Reporters Without Borders

http://www.rsf.org/uganda-two-kampala-newspapers-unable-to-29-05-2013,44687.html

Africa - Uganda

Forced closure

Two Kampala newspapers unable to publish for past ten days 29 May 2013

Reporters Without Borders is very worried by the fact that two Kampala-based newspapers have been forcibly occupied by the police and prevented from publishing since 20 May.

Declaring them to be "crime scenes," the police continue to block access to the offices of Pepper Publications, owner of the *Red Pepper* newspaper, and Monitor Publication Limited (MPL), owner of the *Daily Monitor*. Two radio stations – *KFM Radio* and *Ddembe FM* – that are housed on the same block as MPL's headquarters, also remain closed.

"The blocking for the past ten days of media that are important sources of news and information for the Ugandan public is a grave violation of freedom of expression," Reporters Without Borders said.

"We urge President Yoweri Museveni to guarantee respect for the rights of the Ugandan media, which are protected by the country's Constitution, and to order the immediate withdrawal of the police from the headquarters of MPL and Pepper Publications."

When journalists and activists responded to a call from Human Rights Network for Journalists-Uganda (HRNJ-U) for a peaceful protest outside MPL headquarters, on Tuesday, May 28, the police used tear gas and water canon to break up the demonstration.

In the course of dispersing the peaceful demonstrators, police armed with batons beat Wavah Broadcasting Services cameraman **Williams Ntege** and confiscated his camera. HRNJ-U national coordinator Geoffrey Wokulira Ssebaggala was briefly detained and then released on the orders of police chief Michael Mugabe. Three other journalists were also taken into custody, but released on bail shortly after.

The protest was organized after police inspector general Kale Kayihura said the newspapers would not reopen in the near future.

MPL managing director Alex Asiimwe told Reporters Without Borders: "We are not happy with the government's reaction. It is outside of the law. We hope that the authorities will respect the law in engaging with us to end this soon, and that reason will prevail."

The police closed the offices of the MPL and Pepper Publications on 20 May after the *Daily Monitor* published a leaked letter about the so-called "Muhoozi Project," triggering a wave of panic within the government. *Red Pepper* also defied a prohibition on covering the affair.

More information about media freedom in **Uganda**.

You can download those documents on our website:

• , (JPEG - 166.9 kb)