
  
Iran - Researched and compiled by the Refugee Documentation Centre of 
Ireland on 22 April 2009  

Is there any information as to how those who were found to have 
installed illegal satellite dishes, were treated by the government during the 
period 2000-2008?  

The US Department of State’s annual report on human rights in Iran states:  

“Authorities entered homes to remove satellite TV dishes, although the majority 
of satellite dishes in individual homes reportedly continued to operate.” (US 
Department of State (25 February 2009) Iran: "Country Report on Human Rights 
Practices 2008")  

The report goes on to say  

“Satellite dishes that received foreign television broadcasts were forbidden, and 
the government periodically confiscated them from homes. Private broadcasting 
was illegal” (Ibid)  

Freedom House in its report on Iran from states:  

“Freedom of expression is severely limited. The government directly controls all 
television and radio broadcasting. Satellite dishes are illegal, though generally 
tolerated. However, there have been increasing reports of satellite dish 
confiscation and steep fines. The authorities have had some success in jamming 
broadcasts by dissident overseas satellite stations, and cooperation with Persian-
language satellite channels is banned. The government also began cracking 
down on unauthorized telecommunications lines in 2007, cutting them to halt 
“illegal international contacts.” Even the purchase of satellite images from abroad 
was deemed illegal.” (Freedom House (02 July 2008) Iran: "Freedom in the 
World 2008")  

A Radio Free Europe interview with an Iranian lawyer from 2007 states:  

“This equipment belongs to her mother. Satellite dishes and receivers are widely 
distributed and used in Iran and many people own one. However, this is against 
the law and is normally punished with a fine of 100,000 to 300,000 toomans 
[$120 to 360].” (Radio Free Europe/Radio Liberty (28 August 2007) Iran: "Lawyer 
Rejects Charges Against RFE/RL Journalist")  

A 2006 report from The Guardian newspaper states:  

“The clampdown coincides with a bill before Iran's conservative-dominated 
parliament proposing that fines for people with TV satellite dishes rise from £60 



to more than £3,000. Millions of Iranians have illegal dishes, enabling them to 
watch western films and news channels.” (Guardian (20 April 2006) Iran: 
"Police in Tehran ordered to arrest women in 'un-Islamic' dress")  

A 2006 query response from the Immigration and Refugee Board of Canada 
states:  

“According to a British Broadcasting Corporation (BBC) article, "many Iranians 
watch satellite TV, despite the fact it is officially banned" (20 Oct. 2005). More 
recently, The Guardian reported that a bill before Iran's parliament is proposing 
that fines for people with TV satellite dishes rise from £60 (C$121.63 [Bank of 
Canada 20 Apr. 2006a]) to £3,000 (C$6,081.30 [Bank of Canada 20 Apr. 2006b] 
(20 Apr. 2006). According to the same source, "millions of Iranians have illegal 
dishes" (The Guardian 20 Apr. 2006).  

Freedom House reported that a man died in February 2004 "after receiving 80 
lashes on charges including possession of a medicine containing alcohol, 
possession of a satellite dish, and aiding his sister's 'corruption'"(July 2005, 6). 
Freedom House also indicated that the Ayatollah Mahmoud Shahroudi, the head 
of the judiciary, announced in October 2004 that "'anyone who disseminates 
information aimed at disturbing the public mind through computer systems' would 
be jailed" (ibid., 3). Country Reports 2005 noted that Iranian authorities entered 
private homes to remove television satellite dishes (ibid., Sec. 1.f).” (Immigration 
and Refugee Board of Canada (14 June 2006) IRN101300.FE Iran: Sanctions for 
possession and distribution of banned books and video cassettes; convictions for 
such offences (2004-2006))  

References  

Freedom House (02 July 2008) Iran "Freedom in the World 2008" 
http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/fiw/inc_country_detail.cfm?year=2
008&country=7413&pf

  

(Accessed 22 April 2009)  

Guardian (20 April 2006) Iran: "Police in Tehran ordered to arrest women in 'un-
Islamic' dress"  
http://www.guardian.co.uk/world/2006/apr/20/iran.roberttait

  

(Accessed 22 April 2009)  

Immigration and Refugee Board of Canada (14 June 2006) IRN101300.FE Iran: 
Sanctions for possession and distribution of banned books and video cassettes; 
convictions for such offences (2004-2006)  
http://www2.irb-
cisr.gc.ca/en/research/rir/index_e.htm?action=record.viewrec&gotorec=450348

  

(Accessed 22 April 2009)  

Radio Free Europe/Radio Liberty (28 August 2007) Iran: "Lawyer Rejects 
Charges Against RFE/RL Journalist" 

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/fiw/inc_country_detail
http://www.guardian.co.uk/world/2006/apr/20/iran.roberttait
http://www2.irb-
cisr.gc.ca/en/research/rir/index_e.htm?action=record.viewrec&gotorec=450348


http://www.rferl.org/content/article/1078387.html

  
(Accessed 22 April 2009)  

US Department of State (25 February 2009) Iran: "Country Report on Human 
Rights Practices 2008"  
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/nea/119115.htm

 
(Accessed 22 April 2009)  

This response was prepared after researching publicly accessible information 
currently available to the Refugee Documentation Centre within time constraints. 
This response is not and does not purport to be, conclusive as to the merit of any 
particular claim to refugee status or asylum. Please read in full all documents 
referred to.  

Sources Consulted: 
Amnesty International 
European Country of Origin Information Network 
Human Rights Watch 
Immigration and Refugee Board of Canada  
Iran Focus  
Lexis Nexis 
Online newspapers 
Refugee Documentation Centre Library 
Refugee Documentation Centre Query Database 
Reporters Without Borders 
UNHCR Refworld 
US Department of State 

http://www.rferl.org/content/article/1078387.html
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2008/nea/119115.htm

