
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/sudan-eleven-newspapers-
seized-in-less-10-03-2014,45967.html

Africa - Sudan

Information blackout

Eleven newspapers seized in less than a week
10 March 2014

Reporters Without Borders strongly condemns the oppressive climate the Sudanese
authorities are imposing on the media community. While the Constitutional Court’s decision on
5 March 2014 lifted the suspension measures taken against Al-Tayar newspaper almost two
years ago, the Soudan’s National Intelligence and Security Service (NISS) has seized eleven
issues of newspapers over the past week.

An NISS source, interrogated by the Sudan Tribune declared that the suspensions and
confiscations of newspapers would continue unless the journalists respect the NISS’
instructions. It added that the newsrooms have been warned not to treat certain topics.

"This belated Court’s decision, does appears somewhat worthless when one considers the
general climate of the press in Sudan. The declarations made by the NISS tend to show that
gagging measures are likely to continue and perspectives for freedom of information seem
bleak," said Cléa Kahn-Sriber, the head of Reporters Without borders Africa Desk.

"The series of confiscations of this past week are sadly only a drop in the ocean of arbitrary
measures taken by the NISS against the media in Sudan. This particular harmful strategy of
seizing already printed newspapers amounts to a de facto suspension of publications without
having to come up with legal motives and while condemning these papers to a slow financial
agony. Another side effect of this tactic is the self-censorship editors impose on themselves in
order to avoid their papers being confiscated."

Kahn-Sriber added: "The fact that English language newspapers as well as traditionally pro-
government papers have been seized lately shows that the Sudanese government is
becoming more radical in its censorship. Despite President Omar al-Bashir’s call last January to
respect human liberties, violations against freedom of the press are continuing. Through these
practices, the Sudanese government continues to discredit itself in the eyes of its own
population and of the international community. It is about time the Sudanese authorities put
an end to the NISS’ arbitrary actions and take concrete measures to guarantee freedom of
information."

On 8 March 2014, the pro-government newspaper Al Hurra, was confiscated for the fourth time
in six days.

On 5 March 2014, the Constitutional Court had cancelled the suspension until further notice of
Al Tayar, ordered by NISS on 12 June 2012. While the motives for the suspension were never
made official, a series of articles concerning corruption cases in the Cottons Group company
are likely to have triggered the measure. The very same day, three newspapers were
prevented from coming out : the copies of Al Hurra and Elaph, an independent newspaper
focusing on economic issues , were seized, while Citizen, an English-language paper was
forbidden from printing. Elaph had already been confiscated without official motivation by the
INSS on 26 February.

On Tuesday 4 March 2014 already, NISS had seized Al Jareed , Akhir Lahza and Al Sudani
newspapers, which had already been confiscated earlier on 1st March. The day before, on 3
March, the copies of Al Sudani had been seized as well as that of Al Hurra and Al Ahram Al
Youm. The intelligence services also had forbidden the columnist Haidar Kheirallah from
writing until further notice.

Several Sudanese media defence groups have denounced these multiple suspensions. Since
the beginning of the year, the Sudanese authorities seem to have taken a hardened stance
against the media, even targeting media traditionally known to be pro-government. According



to these groups, the "red line" issues have multiplied over the past few months, making the
journalists’ work even more difficult than before. It is impossible namely to talk about the
military actions undertaken against dissident groups in Darfur, South Kordofan or the Blue Nile
region.

Reporters Without Borders has counted at least 18 confiscations or suspensions of
newspapers in Sudan since January 2014.

Sudan has been ranked 172nd out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders
press freedom index.

Other images

JPEG - 72.7 kb

633 x 222 píxels

http://en.rsf.org/sudan-government-uses-repeated-seizures-06-02-2014,45836.html
http://en.rsf.org/reporters-without-borders-releases-12-02-2014,45849.html

