Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/brazil-attack-on-radio-station-a-
worrying-17-09-2012,43395.html

Sinister campaign
Municipal election campaign marred by murder of newspaper

owner
9 October 2012

Luis Henrique Georges, the owner of the daily Jornal da Praga in Ponta Pora, in Mato Grosso
do Sul state, was shot dead on 4 October in a gun attack in which a member of his staff, Nery
Gordo Veras, was also killed.

Some sources have linked the crime to the publication of an article that was highly critical of
one of the candidates standing in the municipal elections held two days ago, to whom
Georges, known as “Tulu”, had expressed his strong opposition.

The Jornal da Praca was still mourning the death of its editor Paulo Rocaro in February this
year. The latest death brings to eight the number of media workers killed in Brazil since the
start of the year. Three are likely to have been targeted because of their work.

“Even if there is no obvious link to the journalist’'s work, priority should be given to this
probability in the investigation,” Reporters Without Borders said.

“This tragedy, which occurred after a tense and at times violent election campaign,
demonstrates once again the high risks journalists face in some parts of the country. A second
round is due on 28 October and the manner in which the campaign has been conducted affects
the overall operation of many regional media outlets in Brazil.

“Journalists working for media organizations owned by politicians are particularly exposed to
score-settling by political activists or followers. This calls for an in-depth debate in the National
Congress.”

Besides the many instances of assault and censorship recorded in the run-up to polling day,
Reporters Without Borders views as a serious setback for freedom of information the
temporary exile of André Caramante, a journalist with the newspaper Folha de Sdo Paulo, who
has been the target of a hate campaign by former Sdo Paulo military police commander
Adriano Lopes Lucinda Telhada. The latter was elected a city councillor in the vote two days
ago, representing the centre-right Brazilian Social Democratic Party (PSDB).

17.09.12 - Attack on radio station a worrying development in run-up to local elections

In the early hours of 13 September, two men entered the premises of the radio station Radio
Farol in Unido dos Palmares in Alagoas state and set off a bomb which destroyed the studio.
The blast caused no casualties but put the station off the air.

Security cameras were reported to have recorded images of the two bombers and police have
not ruled out a political motive. The attack is an ominous development in the run-up to the
local elections on 7 and 28 October.

“Unfortunately the election campaign has often been marked by online censorship, newspaper
seizures and procedural abuses,” Reporters Without Borders said. “"An attack of this type could
lead to self-censorship on the part of many journalists, at the expense of diversity of news,
which is particularly essential in such circumstances.


http://en.rsf.org/brazil-third-journalist-s-murder-confirms-14-02-2012,41875.html
http://en.rsf.org/brazil-newspaper-reporter-targeted-on-20-07-2012,43071.html

“"We hope that the investigation now under way will lead to the punishment of the
perpetrators. At the same time, we call on media organizations, most of which are owned by
politicians running in the current elections, to observe as scrupulously as possible the rules on
equal airtime and balance in the coverage of the campaign. At stake are spirit of democracy
and their own safety.”

Radio Farol is owned by Jodo Caldas, a member of the federal parliament who represents the
National Ecological Party (PEN). It is known for its criticism of the outgoing mayor of d'Uniao
dos Palmares, Areski Freitas of the Brazilian Labour Party (PTB). The day before the attack, it
broadcast a discussion between the mayor and the former governor, Manoel Gomes de Barros
of the Social Democracy Party (PSDB), who is standing as his successor.

The station’s co-manager, Lucas Garcia, was quoted in the regional press as saying the
attackers struck after the last night watchman had left at 4 a.m., an hour before the first
journalist was due to arrive to start his shift. The blast caused damage estimated at more
than 25,000 reais (approx 10,000 euros).

A political motive cannot be ruled out since there has been a rise in attempts during the
campaign to obstruct or censor media organizations and blogs perceived as hostile. A mass
buy-up of a newspaper took place in the city of Itaborai in Rio de Janeiro state, where people
close to the Republic Party candidate Altineu Cortes grabbed 400 copies of the 4 and 5
September editions of the daily O Dia.

Censorship is more often exercised via court decisions, of which candidates make full use. In
one of the most dramatic cases, the federal police halted the distribution of the newspaper
Correio do Estado in Campo Grande in Mato Grosso do Sul state on 30 August after it published
a poll on voting intentions.

However, court decisions can go in opposite directions from one state to another. Thus, in
Curitiba in Parana state, the regional electoral court eventually granted a request, denied by a
lower court, by Democratic Labour Party candidate Gustavo Fruet to block publication of an
opinion poll by the website Datafolha. Conversely, the electoral court in Fortaleza allowed the
publication of a poll commissioned by the newspaper O Povo and published by Datafolha,
overturning an earlier ban obtained by two candidates.

On 3 September, Fernando Conceigao, a journalist and blogger, criticised an attempt to
censor him by a candidate for mayor of Salvador de Bahia, Mario Kertész of the Brazilian
Democratic Movement Party (PMDB). The candidate had asked the courts to order the removal
of any reference to an embezzlement case from the journalist’s blog. The court order was
suspended.

Such was not the case for the blogger Tarso Cabral Violin, who runs the Blog do Tarso. At the
instigation of the Curitiba’s PSDB mayor Luciano Ducci the electoral court ordered him to pay
two fines totalling 106,000 reais (40,000 euros) for publishing two simulated ballots.

You can download those documents on our website :
e , (JPEG - 63 kb)


http://fernandoconceicao.com/
http://blogdotarso.com/

