
Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/russie-unprecedented-offensive-
against-31-01-2014,45814.html

Europe/Ex-USSR - Russia

Blank screens

Unprecedented offensive against independent TV station
31 January 2014

Читать по-русски в PDF и ниже / Read in Russian

Reporters Without Borders condemns the unprecedented campaign of harassment suddenly
unleashed against Dozhd (Дождь, Rain TV), one of Russia’s few really independent
broadcasters, a station that is often outspoken and gives space to opposition views.

Although available only via cable, satellite and on the Internet, Dozhd had managed to acquire
a sizeable number of viewers since its launch in 2010, especially among the urban middle
class.

But a controversial poll about the siege of Leningrad during the Second World War has been
used as a pretext by many carriers for dropping Dozhd’s signal in the past few days and, since
yesterday, the station is being investigated by the St. Petersburg prosecutor’s office.

“The colossal disproportion between Dozhd’s alleged offence and the measures taken against
it clearly suggests that a convenient excuse has been found to silence a uniquely independent
TV station” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern Europe and
Central Asia desk.

“While questions could be raised about the station’s poll of its viewers, these questions
concern journalistic ethics and recent history, not the law. It would be more appropriate for
the prosecutor’s office to investigate the arbitrary way many cable and satellite TV carriers
dropped Dozhd’s signal, as Russia’s Human Rights Council has requested.

“Meddling by TV channel providers in editorial content cannot be tolerated. The decision by
most providers to suspend Dozhd will probably cause it to lose many advertisers and endanger
its financial viability. With just days to go to the Sochi Winter Olympics, the importance of this
case cannot be underestimated. Dozhd’s disappearance would be a major blow to freedom of
information in Russia.”

The controversial question that Dozhd asked its viewers on 26 January, on the eve of the 70th
anniversary of the lifting of the German army siege of Leningrad (now St. Petersburg) during
the Second World War was: “Should Leningrad have been surrendered in order to avoid
hundred of thousands of deaths?”

More than a million civilians died during the two-and-a-half-year siege but Dozhd’s question
has caused outrage in a country where Soviet resistance to Nazism is hallowed and few
question the official history of the Second World War.

Dozhd reacted to the outcry by issuing a swift apology and withdrawing the poll from its
website. But far from abating, the attacks on Dozhd and the calls for it to be sactioned have
continued to grow, especially from parliamentarians.

Most Russian cable and satellite providers began suspending its signal on 29 January. The
current situation is unclear, because some providers have alternated between cutting and
restoring Dozhd, but it is currently unavailable through Akado, Dom.ru, NTV+ (on which Dozhd
had about 80 per cent of its viewers), Rostelekom and Beeline.

In some regions, these fluctuations have led many local providers to drop Dozhd as well. The
biggest cable provider, Trikolor TV, complained in writing to Dozhd about its “violation of public
morals” and warned that it would terminate its contract within 30 days if the station
“maintained an improper content policy.”

http://fr.rsf.org/IMG/doc/cp_dozhd__31-01-2014-2.doc
http://tvrain.ru/


The federal communications regulator Roskomnadzor refused to issue a formal warning to
Dozhd but sent it a “preventive letter.” The St. Petersburg prosecutor’s office, on the other
hand, began an investigation yesterday to determine if Dozhd broke any law, possibly article
282 of the penal code on “extremism.”

The Human Rights Council, a body comprising many human rights defenders that reports to the
Kremlin, has asked the federal prosecutor’s office to verify whether the cable and satellite TV
providers acted legally when they dropped Dozhd’s signal.

(Photo: Dozhd)

Небывалая атака на независимый телеканал

«Репортеры без границ» строго осуждают беспрецедентную кампанию по оказанию
давления на телеканал «Дождь». Один из немногих независимых федеральных
телеканалов в России, «Дождь» известен своими свободными взглядами и открытостью
оппозиционным взглядам. Несмотря на вещание исключительно кабельное, спутниковое и
через интернет, канал смог привлечь большую аудиторию, особенно среди среднего
класса городского населения. Но под предлогом показа неоднозначного опроса телеканал
внезапно исчез с большинства экранов, и с 30-го января прокуратура Санкт-Петербурга
начала его проверку.

«Глубокая несоразмерность между событиями, которые вменяют в вину «Дождю», и
принятыми мерами создает впечатление, что это только повод, чтобы заставить
замолчать единственный независимый голос на российском телевидении. Если такой опрос
и вызывает определенные вопросы, они касаются журналистской этики и возможности
обращаться к недавней истории, но несомненно не закона. Более обоснованной была бы
проверка прокуратурой произвольного отключения канала из вещания кабельных и
спутниковых сетей, как того потребовал Совет при президенте РФ по развитию
гражданского общества и правам человека. Вмешательство вещательных компаний в
редакционный контент – это недопустимое превышение полномочий», - заявил Йохан
Бир, глава отдела Восточной Европы и Центральной Азии «Репортеров без границ».

«Отключение «Дождя» от вещания большинства кабельных сетей подвергает его риску
потерять множество рекламодателей и ставит под вопрос его экономическую
жизнеспособность. За несколько дней до открытия Олимпийский игр в Сочи это событие
необходимо рассматривать более глобально: исчезновение «Дождя» может нанести
большой удар по свободе информации в стране», - заключил он.

26 января 2014-го года, накануне 70-й годовщины снятия блокады Ленинграда немецкой
армией во время Второй мировой войны, «Дождь» предложил своим зрителям ответить на
вопрос «Нужно ли было сдать Ленинград, чтобы сберечь сотни тысяч жизней?». Блокада
города, которую сняли после двух с половиной лет бесплодной осады, повлекла за собой
смерть более миллиона мирных граждан. Вопрос, заданный «Дождем», спровоцировал
волну возмущения в стране, где советское сопротивление нацизму свято и где
официальная история Второй мировой войны редко ставится под вопрос. Вследствие
такой реакции «Дождь» быстро принес извинения и убрал опрос со своего веб-сайта. Но
поток нападок на канал не иссяк и принял массовый характер, а количество призывов к
цензуре увеличилось, в том числе со стороны депутатов.

Начиная с 29 января большинство российских операторов кабельных и спутниковых сетей
один за другим прекратили трансляцию «Дождя». Ситуация по-прежнему неясна,
поскольку многие операторы чередуют отключение и возобновление вещания канала, но
передачи «Дождя» больше не могут смотреть зрители таких операторов, как «Акадо»,
«Дом.ру», «НТВ+ » (абоненты которого составляют около 80% его аудитории),
«Ростелеком» и «Билайн». Эти волнения спровоцировали и отключение вещания канала
многими операторами в регионах. Крупнейший оператор спутникового телевидения
«Триколор ТВ» направил «Дождю» письменное уведомление, в котором выступил против
«нарушения общественной нравственности» и предупредил о возможности расторжении
контракта с этим каналом «в случае сохранения некорректной контентной политики».

Регулирующая служба Минкомсвязи, Роскомнадзор, не стала наказывать «Дождь»
предупреждением, лишь направив в редакцию «профилактическое письмо». А вот
прокуратура Санкт-Петербурга приступила к рассмотрению дело этого канала на
заседании 30-го января. В ближайшие дни орган решит, нарушил ли канал закон. Вопрос,
в частности, в том, подпадает ли случившееся под законодательство об «экстремизме»
(282 статья уголовного кодекса). Совет по правам человека, консультативный орган
Кремля, объединяющий множество правозащитников, попросил Генпрокуратуру
проверить законность отключения телевизионного вещания канала «Дождя» кабельными
и спутниковыми операторами.



(Фото: Дождь)

You can download those documents on our website :

• , (JPEG - 16.4 kb)

• , (Word - 187.5 kb)


