
Africa - Equatorial Guinea  

Reporters Without Borders condemns a wave of government censorship in the past few days at 
Radio-Télévision Nationale de Guinée Équatoriale (RTVGE), a state-owned broadcaster that is kept 
under very close surveillance by information minister Jeronimo Osa Osa. 

 

Reporters 
Without 
Borders http://www.rsf.org/equatorial-guinea-in-wave-of-

censorship-authorities-04-03-2011,39678.html

Censorship 

In wave of censorship, authorities suspend state radio 
broadcasts, journalist 
4 March 2011  

Jeronimo Osa Osa 

Yesterday, the state radio’s French-language broadcasts were “temporarily suspended on the 
orders of a higher authority,” the head of the station, José Esono Bacale, said in a statement that 
gave no explanation for the decision. His communiqué added that both “news broadcasts and 
entertainment programmes” were affected. 

French was adopted as Equatorial Guinea’s second official language, after Spanish, in 1998 and 
the state radio has a French-language section. 

Earlier in the week, Juan Pedro Mendene was “suspended” as the host of the RTVGE French-
language radio programme “Détente” because he referred briefly to Libya in apparent violation of 
a ban on any reference on the air to the ongoing unrest in a number of Arab countries. 

“I have been suspended because I said I was the guide of Détente and not the Libyan guide,” 
Mendene said. A few seconds after Mendene made this comment, the secretary of state for radio 
and television information, Federico Abaga, came and “told the studio technician to turn off the 
microphone,” Mendene said. “He asked me to leave not just the studio but also the station.” 

Mendene added that he was hit by Abaga’s bodyguard as he left the radio. This was confirmed by 
several other people speaking on condition of anonymity. 

Reporters Without Borders is appalled by the way government officials censor public media 
journalists and programmes. The suspensions are not only unjust but also absurd as the 



government cannot continue indefinitely to cover up political events that are shaking the world. 

Reporters Without Borders already condemned the news blackout on unrest in the Arab world on 
15 February, when writer, blogger and magazine editor Juan Tomás Ávila Laurel went on 
hunger strike. “Information minister Jeronimo Osa Osa, who is also the government’s spokesman, 
issued clear directives to the staff of the state radio and TV broadcaster, RTVGE, not to cover the 
unrest in Tunisia and Egypt,” the organization said at the time. 

Reporters Without Borders has learned that Afrol News (afrol.com), an international news website 
that is critical of Equatorial Guinea’s government, has experienced a sharp fall in the number of 
online visits by people based in Equatorial Guinea. It is unclear if this is just a technical problem or 
if the government is trying to block the site, but it is becoming more and more difficult to access 
from inside Equatorial Guinea. 

Equatorial Guineas is ranked 167th out of 178 countries in the 2010 Reporters Without Borders 
press freedom index while its president, Teodoro Obiang Nguema, has been on the Reporters 
Without Borders list of “Predators of Press Freedom” for years. 


