
Asia - Thailand  

Reporters Without Borders is concerned about the fate of Somyot Pruksakasemsuk, editor of 
the magazine Voice of Thaksin, who was arrested by the Department of Special Investigation 
(DSI) on 30 April and was placed in pre-trial custody today by a Bangkok criminal court on a 
charge of lèse-majesté. A request for release on bail was rejected. 

“This arrest confirms that a crackdown on the opposition media is under way,” Reporters Without 
Borders said. “Once again it is a lèse-majesté charge that has been used to detain an opposition 
journalist and activist. This is not an isolated case but one that targets all media that are close to 
or support the opposition. In less than a month, about 20 opposition figures have been accused of 
lèse-majesté.” 

Somyos was arrested at the border in Aranyaprathet, in the eastern province of Sa Kaeo, as he 
was trying to cross into Cambodia. The Bangkok Post quoted a police officer as saying the court 
granted a request from the DSI to hold him for ten days so that he could not “tamper with the 
evidence against him.” 

The editor of the bi-monthly Voice of Thaksin (which was banned in 2010 and which was 
subsequently replaced by Red Power), Somyos was arrested in May 2010 following the final 
assault on the “Red Shirt” opposition demonstrators and was held for three weeks. He later gave 
Reporters Without Borders an interview. 

During the news conference he gave on 21 May 2010, he called for a halt to “any threatening act 
against all mass media.” At the end of the news conference he turned himself in to the authorities. 

Representatives of the Thai Journalists Association (TJA) and the Thai Broadcast Journalists 
Association (TBJA) announced on 30 April, the day of his arrest, that they were writing to Prime 
Minister Abhisit Vejjajiva requesting his support for World Press Freedom Day tomorrow. 

Police close a dozen community radio stations, carry out arrests 

27-04-2011 

Reporters Without Borders condemns the closure of a dozen community radio stations linked to 
the opposition “Red Shirts” in a major police operation yesterday in Bangkok and the surrounding 
provinces. An exact list of the radio stations raided by the police is not yet available. 

“Coming just a few months before general elections, this crackdown is very disturbing,” Reporters 
Without Borders said. “If opposition media are no longer allowed to operate, coverage of the 
elections will inevitably be very one-sided. Worse still, this wave of closures could indicate a desire 
to permanently censor the opposition.” 

The press freedom organization added: “The Thai government must end this kind of harassment, 

Reporters 
Without Borders http://www.rsf.org/thailande-lese-majeste-charge-

used-to-02-05-2011,40121.html

Mounting repression 

Lèse-majesté charge used to crackdown on opposition media  
2 May 2011  

Page 1 of 2Print : Lèse-majesté charge used to crackdown on opposition media

03/05/2011http://en.rsf.org/spip.php?page=imprimir_articulo&id_article=40121



which targets not just the Red Shirts but also all those who publicly express their views about 
Thailand’s political system and monarchy. They are just exercising their right to free speech, which 
is necessary for a democracy to function properly.” 

Three people are known to have been arrested during yesterday’s raids: Lek Suphan, a 
programme host on radio FM 105.75 Ruam Jai Thai (United Thais), the disk-jockey of a station 
that broadcasts on 105.40 MHz in Pathum Thani province and the manager of Radio Red Skills 
(96.35 MHz). The last two were later freed on bail. 

The raids were covered by Prachatai, Thai E-News and other news websites, which said they were 
carried out by police and officials from various government departments. Some sources told 
Reporters Without Borders the raids were led by the government’s Internal Security Operations 
Command (ISOC). 

Palot Chalermsan, an employee of radio Lam Lukka FM 105.40, was quoted by Prachatai as 
saying: “Between 20 and 30 officials from the Department of Special Investigation, the National 
Broadcasting and Telecommunications Commission, the Crime Suppression Division and the local 
police came with a court order, confiscated equipment and took it away to Khu Khot police 
station.” 

Palot said the station had resumed broadcasting just a week before the raid, after being off the air 
for repairs. The police said they carried out the raids on official instructions and claimed that the 
stations targeted had been broadcasting illegally and had defamed the monarchy. 

The authorities often use lèse-majesté charges under article 112 of the criminal code for political 
purposes, especially to silence dissent and criticism of the monarchy. One of the latest targets 
Somsak Jeamteerasakul, a history professor at Thammasat University’s faculty of arts, was 
threatened by a government official on 22 April with a lèse-majesté prosecution in connection with 
a speech he gave last December proposing a reform of the monarchy. 

In statement released on 24 April, Somsak said he had been followed by unidentified men on 
motorcycles during the past few days and had received an anonymous phone call in which he was 
told that security officials were keeping a close watch on him and were ready to arrest him at any 
moment. 

Thailand is classified as a “country under surveillance” in the “Enemies of the Internet” report that 
Reporters Without Borders released on 11 March. A dozen people including bloggers, university 
academics and dissidents are currently being prosecuted on lèse-majesté charges. 

Page 2 of 2Print : Lèse-majesté charge used to crackdown on opposition media

03/05/2011http://en.rsf.org/spip.php?page=imprimir_articulo&id_article=40121


