
Refugee Review Tribunal 
AUSTRALIA 

 

RRT RESEARCH RESPONSE 

Research Response Number:  ZWE33408 
Country:     Zimbabwe 
Date:      1 July 2008 
 
Keywords: Zimbabwe – MDC Supporters – Suspected Foreign Spies – Suspected Foreign 
Journalists – Police – Public Order and Security Act – State Protection 

This response was prepared by the Research & Information Services Section of the 
Refugee Review Tribunal (RRT) after researching publicly accessible information 
currently available to the RRT within time constraints. This response is not, and does 
not purport to be, conclusive as to the merit of any particular claim to refugee status or 
asylum. This research response may not, under any circumstance, be cited in a decision 
or any other document. Anyone wishing to use this information may only cite the 
primary source material contained herein. 

 
 

 
 
Questions 
 
1. Please provide an update of the situation for suspected Movement for Democratic Change 
(MDC) supporters. 
2. Please provide an update of the situation for suspected foreign spies.  
3. Please provide an update of the situation for suspected foreign journalists. 
4. Is it likely that someone arrested by the Zimbabwean police on suspicion of being one or all of 
the above would be released the following day? 
5. What is the ‘Public Order and Security Act’? Which arm of government is responsible for 
administering this Act?  
6. Please provide an update on the level of state protection available to suspected opposition 
supporters.  
 

RESPONSE 

1. Please provide an update of the situation for suspected Movement for Democratic 
Change (MDC) supporters. 
 
An Associated Press Newswires article dated 30 June 2008 refers to “Zimbabwe’s longtime 
ruler Robert Mugabe” being “sworn in as president for a sixth term Sunday after a widely 
discredited runoff in which he was the only candidate. His main rival dismissed the 
inauguration as “an exercise in self-delusion.” The article indicates that “in a speech 
following his swearing-in”, Mugabe said that “Sooner or later, as diverse political parties, we 
shall start serious talks”. The article also indicates that: 
 



African and other world leaders have condemned Friday’s vote. Human rights groups said 
opposition supporters were the targets of brutal state-sponsored violence during the campaign, 
leaving more than 80 dead and forcing some 200,000 to flee their homes. 
 
Residents said they were forced to vote by threats of violence or arson from Mugabe 
supporters who searched for anyone without an ink-stained finger -- the telltale sign that they 
had cast a ballot. 
 
On Sunday, Human Rights Watch said in a statement that Mugabe supporters beat people 
who couldn’t prove they voted. 
 
Tsvangirai withdrew from the race because of the violence, though his name remained on the 
ballot and his supporters may have spoiled their ballots rather than vote for Mugabe. 
 
The electoral commission said total results showed more than 2 million votes for Mugabe, 
and 233,000 for opposition candidate Morgan Tsvangirai. Turnout was put at about 42 
percent, and 131,000 ballots had been defaced or otherwise spoiled, apparently as an act of 
protest. Neither candidate got credit for the spoiled ballots (Shaw, Angus 2008, ‘Zimbabwe’s 
Mugabe sworn in after discredited vote’, Associated Press Newswires, 30 June – Attachment 
2). 

 
An article dated 29 June 2008 on the Human Rights Watch website indicates that 
“government violence against opposition supporters continued even after the vote on June 27, 
2008” in Zimbabwe. Human Rights Watch had “documented numerous incidents of 
intimidation, violence and manipulation of the vote by Mugabe’s ruling ZANU-PF party 
before, during and after the June 27 runoff vote. In the capital, Harare, Human Rights Watch 
documented incidents of reprisal attacks by ZANU-PF supporters against people who did not 
go out and vote for Mugabe” (Human Rights Watch 2008, African Union: Reject Result in 
Zimbabwe’s Sham Election, 29 June 
http://hrw.org/english/docs/2008/06/28/zimbab19221.htm - Accessed 30 June 2008 – 
Attachment 3).     
 
An article dated 27 June 2008 on the Amnesty International website refers to “[v]oting in 
Zimbabwe on Friday” having “been marked by a campaign of state violence and intimidation 
in the run up to the presidential election.” It is stated in the article that: 
 

The decision to hold the vote came despite calls by the international community to postpone 
the election until the security situation in Zimbabwe had improved. Across Zimbabwe, 
thousands of suspected supporters of the opposition Movement for Democratic Change 
(MDC) have been harassed and intimidated. 
 
“Today’s election is being held against a backdrop of widespread killings, torture and assault 
of perceived opposition supporters. Zimbabwe has been allowed to operate outside the 
African Union (AU) and UN human rights framework for far too long,” said Amnesty 
International. 
 
…Supporters – or perceived supporters – of the MDC have been arbitrarily arrested and 
detained. The MDC claims that about 2,000 of its members are in custody. Among the 
political detainees was the party’s Secretary General Mr Tendai Biti, who was released from 
detention on 26 June after being arrested on 12 June on charges of treason. 
 
Over 80 people have been killed in the post-election violence so far – most of them MDC 
supporters. 

http://hrw.org/english/docs/2008/06/28/zimbab19221.htm


 
“War veterans” have set up informal “bases” in rural and urban areas where they plan attacks 
against perceived MDC supporters.  They conduct “re-education” sessions that include 
severely assaulting people suspected to be MDC supporters as a “lesson” to others. Victims 
include women, children and the elderly. 
 
State security agencies such as the police and army are being used to pursue a partisan agenda 
– seriously compromising their constitutional responsibility to protect the human rights of all 
Zimbabweans (Amnesty International 2008, Violence and coercion mark Zimbabwe’s 
election, 27 June http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-
mark-zimbabwes-election-20080627 - Accessed 1 July 2008 – Attachment 4). 

 
An article in The Economist dated 26 June 2008 indicates that:  
 

After weeks of orchestrated state-sponsored violence, Zimbabwe’s battered opposition 
decided not to take part in the presidential run-off scheduled for June 27th. Though the 
Movement for Democratic Change (MDC) and its leader, Morgan Tsvangirai, insisted until a 
few days before the poll that they would not pull out, they conceded on June 22nd that 
elections could not be remotely fair in the circumstances. Mr Tsvangirai said he could no 
longer ask Zimbabweans to cast their vote “when that vote could cost them their lives”. 
Fearing for his own safety, he took refuge in the Dutch embassy in Harare, the capital; some 
300 of his supporters later did the same at South Africa’s embassy. 
 
So President Robert Mugabe looks sure to win another term. Yet the crisis is far from over. 
Despite Mr Tsvangirai’s withdrawal, government-organised violence against people 
suspected of supporting him has only intensified. The authorities said they still planned to 
hold the election. But criticism from Africa and beyond began to mount faster than before. Mr 
Mugabe is far from home and dry. 
 
The MDC won the first round of an election at the end of March for both the presidency and 
for Parliament, snatching a majority from the ruling ZANU-PF in the lower house for the first 
time since independence in 1980. It also claimed to have won the presidential ballot outright, 
but official results called for a run-off. 
 
Since then, the MDC has been the victim of unbridled retaliation. More than 80 of its 
supporters are reckoned to have been killed, 10,000 of them injured, twice as many homes 
destroyed, and more than 200,000 people displaced. Human Rights Watch, a New York-based 
monitoring group, has documented a campaign of systematic state-sponsored retribution and 
terror against lawyers, journalists and civic organisations as well as people suspected of 
supporting the MDC. Though isolated incidents of retaliation by the opposition have been 
reported, independent observers say that ZANU-PF’s militia’s have abducted, tortured, 
murdered and raped on a grand scale. 
 
Last week the wife of Harare’s new MDC mayor, Emmanuel Chiroto, was abducted with her 
four-year-old son. He was freed unharmed but she was beaten to death. Terror first meted out 
in rural areas that were once ruling-party strongholds has spread to the cities, where the MDC 
has long been popular. Fearful residents are being forced to display ZANU-PF regalia and 
attend “re-education” meetings, often deep into the night. 
 
Many opposition rallies were banned. A court overturned a police ban and allowed the MDC 
to hold a rally in Harare on June 22nd. But thousands of government-backed youth militias 
armed with iron bars and guns blocked the road to the grounds where the rally was to take 
place, chasing and beating people who tried to gather. Mr Tsvangirai was detained several 
times on the campaign trail. Tendai Biti, his party’s secretary-general, has been thrown 

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-election-20080627
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-election-20080627


behind bars, charged with treason and denied bail. The party says that over 2,000 of its 
supporters, including hundreds of its polling agents, are being detained. 
 
Despite Mr Tsvangirai’s decision to pull out, the regime still seems determined to expunge 
every whiff of opposition – or at least make sure that, if negotiations ever begin, the MDC 
will be weaker (‘An election with only one candidate’ 2008, The Economist, 26 June  
http://www.economist.com/world/africa/PrinterFriendly.cfm?story_id=11636482 – Accessed 
27 June 2008 – Attachment 5). 

 
An article in the Zimbabwe Standard dated 22 June 2008 refers to “ZANU PF militias, youths 
and war veterans” having “invaded the MDC stronghold of the urban areas, laying siege to 
towns and cities, previously largely untouched by the violence raging in the rural areas.” It is 
stated in the article that: 
 

On Wednesday morning, four MDC supporters were found dead, a day after they had been 
abducted in Unit F in Chitungwiza. This raised the death toll blamed on Zanu PF by the MDC 
to 70. 

 
On Thursday night, MDC supporters were attacked in Mbare, Rugare, Warren Park, and 
Dzivarasekwa by the Zanu PF militia code-named Chipangano (“our agreement”). 

 
…Most Harare high-density residents were forced to attend night meetings (pungwes) where 
they are ordered to sing Zanu PF songs praising Mugabe and Zanu PF. 

 
…In Magada in Epworth, there were many reports of attacks by “war veterans” and Zanu PF 
youths on suspected MDC supporters. Several houses were burnt down and many people 
ended up in hospital. Militias told residents the settlement would be destroyed if Mugabe lost 
the election. 

 
…The deputy minister of Information and Publicity, Bright Matonga yesterday accused The 
Standard of negative reporting. 

 
“You always report negative stories about our party and I have never seen a report about 
MDC assaulting Zanu PF supporters in your paper. You need to report about that if you want 
my comment,” Matonga said. 

 
War veterans’ leader Jabulani Sibanda denied they had set up bases in Harare (‘Urban areas 
under siege’ 2008, Zimbabwe Standard, 22 June – Attachment 6).       

 
A Human Rights Watch report dated June 2008 indicates that since the elections in 
Zimbabwe on 29 March 2008, ZANU-PF had “quickly responded to the loss of its 
parliamentary majority for the first time since independence and its leader finishing second in 
the presidential vote by unleashing a systematic and brutal campaign of violence against the 
opposition. Those leading the campaign have dubbed it “Operation Makavhoterapapi?”18 
(Operation Where Did You Put Your Vote?).” According to the article: 
 

There is overwhelming evidence that the organized pattern of abuses have been replicated 
throughout the provinces. In nearly all the areas affected by violence, victims and 
eyewitnesses told Human Rights Watch that it was usually conducted at night and was 
characterized by abductions, beatings and the looting and burning of huts and other property. 
 
ZANU-PF officials and “war veterans” are beating and torturing suspected MDC activists and 
supporters in hundreds of base camps established across the provinces as local centers of 

http://www.economist.com/world/africa/PrinterFriendly.cfm?story_id=11636482


operations. ZANU-PF supporters, government officials, “war veterans” and state security 
forces are conducting brutal daily “re-education” meetings in which they beat and at times 
torture local residents to force them to denounce the MDC and swear allegiance to ZANU-PF. 
Further, ZANU-PF and its allies have gone on a campaign of widespread destruction of 
property and looting, including the burning of homesteads, that has led to thousands of people 
being internally displaced. There has been a spate of abductions and killings of known MDC 
activists by suspected agents of the state, ZANU-PF supporters and “war veterans” in the 
province of Mashonaland East and in Harare. 
 
Interviews by Human Rights Watch with more than 60 victims and eyewitnesses indicate that 
the violence has been concentrated in areas traditionally viewed by ZANU-PF as 
“strongholds,” in the provinces of Mashonaland West, Mashonaland Central and 
Mashonaland East, as well as the provinces of Manicaland, Masvingo and the capital Harare. 
Human Rights Watch has also documented other incidents of violence in Midlands, 
Matabeleland North and Matabeleland South provinces. 
 
…The violence appears to be intended to punish Zimbabweans who voted for the MDC on 
March 29, in particular those who voted in the “strongholds.” It is being used to deter people 
from voting for the MDC and to persuade them to vote for ZANU-PF during the presidential 
runoff. Finally, it is being used to change the political landscape of rural areas by effectively 
displacing and thereby disenfranchising the voting rights of known MDC members and 
supporters. 
 
The scope and scale of the post-election violence far exceeds that seen during past election 
years of 2000, 2002 and 2005. Local human rights organizations have reported thousands of 
incidents of violence throughout the country since April. For example, on May 8, the 
Zimbabwe Association of Doctors for Human Rights (ZADHR) reported that it had 
documented 900 victims of organized violence and torture, including 22 deaths, in the post-
election period.21 As of May 27, Human Rights Watch had confirmed at least 36 deaths and 
found that the number of confirmed victims of violence and torture across the country had 
risen to almost 2,000.22 Nearly all were MDC activists or people perceived to have voted for 
the MDC. Some have been observers from the independent Zimbabwe Election Support 
Network. 
 
ZANU-PF supporters and their allies have not found it necessary to prove that a person voted 
for the MDC before meting out “punishment.” Instead they have examined results posted 
outside polling stations to identify areas where people voted for MDC in large numbers, even 
if the MDC lost to ZANU-PF in those areas (Human Rights Watch 2008, “Bullets for Each of 
You”: State-Sponsored Violence since Zimbabwe’s March 29 Elections, June, pp.14-16 – 
Attachment 7). 

 
The UK Home Office country of origin information report on Zimbabwe dated 3 June 2008 
includes information on the 2008 parliamentary and presidential elections in Zimbabwe and 
post-election violence (UK Home Office 2008, Country of Origin Information Report: 
Zimbabwe, 3 June, Paragraphs 6.24-7.06 – Attachment 8). 
 
2. Please provide an update of the situation for suspected foreign spies. 
 
An article on the Reporters Without Borders website indicates that Zimbabwe’s President 
“Mugabe orders the arrest of local and foreign journalists, who he accuses of spying because 
they do not obey the regime’s strict rules, and uses threats and legal harassment in a bid to 
silence them.” The article also indicates that “[t]he 2002 information law introduced strict 
monitoring of the media and is used to combat supposed foreign subversion” (‘Predators – 



Zimbabwe: Robert Mugabe’ (Undated), Reporters Without Borders website 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=13667 – Accessed 25 June 2008 – Attachment 9). 
 
An Associated Press Newswires article dated 17 March 2008 refers to the official media in 
Zimbabwe reporting that the government was “screening foreign journalists before letting 
them into the country” prior to the elections in March “amid suspicion that some may be 
spying for hostile Western nations”. It is stated in the article that: 
 

“We have a team drawn from (the ministries) of information, foreign affairs and the security 
arms that are examining each and every application,” government spokesman George 
Charamba told the [Sunday Mail] paper, a government mouthpiece. 
 
“We are mindful of attempts to turn journalists into observers and security personnel from 
hostile countries,” he said. “Those will be flushed out” (Shaw, Angus 2008, ‘Zimbabwe 
screens foreign journalists for Western spies 2 weeks before elections’, Associated Press 
Newswires, 17 March – Attachment 10).      

 
The US Department of State report on human rights practices in Zimbabwe for 2007 refers to 
the International Federation of Journalists reporting ‘that the government had compiled a list 
of 15 Zimbabwean journalists targeted for surveillance and other unspecified action for 
working with ‘hostile governments.” According to the report: 
 

Journalists and publishers continued to practice self-censorship as a result of government 
action and threats. On September 22, for example, the International Federation of Journalists 
reported that the government had compiled a list of 15 Zimbabwean journalists targeted for 
surveillance and other unspecified action for working with “hostile governments.” All 
journalists on the list, which included at least three journalists who had already been attacked 
or threatened during the year, worked for the independent media. The government denied the 
authenticity of the list (US Department of State 2008, Country Reports on Human Rights 
Practices for 2007 – Zimbabwe, March, Section 2(a) – Attachment 11). 

 
An article dated 7 December 2007 indicates that a High Court judge in Zimbabwe had 
“postponed to an indefinite date the appeal hearing of three spies jailed for contravening the 
Official Secrets Act after they sold State secrets to foreign agents.” Godfrey Dzvairo, who 
was “Zimbabwe’s former ambassador-designate to Mozambique, former Metropolitan Bank 
company secretary Tendai Matambanadzo and Itai Marchi, the ex-Zanu-PF director for 
external affairs,” had been “convicted in January 2005 of breaching section 4 of the Official 
Secrets Act in a high profile case that attracted local and international publicity.” Dzvairo had 
received “an effective six years behind bars, while Matambanadzo and Marchi were each 
jailed for five years.” They “were convicted on their own plea of guilty to selling State 
secrets to foreign agents, but later sought to alter the plea to not guilty, claiming that they 
were forced to admit to the charges” (‘Hearing Deferred’ 2007, All Africa, source: The 
Herald, 7 December – Attachment 12). 
 
An earlier Reuters News article dated 19 February 2005 refers to state media reporting that 
“[a] Zimbabwean member of parliament and nephew of President Robert Mugabe” had “been 
freed after two months of police detention over charges of spying for a foreign government”. 
Philip Chiyangwa, a ZANU-PF party legislator, “was arrested in December with four other 
prominent Zimbabweans on charges of contravening the Official Secrets Acts by selling state 
secrets to foreign agents.” Following a trial, three of his co-accused had been “jailed for up to 
six years”. The article indicates that: 

 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=13667


Chiyangwa and another official were still awaiting trial, but Zimbabwe’s official Herald 
newspaper reported on Saturday that the parliamentarian was freed on Friday on orders from 
High Court judge Charles Hungwe who said the state case against him was “vague and 
imprecise”. 
 
It was not immediately clear if the charges against Chiyangwa would be dropped (‘Zimbabwe 
MP freed after detention on spying charges’ 2005, Reuters News, 19 February – Attachment 
13). 

 
A BBC News article dated 1 July 2006 indicates that Zimbabwean authorities had “released 
three long-term prisoners convicted of murder and spying for South Africa during the 
apartheid era.” The men were freed by the government “on humanitarian grounds” 
(‘Zimbabwe releases apartheid spies’ 2006, BBC News, 1 July 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5137566.stm - Accessed 24 June 2008 – Attachment 14).   
 
Another BBC News article dated 11 April 2006 refers to a United Kingdom Asylum and 
Immigration Tribunal (AIT) ruling in October 2005, in which the Tribunal said “that 
Zimbabwean security services believed returning asylum seekers were British spies” (‘Q and 
A: Zimbabwe asylum ruling’ 2006, BBC News, 11 April 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4901202.stm - Accessed 24 June 2008 – Attachment 15). 
Please see the UK Home Office country of origin information report on Zimbabwe dated 3 
June 2008 for more recent information on the treatment of returned failed asylum seekers 
(UK Home Office 2008, Country of Origin Information Report: Zimbabwe, 3 June, 
Paragraphs 35.01-35.08 – Attachment 8).         
 
A Reuters News article dated 7 March 2006 indicates that a state daily in Zimbabwe had 
reported that Zimbabwe’s state security minister had branded “Arthur Mutambara, recently 
elected leader of a faction of the Movement for Democratic Change” as “a CIA agent and 
stooge of the Bush administration”. The accusations were dismissed by a spokesman for the 
Mutambara MDC faction, who said that “It’s absurd but in their view we are all foreign 
agents and the only patriots are found in ZANU-PF” (‘Zimbabwe brands new opposition 
leader U.S. agent’ 2006, Reuters News, 7 March – Attachment 16). 
 
An article dated 30 July 2005 refers to “key Government officials” in Zimbabwe accusing the 
second pastoral mission by the SACC [Southern African Council of Churches] visiting 
Zimbabwe “of being British spies.” According to the article: 
 

The second pastoral mission by the SACC (The Tablet, 23 July) failed to meet key 
Government officials, who accused the mission of being British spies. According to South 
African media reports, some delegates were detained in the eastern border town of Mutare by 
state security agents while trying to assist affected families (‘Mugabe’s demolitions target 
churches’ 2005, Africa Infodoc Service, 30 July – Attachment 17).            

 
3. Please provide an update of the situation for suspected foreign journalists. 
 
An Agence France-Presse article dated 29 June 2008 refers to “[t]wo journalists working for 
a private South African television station and arrested in Zimbabwe for allegedly working 
without accreditation” having “been freed without charge, state media said Sunday.” The 
journalists were from e-tv, which had been banned by Zimbabwean authorities “from 
covering the country’s presidential polls on grounds it had previously breached media and 
security laws in a report on diamond smuggling last year.” They had been “suspected to have 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5137566.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4901202.stm


been trying to cover the elections when they were allegedly seen carrying out interviews 
around 50 metres (yards) away from the Zimbabwean side of the border”, but had been 
released after it was established “that they had been working on a different story.” It is stated 
in the article that: 
 

Several foreign journalists were arrested in the aftermath of the first round of the presidential 
election on March 29 but were later released, as were television technicians working for 
foreign television stations. 
 
Zimbabwean authorities barred most foreign news organisations from covering the 
presidential elections and had warned they would deal severely with journalists who sneaked 
into the country. 
 
Mugabe’s government passed a law on the eve of the last presidential election in 2002 which 
has been invoked to expel foreign correspondents and shut down at least four independent 
newspapers (‘Arrested South African TV journalists freed in Zimbabwe’ 2008, Agence 
France-Presse, 29 June – Attachment 18). 

 
A report dated 23 June 2008 on the Committee to Protect Journalists website indicates that: 
 

A politically vulnerable President Robert Mugabe and his administration have unleashed the 
harshest news media crackdown in their notoriously repressive tenure. Startled by March 29 
election results that favored the opposition, Mugabe’s government has arbitrarily detained at 
least 15 journalists and media workers, intimidated sources, obstructed the delivery of 
independent news, and tightened its grasp on state media. 
 
“This is the worst time for journalists in Zimbabwe’s history,” Geoff Hill, an exiled 
Zimbabwean reporter and author, told the Committee to Protect Journalists. Several other 
veteran journalists, both local and foreign, offered the same characterization during interviews 
conducted here and in areas bordering Zimbabwe. 
 
…A spike in journalist arrests immediately after the March 29 election—among them the 
detention of Pulitzer Prize-winning reporter Barry Bearak—drew worldwide attention. But 
CPJ’s investigation has found that throughout the run-off election period, Mugabe’s 
government has engaged in an ongoing pattern of press harassment. Police have arrested 
journalists without basis and charged them under nonexistent laws. State radio has been filled 
with pro-Mugabe propaganda. Foreign newspapers have been subjected to onerous import 
charges, their staffers to outright attack. 

 
The report includes the following further information in relation to foreign journalists: 
 

About a half dozen international news organizations have correspondents permanently 
stationed in Harare, although the number grows several-fold during election periods. Many 
news organizations are forced to skirt restrictive entry requirements so they can report inside 
the country. For the March 29 vote, major outlets such as CNN, BBC, Sky News and South 
Africa’s e.tv were officially barred from covering the election inside the country. 
 
Unlike some African countries where foreign journalists can work relatively freely, 
Zimbabwe has targeted journalists working for international media. Just one week after the 
election results were announced, five foreign media workers were detained across the 
country. Bearak, a New York Times correspondent, was arrested during this period and 
charged with “committing journalism.” 
 



“One of my captors, Detective Inspector Dani Rangwani, described the offense to me as 
something despicable,” Bearak recounted in an interview with CPJ. 
 
It was not, however, a crime. Zimbabwe’s parliament this year revised the country’s notorious 
Access to Information and Privacy Policy Act, or AIPPA, allowing journalists to work 
without state accreditation. That did not stop authorities from using the now-obsolete section 
of the law to arbitrarily arrest at least 10 journalists. “Now when the police arrest journalists 
they are either using trumped-up charges or laws that no longer exist,” Bearak said. 
 
All types of media workers have been targeted, CPJ research shows. In May, three truck 
drivers were arrested for allegedly hauling Sky News equipment, and they are now facing six-
month jail terms. In March, two technicians working for the South African media company 
GlobeCast were arrested while setting up cameras and other equipment for an interview with 
Information Minister Sikhanyiso Ndlovu. One of them, cameraman Sipho Moses Maseko, 
spent most of two weeks in Zimbabwean prisons, including one meant for hardened criminals, 
before being acquitted on obsolete accreditation charges. “The main prison was particularly 
dire—it’s full of sick people,” Maseko said. A veteran newsman, he was still shocked at 
landing in jail “for setting up a microphone.” 
 
The GlobeCast case was replete with irregularities, CPJ’s investigation found. One 
magistrate, finding no basis for the arrests of Maseko and colleague Abdulla Ismail Gaibbe, 
ordered their release only to see a high-ranking police inspector simply re-arrest the pair 
within minutes of their leaving the Harare courtroom. “The law is only adhered to and applied 
when it serves the perpetuation of the state,” said Beatrice Mtetwa, a human rights lawyer 
who has defended a number of journalists. 

 
The report refers to “[j]ournalists based in South Africa... making quick forays of their own 
across the border” to conduct interviews. The article indicates that: 
 

“Even with this big suppression, networks still manage to smuggle cameras in and conduct 
hit-and-run interviews,” said GlobeCast’s Maseko, who has worked with several major 
television networks. “The news is still getting leaked out” (Rhodes, Tom 2008, ‘Bad to Worse 
in Zimbabwe’, Committee to Protect Journalists website, 23 June 
http://www.cpj.org/Briefings/2008/zim08/zim08.html - Accessed 25 June2008 - Attachment 
19). 

 
An earlier article dated 16 April 2008 on the Reporters Without Borders website refers to a 
Harare court acquitting “New York Times correspondent Barry Bearak and British freelance 
journalist Stephen Bevan of working without press accreditation, their lawyer said. Two 
South African TV technicians who had been arrested on similar charges, Sipho Maseko and 
Abdulla Gaibee, were acquitted on 14 April” (‘Two foreign reporters and two South African 
TV technicians acquitted’ 2008, Reporters Without Borders website, 16 April 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26503 – Accessed 25 June 2008 – Attachment 20). 
 
According to an Agence France-Presse article dated 20 June 2008, a Zimbabwe electoral 
commission spokesman had been reported by The Herald newspaper as saying that “eight 
foreign journalists and 146 local journalists” had been accredited at that time for the 
presidential run-off (‘370 observers accredited for Zimbabwe run-off: state media’ 2008, 
Agence France-Presse, 20 June – Attachment 21).    
 
The Human Rights Watch report dated June 2008 indicates that “ZANU-PF supporters and 
“war veterans” have created “no-go areas” across broad swathes of the countryside in the 
provinces of Mashonaland East, Mashonaland West and Mashonaland Central to prevent 

http://www.cpj.org/Briefings/2008/zim08/zim08.html
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26503


victims from leaving the provinces, and to prevent foreign journalists and local human rights 
organizations from reporting on the violence” (Human Rights Watch 2008, “Bullets for Each 
of You”: State-Sponsored Violence since Zimbabwe’s March 29 Elections, June, p.39 – 
Attachment 7). 
 
An article dated 17 April 2008 on the Reporters Without Borders website refers to “British 
journalist Jonathan Clayton, a correspondent for The Times of London,” being “deported to 
South Africa after being sentenced yesterday by a court in Bulawayo to a fine of 20 billion 
Zimbabwean dollars (150 euros) or six months in prison for making false statements to 
immigration officials when he arrived in Bulawayo on flight from South Africa on 9 April.” 
The presiding judge “said that, when questioned by immigration officials at the airport, 
Clayton vehemently denied being linked to any news media” (‘British journalist fined and 
deported after being held for a week’ 2008, Reporters Without Borders website, 17 April 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26597 – Accessed 25 June 2008 – Attachment 22). 
 
According to an article dated 4 April 2008 on the Committee to Protect Journalists website, 
CPJ Executive Director Joel Simon had said that “Zimbabwe has a history of using journalist 
accreditation laws as a means to prevent foreign journalists covering the country’s turbulent 
politics—it is a backdoor form of censorship”. It is stated in the article that: 
 

The Zimbabwean government used its restrictive journalist accreditation law, the Access to 
Information and Protection of Privacy Act, to prevent most major international media outlets 
and some local journalists from covering the country’s elections, CPJ reported on March 27. 
While a government spokesman told the pro-government daily The Sunday Mail that it had 
received about 300 accreditation requests, very few foreign journalists were given 
accreditation. 
 
Since 2005, Zimbabwean authorities have used the accreditation law six times to jail foreign 
journalists and censor coverage. 
 
Last year, South African journalist Peter Moyo of e-TV and Time magazine journalist 
Alexander Perry were detained for 48 hours for working without accreditation. CPJ research 
reveals a total of 26 cases of Zimbabwean authorities repressing foreign journalists in the 
country since 2000, including through beatings and detentions (‘Zimbabwe attorney general 
urges releases; New York Times reporter still held’ 2008, Committee to Protect Journalists 
website, 4 April http://www.cpj.org/news/2008/africa/zim04apr08na2.html - Accessed 25 
June 2008 – Attachment 23).    

  
An article dated 26 March 2008 on the Reporters Without Borders website indicates that five 
days before the elections in Zimbabwe on 29 March 2008, a Zimbabwe “government 
committee set up to examine requests from international media for accreditation to cover the 
elections had refused most of the requests. “We are mindful of attempts to turn journalists 
into observers and security personnel from hostile countries,” [Presidential spokesman 
George] Charamba had previously said.” It is stated in the article that: 
 

The main news media to be rebuffed are the British state broadcaster, the BBC, the American 
TV networks CNN and MSNBC, the South African broadcaster E-tv, the London-based 
dailies The Guardian and The Daily Telegraph, and South Africa’s Independent Newspapers 
Group. 
 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26597
http://www.cpj.org/news/2008/africa/zim27mar08na.html
http://www.cpj.org/news/2005/Zim15apr05na.html
http://www.cpj.org/news/2008/africa/zim04apr08na2.html


The government has granted accreditation to the state-owned South Africa Broadcasting 
Corporation but has forbidden it to use its own satellite transmission equipment. It must 
instead use equipment provided by Zimbabwe’s state-owned broadcaster, ZBC. 
 
As regards international news organisations that are already accredited in Zimbabwe, which 
including Reuters, Agence France-Presse, the Associated Press and the Qatar-based satellite 
TV station Al-Jazeera, Charamba said the committee took a “sympathetic view” to their 
requests to send additional support staff for the elections but he warned that their bureau 
chiefs would be held “fully accountable” for their behaviour (‘Government bars many 
international news media from covering 29 March elections’ 2008, Reporters Without 
Borders website, 26 March http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26334 – Accessed 25 
June 2008 – Attachment 24).    

 
The Associated Press Newswires article dated 17 March 2008 refers to critics accusing 
“Zimbabwe of trying to keep out Western reporters by delaying them from making travel 
bookings and other planning arrangements” in relation to the March 2008 elections in 
Zimbabwe. Leading hotels had “said provisional bookings by some media organizations have 
been canceled on Foreign Ministry orders, saying rooms were needed for invited observers 
from Africa and mainly developing countries regarded as friendly toward Zimbabwe.” The 
official media in Zimbabwe had also reported that the government was “screening foreign 
journalists before letting them into the country” prior to the elections in March “amid 
suspicion that some may be spying for hostile Western nations” (Shaw, Angus 2008, 
‘Zimbabwe screens foreign journalists for Western spies 2 weeks before elections’, 
Associated Press Newswires, 17 March – Attachment 10). 
 
A Human Rights Watch report dated March 2008 provides information on amendments to the 
Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) passed by Zimbabwe’s 
parliament. The amendments came into force on 11 January 2008. “Human Rights Watch has 
analyzed the amendments and has also spoken to several media experts and lawyers, and 
argues that the amendments do little to improve the state of media freedom in Zimbabwe.” 
The amendments to the act include abolishing “the offense of “journalism without 
accreditation,”81 but it remains a criminal offense for a journalist without accreditation to 
cover official events such as the elections or to talk to election officials. Under the 
amendments unaccredited journalists will be barred from full-time employment by mass 
media services and news agencies operating in Zimbabwe” (Human Rights Watch 2008, All 
Over Again: Human Rights Abuses and Flawed Electoral Conditions in Zimbabwe’s Coming 
General Elections, March, Volume 20, No. 2(A), pp. 30-31 – Attachment 25). 
 
The US Department of State report on human rights practices in Zimbabwe for 2007 notes 
that: 
 

Senior government officials repeatedly criticized both local and foreign independent media 
for what they deemed biased reporting meant to discredit the Mugabe regime and to 
misrepresent the country’s political and economic conditions. In a March interview, when 
asked why CNN and the BBC were not allowed to report from inside the country, the 
Zimbabwean ambassador to the United States, Machivenyika Mapuranga, replied that the 
news organizations were “enemy agencies” trying to mislead the world about the country. 
 
Security forces arbitrarily harassed and arrested local and foreign journalists who contributed 
to published stories critical of government policies or security force operations. 
 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26334


The report also refers to a local magistrate convicting and fining “Alexander John Perry, a 
reporter with Time magazine” on 2 April 2007 “for practicing journalism without 
accreditation. Perry became the fourth journalist working for a foreign media organization to 
be successfully prosecuted under AIPPA the [sic] since its enactment in 2002” (US 
Department of State 2008, Country Reports on Human Rights Practices for 2007 – 
Zimbabwe, March, Section 2(a) – Attachment 11). 
 
The UK Home Office country of origin information report on Zimbabwe dated 3 June 2008 
provides information on the treatment of journalists, including foreign journalists, in 
Zimbabwe (UK Home Office 2008, Country of Origin Information Report: Zimbabwe, 3 
June, Paragraphs 18.19-18.32 – Attachment 8). 
 
4. Is it likely that someone arrested by the Zimbabwean police on suspicion of being one 
or all of the above would be released the following day? 
 
The US Department of State report on human rights practices in Zimbabwe for 2007 refers to 
there being “numerous reports of security forces arbitrarily arresting opposition and civil 
society activists, interrogating and beating them for information about their organizations’ 
activities, and then releasing them the next day without charges.” The report also refers to the 
government increasingly using “arbitrary arrest and detention as a tool of intimidation and 
harassment, especially against opposition members and supporters, civil society activists, 
student activists, and journalists.” It is stated in the report that: 
 

Arrests require court-issued warrants, and the law requires that police inform an arrested 
person of the charges before taking the individual into custody; however, these rights were 
not respected in practice. Although the law requires a preliminary hearing before a magistrate 
within 48 hours of an arrest (or 96 hours over a weekend), authorities routinely disregarded 
the law if a person did not have legal representation. Police typically made arrests which may 
have been politically motivated on Friday, which permitted legal detention until Monday. 
There were numerous reports of security forces arbitrarily arresting opposition and civil 
society activists, interrogating and beating them for information about their organizations’ 
activities, and then releasing them the next day without charges. Security forces rarely were 
held accountable for abuses. 
 
…The government increasingly used arbitrary arrest and detention as a tool of intimidation 
and harassment, especially against opposition members and supporters, civil society activists, 
student activists, and journalists. The Zimbabwe Human Rights NGO Forum reported over 
1,600 cases of unlawful arrest and detention during the year. According to the Solidarity 
Peace Trust and Institute for Justice and Reconciliation report Policing the State, an 
evaluation of 1,981 politically-motivated arrests in the country from 2000 to 2005 showed 
that 1,721 cases resulted in no trial, 256 cases came to trial but resulted in no conviction, and 
only four cases resulted in a conviction. This trend continued during the year. 

 
The report also indicates that: 
 

There were numerous reports of political detainees throughout the year, including opposition 
officials, their supporters, NGO workers, and civil society activists. Most were held for one or 
two days and released. During the year police severely beat and tortured numerous 
opposition, civil society, and student leaders while in detention. 
 



At year’s end there were no political detainees in police custody (US Department of State 
2008, Country Reports on Human Rights Practices for 2007 – Zimbabwe, March, Sections 
1(d) & (e) – Attachment 11). 

 
The UK Home Office country of origin information report on Zimbabwe dated 3 June 2008 
includes information on arbitrary arrest and detention by the police in Zimbabwe (UK Home 
Office 2008, Country of Origin Information Report: Zimbabwe, 3 June, Paragraphs 11.19-
11.22 & 14.01-14.06 – Attachment 8). 
 
5. What is the ‘Public Order and Security Act’? Which arm of government is 
responsible for administering this Act? 
 
According to an Amnesty International report dated 2 May 2003: 
 

Since its enactment in 2002, POSA [Public Order and Security Act] has been used by the 
authorities to target opposition supporters, independent media and human rights activists and 
specifically restrict their rights to: freely assemble; criticize the government and President; 
and engage in, advocate or organize acts of peaceful civil disobedience. The police have used 
POSA to arbitrarily arrest hundreds of Zimbabweans, mainly opposition supporters, since its 
enactment. Many have had the charges against them dropped or dismissed in court due to lack 
of evidence. However, the legislation has provided the police with a pretext to intimidate, 
harass and brutally torture real or perceived supporters and members of the opposition. 
 
The government contends that the restrictive elements of POSA are necessary for enabling the 
police to deal with alleged threats to public safety, including “terrorist” threats following the 
attacks of 11 September 2001 in the USA. According to Patrick Chinamasa, Minister of 
Justice, Legal and Parliamentary Affairs, the legislation ensures that Zimbabweans “…move 
about peacefully, they enjoy their freedoms, without any fear that those freedoms may be 
threatened.”36 

The report includes information on several sections of the POSA and their use by the 
authorities: 
 

Section 5 of POSA criminalizes the establishment of an organization to overthrow the 
government by unconstitutional means; usurp the functions of government; or coerce the 
government (including through physical force, boycotts and civil disobedience). Under 
Section 5, this is punishable by up to 20 years in prison. Amnesty International is concerned 
that this provision is being abused by the government authorities to target its opponents. 
 
…Several provisions of POSA apply specifically to the rights to freedom of expression and 
freedom to impart information. For example, Section 12 makes it a criminal offence to do or 
say anything which may cause “disaffection among the Police Force and Defence Forces”, 
punishable by imprisonment for up to two years… 
 
According to Section 15, it is an offence punishable by up to five years in prison to publish 
statements which incite or promote public disorder or public violence; adversely affect the 
defence or economic interests of the country; undermine public confidence in the police, 
prison or defence forces; or interfere with any essential service. Section 16 makes it an 
offence to insult the Office of the President, punishable by up to one year in prison. 
 
Taken together, Amnesty International believes that Sections 12, 15 and 16 are being used by 
the government to target individuals and organizations whose views differ from those of the 
government. The authorities may use these provisions to target the independent media and 
human rights activists who document and expose human rights violations perpetrated by the 



government and its agents, as these activities could now fall into the category of undermining 
public confidence in the security forces or undermining the authority of the President.37 
 
…According to Section 17 and 19 of POSA, individuals who disturb the peace, or say or do 
anything which is considered obscene or insulting can be imprisoned for up to 10 years. 
These provisions may be used as an excuse by the authorities to target individuals and 
organizations which engage in, advocate or organize peaceful acts of civil disobedience. 
 
Section 21 of POSA makes acts or statements which engender feelings of hostility towards 
police officers an offence punishable by up to two years in prison… 
 
Sections 23-31 regulate the organization and conduct of public gatherings and provide the 
police with extensive powers to control them. For example, Section 24 requires that police are 
given four days’ advance notice for the holding of public gatherings or meetings. In practice, 
police are using this provision to refuse permission to hold public gatherings and meetings. 
Sections 25 and 26 grant the police wide powers to break up and even prevent public 
gatherings altogether if they are deemed to endanger public order. Since POSA’s enactment, 
the police have actively used these provisions to strictly police peaceful meetings and have, to 
some degree, made Zimbabwe a police state where democratic activity is tightly controlled 
and supervised, and where repression of internationally recognized human rights is the 
commonplace. 
 
…Under Section 32 of POSA, the police have been granted the power to demand identity 
documents from anyone above the age of 16 when in a public place. If unable to produce 
them immediately, the documents must be produced at a police station within seven days. 
Amnesty International is concerned that in the context of escalating involvement of police 
officials in perpetrating human rights violations, this provision may be misused by the police 
to intimidate and discourage people from attending political gatherings and rallies, thereby 
restricting their freedom of movement, assembly and association… 
 
The provisions of POSA cited above place severe restrictions on the rights of Zimbabweans 
to freedom of association, assembly and expression, all of which are guaranteed under 
Zimbabwe’s Constitution, as well as the ICCPR and the African Charter. Of particular 
concern is the way in which the police have interpreted POSA as a justification for excessive 
use of force and to deter those with dissenting voices from holding public rallies and 
demonstrations (Amnesty International 2003, Zimbabwe: Rights under siege, 2 May, AFR 
46/012/2003, pp. 17-21 – Attachment 26). 

 
Please see the attached paper dated 2 March 2005 for an analysis of the Public Order and 
Security Act (Matyszak, Derek 2005, ‘Democratic space and state security: Zimbabwe’s 
Public Order and Security Act’, Kubatana.net website, 2 March 
http://www.kubatana.net/html/archive/opin/050302dm.asp?sector=LEGISL – Accessed 26 
June 2008 – Attachment 27).   
 
The US Department of State report on human rights practices in Zimbabwe for 2007 includes 
information on amendments made to sections of the Public Order and Security Act. The 
report notes that: 
 

In February 2006 the government passed the General Laws Amendment Act (GLAA), which 
amended sections of the Public Order and Security Act (POSA) to allow authorities to 
monitor and censor “the publication of false statements that will engender feelings of hostility 
towards--or cause hatred, contempt or ridicule of--the president or acting president.” The 
GLAA recommends a prison term for any journalist who “insults the president or 
communicates falsehoods.” 

http://www.kubatana.net/html/archive/opin/050302dm.asp?sector=LEGISL


 
…POSA and the criminal code grant the government a wide range of legal powers to 
prosecute persons for political and security crimes that are not clearly defined. The July 2006 
enactment of the amended criminal code consolidated a variety of criminal offenses, 
including crimes against public order, reportedly to amend progressive portions of POSA. 
However, the Institute for Justice and Reconciliation and the Solidarity Peace Trust reported 
that almost all the offenses in POSA were transferred to the criminal code, in some cases with 
drastic increases in the penalties. For example, making a false statement prejudicial to the 
state now carries a maximum prison sentence of 20 years in prison. Failure to give police the 
requisite advance written notice of a meeting or demonstration remains an offense under 
POSA (US Department of State 2008, Country Reports on Human Rights Practices for 2007 
– Zimbabwe, March, Section 2(a) – Attachment 11). 

 
The Human Rights Watch report dated March 2008 indicates that as part of mediation talks 
involving the Southern African Development Community (SADC), the Zimbabwe 
government had agreed to review POSA and other laws. Parliament passed amendments to 
POSA and the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), “which came 
into force on January 11, 2008”. According to the report, “the amendments to these laws… 
do not go far enough, and there is little evidence that they have been implemented on the 
ground.” It is stated in the report that: 
 

The Public Order and Security Amendment Act (No. 18. 2007) amends provisions of Part IV 
of the Public Order and Security Act 2002 relating to public meetings, processions, and 
demonstrations: notifications for public rallies or demonstrations can now be given to the 
nearest police station (previously notification was given to the regulating authority in which 
the gathering was to be held). Appeals against prohibition orders will be dealt with on an 
urgent basis at a magistrates court, and police powers to disperse disorderly or potentially 
disorderly gatherings are defined, which was not the case previously.69 Yet these amendments 
to POSA have in reality failed to improve the political environment as the police continue to 
selectively use the law to prevent opposition meetings and rallies. 
 
...Lawyers informed Human Rights Watch that the amendments to POSA are unlikely to open 
up the space for the opposition to campaign, as has been widely claimed by the government. 
Incidents documented by Human Rights Watch and local organizations such as Zimbabwe 
Lawyers for Human Rights (ZLHR) indicate that either the police and the judiciary have yet 
to familiarize themselves with the amendments to POSA, or are deliberately misinterpreting 
the law to prevent demonstrations from taking place (Human Rights Watch 2008, All Over 
Again: Human Rights Abuses and Flawed Electoral Conditions in Zimbabwe’s Coming 
General Elections, March, Volume 20, No. 2(A), pp. 27-28 – Attachment 25). 

 
The UK Home Office country of origin information report on Zimbabwe dated 3 June 2008 
includes information on the Public Order and Security Act and the Criminal Law 
(Codification and Reform) Bill (UK Home Office 2008, Country of Origin Information 
Report: Zimbabwe, 3 June, Paragraphs 18.33-18.35 & 37.05-37.17 – Attachment 8). 
 
A copy of the Public Order and Security Act of 2002, which includes amendments made 
pursuant to the General Laws Amendment Act 2005 (No. 6 of 2005), is attached 
(Government of Zimbabwe 2002, ‘Public Order and Security Act [Chapter 11:17]’, Act 
1/2002, Kubatana.net website, 22 January  
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp?orgcode=par001&year=2002&r
ange_start=1 – Accessed 26 June 2008 – Attachment 28). 
 

http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp?orgcode=par001&year=2002&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp?orgcode=par001&year=2002&range_start=1


A copy of the Criminal Law (Codification and Reform) Act (Act 23/2004), which came into 
force on 1 July 2006, is also attached. Part XI of the Sixth Schedule of the Act sets out the 
amendments to the Public Order and Security Act [Chapter 11:17] pursuant to the Criminal 
Law (Codification and Reform) Act (Government of Zimbabwe 2004, ‘Criminal Law 
(Codification and Reform) Act [Chapter 9:23]’, Act 23/2004, Kubatana.net website 
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/050603crimlaw.asp?orgcode=par001&range_sta
rt=1 – Accessed 26 June 2008 – Attachment 29). 
 
A copy of the Public Order and Security Amendment Act, 2007 is also attached (Government 
of Zimbabwe 2008, ‘Public Order and Security Amendment Act 2007’, Act No. 18 of 2007, 
Kubatana.net website, 11 January 
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/080111posamdac.asp?orgcode=par001&year=0
&range_start=1 – Accessed 26 June 2008 – Attachment 30).               
  
6. Please provide an update on the level of state protection available to suspected 
opposition supporters. 
 
The US Department of State report on human rights practices in Zimbabwe for 2007 refers to 
the police in Zimbabwe as “poorly trained and equipped, underpaid, and corrupt.” Although 
the Zimbabwe Republic Police “officially is under the authority of the Ministry of Home 
Affairs, in practice the President’s Office controlled some roles and missions… There were 
reports that police and army officials suspected of being sympathetic to the political 
opposition were demoted or fired.” It is stated in the report that: 
 

Police were poorly trained and equipped, underpaid, and corrupt. Severely depleted human 
and material resources, especially fuel, further reduced police effectiveness during the year. It 
was difficult for rank-and-file police to remain impartial due to continued politicization of the 
force’s upper echelons. For example, police officers being considered for promotion were 
reportedly required to give a 10-minute speech defending the country’s widely criticized land 
reform policy as an exemplary model of agrarian reform. There were reports of ZANU-PF 
supporters wearing police uniforms while violently disrupting public gatherings and 
demonstrations and torturing opposition and civil society activists in police custody. There 
also were reports that untrained or unqualified personnel were hired into the police solely 
because of their support for ZANU-PF. Corruption increased in part due to low salaries and a 
worsening economy. 
 
Security forces were rarely held accountable for abuses. Frequent allegations of excessive 
force and torture were often dismissed by senior government officials as necessary and 
justifiable actions to maintain public order. After security forces violently prevented a public 
gathering on March 11, President Mugabe was widely quoted as saying that “the police have 
a right to bash” protesters who resist them. 
 
…Police seldom responded during incidents of vigilante violence. 
 

The report also refers to the government increasingly using “arbitrary arrest and detention as 
a tool of intimidation and harassment, especially against opposition members and supporters, 
civil society activists, student activists, and journalists. The Zimbabwe Human Rights NGO 
Forum reported over 1,600 cases of unlawful arrest and detention during the year” (US 
Department of State 2008, Country Reports on Human Rights Practices for 2007 – 
Zimbabwe, March, Section 1(d) – Attachment 11). 
 

http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/050603crimlaw.asp?orgcode=par001&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/050603crimlaw.asp?orgcode=par001&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/080111posamdac.asp?orgcode=par001&year=0&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/080111posamdac.asp?orgcode=par001&year=0&range_start=1


The article dated 27 June 2008 on the Amnesty International website, which indicates that 
“[v]oting in Zimbabwe on Friday has been marked by a campaign of state violence and 
intimidation in the run up to the presidential election” refers to “[s]tate security agencies such 
as the police and army… being used to pursue a partisan agenda – seriously compromising 
their constitutional responsibility to protect the human rights of all Zimbabweans” (Amnesty 
International 2008, Violence and coercion mark Zimbabwe’s election, 27 June 
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-
election-20080627 - Accessed 1 July 2008 – Attachment 4).   
 
The Human Rights Watch report dated June 2008 indicates that “in most cases, police have 
failed to take action when ZANU-PF and its allies have assaulted alleged MDC supporters.” 
The report refers to the government of Zimbabwe “at national and local levels actively, 
systematically and methodically” targeting “Movement for Democratic Change (MDC) 
activists and perceived MDC supporters”, and indicates that those responsible were “officials 
from ZANU-PF, often working through proxy forces of so-called war veterans and youth 
militia, backed by members of the armed forces and police.” The violence was “being 
orchestrated by the Joint Operations Command, which is headed by senior ZANU-PF 
officials and includes the heads of the Zimbabwe Defence Forces, police, prison services, and 
the Central Intelligence Organization. In some areas local police are attempting to enforce the 
rule of law, but they are being undermined by their own superior officers.” It is further stated 
in the report that: 
 

The government and the state security forces and other state agents are fully responsible for 
the violence. The authorities have failed to ensure that the police deal impartially with the 
perpetrators of violence regardless of their affiliation. By allowing the main perpetrators of 
these abuses to act with impunity the government of Zimbabwe bears full responsibility for 
the serious crimes committed in its name. 
 
…While this report has described a number of incidents when police officers stepped in to 
rescue victims or to break up beatings, in most cases, police have failed to take action when 
ZANU-PF and its allies have assaulted alleged MDC supporters. Victims have consistently 
complained of the reluctance of law enforcement officers to deal with the violence. In several 
cases documented by Human Rights Watch where victims made reports of assault and other 
human rights abuses to the police, the standard response from the police was to note the 
incident and take no further action. Almost invariably no arrests were made by the police in 
cases of political violence. 
 
…Police officers and others have told Human Rights Watch that the police are under strict 
instructions not to interfere with “political issues” and are not in a position to assist 
victims.115 These police officers said that police are operating under the instructions of senior 
army and government officials and are thus unable to operate independently in dealing with 
the violence (Human Rights Watch 2008, “Bullets for Each of You”: State-Sponsored 
Violence since Zimbabwe’s March 29 Elections, June, pp.1-2 & 56-57 – Attachment 7). 

 
The UK Home Office country of origin information report on Zimbabwe dated 3 June 2008 
provides information on the police in Zimbabwe, including police involvement in arbitrary 
arrest and detention, torture and extra-judicial killings (UK Home Office 2008, Country of 
Origin Information Report: Zimbabwe, 3 June, Paragraphs 11.10-11.34 & 14.01-14.06 – 
Attachment 8). 

List of Sources Consulted 

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-election-20080627
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-election-20080627


Internet Sources: 
Government Information & Reports  
Immigration & Refugee Board of Canada http://www.irb-cisr.gc.ca/ 
UK Home Office http://www.homeoffice.gov.uk/  
US Department of State http://www.state.gov/ 
United Nations (UN) 
UN High Commissioner for Refugees (UNHCR) Refworld website  
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refworld/rwmain 
Non-Government Organisations 
Human Rights Watch http://www.hrw.org/ 
Amnesty International http://www.amnesty.org 
Committee to Protect Journalists website http://www.cpj.org/ 
Reporters Without Borders website http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20  
International News & Politics 
BBC News http://news.bbc.co.uk  
Region Specific Links 
Kubatana.net website http://www.kubatana.net/index.htm       
Search Engines 
Copernic http://www.copernic.com/ 
 
Databases:                                             
FACTIVA (news database) 
BACIS (DIAC Country Information database) 
REFINFO (IRBDC (Canada) Country Information database) 
ISYS (RRT Research & Information database, including Amnesty International, Human 

Rights Watch, US Department of State Reports) 
MRT-RRT Library Catalogue 
List of Attachments 
 
1. Deleted. 
 
2. Shaw, Angus 2008, ‘Zimbabwe’s Mugabe sworn in after discredited vote’, Associated 
Press Newswires, 30 June. (FACTIVA) 
 
3. Human Rights Watch 2008, African Union: Reject Result in Zimbabwe’s Sham Election, 
29 June http://hrw.org/english/docs/2008/06/28/zimbab19221.htm - Accessed 30 June 2008. 
 
4. Amnesty International 2008, Violence and coercion mark Zimbabwe’s election, 27 June 
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-
election-20080627 - Accessed 1 July 2008.  
 
5. ‘An election with only one candidate’ 2008, The Economist, 26 June 
http://www.economist.com/world/africa/PrinterFriendly.cfm?story_id=11636482 – Accessed 
27 June 2008. 
 
6. ‘Urban areas under siege’ 2008, Zimbabwe Standard, 22 June. (CISNET Zimbabwe 
CX202940) 
 
7. Human Rights Watch 2008, “Bullets for Each of You”: State-Sponsored Violence since 
Zimbabwe’s March 29 Elections, June.  

http://www.irb-cisr.gc.ca/
http://www.homeoffice.gov.uk/
http://www.state.gov/
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refworld/rwmain
http://www.hrw.org/
http://www.amnesty.org/
http://www.cpj.org/
http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=20
http://news.bbc.co.uk/
http://www.kubatana.net/index.htm
http://www.copernic.com/
http://hrw.org/english/docs/2008/06/28/zimbab19221.htm
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-election-20080627
http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/violence-and-coercion-mark-zimbabwes-election-20080627
http://www.economist.com/world/africa/PrinterFriendly.cfm?story_id=11636482


 
8. UK Home Office 2008, Country of Origin Information Report: Zimbabwe, 3 June. 
 
9. ‘Predators – Zimbabwe: Robert Mugabe’ (Undated), Reporters Without Borders website 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=13667 – Accessed 25 June 2008.  
 
10. Shaw, Angus 2008, ‘Zimbabwe screens foreign journalists for Western spies 2 weeks 
before elections’, Associated Press Newswires, 17 March. (FACTIVA) 
 
11. US Department of State 2008, Country Reports on Human Rights Practices for 2007 – 
Zimbabwe, March. 
 
12. ‘Hearing Deferred’ 2007, All Africa, source: The Herald, 7 December. (FACTIVA) 
 
13. ‘Zimbabwe MP freed after detention on spying charges’ 2005, Reuters News, 19 
February. (FACTIVA) 
 
14. ‘Zimbabwe releases apartheid spies’ 2006, BBC News, 1 July 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5137566.stm - Accessed 24 June 2008. 
 
15. ‘Q and A: Zimbabwe asylum ruling’ 2006, BBC News, 11 April 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4901202.stm - Accessed 24 June 2008. 
 
16. ‘Zimbabwe brands new opposition leader U.S. agent’ 2006, Reuters News, 7 March. 
(FACTIVA) 
 
17. ‘Mugabe’s demolitions target churches’ 2005, Africa Infodoc Service, 30 July.  
(CISNET Zimbabwe CX129496) 
 
18. ‘Arrested South African TV journalists freed in Zimbabwe’ 2008, Agence France-Presse, 
29 June. (FACTIVA) 
 
19. Rhodes, Tom 2008, ‘Bad to Worse in Zimbabwe’, Committee to Protect Journalists 
website, 23 June http://www.cpj.org/Briefings/2008/zim08/zim08.html - Accessed 25 June 
2008. 
 
20. ‘Two foreign reporters and two South African TV technicians acquitted’ 2008, Reporters 
Without Borders website, 16 April http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26503 – 
Accessed 25 June 2008.  
 
21. ‘370 observers accredited for Zimbabwe run-off: state media’ 2008, Agence France-
Presse, 20 June. (FACTIVA) 
 
22. ‘British journalist fined and deported after being held for a week’ 2008, Reporters 
Without Borders website, 17 April http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26597 – 
Accessed 25 June 2008. 
 
23. ‘Zimbabwe attorney general urges releases; New York Times reporter still held’ 2008, 
Committee to Protect Journalists website, 4 April 
http://www.cpj.org/news/2008/africa/zim04apr08na2.html - Accessed 25 June 2008.  

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=13667
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5137566.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4901202.stm
http://www.cpj.org/Briefings/2008/zim08/zim08.html
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26503
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26597
http://www.cpj.org/news/2008/africa/zim04apr08na2.html


 
24. ‘Government bars many international news media from covering 29 March elections’ 
2008, Reporters Without Borders website, 26 March 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26334 – Accessed 25 June 2008. 
 
25. Human Rights Watch 2008, All Over Again: Human Rights Abuses and Flawed Electoral 
Conditions in Zimbabwe’s Coming General Elections, March, Volume 20, No. 2(A). 
 
26. Amnesty International 2003, Zimbabwe: Rights under siege, 2 May, AFR 46/012/2003. 
 
27. Matyszak, Derek 2005, ‘Democratic space and state security: Zimbabwe’s Public Order 
and Security Act’, Kubatana.net website, 2 March 
http://www.kubatana.net/html/archive/opin/050302dm.asp?sector=LEGISL – Accessed 26 
June 2008.  
 
28. Government of Zimbabwe 2002, ‘Public Order and Security Act [Chapter 11:17]’, Act 
1/2002, Kubatana.net website, 22 January 
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp?orgcode=par001&year=2002&r
ange_start=1 – Accessed 26 June 2008.  
 
29. Government of Zimbabwe 2004, ‘Criminal Law (Codification and Reform) Act [Chapter 
9:23]’, Act 23/2004, Kubatana.net website 
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/050603crimlaw.asp?orgcode=par001&range_sta
rt=1 – Accessed 26 June 2008.  
 
30. Government of Zimbabwe 2008, ‘Public Order and Security Amendment Act 2007’, Act 
No. 18 of 2007, Kubatana.net website, 11 January 
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/080111posamdac.asp?orgcode=par001&year=0
&range_start=1 – Accessed 26 June 2008. 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=26334
http://www.kubatana.net/html/archive/opin/050302dm.asp?sector=LEGISL
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp?orgcode=par001&year=2002&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp?orgcode=par001&year=2002&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/050603crimlaw.asp?orgcode=par001&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/050603crimlaw.asp?orgcode=par001&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/080111posamdac.asp?orgcode=par001&year=0&range_start=1
http://www.kubatana.net/html/archive/legisl/080111posamdac.asp?orgcode=par001&year=0&range_start=1

