
////////////////// INVESTIGATION MADE BY Olivier Basile 
//////////////////////////////////////////////////////////////////// 06.2010 ///////////////////////////////////////////////////////////////////

An investigatioN

Kosovo
Still not too late 

for press freedom…



2I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

More then two years after declaring independence, on 17 February 2008, Kosovo is facing a host of challenges 
in all major sectors of activity. Alongside unemployment, the absence of health and social insurance, a dilapidated 
electricity and water system and inefficiency in medical treatment, freedom of the press looks like a secondary 
problem, almost a luxury. 

However it has become more urgent than ever for the ills that are undermining Kosovo to be explained and 
exposed. Only a few journalists have managed to report on the endemic corruption in the administration and the 
uncontrollable penetration of organised crime into most areas of the economy. And yet the people need the media 
to act as safeguard. 

Few countries are home to such a large number of international institutions: More than a score have or have 
had offices in Pristina: The United Nations, Nato, the Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE), 
the European Union, as a delegation, but also through its new mission, Eulex. But even in this environment and 
despite the sums invested in re-launching the media, freedom of the press is struggling to develop. Neither 
financial nor editorial independence is yet guaranteed. There is still no press centre in the capital to serve as an 
influential reference free press point and provide a location for improving ethics and professionalism through 
meetings and exchanges. 

The Prime Minister, Hashim Thaçi has prioritised joining the European Union. And this will only be achieved 
by observing certain criteria, including having a free and independent press. Even though the prime minister 
has made frequent positive statements on the issue, government policy has so often conflicted with this. His 
influence and that of his party Partia Demokratike e Kosovës (Democratic Party of Kosovo - PDK) are obvious and 
increasing, particularly in public television which remains the country’s leading media both in terms of its sheer 
size and the influence it has over the population. Although a fledgling Internet sector does offer opportunities for 
independence and pluralism, as elsewhere in the world, this sector is still financially fragile.  

AFP photo / Jack Guez



3

But the most telling threats are those that the 
authorities exert on the families of journalists. A 
number of them have been advised to “discipline 
themselves” or risk seeing one of their family mem-
bers losing a job or not having a contract renewed, 
or their children threatened. In a country in which 
unemployment stands at 40%, threats like these 
are particularly dreaded. The state is still the big-
gest employer and its reach even extends into some 

private companies where many 
managers were trained in public 
companies in which they have 
still have contacts. Only those 
working for international organi-
sations can consider themselves 
temporarily safe from this kind 
of reprisal. 

Under cover of the fight against corruption, 
newspapers seen by the Thaçi government as “too 
independent” find themselves coming in for regu-
lar tax investigations. Koha Ditore has already had 
no fewer than 20 such tax probes while newspapers 
that are closer to the government have had none. 
Administrative hitches can also be deployed as a 
useful tool to push a journalist towards self-cen-
sorship. Holdups in renewing papers, overbilling 
for some public services, access hampered to major 
public data and funds, etc. 

Finally, pressure can also be brought to bear 
on news sources. Kosovo is a small country and 
both in the provinces and in the capital, Pristina, 
everyone is known to everyone else, as are their 
friends, families, and colleagues. Kosovars shy 
away from providing information for fear of ex-
posing themselves to a raft of consequences. The 
authorities thus can feel perfectly secure in justi-
fying and vaunting their policies due to the “lack 
of witnesses” to expose or question them.  

Although the political and judicial classes 
do not take the risk of openly threatening 
journalists, they have found an even more 

terrifying weapon in patriotism. Those who ven-
ture to criticise government actions or who expose 
corruption can find themselves publicly accused of 
“unpatriotic activities”, of being “traitors to the na-
tion” and “Serbian spies”, or more simply of being 
“anti-Kosovo”. These accusations are designed to 
wreck the credibility of journalists in the eyes of 
public opinion, which is always highly sensitive to 
Kosovar identity, but they also serve as an indirect 
signal to extremist of all colours, in particular to 
nationalist militants who emerged from the Kosovo 
Liberation Army (UÇK) among others, by pointing 
them out as potential targets. “Governments don’t 
threaten us, they send messages that we unders-

tand very well – and we are not the only ones to 
understand them”, one journalist, who asked for 
anonymity, confided to us.  

In one such case, posters went up overnight 
on 12-13 May 2010 outside the home of journa-
list Veton Surroi, founder of the daily Koha Ditore 
and Koha Vision TV, and his sister Flaka Surroi, the 
group’s director, saying, “UDBA street - Veton and 
Flaka Surroi”. UDBA is the acronym of the former 
Serbian secret police that carried out particularly 
brutal attacks on the Kosovo Albanian community 
during the war in the 1990s.

Although the authorities we met during our 
visit assured us that they condemned such prac-
tices, in reality those behind them are very rarely 
punished and are more often encouraged. The 
silence of the many international delegations on 
the issue is hard to understand since they know 
better than anyone the potential consequences 
of this kind of behaviour.  

Practical guide to the “restraints”  
on Kosovar journalists 
Threats and various forms of retribution   

Violence is a real threat to the press in Kosovo. It is 
experienced through a wide range of gang-linked intimidation 
and reprisals.

Venton Surroi

« Under cover of the fight against corruption, 
newspapers seen by the Thaçi government 

as “too independent” find themselves coming in 
for regular tax investigations  »

I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////



4I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

The reasons for this mercenary journalism can 
be found in the particularly precarious nature of 
journalism. Most of them work without any em-
ployment contracts and without insurance cove-
rage and thus without legal rights. Koha Ditore is 
the only paper that sets out working conditions 
with two days off and insurance cover. Zëri also 
does its best to provide decent contracts. Journa-
lists are however for the most part badly or not 
paid and thus open to exploitation.  

In Europe’s poorest country, professional 
standing is more often measured by cars, apart-
ments and lifestyle than by the quality of work or 
independence.  Many journalists also begin an 
apparent career in the media as a stepping stone 
towards administrative or diplomatic careers. They 
have their eye on advisory and ambassadorial po-
sitions that they hope to see opening up around 
the world. The political class also has a tendency to 
offer opportunities for government press attaché 
positions, but open only to those journalists who 
have demonstrated their allegiance. 

“Press freedom exists because it is 
in the constitution” 

Kosovo’s constitution safe-
guards press freedom, through 
articles 40 and 42 that guaran-
tee “freedom of the press and 
media pluralism. Censorship is 
banned. Nobody can block the 
right of each person to receive, 
research and disseminate news 
and information.” Press freedom 

can however be limited by law in cases where it 
would encourage violence and hostility linked to 
race, nationality, ethnicity or religion. Kosovo does 
not have a media law.

However the justice system does not have the 
means it requires to operate properly.  Judges, who 
have little or no training in media problems, are 
badly paid and with little independence, are not 
inclined to introduce jurisprudence into natio-
nal law that would protect the press from wides-
pread pressure. The political class which has real 
influence over the magistracy has transmitted to 
it the low regard in which it holds the press. Jud-
ges also know that some journalists can make or 
wreck their careers with articles “commissioned” 
from various powerful quarters. Caught between 
long established corruption and absolute patro-
nage, the independence of judges on press issues, 
is questioned by almost all the profession.

Access to public information is not 
always guaranteed 

In the eyes of the law, access to public informa-
tion is guaranteed without any registration or res-
trictions, aside from information that is genuinely 
sensitive (as practised across Europe). But in prac-
tice, the public is not informed of more than 1% of 
the real substance and reliability of the data. 

“In an apparent show of transparency, the 
authorities say they want to ‘provide a service to 
the press’ and ‘show their goodwill’, by providing 
us with a whole range of unverifiable data. None 
of these documents can be used in a reliable way 
except by a certain section of the press that does 
not go to much trouble to make any checks”, said 
one journalist, who asked for anonymity.  

So journalists seeking access to public infor-
mation such as what make of vehicle is used by 
a particular town hall, how tendering is carried 
out, allocation of budget etc. rarely get any reply. 
Financial data, water management, electricity, 
land development, building permits, new business 
premises are all areas that are completely closed 

off to inquiry in direct violation of the promises 
made by the current government.  

Widespread corruption that also 
impacts on the press  

The media world is not spared corruption. Al-
though Kosovo does have some good journalists, 
a section of the profession has given itself over 
to a mercenary journalism by writing to order or 
from a particular viewpoint. They are commis-
sioned not so much for a political party, business 
or individual to secure positive coverage of their 
activities but rather to provide the most negative 
coverage possible of their enemies. This can prove 
particularly profitable. Since the average journa-
list’s salary stand at around 250 euros a month, it 
is difficult to explain how some of them, ordinary 
editors or department heads, drive luxury cars or 
live in apartments in Pristina’s most pricey nei-
ghbourhoods.

« Kosovo is a small 
country with a very 

closed market for journalists. 
The government has put its 
stamp on a large section 
of the profession and thus 
feels comfortable. The few 
remaining independent 
journalists are seen as a 
minor irritations that can be 
dealt with through financial 
pressure or simply by biding 
their time and relying on the 
fact that, as they believe, 
everyone has their price”, said 
one freelance journalist, who 
requested anonymity so as 
“not to close off the very few 
chances that remain open to 
him”. 

« the authorities say they want to ‘provide 
a service to the press’ and ‘show their 

goodwill’, by providing us with a whole range of 
unverifiable data. None of these documents can 
be used in a reliable way   »



5I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

Advertising deals both big and 
small.

The organisation of the advertising market is 
one of the major challenges to press freedom in 
Kosovo. Despite frequent official statements and 
repeated promises from the government on the 
subject, there has still been no genuine liberali-
sation of the advertising market and it still ope-
rates as it likes. 

The country has no independent advertising 
authority. The first communications agencies are 
very recent and have only developed a minimum 
service to the broadcast industry. Companies do 
not in general have any intermediary between 
themselves and media outlets.  Moreover the fin-
dings of fledgling bodies pro-
ducing viewing or readership 
figures have been insufficient 
to establish a conclusive com-
mercial strategy based on relia-
ble data.   

No newspaper or broadcast 
media can live by sales alone. But unlike the rest of 
the European press, the problems created by this 
dependence are not only financial. The lack of clear 
regulation allows political unfairness, corruption 
and the grip of blackmail, sometimes stemming 
from the criminal underworld. 

“Well targeted” use of institutional 
advertising 

The Kosovar administration, the government 
and most national political parties have significant 
advertising budgets (job advertisements, official 
tendering, public inquiries, promotions or electoral 
announcements and so on) that constitute one of 
the national media’s major sources of income. This 
manna is not however inexhaustible and is more 
frequently subject to the interests of political par-
ties than the causes or subjects that the campaigns 
purport to highlight.   

Even though the prime minister theoretically 
has a contract with the entire national media 
some titles do not benefit from the same “good-
will” as their competitors. Titles close to the ma-
jority parties (particularly the PDK) are clearly 
favoured in the allocation of recruitment or ten-
dering notices, helping themselves to a share of 
them in passing. While the prime minster’s office 
sets the tone, each ministry has freedom of ac-
tion in assigning its department’s information or 
awareness campaigns. Media close to the majority 
parties are the direct beneficiaries. 

This “indirect subsidy” also allows profits to be 
made by a number of influential decision-makers 
or company bosses who have turned part of the 
press into their “public relations officers”. “These 
companies do not really expect financial viability 
directly from the titles they hold, but they know that 
by accepting and putting out a particular adverti-
sing campaign they can get their hands on a project 
that could prove more directly lucrative. It’s a type 
of chicanery which gets round healthy competition 
in the market”, said one former financial manager 
on a daily newspaper, now working for an interna-
tional organisation. 

It is partly due to this system that a large number 
of titles (such as Info-Press or Express) can survive 
and find a place in an already saturated market. A si-

gnificant number of political decision-makers from 
all parties also rely on this system to “keep a hold on” 
the press by maintaining it in a state of obligation. 

A limited privately-run market part-
ly dependent on the institutional 

Very few companies can afford to be major and 
regular advertisers. Though privately owned firms 
try to be more professional in the distribution of 
their advertising budgets, they remain at the mercy 
of indirect pressure from local authorities. Economic 
activity is largely dependent on permission and ex-
ploitation licences, which can be delayed or quickly 
approved according to the advertising campaigns 
that these private companies agree to “invest” in 
support of one or a number of titles. In the media 
as in other sections of Kosovar society, corruption 
is ever present and “commissions” can also transit 
through a part of the advertising. 

 
Mobile phone companies and cable operators 

who have greater financial resources strive to achieve 
visibility across the media spectrum, leaving out no 
potential target and ensuring an impartiality that is 
not always easy to uphold in such a restricted market. 
However, as owners of some media, they are natu-
rally tempted to favour these media in distributing 
certain campaigns, thus getting back sums paid out 
for the promotion. 

Bureau de Koha Ditore

« there has still been no 
genuine liberalisation of the 

advertising market and it still 
operates as it likes  »



6I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

The written press

Kosovo boasts eight national daily newspapers 
and a few Albanian-language weeklies, chiefly cir-
culating in the capital Pristina (population around 
400.000). But the existence of a large number of 
newspapers does not automatically translate into 
pluralism of news. Only Koha Ditore and its chief rival 
Zëri enjoy genuine credibility. This is not by chance 
however. Koha Ditore is the only daily to have com-
plete control over every stage of its production. The 
Koha group has its own printers so it does not have 
to depend on an intermediary that could give way 
to pressure from some of its favoured customers. 
Apart from the extra financial resource of having its 
own printing house, Koha Ditore can also control its 

own publishing timetable, giving it greater editorial 
flexibility and extra time to check out the accuracy 
of its articles. Even though the official press distri-
bution network enjoys greater independence than 
during the Milosevich era, public networks remain 
somewhat limited. Koha Ditore has now set up a 
complementary distribution network, particularly 
in food mini-market food stores, through which it 
achieves 40% of its sales. The Koha group also has a 
television station, Koha TV and a radio that go out 
on cable.  

While Koha Ditore is one of the biggest news-
papers in Kosovo with nearly 200 contributors,  
journalists, and correspondents in the provinces 
and neighbouring countries, the daily’s strength 
resides in having set up its own marketing ser-
vice that makes direct contact with advertisers 
in a professional manner and without going after 
“influence networks”. 

New newspapers occasionally burst onto the 
written press market with lavish funding the origin 
of which is difficult to trace. These new papers make 
extravagant offers to attract the most professional 
journalists. Relatively few take up these offers 

fearing rightly that the forthright tone vaunted at 
the beginning will quickly change into an editorial 
line locked into a particular political position. 

Strangely these newspapers appear to have 
hardly any need for advertising, even though 
the have to face the same production costs (es-
timated at 0.17 euro per copy for a circulation 
similar to that of Koha Ditore) most of them 
selling at 0.10 euros. Unless advertising revenue 
is making up the difference who is doing it and 
how?  Few journalists attempt to answer this 
question because it is a sensitive issue. While it 
is easy to find out the “official” owners of these 
newspapers, it is next to impossible to discover 
who their real backers are. As in most of the 
Balkans and some central European countries, 

criminal gangs invest in the media sector not for 
the financial return but for the direct influence 
it can bring. 

The broadcast landscape

Technical and legal constraints have limited 
the number of terrestrial television stations to 
three at most: one public television channel (Ra-
dio Télévisioni i Kosovës – RTK) and two privately 
owned ones KTV and RTV 21. The three national 
TV channels can be readily picked up with a low-
cost television aerial. There is no subscription 
charge and someone on an average salary can 
afford to buy a television. In addition there are 
more expensive television stations available on-
line through cable connection and for the better 
off there is satellite TV, the equipment for which 
is expensive but often linked to free offers on a 
television set. 

The switchover from analogue to digital will 
allow a further expansion, but no progress has 
been made on this since 2009. Kosovo which is 
still not a member of the International Telecom-
munication Union (ITU) only has one frequency 
and will not be able to make up for this deficit in 
the next few years. 

Television remains incontestably the main 
purveyor of news for nearly 70% of the popula-

“The position of Koha Editore is 
certainly a privileged one but it 
is not the outcome of chance. 
A huge amount of work and 
constant investment goes on 
across the production chain. In 
Kosovo, as everywhere else, 
this is something that has to 
be earned. Our main problem 
resides above all in this market 
which has almost no rules and 
no regulation. I don’t think there 
is room for more than three 
national dailies and we already 
have eight and new ones can 
be launched very quickly. We 
have nothing against this, but 
these facts need to be taken 
into account when one wants to 
create a quality press”.  

“If it really wanted to, the 
government could achieve 
independence for the press 
through regulation and by 
regulating the market. Some 
newspapers are kept going 
artificially and are more to 
serve some cause than serving 
the public interest. I know our 
margins and our costs, but I 
can tell you that it is impossible 
for some titles to survive on 
the basis of their sales alone 
or extra work that can be done 
at their printers. There is clearly 
something that is not working 

Agron Bajrami

« Koha Ditore is 
the only daily to 

have complete control 
over every stage of its 
production  »

Rédaction de Koha Ditore



7I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

tion which sometimes tops up by reading a part 
of the written press. 

The hegemony of Radio Television 
Kosovar (RTK)

Radio Televizioni i Kosovës (RTK) which was 
supported financially by the Albanian majority 
during the conflict that pitted them against Serbia, 
provides a very strong symbol of Kosovo’s identity. 
RTK followed the armed conflict very closely and 
people developed an emotional connection with 
the channel.  

The international community that set itself up 
in Pristina in 1999 after NATO ousted the security 
forces of Serbia and the UN took over administra-
tion over the territory supported creation of the 
public channel, providing aid worth 20 million 
euros. A management committee was constituted 
drawing on some of the best broadcast journalists. 
But the grand project of creating a quality public 
service media quickly clashed with the ambitions 
of the political establishment and especially 
cadres of the former UÇK which despite inter-
national monitoring, quickly established firm 
political control.  

Seen as a public channel by some, as a state 
channel by others, RTK is today under tightened 
government control and in particular that of Prime 
minister, Hashim Thaçi. The biggest employer in 
the media sector, RTK has a near monopoly on 
broadcasting of football matches. The channel 
shows a large number of foreign sitcoms, traditio-
nal and international music programmes. Apart 
from news bulletins, RTK produces almost no huge 
political programmes or debates with clashes of 
different political points of view and does not go 
in for deep and sensitive investigative journalism 
especially no about the political elite. 

The “Secure Media System” 

The RTK management however began work 
in April 2010 on a rapid shakeup of programming 
that introduced political programmes and debates. 
But this reform was limited in scope since viewers 
and listeners had no opportunity to put questions 
directly to participants. Pressure brought to bear 
on RTK staff also meant that the journalists had 
little room for manoeuvre, given their awareness 
that while interviewing a minister, they were also 
questioning their employer. 

Several RTK journalists also drew attention to 
the existence of editorial meetings known as “SMS 
Meetings” or “Secure Media System”, terms used 
to describe how most daily editorial decisions are 

taken on the public channel. One radio journalist 
told us, “Virtually all government members and 
party heads have the mobile phone numbers of 
our managers, whatever their level, and send SMS 
messages informing them of their conferences or 
official visits. This ‘invitation you can’t refuse’ gets 
sent to us and that is how our crews’ agendas are 
fixed. We try to include other filming in our ‘orga-
nised trips’ but we know very well that we are was-
ting our time. We do these other interviews so as 
not to get out of practice in the hope that one day 
we will have real editorial meetings”, she said. 

Appointment of managers 

RTK‘s board of directors, renewed on 13 Oc-
tober 2009, was appointed by parliament under a 
procedure with all the appearance of democracy. 
An ad hoc parliamentary committee was given 

responsibility for proposing possible candidates. 
The final but still extended list contained numbers 
of journalists and analysts who were well known 
in Pristina. However, the committee led by deputy 
Prime Minister, Hajredin Kuçi, did not leave the 
room for electing prominent journalists or mem-
ber of civil society or leading opponents to the 
government as members of the board of directors. 
The committee gradually ousted all the serious 
and independent candidates and in violation of 
the procedure, finally appointed nine members 
of RTK’S management. To make things worse no 
one of them comes from Kosovo’s main media or 
work as an active journalist. 

Interviewed by Reporters Without Borders, Rra-
hman Pacarizi, president of RTK’s board, denied 
the politicising of the procedure and the manipu-
lation of advertising. “Commercial logic dictates 
that advertisers make use of the most visible and 
effective medium. The RTK  ratings justify the fact 
that our channel gets preference from advertisers, 
even when they are ministries”.  

Pacarizi also rejected the suggestion that edi-
torial decisions were taken via SMS by the go-
vernment and defended RTK’s editorial indepen-
dence. “When we give airtime to a member of the 

« Seen as a public channel by some, 
as a state channel by others, RTK 

is today under tightened government 
control and in particular that of Prime 
minister »



8I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

government we do the same for the opposition. 
You can check and you will find this alternation 
and balance”. The RTK president considers the 
near constant presence of the head of state on its 
TV news bulletins is linked above all to respect 
of protocol that a public television station must 
follow. “Our television’s financial resources come 
from the contributions of individual Kosovars and 
it is therefore our responsibility to inform people 
about what the government is doing. You apply 
the same kind of standards in public media wi-
thin the European Union. Why expect anything 
different from us?”

There are indeed alternate reports between the 
official position and the opposition but not in the 
automatic way described and although RTK does 
sometimes try to give a voice to the political op-
position it is rarely on the same subjects as those 
raised by the majority parties.  And although pu-
blic television channels in EU countries do give 
airtime to “protocol activities”, they also put out 
investigative programmes and debates, which are 
sadly lacking on RTK. 

A window of independence on RTK: 
Life in Kosovo 

For the past several months, the law has obli-
ged RTK to invite tenders for purchase of program-
mes made by independent production agencies. 
Eventually, 20% of programmes should be pro-
duced in this way and it could open the door to 
programme formats less based on protocol and 
on “the permanent defence of Kosovo”. 

Some news programmes have already mana-
ged to get onto RTK broadcasting. The programme 
Life in Kosovo, produced by the Balkan Investiga-
tive Reporting Network (BIRN) is one of the very 
few independent news feature programmes. BIRN 
also supports the English-language monthly Pris-
tina Insight. This is not without risk however.  

During local elections in May 2009, members 
of a film crew from Life in Kosovo were physically 
attacked by thugs as they covered the campaign in 
Skenderaj of the mayor, Sami Lushtaku. They were 
threatened and prevented from filming. Police, 
who were present throughout, did not intervene 
except to escort the journalists from Life in Kosovo 
to the edge of town. 

The day after their report was broadcast on 28 
May 2009 the daily InfoPress, close to the prime 
minister’s party, the PDK, launched a virulent 
campaign for the programme to be taken off air 
permanently and calling indirectly for the murder 
of its director, Jehtra Xharra, accusing her of “es-

pionage to the benefit of Serbia”, of “cooking up 
her programme in the kitchens of Belgrade” and 
of being “the sworn enemy of Kosovo”. The cam-
paign escalated over a 12-day period. Although a 
section of the profession offered principled sup-
port to Jehtra Xharra, the association of journalists 
was all but silent. The international community, 
which reacted intolerably slowly, did not go so far 
as to openly criticise the actions of InfoPress, to 
the bewilderment of the profession, deepening 
the mistrust felt by the population. 

“Beyond the InfoPress campaign, what is also 
revealing is the attitude of the justice system. Of 
course we tried to lay a complaint against the po-
lice and demand that the case be referred to the 
courts. But the prosecutor refused to take the case, 
claiming that if he opened proceedings, he would 
expose himself to the same treatment from Info-
Press and others linked to them. The justice system 
itself can fall prey to these campaigns even though 
it had nothing to do with the issue”, said Xharra. 

The Kosovar political class with the majority 
parties of the government at their head, let seve-
ral days go by before starting what deputy prime 
minister, Hajredin Kuçi, called a “mediation mis-
sion” aimed not at condemning the stance of In-
foPress and Sami Lushtaku, but rather to promote 
“a possible dialogue between the authorities and 
the media who must be responsible”. During an 
interview with Reporters Without Borders, Kuçi 
stressed his government’s commitment to freedom 
of the press, assuring us that all coalition members 
shared this viewpoint. He however condemned 
press defamation campaigns against the political 
class. Kuçi accepted that calls for journalists to be 
killed were unacceptable.

But this official point of view is difficult to swal-
low when one learns that the mayor of Skenderaj 
is still a member of the prime minister’s party, the 
PDK, and that the management of InfoPress conti-
nues to receive the same political and financial 
backing from the government’s circles.  It is a bi-
zarre concept of journalism when a section of the 
national press can shamelessly call for the death of 
a colleague and which urges “independence for the 
justice system” on its pages while at the same time 
putting this system in fear of defamation.    

Privately owned channels KTV and 
RTV 21 

When they were founded in 2004, KTV and RTV 
21 each received grants of 8,000,000 euros (half in 
practical support and half in financial backing). 
These funds came chiefly from USAID but also 
from some private foundations. These funds allow 

Studios de Life in Kosovo



9I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

the two channels to launch effectively but were not 
sufficient to ensure their financial viability. They 
were quickly in competition with one another to 
attract the biggest share of the private advertising 
market estimated to stand at between 4,000,000 
and 6,000,000 euros. 

Both channels are well equipped and are trying 
to develop good quality programmes. But they still 
have trouble competing with RTK and have not 
managed to offer a genuine alternative to the pro-
tocol-based format in news produced by the pu-
blic chain on which they model themselves. Their 
financial viability will depend on institutional and 
private advertising. The regulatory void in this area 
effectively forces these two privately owned chan-
nels to lapse into editorial lines often too close to 
their public competitor in order to have a chance 
of winning the same advertisers.

These two private channels also do not get the 
same opportunities for access to the most profi-
table programmes. For example football matches 
and foreign sitcoms are mostly reserved for RTK. 
Strangely, the roles generally taken by public ser-
vice radio and television and privately owned te-
levision appear to have been inverted.    

Rrokum TV opens the door to Web 
TV and pays the price

The creation of Rrokum TV in 2003 came in res-
ponse to the need to beak the monopoly of RTK and 
to address the absence of sufficiently independent 
news. Behind this plan was Migjen Kelmendi, who 
had been appointed head of RTK’s board after the 
Nato intervention of 1999, Kelmendi tried to put 
into effect at RTK the kind of role that should be 
played by public service television. But the inter-
nal practices and the pressure promptly applied 
to keep the management under direct government 
control did not appear to him to be compatible 
with the idea of a public service mission.

After resigning from his position as director of 
RTK, Kelmendi in 2003 established a partnership 
with a private English company to launch Rrokum 
TV. The new channel then began to target one of 
the analogue licences still available for Pristina alo-
ne. Oddly, even though these licences had been free 
for a number of years, the three national television 
channels actively opposed this application, taking 
a hostile view of the arrival of a private competitor 
in the media chiefly based on the capital.  

Rrokum tried for more than two years to secure 
one of these two licences. It threw in the towel in 
2004 having received no reply from the authori-
ties. In 2010, these two local terrestrial licences are 

strangely still available and none of the three natio-
nal channels have attempted to base any plans on 
them. These licences could in the next few months 
become the object of an apparent tendering offer 
but the project is behind schedule. The authorities 
may be taking their time to make certain that they 
do not fall into “unfavourable” hands.   

The cable market was in December 2006 divi-
ded between two companies: KUJTESA and IPKO. 
Internet started to become available in a very limi-
ted market, but expanding to cover nearly 10,000 
families, cafés and public places. In collaboration 
with the cable operator KUJTESA, Rrokum crea-
ted the first cable TV, initially confined to a music 
channel to test the financial viability of such a 
project Rrokum is now available only on the KU-
JTESA network.

Here too, the three national operators acted 
together to sabotage the project, taking numerous 
cases to the regulatory authorities, including to 
Robert Gillette, who at the time was the director 
of the media regulation agency. In March 2007, 
Rrokum came under ever greater pressure from 
the regulatory agency to stop broadcasting. But 
current legislation does not allow the regulator to 
intervene and the agency began a legislative ma-
rathon which only three months later legislated 
for the organisation of the cable operating market. 
The law that was passed in July 2007, did not really 
come into force until December 2007. During the 
second half of 2007, no fewer than ten other TV 
channels were installed on KUJTESA opening the 
door to other productions than those of the three 
national channels RTK, KTV and RTV 21. 

Cable operator IPKO in 2008 won the second 
mobile telephone network licence in a battle with 
KUJTESA amidst high political and economic 
tension. Anton Berisha then head of the regula-
tory authority and whose job it was to decide on 
the granting of the licence escaped three attacks 
against him, one with a bazooka fired at his car.  

Encouraged by its success, IPKO opened up 
its cable to television channels, leading Rrokum 
to sign a five-year contract with it, while retaining 
the musical platform with which it had launched, 
opening up a major space for news programmes 
– news magazines, political talk shows, political 
analysis allowing viewers to put their questions 
live which had never been done before. It meant 
a revolution in the national television market, 
where news programmes had been highly for-
malised. Rrokum saw its viewing figures increase 
and despite recurrent financial problems linked to 
state control over advertising, Rrokum went from 
strength to strength on cable. 



10I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

IPKO switched from analogue to digital in 2009 
and on 1st April 2009 suspended Rrokum TV from 
its network even though Rrokum had a five-year 
broadcast contract. Rrokum TV has since then been 
excluded from the 80 local, regional and interna-
tional relays that make up the network. IPKO in-
voked technical problems and maintenance work 
on the network but the real reason for their conflict 
more probably lies in the calling into question of 
the initial contract and the determination of IPKO 
to make Rrokum TV pay up again.

Rrokum TV finished the financial year 2009 in 
profit. A miracle? Almost. Elections were held that 
year and during the election period, Rrokum TV 
had access to only a tiny share in electoral and ins-
titutional advertising. “At election time we receive 
a little of the institutional benefit – it would be too 
flagrant if we didn’t and the government does not 
neglect any possible votes”, added Kelmendi. But 
this did not happen again in 2010 and the small 
independent channel is today a shadow of its 
former self. The editorial staff has been reduced 
to around 20 and journalists must multi-task for 
low monthly salaries of around 150 to 300 euros. 
Rrokum is relying on young journalists who attend 
their university courses in the morning and work 
as journalists in the afternoon. The same is true for 
technical staff. Rrokum has reduced its costs to the 
minimum and cannot offer more to its journalists, 
who however continue to work for it. 

KLAN TV: A newcomer that has yet 
to prove itself 

KLAN TV is one of the media phenomena that 
have sprung up like mushrooms. It grew out of the 
Albanian group KLAN, close to the government 
of Salih Berisha, and rapidly established itself in 
Pristina. Clearly enjoying generous financial cir-
cumstances, KLAN TV has imported all its equi-
pment from Albania, incidentally created a first 
debate about customs charges which it seems to 
have been exempted from. 

KLAN TV has almost 110 staff member em-
ployed from the start at attractive salaries on 
the media market, getting around 600 euros a 
months when most journalists have to live on an 
average salary of up to 300 euros. But these costs 
very quickly weighed on the financial viability of 
KLAN TV and the new TV has apparently already 
needed to look for major financial backing One 
possible solution to its development could come 
from broadcasting on one of the two analogue li-
cences for Pristina, thus allowing Albania to boost 
its presence on the Kosovar airwaves. Some jour-
nalists believe this plan of its Albanian neighbour 
was on the cards for a very long time and explains 

why these two analogue licences were left open 
for so many years.   

The KLAN project is causing concern to a large 
part of Kosovo’s media because the exporting of the 
“Albanian model” in the media world is not being 
met with enthusiasm. 

Urgent re-launch for the Associa-
tion of Professional Journalists

This association was founded in 2002 by Ko-
sovo’s best known journalists enjoying the grea-
test credibility. The Association of Professional 
Journalists of Kosovo was established as a non-
governmental organisation (NGO). Partly backed 
by the international community, particularly by 
IREX and Balkan Trust of Democracy which gave 
financial aid and major logistical help, the asso-
ciation enjoyed respect from the profession and 
international bodies. Solidarity was established 
with the profession and the association set itself 
the goal of tackling as many problems as it could. 
It set up monitoring of press freedom and provided 
an effective gauge of problems that existed at the 
time. It held regular meetings between journalists 
to discuss its undertakings, ethics and professio-
nalization, organising training sessions. However 
2009 saw the beginning of a long and agonising 
downward spiral.  

The association’s board was re-elected in Ja-
nuary 2009. Mentor Shala was voted in as presi-
dent, an important but unremunerated position. 
As Shala kept his job as editor in chief of RTK his 
policiy enjoyed less and less support from the 
board which through lack of funds was able to hold 
carry on fewer of the activities that had brought it 
such approval. Under his presidency some cases 
were not taken up. The association for example 
took about ten days to react to Info Press’s call for 
the murder of the journalist working on the Life 
in Kosovo programme.

The start of 2010 brought a temporary halt to 
the association that was facing growing financial 
difficulties. The association’s difficulties and the 
lack of clear and robust policy towards abuses of 
the press freedom did not help attract new patrons, 
either local or foreign. Shala was moreover pro-
moted to deputy director of RTK and he resigned 
in March 2010 as did a large number of the board, 
thus leaving the association without any manage-
ment and in a difficult financial position. Under 
its NGO status, the association is considered as 
dormant and will need a budget and a sufficiently 
independent board to get back on track in the way 
many journalists hope it will. 



11I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

The emergence of the Kosovar 
blogosphere

The second national daily Zëri has opened a 
platform that is beginning to show good results. 
Bul Salihu has a news blog on it http://www.zeri.
info/blogi/teksti/bul-salihu/45/ that has seen si-
gnificant growth. Salihu has total editorial freedom 
since Zëri is not responsible for content and does 
not read the articles and comments that are pos-
ted. He has attracted serious interest from bloggers 
and on Facebook after posting an article about 
Mimoza Kusari, a young individual who embodied 
the hopes of young Kosovars who suddenly joined 
the political party Alliance New Kosovo at the most 
recent 2009 local elections in Kosovo. The new 
party is headed by businessman, Behgjet Pacolli, 
whose funding comes from within the construction 
industry in Russia. Facing proceedings in Switzer-
land launched by the prosecutor Carla Del Ponte 
in the framework of organised crime, Pacolli has 
never been convicted of anything but remains a 
controversial figure. The creation of this new party 
came at a convenient time for Prime Minister Taci, 
whose parliamentary majority remains fragile and 
spread over several political groupings.   

The article was a big success scoring 5,000 
hits, and was put up on Facebook’s accounts wall. 
It also received comments from about 60 people 
which amount to a success in the light of the fact 
that blogs are still new to Kosovo.  
 
The media and the Serbian mino-
rities

In January 2009, after two years of inactivity, 
a fund dedicated to support minority media (the 
Minority media Fund) was re-launched and 14 
media were able to benefit from it. Some 110 local 
publication licences were granted, 41 of them for 
minorities (32 Serb, 3 Turkish, 3 Bosnian, 2 Gorani 
and one Roma). All official information is translated 
into Serbo-Croat and there is no serious problem for 
the Serb minority to get access to these translations. 
This information is rarely of real interest to Serbian 
minorities and their media who find they do not 
really respond to their chief preoccupations.

RTK does not fulfil its obligation to broadcast 
15% of its programmes in minority languages. 
Programmes put out in Serbian, Bosnian, Turkish 
and Roma languages are generally translations of 
programmes in Albanian on subjects that are very 
rarely of interest to the minorities. 

Although there is a lot left to do in relation to 
television, the Serb minority are on the other hand 
well served for radio. Around 40 local radio stations 
are operating on the network today and between 

them cover most of Kosovo. Some journalists active 
in these radios try to work with editorial indepen-
dence that is not always welcome.   

Serbia however retains huge influence over 
the Serb minority enclaves. Belgrade invests, as 
in most sectors, a good deal in supporting the Ko-
sovo Serbs’ media, through advertising, but also 
through making Serbian productions available, 
such as films, various programmes, news and so 
on. While this is appreciated by a section of the 
profession, this support can have ramifications for 
the independence of journalists who experience 
similar difficulties to those of their Albanian spea-
king colleagues.  

Although Serbo-Kosovar journalists can work 
more or less freely in the southern enclaves, the 
situation is still very complicated in the north, in 
Mitrovica. “The state of Serbian minority media 
in the south of Kosovo has nothing in common 
with that in Mitrovica. Even as ordinary Serbs of 
Kosovo we encounter problems when we go to the 
north of Kosovo, but all the more as journalists. 
People are still very reluctant to have anything to 
do with the press. They want to know where we 
come from, who we work for, our point of view and 
so on. It is not just a community problem. It is a 
kind of rejection of the Kosovar press as a whole. 
We get the impression that the Serbian media are 
the only legitimate organs. It is possible to work 
there but conditions are difficult even for us”, said 
one radio journalist.

The financial situation of the Serbian mino-
rity, which is just as worrying as that of the Alba-
nian speakers, does not leave many alternatives. 
A campaign on the part of some journalists could 
of course make a difference, but it would require 
major and sustained financial backing on the part 
of the international community.

Bul Salihu



12I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

Interview WITH Adem Demaçi
1991 Sakharov Prize laureate and member of the Sakharov Network

Adem Demaçi, who was born in Pristina in 1936, has spent the largest part of his life in prison. From 1958 to 
1990 he was detained for defending the basic rights of Albanians in Kosovo. After his release, Demaçi took over 
the management and the presidency of the Council for the Defence of Human Rights and Freedoms. During the 
conflict between Kosovo and Serbia in 1998-1999, he was the political representative of the Kosovo Liberation 
Army. He then devoted himself to the issue of the return of refugees and ethnic reconciliation, particularly through 
the presidency of the Committee for mutual comprehension, tolerance and coexistence. 

Reporters Without Borders (in partnership with the Sakharov Network): 
Adem it is a big honour for us to see you again. It is probably the first 
meeting of two Sakharov prize winners in Pristina and it is a great pleasu-
re for us. You are undeniably one of Kosovo’s most respected figures. How 
do you see the state of press freedom in this young and new country. 

Adem Demaçi : It is quite simply in keeping with the image of the 
country, chaotic. The newspapers are not, cannot be independent. 
Koha Ditore is certainly the most serious of the dailies, but we can-
not be satisfied with just one title to inform us and it’s not all perfect 
there either. The other titles are for the most party linked to political 
parties close to the majority or the government. The rest are in the 
camp of a sterile opposition and are of just as bad faith. The press is 
in the hands of companies or political parties. There is no real qua-
lity space, but that does not mean to say there are not some good 
professional journalists. There is simply not a landscape conducive 
to the emergency of a quality press. Nothing can grow in a barren 
field and as in most sectors we still do not have any fertile soil in 
which to grow something solid.    

But I can understand a good number of these journalists as I un-
derstand some of my fellow citizens who have to deal with daily pro-
blems. The country is in bad shape. There has been no real progress 
in the past ten years. We are known to be Europe’s poorest country 
and unfortunately it is true. A small elite lives extremely well in Ko-
sovo, but for the rest of the Kosovars, from whichever community, 
life is very hard. Our education system is not working, our adminis-
tration is corrupt as is our justice system. Freedom of the press has 
all my attention and my sympathy but there is an urgent need for 
the most basic requirements, which means, and one can unders-
tand it, that for Kosovars freedom of the press is not always the first 
thing they have on their minds. Moreover, the people see how little 
credibility is deserved by some of the media. Some journalists are 
swanning about in luxury cars while the majority of these people 
do not earn more than 300 to 400 euros a month. A gap has been 
openid up and a loss of credibility that could turn out to be very 
dangerous in time. 

RSF : What could we have done to avoid this travesty?  

A.D. :At the end of the war, I had two interviews with Dan Everts, 
head of mission for the Organisation for Security and Cooperation 
in Europe (OSCE). He wanted my opinion on how to manage the 
running of Kosovo. At the time I suggested that Kosovo should be-
come a sort of protectorate of the European Union, to organise the 
response to the urgent needs of the people: restore the sanitation 
system, electricity, education – in fact all the areas essential to its 

management. The interna-
tional community did not 
take up this option and they 
opened the door to criminal 
gangs which had already in-
filtrated the future political 
class. I saw Dan Everts again 
a few years later and he re-
cognised that this option 
might have the better one. 
But is one of those unique 
moments when we could 
make our suggestions. There 
were certainly urgent things 
to do at the time and that 
is why Kosovo should have 
been taken in hand. 

RSF: What can we do to ensure that things really change? 

A.D. :That is becoming more and more difficult. Yesterday the inter-
national community had considerable clout. It was running Kosovo 
and could have imposed democratic standards. Today, we have had 
to hand over as many keys as possible and as fast as possible to this 
government. They are making the same mistakes as ten years ago, 
rushing ahead without checking if the basics are in place. Nothing 
has been resolved from the point of view of basic needs. As for the 
media we are not ready and what is not set to European standards 
now will probably not be for at least ten more years. 

I remain optimistic but the improvements in the area as in others 
should come very quickly. It is not as hard as all that but the interna-
tional community is proving to be so over-cautious. Very few people 
understand the situation here. People see the efforts at communi-
cation from international bodies – they see above all the money that 
is spent by a bunch of different institutions which are now hard to 
figure out. There are communications budgets to tell us how the EU 
is important in the region. But most Kosovars are already convinced 
of this. We want to rejoin Europe, and we are still very largely gra-
teful to Nato for its intervention. So why spend so much money to 
tell us that the European or international community is doing here? 
This money would be so much more useful elsewhere. 

Adem Demaçi



13I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

R e po rt e r s  W i t h o u t  B o r d e r s 
urges:  

1. hat access to public information guaranteed 
in Article 41 of the Constitution be effectively of-
fered to all journalists, without administrative or 
protocol obstacles, with direct physical access to 
news sources; 
2. That Parliament initiates a draft law guaran-
teeing protection of sources to all journalists based 
on European standards;
3. That the EULEX mission includes in training of 
judges information about the major challenges 
linked to specific rights of the press and of new 
media;
4. That members of the executive should not be 
engaged in the process of appointment of mem-
bers of RTK’s management board. This process 
should be the responsibility of parliament alone. 
The committee responsible for appointments should 
also include representatives of the written press, 
web radio and television, as well as individuals 
from the academic world, recognised for their pro-
fessionalism and independence. The ideal situa-
tion would be if the half of the committee for ap-
pointment comes from media and civil society;
5. That digitalisation should be speeded up and 
carried out with greater transparency, with consis-
tent follow-up information for all those involved 
whatever their status or their size. We call on the 
international community to keep a close watch on 
this process and to guarantee that it is carried out 
with full respect for international norms, ensuring 
fair chances to all;  
6. That private and institutional advertising market 
be liberalised and that the rules of this liberalisa-
tion be established in partnership with all sectors 
of the media including new media; 
7. That all institutional advertising be shared out 
in a fair and transparent manner across televi-
sion, radio, the written press and news websites, 
whether public or privately owned. We call on the 
Kosovar government to provide a public monthly 
report on the share-out of institutional campaigns 
that they put in the press specifying the price and 
the titles that benefited; 
8. That the two analogue licences still available in 
Pristina be compulsorily and quickly made the sub-
ject of public tendering clearly defined and open 
to all. We ask that the international community 
should be able to observe the allocation process 
of these two licences which should be done with 
the utmost transparency; 

Calls and recommendations from Reporters 
Without Borders:

9. That the government ensures that legislation is 
drawn up that is clearer and more permissive on 
radio and television transmission on cable. Web-TV 
and Web-Radio should not in any case be subjec-
ted to licensing and should be encouraged in the 
process of starting up and transmitting; 
10.  That a press centre be opened as quickly as 
possible in Pristina. We urge the international 
community to switch part of the funds it spends 
on campaigns promoting their activities in Kosovo 
to a fund set aside for this project;

R e po rt e r s  W i t h o u t  B o r d e r s 
recommends:  

1. That political representatives, starting with 
government members, stop accusing the press of 
“espionage” or “attacking national identity”, when 
it is not favourable to them or when they carry out 
reporting that serves the public interest. We call on 
the political class to take greater responsibility and 
not to add to the already charged climate in which 
journalists must work; 
2. That journalists take all the necessary steps to 
re-launch a professional organisation capable of 
serving as an interlocutor with national and inter-
national institutions. 



14I n d epen dant en q u i ry i nto k i l l i n gs o f j o u rnal ists /  Kosovo //////////////////////////////////

International Secretariat
Reporters Without Borders

47 rue Vivienne
75002 Paris, France
Tel: 33 1 4483-8484
Fax: 33 1 4523-1151
Website: www.rsf.org

E-mail: rsf@rsf.org
Ambroise Pierre - Africa desk: afrique@rsf.org

Benoît Hervieu - Americas desk: ameriques@rsf.org
Vincent Brossel - Asia desk: asie@rsf.org
Elsa Vidal - Europe desk: europe@rsf.org

Olivier Basille - European Union desk : rsf_eu@rsf.org
Soazig Dollet - Middle East desk: moyen-orient@rsf.org

Lucie Morillon - Internet desk: internet@rsf.org
Press contact: presse@rsf.org

Reporters Without Borders is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. 
Consisting of a team of 12 journalists and a network of 140 correspondents worldwide, Reporters Without Borders analyses the information it obtains and 
uses press releases, letters, investigative reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free expression, 
and to put pressure on politicians and government officials.

Secretary-general : Jean-Francois Julliard l Head of publications : Gilles Lordet 


