
  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 1 

BURMA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
While the Burmese military junta is interested in expanding and exploiting information and 
communication technologies (ICTs) for business and propaganda purposes, it makes 
aggressive attempts to regulate access to the internet and digital media, control content, and 
punish citizens for any online activity that is seen as detrimental to regime security. The 
government uses a wide range of means to restrict internet freedom, including legal and 
regulatory barriers, infrastructural and technical constraints, and coercive measures such as 
intimidation and lengthy prison sentences. Although the authorities lack the capacity to 
pervasively enforce all restrictions, the impact of sporadic implementation and the ensuing 
chilling effect is profound.  

There has been gradual improvement in access to ICTs over the past three years, but 
the junta has also aggressively targeted users who are involved in antigovernment activities 
or have contact with foreign news media. Since its crackdown on a wave of September 2007 
protests led by Buddhist monks, the military regime has more strictly enforced licensing 
rules that require the owners of cybercafes, where most Burmese users obtain access, to 
monitor users’ screens and cooperate with criminal investigations. Both online and offline 
censorship and information controls were increased surrounding the November 7, 2010 
national elections,1

                                                 
1 Ba Kaung, “Junta Starts New Censorship Rules,” Irrawaddy, June 28, 2010, 

 which secured a sweeping victory for the military-backed party and were 

http://irrawaddy.org/article.php?art_id=18823;  
Reporters Without Borders, “No Credible Elections Without Media Freedom,” news release, March 26, 2010, 
http://en.rsf.org/burma-no-credible-elections-without-26-03-2010,36847.html.  

 2009 2011 
INTERNET FREEDOM  
STATUS 

n/a Not 
Free 

Obstacles to Access n/a 23 
Limits on Content n/a 29 
Violations of User Rights n/a 36 

Total n/a 88 
 

INTRODUCTION 

 

POPULATION: 53.4 million 
INTERNET PENETRATION: 1 percent 
WEB 2.0 APPLICATIONS BLOCKED:  Yes  
SUBSTANTIAL POLITICAL CENSORSHIP:  Yes 
BLOGGERS/ONLINE USERS ARRESTED: Yes 
PRESS FREEDOM STATUS: Not Free 

http://irrawaddy.org/article.php?art_id=18823�
http://en.rsf.org/burma-no-credible-elections-without-26-03-2010,36847.html�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 2 

widely condemned as flawed.2

The state-owned Myanmar Post and Telecommunications (MPT) company launched 
the first official e-mail service in November 1997. The 2002 establishment of the first 
private internet-service provider (ISP), Bagan Cybertech, helped to increase the number of 
users in the country, though the company was later taken over by the junta. By 2010, there 
were over 520 registered cybercafes in Burma, located mainly in a few major cities.

 Censorship was further reinforced after the release of pro-
democracy leader Aung San Suu Kyi from house arrest on November 13. 

3 The 
government’s first attempt to restrict internet freedom was the 1996 Myanmar Computer 
Science Development Law,4 which made possession of an unregistered computer modem 
and connection to unauthorized computer networks punishable by up to 15 years in prison.5

 

 
Other laws and actions since then have furthered the government’s efforts to clamp down 
on unsupervised internet use.  

 
 
 
Internet access and usage are extremely limited due to government restrictions, lack of 
infrastructure, and widespread poverty. The number of internet users is difficult to 
ascertain, as independent surveys are not available, and the government offers little credible 
reporting on these statistics.6 According to the International Telecommunication Union, 
there were 110,000 internet users as of 2009, amounting to 0.2 percent of the population.7 
MPT reports that there are 400,000 internet users in Burma.8

The price of a private internet connection is prohibitively expensive in a country 
where an estimated 32 percent of the population lives below the poverty line,

  

9 though there 
is significant regional variation.10

                                                 
2 “UN envoy: Myanmar must address criticism of polls”, November 28, 2010, Associated Press, 

 According to the International Monetary Fund, the gross 

http://www.salon.com/wires/allwires/2010/11/28/D9JP4BMO0_as_myanmar_un/index.html.   
3 Author’s interview with a weekly journal editor who oversees internet-related reporting and asked to remain anonymous, 
December 29, 2010. 
4 In June 1989, the military junta changed the English rendering of the country’s name from Burma to Myanmar. Democracy 
activists and their foreign supporters, including the U.S. government, have continued using Burma. 
5 Computer Science Development Law, September 20, 1996, Chapter X, available at  
https://www.myanmarisp.com/ICTnews/law10-96.  
6 Bharat Book Bureau, “Myanmar (Burma)—Telecoms, Mobile & Internet,” September 2010, 
http://www.bharatbook.com/Market-Research-Reports/Myanmar-Burma-Telecoms-Mobile-Internet.html. 
7 International Telecommunication Union (ITU), “ICT Statistics 2009—Internet,” http://www.itu.int/ITU-
D/icteye/Indicators/Indicators.aspx#.  
8 “Over 400,000 People Using Internet in Burma” [Myanmar Naing Ngan Twin Internet Ah Thone Pyuit Thu Lay Thein Kyaw Shi Nay 
Pi], Eleven News, July 2010, http://www.news-eleven.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4000:2010-
07-28-06-40-27&catid=42:2009-11-10-07-36-59&Itemid=112.  
9 World Bank, “Data: Myanmar,” http://data.worldbank.org/country/myanmar,  accessed September 20, 2010. 
10 For example, Chin State has the highest level of poverty, at more than 70 percent. These figures are likely to be conservative, 
as they are based on data collected before significant increases in fuel prices in October 2005 and August 2007, and an 
inflationary public-sector salary hike in April 2006. Charles Petrie, End of Mission Report: UN Resident and Humanitarian 

OBSTACLES TO ACCESS 

http://www.salon.com/wires/allwires/2010/11/28/D9JP4BMO0_as_myanmar_un/index.html�
https://www.myanmarisp.com/ICTnews/law10-96�
http://www.bharatbook.com/Market-Research-Reports/Myanmar-Burma-Telecoms-Mobile-Internet.html�
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx�
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx�
http://www.news-eleven.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4000:2010-07-28-06-40-27&catid=42:2009-11-10-07-36-59&Itemid=112�
http://www.news-eleven.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4000:2010-07-28-06-40-27&catid=42:2009-11-10-07-36-59&Itemid=112�
http://data.worldbank.org/country/myanmar�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 3 

domestic product per capita was US$469 for 2010.11 By comparison, the installation cost for 
household broadband access is approximately US$1,500, while the monthly fee for service 
ranges from US$45 to US$130. Other high-speed internet services recently introduced cost 
somewhat less (approximately US$900 for installation), but remain beyond the reach of 
most Burmese.12  In addition, as part of the process for registering an internet connection, 
consumers must present their national ID, as well proof of police clearance, and a personal 
affidavit affirming they are not involved in political activities. Because of such barriers, a 
majority of users rely on cybercafes, where access typically costs about 300 to 600 kyats 
(US$0.30 to US$0.60) per hour. The shops usually charge an extra 100 kyats (US$0.10) per 
hour if a power outage occurs and they must rely on generators, which is very common in 
Burma due to a general lack of electricity. In some cities, the access price may be 1,000 to 
1,500 kyats (US$1 to US$2) per hour. The government pledged to extend ADSL broadband 
coverage to every township by 2006, but implementation has been limited, with service 
reaching Pyinmana, adjacent to the new administrative capital of Naypyidaw, only in 2007.13 
In 2008, MPT announced that ADSL service was available in 36 cities across Burma.14

There were 0.90 mobile-phone subscriptions per 100 inhabitants in 2009,

 
Despite such expansion, internet access has not grown dramatically in practice because of 
high price and power shortages.  

15 and 1.62 
fixed telephone lines per 100 inhabitants.16 Phones are concentrated in large cities like 
Rangoon and Mandalay, whereas the vast majority of the population lives in underserved 
rural areas.17 In 2010, mobile-phone service using the CDMA standard was introduced in 
Rangoon, Mandalay, and Naypyidaw at a rate of 500,000 kyats (US$500). Cheaper prepaid 
GSM mobile SIM cards (US$20) were available beginning in 2009, but the buyer was 
required to present identification documents, and the seller to retain copies. As many SIM 
card vendors avoided such regulations, in early November 2010, the authorities ordered an 
end to the sale of unregistered SIM cards.18

                                                                                                                                                             
Coordinator, UNDP Resident Representative for Myanmar, 2003–2007, April 1, 2008, available at 

 By late November 2010, such sales had generally 
ceased, though a $50 CDMA pre-paid card remained on the market at year’s end.  

http://www.pyinnya.com/wp-content/uploads/2008/06/end-of-mission-report-by-charles-petrie-april-2008.pdf.    
11 International Monetary Fund, “World Economic Outlook Database,” April 2010,  
http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2010/01/weodata/index.aspx.  
12 “Fibre-optic net in Yangon ‘soon’: MPT”, Myanmar Times, September 6-12, 2010, 
http://www.mmtimes.com/2010/info/539/tech002.html.   
13 “Pyinmana Hooked In To ADSL” [Ye Htet and Thein Win Nyo], Myanmar Times, July 1, 2007, 
http://www.mmtimes.com/no372/n019.htm.  
14 “The Internet in Burma (1998–2009),” Mizzima News, December 24, 2009, http://www.mizzima.com/research/3202-the-
internet-in-burma-1998-2009-.html.  
15 ITU, “ICT Statistics 2009—Fixed Telephone Lines,” http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx#  
16 ITU, “ICT Statistics 2009—Mobile Cellular Subscriptions,” http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx#.  
17 Telecommunications Research Project, Burma (Myanmar) (Hong Kong: University of Hong Kong, October 2007), 
http://www.trp.trpc.com.hk/publications/myanmar.pdf  
18 “SIM card sales blocked in Rangoon”, Democratic Voice of Burma, November 6, 2010, http://www.dvb.no/elections/sim-
card-sales-blocked-in-rangoon/12622.   

http://www.pyinnya.com/wp-content/uploads/2008/06/end-of-mission-report-by-charles-petrie-april-2008.pdf�
http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2010/01/weodata/index.aspx�
http://www.mmtimes.com/2010/info/539/tech002.html�
http://www.mmtimes.com/no372/n019.htm�
http://www.mizzima.com/research/3202-the-internet-in-burma-1998-2009-.html�
http://www.mizzima.com/research/3202-the-internet-in-burma-1998-2009-.html�
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx�
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx�
http://www.trp.trpc.com.hk/publications/myanmar.pdf�
http://www.dvb.no/elections/sim-card-sales-blocked-in-rangoon/12622�
http://www.dvb.no/elections/sim-card-sales-blocked-in-rangoon/12622�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 4 

The government exerts control over the internet infrastructure in two ways: total 
shutdowns, and temporary reductions in bandwidth to slow the flow of information. During 
the 2007 street protests, the junta completely shut down internet connectivity from 
September 29 to October 4. From October 4 to 15, the government introduced a 
“regulated shutdown,” meaning connectivity was available only on one ISP, or during late-
night curfew hours.19 According to ICT experts in Burma, the state-controlled ISPs 
occasionally apply bandwidth caps to prevent the sharing of video and image files,20 
particularly during politically sensitive events, or whenever the junta perceives a risk of 
damaging information flowing out of the country. For instance, the junta has disabled the 
mobile-phone network in areas where protests or bomb blasts have taken place.21 Most 
recently, internet connections met with interruption between late October and the end of 
December 2010, surrounding the November elections. Users found networks running at a 
slow speed and intermittently being completely unavailable. During the week prior to the 
polls and on election day itself, users reported being completely unable to upload image or 
video files. In provincial areas, connectivity was worse than in Rangoon.22 The Myanmar 
teleport attributed some of the interference to external cyber attacks.23

The junta sporadically blocks access to Yahoo! Mail, MSN Mail, Gmail, the video-
sharing site YouTube, the messaging feature of the social-networking site Facebook, 
Google’s Blogspot, and the microblogging service Twitter.

 

24 Several users reported 
difficulties accessing their Gmail accounts in the run-up to the November elections. 
However, Voice over Internet Protocol (VoIP) systems including Skype are available. The 
catalysts for blocks on such applications are not always clear, as censorship policies are 
generally erratic and opaque. In October 2010, the regime launched the Yatanarpon 
Teleport (YTP) web portal, which was set to offer e-mail and messenger services, a social-
networking platform, a blog-hosting application, discussion forums, and online shopping and 
banking. By attracting users to this system of domestic services, which in many ways 
resembles a national intranet, the regime apparently aims to reduce reliance on well-known 
international services such as Yahoo! Mail, Google’s Gmail, and various free blog-hosting 
sites and discussion forums.25

                                                 
19 OpenNet Initiative, “Pulling the Plug: A Technical Review of the Internet Shutdown in Burma,” OpenNet Initiative Bulletin, 
November 2007, 

 

http://opennet.net/research/bulletins/013.  
20 Author’s interviews with a weekly journal editor who oversees internet-related reporting and an information-technology 
engineer working in the private sector, September 23 and 25, 2010. 
21 Author’s interview with a local journalist from Rangoon, September 22, 2010. 
22 Author’s interview with two cybercafe owners, five regular internet users and three journalists in Rangoon, Mandalay, and 
Bassein who requested to remain anonymous, December 29, 30, 2010, and January 2 and 3, 2011. 
23 “Myanmar Internet link continues to meet with interruption”, Xinhua News, November 3, 2010, 
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90781/90877/7187339.html and “Attacks on Junta-related Sites Slowing Burma's 
Internet”, The Irrawaddy Online, December 24, 2010, http://www.irrawaddy.org/highlight.php?art_id=20406.   
24 Author’s interview with three cybercafe owners and eight regular internet users in Rangoon, Mandalay, Bassein, Taunggyi, 
Naypyidaw, and Myitkyina who requested to remain anonymous, July 11, 19, 25, and 28, 2010. 
25 Htet Aung, “Regime Unveils Burma’s First National Web Portal,” Irrawaddy, August 26, 2010, 
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19311&page=1.  

http://opennet.net/research/bulletins/013�
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90781/90877/7187339.html�
http://www.irrawaddy.org/highlight.php?art_id=20406�
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19311&page=1�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 5 

Internet regulations ban circumvention methods, and Burmese ISPs block many 
bypass and proxy websites, but they lack the technology to block circumvention software 
like Your Freedom, UltraSurf, and Tor. In many cybercafes, the staff can view the screens of 
customers, allowing them to detect any attempts at circumvention, which they are 
encouraged by the authorities to do. However, most staff members offer proxy addresses as 
a way to attract and retain customers.  

There are two main internet-service providers in Burma: MPT and Yatanarpon.26 In 
December 2007, the government opened the Yatanarpon Cyber City, where YTP is based.27 
The telecommunications hub is reportedly run by a teenage grandson of Senior General 
Than Shwe, the regime’s top leader. According to several recent reports, the government 
restructured the ISP system in October 2010, dividing it into two main networks: the MPT 
ISP, and a newly-created Ministry of Defense (MoD) ISP.28 Under the new arrangement, 
the Yatanarpon Teleport ISP (serving civilian users) and a newly-established Naypyitaw ISP 
(serving most government ministries) connect to the international internet via MPT. 
Meanwhile, the MoD ISP solely serves users from the Ministry of Defense. Such 
architecture enables the junta to cut off access for civilians, including government 
employees, at times of political turmoil, while keeping the military’s connection intact. 
According to Reporters Without Borders, the arrangement may also facilitate monitoring of 
users and hacking of private accounts, as MITM (Man in the Middle) attacks and DNS 
spoofing can be targeted at the civilian user network without risking security breaches for 
military accounts.29

There are a number of official institutions tasked with ICT development and 
management, including the Myanmar Computer Science Development Council, the e-
National Task Force (e-NTF), the Myanmar Computer Federation (MCF), and three 
associations—the Myanmar Computer Professionals’ Association (MCPA), the Myanmar 
Computer Industry Association (MCIA), and the Myanmar Computer Enthusiasts’ 
Association (MCEA). However, these entities are not particularly active, or exist only on 
paper. In practice, the regime uses intelligence agencies and the Information Ministry to 
implement its generally arbitrary and ad hoc censorship decisions. 

 

 

                                                 
26 Nilar Aye, “Current Status of PKI Development in Myanmar,” The Workshop on CA-CA Interoperability Framework in 
ASEAN August 5-6, 2010, http://www.gits.net.th/Documents/CA-
CA_Interoperability_ASEAN/CA_Workshop_2_8_10_Myanmar_updated.pdf . Xinhua news, however, noted as “the Myanmar 
Teleport (previously known an Bagan Cybertech) and Myanmar Posts and Telecommunications”, “Myanmar Internet link 
continues to meet with interruption,” November 3, 2010, Xinhua News, 
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90781/90877/7187341.html.    
27 Ye Kaung Myint Maung, “Nation’s First Cyber City Takes Shape,” Myanmar Times, December 24–30, 2007, 
http://mmtimes.com/no398/n001.htm.  
28 Author’s interview with an official at the Information Ministry who asked to remain anonymous, July 27 and December 30, 
2010, and Reporters Without Borders, “National Web Portal Development or Repression?” Burma, November 2010, 
http://en.rsf.org/IMG/pdf/rap_birmanie-2.pdf.   
29 Ibid. 

http://www.gits.net.th/Documents/CA-CA_Interoperability_ASEAN/CA_Workshop_2_8_10_Myanmar_updated.pdf�
http://www.gits.net.th/Documents/CA-CA_Interoperability_ASEAN/CA_Workshop_2_8_10_Myanmar_updated.pdf�
http://english.peopledaily.com.cn/90001/90781/90877/7187341.html�
http://mmtimes.com/no398/n001.htm�
http://en.rsf.org/IMG/pdf/rap_birmanie-2.pdf�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 6 

 
 
 
The government blocks political websites and media sites run by the Burmese exile 
community that are critical of the regime and its activities. The government attempts to 
block most sites containing words it considers suspicious, such as “Burma,” “drugs,” “military 
government,” “democracy,” “student movement,” “8888” (a reference to the protest 
movement that began on August, 8, 1988), and “human rights.”30 YTP blocks almost all 
Burmese exile and foreign Burmese-language media outlets and blogs, as well as the sites of 
dozens of foreign newspapers and television networks. It also blocks the websites of 
international human rights groups. Often, sites are temporarily available only to be blocked 
again later, and the strength of enforcement apparently varies over time and among the 
ISPs.31 According to an engineer from MPT’s data and communication department, the 
company receives lists of URLs, updated weekly, from an army major responsible for web 
censorship. Following Aung San Suu Kyi’s release from house arrest in November 2010, the 
authorities issued orders barring the publication of interviews with her in print or online.32

For blogs whose links are not blocked, the regime has been known to intimidate 
bloggers to remove certain content. For instance, blogger Win Zaw Naing, was ordered by 
police to remove certain photographs and articles related to the September 2007 protests, 
although his blog remained accessible in Burma throughout 2008 and 2009.

  

33

In 2009, after several internal documents, photographs, and video material—
including footage showing the construction of underground tunnels and a top general’s 
secret trip to North Korea—were leaked to exile news media, the junta prohibited civil 
servants in key government ministries from using the internet without authorization from a 
director-level officer.

 In addition, 
the Press Scrutiny Board is known to order news outlets to delete from their websites 
articles that have been barred from publication in their hard copy versions. However, the 
government does not appear to have issued any instructions for websites to censor the 
comment sections beneath articles, one of the main spaces in the online sphere where open 
and critical discussions take place. 

34

                                                 
30 Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, “Burma,” in 2009 Country Reports on Human Rights Practices (Washington, 
DC: U.S. State Department, March 11, 2010), 

 The government also instructed at least two deputy ministers to 
head inspection teams that have since launched surprise checks for any unauthorized 

http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/eap/135987.htm.  
31 “Burmese Blogs Blocked Again After Available for Four to Five Days” [Myanmar Blog Myar Pyi Twin Hmar Lay Ngar Yet Pwint Pi 
Hma Pyan Pate Soet Khan Ya], Radio Free Asia, January 6, 2010, 
http://www.rfa.org/burmese/news/blog_freedom_lasts_few_days_only-01062010115747.html.   
32 “Local Media Barred from Publishing Suu Kyi Interviews”, The Irrawaddy Online, December 17, 2010, 
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=20340.   
33 Reporters Without Borders, “Another Blogger Arrested for Posts about Saffron Revolution,” IFEX, November 16, 2009, 
http://www.ifex.org/burma/2009/11/16/blogger_arrested/.  
34 Aung Thet Wine, “Internet Use Limited in Government Ministries” [Wongyi Htar Na Myar Twin Internet Thone Swel Hmu Kant 
Thet], Irrawaddy, September 10, 2009, http://www.bur.irrawaddy.org/index.php/news/1785-2009-09-10-09-25-20.   

LIMITS ON CONTENT 

http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/eap/135987.htm�
http://www.rfa.org/burmese/news/blog_freedom_lasts_few_days_only-01062010115747.html�
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=20340�
http://www.ifex.org/burma/2009/11/16/blogger_arrested/�
http://www.bur.irrawaddy.org/index.php/news/1785-2009-09-10-09-25-20�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 7 

downloads of government data at ministries in Naypyidaw.35 All computers at ministry 
offices have been password protected, and staff members must make official records 
whenever they use a computer. Applications that are not necessary for work-related activity 
were removed from the ministries’ computers, reportedly leaving many machines as little 
more than word processors.36

The junta also set up a “Blog Supervising Committee” in every government ministry 
in late 2007, and instructed civil servants to write pro-government blogs to counter outside 
bloggers and foreign or exile media, and to attack democracy activists like Aung San Suu Kyi 
with abusive language.

  

37

Harsh prison terms and the selective enforcement of laws such as the Electronic 
Transactions Law encourage self-censorship, which is common among most internet users, 
although expression in online comment features where posters can remain anonymous is 
relatively free. Negative reporting about top military leaders and their family members, or 
about China (for instance, the news of a jailed Chinese dissident winning the Nobel Peace 
Prize), are particularly sensitive topics on which users routinely exercise self-censorship.

 Implementation of the initiative has been inconsistent, but as of 
December 2010, several such pro-junta blogs remained active.  

38

Prior to the September 2007 protest movement, most ordinary bloggers in Burma 
focused on personal matters and living conditions. After the protests, however, many grew 
more explicitly political and funneled news and visual content to foreign and exile media.

  

39 
There are now over 10,000 blogs in Burma’s blogosphere. According to an October 2010 
survey conducted inside Burma by interviewing 5,076 respondents, blogging was the fastest 
growing aspect of Burmese internet use in 2010, registering a 25 percent increase from 
2009.40

                                                 
35 “Surprise Inspections Launched at Ministries Due to Information Leaks” [Thadin Paukkyar Hmu Myar Jhaut Wongyi Htar Na Myar 
Go Shaung Ta Khin Sit Say], Radio Free Asia, August 31, 2009, 

 According to another survey conducted by blogger Nyi Lynn Seck in 2009, about 52 
percent of Burmese bloggers write from Burma and 48 percent write from abroad. Some 35 
percent of bloggers are 26 to 30 years old, and 29 percent are 21 to 25 years old. About 80 
percent blog in Burmese, while 8 percent blog in English and 10 percent write in both 

http://www.rfa.org/burmese/news/investigation_teams_formed_for_news_leaks-08312009153614.html.  
36 Confirmed in interview with staff member at the Myanmar Port Authority, December 2010. 
37 “Ministries to Write Blogs as Counteroffensive” [Blog Phyint Tont Pyan Yan Wongyi Htar Na Myar Ko Tait Tun], Mizzima News, 
July 15, 2008, http://www.mizzimaburmese.com/archive/1414-2008-07-15-10-55-17.html.  The most prominent pro-
government blogs are located at http://kyeesaytaman.blogspot.com/ , http://padaukmyay.blogspot.com/,  
http://tharkinwe.blogspot.com/,  and http://myanmartodayblog.blogspot.com/.  
38 The only local news journal to report on the award was the Weekly Eleven which did so under the headline “China Criticizes 
Norway for Awarding Liu,” October 11, 2010, http://news-
eleven.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5329:2010-10-10-16-34-26&catid=49:asia&Itemid=118.   
Observers noted that the censors allowed its publication because the report emphasized the negative angle of the story. “Junta 
Restricts Nobel News,” The Irrawaddy, October 12, 2010, http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19709.  
39 Aung Zaw, “The Cyber Dissident,” Irrawaddy Magazine 16, no. 3 (March 2008), 
http://www.irrawaddymedia.com/article.php?art_id=10647.  
40 “Blogging Increases 25% Within A Year” (Blog Yay Thar Hmu Ta Nhit Ah Twin 25 Yar Khaing Hnoan Toe Lar), Internet Journal, 
December 17, 2010, http://myanmarinternetjournal.com/local-news/2647-2010-12-17-04-31-29.  

http://www.rfa.org/burmese/news/investigation_teams_formed_for_news_leaks-08312009153614.html�
http://www.mizzimaburmese.com/archive/1414-2008-07-15-10-55-17.html�
http://kyeesaytaman.blogspot.com/�
http://padaukmyay.blogspot.com/�
http://tharkinwe.blogspot.com/�
http://myanmartodayblog.blogspot.com/�
http://news-eleven.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5329:2010-10-10-16-34-26&catid=49:asia&Itemid=118�
http://news-eleven.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5329:2010-10-10-16-34-26&catid=49:asia&Itemid=118�
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19709�
http://www.irrawaddymedia.com/article.php?art_id=10647�
http://myanmarinternetjournal.com/local-news/2647-2010-12-17-04-31-29�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 8 

languages. The rest use ethnic minority languages such as Kachin, Karen, and Chin.41 In 
addition to blogs focusing on personal issues, politics, and entertainment, a number address 
religion, technology and the internet, and literature, among other topics. The blogging 
platforms they use include Blogspot (77 percent), WordPress (20 percent), Xanga, Ning, 
Tumblr, and others.42 These platforms are banned in Burma, but the use of proxy servers 
and other circumvention tools is reportedly common.43

Users regularly share information on useful proxies and other technical knowledge, 
and have organized gatherings, such as BarCamp, with the permission of the regime.

 

44

In the run-up to the November 2010 elections, bloggers reportedly held meetings to 
discuss various ways to bypass the junta’s internet restrictions, with some planning to use a 
group blog to report on election-related developments to make it more difficult for the 
authorities to trace the source of information.

 As 
noted above, some cybercafes provide assistance on how to access banned services like 
Gmail, and they often ignore users who visit exile media sites. There are now 26 computer 
universities dedicated to professional education in ICT fields, providing another source of 
technical expertise. 

45 In the aftermath of the elections, local 
weeklies were barred from covering the views of losing candidates, a gap filled by exile 
websites and radio stations. In addition, Aung San Suu Kyi’s release shortly after the 
elections generated intense discussions over Twitter, blogs, Facebook, and other social 
media. Both before and after her release, Suu Kyi expressed her intention to use ICTs and 
applications like Twitter to connect with the younger generation after years of isolation, and 
to create what she termed a “people’s network” to bring about democratic change; her 
comments generated considerable interest among the blogging community.46 Also in 2010, 
Burma’s exile community used ICTs to create a “Citizen of Burma Award” and confer it on a 
respected movie star–turned–social worker who had founded the Free Funeral Services 
Society and Hospice despite harassment from the junta. The honoree was selected through 
an online nomination and voting system.47

                                                 
41 Nyi Lynn Seck, “Myanmar Blogger Survey 2009,” (Rangoon: Myanmar Blogger Society, February 2, 2010), slides, 

 

http://www.slideshare.net/lynnseck/myanmar-blogger-survey-2009.  The survey was conducted in August and September 
2009 at http://freeonlinesurveys.com/rendersurvey.asp?sid=9a6oy3au0kgurai625943,  and the result was evaluated from 349 
valid responses. 
42 Ibid. 
43 Bob Dietz and Shawn W. Crispin, “Media Freedom Stalls as China Sets the Course,” Committee to Protect Journalists, 
February 10, 2009, http://cpj.org/2009/02/media-freedom-china.php.   
44 Tan, “Myanmar’s First Barcamp in Yangon,” Global Voices, February 2010, 
http://globalvoicesonline.org/2010/02/01/myanmars-first-barcamp-in-yangon;  author’s interview with a weekly journal 
editor who oversees internet-related reporting, September 22, 2010. 
45 Agence France-Presse, “Burma’s Netizens Boot Up for Elections,” Democratic Voice of Burma, September 1, 2010, 
http://www.dvb.no/elections/burmas-netizens-boot-up-for-elections/11527;  Phoebe Kennedy, “Burma’s Junta Can’t Escape 
from the Net,” Independent, September 14, 2010, http://www.independent.co.uk/news/world/asia/burmas-junta-cant-
escape-from-the-net-2078458.html.  
46 Author’s interview with three young bloggers in Rangoon. December 29, 2010 and January 2, 2011. 
47 The Citizen of Burma Award website is located at http://2011.citizenofburma.org/.  

http://www.slideshare.net/lynnseck/myanmar-blogger-survey-2009�
http://freeonlinesurveys.com/rendersurvey.asp?sid=9a6oy3au0kgurai625943�
http://cpj.org/2009/02/media-freedom-china.php�
http://globalvoicesonline.org/2010/02/01/myanmars-first-barcamp-in-yangon�
http://www.dvb.no/elections/burmas-netizens-boot-up-for-elections/11527�
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/burmas-junta-cant-escape-from-the-net-2078458.html�
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/burmas-junta-cant-escape-from-the-net-2078458.html�
http://2011.citizenofburma.org/�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 9 

 
 
 
 
The military junta ruled the country without a constitution for two decades after 1988, 
when it took power in a coup and crushed a prodemocracy uprising. The new constitution, 
drafted by the junta and approved in a flawed 2008 referendum, does not guarantee internet 
freedom. It simply states that every citizen may exercise the rights “to express and publish 
their convictions and opinions” if they are “not contrary to the laws, enacted for Union 
security, prevalence of law and order, community peace and tranquility, or public order and 
morality.”48 The regime has promulgated three laws regarding ICTs: the Computer Science 
Development Law (1996), the Wide Area Network Order (2002), and the Electronic 
Transactions Law (2004).49

In April 2010, an official from the government’s Cyber Crime Department 
reportedly warned that the state would impose harsh punishment for any online activities 
related to politics.

 The Printers and Publishers Registration Act (1962) is used to 
censor the media. All of this legislation and related regulations are broadly worded and open 
to arbitrary or selective interpretation and enforcement, generating a climate of fear.  

50 Under Section 33 of the Electronic Transactions Law, internet users 
face prison terms of 7 to 15 years, and possible fines for “any act detrimental to”—and 
specifically “receiving or sending and distributing any information relating to”—state 
security, law and order, community peace and tranquility, national solidarity, the national 
economy, or national culture.51 The Television and Video Law (1996) penalizes anyone who 
possesses a television set, satellite dish, or videocassette recorder and who uses such 
technology to copy, distribute, sell, or exhibit video recordings without authorization from 
the state censorship board. Violators face three years in prison or a heavy fine.52

The junta makes judicial appointments and interferes with the decisions of judges. 
Trials for bloggers and other online activists are grossly unfair, lacking due process and 
typically held in special closed courts. Most defendants are denied access to legal counsel or 
adequate time to prepare a defense.

  

53

                                                 
48 A copy of the constitution in English is available at 

 Like other political prisoners in Burma, individuals 

http://burmadigest.info/wp-
content/uploads/2008/11/myanmar_constitution-2008-en.pdf.  
49 Burma Lawyers’ Council, “Myanmar Law (1988–2004),” http://www.blc-
burma.org/html/Myanmar%20Law/Indexs/lr_law_ml_index.html.  
50 Nayi Lin Latt, “Cyber Hum Khinn Thadin Pha-lel Yay Toe Myint Si Sin” [Increased Information Exchange on Cyber Crimes], 
Irrawaddy, April 9, 2010, http://www.irrawaddy.org/bur/index.php/news/1-news/2984-2010-04-09-07-29-14.  
51 Electronic Transactions Law, State Peace and Development Council Law No. 5/2004, available at http://www.blc-
burma.org/html/myanmar%20law/lr_e_ml04_05.htm.  
52 Television and Video Law, State Law and Order Restoration Council Law No. 8/96, available at http://www.blc-
burma.org/html/myanmar%20law/lr_e_ml96_08.html.  
53 Amnesty International, “Myanmar Submission to the UN Universal Periodic Review Tenth session of the UPR Working Group 
of the Human Rights Council: January 2011,” http://www.amnesty.org/en/library/asset/ASA16/008/2010/en/c0d0b33c-
31ec-4cfe-b38a-ebae72909704/asa160082010en.html.   

VIOLATIONS OF USER RIGHTS 

http://burmadigest.info/wp-content/uploads/2008/11/myanmar_constitution-2008-en.pdf�
http://burmadigest.info/wp-content/uploads/2008/11/myanmar_constitution-2008-en.pdf�
http://www.blc-burma.org/html/Myanmar%20Law/Indexs/lr_law_ml_index.html�
http://www.blc-burma.org/html/Myanmar%20Law/Indexs/lr_law_ml_index.html�
http://www.irrawaddy.org/bur/index.php/news/1-news/2984-2010-04-09-07-29-14�
http://www.blc-burma.org/html/myanmar%20law/lr_e_ml04_05.htm�
http://www.blc-burma.org/html/myanmar%20law/lr_e_ml04_05.htm�
http://www.blc-burma.org/html/myanmar%20law/lr_e_ml96_08.html�
http://www.blc-burma.org/html/myanmar%20law/lr_e_ml96_08.html�
http://www.amnesty.org/en/library/asset/ASA16/008/2010/en/c0d0b33c-31ec-4cfe-b38a-ebae72909704/asa160082010en.html�
http://www.amnesty.org/en/library/asset/ASA16/008/2010/en/c0d0b33c-31ec-4cfe-b38a-ebae72909704/asa160082010en.html�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 10 

detained on internet-related charges are at risk of torture and medical neglect in custody. 
Lawyers who take on free expression cases have themselves faced punishment. In late 
October and early November 2008, two defense lawyers, Nyi Nyi Htwe and Khin Maung 
Shein, were imprisoned for six and four months, respectively, for contempt of court after 
taking seemingly innocuous actions on behalf of their clients. Four more defense lawyers—
Kyaw Hoe, Maung Maung Latt, Myint Thaung, and Khin Htay Kyew—were barred from 
representing their clients, including members of the 88 Generation Students group, who 
were charged under the Electronic Transactions Law and other statutes for their use of the 
internet and “unlawful” e-mail correspondence.54

According to Amnesty International, the number of political prisoners as of March 
2010 was over 2,200,

  

55 an increase of nearly 80 percent from the period before the 2007 
protests. Many of these prisoners—including monks, student activists, bloggers, and online 
journalists—were charged under ICT-related laws, and sentenced to lengthy prison terms, 
with some ordered to spend decades behind bars.56 Sentences for individuals contributing 
articles or images to exile media are particularly harsh. In 2010, Reporters Without Borders 
counted at least 15 journalists and two internet activists in detention.57 One of the latter was 
Nay Phone Latt, a blogger and owner of three cybercafes, who was sentenced to 20 years 
and six months in prison in November 2008 for posting a cartoon of Than Shwe on his blog. 
The proceedings were held in a closed court, the defendant’s mother was not allowed to 
attend the trial, and he was not represented by his defense lawyer, Aung Thein, who had 
received a four-month jail term for contempt of court.58

Blogger Win Zaw Naing, whose arrest was reported in November 2009 after he had 
been in detention for several weeks, faced up to 15 years in prison for posting pictures and 
reports about the September 2007 protests.

  

59

                                                 
54 Ibid.; see also Asian Human Rights Commission, “BURMA: Two Rights Lawyers Imprisoned for Contempt of Court,” news 
release, November 8, 2008, 

 No news of his sentencing was available as of 
December 2010. In September 2009, freelance reporter Hla Hla Win was arrested and 
ultimately given a 27-year prison term, including 20 years for violating the Electronic 
Transactions Law. She worked for the exile broadcast station Democratic Voice of Burma, 

http://www.ahrchk.net/statements/mainfile.php/2006statements/1761/.  
55 Amnesty International, “Myanmar Opposition Must Be Free To Fight Elections,” news release, March 10, 2010, 
http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/myanmar-opposition-must-be-free-fight-elections-2010-03-10.  
56 Assistance Association for Political Prisoners (Burma) and United States Campaign for Burma, The Future in the Dark: The 
Massive Increase in Burma’s Political Prisoners, September 2008 (Mae Sot, Thailand: Assistance Assocation for Political Prisoners 
[Burma]; Washington, DC: United States Campaign for Burma, October 2008), 
http://www.aappb.org/the_future_in_the_dark_AAPP_USCB.pdf;  Human Rights Watch, “Burma: Surge in Political 
Prisoners,” news release, September 16, 2009, http://www.hrw.org/en/node/85614.  
57 Reporters Without Borders, “Press Freedom Barometer 2010: Burma,” http://en.rsf.org/report-burma,53.html.  
58 “Burma Blogger Jailed for 20 Years,” British Broadcasting Corporation (BBC), November 11, 2008, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721271.stm.  
59 Reporters Without Borders, “Another Blogger Arrested for Posts about Saffron Revolution,” IFEX, November 16, 2009, 
http://www.ifex.org/burma/2009/11/16/blogger_arrested/.  

http://www.ahrchk.net/statements/mainfile.php/2006statements/1761/�
http://www.amnesty.org/en/for-media/press-releases/myanmar-opposition-must-be-free-fight-elections-2010-03-10�
http://www.aappb.org/the_future_in_the_dark_AAPP_USCB.pdf�
http://www.hrw.org/en/node/85614�
http://en.rsf.org/report-burma,53.html�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7721271.stm�
http://www.ifex.org/burma/2009/11/16/blogger_arrested/�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 11 

recording video interviews in Burma and sending them to the Norway-based outlet mostly 
via the internet. Her associate, Myint Naing, received a total of 32 years in prison.60

In January 2010, a former military officer and a foreign affairs official were sentenced 
to death, and another foreign affairs official was sentenced to 15 years in prison, for the leak, 
mentioned above, of information and photographs about military tunnels and a general’s trip 
to North Korea. As of December 2010, the executions had not been carried out.

 

61 Also in 
January 2010, journalist Ngwe Soe Lin was sentenced to 13 years in prison for working for 
an exile media outlet. He had been arrested in a cybercafe in Rangoon in June 2009.62 In 
July 2010, activist Than Myint Aung received a 10-year prison sentence for violating Section 
33(a) of the Electronic Transactions Law by using the internet to disseminate information 
that was “detrimental to the security of the state.” This came on top of a two-year jail term 
and a three-year jail term for violations of Section 17(1) of the Unlawful Association Act and 
Section 13(a) of the Immigration (Emergency Provisions) Act, respectively.63 Most recently, 
in late December 2010, photographer Sithu Zeya was sentenced to eight years in prison for 
taking pictures in the aftermath of an April 2010 bomb blast in Rangoon, and for his 
affiliation with an exiled media outlet.64

The record of harsh punishments against critical internet users has fostered self-
censorship and an impression of pervasive surveillance. In reality, however, surveillance is 
generally spotty due to the limited competence or capacity of the authorities, and 
corruption on the part of local officials. In many criminal cases, including the trials of 
members of the 88 Generation Students group and of comedian and blogger Zarganar, the 
military has used materials such as online chat records and e-mail messages as evidence in 
court. The authorities either monitor internet activity before arrest, or abuse detainees 
during interrogation to obtain their passwords and electronic documents. 

 

                                                 
60 Myint Maung, “Appeal Case for DVB Reporter Hla Hla Win,” Mizzima News, March 24, 2010, 
http://www.mizzima.com/news/breaking-and-news-brief/3718-appeal-case-for-dvb-reporter-hla-hla-win.html;  see also 
Committee to Protect Journalists, “Burmese Journalist Handed 20-Year Prison Sentence,” news release, January 7, 2010, 
http://cpj.org/2010/01/burmese-journalist-handed-20-year-prison-sentence.php;  Reporters Without Borders, “Appalling 20-
Year Jail Sentence for Democratic Voice of Burma Video Reporter,” news release, January 5, 2010, http://en.rsf.org/burma-
appalling-20-year-jail-sentence-05-01-2010,35833.html.  
61 “Two Receive Death Sentence for Information Leak,” Irrawaddy, January 7, 2010, 
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=17542;  “Burmese Whistle-Blowers Sentenced to Death—BBC Source,” BBC, 
January 7, 2010, http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8446462.stm;  “Burma to Execute Two Over Secret Tunnels Leak,” 
Times (London), January 8, 2010, http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article6980654.ece.  
62 Reporters Without Borders, “Another Video Reporter Gets Long Jail Sentence,” news release, January 29, 2010, 
http://en.rsf.org/burma-another-video-reporter-gets-long-29-01-2010,36245.  
63 “Ko Than Myint Aung Ko Naught Htet Htaung Sel Hnit Cha Hmat” [Ko Than Myint Aung Sentenced to Additional 10 Years], 
Radio Free Asia, July 15, 2010, http://www.rfa.org/burmese/news/accused_bomber_got_10_year_sentence-
07152010170049.html;  Myint Maung, “Court Extends Prison Sentence of NLD Liberated Area Member,” Mizzima News, July 
16, 2010, http://www.mizzima.com/news/inside-burma/4122-court-extends-prison-sentence-of-nld-liberated-area-
member.html.  
64 Reporters Without Borders, “Photographer Sentenced to Eight Years in Prison,” news release, December 28, 2010, 
http://en.rsf.org/birmanie-photographer-sentenced-to-eight-28-12-2010,39163.html. 

http://www.mizzima.com/news/breaking-and-news-brief/3718-appeal-case-for-dvb-reporter-hla-hla-win.html�
http://cpj.org/2010/01/burmese-journalist-handed-20-year-prison-sentence.php�
http://en.rsf.org/burma-appalling-20-year-jail-sentence-05-01-2010,35833.html�
http://en.rsf.org/burma-appalling-20-year-jail-sentence-05-01-2010,35833.html�
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=17542�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8446462.stm�
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article6980654.ece�
http://en.rsf.org/burma-another-video-reporter-gets-long-29-01-2010,36245�
http://www.rfa.org/burmese/news/accused_bomber_got_10_year_sentence-07152010170049.html�
http://www.rfa.org/burmese/news/accused_bomber_got_10_year_sentence-07152010170049.html�
http://www.mizzima.com/news/inside-burma/4122-court-extends-prison-sentence-of-nld-liberated-area-member.html�
http://www.mizzima.com/news/inside-burma/4122-court-extends-prison-sentence-of-nld-liberated-area-member.html�
http://en.rsf.org/birmanie-photographer-sentenced-to-eight-28-12-2010,39163.html�


  
 
 

 
 

BURMA 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 12 

Cybercafe owners are required by law to keep records on their customers’ activities, 
and police have free access to them upon request.65 Many owners do not systematically 
enforce monitoring of their users, however, often assisting them in circumventing 
censorship instead. In an effort to close these gaps, since May 2010, the government has 
increased surprise inspections of cybercafes in Rangoon and instructed owners to post signs 
warning users not to visit political or pornographic websites.66 In November 2010, the 
authorities also instructed cybercafes to install CCTV cameras and assign at least four 
security staff to monitor users.67

In addition to registering their identity when purchasing a mobile phone, individuals 
are required to register their computers with MPT and obtain the company’s permission to 
create a webpage.

  

68

The junta is believed to attack opposition websites based abroad. From May to July 
2010, the popular site Photayokeking.org, edited by a Burmese army deserter, was hacked, 
leaving it inaccessible and inoperative. Many leading exile websites—including the 
Irrawaddy, Mizzima, Democratic Voice of Burma, and New Era Journal—have been 
temporarily shut down by hackers since 2008.

 These measures are selectively enforced, with authorities especially 
targeting those suspected of engaging in political activism or transmitting information to 
exile or foreign media outlets.  

69 All of the attacks to date have been 
distributed denial-of-service (DDoS) attacks. Military sources inside Burma say that the 
junta has dispatched officers to Singapore, Russia, and North Korea for information-
technology training, and that these officers are assigned to monitor e-mail messages and 
telephone conversations, and to hack opposition websites.70 China also provides training and 
assistance, according to the Committee to Protect Journalists. The Irrawaddy, based in 
Thailand, and the Democratic Voice of Burma claim to have traced cyberattacks to addresses 
in China and Russia, though they could not identify the culprits.71

 
 

                                                 
65 Author’s interview with cybercafe owners in Rangoon, Mandalay, and Pegu who asked to remain anonymous, July 11 and 28, 
2010. 
66 “More Restrictions and Hurdles on Internet Use” [Internet Ah Thone Py Hmu Ah Paw Khant Thet Hmu Nae Ah Khet Ah Khe Tway Po 
Myar Lar], Voice of America, May 3, 2010, https://www.myanmarisp.com/2010/CICT/ict0201/;  author’s interview, July 6, 
2010. 
67 “Myanmar tightens security measures with cybercafe running”, Xinhua News, December 1, 2010, 
http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2010-12/01/c_13630683.htm.   
68 OpenNet Initiative, “Country Profiles: Burma (Myanmar),” May 10, 2007, http://opennet.net/research/profiles/burma.  
69 Alex Ellgee, “Another Opposition Website Shut Down by Hackers,” Irrawaddy, June 19, 2010, 
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=18759.  
70 Author’s interviews with military officers who joined training in Russia and a former military intelligence officer, July 6 and 
25, 2010. 
71 Dietz and Crispin, “Media Freedom Stalls as China Sets the Course”; Committee to Protect Journalists, February 10, 2009, 
http://cpj.org/2009/02/media-freedom-china.php;  Reporters Without Borders, “No Credible Elections Without Media 
Freedom,” March 26, 2010, http://en.rsf.org/burma-no-credible-elections-without-26-03-2010,36847 and “Majority of Cyber 
Attacks Came from Chinese IP Addresses,” Irrawaddy, September 28, 2010, 
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19572.   

https://www.myanmarisp.com/2010/CICT/ict0201/�
http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2010-12/01/c_13630683.htm�
http://opennet.net/research/profiles/burma�
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=18759�
http://cpj.org/2009/02/media-freedom-china.php�
http://en.rsf.org/burma-no-credible-elections-without-26-03-2010,36847�
http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=19572�

