after Akayev tried to manipulate parliamentary elections and silence criticism in the
independent media. Angry protesters forced Akayev to flee the country, clearing the
way for a loose coalition of opposition politicians led by former Prime Minister
Kurmanbek Bakiyev.

The coalition vowed to privatize state media, create a public service broadcaster, and
decriminalize libel. While a better press freedom climate emerged in the following
months, journalists continued to face political pressure and occasional physical
attacks.

One of Bakiyev's main goals was to transform state broadcaster Kyrgyz National
Television and Radio Corporation (KTR) into an independent public-service
broadcaster and to privatize state media in the country's regions. As a result of this
and other anticipated press freedom reforms, KTR and several private media outlets
supported Bakiyev in the ensuing presidential vote, which he easily won.

By the end of 2005, however, authorities were putting increasing pressure on editors
to stem criticism of the Bakiyev government. In January 2006, Prosecutor General
Uchkun Karimov threatened to bring charges against two newspaper editors—Bermet
Bukasheva of Litsa and Aleksandr Kulinsky of Komsomolskaya Pravda v
Kyrgyzstane—for allegedly defaming Bakiyev by publishing reports of government
corruption. Bakyt Orunbekov, editor of the state newspaper Kyrgyz Tuusu , was fired
for publishing articles that criticized Prime Minister Feliks Kulov.

With the country beset by crime, corruption, and economic woes, Bakiyev has clung
to power, sometimes tenuously, throughout the past year. Under intense public
pressure, he agreed last fall to constitutional changes limiting his power but backed
away from his pledge to remake KTR. Ulugbek Babakulov, media analyst at the
Bishkek office of Freedom House, a U.S.-based human rights organization, said the
embattled president feared losing the outlet as a "weapon to promote his policies."



In March, public pressure again mounting, Bakiyev finally signed a decree that
transformed KTR from a state owned and controlled outlet into an independent,
publicly financed broadcaster. But details were sketchy, and some analyststs
questioned how independent the station would become.

Other press reforms have become victims of Bakiyev's shaky status. "The authorities
have still not even decriminalized libel—even though they were calling for it when
they were in the opposition—because they are worried about criticism they will face if

the law is changed," Babakulov said.

Privatization of local and regional state media stalled
partly because of opposition from journalists working
for the state. "Strangely, a lot of journalists in the state »
media don't want independence from the government
because they are more afraid of going bankrupt or of
the oligarchs who would buy them," said Tolkun

Sagynova, a journalist in the Bishkek bureau of Press Freedom Scorecard:

RFE/RL.
KYRGYZSTAN

As Bakiyev and parliament were locked in a struggle
over constitutional reform last fall, the state broadcasters KTR, KOORT, and EI TV
aired coverage that was supportive of the president. By contrast, the private—and
independent-minded—television station Pyramida was knocked off the air in fall 2006
when vandals destroyed $200,000 worth of transmission equipment.

OUTLOOK

I he more moderate policies of reformist leaders in Thilisi, Kyiv, and Bishkek
have led to some improvements in media freedom. But these politicians also remain
intent on keeping Soviet-era prerogatives to limit independent reporting.

All three countries face the economic and political influence of neighboring Russia,
which has consistently opposed Western-oriented democratic reforms. The Kremlin
has selectively restricted natural gas supplies to Ukraine and Georgia, backed two
separatist regimes in Georgia with weapons and financial subsidies, and actively
supported conservative, pro-Russian policies in all three countries. Such influence has
encouraged reformist leaders to rule in a more secretive and centralized manner.

Some lessons can be drawn from the Baltic nations of Estonia, Latvia, and
Lithuania—the three post-Soviet states that have promoted Western-style press
freedom. In each nation, strong public support for joining the European Union during
the 1990s made EU-required legal and judicial reforms popular. That, in turn, created
a stable, safe working environment for the media. But the Baltic countries had
emerged from the Cold War less scarred than other former Soviet republics.
Traditionally oriented toward the West, they had endured only 50 years of Soviet



occupation, having missed the Revolution of 1917, the civil war of the 1920s, and the
Stalinist terror of the 1930s.

The Color Revolution nations face differing challenges. Ukraine's geographic
proximity to the European Union and cultural affinity with neighboring EU member
Poland make the country more open to political and economic reforms. Georgia
appears committed to joining Western institutions if only because of its vulnerable
location between Russia, immediately to the north, and Iran, little more than 100
miles (160 kilometers) to the south. Prospects for serious reform are less likely in
Kyrgyzstan, which is bounded geographically by repressive Central Asian regimes
and influenced politically by a Soviet-style political elite.

While revolution has undoubtedly spurred the media to play a greater role in each of
these societies, without further government reform and greater tolerance for criticism,
many journalists in these countries will remain dependent on bureaucrats and
oligarchs for financial support and political protection.

The ingredients for lasting reform are political and economic, local and international.
Curbing corruption and undue outside influence in the judicial and regulatory systems
would make it far more difficult for politicians to repress the independent media.
Economic growth to reduce financial dependence on politicized businesspeople would
increase editorial freedom. A greater editorial emphasis on professional, ethical news
reporting would enhance the public trust. Western powers and international
organizations could be more consistent and vocal in condemning abuses against the
media—even when they are committed by pro-Western governments. Greater support
in the West for local organizations that assist journalists with legal defense, advocacy,
and training could help independent media become more active in fighting for their
rights.

"There is definitely more pluralism today, but a lot remains to be done, " said
Lebedeva, head of the Kyiv broadcasting association. "If you don't strengthen the
gains, they can easily be taken away."

Alex Lupis , a Moscow-based freelance journalist, was CPJ's Europe and Central
Asia program coordinator from 2000 to 2006.



