Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/russia-libel-suits-by-judges-
against-two-13-12-2013,45612.html

Unjust justice

Libel suits by judges against two independent publications
13 December 2013

Reporters Without Borders is concerned about the libel suits that two Moscow judges, Dmitri
Gordeyuk and Yuri Bespalov, have brought against two of Russia’s best-known independent
publications, the tri-weekly Novaya Gazeta and the magazine Novoye Vremya, and the two
journalists who wrote the articles that prompted the lawsuits, Nikita Girin and Zoya Svetova.

On 6 December, a Moscow court ordered Novaya Gazeta to pay 280,000 roubles (6,200 euros)
in damages, a considerable sum for a newspaper that is already in financial straits. The case
against Novoye Vremya, which is being sued for an even larger amount, is due to be heard
today.

“Both the conduct and substance of these proceedings are compromised,” Reporters Without
Borders said. “"Novaya Gazeta and Novoye Vremya were just doing their job by reporting
information about public figures that had been released by an NGO and had already appeared
elsewhere.

“"The damages sought are disproportionate and the impartiality of the proceedings is
questionable because they are being conducted by judges who belong to the same
association as the plaintiffs. We urge the courts to dismiss these patent violations of the right
to due process and the right to freedom of information.”

The two publications learned at the end of November that they were the targets of similar
lawsuits over reports published on 9 and 11 November on the same subject (here and here),
the findings of an investigation by Dissernet, a group that tracks down cases of plagiarism in
the university theses of leading pubic figures.

Comparing Gordeyuk’s thesis with the earlier thesis of his research supervisor, Bespalov,
Dissernet said it was clear that Gordeyuk had copied large chunks of his supervisor’s thesis,
going so far as to use his statistical data while applying different dates to them.

Gordeyuk’s name is linked with the Bolotnaya Square case, in which opposition activists were
accused of violence during a protest on 6 May 2012 against Vladimir Putin’s return to the
Kremlin. As a Moscow appeal court judge, Gordeyuk was one of the judges who repeatedly
rejected requests for the defendants’ conditional release.

As a result, Dissernet’s revelations have given rise to a public debate in which opposition
leader Alexei Navalny has taken part.

The articles that Girin wrote for Novaya Gazeta and Svetova wrote for Novoye Vremya were
based on Dissernet’s findings and referred directly to them. Svetova’s article also gave details
of Gordeyuk’s career and his links with Bespalov and Olga Egorova, the president of the
Moscow municipal court (Mosgorsud).

As well as damages, the plaintiffs are also seeking the removal of the offending articles from
the two newspapers’ websites and the publication of retractions.

The lawsuit against Novaya Gazeta took no time to hear. Neither Gordeyuk nor Bespalov, nor
their lawyers, bothered to attend the single hearing held on 6 December.

After refusing to hear testimony from Dissernet’s representatives in the newspaper’s defence,
the judges quickly granted all of the plaintiffs’ requests, ordering Novaya Gazeta to pay
280,000 roubles (6,200 euros) in damages and publish a retraction, and ordering Girin to pay
130,000 roubles (2,900 euros) in damages.


http://www.novayagazeta.ru/
http://newtimes.ru/
http://www.novayagazeta.ru/politics/60866.html
http://newtimes.ru/articles/detail/73832/
http://www.dissernet.org/expertise/gordeyukdv2003.htm

The defendants have announced their intention to appeal. If the appeal court upholds the
lower court’s ruling, Novaya Gazeta will just to have to count on journalistic solidarity.

Meanwhile, the amount of damages sought in today’s case against Novoye Vremya is five times
as high.

Russia is ranked 148th out of 179 countries in the 2013 Reporters Without Borders press
freedom index.

(Photo : Lenta.ru)



