Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/congolese-government-shows-
double-22-05-2014,46325.htm]

Biased treatment
Congolese government shows double standard over media

concentration
22 May 2014

Reporters Without Borders is alarmed at the Congolese authorities’ biased treatment of media
groups that are critical of the government.

On 5 May, the chairman of the Talassa group, which includes a business newspaper, a bi-
weekly, a monthly, a website and a printing plant, as well as an communication agency, was
informed that its “certificate of declaration”, granted by the High Council for Freedom of
Communication (CSLC) in November 2001, had been withdrawn.

The decision, based on a 2011 law on freedom of information and communication which bans
concentration of ownership in the communication and information business, could lead to the
group’s closure.

“Reporters Without Borders is astonished that such an offence appears to target only groups
whose publications are critical of the government,” said Cléa Kahn-Sriber, the head of the
Reporters Without Borders Africa desk.

“Similar groups headed by people close to the Congolese government have not been punished. Is
this meant to silence critical voices on the eve of the planned referendum on the amendment of
the 2002 constitution which could allow President Denis Sassou-Nguesso, in office since 1997, to
serve another term?”

For example, the group Bassin du Congo-SA, which is led by a close ally of the president, owns
the Adiac news agency, which is mostly financed by the government, as well as a daily
newspaper, a website and a printing plant. The group DRTV, owned by a senior government
official, General Norbert Dabira, has a radio station and two television stations.

The dismantling of the Talassa media group follows its publication in March of several articles
that shed light on strange goings-on, such as a huge increase in the numbers of voters is
regions that were sympathetic to the president, and the lack of a judicial investigation into the
deaths of some 20 people in Brazzaville when the army arrested Colonel Marcel Ntsourou in
December last year.

Last year, the biweekly newspaper Talassa was twice banned from publishing, first in June
along with three other known for keeping their distance from the government, on grounds of
“publishing seditious articles, disseminating false news, manipulating opinion and inciting
violence, and defamation”, and then for four months in February this year for repeatedly failing
to respect the council.

In December, three newspapers, La Griffe, Le Nouveau Regard and La Vérité, were also banned
from publishing indefinitely for "undermining national security and a repeat offence of
misrepresenting and distorting facts in order to abuse people’s good faith”.

The Republic of Congo is ranked 82nd of 180 countries in the 2014 World Press Freedom Index
compiled by Reporters Without Borders.



http://en.rsf.org/congo-regulator-suspends-four-03-06-2013,44707.html
http://rsf.org/index2014/en-index2014.php

