Reporters
Without Borders

http://www.rsf.org/irag-kurdish-authorities-
arrest-16-05-2012,42630.html

Tension and blasphemy
Kurdish authorities arrest magazine editor to appease

Islamists
16 May 2012

Read in Arabic (Au =)

Reporters Without Borders calls for the immediate release of Hamin Ary, the editor of the
Erbil-based Kurdish and Arabic monthly Chirpa (Al-Hamsah in Arabic), and the withdrawal of all
the charges against him. He has been held since 7 May for reprinting an allegedly
blasphemous article by Goran Halmat, a controversial Kurdish writer living in self-exile in
Norway.

According to Erbil police chief Abdullah Khaliche Talate, Ary was arrested under article 372 of
the Iraqi criminal code, which punishes “offences that violate religious sensibilities” and carries
a maximum sentence of three years in prison.

Reporters Without Borders regrets that the criminal code has again been applied to a media
offence in northern Iraq’s autonomous Kurdistan region instead of the region’s Law 35,
governing media offences, which makes no provision for the detention of journalists in
connection with their work.

The media freedom organization also condemns comments by the region’s prime minister,
Nechirvan Barzani, implicitly calling for the restriction of media freedom. “His comments,
designed to flatter and calm the Islamists, are very disturbing, especially coming from a senior
politician.”

Reporters Without Borders is appalled by the intolerance and undemocratic methods of
Kurdistan’s Islamists, who use street demonstrations to achieve their goals instead of legal
methods of protests. They could have brought a lawsuit against Chirpa and allowed the courts
to decide.

Halmat’s article, entitled "Me and God,” was reprinted in the Chirpa issue that was published
on 3 May. The article, which imagines a conversation with God and which was originally posted
on Facebook in 2010, is deemed by Islamists to be “offensive to Islam.”

Representatives of the Kurdistan parliament’s rights commission and religious affairs
commission met on 6 May with the Union of Ulemas, the Union of Journalists and the
magazine’s representatives to discuss the article’s publication. Although Chirpa presented an
apology, it was decided that the magazine would be suspended indefinitely.

Hundreds of people gathered outside the Sawaf Mosque in central Erbil that evening. The
Union of Ulemas and Islamist parties, including Jama’‘a Islamiya, called for a major
demonstration on 8 May to protest against the article.

The next day, 7 May, Ary was arrested and Prime Minister Barzani condemned the article as an
attack on Islam and criticized the lack of restrictions on media freedom in Kurdistan. In
response, Jama’a Islamiya said it “trusted the prime minister to punish those responsible” and
called off the next day’s protest.

Around 2,000 people nonetheless marched through the streets of Erbil calling for Halmat’s
death and an attempt was made to set fire to Zagros TV, which is owned by the Kurdistan



Democratic Party (KDP), one of the region’s two main ruling parties. Police intervened to
disperse the protesters.

Halmat meanwhile said in an interview for Lvin Magazine that, when he wrote the article in
2010, he was targeting Mullah Krikar, the leader of the armed group Ansar Al-Islam, “Since
then, it has been republished on the Internet without posing any problem,” he added.

The article’s publication in Chirpa came at a time of tension between Islamist groups and
Kurdistan’s government. Several weeks before it appeared, Islamist parties had begun
protesting against the sale of off-the-rack clothes with inscriptions that have a religious
connotation in Arabic, and they seem to have seized on the article as another way of attacking
the government.



