
Septembre 2009
Europe Desk

Reporters Without Borders
47, rue Vivienne - 75002 Paris

Tél : (33) 1 44 83 84 78 - Fax : (33) 1 45 23 11 51
E-mail : europe@rsf.org

Web : www.rsf.org

Russia
Heroes and Henchmen. 
The Work of Journalists and the Media
in the Russian Regions



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

1

When Dmitri Medvedev took office on 7 May
2008 as Russia’s new president, many com-
mentators and politicians in the West assu-
med that the occasion marked a positive tur-
ning point in the development of democracy
in the country. In fact, the new tone in
Moscow appeared to indicate such a possibi-
lity. The new head of the Kremlin demanded
an independent judiciary and remarked that
“freedom is better than repression.” Yet, he
also expressed his satisfaction with the state
of the country’s media, which could only be
seen as disconcerting by those familiar with
the situation. On the other hand, President
Medvedev did invite Dmitry Muratov, editor-
in-chief of the independent Novaya Gazeta,
to the Kremlin for talks after the double
murder of the Russian human rights lawyer
Stanislav Markelov and the reporter
Anastasiya Baburova in early 2009. This and
President Medvedev giving his first exclusive
interview to Novaya Gazeta in April 2009
were encouraging signals.

Freedom of the press is indispensable for the
democratic development of a country. If one
is to interpret Medvedev’s intentions as a
desire “to take a chance on greater demo-
cracy” in Russia, then this must also be reflec-
ted in the media landscape.

In Moscow, the situation is relatively clear.
Even representatives of the executive don’t
deny that the national television stations are
subject to control by the Kremlin. This is why
they point to the independent role played by
the radio broadcaster “Echo Moskvy” and the
relatively diverse printed press in the Russian
capital. Yet, the information coming from the
center of power offers few grounds for opti-
mism. What about freedom of the press in
the regions of this far-flung country? In
recent years, alarming as well as encouraging
information has found its way to the public,
although usually just by chance.

Reporters Without Borders aims to depict a
more differentiated picture of the situation
by providing a systematic description of the
state of the media in seven selected regions

of Russia. This picture is not only meant to
sharpen our gaze on the plight and difficulties
of journalists in particular regions, but also to
draw attention to opportunities and room
for maneuver.

The goal of this investigation is to draw up an
atlas of press freedom in Russia. In the sum-
mer of 2009, five researchers with expert
knowledge on the country who also work as
German correspondents accredited in
Moscow – Mareike Aden, Erik Albrecht,
André Ballin, Moritz Gathmann, and Florian
Willershausen – traveled to seven selected
Russian regions to assess the state of the
media on site.

The task took them from thinly settled
Archangelsk in Russia’s extreme north to
Sochi in the south, Russia’s showcase to the
world as the chosen site of the 2014 Olympic
games, and from the liberal city of Perm in
the Urals to the criminally tainted
Vladivostok in Russia’s Far East. Research was
also conducted in Sverdlovsk and the
Moscow region.

We wanted to find out if and to what extent
newspaper publishers, editors-in-chief, and
journalists in the Russian provinces are sub-
ject to pressure or even danger. Where have
there been positive developments? What
does it mean, for example, when the Glasnost
Defense Foundation in its last annually publi-
shed Glasnost Map judged 19 of 86 Russian
regions as being “relatively free?” Is it truly
only the Russian state that plagues the media
or do economic conditions also play a role?
How pervasive is self-censorship among jour-
nalists? Are there publishers with clever busi-
ness methods that can create an economic
basis for independent journalism? In addition,
there are questions concerning ownership
distribution, possible monopolies, the role of
politics and business in dealing with the
media, and also the effects of the economic
and financial crisis.

The result is a report that provides a diverse
picture of the limitations as well as the lee-



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

2

way room available to Russian journalists.
Above all, it becomes clear that economic
independence from state authorities in
Russia frequently means that the media
serves the interests of oligarchs or local busi-
nessmen. While many journalists resign
themselves to the given circumstances out of
growing concern for their jobs, a few of their
colleagues manage to stand their ground
through independent reporting despite
adverse conditions.

Gemma Pörzgen and Dirk Sager
Reporters Without Borders

Introduction
Black box regional journalism

Critical journalists in the Russian Federation
live dangerously – this has been general
knowledge long before the murder of the
renowned journalist Anna Politkovskaya in
the autumn of 2006. Since Vladimir Putin
assumed power as president in March 2000,
more than 20 journalists have been killed. As
a result, Russia ranked 141 out of 173 coun-
tries in the 2008 World Press Freedom
Index. Yet, do these figures and assessments
adequately reflect the true situation in this
enormous country?

Western journalists and experts are now
relatively well informed about the situation of
media based in Moscow. The independent
Novaya Gazeta and the radio station Echo
Moskvy are regularly held up as the last bas-
tions of press freedom in Russia. Besides the
Russian capital, Western attention is primarily
focused on hot spots such as Chechnya.

Independent reporting varies from region to
region

Critical journalism is subject to political and
economic constraints not only in authorita-
rian governed regions such as Tatarstan,
Bashkiria, and the North Caucasus or in
regions rich in natural resources such as
Tyumen and Norilsk, where oil and gas
monoliths like Gazprom and Lukoil control
the media, but everywhere in Russia. “The
Kremlin allows an independent press to exist
in the regions,” says Anna Koshman, the exe-
cutive director of the Association of
Independent Regional Press (ANRI), convin-
ced. In fact, the researchers from Reporters
Without Borders hardly found any cases of
direct influence by the Kremlin on media in
the regions.

The general tendency since the start of the
Putin era, however, remains unmistakable.
“The threshold for criticism has been raised,”
notes Maria Eismond, head of the Russian
Independent Print Media Program, a project
sponsored by the New Eurasia foundation.
Possible room for maneuver varies greatly
from region to region. “The situation in
Primorye with respect to press freedom is
becoming increasingly dramatic,” says Sergey
Bulach, Chairman of the Far East Association
of Journalism. Conditions are similar in the
Olympic venue of Sochi, where local journa-
lists can only dream of what their colleagues
in Perm are allowed to write. “When we sub-
mit our broadcasts to journalism competi-
tions, people wonder why our critical stance
hasn’t led to any problems,” says Anastasia
Setchina, former editor-in-chief of Echo Perm
and still a member of its staff.

Even within the same region there can be
vast differences between individual cities. In
the Moscow suburbs of Khimki and
Odinzovo, local authorities have the media
completely under control, while independent
and critical media exist in other cities in the
Moscow region, such as Klin, Shukovsk, and
Dubna.

What does “independent” actually mean?

Western journalists investigating press free-



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

3

dom in the Russian regions will be quickly
confronted by the fact that rigid descriptive
categories don’t apply here. The assumption
that media can simply be categorized as
“independent” or “dependant, “free” or “not
free” is simply inappropriate to the Russian
reality. Even descriptions popular in the West,
such as “opposition” or “liberal,” are fre-
quently misplaced oversimplifications.

Of much greater importance is who owns
the media and how great an influence the
owner exerts on the political orientation of
the media. The following differences must be
taken into account: 

1. Media owned by the state or influenced by
the state through “information contracts”
2. Privately owned media with strong edito-
rial control by the owner
3. Privately owned media without any interfe-
rence in reporting.

Many regional newspapers and a majority of
radio and television stations are wholly or
partially owned by the region, district, or city.
To this day, many of these media outlets
maintain the Soviet tradition of serving as the
mouthpiece of state institutions. The regional
outlets of the Russian State Television and
Radio Company (GTRK), which provide the
influential television broadcaster Rossiya
with regional reports, do enjoy something of
a special status. Although the budget funds
come from Moscow, the editors in some
regions maintain a certain degree of indepen-
dence, as can be seen in the case of the Altai
region. By contrast, the editor-in-chief of a
station in the Krasnodar region was fired
after he refused to broadcast stories sent by
the press office as they were and instead edi-
ted them to a news format.

A media outlet operated without state parti-
cipation does not necessarily mean it pro-
motes independent journalism. During its
research in the regions, Reporters Without
Borders found many examples where there
was no specific mention of the mayor or
governor, although the reporting was clearly
biased on the side of those in power. Such
was the case with the newspaper Oka-Info in
the city of Serpukhov (Moscow region) and
Volnaya Kuban from the Krasnodar region.

“Information contracts” as an instrument of
control

Information contracts are an instrument
used by those in power to ensure the loyalty
of formally independent media. The contract
between the mayor’s office of the city of Klin
and the television station Poisk TV sets aside
960 minutes of reporting on the activities of
state bodies each quarter. The client is the-
reby granted the right to “offer recommen-
dations on content as well as artistic and aes-
thetic quality.” In addition, the city has the
right to inspect the work of the television
station “at any time.” The significance of such
contracts is immense. Last year, more than 50
percent of the budget of Primamedia, the
online market leader in the Vladivostok
region, consisted of revenues from state
advertising contracts. “If the publisher of a
large newspaper makes the claim that he can
do without advertising contracts from the
state, I just won’t believe him,” says Alexander
Savitzki, the owner of Primamedia.

Even the “opposition,” in most cases a group
of businessmen in conflict with the authori-
ties, gets involved – they start up their own
media outlet to get across their views in the
information war. Frequently, the real name of
the owner is not mentioned in the imprint of
such a newspaper. Instead, it will probably
prefer to present itself as the organ of some
citizens’ initiative (such as the newspaper
Soglasiye i Pravda in the town of Klin), or it is
financed in a completely opaque manner. The
paper Pravda Severo-Zapada in Arkhangelsk,
for example, is indirectly financed by the oli-
garch Oleg Deripaska.

Such media groups can only generously be
described as “oppositional,” as their main
purpose is to oppose the current mayor or
governor. The quality is also extremely low.
There is seldom any adherence to journalis-
tic principles, as the goal of this media is to
compromise the political or economic oppo-
nent. In some places, such as the city of
Serpukhov (Moscow region) and the Altai
region, the various groups vying for power
use their own media to conduct a downright
battle for popular opinion. Viewed superfi-
cially, one might think that a diversity of opi-
nion is on display. In reality, however, none of



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

4

this media is objective. Only negative infor-
mation is reported and always directed
against the “opposing” side.

It is often the case before elections that tens
of thousands of newspapers are distributed
to mailboxes in an action financed by local
businessmen with articles attacking local
government officials. Mayors and governors
frequently have only themselves to blame for
these “political agitation newspapers,”
because of their policy of suppressing truly
independent and critical media. In the
Moscow suburb of Khimki, for instance, there
is no longer any media in which opposition
politicians can express their views or where
local conditions can be criticized. In the libe-
ral region of Perm, by contrast, hardly any
“agitation media” exists.

The third group consists of truly independent
media, where the word “independent” refers
here to independence from the interests of
political players, business leaders, or civil
society organizations. Despite hard competi-
tion, examples of independent media could
be found in all of the investigated regions.
Their existence alone puts to rest the claim
that there can be no media without state
financing. The vast majority of this media has
never even received a single ruble from the
state through information contracts.

ANRI – The Russian Association of
Independent Regional Press

Since 2004, more than fifty regional newspa-
pers have united under the banner of the
Association of Independent Regional Press
(ANRI). They include the Klinskaya Nedelya
(Moscow region), the Svobodni Kurs newspa-
per (Altai region), and the Sloboda in the city
of Tula, which was purchased by the German
WAZ Media Group in late 2007. There are
also other Russian regional media outlets not
associated with ANRI that remain resolute in
not letting themselves be “bought” by politi-
cal or business players despite difficult eco-
nomic and political conditions.

According to estimates by ANRI director
Anna Koshman, there are around 20 further

independent newspapers in addition to her
members. Most of these newspapers enjoy a
stable financial basis. Usually, a publisher
founds a small publishing house, and although
the newspaper serves as its flagship, money is
earned primarily through “apolitical” printed
material such as glossy magazines, advertise-
ment papers, pensioner magazines, calendars
and books. In the far north, in the severely
economically stricken Arkhangelsk region,
Vyatsheslav Byelousov publishes the
“Vecherni Severodvinsk” newspaper. He can
afford to be independent, because his income
is assured from his nationwide apolitical
magazines such as “Pensionerskaya Pravda.”

At the same time, many of these newspapers
display a certain degree of “political tooth-
lessness.” A prime example is the Sloboda in
Tula, which sees itself as a “quality tabloid
with positive news” and which has expanded
to four other regions with its economically
successful concept. For the most part, publi-
shers are not interested in picking conflicts
with the powerful. “They see newspapers as a
business,” says Koshman. This is why they
promote a type of “grass roots” journalism
that does include political coverage, but in
which the focus is on people’s everyday
concerns. Critical reporting on the regional
governor or local mayor is usually taboo. For
all that, stresses Natalya Chernyshova from
the Russian Association of Journalists in the
Moscow region, there is a great deal of room
for readers’ opinion in the pages of the inde-
pendent press – in stark contrast to state
media, which usually spouts only the official
line.

An additional group consists of the suprare-
gional subsidiaries of Moscow media outlets.
These currently exist in many regions and are
dominated by the tabloid Komsomolskya
Pravda with over 40 regional editions. The
Provinziya publishing house presents an inte-
resting model. It publishes newspapers in 25
regions with up to 80 percent regional
content. One of their papers is the
Krasnodarski Kurier in Sochi (Krasnodar
region). Even newspapers critical of the
government, such as Novaya Gazeta (in the
Krasnodar region) and the Moscow business



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

5

journal Kommersant (Perm) have regional
spin-offs, but they don’t receive any financial
support from their “mother papers.”
Lone warriors in the media

One type of media group consists of “lone
warriors.” This sort of business model arose
for the most part in the early 1990s and has
changed little since. The newspaper serves as
the sole source of income.  Such papers are
often financially insecure and rely on the
idealism and self-sacrifice of their staff to sur-
vive. The Arsenyevskiye Vesti in Vladivostok,
for instance, does not take a confrontational
stance despite the ongoing political and eco-
nomic battles in the region, instead choosing
to report from a surprisingly neutral position
while remaining sharp and critical. Recent
regional readership statistics show the paper
in third place in its market, doing little to
remedy the economic plight in which the
paper has found itself for years.

“Independent newspapers have greater lee-
way than radio or television,” says the media
expert Eismond. Reporters Without Borders
found much less diversity among television
and radio, which are more financially inten-
sive media than the printed press. Dominant
players are those channels financed from
state or regional budgets. In recent years, for-
merly independent channels in a number of
regions have been bought up by those in
power. A positive exception is the private and
independent 4. Kanal in Yekaterinburg
(Sverdlovsk region). The number of indepen-
dent radio broadcasters is somewhat higher.
Examples include Echo Moskvy Yekaterinburg
and Radio Lemma in Vladivostok.

Over the past few years, the Internet in the
Russian regions has developed into a much-
used medium. However, it still presents little
opportunity to make money and, therefore,
most media only publish information here
from other sources. Online newspapers also
enjoy little credibility. Dmitri Polyanin,
Chairman of the Sverdlovsk Journalist
Association, estimates that up to 80 percent
of all articles on the Internet consist of “paid”
PR texts. Even though a majority of Russians
keep online diaries and are active in web-
based social communities, it was impossible
to discover any influential political bloggers in

the investigated regions.

The state feeds its own media – and thereby
distorts the market

In a massive yet thinly populated country like
Russia, in which neighboring cities or districts
are often separated by great distances, regio-
nal media hold a natural advantage over
national media. “People complain about their
regional newspapers, but they read them all
the same,” says Yelena Chernyshova from the
journalist association with respect to the
newspaper market in the Moscow region.
Nonetheless, many regional publishers
report that their weekly or daily papers show
a deficit. There are two reasons for this.

On the one hand, so-called “advertising
newspapers” exist in all regions of Russia.
They have practically no editorial content,
but are instead filled from top to bottom
with advertisements – resulting in lucrative
business. With print runs of often more than
100,000 copies, the papers are distributed
freely in mailboxes and deprive other media
of a large portion of their advertising reve-
nue. The countrywide economic boom in
recent years has led to a plethora of such low
budget papers sprouting up by the thousands.
According to the publisher Alexey Lipnizki
(Arkhangelsk), the very existence of adverti-
sing papers without editorial content is a sign
that the advertising market is still poorly
developed. Here are some comparative
figures to provide some clarity on the state
of the advertising market in the regions: A
regional paper such as the Arkhangelsk
Business-Class (print run of 10,000) sells a
page of advertising for 35,000 rubles (800
euros), while the Moscow business journal
Kommersant (print run of 130,000) charges
1.15 million rubles per page (27,000 euros).

On the other hand, the regional power struc-
tures distort the market with their subsidies
for state and loyal media. The state pays staff
wages, allows the paper to work practically
for free in state owned buildings, and
“invests” in the technical equipment. In addi-
tion, private media with close relations to
the state are given information contracts. For
example, in the second quarter of 2008, the
governor of Vladivostok appropriated seven



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

6

million rubles (approx. 163,000 euros) from
the budget to finance legally binding “infor-
mation services.” In the Moscow region, the
local administration has recently equipped its
own media with the latest technologies.
Private broadcasters in the cost intensive
radio and television market have little chance
to compete against state-run competitors or
those fed by “information contracts” from
the state. “Freedom will only come when the
news press becomes a real business,” says the
Yekaterinburg based journalist Sergey
Panasenko, whose independent newspaper
Podrobnosti fell victim to unfair competition
a few years ago. Georgi Ivanov, editor-in-chief
of the independent weekly paper Sochi
(Krasnodar region), also gave up with frayed
nerves in 2003 after no longer being able to
compete with free advertising papers and
other newspapers financed by the city admi-
nistration.

The financial crisis, which reached Russia in
the summer of 2008, hit regional media hard.
By the summer of 2009, Anna Koshman
reported an average decline in advertising
revenue of around 45 percent in comparison
to the previous year. At the same time, she
notes that the circulation of newspapers that
“provide serious information” have shown a
small increase. Independent media have the
opportunity of emerging as winners from the
crisis. “They aren’t affected by state budget
cuts or the economic problems of business-
men, who have until now financed them,”
says Koshman. The Moscow region, which in
recent years has greatly profited from the
economic boom, is now facing insolvency and
is forced to drastically reduce its expenses.

“Those who pay the piper call the tune”

The extreme conditions under which Russian
journalists work can hardly be compared
with the situation of their colleagues in
Western Europe. Editorial content indepen-
dent of ownership is quite simply unknown in
media that is dependent on the state or busi-
ness. Why should a Russian businessman or
politician subsidize a media outlet if he can’t
use it to promote his own interests? “Media
exists to exert influence,” says the
Arkhangelsk businessman Dmitri Danilow,
who has built up a small media holding, which

he claims keeps as far away as possible from
politics. “Those who pay the piper call the
tune.” Most Russian journalists have long
been accustomed to this rule.

The situation of journalists during election
campaigns is particularly precarious. Many
politicians set up their own newspapers,
which are then massively distributed for free
in mailboxes the year before an election.
Others attempt to compromise their oppo-
nents through paid PR in existing media. This
has little in common with the type of election
advertising found in Western Europe.

Journalists willing to take on politicians can
easily find themselves in physical danger. One
example is the case of Pyotr Lipatov, editor-
in-chief of the “opposition newspaper”
Soglasiye I Pravda (Harmony and Truth). At a
demonstration in the city of Klin (Moscow
region), Lipatov called upon the mayor to
resign. A short time later, he was attacked and
injured by unknown assailants. Similarly, the
journalist Maxim Solotaryov from the city of
Serpukhov (Moscow region), who fought
against the city administration for two years
as an “assignment journalist” was beaten up
by unknown men in May 2009.

Repression against journalists

In November 2008, Mikhail Beketov, editor-
in-chief of Khimkinskaya Pravda, an opposi-
tion paper published in a suburb of Moscow,
was brutally beaten in front of his home. He
lay in a coma for many months, while fingers
and one leg had to be amputated. Yet, such
cases of violence tend to be the exception,
even in regions not known to be liberal, such
as Krasnodar and Vladivostok. State methods
in suppressing press freedom are much more
subtle in everyday life.

In accordance with Russian and Soviet tradi-
tion, most representatives of state institu-
tions regard the media as an “element in a
system of societal control,” says Olga
Tretyakova, head of the Faculty of Journalism
in Arkhangelsk. The notion that the media
serves as the Fourth Estate, a supervisory
authority that looks over the shoulder of the
powerful and that can decide the fate of
mayors and governors, is completely foreign

© RSF



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

7

to state officials.

All independent media told of frequent
threats by authorities as soon as they repor-
ted on any scandal within a sphere under the
responsibility of a government official.
Government representatives rarely take such
media to court. On the one hand, journalists
already practice self-censorship before publi-
shing their articles, and, on the other hand,
state organs have developed their own
methods to punish any press that steps out
of line. Critical journalists are simply not invi-
ted or allowed entry to news conferences
and official inquiries remain unanswered.
Koshman says that ANRI members frequently
report on the use of “administrative
resources” by state organs, such as tax ins-
pections or fire department checks of the
press rooms to find alleged violations of fire
regulations.

Court cases against regional media are, by
contrast, usually pursued by entrepreneurs
or factory directors. Politicians “only threa-
ten on the telephone,” says Alexander
Sacharov, the former editor-in-chief of the
Arkhangelsk newspaper Pravda Severa. In 18
years of journalism, his paper fought 200
court cases against businessmen – and lost
two thirds of the cases.

In Perm, by comparison, liberal journalists
have frequently been brought to court for
slander by government officials or the mayor.
In the majority of cases, judges decided in
favor of the journalist, which serves as proof
of the powerful position of the media in that
region. Anna Koshman from ANRI holds the
view that in most cases, judicial prosecution
of journalists is the result of a lack of profes-
sionalism. “The journalists simply don’t
adhere to Russian law,” says Koshman. ANRI
member take their work seriously, and this is
why they win the majority of cases against
them, even those instigated by state officials.

Who helps journalists in trouble?

Journalists in trouble rarely receive support
from their local journalist association. In
many places, the local association is closely
affiliated with the state and does not fulfill
the functions of a trade union. In many

regions, such as Perm and Yekaterinburg,
there are association chairmen who regard
the protection of members as more impor-
tant than good relations with local authori-
ties.

Transregional media occasionally report on
limits to press freedom in the regions and, in
this manner, offer a certain degree of media
protection. Oftentimes, however, such
reports come too late, as the case of Mikhail
Beketov shows. Large media organizations,
including state television stations, only repor-
ted on the difficult situation in the Moscow
suburb of Khimki after the journalist had
already been beaten and lay in a coma.

In such cases, an important role is played by
the Moscow organizations the Center for
Journalism in Extreme Situation and the
Glasnost Defense Foundation, which work
closely with Reporters Without Borders and
document cases from all over Russia. They
have at their disposal correspondents in
many regions that send in weekly reports on
the state of local press freedom. In particu-
larly difficult cases, the organizations provide
lawyers.

Image advertising and self-censorship –
Russian journalists led astray from professio-
nal ethics

In the years since the collapse of the Soviet
Union, the reputation of journalists has suffe-
red greatly among the Russian population. In
personal conversations, journalists confirmed
that they have sold their services to politi-
cians, businessmen, and even criminal organi-
zations in times of financial difficulty. Dmitri
Polyanin from the journalist association in
the Sverdlovsk region even claims that “the
most acute problem is not a lack of press
freedom, but rather the corruption of the
press.” Regional representatives of the jour-
nalist association, in particular, complain that
many of their colleagues exhibit a lack of pro-
fessional ethos. “Newspapers publish material
for money. And no one denies that fact,” says
Olga Goubzova, an experienced journalist
from Arkhangelsk. Image advertising and
“zakazuka” (from the Russian zakaz = order)
are a typical part of Russian media. In Russia,
image advertising consists of public relations



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

8

material written by journalists for politicians
or businessmen, the intention being for the
public to believe that these are genuine news
articles. The zakazuka genre represents a fur-
ther step lower on the moral scale.
Journalists are thereby paid to write articles
compromising a political or economic oppo-
nent. An especially ugly example of this phe-
nomenon took place in March 2008 in an
advertisement in the newspaper
Shelkovchanka, published in the vicinity of
Moscow. The paper belongs to a local oli-
garch and has a distributed circulation of
50,000 copies. The ad was for “a professional
journalist ready to conduct a systematic and
detailed investigation into the activities of the
local deputy Natalia Yeremeyzeva.” At the
same time, the Shelkovchanka appealed to all
its readers to provide any information they
may possess on the politician in exchange for
a reward paid by the paper. The job adverti-
sement featured an illustration of a pig with
Yeremeyzeva’s face reading a newspaper.
Yeremeyzeva, a deputy in the local parliament
for the Communist Party of Russia and who
publishes her own newspaper, sued the
paper. The case has yet to be heard before a
court.

Russians view journalists as corrupt.
“Journalists are very unpopular among the
population,” says Olga Tretyakova from the
Arkhangelsk Faculty of Journalism. The phe-
nomenon of self-censorship is also quite
common. Journalists keep away from critical
issues because they fear the reaction of the
concerned party. It is a matter of debate
among Russian colleagues as to what extent
this fear is justified or whether it is merely a
phantom anxiety. Alexander Kireyev, editor-
in-chief of the Yekaterinburg online portal
E1.ru, shrinks back from publishing reports
on the condition of streets or how dirty the
city is – because this could be taken as gene-
ral criticism of the mayor.

The Perm civil rights activist Igor Averkiyev
finds this incomprehensible. “It is possible to
test the limits a little further without
encountering huge problems,” he says.
Svetlana Kravchenko, an independent journa-
list from Sochi, sharply criticizes her col-
leagues. “There are very few journalists wil-
ling to stand by their principles. Instead, many

prefer to ingratiate themselves with those on
top than to articulate the interests of their
fellow citizens,” she says.

Media “fed” by the state, politicians, or busi-
nessmen cannot afford to have its journalists
swerve from the dictated course. “You don’t
bite the hand that feeds you,” can be heard
from the editorial staff of the Yekaterinburg
radio broadcaster Gorod FM, which has its
studio in city hall. In most regions of Russia,
however, the following applies: Those who
work in a financially and politically indepen-
dent media outlet that obeys the laws and
also has good lawyers at their disposal have
nothing to fear from threatening phone calls,
judicial persecution, or other sorts of repres-
sion. Yet, there are simply too few such out-
lets.

Nonetheless, there remains a certain degree
of leeway for high profile journalists, who fre-
quently characterize the image of indepen-
dent journalism. Similar in nature to the mur-
dered Moscow journalist Anna Politkovskaya,
there are committed publishers and journa-
lists in the country’s regions. Now known
throughout Russia, for instance, is Yuri Purgin,
the publisher of the newspaper Svobodni
Kurs in Altai, who maintains objectivity in a
politically turbulent region and yet does not
avoid conflict. Less well known, but just as
fearless, is Maria Savadskaya, the political cor-
respondent of the newspaper Arsenyevskiye
Vesti in far eastern Vladivostok. She serves as
an important role model, especially for youn-
ger colleagues still seeking orientation and
who have yet to develop a professional ethos.
Such high profile journalists therefore require
double support – first with respect to their
personal safety and also in terms of their role
model function for independent journalism in
Russia.

Remark: 

It might seem to the reader that the euro
equivalents of the salaries of journalists,
prices for advertising, etc. are quite low. This
is partially to do with the fact that the course
of the ruble against the euro fell since sum-
mer 2008 from 34 to around 43 rubles for
one euro.



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

9

The Moscow Region: Strong state
media power, yet good economic
conditions for private competition

The Moscow region is not only under the
shadow of the Russian capital in terms of its
geography. The approximately 150 kilometer
wide ring around Moscow was for many
years terra incognito for media experts inte-
rested in press freedom. Now, reports by
media monitoring organizations provide
monthly information on conflicts with jour-
nalists in the Moscow region. In December
2008, Mikhail Beketov, the editor-in-chief of
an opposition newspaper in the city of
Khimki, was so severely beaten that he fell
into a coma and even today has not recove-
red from the attack.

The state media are well positioned in the
Moscow region. Within the framework of
media reform in 2005, the regional ministry
of the press integrated over 50 regional
newspapers in a new publishing house, equip-
ped it with modern technology, and paid staff
wages. In terms of television and radio, as
well, the regional government has at its dis-
posal a network of stations and local studios
that it helps to finance. Media loyal to the
state obtains additional financing through so-
called “information contracts” with district
and city administrations.

Notwithstanding the state-fed media, the
economic and advertising boom of recent
years in the Moscow region has resulted in
the creation of an extensive media landscape.
Many cities are home to independent media,
such as the Ploshad Mira newspaper in the
city of Dubna and the Klinskaya Nedelya in
the city of Klin. The Klinskaya Nedelya is, in
itself, not financially sustainable, but its publi-
shers have founded a publishing house that
earns money by supplying Klin and other

neighboring districts with papers filled exclu-
sively with advertising. Readers won’t find
harsh criticism of the mayor in its pages, but
the newspaper has managed to maintain its
neutrality in a tense political environment. In
the city of Serpukhov, where a political strug-
gle over resources is currently raging, all of
the media have officially or unofficially
become mouthpieces for one or another
political or economic group. By contrast, in
cities located in the vicinity of Moscow, such
as Khimki and Odinzova, there are practically
no independent media at all. The state finan-
ced media serve as pure information organs
of the mayor’s office.

Media in Sochi and in the Krasnodar
region: Between adaptation and
financial difficulties

For some years now, everything in Sochi, the
most well-known Russian spa on the Black
Sea, has centered on just one thing – the
Olympic Winter Games to be held in the city
in 2014. This is a prestige project of national
significance and it therefore affects the local
political situation. The controversial election
for mayor in April 2009, in which the opposi-
tion politician Boris Nemzov took part, was
won by Anatoly Pakhomov, the candidate
favored by the Kremlin. During the election
campaign, practically all of the media in the
Krasnodar region reported as if the opposi-
tion candidates did not exist.

Political influence on the media in the
Krasnodar region is very great. The former
largest regional private broadcaster, NTK,
was bought by the regional administration
and has since kept its reporting in line with
government positions. “There are practically
no independent media left in the Krasnodar
region,” says Vadim Belyayev, the former
director of the state broadcaster GTRK



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

10

Sochi. For years, the so-called “media regis-
ter” has served as an instrument to regulate
and subordinate the media. All of the media
listed in the register enjoy certain financial
advantages and tax concessions. The price to
pay is political loyalty.

The only papers that can still be described as
independent are the tabloids Komsomolskaya
Pravda na Kubane and the Krasnodarski
Kurier, as well as the Novaya Gazeta Kubani,
a regional edition of the well-known Moscow
newspaper critical of the government.  Sochi
itself is home to the Chernomorskaya
Zdravnitsa newspaper, but with a print circu-
lation of only 3000, it is not a significant
player. Independent news is provided to the
whole of the north Caucasus region by the
Internet newspaper Kavkazki Uzel (www.kav-
kaz-uzel.ru), which was founded by the
Memorial human rights organization.

In recent years, there have been no cases
registered of violence committed against
journalists in the Krasnodar region. Those
that report on controversial stories, howe-
ver, can quickly find themselves before a
judge. The regional journalist Svetlana
Kravchenko reported in the since closed
Delovoy Sochi newspaper on the moving of
cemetery graves to provide a neighbor with
a more convenient road access to his house.
She was subsequently charged with libel and
fined 50,000 rubles (then around 1500
euros). According to the Moscow Center for
Journalism in Extreme Situations, libel cases
are an instrument used by many government
officials and business people to combat jour-
nalists who get in their way.

The Perm region: Press freedom
with scratches

The Perm region, located west of the Urals,
has a reputation in Russia as being liberal.
This was confirmed in 2006 during the last
elections to the regional parliament. The
Kremlin party, United Russia, received only
36 percent of the vote, while the opposition
Union of Right Forces (SPS), which hardly has
any parliamentary representation in other
regions, achieved 16 percent.

A study by the Moscow Center for
Journalism in Extreme Situations in 2000
confirmed that the media in Perm enjoyed a
“high degree of independence,” as it was
financed primarily by advertising revenues
and was hardly dependent on government
subsidies. To date, the situation has not funda-
mentally changed. Threats against or legal
confrontations with journalists occur very
rarely, while targeted attacks have not taken
place in recent years.

In the city of Perm, at least, there are a wide
variety of newspapers covering the spectrum
from liberal-conservative views to socialist-
communist positions. Unusual for Russian
circumstances, neither the city nor district
administration has much of a financial inte-
rest in the media. According to the local jour-
nalist association, however, authorities do
exercise their influence in certain media
through information contracts. For example,
the largest regional newspaper, Mestnoye
Vremya, received 106,000 euros from the dis-
trict administration for its “information ser-
vices,” while the largest television station,
RIFEI TV, was paid 280,000 euros. This is why
Mestnoye Vremya and RIFEI TV enjoy the
reputation among Perm journalists as being
the prime vehicles the powerful have to pro-
pagate their positions.

In the small cities beyond the regional capital
of Perm, though, there is far less variety to be
found. Media there is usually in the hands of
the local administration or large companies.

Despite its small circulation (2000 copies),
one of the most influential independent
newspapers is the regional edition of the
Moscow daily Kommersant. In addition, there
are a number of independent weekly papers,
such as the Permskiye Novosti and Zvezda. In
the area of television, there are no truly cri-



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

11

tical stations. The independent “voice” of
Perm is the radio station Echo Perm, which
includes programs from the well-known sta-
tion Echo Moskvy for part of its schedule and
it produces six hours of its own daily pro-
gramming.

Apart from a few cases of refusal to provide
information by state authorities, there have
hardly been any examples in Perm of pres-
sure on the media or journalists in recent
years. The media situation is, in fact, as good
as its reputation. The human rights activist
Igor Averkiyev even says, “It is possible to test
the limits a little further without encounte-
ring huge problems.” The current advertising
crisis, however, has forced even independent
media such as Kommersant to turn to finan-
cing from the district administration via
information contracts.

The Sverdlovsk region: Much media,
little variety

The Sverdlovsk region, located adjacent to
the Perm region, is a center of Russian heavy
industry and arms manufacturing. The region
continues to be political and economic bat-
tlefield, and this struggle is also a determining
factor in the media landscape. For many
years, it was characterized by the competi-
tion between two politicians. On one side
stood media that supported Arkadi
Chernetski, the mayor of the regional capital
of Yekaterinburg, providing him with cover in
his political fights. His rival, Sverdlovsk
Governor Eduard Rossel, had his own media
that he could employ against Chernetski. The
wide variety of print media available was
deceptive – upon closer examination it
became clear that the papers and their
reporting were tied to their respective finan-
cial backers. The elimination of elections for

governor in September 2004 brought an end
to the political power struggle. A state of
truce has existed since then – also reflected
in the media.

The region boasts two showpiece indepen-
dent media – the radio channel Echo Moskvy
Yekaterinburg and the TV channel 4. Kanal.
The existence of a truly independent televi-
sion station is particularly unusual for Russia.
The station belongs to the Moscow media
holding company MediaOne.

Two strong online media have also establi-
shed themselves in the Sverdlovsk region.
Readers can find stories there about corrupt
politicians and businessmen that other media
would be afraid to publish. The credibility of
these portals, however, is quite low.
According to estimates by the local journalist
association, some 80 percent of the stories
on the Internet are commissioned and paid
to be published.

In recent years, there have been very few
cases of violence committed against journa-
lists in the Sverdlovsk region. Many journa-
lists report, however, of attempts to influence
their reporting by regional and city adminis-
trators or other authorities. “Government
officials once again feel their power,” says a
journalist from 4. Kanal. Although there
continue to be court cases against media
representative, the position of journalists
here seems to be relatively strong in compa-
rison to other regions. The vast majority of
cases in local courts have been decided in
favor of journalists.

Independent media can be found in the
region’s smaller cities as well, such as the
Vecherni Krasnoturinsk newspaper in the
city of Krasnoturinsk and the Kachkanarsky
Chetverg in Kachkankar. According to the
journalist association, their position is so
strong that after the regional elections on 1
March 2009, those mayors who had conflicts
with the local press had lost their posts.



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

12

The Arkhangelsk region: Press free-
dom on a bumpy path

The Arkhangelsk region in Russia’s far north is
one of the country’s least populous and eco-
nomically weakest regions. These are also
determining factors for the media landscape.
Only the two large cities of Arkhangelsk and
Severodvinsk enjoy a lively media landscape,
whereas the inhabitants of the region’s other
areas receive their information from district
“rayonki” (rayonniye gazety), which for the
most part are state financed.

The economic crisis has hit the media in this
otherwise economically weak region quite
hard. The state media have been integrated
into a single publishing house and two inde-
pendent newspapers were bought by a
Moscow media holding. The national television
broadcaster 5. Kanal closed its local corres-
pondent bureau and since then only sporadi-
cally reports from Arkhangelsk.

There exist two large independent newspa-
pers – Business Class and Vecherni
Severodvinsk. Vyatcheslav Byelousov, the
publisher of Vecherni Severodvinsk, also
publishes Common Interest Magazine, which
he markets throughout the whole of Russia,
thereby enabling him to finance the weekly
regional newspaper. The publisher Alexey
Lipnitski finances his Business Class newspa-
per with revenues from freely distributed
advertising papers such as Avtogazeta.

There have hardly been any cases of violence
against journalists in recent years. The political
elite, however, still regards the media from a
strong Soviet perspective. They see the media
as an “instrument of social control,” says Olga
Tretyakova, head of the local Faculty of

Journalism, critically. Local authorities limit the
freedom of the press with “soft” methods.
Journalists are simply denied information or
are not allowed access to press conferences.
Authorities frequently phone up journalists
and threaten them with consequences after a
critical report. They rarely press charges in
court, though. Most court cases against jour-
nalists for libel are not initiated by politicians,
but rather by businessmen.

The Primorye region: Media on a
tight leash

The Primorye region is called Russia’s “Far
East” for good reason. Moscow and
Vladivostok, the region’s capital, are over 9000
kilometers apart by rail. The population of
Primorye has close economic links with the
neighboring countries of Japan and China.
One third of Vladivostok residents earned
their living directly or indirectly through the
import of used cars from Japan and Korea.
This has been an economic engine of the
region, which has come to a halt since late
2008 with the imposition of higher import
duties.

At first glance, city newspaper kiosks seem to
stock a rich variety of media. There are more
than two dozen daily and weekly newspapers
on sale here that are exclusively published in
the Far East region. Even smaller provincial
cities have their own newspapers.

Very few journalists in Russia’s Far East, howe-
ver, devote themselves to investigative journa-
lism. A large part of the media is intricately
entwined with the region’s business or state
structures. Either they are controlled through
information contracts with state institutions
or they simply belong to leading politicians.
Mayor Igor Pushkaryov, for instance, is the



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

13

majority shareholder of Vladivostok, the lar-
gest daily paper in the region. Local radio and
television programming comes, for the most
part, directly from Moscow with the addition
of some local news reporting. Primamedia is
a much-used online news medium, yet more
than 50 percent of its revenues come from
advertising financed by the city and regional
administration budget.

Yet, there is a whole range of “hot” topics
that could be the focus of reporting – the
close links between business and politics, ille-
gal trade on the Chinese border, and the vio-
lently suppressed protests of December
2008 against the imposition of import duties.

Exceptions to this largely “toothless” media
landscape can be found in newspapers such
as the weekly Arsenyevskie Vesti, which
refers to itself as the “newspaper that
defends citizens’ rights and freedoms.”

One reason for the reticence of journalists
to report is the fear of persecution. In the
past, Primorye witnessed numerous court
cases as well as violent attacks against jour-
nalists. The most famous case is that against
the military expert Grigori Pasko, who unco-
vered cases in Vladivostok of trade in nuclear
materials and the illegal disposal of nuclear
waste by the navy. This resulted in his being
sentenced in 1999 to three years imprison-
ment.

The Altai region: The political
power struggle splits the media
establishment

The Altai region is located in the south of
Siberia bordering on Kazakhstan. The region
is economically weak and has no natural
resources or industry. It is instead characte-
rized by agriculture.

For years, the media landscape has been mar-
ked by a power struggle between Governor
Alexander Karlin and the regional oligarch
Anatoly Bannykh. Both sides have used their
media empire to drum up support for their
political positions or to damage their politi-
cal opponent with negative reporting.
Professional standards such as indepen-
dence, neutrality, and balance are usually left
to one side. Radio and television are likewise
divided between Karlin and Bannykh. Only
the regional studio of Russian state television
attempts to maintain its neutrality. The
Internet as a medium for information plays a
minor role in this predominantly rural area.
There is hardly any diversity of opinion at the
district level in rural areas as the most
important and often only local source of
information is the district or city newspaper,
which is largely financed by the state.

At the same time, the Altai region is home to
the Altapress, a private publishing house
known throughout Russia for its success.
Yury Purgin, general director of Altapress,
publishes 13 newspapers and magazines. The
publishing house has its own radio station, an
Internet portal, its own printing company,
and a network of newspaper kiosks.
Altapress publishes the independent and
high-quality weekly newspaper Svobodni
Kurs with a print circulation of 23,000
copies. In addition, the publishing house ope-
rates Radio 22, an information radio station.

Despite its critical journalism, Altapress has
not encountered any serious problems with
state authorities, although it must struggle
with the usual problems. In order to make
work difficult for journalists it dislikes, state
officials frequently bar them from attending
press conferences and government meetings.

On 31 January 2008, Valery Savinkov, the edi-
tor-in-chief of the Bankfax Internet news
agency, which was often critical of the gover-
nor, was violently attacked in broad daylight
in the city center. An unidentified assailant hit
him over the head with a baseball bat, leaving
Savinkov unconscious. He lay for a long time
in hospital with a concussion. The assailant
was never apprehended.



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

14

Concluding remarks and recom-
mendations

As the report presented by Reporters
Without Borders shows, the current situa-
tion of the media in the Russian regions pro-
vides grounds for hope as well as for
concern.

One positive sign is the development of eco-
nomically viable models for media in the
regions. This is especially the case for print
media, which despite the increasing signifi-
cance of the Internet has been able to main-
tain a solid position as an information
resource. An important contribution in this
respect has been made by the Russian
Independent Print Media Program of the
New Eurasia Foundation. The program, which
is financed by the American government orga-
nization USAID, has networked independent
regional newspapers throughout the whole of
Russia. It offers training and consultation, and
also presents annual awards to the best regio-
nal newspapers. The formation of the
Association of Independent Regional Press
(ANRI) in 2004 with the assistance of the
program was an important step for print
media.

In terms of content, however, the develop-
ment of some newspapers is a cause of
concern. Most publishers shy away from poli-
tically charged topics in order not to endan-
ger their business. Maria Eismond, director of
the program, even speaks of a “Slobodisation”
of the press, a reference to the spread of the
model promoted by the Sloboda newspaper
in Tula. In late 2007, the WAZ Media Group
reported that it purchased 75 percent of
Sloboda and intended to establish newspa-
pers in 20 other Russian cities according to
the Sloboda model. To date, the WAZ Group
has realized its plan in four large Russian
cities. On the one hand, this allows for the
establishment strong, economically indepen-
dent media, yet, on the other hand, papers of
this sort are largely passive in the political
process.

A similar structure to that in the sphere of
print media exists in radio. The Foundation
for Independent Radio Broadcasting (FNR),
initiated by the British BBC in 1999, has pro-

vided a network for regional radio broadcas-
ters. Its goal is to promote balanced, profes-
sional radio journalism and reporting for the
benefit of civil society. With this aim, the FNR
organizes training sessions and competitions,
and, together with Podstantsiya
(www.podst.ru), has set up an Internet forum
in which radio journalists can publish reports
that their often strictly formatted radio sta-
tions refuse to broadcast. The most impor-
tant project is a series of radio festivals
(radiofestival.ru) in all of the federal districts
of Russia. The prizes awarded at the all-
Russian closing festival in categories such as
features, reporting, and news are regarded as
the Russian “radio Oscars.”

The Internews program (later known as the
Educated Media Foundation – EMF), which
was financed in part by the now imprisoned
oligarch Mikhail Khodorkovsky, has also left a
positive mark in the regions. Its Russian office
was closed in April 2007 after its director
Manana Aslamazyan was arrested at the
Moscow Airport. The EMF was particularly
active in the area of television and radio.
According to the EMF, in its 15 years of exis-
tence, the organization trained over 15,000
journalists, producers, media managers, web
designers, and media lawyers throughout the
whole of Russia.

Regional journalists from all branches of the
media are united in the Club of Regional
Journalists, which also used to receive finan-
cial support from Mikhail Khodorkovsky
through his Open Russia Foundation. The club
has organized topic-related training seminars
for journalists in Moscow. Recently, however,
these seminars are held only virtually – over
the Internet or via telephone – due to finan-
cial constraints.

In addition, there have been local initiatives at
the regional level deserving of support, such
as the Club of Liberal Journalists, which, for a
long time, was organized by the Friedrich
Naumann Foundation in Yekaterinburg. It pro-
vided journalists with a regular opportunity
to meet with important politicians or busi-
ness representatives for background discus-
sions. The organization Barents Press
International networks independent journa-
lists in Russia’s north with their colleagues in



R
us

si
a 

H
er

oe
s 

an
d 

H
en

ch
m

en
. 

Th
e 

W
or

k 
of

 J
ou

rn
al

is
ts

 a
nd

 th
e 

M
ed

ia
 in

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

Re
gi

on
s

15

Scandinavia. A rewarding perspective is also
offered by the formation of alternative jour-
nalist associations in regions where the offi-
cial regional association is too closely allied
to the state. Such was the case in the
Krasnodar region, where the association of
independent journalists founded the Voice of
Kuban, which provides its members with
additional training and legal assistance within
modest limits.

Many publishers and representatives of jour-
nalist associations praise exchange programs
and journalist traineeships with foreign
media as being valuable to their work.
Others see such visits abroad as being less
helpful. Even Dmitiri Polyanin, Chairman of
the Sverdlovsk Journalist Association, explai-
ned with some resignation that although
many journalist sent to complete a trainees-
hip in the West are full of enthusiasm when
describing working conditions there, “once
they get home, they continue to work just as
they did in the past.” In addition, many regio-
nal journalists suffer the problem of insuffi-
cient language skills. Few of them speak a
foreign language well enough to actively
work abroad at a media outlet. This is why it
seems to make the most sense to send jour-
nalists to English-speaking countries.

In discussions with Reporters Without
Borders, even a number of publishers and
editors-in-chief expressed the desire to gain
experience through contact with foreign
media outlets. They were particularly interes-
ted in the business concepts used by foreign
regional media, as they could offer an acces-
sible way to greater independence from state
financing.

By contrast, Maria Eismond from the Russian
Independent Print Media Program sees it as
far more sensible to promote better net-
works and exchanges within Russia. “After
all, they all have to work under similar condi-
tions,” says Eismond. She does, however, sup-
port inviting foreign experts and renowned
regional journalists as speakers at forums
and seminars hosted by Russian organiza-
tions. “This expands the horizon,” she says,
convinced. What is most important is good
coordination in measures to support and
assist journalists and media, while taking into

consideration the very different situations in
the various regions.

In light of the vastness of the Russian
Federation and the enormous regional diffe-
rences, we as Reporters Without Borders
wanted to sharpen awareness of the difficult
conditions for media and journalists in the
Russian regions. They are thereby more
dependent on the fact that the weaknesses
and strengths of their journalistic efforts
come under increased scrutiny, even from
abroad. Those journalists in the Russian pro-
vinces who are prevented from doing their
research, who find themselves under political
pressure from the authorities, or who are
even physically threatened require our sup-
port and solidarity to a far greater extent
than their colleagues in the Russian capital.

For organizations such as Reporters Without
Borders, this entails the responsibility of
maintaining a good network, even down to
the level of small cities, with the help of our
Moscow correspondents and our Russian
partners – the Center for Journalism in
Extreme Situations and the Glasnost
Defense Foundation. We feel that founda-
tions, scholarship programs, and media pro-
jects should make stronger efforts to consi-
der Russian regional journalists when selec-
ting candidates. As our investigations have
shown, many colleagues require more encou-
ragement in fulfilling their journalistic activi-
ties, as well as a more intensive exchange of
views and experience. They need greater
information on alternative financing models
and on regional journalism in other coun-
tries, as well as improved networking with
each other. The future of the Russian media
landscape will be decided in the wide
expanses of the country and not merely in
Moscow, the country’s capital.


