Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/ukraine-summary-of-attacks-
on-media-12-05-2014,46265.html

News feed

Summary of attacks on media
11 July 2014

Besides its regular press releases, Reporters Without Borders is starting a Ukraine news feed in
order to summarize the violations of freedom of information constantly taking place in Ukraine.

11.07.2014 - Heavy toll on journalists in first half of 2014

The Institute of Mass Information (IMI), a Ukrainian NGO partnered with Reporters Without
Borders, has released figures for media freedom violations during the first half of 2014.
According to IMI's tally, six journalists were killed in connection with their work, 249 were
injured or attacked, and at least 55 were taken hostage or detained arbitrarily. The toll was
much higher than in 2013, when a total of 101 attacks on journalists were registered during
the entire year, half of them in connection with the Maidan Square protests in November and
December.

"Physical attacks against journalists and other media workers currently pose one of the main
challenges for the media profession,” said IMI director Oksana Romanyuk. "The authorities also
face the challenge of investigating all these [attacks ] and punishing those responsible. Ending
impunity [...] and defending the public’s right to information should be one of the main items on
the new president’s agenda.”

Read the IMI report (in Ukrainian).

10.07.2014 - Luhansk TV channel suspends broadcasting

A Luhansk-based TV station called Luhansk Cable Television (LKT) has suspended broadcasting
because of the ongoing fighting in the city. The stations’s CEO told employees on 10 July he
could not longer guarantee their safety and was putting them all on leave until further notice.
The wife of LKT’s legal adviser, Igor Zazimnik, was Kkilled by a stray bullet on the balcony of
her apartment the same day. Two other local TV broadcasters, IRTA and LOT, have also had to
suspend operations.

08.07.2014 - Ukrainian TV crew under mortar fire near Luhansk

Roman Bochkala, a reporter for the Ukrainian national TV channel Inter, and his cameraman,
Vasyl Menovshchikov, found themselves under mortar fire near Metallist, a village ten
kilometres outside Luhansk, on 8 July while covering operations by the Ukrainian army’s 30th
regiment.

Bochkala broke an arm and tore tendons while scrambling over a 5 or 6 metre embankment in
search of shelter. After being treated in a field hospital, he was transferred by helicopter to a
hospital in Kharkov. Two soldiers were killed during the mortar bombardment.

05.07.2014 - Masked men attack national daily in Kiev

Around 50 masked men attacked the Kiev headquarters of the Russian-language newspaper
Vesti on 5 July, pelting it with stones and setting off teargas before dispersing quickly. Some of
them injured a security guard while trying to enter the building. The stones they threw broke
windows and damaged computers.

The attack was claimed by Oles Vakhni, an ultra-nationalist who served a six-year jail term on
charges of armed robbery and violence. The police said they were treating it as a case of
“vandalism.” Vesti owner Igor Guzhva linked it to the demonstration that parliamentarian Igor
Lutsenko staged outside the newspaper the week before with the declared aim of “ending the
dissemination of anti-Ukrainian propaganda.” Lutsenko said the protest would be “the last
peaceful action” against Vesti.


http://en.rsf.org/ukraine.html
http://imi.org.ua/news/44984-za-pershe-pivrichchya-2014-roku-v-ukrajini-stalosya-249-napadiv-na-jurnalistiv-imi.html
http://imi.org.ua/en/news/45014-in-luhansk-tv-channel-lkt-suspended-its-operation.html
http://imi.org.ua/news/45001-pid-chas-obstrilu-zaginula-drujina-pratsivnika-luganskogo-kabelnogo-telebachennya.html
http://imi.org.ua/news/44986-znimalna-grupa-intera-potrapila-pid-minometniy-obstril.html
https://www.youtube.com/watch?v=nOSTqXNs6ds
http://rt.com/news/170688-ukraine-mob-savages-vesti-newspaper/
https://www.youtube.com/watch?v=Mg3i8f8HHps&feature=youtu.be&app=desktop

04.07.2014 - Rebels take control of Luhansk regional state broadcaster

Armed rebels in combat fatigues representing the self-proclaimed People’s Republic of Luhansk
stormed into the headquarters of the Luhansk region’s state radio and TV broadcaster on 4
July. After they had taken control of the premises and negotiated with the CEO, Rodyon
Miroshnik, all the employees were allowed to leave. One of the rebels said the regional
broadcaster’s various channels were now “closed” and would remain so until they resumed
“under a different format.”

The previous week, local cable TV operators LKT and Triolan dropped most of the Ukrainian TV
news channels from what they offer, replacing them with Russian news channels.

02.07.2014 - Two journalists held for two days in Luhansk

Ukrainian citizen TV station Hromadske's well-known reporter, Anastasia Stanko, and her
cameraman, Ilya Beskorovayny, were released by representatives of the self-proclaimed
People’s Republic of Luhansk (PRL) on 2 July after being held for two days in Luhansk.

After trying for a long time to obtain PRL accreditation without success, they arrived in Luhansk
on 30 June hoping to obtain permission on the spot to do a report there. They were putin
touch with a security unit, which promised to protect them in return for financial compensation.
But they were arrested by another unit, the NKVD, and were held in the basement of a
downtown building. PRL Prime Minister Vasil Nikitin said he suspected them of spying for the
Ukrainian army.

Their detention prompted a great deal of concern in both Ukraine and Russia. Ukrainian
President Petro Poroshenko asked the relevant authorities to do everything they could to
obtain their release as quickly as possibly. But it was thanks to the intercession of the heads
of Russia’s three leading pro-government broadcasters - Pervy Kanal, VGTRK and NTV - that
the PRL finally decided to free them. Stanko said that, on the whole, they were treated
properly aside from being threatened with decapitation.

01.07.2014 - Two Russian journalists injured in Luhansk region

Denis Kulaga, a staff reporter with Russia’s REN-TV, and his cameraman, Vadim Yudin, were
treated for shock in a Luhansk region hospital on 1 July after a mortar shell exploded close to
them when they were about one kilometre from the Russian border, near the Izvarino border
post.

27.06.2014 - Anti-Kiev netizen freed after being held for two days

The young netizen Vlad Alexandrovich was released in Zaporozhye on 27 June, two days
after being kidnapped in the city of his birth, Mariupol (in the Donetsk region), where he has
been working for Anna News and Southeast Front, two news agencies allied with the anti-Kiev
rebels. He is said to have been the author of reports about the Ukrainian army intervention in
Mariupol on 9 May. His abductors are thought to have been Ukrainian security officials.

26.06.2014 - Gunmen ransack local newspaper in Torez

Gunmen stormed into the offices of the local newspaper Pro Gorod, in Torez (in the eastern
Donetsk region), on 26 June, threatening the journalists present and seizing computers,
cameras and other equipment, as well as personal effects and passports. Before leaving, the
gunmen warned the journalists of worse reprisals if they continued to distribute the
newspaper and post news reports on its website.

Editor Igor Abyzov, who was absent during the raid, said the assailants were clearly familiar
with the premises and knew who worked there, looking for some of them in person. He also
said the assailants wore St. George ribbons, which the anti-Kiev forces often use to identify
themselves.

This was not the first time that Pro Gorod has been targeted. Molotov Cocktails were used to
start a fire at the newspaper on 18 April, and Abyzov was physically attacked by two
unidentified men on 31 January.

23.06.2014 - Mariopol editor held at anti-terrorism centre for past five days

Reporters Without Borders is concerned about Serhiy Dolgov, the editor of the newspapers
Vestnik Pryazovya and Khochu v SSSR ("I want to go to the USSR”), who was abducted from his
office in the southeastern city of Mariupol on 18 June. After saying nothing for five days, Sergei
Spasitel, the head of the Security Service of Ukraine (SBU) in Mariupol, announced that Dolgov
was “alive and in good health” and was being held at an anti-terrorism centre in Zaporozhye.


http://www.osce.org/fom/121169
http://imi.org.ua/en/news/44967-armed-terrorists-took-over-luhansk-oblast-state-tv-and-radio-company.html
http://imi.org.ua/news/44880-u-lugansku-znikla-nizka-ukrajinskih-telekanaliv.html
http://imi.org.ua/en/news/44919-lpr-gunmen-captured-hromadske-tv-journalist-and-camera-operator.html
http://tvrain.ru/articles/i_tortiki_byli_i_golovy_otrubit_obeschali_zhurnalist_gromadske_tv_anastasija_stanko_o_luganskom_plene-371580/
http://imi.org.ua/news/44884-poroshenko-doruchiv-zrobiti-vse-neobhidne-dlya-yaknayshvidshogo-zvilnennya-jurnalistiv-gromadskogo-tb.html
http://tvrain.ru/articles/i_tortiki_byli_i_golovy_otrubit_obeschali_zhurnalist_gromadske_tv_anastasija_stanko_o_luganskom_plene-371580/
http://imi.org.ua/news/44885-rosiyskiy-ren-tv-zayavlyae-scho-na-luganschini-kontujeni-jih-korespondent-i-operator.html
http://polit.ru/news/2014/06/27/alexandrovich/
http://imi.org.ua/en/news/44859-in-torez-attackers-stormed-and-robbed-office-of-newspaper-pro-gorod.html
http://en.rsf.org/ukraine-local-media-are-priority-targets-23-05-2014,46342.html
http://imi.org.ua/en/news/44776-in-mariupol-editor-of-newspaper-khochu-v-sssr-serhiy-dolhov-was-beaten-and-abducted.html
http://donbass.ua/news/region/2014/06/23/v-mariupole-zaderzhali-glavreda-separatistskih-izdanii.html

Dolgov was abducted from the Vestnik Pryazovya office on the afternoon of 18 June by six
masked men in civilian dress with automatic weapons, who took all the computers and beat
Dolgov before taking him away with his hands tied. His whereabouts and the identity and
motive of his abductors remained unknown for five days.

“We firmly condemn the brutality of Dolgov’s arrest, which had all the hallmarks of an outright
abduction,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern Europe and
Central Asia desk. “We urge the Ukrainian authorities to clarify the situation without delay, to
follow legal procedures, and to respect this journalist’s rights regardless of his media’s editorial
policies.”

Dolgov’s colleagues think his abduction was linked to his editing of Khochu v SSSR, which
mainly publishes historical articles about the Soviet era and which other newspapers in the
region recently labelled as a “rebel” publication.

22.06.2014 - Two TV journalists briefly detained in Crimea

Two journalists with Ukraine’s Hromadske.TV - reporter Tatyana Kozyreva and camera
operator Karen Arzumanyan - were detained for about an hour after trying to do a live report
in Nakhimov Square in the Crimean city of Sebastopol on 22 June.

While doing their report in the square, where retirees were staging a demonstration, they
were accosted by some of the retirees, who insulted them and accused them of distorting
what is going on in Crimea. The police came and took them to a nearby police station in the
Lenin district, where they were questioned about their activities and possible links to
"extremist groups" and were then released. Kozyreva said the police were reasonable and
returned their equipment.

The situation has been particularly difficult for independent and Ukrainian journalists in Crimea
since the peninsula’s incorporation into Russia. The Russian authorities obstruct their news
gathering by, for example, not allowing them to attend press conference. Three TV stations - 5
Kanal, Kanal 24 and Novyi Kanal - have stopped operating in Crimea because of the threats to
their reporters.

18.06.2014 - Journalist held overnight by rebels in Donetsk

Aleksandr Peremot, a journalist with the URA-Inform.Donbass news website, was abducted by
rebels in Donetsk on the afternoon of 17 June and was held overnight. When detained, he
was outside the Donetsk public prosecutor’s office, which is occupied by the self-proclaimed
People’s Republic of Donetsk (PRD). His news organization, which had difficulty communicating
with the rebels because “it is not accredited with the PRD,” has promised to reveal the details
of Peremot’s abduction shortly.

17.06.2014 - Pressure on local newspaper in Donetsk region

Maria Semenova, the editor of the Vechernyaya Makeyevka local newspaper, and Larisa
Butova, the CEO of the Pressa Makeyevka printing press, were kidnapped by two men in
battledress from the newspaper’s office in Makeyevka, in the eastern Donetsk region, at
around 10 a.m. on 17 June and were taken for a “conversation” with representatives of the
PRD, the self-proclaimed People’s Republic of Donetsk, who voiced their discontent with the
newspaper’s editorial policies. The two women were finally released at around 8 p.m. the
same day. The newspaper has so far refused to make any comment but employees said they
regarded the abduction as “very serious.”

16.06.2014 - Russian TV journalists held for two days

Two journalists with Russian TV station Zvezda - reporter Yevgeny Davydov and soundman
Nikita Konashenkov -, were arrested at a Ukrainian checkpoint on 14 June while on their way
to Dnepropetrovsk airport to fly back to Moscow at the end of a reporting trip. Their station is
a Russian defence ministry offshoot and they had “"People’s Republic of Donetsk” accreditation.
After being taken to the Security Service of Ukraine (SBU), they were held for two days on
suspicion of spying and then handed over to the Russian embassy’s military attaché. Two
other Zvezda journalists were arrested a week ago (see below).

16.06.2014 - Ukrainian journalist arrested on Russian border

Anastasia Stanko, a correspondent for the citizen TV station Hromadske, was about to report
live from a small cross-border town called Milove (Ukraine) and Chertkovo (Russia) on 14 June
when her phone connection was terminated and Russian border guards arrested heron a
charge of crossing the border illegally. She was released later the same day.


http://investigator.org.ua/news/130488/
http://imi.org.ua/news/44783-u-krimu-pripinyayut-robotu-korpunkti-ukrajinskih-telekanaliv.html
http://ura.dn.ua/
http://imi.org.ua/news/44724-u-donetsku-teroristi-dnr-zahopili-jurnalista-ura-informdonbass.html
http://imi.org.ua/news/44739-zvilneno-jurnalista-ura-informdonbass.html
http://vecherka.in.ua/
http://imi.org.ua/news/44717-u-makijivtsi-boyoviki-dnr-vidvezli-redaktora-gazeti-u-nevidomomu-napryamku.html
http://imi.org.ua/news/44729-boyoviki-dnr-vidpustili-direktora-vidavnitstva-ta-redaktora-vechirnoji-makijivki.html
http://imi.org.ua/news/44694-na-dnipropetrovschini-zatrimali-jurnalistiv-zvezdyi-ukrajina-peredast-jih-viyskovomu-atashe-posolstva-rf.html
http://imi.org.ua/en/news/44687-hromadsketv-journalist-detained-by-russian-border-guards.html

13.06.2014 - Call for investigation into journalist's torture by soldiers

Reporters Without Borders learned on 13 June that Ukrainian soldiers arrested Anton Vodian,
a reporter for the Ukrainian news website Insider, during an identity check in Dolgenkoe, a
village in the Kharkov region, on 3 June. They said he was not on their list of “registered”
journalists although he had the required accreditation and had notified the anti-terrorism
operations press attaché about his trip in advance. The soldiers used torture to interrogate
him, tying him up, beating him for four hours and threatening to kill him. On his release the
next day, a senior commander said he had been held for “security reasons” during an
important phase of an anti-terrorist operation. The head of Insider wrote to the defence
ministry demanding an internal investigation into the incident.

09.06.2014 - Two Russian journalists arrested in Donetsk region

Two Russian journalists with “People’s Republic of Donetsk” accreditation - Zvezda cameraman
Andrei Sushenkov and soundman Anton Malyshev - were arrested at a Ukrainian National
Guard checkpoint near the city of Sloviansk on the evening of 6 June. Zvezda is a Russian
defence ministry offshoot.

They were hand over to the Security Service of Ukraine (SBU) for questioning on suspicion of
“collecting information on Ukrainian checkpoints.” Released on the night of 8 June and put on a
flight to Moscow, they said they were held for two days in a cramped and overheated cell.

09.06.2014 - Constant harassment of local media

Vasyl Serdyukov, a reporter for the local newspaper Serditaya Gazeta, and his photographer
son Yevhen Serdyukov were kidnapped and beaten by militiamen in Rubizhne, a city in the
Luhansk region, on 8 June. After being taken to the regional government headquarters in
Luhansk, they were freed the next day at dawn.

The militia accused them of covering local news in a way that was one-sided and hostile to the
separatists. The newspaper’s editor denied this categorically. Yevhen Serdyukov had to be
hospitalized with concussion and bruising all over his body. The militiamen also confiscated a
computer, a (legally registered) hunting rifle and a car from the Serditaya Gazeta office.

The offices of the newspaper Horniak were set on fire at dawn on 6 June in Torez, in the
Donetsk region. They had already been ransacked a month ago after the editor refused to
comply with “"People’s Republic of Donetsk” orders.

The newspaper Donetskie Novosti announced on 6 June that it is temporarily suspending
operations because of the “tense situation” in the Donetsk and Luhansk regions. Like
Vecherny Donetsk, which suspended activities on 2 June following its editor’s abduction,
Donetskie Novostiis owned by Rinat Akhmetov, an oligarch who recently announced his
support for the central Ukrainian government.

28.05.2014 - Rebels hold two Ukrainian journalists for three days

Two Ukrainian journalists who had been kidnapped by anti-Kiev rebels on 25 May at a
checkpoint near Shchastye (in the Luhansk region) — Vyacheslav Bondarenko of the Obzor
news website and freelance video reporter Maksim Osovski - were finally released on 28 May
after being held and mistreated for three days.

The two journalists had been on their way to cover the presidential election in the east of the
country for the Ukrainian TV station ZIK. After the rebels found a Ukrainian flag and TV
equipment in their car, they were accused of spying and were taken to the SBU building in
Luhansk.

While held, they were badly beaten, tortured and threatened with being killed. After their
release, they were hospitalized in Kiev with bruises all over their bodies. Bondarenko also had
significant lesions. There was little media coverage of their abduction and their release was
prematurely reported.

25.05.2014 - Two Russian journalists working for LifeNews freed

Marat Saychenko and Oleg Sidyakin, two journalists working for the Russian pro-government
TV station LifeNews, were released on 25 May in Kiev and immediately boarded a flight for
Grozny, the capital of the Russian republic of Chechnya.

Viktor Yagun, the deputy head of the Security Service of Ukraine (SBU),said at a news
conference that they had been freed at the request of the United Nations and the
Organization for Security and Cooperation in Europe.

In an interview for the Russian newspaper Izvestia, Chechen President Ramzan Kadyrov said


http://imi.org.ua/news/44672-jurnalist-insider-rozpoviv-yak-yogo-bili-koli-vin-potrapiv-u-polon-viyskovih.html
http://www.theinsider.ua/
http://lenta.ru/news/2014/06/07/zvezda/
http://rian.com.ua/russia/20140610/352811622.html
http://imi.org.ua/news/44619-na-luganschini-teroristi-vikrali-ta-pobili-jurnalistiv-serditoy-gazetyi.html
http://imi.org.ua/en/news/44608-in-torez-at-night-office-of-newspaper-horniak-got-burned.html
http://en.rsf.org/ukraine-local-media-are-priority-targets-23-05-2014,46342.html
http://imi.org.ua/en/news/44607-akhmetovs-newspaper-donetskiye-novosti-suspended-its-publication-due-to-tense-situation-in-donetsk-oblast.html
http://en.rsf.org/ukraine-more-journalists-abducted-in-04-06-2014,46399.html
http://imi.org.ua/news/44439-luganski-jurnalisti-jivi-i-znahodyatsya-u-zahopleniy-sbu-pres-sekretar-teroristiv.html
http://imi.org.ua/news/44645-katovaniy-teroristami-u-lugansku-jurnalist-likuvatimetsya-u-morshini.html
http://en.itar-tass.com/world/733221
http://izvestia.ru/news/571431

he has sent representatives to Kiev after Russian President Vladimir Putin requested the two
journalists’ release. The ensuing negotiations are said to have been kept secret for security
reasons.

Members of the Ukrainian armed forces arrested Saychenko and Sidyakin — along with the
rebels they were filming =— near Kramatorsk on 18 May. They were subsequently taken to
Kiev, interrogated by the SBU and accused of “providing assistance to terrorism.”

24.05.2014 - Russian journalists denied entry

More Russian journalists were refused entry to Ukraine in the run-up to the 25 May
presidential election, although they had all the necessary papers. The reason often given was
lack of funds or inability to confirm the reason for the visit. The Ukrainian authorities have
imposed drastic restrictions on Russian males entering Ukraine.

According to the Organization for Security and Cooperation in Europe, at least five TV crews
and five individual journalists were denied entry from 20 to 24 May.

“Like the Russian authorities in Crimea, the Ukrainian authorities have often used this prior
censorship method in the information war exacerbated by the different parties since the start
of the conflict in eastern Ukraine,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders
Eastern European and Central Asia desk.

“Journalists must be able to have access to the events they want to cover as part of their
work, regardless of their nationality or the editorial line of the media they work for,” Bihr
added.

Those denied entry have included Ilya Varlamov, a blogger, and Ilya Azar of the independent
radio station Echo of Moscow, although both are well known for providing coverage of the
“Euromaidan” protests that had nothing in common with the Kremlin’s propaganda.

They were turned back on landing in Kiev on 23 May on the grounds of “unconfirmed reason
for the visit.” Natalia Suvorova, a reporter for the Russian radio station Kommersant FM, was
also recently refused entry.

21.05.2014 - Ukrainian authorities release Russia Today journalist

Graham Phillips, a British journalist who works for the Russian pro-government TV station
Russia Today, was released on the evening of 21 May after being arrested the previous day by
the National Guard at a border post on the outskirts of Mariupol, in the Donetsk region, and
being taken immediately to the headquarters of the Security Service of Ukraine (SBU) in Kiev
for interrogation.

Phillips said he was arrested for having a bulletproof vest. The statements by the Ukrainian
authorities were contradictory during his detention. Russia Today reported his arrest
immediately but the National Guard initially denied it, only to acknowledge it later.

The various parties to the Ukrainian conflict are waging an all-out information war that has
been exacerbated by the approach of the 25 May presidential election. The anti-Kiev rebels in
eastern Ukraine have been targeting journalists since March. Now the Ukrainian authorities
are behaving with growing hostility to journalists working for Russian media.

Two Russian journalists working for the Russian pro-government news website Life News are
still being held by the SBU in Kiev. They and the rebel group they were accompanying were
arrested by the Ukrainian armed forces on 18 May. The two journalists are accused of
assisting the “terrorist” activities of the rebels.

18.05.2014 - Donetsk Republic frees two hostages held by militiamen

Reporters Without Borders is very relieved by the 18 May release of Serhiy Shapoval, a
journalist with the Volin’Post news website who was kidnapped in Sloviansk on 26 April and
was held hostage for three weeks by the rebels of the self-proclaimed Republic of Donetsk in
one of the city’s government buildings.

Shapoval was interrogated and mistreated while held. The rebels gave him electric shocks,
lacerated the palms of his hands and forced him to say on camera that they were peaceful and
had no weapons. The Anna News and Donbas Popular Militias TV stations broadcast the videos
of his statements. While held, he contacted relatives several times to say he was in Sloviansk
but could not leave for the time being.

Ukrainian photo-reporter Milana Omelchuk was also freed on 18 May after being held for
nearly two weeks by the rebels of the self-proclaimed Republic of Donetsk, who demanded a
ransom of 50,000 hryvnia (3,100 euros) for her release on 13 May. With the help of the Open
Dialogue Foundation, an NGO, Omelchuk’s sister managed to convince the rebels that the



http://imi.org.ua/news/44391-rosiyskih-jurnalistiv-lifenews-vidpustili.html
http://en.rsf.org/ukraine-ukrainian-and-russian-authorities-21-05-2014,46320.html
http://www.osce.org/fom/119329
http://imi.org.ua/news/44381-rosiyskomu-blogeru-illi-varlamovu-zaboronili-vjizd-v-ukrajinu.html
http://www.kp.ru/online/news/1741772/
http://www.kp.ru/online/news/1741772/
http://russian.rt.com/article/32749
http://imi.org.ua/news/44327-natsgvardiya-sprostuvala-informatsiyu-russia-today-pro-zatrimannya-britanskogo-jurnalista.html
http://imi.org.ua/news/44347-sbu-dopitala-i-vidpustila-britanskogo-jurnalista-russia-today-grema-fillipsa.html
https://news.vice.com/article/ukraine-is-now-detaining-journalists-too
http://www.hrw.org/news/2014/05/21/ukraine-journalists-detained-denied-entry
http://en.rsf.org/ukraine-ukrainian-and-russian-authorities-21-05-2014,46320.html
http://imi.org.ua/news/44274-zvilneno-z-polonu-jurnalista-volinpost-sergiya-shapovala.html
http://imi.org.ua/news/44298-sergiya-shapovala-bili-elektroshokerom-i-rizali-doloni.html
http://imi.org.ua/news/44325-teroristi-dva-tijni-trimali-u-poloni-u-donetsku-ukrajinsku-jurnalistku.html

family was not able to pay such a large sum. After her release, Omelchuk was hospitalized in
Kiev for malnutrition and because the rebels drugged her.

15.05.2014 - TV towers in east - targets and weapons of war

Ukraine’s interior ministry announced on 15 May that national armed forces control the
broadcasting tower at Kramatorsk (which is 12 km south of Sloviansk, one of the rebel
strongholds in the Donetsk region) and denied a local news site’s claim that anti-Kiev
militiamen seized the tower on 14 May, when retransmission of all TV stations was interrupted.

Ukrainian special forces did however regain control of the television tower at Sloviansk on 14
May. It had been controlled for some time by anti-Kiev rebels, who had interrupted the
broadcasting of Ukrainian programmes and replaced them by Russian TV stations.

Control of the region’s main broadcast retransmission centres switches between the Ukrainian
army and rebel forces in accordance with the success of their operations, resulting in frequent
cuts and alternation between Russian and Ukrainian stations. Aside from their strategic
importance in the information war, these centres allow the warring parties to mark their
territory and project their authority over the local population.

13.05.2014 - Journalist freed after two weeks as hostage in Sloviansk

Reporters Without Borders is very relieved to learn that Yuri Leliavski, a reporter for the
Ukrainian TV station ZIK, was released after being held hostage by pro-Russian militiamen for
two weeks in Sloviansk, the stronghold of the pro-Russian rebels. Leliavski revealed at a news
conference in the western city of Lviv on the evening of 12 May that he was freed on 9 May.

Militiamen arrested Leliavski barely an hour after he arrived in Sloviansk on 25 April, as soon
as they realized he was from Lviv. He spent the entire two weeks in the basement of the
building of the Security Service of Ukraine (SBU), now the headquarters of the pro-Russian
militias.

12.05.2014 - Kidnapped journalist released

Reporters Without Borders is very relieved to learn that Pavel Kanygin, a reporter for the
independent Russian newspaper Novaya Gazeta, was freed on the afternoon of 12 May after
being kidnapped the previous night in Artemisk, in the Donetsk region. He had managed to
send an SMS alert to colleagues during the night but thereafter remained unreachable until his
release.

Pro-Russian rebels of the “People’s Republic of Donetsk” had confirmed that they were holding
Kanygin for spreading “negative” information and for not being accredited with them. In his
coverage of the 11 May referendum on self-determination in the Donetsk region for his
newspaper and on social networks, Kanygin reported a failure to respect electoral procedures.
He said he was hit while being interrogated.

12.05.2014 - Journalist attacked in Kotovsk

Alexander Yaroshenko, a journalist who uses the pen-name of Sergei Levitanenko, was
attacked in his home in Kotovsk, near Odessa, on the night of 11 May by masked intruders in
camouflage dress, who hit him and throttled him, accusing him of “not liking Putin.”

After escaping, Yaroshenko described the attack as a "murder attempt.” When he
subsequently returned to his home, he found that the room containing his work material had
been torched. An investigation is under way.

12.05.2014 - Russia Today employee injured

The security situation for journalists is worsening steadily in the east of the country amid an
increase in Ukrainian army operations and the emergence of more and more militias. An
employee of the Russian TV station Russia Today sustained a gunshot injury during street
fighting in Mariupol on 9 May. Russia Today said he was evacuated to Moscow on 12 May in a
serious condition.

08.05.2014 - TV crew held for several hours

A crew with the Ukrainian national TV station ICTV were held by pro-Russian rebels at a
checkpoint near Slovianks on 8 May. They considered themselves lucky to be freed after being
interrogated and threatened for several houses, and stripped of their equipment.


http://imi.org.ua/news/44233-mvs-sprostovue-informatsiyu-pro-zahoplennya-televeji-u-kramatorsku.html
http://www.ostro.org/general/society/news/444660/
http://imi.org.ua/news/44234-spetsnaz-zachistiv-vid-boyovikiv-teritoriyu-bilya-televeji-v-slovyansku-i-pidnyav-tam-prapor-ukrajini.html
http://imi.org.ua/news/44054-jurnalist-yuriy-lelyavskiy-povernuvsya-do-lvova-z-polonu-separatistiv.html
http://en.rsf.org/ukraine-reporters-and-media-at-centre-of-29-04-2014,46210.html
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Ftvrain.ru%2Farticles%2Fmenja_doprashivali_razdeli_i_bili_zhurnalist_novoj_kanygin_vyshel_na_svjaz_s_dozhdem_srazu_posle_osvobozhdenija-368243%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNH-yLzv6gdJOyfGYXWnL7lNKA04oA
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.echo.msk.ru%2Fnews%2F1318302-echo.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNHOF7khPaZGliJp_BEVkQ4zs4ZDpQ
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fria.ru%2Fworld%2F20140512%2F1007449489.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNGGBaIlxSd8RihGUERxkHk3z0FJ5Q
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Ftvrain.ru%2Farticles%2Fmenja_doprashivali_razdeli_i_bili_zhurnalist_novoj_kanygin_vyshel_na_svjaz_s_dozhdem_srazu_posle_osvobozhdenija-368243%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNH-yLzv6gdJOyfGYXWnL7lNKA04oA
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fimi.org.ua%2Fnews%2F44045-u-kotovsku-nevidomi-pobili-jurnalista-ta-spalili-yomu-kvartiru.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNGdxIbkv8cKIUK1QstdsE3WvU3byA
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fimi.org.ua%2Fnews%2F44048-jurnalist-z-kotovska-zayavlyae-scho-yogo-hotili-vbiti.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNGsYZw0xqC34meQ0MvceIpU1v1bOA
http://rt.com/news/157884-shooting-mariupol-eastern-ukraine/
https://twitter.com/LizziePhelan
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fimi.org.ua%2Fnews%2F44032-u-slovyansku-boyoviki-dekilka-godin-trimali-u-poloni-jurnalistiv-ictv.html&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNFIZW_3CY_EJz80avvwrdFNz6NRWg

08.05.2014 - Airwaves war

A cable TV supplier was forced to drop all the Ukrainian national TV channels on 8 May at the
behest of Valeri Bolotov, the self-proclaimed governor of Luganks and commander of the pro-
Russian “army of the southeast,” who threatened to terminate its entire service if it did not
comply.

After being threatened physically, the cable operator’s employees told clients they had been
temporarily forced to drop the Ukrainian channels but pointed out that these channels could
still be viewed on its website. After the fight for control of TV retransmission centres, this
marks a new phase in the airwaves war being waged by the parties to the conflict in eastern
Ukraine.



http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fimi.org.ua%2Fnews%2F44031-u-severodonetsku-separatisti-pid-zagrozoyu-rozpravi-zmusili-vidklyuchiti-ukrajinski-telekanali.html%2520&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNFHr9bw4AVUzfCKl-AlmhhbzmnmCw
http://en.rsf.org/ukraine-reporters-and-media-at-centre-of-29-04-2014,46210.html

